۱۳۹۶ شنبه ۳۰ دي
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۸۵۹ - ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ ارديبهشت
زير آسمان فيروزه‌اي

فرهنگ و مناظره
 علی فرامرزی

دو هفته قبل وقتی در یادداشتی با عنوان (هنرمندان و انتخابات) به این موضوع پرداختم که انتخابات عرصه فراهمی است تا هنرمندان و اصحاب فرهنگ بتوانند خواسته‌های صنفی خود را مطرح کنند و این قشر به ‌دلیل موقعیت‌شان در جامعه و محبوبیت‌شان در بین مردم در به‌صحنه‌کشیدن اقشار مختلف تأثیر‌گذارند و از‌همین‌روی می‌توانند در به‌کرسی‌نشاندن مطالبات بر‌حق‌شان و مطرح‌کردن بحث فرهنگ و هنر در یک فضای همه‌گیر حضور خود را نشان دهند، از سوی کسانی با بدبینی نگریسته شد. در آن زمان مطرح‌کردن چنین بحثی شاید قدری خوشبینانه و به‌دور از واقعیت دیده می‌شد و حتی تعدادی از همکاران در تماس‌هایی این عقیده را با صراحت مطرح کردند. پس از برگزاری اولین دور مناظره‌ها و غیبت بحث فرهنگ و هنر در آن غربت موضوع فرهنگ یأس و سرخوردگی‌ای را به‌ویژه در بین قشر فرهنگی جامعه ایجاد کرد و همین احساس و برداشت یادداشت‌ها و اعتراضاتی را در فضای رسانه‌ای از سوی این لایه اجتماعی دامن زد و من نیز در نوشته‌ای با عنوان (جایگاه فرهنگ و هنر در مناظره‌های کاندیداها) در هفته گذشته، در‌این‌باره مطالبی را نوشتم. خوشبختانه در دومین مناظره از دو موضوع در نظر گرفته‌شده که باید کاندیداها به آن می‌پرداختند، یکی بحث فرهنگ و هنر و برنامه‌های هریک از کاندیداها دراین‌باره بود؛ تا‌آنجا‌که به‌ خاطر دارم این باید اولین‌بار باشد که موضوع فرهنگ و هنر به‌عنوان بحثی مستقل در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری طرح شده است، صرف‌نظر از نحوه پیشرفت صحبت‌ها و نظریات کاندیداها در این زمینه، اختصاص‌پیداکردن موضوع فرهنگ در چنین آوردگاهی نشان داد که تا چه حد جایگاه و پایگاه هنر و فرهنگ در صحنه اجتماعی و نزد تصمیم‌گیرندگان کشور تغییر یافته و تا کجا می‌تواند کاربرد داشته باشد و چنین گلوگاه‌هایی تا چه حد فرصت غنیمتی است برای بالاکشیدن جایگاه این مهم‌ترین دستاورد بشری. بی‌شک پیگیری مطالب گفته‌شده و قول‌های داده‌شده باید پس از انتخابات از اولویت‌های پیگیری نهادها و تشکل‌های مردمی و صنفی جامعه فرهنگی باشد. اینکه موضوع فرهنگ و هنر تا این حد توانسته اهمیت خود را بازگو کند و حتی توجه تصمیم‌گیرندگان سیاسی را به خود معطوف دارد، امری طبیعی است؛ زیرا در جهانی که به‌ خاطر رشد وسایل اطلاع‌رسانی و چرخش اطلاعاتی که به‌تدریج فرهنگ و هنر را به اولین نیاز جوامع تبدیل کرده و در هر دو بعد توسعه درون‌زا و دیپلماسی فرامرزی به یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها تبدیل شده و به‌همین‌دلیل است که هنرمند معاصر درحالی‌که دستی بر اینترنت دارد و از این طریق خود را به جهان متصل کرده است و با دستی دیگر به خلق اثر هنری می‌پردازد، دیگر نمی‌تواند نسبت به امری مانند انتخابات منفعل باشد و جهانش را صرفا در کنج تنهایی خود جست‌وجو کند؛ چراکه جهان با همه کنش‌ها و واکنش‌هایش در کنار او حضور دارد.

«توفان» مازیار سیدی در  راه است
شرق: مازیار سیدی، کارگردان «مرسولات پترزبورگ» و بازیگر «آشپزخانه» از 28 اردیبهشت نمایش «توفان» شکسپیر را در تالار خورشیدی دانشگاه هنر روی صحنه می‌برد. دراماتورژی این اثر را فرهاد امینی برعهده دارد، اسماعیل شفیعی استاد مشاور این پروژه و رضا سرور نیز استاد مشاور دراماتورژی این اثر است. در این نمایش که یک پروژه استاد- شاگردی است، بازیگران آن عمدتا از دانشجویان تئاتر دانشگاه‌های هنر سراسر ایران هستند. پیش‌فروش «توفان» که تا نیمه خرداد هر شب ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود، در سایت تیوال آغاز شده و در خلاصه آن آمد است: «پراسپرو برای آموختن دانش جادویی و علوم جدیده شهریاری را به برادرش آنتونیو سپرد و برادرش به او خیانت کرد. با همراهی شاه ناپل توطئه‌ای ساختند تا پراسپرو را از تمام حقوق به‌عنوان دوک میلان محروم کنند. نمی‌توانستند پراسپرو را بکشند پس به‌همراه دختر سه‌ساله‌اش به دریا سپردند. پراسپرو و دخترش به جزیره‌ای متروک رسیدند و نجات یافتند. پراسپرو در همان‌جا به آزمودن و آموختن پرداخت تا از چرخش روزگار همان دریا دشمنانش را یکجا به جزیره آورد».

مردمان مرشدلو  در گالری هما
شرق: احمد مرشدلو، نماینده جریان مشخصی از نقاشی معاصر ایران است. مردم حاشیه و زنان و مردان معمولی موضوع اصلی آثار اوست. این هنرمند انفعال را ایده محوری کارهایش می‌داند و معتقد است انسان بدون کنش، تفاوت چندانی با طبیعت بی‌جان ندارد و او در پی نمایش چنین واقعیتی است. قرار است اولین کتاب آثار این هنرمند به‌همراه گفت‌وگوی شهروز نظری با احمد مرشدلو با عنوان «چشم سر» در افتتاح نمایشگاه اخیرش در گالری هما رونمایی شود. طراحی و خلق کتاب را استودیو 009821 و ایمان صفایی برعهده داشته و پروژه ساخت کتاب را هویار اسدیان انجام داده است.


دیدگاه‌ها(۰)