|

افت تولید در همه شرکت‌ها، به‌جز سامسونگ

مؤسسه تحقیقاتی TrendForce، گزارش خود را از میزان تولید جهانی گوشی هوشمند در سه‌ماهه نخست سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، در سه‌ماهه اول سال 2017، در سراسر جهان 307‌ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به تولید رسیده که این میزان، نسبت به سه‌ماهه قبل از آن 23 درصد افت داشته است. با توجه به اینکه روند تقاضا برای خرید گوشی هوشمند به دلیل تأثیرات فصلی همیشگی، به طور چشمگیری در سه‌ماهه نخست کند شد، تولیدکنندگان گوشی هوشمند، به‌ویژه برندهای چینی، حجم تولید کمتری را برای نخستین فصل از سال 2017 پیش‌بینی کردند. برندهای مطرحی مانند سامسونگ، ال‌جی و هواوی، عرضه پرچم‌دارهای خود در سال جاری میلادی را آغاز کرده‌اند. طبق پیش‌بینی TrendForce، فروش گوشی هوشمند تا پایان نیمه نخست سال 2017، تقریبا کم‌فروغ خواهد بود. البته TrendForce برآورد کرده حجم تولید جهانی گوشی هوشمند در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، در قیاس با سه‌ماهه اول، رشد یک‌رقمی خفیفی را تجربه خواهد کرد. فروش قدرتمند سری گوشی‌هاي هوشمند‌ Galaxy J، سامسونگ را به تنها برندی تبدیل کرد که حجم تولید گوشی‌هاي هوشمندش در سه‌ماهه اول، با رشد همراه بوده است. نتایج فروش گوشی‌هاي هوشمند‌ رده‌بالای سامسونگ در سه‌ماهه نخست 2017، کمتر از حد انتظار بوده است. علت این امر آن است که بحران نوت7 هنوز به‌طور کامل فراموش نشده و زمان بیشتری لازم است تا اعتماد مردم به برند سامسونگ مثل سابق شود. اما با وجود این، سامسونگ در بخش دیوایس‌های میان‌رده و رده‌پایین، عملکرد خیلی خوبی داشته است. سری گوشی‌های Galaxy J، با قیمت مقرون‌به‌صرفه و عملکرد بالا، روند عرضه گوشی‌هاي هوشمند‌ سامسونگ را حفظ کرده و نقش بسزایی در گسترش حجم تولید گوشی‌هاي هوشمند‌ این برند داشته است. سامسونگ تنها برندی بود که موفق شد با وجود رکود فصلی بازار در سه‌ماهه نخست، حجم تولید خود را افزایش داده و با دراختیارداشتن 26.1 درصد از سهم بازار، مثل گذشته در رتبه نخست قرار گیرد. به گزارش وب‌سایت mobile، حجم تولید تمام دستگاه‌های آیفون در اولین فصل از سال 2017، در مقایسه با سه‌ماهه قبل از آن 36 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41 درصد افت کرده است. اما بد نیست بدانیم درمجموع، فروش آیفون در سه‌ماهه نخست، بهبود یافت. اپل در این سه‌ماهه، نسخه متفاوتی از آیفون 7 و 7 پلاس را با عنوان «PRODUCT Red» به بازار عرضه کرد که به‌نوعی می‌توان آن را دنباله ورژن «Jet Black» در سال گذشته دانست. به‌کارگیری رنگ‌های تند - که تاکنون کمتر در گوشی‌هاي هوشمند‌ استفاده شده‌اند - با استقبال مشتریان همراه شده و در افزایش سهم بازار اپل بی‌تأثیر نبوده است. این کار موجب شده تا کنجکاوی‌ها درباره عرضه آیفون‌های جدید در دهمین سالگرد تولید این گوشی نیز بیشتر شود. طبق برآورد TrendForce، اپل در سه‌ماهه دوم چیزی حدود 43‌ میلیون دستگاه آیفون را به تولید خواهد رساند که این میزان - در صورت تحقق - نسبت به سه‌ماهه اول، 17 درصد افت را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه اپل خود را برای عرضه آیفون‌های جدید در سه‌ماهه سوم آماده می‌کند، این کمپانی احتمالا حجم تولید مدل‌‌های کنونی آیفون را پایین خواهد آورد. با ورود به سه‌ماهه دوم، برندهای چینی اقدام به عرضه جدیدترین دستگاه‌های پرچم‌دار خود کرده و محصولات قدیمی را با رده محصولات جدید مربوط به سال 2017 جایگزین می‌کنند. به‌علاوه، برندهای چینی به‌خوبی می‌دانند درحال‌حاضر بازار تحت‌تأثیر عرضه آیفون‌های جدید در آینده نزدیک قرار دارد، بنابراین قصد دارند روند کاهش موجودی قطعات خود را ادامه داده تا با این کار خود را برای بلاتکلیفی‌های بیشتری که احتمالا در حوزه عرضه و فروش رخ خواهد داد، آماده کنند. در سه‌ماهه اخیر حجم تولید گوشی‌هاي هوشمند هواوی نسبت به سه‌ماهه قبل 22 درصد کاهش داشته، اما با وجود این، هواوی کماکان در بین برندهای چینی پیشتاز بوده و با دراختیارداشتن 11.4 درصد از سهم بازار جهانی، پس از سامسونگ و اپل در جایگاه سوم قرار دارد. با توجه به اینکه گوشی هوشمند رده‌بالای P10، که به دوربین دوگانه لایکا مجهز است، رسما در سه‌ماهه دوم وارد بازار خواهد شد، TrendForce پیش‌بینی می‌کند حجم تولید گوشی‌هاي هوشمند‌ هواوی در سه‌ماه دوم مجددا با رشد همراه شود. برآورد می‌شود حجم تولید هواوی در سه‌‌ماهه دوم، با افزایش 16 درصدی نسبت به سه‌ماهه نخست، تقریبا به رقم تولید آیفون‌های اپل در همان بازه زمانی برسد. حجم تولید گوشی‌های هوشمند‌ شرکت لنوو - که در فصل اخیر هیچ محصول جدیدی برای عرضه نداشت - در سه‌ماهه نخست سال 2017، نسبت به سه‌ماهه چهارم سال 2016، حدود 30 درصد کاهش داشته است. همچنین نتایج سه‌ماهه اخیر حاکی از آن هستند كه تولید لنوو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز 20 درصد کمتر شده است. به همین دلیل سهم این شرکت از بازار گوشی هوشمند، رو به کاهش است. البته طبق پیش‌بینی TrendForce، لنوو در پایان سه‌ماهه دوم، رشدی تک‌رقمی را در تولید تجربه خواهد کرد.

مؤسسه تحقیقاتی TrendForce، گزارش خود را از میزان تولید جهانی گوشی هوشمند در سه‌ماهه نخست سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، در سه‌ماهه اول سال 2017، در سراسر جهان 307‌ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به تولید رسیده که این میزان، نسبت به سه‌ماهه قبل از آن 23 درصد افت داشته است. با توجه به اینکه روند تقاضا برای خرید گوشی هوشمند به دلیل تأثیرات فصلی همیشگی، به طور چشمگیری در سه‌ماهه نخست کند شد، تولیدکنندگان گوشی هوشمند، به‌ویژه برندهای چینی، حجم تولید کمتری را برای نخستین فصل از سال 2017 پیش‌بینی کردند. برندهای مطرحی مانند سامسونگ، ال‌جی و هواوی، عرضه پرچم‌دارهای خود در سال جاری میلادی را آغاز کرده‌اند. طبق پیش‌بینی TrendForce، فروش گوشی هوشمند تا پایان نیمه نخست سال 2017، تقریبا کم‌فروغ خواهد بود. البته TrendForce برآورد کرده حجم تولید جهانی گوشی هوشمند در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، در قیاس با سه‌ماهه اول، رشد یک‌رقمی خفیفی را تجربه خواهد کرد. فروش قدرتمند سری گوشی‌هاي هوشمند‌ Galaxy J، سامسونگ را به تنها برندی تبدیل کرد که حجم تولید گوشی‌هاي هوشمندش در سه‌ماهه اول، با رشد همراه بوده است. نتایج فروش گوشی‌هاي هوشمند‌ رده‌بالای سامسونگ در سه‌ماهه نخست 2017، کمتر از حد انتظار بوده است. علت این امر آن است که بحران نوت7 هنوز به‌طور کامل فراموش نشده و زمان بیشتری لازم است تا اعتماد مردم به برند سامسونگ مثل سابق شود. اما با وجود این، سامسونگ در بخش دیوایس‌های میان‌رده و رده‌پایین، عملکرد خیلی خوبی داشته است. سری گوشی‌های Galaxy J، با قیمت مقرون‌به‌صرفه و عملکرد بالا، روند