|

رکورد بی‌سابقه مرگ بر اثر کرونا

شرق: اوایل اسفند سال گذشته خبر رسمی ورود ویروس کرونا به ایران منتشر و روز‌به‌روز بر تعداد مبتلایان و جان‌باختگان افزوده شد تا اینکه تعداد جان‌باختگان در ۱۶ فروردین امسال به اوج خود، یعنی مرگ ۱۵۸ نفر رسید؛ اما روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت با خبر هشدارآمیز تازه‌ای به ارائه آمار جدید پرداخت؛ جان‌باختن ۱۶۲ نفر در ۲۴ ساعت که معنای آن رسیدن به بیشترین تعداد مرگ است. به عبارت دیگر در شرایطی که فاصله‌گذاری اجتماعی و خودقرنطینگی و همچنین محدودیت‌های رسمی برای حضور افراد در جامعه به کمترین حد خود رسیده، آمار مبتلایان و جان‌باختگان بیماری کووید ۱۹ در ایران به عدد بی‌سابقه‌ای رسیده است. این عدد بی‌سابقه از مرگ مبتلایان کرونا در ایران، در حالی ‌است که مسئولان دولتی و همچنین بعضی مقامات وزارت بهداشت، در هفته‌های گذشته بارها اخبار شروع موج تازه ابتلا به این ویروس در کشور را تکذیب ‌کردند و مردم هم میزان مراقبت خود را کاهش دادند. تازه‌ترین اخبار در کرونا چه می‌گوید و شرایط در استان‌های مختلف به چه صورت است؟
آمار جان‌باختگان کرونا در ایران؛ ۱۰‌هزار‌و ۶۷۰ نفر
مشابه روزهای گذشته، ظهر روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار جدید تعداد مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران را منتشر کرد که از تعداد مرگ بی‌سابقه حکایت دارد. «سیماسادات لاری» در توضیح این آمار گفت: «تاکنون ۲۲۵‌هزار‌و ۲۰۵ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۰‌هزار‌و ۶۷۰ نفر رسید». او همچنین ظهر دیروز درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو‌هزار‌و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ‌۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار‌و ۴۶۱ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ‌۱۹ در کشور به ۲۲۵‌هزار‌و ۲۰۵ نفر رسید». معاون وزیر بهداشت درباره تعداد افراد بهبودیافته نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «خوشبختانه تاکنون ۱۸۶‌هزار‌و ۱۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه‌هزار‌و ۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ‌۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند». تعداد تست‌های انجام‌شده ویروس کرونا در ایران نیز بخش دیگری از توضیحات سخنگوی وزیر بهداشت بود: «تاکنون یک‌میلیون‌و‌۶۳۹‌هزار‌و ۷۸ آزمایش تشخیص کووید ‌۱۹ در کشور انجام شده است». اما در استان‌های مختلف شرایط چگونه است؟ سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش از شرایط قرمز چندین استان گفت: «استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند». براساس گفته‌های خانم لاری، خیز تازه‌ای از ابتلا و مرگ بر اثر این ویروس در تهران هم آغاز شده است: «از یکشنبه خیز درخور توجهی در آمار ابتلا و بستری در استان تهران داریم که نگران‌کننده است». این خیز تازه‌ و همچنین افزایش کم‌سابقه آمار، مسئولان را وادار کرده استفاده از ماسک را اجباری اعلام کنند که قرار است به‌زودی این اجبار آغاز شود. سخنگوی وزارت بهداشت درباره طرح اجباری استفاده از ماسک نیز توضیحاتی مطرح کرد: «از مردم می‌خواهیم به پویش «من ماسک می‌زنم» بپیوندند؛ چون یافته‌های علمی فعلا بهترین راه برای پیشگیری از بیماری ناشی از ویروس کرونا را استفاده از ماسک معرفی کرده‌اند».
گزارش تازه کمیته اپیدمیو‌لوژی وزارت بهداشت چه می‌گوید؟
با آغاز شیوع ویروس کرونا، کمیته‌هایی در کشورهای مختلف شکل گرفت که روند احتمالی شیوع این ویروس را براساس شرایط موجود بررسی می‌کنند. کمیته اپیدمیو‌لوژی ایران هم مدام آمار و اطلاعات تازه‌ای منتشر می‌کند که در تازه‌ترین مورد، درباره موج جدیدی در کشور هشدار داده است. در گزارش تازه این کمیته آمده است: «در روند کشوری بیماری، تغییرات مختصر صعودی مشاهده می‌شود. روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در هفت استان (هرمزگان، کردستان، لرستان، خراسان جنوبی، کرمان، چهارمحال‌و‌بختیاری و تهران) دیده شد. روند ثبات با تغییرات مختصر در سه استان (یزد، خوزستان و البرز) مشاهده شد». در ادامه این گزارش، از روند صعودی در 11 استان کشور نیز سخن به میان آمده است: «روند صعودی یا شروع پیک در 11 استان (زنجان، آذربایجان غربی، ایلام، اصفهان، قزوین، فارس، خراسان رضوی، قم، گلستان، گیلان و مازندران) مشاهده شد. به نظر می‌رسد پنج استان (کرمانشاه، بوشهر، آذربایجان شرقی، سمنان و مرکزی) به‌تازگی پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. در پنج استان (اردبیل، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خراسان شمالی، سیستان‌و‌بلوچستان و همدان) ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند».
پیشنهاد بهداشت جهانی: بیماریابی فعال انجام شود
براساس نظر سازمان بهداشت جهانی، انجام اقدامات بهداشت عمومی مانند یافتن فعال موارد بیماری، جداسازی، آزمایش، پیگیری افراد در معرض تماس و مراقبت در جلوگیری از ابتلای آنها در کنترل کووید ‌19 بسیار مؤثر بوده است. براساس توضیحات این سازمان جهانی سلامت، اطلاعت موجود نشان می‌دهد تعداد واقعی ابتلا به کووید ‌‌19 در کشورهای مختلف ممکن است به‌مراتب بیشتر از تعداد گزارش‌شده باشد. این گزارش جدید می‌گوید کشورهایی مانند ویتنام، تایوان، تایلند و کره‌جنوبی که از ابتدا سیاست انجام تعداد بالای آزمایش به‌ازای هر میلیون نفر جمعیت را در دستور کار خود قرار دادند، به‌سرعت گزارش تعداد موارد ابتلای روزانه آنها افت کرده است. در مقابل، کشورهایی مانند کویت و قطر که این سیاست را دنبال نکرده‌اند، همچنان با گزارش بالای تعداد موارد ابتلای روزانه به‌ازای هر میلیون نفر جمعیت خود روبه‌رو هستند. بر‌اساس این توضیحات، ایران نیاز دارد تعداد آزمایش‌های تشخیص ویروس کرونا را افزایش دهد و فرایند بیماریابی را به‌صورت فعال‌تری دنبال کند.
عضو ستاد مقابله با کرونا: مردم دیگر از کرونا نمی‌ترسند
چه شد که آمار جان‌باختگان کرونا در ایران تا این اندازه افزایش پیدا کرد؟ «مسعود مردانی»،‌ متخصص عفونی و عضو ستاد مقابله با کرونا، با رد این ادعا که ایران وارد موج دوم کرونا شده است،‌ درباره دلیل رکورد آمار مرگ‌و‌میر از ابتدای کرونا تا امروز به «شرق» می‌گوید: «عمدتا هنوز بعضی از شهرهای استان‌های مختلف کشور که در ابتدای اپیدمی با موارد شدید بیماری همراه نبودند، در ادامه موج اول هنوز مبتلا می‌دهند و خودبه‌خود تعدادی بیمار بستری می‌شوند، برخی به آی‌سی‌یو می‌روند و عده‌ای هم می‌میرند. این ادامه موج اول است، اما این هشدار را بدهم که به‌زودی وارد موج دوم کرونا می‌شویم». او در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد، می‌گوید: «باید اول اعتقاد مردم به ترس از کرونا دوباره احیا شود. مردم دیگر از کرونا نمی‌ترسند. سه ماه پیش هرکس که مبتلا می‌شد و به من مراجعه می‌کرد،‌ می‌گفت من می‌میرم و وصیتش را هم می‌کرد، اما الان به بیمار کرونایی می‌گوییم بستری شو، می‌گوید چرا؟ همه گرفتند و چیزی نشده. دوم اینکه دیگر کسی به فاصله‌گذاری اجتماعی اعتقادی ندارد؛ این هم باید احیا شوم. سوم اینکه در بازگشایی مجامع، کلاس‌های درس، اجتماعات مذهبی، نماز جمعه و... تعجیل نکنیم. چهارم اینکه سفر غیر‌‌ضروری نرویم؛ چرا‌که مطابق آمار، 60 درصد مبتلایان جدید، حداقل در دو هفته اخیر سفر داشته‌اند. اگر سفر آن‌قدر مهم است که به‌خاطرش 160 مرگ کرونایی را می‌پذیرند، ‌بیشتر بروند و در نهایت شست‌وشوی دست را جدی بگیرند». مردانی در پاسخ به این پرسش که کرونا تا چه زمانی همراه ماست نیز می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌داند. باید ببینیم درمان مؤثر چه زمانی می‌رسد. ولی در ایران پیش‌بینی این است که اگر همین آش و همین کاسه باشد، حداقل تا نوروز در خدمت کرونا هستیم». او درباره تدابیر اتخاذی دولت در پی شدید‌شدن موج کرونا هم توضیحاتی ارائه می‌کند: «همان‌طورکه می‌دانید، از 15 تیر زدن ماسک در مجامع اجباری می‌شود. دوم اینکه به تمامی استان‌ها اختیار داده شده اگر احساس کنند ورود ماشین مسافری، سلامت شهر را تهدید می‌کند، ‌از ورود آن جلوگیری کنند». همچنین در خبری دیگر، روابط‌عمومی وزارت بهداشت اعلام کرده با توجه به تداوم و همه‌گیری جهانی بیماری کووید‌19 و ضرورت اجتناب‌ناپذیر بازگشایی مشاغل، صنوف و اماکن و مستند به پژوهش‌ها و مدارک متقن علمی مبنی بر تأثیر معنادار استفاده همگانی از ماسک در کاهش شیوع و انتقال بیماری، وزارت بهداشت از تاریخ هفتم تیر، پویش ملی استفاده همگانی از ماسک را با هشتگ «من ماسک می‌زنم» همراه با رسانه‌های گروهی کلید زده است.

شرق: اوایل اسفند سال گذشته خبر رسمی ورود ویروس کرونا به ایران منتشر و روز‌به‌روز بر تعداد مبتلایان و جان‌باختگان افزوده شد تا اینکه تعداد جان‌باختگان در ۱۶ فروردین امسال به اوج خود، یعنی مرگ ۱۵۸ نفر رسید؛ اما روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت با خبر هشدارآمیز تازه‌ای به ارائه آمار جدید پرداخت؛ جان‌باختن ۱۶۲ نفر در ۲۴ ساعت که معنای آن رسیدن به بیشترین تعداد مرگ است. به عبارت دیگر در شرایطی که فاصله‌گذاری اجتماعی و خودقرنطینگی و همچنین محدودیت‌های رسمی برای حضور افراد در جامعه به کمترین حد خود رسیده، آمار مبتلایان و جان‌باختگان بیماری کووید ۱۹ در ایران به عدد بی‌سابقه‌ای رسیده است. این عدد بی‌سابقه از مرگ مبتلایان کرونا در ایران، در حالی ‌است که مسئولان دولتی و همچنین بعضی مقامات وزارت بهداشت، در هفته‌های گذشته بارها اخبار شروع موج تازه ابتلا به این ویروس در کشور را تکذیب ‌کردند و مردم هم میزان مراقبت خود را کاهش دادند. تازه‌ترین اخبار در کرونا چه می‌گوید و شرایط در استان‌های مختلف به چه صورت است؟
آمار جان‌باختگان کرونا در ایران؛ ۱۰‌هزار‌و ۶۷۰ نفر
مشابه روزهای گذشته، ظهر روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار جدید تعداد مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران را منتشر کرد که از تعداد مرگ بی‌سابقه حکایت دارد. «سیماسادات لاری» در توضیح این آمار گفت: «تاکنون ۲۲۵‌هزار‌و ۲۰۵ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۰‌هزار‌و ۶۷۰ نفر رسید». او همچنین ظهر دیروز درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو‌هزار‌و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ‌۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار‌و ۴۶۱ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ‌۱۹ در کشور به ۲۲۵‌هزار‌و ۲۰۵ نفر رسید». معاون وزیر بهداشت درباره تعداد افراد بهبودیافته نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «خوشبختانه تاکنون ۱۸۶‌هزار‌و ۱۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه‌هزار‌و ۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ‌۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند». تعداد تست‌های انجام‌شده ویروس کرونا در ایران نیز بخش دیگری از توضیحات سخنگوی وزیر بهداشت بود: «تاکنون یک‌میلیون‌و‌۶۳۹‌هزار‌و ۷۸ آزمایش تشخیص کووید ‌۱۹ در کشور انجام شده است». اما در استان‌های مختلف شرایط چگونه است؟ سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش از شرایط قرمز چندین استان گفت: «استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند». براساس گفته‌های خانم لاری، خیز تازه‌ای از ابتلا و مرگ بر اثر این ویروس در تهران هم آغاز شده است: «از یکشنبه خیز درخور توجهی در آمار ابتلا و بستری در استان تهران داریم که نگران‌کننده است». این خیز تازه‌ و همچنین افزایش کم‌سابقه آمار، مسئولان را وادار کرده استفاده از ماسک را اجباری اعلام کنند که قرار است به‌زودی این اجبار آغاز شود. سخنگوی وزارت بهداشت درباره طرح اجباری استفاده از ماسک نیز توضیحاتی مطرح کرد: «از مردم می‌خواهیم به پویش «من ماسک می‌زنم» بپیوندند؛ چون یافته‌های علمی فعلا بهترین راه برای پیشگیری از بیماری ناشی از ویروس کرونا را استفاده از ماسک معرفی کرده‌اند».
گزارش تازه کمیته اپیدمیو‌لوژی وزارت بهداشت چه می‌گوید؟
با آغاز شیوع ویروس کرونا، کمیته‌هایی در کشورهای مختلف شکل گرفت که روند احتمالی شیوع این ویروس را براساس شرایط موجود بررسی می‌کنند. کمیته اپیدمیو‌لوژی ایران هم مدام آمار و اطلاعات تازه‌ای منتشر می‌کند که در تازه‌ترین مورد، درباره موج جدیدی در کشور هشدار داده است. در گزارش تازه این کمیته آمده است: «در روند کشوری بیماری، تغییرات مختصر صعودی مشاهده می‌شود. روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در هفت استان (هرمزگان، کردستان، لرستان، خراسان جنوبی، کرمان، چهارمحال‌و‌بختیاری و تهران) دیده شد. روند ثبات با تغییرات مختصر در سه استان (یزد، خوزستان و البرز) مشاهده شد». در ادامه این گزارش، از روند صعودی در 11 استان کشور نیز سخن به میان آمده است: «روند صعودی یا شروع پیک در 11 استان (زنجان، آذربایجان غربی، ایلام، اصفهان، قزوین، فارس، خراسان رضوی، قم، گلستان، گیلان و مازندران) مشاهده شد. به نظر می‌رسد پنج استان (کرمانشاه، بوشهر، آذربایجان شرقی، سمنان و مرکزی) به‌تازگی پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. در پنج استان (اردبیل، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خراسان شمالی، سیستان‌و‌بلوچستان و همدان) ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند».
پیشنهاد بهداشت جهانی: بیماریابی فعال انجام شود
براساس نظر سازمان بهداشت جهانی، انجام اقدامات بهداشت عمومی مانند یافتن فعال موارد بیماری، جداسازی، آزمایش، پیگیری افراد در معرض تماس و مراقبت در جلوگیری از ابتلای آنها در کنترل کووید ‌19 بسیار مؤثر بوده است. براساس توضیحات این سازمان جهانی سلامت، اطلاعت موجود نشان می‌دهد تعداد واقعی ابتلا به کووید ‌‌19 در کشورهای مختلف ممکن است به‌مراتب بیشتر از تعداد گزارش‌شده باشد. این گزارش جدید می‌گوید کشورهایی مانند ویتنام، تایوان، تایلند و کره‌جنوبی که از ابتدا سیاست انجام تعداد بالای آزمایش به‌ازای هر میلیون نفر جمعیت را در دستور کار خود قرار دادند، به‌سرعت گزارش تعداد موارد ابتلای روزانه آنها افت کرده است. در مقابل، کشورهایی مانند کویت و قطر که این سیاست را دنبال نکرده‌اند، همچنان با گزارش بالای تعداد موارد ابتلای روزانه به‌ازای هر میلیون نفر جمعیت خود روبه‌رو هستند. بر‌اساس این توضیحات، ایران نیاز دارد تعداد آزمایش‌های تشخیص ویروس کرونا را افزایش دهد و فرایند بیماریابی را به‌صورت فعال‌تری دنبال کند.
عضو ستاد مقابله با کرونا: مردم دیگر از کرونا نمی‌ترسند
چه شد که آمار جان‌باختگان کرونا در ایران تا این اندازه افزایش پیدا کرد؟ «مسعود مردانی»،‌ متخصص عفونی و عضو ستاد مقابله با کرونا، با رد این ادعا که ایران وارد موج دوم کرونا شده است،‌ درباره دلیل رکورد آمار مرگ‌و‌میر از ابتدای کرونا تا امروز به «شرق» می‌گوید: «عمدتا هنوز بعضی از شهرهای استان‌های مختلف کشور که در ابتدای اپیدمی با موارد شدید بیماری همراه نبودند، در ادامه موج اول هنوز مبتلا می‌دهند و خودبه‌خود تعدادی بیمار بستری می‌شوند، برخی به آی‌سی‌یو می‌روند و عده‌ای هم می‌میرند. این ادامه موج اول است، اما این هشدار را بدهم که به‌زودی وارد موج دوم کرونا می‌شویم». او در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد، می‌گوید: «باید اول اعتقاد مردم به ترس از کرونا دوباره احیا شود. مردم دیگر از کرونا نمی‌ترسند. سه ماه پیش هرکس که مبتلا می‌شد و به من مراجعه می‌کرد،‌ می‌گفت من می‌میرم و وصیتش را هم می‌کرد، اما الان به بیمار کرونایی می‌گوییم بستری شو، می‌گوید چرا؟ همه گرفتند و چیزی نشده. دوم اینکه دیگر کسی به فاصله‌گذاری اجتماعی اعتقادی ندارد؛ این هم باید احیا شوم. سوم اینکه در بازگشایی مجامع، کلاس‌های درس، اجتماعات مذهبی، نماز جمعه و... تعجیل نکنیم. چهارم اینکه سفر غیر‌‌ضروری نرویم؛ چرا‌که مطابق آمار، 60 درصد مبتلایان جدید، حداقل در دو هفته اخیر سفر داشته‌اند. اگر سفر آن‌قدر مهم است که به‌خاطرش 160 مرگ کرونایی را می‌پذیرند، ‌بیشتر بروند و در نهایت شست‌وشوی دست را جدی بگیرند». مردانی در پاسخ به این پرسش که کرونا تا چه زمانی همراه ماست نیز می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌داند. باید ببینیم درمان مؤثر چه زمانی می‌رسد. ولی در ایران پیش‌بینی این است که اگر همین آش و همین کاسه باشد، حداقل تا نوروز در خدمت کرونا هستیم». او درباره تدابیر اتخاذی دولت در پی شدید‌شدن موج کرونا هم توضیحاتی ارائه می‌کند: «همان‌طورکه می‌دانید، از 15 تیر زدن ماسک در مجامع اجباری می‌شود. دوم اینکه به تمامی استان‌ها اختیار داده شده اگر احساس کنند ورود ماشین مسافری، سلامت شهر را تهدید می‌کند، ‌از ورود آن جلوگیری کنند». همچنین در خبری دیگر، روابط‌عمومی وزارت بهداشت اعلام کرده با توجه به تداوم و همه‌گیری جهانی بیماری کووید‌19 و ضرورت اجتناب‌ناپذیر بازگشایی مشاغل، صنوف و اماکن و مستند به پژوهش‌ها و مدارک متقن علمی مبنی بر تأثیر معنادار استفاده همگانی از ماسک در کاهش شیوع و انتقال بیماری، وزارت بهداشت از تاریخ هفتم تیر، پویش ملی استفاده همگانی از ماسک را با هشتگ «من ماسک می‌زنم» همراه با رسانه‌های گروهی کلید زده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها