۱۳۹۶ جمعه ۴ اسفند
شماره‌های پیشین:
شماره ۳۰۷۶ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ بهمن
فناوری های نوین حمل و نقل ‌ و خلق ارزش
هادی بصیر

حرکت از انقلاب صنعتی به انقلاب فناوری که در سال های پایانی قرن گذشته آغاز شد، توسعه فناوری در حوزه های سخت افزاری، نرم افزاری ،ارتباطی و فناوری اطلاعات به ناگاه جهشی عظیم را در سالهای آغازین قرن جدید پایه گذاری کرد و این حرکت را شتابی مضاعف بخشید. در این سال ها شاهد حضور ایده پردازان و کارآفرینانی بودیم که به ناگاه و با سرعتی شگرف در زمانی کوتاه  با درک درست از نیازهای جامعه و شناسایی حوزه های جدید، در زمره ثروتمندترین های جهان قرار گرفتند. نگاهی به مفاهیمی همچون توسعه، توسعه پایدار، فناوری، خلق ارزش در ابتدا، شاید راهگشا باشد.
در تعریف توسعه سه نکته مورد توجه قرار دارد:
1- توسعه را مقوله ارزشی تلقی کنیم
2- آن را جریانی چند بعدی و پیچیده بدانیم
3- به ارتباط و نزدیکی آن با مفهوم بهبود (Improvement ) و خلق ارزش توجه داشته باشیم
توسعه بی مهابا و بدون توجه به ظرفیت های محیطی- زیستی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و سیاسی  فاجعه آفرین است. اینجاست که توسعه پایدار راهگشا خواهد بود.در حقیقت توسعه پایدار تنها بر هیچ یک از جنبه ها تمرکز نداردو تمامی جوانب اجتماعی، اقتصادی، محیطی و سیاسی را مد نظر قرار می دهد.
در سال های اخیر بحث مدیریت ارزش، خلق ارزش و زنجیره ارزش به طور جد وارد ادبیات کسب و کار و توسعه شده و توجه به آن پتانسیل دستیابی به توسعه پایدار را به شدت افزایش داده است.
ارزش به عنوان یک مفهوم کلی زمانی معنی پیدا می کند که ما به شکلی کیفیت زندگی دیگران را بهبود دهیم، ارزش اقتصادی به عنوان چیزی که اقتصاد حاضر باشد بهای آن را پرداخت کند تعریف می شود و ارزش اخلاقی به معنای اصولی است که می‌تواند بقاء یک سیستم را تضمین کند.با توجه به توسعه فناوری ها و ظهور فناوری های نوین، شاهد توسعه زمینه های جدید تولید ارزش و ایجاد زنجیره ارزش به واسطه به کارگیری این فناوری ها در دنیای محصول (کالا و خدمات)هستیم. در این میان بی شک یکی از محصولات جانبی این ارزش آفرینی، موفقیت یا ثروت، خواهد بود.
صنعت حمل و نقل یکی از بخش هایی است که شاهد تغییرات گسترده ای در طی دهه گذشته بوده و این تغییرات پر شتاب همچنان ادامه دارد.این تغییرات در زیر ساخت ها، ابزارها و سرویس های مرتبط با این صنعت خود را نمایان ساخته است.
امروزه استفاده از خودروهای خودران، تاکسی های پرنده، قطارهای سریع السیر، وسایل حمل و نقل الکتریکی، هیبریدی و یا سیستم های حمل نقل سریع السیر همچون هایپرلوپ  به سرعت در حال گسترش و توسعه اند. بررسی و شناخت دقیق و درست از فضای کسب و کار در حوزه حمل و نقل کشور زمینه ساز شفاف شدن نیازها و براساس آن دستیابی به مدل های جدیدی برای توسعه کسب و کار خواهد شد.همچنین در حوزه حمل و نقل، ارزش های پیشنهادی مجموعه ای از محصولات یا خدماتی هستند که  برای یک بخش یا بخش هایی از مشتریان ارزش آفرینی میکند.
ارزش پیشنهادی همان علتی است که مشتریان را از یک ارائه دهنده خدمات  به ارائه دهنده ای دیگر متمایل می سازد. هر ارزش پیشنهادی،  مشکلی است که از مشتری حل می شود یا نیازی است که برطرف می شود.  هر ارزش پیشنهادی مجموعه ای از محصول و یا خدمت است که نیازهای یک بخش مشتری را پوشش می دهد.
ارزش های پیشنهادی معمولا در دو قالب ارائه می شوند :
1- نوآورانه و جدید هستند
2- همان ارزش های موجود هستند که با تغییرات و بهسازی ها به صورت جدیدی ارائه می شوند.
هرارزش پیشنهادی، ارزشی را با ادغام ترکیبی خاص از مجموعه انتخاب ها برای هر بخش از مشتریان فراهم میکند، که ممکن است انتخاب های کمی (مثل قیمت) یا کیفی (مثل طراحی) باشند. تازگی، کارآیی، شخصی سازی، انجام درخواست، طراحی، برند/ جایگاه اجتماعی، قیمت، کاهش هزینه، کاهش ریسک، در دسترس بودن (سهولت دسترسی) و سهولت استفاده / کاربرد پذیری از جمله مواردی است که با توجه به آن ها نسبت به خلق ارزش برای مشتریان می توان اقدام کرد.
در این میان شرکت های همچون اوبر (Uber)  در سطح جهانی با شناخت
                           
    ادامه در ستون سمت چپ...

 

 

 

 زود هنگام نیاز های مشتری و شناسی چرخه ارزش،  نسبت به تعریفی نوین از ارائه سرویس در حوزه حمل و نقل پرداختند.
در کشور نیز با توجه گسترش زیر ساخت های ارتباطی و توسعه کارکرد های فناوری اطلاعات با هدف تولید ارزش، گروهی از جوانان کارآفرین با راه اندازی استارت آپ هایی نسبت به پیاده سازی این ایده اقدام نمودند. هر چند در ابتدای مسیر جلب اعتماد مشتریان سخت خواهد بود ولی هر مشتری در صورت برطرف شدن خواست های خود در این خدمات جدید، به مشتری وفادار و مبلغی برای این نوع سرویس ها تبدیل خواهد شد.
پیشنهاد می شود، رقبای سنتی نیز با بازبینی بر روی عملکرد و سرویس های ارائه شده ضمن پذیرش رقبای جدید، به باز تعریف کسب و کار خود با خلق ارزش های جدید بپردازند.همچنین در این میان دولت نیز با انجام سیاستگذاری های درست کلان ملی، انجام تحقیق و توسعه متناسب، تسهیل دستیابی به این فناوری ها و بکار گیری به روز از این فناوری ها را در دستور کار خود قرار دهد ودر عین حال با ایجاد فضای رقابتی در حوزه کسب و کار زمینه ایجاد خدمات با ارزش پایدار را برای شهروندان فراهم آورد.

 


دیدگاه‌ها(۰)