عرضه گوشی‌هاي هوشمند‌ سامسونگ را حفظ کرده و نقش بسزایی در گسترش حجم تولید گوشی‌هاي هوشمند‌ این برند داشته است. سامسونگ تنها برندی بود که موفق شد با وجود رکود فصلی بازار در سه‌ماهه نخست، حجم تولید خود را افزایش داده و با دراختیارداشتن 26.1 درصد از سهم بازار، مثل گذشته در رتبه نخست قرار گیرد. به گزارش وب‌سایت mobile، حجم تولید تمام دستگاه‌های آیفون در اولین فصل از سال 2017، در مقایسه با سه‌ماهه قبل از آن 36 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41 درصد افت کرده است. اما بد نیست بدانیم درمجموع، فروش آیفون در سه‌ماهه نخست، بهبود یافت. اپل در این سه‌ماهه، نسخه متفاوتی از آیفون 7 و 7 پلاس را با عنوان «PRODUCT Red» به بازار عرضه کرد که به‌نوعی می‌توان آن را دنباله ورژن «Jet Black» در سال گذشته دانست. به‌کارگیری رنگ‌های تند - که تاکنون کمتر در گوشی‌هاي هوشمند‌ استفاده شده‌اند - با استقبال مشتریان همراه شده و در افزایش سهم بازار اپل بی‌تأثیر نبوده است. این کار موجب شده تا کنجکاوی‌ها درباره عرضه آیفون‌های جدید در دهمین سالگرد تولید این گوشی نیز بیشتر شود. طبق برآورد TrendForce، اپل در سه‌ماهه دوم چیزی حدود 43‌ میلیون دستگاه آیفون را به تولید خواهد رساند که این میزان - در صورت تحقق - نسبت به سه‌ماهه اول، 17 درصد افت را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه اپل خود را برای عرضه آیفون‌های جدید در سه‌ماهه سوم آماده می‌کند، این کمپانی احتمالا حجم تولید مدل‌‌های کنونی آیفون را پایین خواهد آورد. با ورود به سه‌ماهه دوم، برندهای چینی اقدام به عرضه جدیدترین دستگاه‌های پرچم‌دار خود کرده و محصولات قدیمی را با رده محصولات جدید مربوط به سال 2017 جایگزین می‌کنند. به‌علاوه، برندهای چینی به‌خوبی می‌دانند درحال‌حاضر بازار تحت‌تأثیر عرضه آیفون‌های جدید در آینده نزدیک قرار دارد، بنابراین قصد دارند روند کاهش موجودی قطعات خود را ادامه داده تا با این کار خود را برای بلاتکلیفی‌های بیشتری که احتمالا در حوزه عرضه و فروش رخ خواهد داد، آماده کنند. در سه‌ماهه اخیر حجم تولید گوشی‌هاي هوشمند هواوی نسبت به سه‌ماهه قبل 22 درصد کاهش داشته، اما با وجود این، هواوی کماکان در بین برندهای چینی پیشتاز بوده و با دراختیارداشتن 11.4 درصد از سهم بازار جهانی، پس از سامسونگ و اپل در جایگاه سوم قرار دارد. با توجه به اینکه گوشی هوشمند رده‌بالای P10، که به دوربین دوگانه لایکا مجهز است، رسما در سه‌ماهه دوم وارد بازار خواهد شد، TrendForce پیش‌بینی می‌کند حجم تولید گوشی‌هاي هوشمند‌ هواوی در سه‌ماه دوم مجددا با رشد همراه شود. برآورد می‌شود حجم تولید هواوی در سه‌‌ماهه دوم، با افزایش 16 درصدی نسبت به سه‌ماهه نخست، تقریبا به رقم تولید آیفون‌های اپل در همان بازه زمانی برسد. حجم تولید گوشی‌های هوشمند‌ شرکت لنوو - که در فصل اخیر هیچ محصول جدیدی برای عرضه نداشت - در سه‌ماهه نخست سال 2017، نسبت به سه‌ماهه چهارم سال 2016، حدود 30 درصد کاهش داشته است. همچنین نتایج سه‌ماهه اخیر حاکی از آن هستند كه تولید لنوو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز 20 درصد کمتر شده است. به همین دلیل سهم این شرکت از بازار گوشی هوشمند، رو به کاهش است. البته طبق پیش‌بینی TrendForce، لنوو در پایان سه‌ماهه دوم، رشدی تک‌رقمی را در تولید تجربه خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها