|

پازل انتخابات 96 کامل شد

روز آخری‌ها

علي ايوبي: مثل معروفی است که ایرانیان عادت دارند کار خود را دقیقه نود انجام دهند و کوچک و بزرگ هم ندارد؛ اما روز گذشته در آخرین روز از ثبت‌نام برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مشخص شد که این مثل، جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد و نامزدهای آنها لحظه آخر را برای نام‌نویسی انتخاب کرده‌اند، حتی یکی از کاندیداهای اصولگرا در ثانیه آخر تا داخل ستاد هم آمد اما ثبت‌نام نکرد.
به همین خاطر بود که 45 دقیقه آخر ثبت‌نام برای نشستن بر صندلی ریاست دولت، به اندازه تمام این پنج روز، برای خبرنگاران و عکاسان، شلوغ، پر‌خبر، پررفت‌وآمد و با استرس بود. هنگامی که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئيس‌جمهور و حتی مهرداد بذرپاش از نامزدهاي جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، دقایق پایانی را برای ثبت‌نام انتخاب کردند.
از حدود ساعت سه بعدازظهر بود که خبر آمدن قالیباف، به ستاد انتخابات رسیده بود و عکاسان در جلوی در منتظر آمدنش بودند. شهرام گیل‌آبادی، مدير روابط عمومی شهرداری تهران و سيدمحمود رضوی تهيه‌کننده فيلم «ماجراي نيمروز» ساعتی قبل‌تر از او وارد ستاد انتخابات شده‌ بودند. حضور این تهیه‌کننده این شائبه را به وجود آورد که او سازنده فیلم تبلیغاتی قالیباف خواهد بود که او در پاسخ به خبرنگار «شرق» این موضوع را رد کرد. اتفاق بامزه‌ای هم در این میان افتاد؛ حمایت «تتلو»؛ اين خواننده معروف و زیرزمینی که به‌تازگی از زندان آزاد شده است در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که به قالیباف رأی خواهد داد.
ساعت از پنج هم گذشته بود که او در میان جمعیتی که بیرون در تجمع کرده بودند، وارد شد. عده‌ای که در بیرون ستاد بودند می‌گفتند طرفداران او از میدان جهاد تا نزدیکی وزارت کشور با شعار «قالیباف قالیباف حمایتت می‌کنیم» و «صل علی محمد یاور رهبر آمد» او را همراهی کرده‌اند و حتی شنیده شد در میان آنها عده‌ای از طرفداران سعید جلیلی که امید به آمدنش داشتند هم حضور داشتند. البته در هنگام ورود قالیباف به داخل ستاد، صدای هوکردن عده‌ای هم شنیده شد.
حمله تند به روحاني
قالیباف به تنهایی وارد ستاد شد و در شلوغی عکاسان و خبرنگاران خود را به طبقه پایین ستاد انتخابات رساند تا برای بار سوم بعد از سال 84 و 92 برای ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت‌نام کند و مانند چهار سال پیش رقیب انتخاباتی حسن روحانی باشد. او که بعد از شکست در انتخابات سال 84، 12 سال است که شهردار تهران است، همیشه از منتقدان دولت حسن روحانی بوده و به همین دلیل هم در سخنرانی خود که آن را از روی کاغذ می‌خواند و چند باری هم تپق زد، به صراحت از او نام برد و انتقاد کرد. قالیباف در همان ابتدای سخنرانی خود که بیشتر شبیه بیانیه هم بود، اعلام کرد که قرار است فقط خود سخن بگوید و چند روز بعد نشست خبری برگزار خواهد کرد. او بنا را بر انتقاد از دولت یازدهم گذاشت و در حالی که در هنگام سخنرانی خود نوک پایش را به زمین می‌کوبید گفت، آقای روحانی از بهترشدن وضعیت اقتصادی می‌گویند اما اگر ایشان پای خود را از درون اتاقشان بیرون بگذارند و میان مردم بروند، از واقعیت‌های ملموس درون جامعه تصویر دقیق‌تری پیدا می‌کند و برایشان روشن می‌شود که تنها چهار درصد جامعه از وضع موجود رضایت دارند.
او همچنین از وضعیت واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک و تأثیر آن بر شرایط کارگران حرف زد و عنوان کرد اگر آقای رئیس‌جمهور میان مردم بودند می‌دیدند که خانواده‌ها چگونه از بی‌کاری فرزندان تحصیل‌کرده خود رنج می‌برند و پدران برای اینکه از عهده مخارج روزمره زندگی برآیند، هر روز ساعت‌ها کار می‌کنند.
شهردار تهران روی سخن خود را به سمت مردم برگرداند و گفت، هم‌وطنان صبورم من میان شما هستم و می‌بینم که از این همه وعده و حرف و شعار خسته شده‌اید، دادن یک فرصت چهارساله دیگر به دولت فعلی نیز نخواهد توانست این اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها را برطرف کند و در صورت تکرار این تجربه نباید انتظار فردایی بهتر از دیروز داشت، اگر فردا بدتر از امروز نشود. حرف کافی است، چهار سال کافی است.
او باز خطاب به مردم خود را سوم شخص قرار داد و گفت، اگر اینجا بودید سؤالی را صریح از من می‌پرسیدید که قالیباف، قبلی‌ها هم همین حرف‌ها را می‌زدند. روی چه حسابی باید به حرف‌های شما اعتماد کنیم؟ پاسخ من به دغدغه بحق شما یادآوری یک نکته است که این حرف‌ها را قالیباف می‌زند و شما او را کاملا می‌شناسید، با همه قوت‌ها و ضعف‌هایش. شما می‌توانید به او اعتماد کنید چون قالیباف هیچ‌گاه از پشت‌میزها مدیریت نکرده بلکه با لباس کار میان شما، وسط میدان عمل بوده است. شما می‌توانید به او اعتماد کنید چون مثل تمام مسئولیت‌های قبلی‌اش برنامه‌ای عملیاتی و متکی به ظرفیت‌های بزرگ داخلی دارد.
قالیباف ادامه داد، شما می‌توانید به او اعتماد کنید چون تیمی توانمند و پرانرژی با ترکیبی از جوانی و تجربه و روحیه جهادی را مسئول امور اجرائی کشور خواهد کرد. قالیباف هم کم خطای فردی و کاری ندارد اما همیشه بر این باور تکیه داشته است که حرفی بزن که بتوانی عمل کنی و سابقه‌اش نشان داده که همیشه متعهد به وعده‌هایش بوده است.
شهردار تهران در پایان درباره وعده‌های خود سخن راند و گفت: امروز یعنی ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۶، من، محمدباقر قالیباف به شما تعهد می‌دهم با توکل به خداوند منان و به پشتوانه شما «دولت مردم» را تشکیل دهم و در یک دوره چهار‌ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را دو و نیم برابر افزایش دهم، پنج ‌میلیون شغل ایجاد کنم، نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر دهم و از همه مهم‌تر برنامه‌ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم‌درآمد اجرا کنم. به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
سخنان قالیباف که به پایان رسید، خبرنگاران به سمت او رفتند و با صدای بلند سؤال‌های خود را از او پرسیدند؛ اما او بدون پاسخ به آنها به‌سرعت سالن را ترک کرد که باعث اعتراض و همهمه در میان خبرنگاران شد.
جهانگيري وارد مي‌شود
قالیباف در حال سخنرانی و انتقاد از حسن روحانی بود که معاون‌اول دولت در آخرین دقایق زمان نام‌نویسی و با توجه به مشورت‌هایی که انجام داده بود، وارد ستاد انتخابات شد و ثبت‌نام کرد. او بلافاصله بعد از رفتن قالیباف، پشت تریبون رفت و به شوخی گفت هرچقدر حرف بزنم، به همان اندازه هم به سؤال خبرنگاران پاسخ خواهم داد، پس تلاش می‌کنم فقط دو دقیقه سخنرانی کنم. البته او مفصل سخنرانی کرد و گفت برنامه من و آقای روحانی اختلاف چندانی با هم نخواهند داشت و ما در کنار هم مکمل یکدیگر هستیم و ایشان برای بنده شخصیت عزیز و بزرگواری است.
اسحاق جهانگیری این را هم گفت که از قرارگرفتن در مسیر خدمت‌رساندن به مردم شادمان و خوشحال است و در این دوره هم شخصا داوطلب نبوده؛ اما اصرار گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و تحول‌خواه و برخی از دوستان و مقامات باعث شد در لحظات آخر بپذیرد و ثبت‌نام کند. او همچنین اعلام کرد برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش را در زمان خود اعلام خواهم کرد. سپس گفت برای رساندن ایران به جایگاه واقعی منطقه و جهان هیچ‌گاه شرایط به اندازه امروز مهیا نبوده است و باید این شرایط را قدر دانست. معاون‌اول رئيس‌جمهوری همچنین از همه مردم خواست به صحنه بیایند تا آرامش، امنیت و پیشرفت را با هم داشته باشیم.
او برخلاف قالیباف ماند و به سؤال‌های خبرنگاران هم جواب داد. جهانگیری در پاسخ به خبرنگاری که از او از پرسید چه شد که تصمیم گرفتید برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنید، گفت این تصمیم برایش دشوار بوده است و در مقاطع دیگری هم تصمیم کاندیداتوری داشته و تا جلوی وزارت کشور هم آمده؛ اما منصرف شده است. جهانگیری سپس اعلام کرد در این انتخابات، هم اصرار دوستان، احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و هم رایزنی‌ها و مذاکراتی که باید با شخصیت‌های دیگر انجام می‌داده، از عوامل مهمی بود که باعث شد بالاخره بعد از ظهر روز پایانی تصمیم بگیرد برای انتخابات ثبت‌نام کند.
جهانگیری از عملکرد دولت حسن روحانی هم دفاع کرد و گفت تفاوت آنچه دولت یازدهم تحویل گرفته و آنچه امروز در اختیار ملت قرار داده، از زمین تا آسمان است. او سپس این را هم اضافه کرد که یکی از انگیزه‌هایش برای کاندیداتوری این خواهد بود که یک بار دیگر برای ملت همه ابعاد مختلف را مشخص کند که دولت در زمینه اقتصاد، مسائل سیاست داخلی و اختلافات داخلی، مسائل بین‌المللی و مسائل فرهنگی و از همه بدتر بحثی که در زمینه فساد وجود دارد چه چیزی را تحویل گرفته است. او همچنین از رابطه خوب خود با رئیسش سخن به میان آورد و گفت: «من آقای روحانی را شخصیتی بسیار عزیز، ارزشمند و خوش‌فکر و بابرنامه و صاحب اندیشه می‌دانم و ایشان نیز به من علاقه دارند و درباره مسائل کاری ساعت‌ها دو نفری با هم صحبت می‌کنیم. به نظر من آقای روحانی جایگاه خود را در انتخابات خواهد داشت. من نیز از برنامه‌هایی که گفتم، حتما دفاع خواهم کرد».
معاون‌اول رئيس‌جمهور برای منتقدان دولت هم توصیه‌ای داشت و به آنها گفت: «دنیا، پست‌ها و قدرت ارزش ندارد که ارزش‌های انسانی را زیر پا بگذارند، بلکه اخلاق و اخلاق‌مداری باید مهم‌ترین دستاورد ما باشد» و ادامه داد: «تلاش خواهیم کرد درعین‌حال که نقد خود را درباره برنامه‌های رقبا مطرح می‌کنیم، از خدا می‌خواهیم به ما کمک کند تا از خطوط اخلاق خارج نشویم».
او درباره احتمال رد صلاحیت حسن روحانی هم گفت: «من به‌هیچ‌وجه احتمال رد صلاحیت او را نمی‌دهم، چراکه ایشان شخصیت بزرگی است و حتما در انتخابات حضور خواهند داشت».
از جهانگیری درباره موافق‌بودن مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از حضور نامزد در سایه در کنار آقای روحانی هم سؤال شد که او پاسخ داد: «هر جریان سیاسی‌ای زمانی که وارد عرصه انتخابات می‌شود، ممکن است با دو یا سه نفر ورود پیدا کند و در نهایت به یک نفر برسند. در جریان اصولگرایی فکر می‌کنم 10 برابر جریان مخالف کاندیدا شده‌اند و ممکن است از طرف مقابل ایشان نیز یکی، دو نفر به صحنه بیایند».
معاون‌اول روحانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا در دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم از حضور مسئولان دولت قبل نیز استفاده خواهید کرد، اعلام کرد: «در همین دولت هم اصرار داشتیم که افراد صرفا به‌دلیل کارکردن با دولت دهم نباید حذف شوند، وزرا نیز با همین پیش‌زمینه حرکت کردند، ما نیز از این تصمیم پشیمان نیستیم و فکر می‌کنیم باید کار انسان‌ها ارزیابی شود. قطعا در دولت آینده نیز این‌گونه خواهد بود که هرکسی با هر گرایش سیاسی‌ای در دولت حضور داشته باشد». پرسیدند در‌صورتی‌که جناب‌عالی یا آقای روحانی، رئیس‌جمهوری شوید، باز هم در کنار یکدیگر خواهید ماند که جهانگیری جواب داد: «برنامه‌های ما خیلی اختلاف نخواهد داشت و آقای روحانی شخصیت بزرگ و مورد احترام اصلاحات و اعتدال و کاندیدای اصلی این دو جریان است، بنده نیز برنامه‌های خود را در انتخابات اعلام خواهم کرد».
او در انتها هم در پاسخ به این پرسش که اگر در نظرسنجی‌ها از آقای روحانی در رتبه بالاتری قرار گرفتید، باز هم در رقابت‌ها حضور خواهید داشت، گفت: «آقای روحانی شخصیت اصلی جریان اصلاح‌طلب است و در انتخابات با توجه به حرکتی که پیش بیاید در زمان لازم تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام خواهیم داد».
مردي كه دير رسيد
ساعت از شش و پایان مهلت ثبت‌نام گذشته بود و اسحاق جهانگیری در حال سخنرانی‌اش بود که همهمه‌های بیرون سالن توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد. مهرداد بذرپاش، یکی از پنج کاندیدای اصلی جمنا و از نزدیکان سابق احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام آمده بود؛ اما دیر آمده بود. زمان اسم‌نویسی تمام شده بود و او نتوانست در رقابت با بقیه کسانی که در این پنج روز با هر سن و مدرک و تحصیلات و تخصصی که آمده بودند، رقابت که هیچ، حتی ثبت‌نام کند. ایرنا نوشت که او پس از ورود به ستاد انتخابات کشور گفته بود که بعد از صحبت با خبرنگاران نام‌نویسی خواهد کرد اما هنگامی که کنار میز ستاد قرار گرفت گفت که ثبت‌نام نمی‌کند اما برنامه‌های خود را که مفصل است در اختیار نامزدهای جریان انقلاب اسلامی قرار می‌دهد. بذرپاش پس از این سخنان از محل ستاد انتخابات کشور خارج شد. ثبت‌نام‌نکردن او که یکی از نامزدهای اصلی اصولگرایان هم محسوب می‌شد، بلافاصله با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و با این موضوع به شوخی پرداختند. یکی نوشت او خواب مانده و دیگري او را پشت فرمان ماشین تصور کرد که درحالی‌که به‌شدت بوق می‌زند به ترافیک تهران لعنت می‌گوید. عده‌ای به طنز گفتند که او به ستاد آمده تا فقط آب بخورد و بعضی می‌گفتند او تا آنجا آمده، موزی برداشته و رفته است. یک نفر هم خلاقیت به خرج داده بود و تصویری از صفحه یک روزنامه «وطن امروز» که بذرپاش صاحب‌امتیازی‌اش را برعهده دارد، درست کرده بود و به جای آن تیتر معروفش نوشته بود: «خبر تأخیرش». البته اینها در شرایطی بود که در ستاد انتخابات این شایعه بین خبرنگاران ردوبدل می‌شد که بذرپاش گفته است اصلا قصد ثبت‌نام نداشته و فقط قصد بازدید از آنجا را داشته است.
روز آخري‌ها
به جز این سه نفر که در لحظات پایانی وارد ستاد انتخابات شدند، چند چهره سرشناس هم روز آخر و البته ساعت‌های مناسب آن را برای نام‌نویسی انتخاب کرده بودند. حضور اعضای دولت‌های محمود احمدی‌نژاد از نکات جالب این روز بود؛ حمیدرضا حاجی‌‌بابایی، نماینده همدان در مجلس و از اعضای لیست نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا)، صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، سیداحمد موسوی، معاون سابق حقوقی و پارلمانی دولت اول محمود احمدی‌نژاد، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که وزارت علوم احمد‌ي‌نژاد را برعهده داشت از ثبت‌نام‌کنندگان در این روز بودند. حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران ایران، عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در دولت اصلاحات، عوض حیدرپور، نماینده سابق مجلس نیز در روز آخر ثبت‌نام کردند. از میان طیف نزدیک به اصلاح‌طلبان هم، حجت‌الاسلام محسن رهامی برای ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد و گفت کاندیدای پوششی نیست و مستقل وارد صحنه شده است. همچنین محمد هاشمی‌رفسنجانی، برادر مرحوم آیت‌‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز در انتخابات ثبت‌نام کرد. او در سخنرانی خود گفت که مستقل آمده و برای پیگیری آرمان‌ها و اندیشه‌های برادرش ثبت‌نام کرده و البته آمدنش تصمیم جمعی خانواده هاشمی بوده است. او همچنین به نقل از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی اعلام کرد كه ايشان توصیه کرده همراه با آقای روحانی، چند نفر دیگر هم کاندیدا شوند. محمد هاشمی در پایان گفت که نمی‌داند اگر مرحوم هاشمی بودند درباره ثبت‌نام احمد‌ي‌نژاد چه واکنشی نشان می‌دادند.آخرین روز ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، روز گذشته در حالی به پایان رسید که افراد ناشناس و گمنام زیادی در این روز و چهار روز قبل ثبت‌نام کردند. حضوری که نمی‌توان آن را پرشور تعریف کرد و با واکنش‌هایی که در شبکه‌های مجازی و حتی صداوسیما به آن نشان داده شد لزوم بازنگری جدی به این روش ثبت‌نام احساس می‌شود. این پنج روز به پایان رسید و به نظر می‌رسد به جز سوپرمارکتی کنار ساختمان وزارت کشور که به اندازه تمام یک سال خود چیپس و پفک به خبرنگاران و عکاسان فروخت، همه از تمام‌شدن این همه شلوغی و هیجان کاذب خوشحال باشند.

علي ايوبي: مثل معروفی است که ایرانیان عادت دارند کار خود را دقیقه نود انجام دهند و کوچک و بزرگ هم ندارد؛ اما روز گذشته در آخرین روز از ثبت‌نام برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مشخص شد که این مثل، جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد و نامزدهای آنها لحظه آخر را برای نام‌نویسی انتخاب کرده‌اند، حتی یکی از کاندیداهای اصولگرا در ثانیه آخر تا داخل ستاد هم آمد اما ثبت‌نام نکرد.
به همین خاطر بود که 45 دقیقه آخر ثبت‌نام برای نشستن بر صندلی ریاست دولت، به اندازه تمام این پنج روز، برای خبرنگاران و عکاسان، شلوغ، پر‌خبر، پررفت‌وآمد و با استرس بود. هنگامی که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئيس‌جمهور و حتی مهرداد بذرپاش از نامزدهاي جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، دقایق پایانی را برای ثبت‌نام انتخاب کردند.
از حدود ساعت سه بعدازظهر بود که خبر آمدن قالیباف، به ستاد انتخابات رسیده بود و عکاسان در جلوی در منتظر آمدنش بودند. شهرام گیل‌آبادی، مدير روابط عمومی شهرداری تهران و سيدمحمود رضوی تهيه‌کننده فيلم «ماجراي نيمروز» ساعتی قبل‌تر از او وارد ستاد انتخابات شده‌ بودند. حضور این تهیه‌کننده این شائبه را به وجود آورد که او سازنده فیلم تبلیغاتی قالیباف خواهد بود که او در پاسخ به خبرنگار «شرق» این موضوع را رد کرد. اتفاق بامزه‌ای هم در این میان افتاد؛ حمایت «تتلو»؛ اين خواننده معروف و زیرزمینی که به‌تازگی از زندان آزاد شده است در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که به قالیباف رأی خواهد داد.
ساعت از پنج هم گذشته بود که او در میان جمعیتی که بیرون در تجمع کرده بودند، وارد شد. عده‌ای که در بیرون ستاد بودند می‌گفتند طرفداران او از میدان جهاد تا نزدیکی وزارت کشور با شعار «قالیباف قالیباف حمایتت می‌کنیم» و «صل علی محمد یاور رهبر آمد» او را همراهی کرده‌اند و حتی شنیده شد در میان آنها عده‌ای از طرفداران سعید جلیلی که امید به آمدنش داشتند هم حضور داشتند. البته در هنگام ورود قالیباف به داخل ستاد، صدای هوکردن عده‌ای هم شنیده شد.
حمله تند به روحاني
قالیباف به تنهایی وارد ستاد شد و در شلوغی عکاسان و خبرنگاران خود را به طبقه پایین ستاد انتخابات رساند تا برای بار سوم بعد از سال 84 و 92 برای ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت‌نام کند و مانند چهار سال پیش رقیب انتخاباتی حسن روحانی باشد. او که بعد از شکست در انتخابات سال 84، 12 سال است که شهردار تهران است، همیشه از منتقدان دولت حسن روحانی بوده و به همین دلیل هم در سخنرانی خود که آن را از روی کاغذ می‌خواند و چند باری هم تپق زد، به صراحت از او نام برد و انتقاد کرد. قالیباف در همان ابتدای سخنرانی خود که بیشتر شبیه بیانیه هم بود، اعلام کرد که قرار است فقط خود سخن بگوید و چند روز بعد نشست خبری برگزار خواهد کرد. او بنا را بر انتقاد از دولت یازدهم گذاشت و در حالی که در هنگام سخنرانی خود نوک پایش را به زمین می‌کوبید گفت، آقای روحانی از بهترشدن وضعیت اقتصادی می‌گویند اما اگر ایشان پای خود را از درون اتاقشان بیرون بگذارند و میان مردم بروند، از واقعیت‌های ملموس درون جامعه تصویر دقیق‌تری پیدا می‌کند و برایشان روشن می‌شود که تنها چهار درصد جامعه از وضع موجود رضایت دارند.
او همچنین از وضعیت واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک و تأثیر آن بر شرایط کارگران حرف زد و عنوان کرد اگر آقای رئیس‌جمهور میان مردم بودند می‌دیدند که خانواده‌ها چگونه از بی‌کاری فرزندان تحصیل‌کرده خود رنج می‌برند و پدران برای اینکه از عهده مخارج روزمره زندگی برآیند، هر روز ساعت‌ها کار می‌کنند.
شهردار تهران روی سخن خود را به سمت مردم برگرداند و گفت، هم‌وطنان صبورم من میان شما هستم و می‌بینم که از این همه وعده و حرف و شعار خسته شده‌اید، دادن یک فرصت چهارساله دیگر به دولت فعلی نیز نخواهد توانست این اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها را برطرف کند و در صورت تکرار این تجربه نباید انتظار فردایی بهتر از دیروز داشت، اگر فردا بدتر از امروز نشود. حرف کافی است، چهار سال کافی است.
او باز خطاب به مردم خود را سوم شخص قرار داد و گفت، اگر اینجا بودید سؤالی را صریح از من می‌پرسیدید که قالیباف، قبلی‌ها هم همین حرف‌ها را می‌زدند. روی چه حسابی باید به حرف‌های شما اعتماد کنیم؟ پاسخ من به دغدغه بحق شما یادآوری یک نکته است که این حرف‌ها را قالیباف می‌زند و شما او را کاملا می‌شناسید، با همه قوت‌ها و ضعف‌هایش. شما می‌توانید به او اعتماد کنید چون قالیباف هیچ‌گاه از پشت‌میزها مدیریت نکرده بلکه با لباس کار میان شما، وسط میدان عمل بوده است. شما می‌توانید به او اعتماد کنید چون مثل تمام مسئولیت‌های قبلی‌اش برنامه‌ای عملیاتی و متکی به ظرفیت‌های بزرگ داخلی دارد.
قالیباف ادامه داد، شما می‌توانید به او اعتماد کنید چون تیمی توانمند و پرانرژی با ترکیبی از جوانی و تجربه و روحیه جهادی را مسئول امور اجرائی کشور خواهد کرد. قالیباف هم کم خطای فردی و کاری ندارد اما همیشه بر این باور تکیه داشته است که حرفی بزن که بتوانی عمل کنی و سابقه‌اش نشان داده که همیشه متعهد به وعده‌هایش بوده است.
شهردار تهران در پایان درباره وعده‌های خود سخن راند و گفت: امروز یعنی ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۶، من، محمدباقر قالیباف به شما تعهد می‌دهم با توکل به خداوند منان و به پشتوانه شما «دولت مردم» را تشکیل دهم و در یک دوره چهار‌ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را دو و نیم برابر افزایش دهم، پنج ‌میلیون شغل ایجاد کنم، نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر دهم و از همه مهم‌تر برنامه‌ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم‌درآمد اجرا کنم. به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
سخنان قالیباف که به پایان رسید، خبرنگاران به سمت او رفتند و با صدای بلند سؤال‌های خود را از او پرسیدند؛ اما او بدون پاسخ به آنها به‌سرعت سالن را ترک کرد که باعث اعتراض و همهمه در میان خبرنگاران شد.
جهانگيري وارد مي‌شود
قالیباف در حال سخنرانی و انتقاد از حسن روحانی بود که معاون‌اول دولت در آخرین دقایق زمان نام‌نویسی و با توجه به مشورت‌هایی که انجام داده بود، وارد ستاد انتخابات شد و ثبت‌نام کرد. او بلافاصله بعد از رفتن قالیباف، پشت تریبون رفت و به شوخی گفت هرچقدر حرف بزنم، به همان اندازه هم به سؤال خبرنگاران پاسخ خواهم داد، پس تلاش می‌کنم فقط دو دقیقه سخنرانی کنم. البته او مفصل سخنرانی کرد و گفت برنامه من و آقای روحانی اختلاف چندانی با هم نخواهند داشت و ما در کنار هم مکمل یکدیگر هستیم و ایشان برای بنده شخصیت عزیز و بزرگواری است.
اسحاق جهانگیری این را هم گفت که از قرارگرفتن در مسیر خدمت‌رساندن به مردم شادمان و خوشحال است و در این دوره هم شخصا داوطلب نبوده؛ اما اصرار گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و تحول‌خواه و برخی از دوستان و مقامات باعث شد در لحظات آخر بپذیرد و ثبت‌نام کند. او همچنین اعلام کرد برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش را در زمان خود اعلام خواهم کرد. سپس گفت برای رساندن ایران به جایگاه واقعی منطقه و جهان هیچ‌گاه شرایط به اندازه امروز مهیا نبوده است و باید این شرایط را قدر دانست. معاون‌اول رئيس‌جمهوری همچنین از همه مردم خواست به صحنه بیایند تا آرامش، امنیت و پیشرفت را با هم داشته باشیم.
او برخلاف قالیباف ماند و به سؤال‌های خبرنگاران هم جواب داد. جهانگیری در پاسخ به خبرنگاری که از او از پرسید چه شد که تصمیم گرفتید برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنید، گفت این تصمیم برایش دشوار بوده است و در مقاطع دیگری هم تصمیم کاندیداتوری داشته و تا جلوی وزارت کشور هم آمده؛ اما منصرف شده است. جهانگیری سپس اعلام کرد در این انتخابات، هم اصرار دوستان، احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و هم رایزنی‌ها و مذاکراتی که باید با شخصیت‌های دیگر انجام می‌داده، از عوامل مهمی بود که باعث شد بالاخره بعد از ظهر روز پایانی تصمیم بگیرد برای انتخابات ثبت‌نام کند.
جهانگیری از عملکرد دولت حسن روحانی هم دفاع کرد و گفت تفاوت آنچه دولت یازدهم تحویل گرفته و آنچه امروز در اختیار ملت قرار داده، از زمین تا آسمان است. او سپس این را هم اضافه کرد که یکی از انگیزه‌هایش برای کاندیداتوری این خواهد بود که یک بار دیگر برای ملت همه ابعاد مختلف را مشخص کند که دولت در زمینه اقتصاد، مسائل سیاست داخلی و اختلافات داخلی، مسائل بین‌المللی و مسائل فرهنگی و از همه بدتر بحثی که در زمینه فساد وجود دارد چه چیزی را تحویل گرفته است. او همچنین از رابطه خوب خود با رئیسش سخن به میان آورد و گفت: «من آقای روحانی را شخصیتی بسیار عزیز، ارزشمند و خوش‌فکر و بابرنامه و صاحب اندیشه می‌دانم و ایشان نیز به من علاقه دارند و درباره مسائل کاری ساعت‌ها دو نفری با هم صحبت می‌کنیم. به نظر من آقای روحانی جایگاه خود را در انتخابات خواهد داشت. من نیز از برنامه‌هایی که گفتم، حتما دفاع خواهم کرد».
معاون‌اول رئيس‌جمهور برای منتقدان دولت هم توصیه‌ای داشت و به آنها گفت: «دنیا، پست‌ها و قدرت ارزش ندارد که ارزش‌های انسانی را زیر پا بگذارند، بلکه اخلاق و اخلاق‌مداری باید مهم‌ترین دستاورد ما باشد» و ادامه داد: «تلاش خواهیم کرد درعین‌حال که نقد خود را درباره برنامه‌های رقبا مطرح می‌کنیم، از خدا می‌خواهیم به ما کمک کند تا از خطوط اخلاق خارج نشویم».
او درباره احتمال رد صلاحیت حسن روحانی هم گفت: «من به‌هیچ‌وجه احتمال رد صلاحیت او را نمی‌دهم، چراکه ایشان شخصیت بزرگی است و حتما در انتخابات حضور خواهند داشت».
از جهانگیری درباره موافق‌بودن مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از حضور نامزد در سایه در کنار آقای روحانی هم سؤال شد که او پاسخ داد: «هر جریان سیاسی‌ای زمانی که وارد عرصه انتخابات می‌شود، ممکن است با دو یا سه نفر ورود پیدا کند و در نهایت به یک نفر برسند. در جریان اصولگرایی فکر می‌کنم 10 برابر جریان مخالف کاندیدا شده‌اند و ممکن است از طرف مقابل ایشان نیز یکی، دو نفر به صحنه بیایند».
معاون‌اول روحانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا در دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم از حضور مسئولان دولت قبل نیز استفاده خواهید کرد، اعلام کرد: «در همین دولت هم اصرار داشتیم که افراد صرفا به‌دلیل کارکردن با دولت دهم نباید حذف شوند، وزرا نیز با همین پیش‌زمینه حرکت کردند، ما نیز از این تصمیم پشیمان نیستیم و فکر می‌کنیم باید کار انسان‌ها ارزیابی شود. قطعا در دولت آینده نیز این‌گونه خواهد بود که هرکسی با هر گرایش سیاسی‌ای در دولت حضور داشته باشد». پرسیدند در‌صورتی‌که جناب‌عالی یا آقای روحانی، رئیس‌جمهوری شوید، باز هم در کنار یکدیگر خواهید ماند که جهانگیری جواب داد: «برنامه‌های ما خیلی اختلاف نخواهد داشت و آقای روحانی شخصیت بزرگ و مورد احترام اصلاحات و اعتدال و کاندیدای اصلی این دو جریان است، بنده نیز برنامه‌های خود را در انتخابات اعلام خواهم کرد».
او در انتها هم در پاسخ به این پرسش که اگر در نظرسنجی‌ها از آقای روحانی در رتبه بالاتری قرار گرفتید، باز هم در رقابت‌ها حضور خواهید داشت، گفت: «آقای روحانی شخصیت اصلی جریان اصلاح‌طلب است و در انتخابات با توجه به حرکتی که پیش بیاید در زمان لازم تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام خواهیم داد».
مردي كه دير رسيد
ساعت از شش و پایان مهلت ثبت‌نام گذشته بود و اسحاق جهانگیری در حال سخنرانی‌اش بود که همهمه‌های بیرون سالن توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد. مهرداد بذرپاش، یکی از پنج کاندیدای اصلی جمنا و از نزدیکان سابق احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام آمده بود؛ اما دیر آمده بود. زمان اسم‌نویسی تمام شده بود و او نتوانست در رقابت با بقیه کسانی که در این پنج روز با هر سن و مدرک و تحصیلات و تخصصی که آمده بودند، رقابت که هیچ، حتی ثبت‌نام کند. ایرنا نوشت که او پس از ورود به ستاد انتخابات کشور گفته بود که بعد از صحبت با خبرنگاران نام‌نویسی خواهد کرد اما هنگامی که کنار میز ستاد قرار گرفت گفت که ثبت‌نام نمی‌کند اما برنامه‌های خود را که مفصل است در اختیار نامزدهای جریان انقلاب اسلامی قرار می‌دهد. بذرپاش پس از این سخنان از محل ستاد انتخابات کشور خارج شد. ثبت‌نام‌نکردن او که یکی از نامزدهای اصلی اصولگرایان هم محسوب می‌شد، بلافاصله با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و با این موضوع به شوخی پرداختند. یکی نوشت او خواب مانده و دیگري او را پشت فرمان ماشین تصور کرد که درحالی‌که به‌شدت بوق می‌زند به ترافیک تهران لعنت می‌گوید. عده‌ای به طنز گفتند که او به ستاد آمده تا فقط آب بخورد و بعضی می‌گفتند او تا آنجا آمده، موزی برداشته و رفته است. یک نفر هم خلاقیت به خرج داده بود و تصویری از صفحه یک روزنامه «وطن امروز» که بذرپاش صاحب‌امتیازی‌اش را برعهده دارد، درست کرده بود و به جای آن تیتر معروفش نوشته بود: «خبر تأخیرش». البته اینها در شرایطی بود که در ستاد انتخابات این شایعه بین خبرنگاران ردوبدل می‌شد که بذرپاش گفته است اصلا قصد ثبت‌نام نداشته و فقط قصد بازدید از آنجا را داشته است.
روز آخري‌ها
به جز این سه نفر که در لحظات پایانی وارد ستاد انتخابات شدند، چند چهره سرشناس هم روز آخر و البته ساعت‌های مناسب آن را برای نام‌نویسی انتخاب کرده بودند. حضور اعضای دولت‌های محمود احمدی‌نژاد از نکات جالب این روز بود؛ حمیدرضا حاجی‌‌بابایی، نماینده همدان در مجلس و از اعضای لیست نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا)، صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، سیداحمد موسوی، معاون سابق حقوقی و پارلمانی دولت اول محمود احمدی‌نژاد، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که وزارت علوم احمد‌ي‌نژاد را برعهده داشت از ثبت‌نام‌کنندگان در این روز بودند. حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران ایران، عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در دولت اصلاحات، عوض حیدرپور، نماینده سابق مجلس نیز در روز آخر ثبت‌نام کردند. از میان طیف نزدیک به اصلاح‌طلبان هم، حجت‌الاسلام محسن رهامی برای ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد و گفت کاندیدای پوششی نیست و مستقل وارد صحنه شده است. همچنین محمد هاشمی‌رفسنجانی، برادر مرحوم آیت‌‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز در انتخابات ثبت‌نام کرد. او در سخنرانی خود گفت که مستقل آمده و برای پیگیری آرمان‌ها و اندیشه‌های برادرش ثبت‌نام کرده و البته آمدنش تصمیم جمعی خانواده هاشمی بوده است. او همچنین به نقل از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی اعلام کرد كه ايشان توصیه کرده همراه با آقای روحانی، چند نفر دیگر هم کاندیدا شوند. محمد هاشمی در پایان گفت که نمی‌داند اگر مرحوم هاشمی بودند درباره ثبت‌نام احمد‌ي‌نژاد چه واکنشی نشان می‌دادند.آخرین روز ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، روز گذشته در حالی به پایان رسید که افراد ناشناس و گمنام زیادی در این روز و چهار روز قبل ثبت‌نام کردند. حضوری که نمی‌توان آن را پرشور تعریف کرد و با واکنش‌هایی که در شبکه‌های مجازی و حتی صداوسیما به آن نشان داده شد لزوم بازنگری جدی به این روش ثبت‌نام احساس می‌شود. این پنج روز به پایان رسید و به نظر می‌رسد به جز سوپرمارکتی کنار ساختمان وزارت کشور که به اندازه تمام یک سال خود چیپس و پفک به خبرنگاران و عکاسان فروخت، همه از تمام‌شدن این همه شلوغی و هیجان کاذب خوشحال باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها