|

انتقاد رئیس‌جمهوری از تلاش برای بستن فضای جامعه

برخی می‌خواهند در خیابان یقه مردم را بگیرند

ایلنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته در نشست هم‌اندیشی مدیران دولت با بیان اینکه خدمت به مردم بالاتر از خواندن دعا و حتی قرآن مجید و حتی نماز مستحب است، گفت: «این همه روایت به ما می‌گوید که خداوند رحمت و رضوانش را شامل حال کسی می‌کند که مشکلی از پیش پای مردم بردارد. رئیس و مرئوس‌بودن اعتباری است؛ آنچه می‌ماند خدمت به مردم و خوشحال‌کردن مردم است».
حجت‌الاسلام حسن روحانی افزود: «ما باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم. بالاتر از این نیست که خادمی برای مردم باشیم و اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می‌داند، پس معنایش این است که حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم‌سالاری دینی را لمس و حس نکرده است. اساس دولت همین است و سخن من همین یک کلمه است؛ به فکر مردم باشیم و برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به مردم احترام بگذاریم».
اساس انقلاب احترام به مردم است
او با اشاره به گزینش مدیران ابراز کرد: «چقدر ما سین‌جیم می‌کنیم؟ سؤال می‌کنیم و نمی‌دانم این چیزها را گزینش می‌دهیم و غسل و وضو می‌پرسیم و چیزهایی که ربطی به گزینش ندارد. از آباواجداد می‌پرسیم، از همسایگان می‌پرسیم، از محل کار می‌پرسیم، یک کلمه نمی‌پرسیم آیا تو متعهد هستی و به مردم خدمت می‌کنی و آیا وظیفه خود را خدمت به مردم می‌دانی یا نه؟ این سؤال اگر در سؤالات گزینش بود، من همه حرف‌هایم را پس می‌گیرم. همه‌اش دنبال آباواجداد و قبیله و حزب و اینها می‌رویم. چه‌کار داریم می‌کنیم؟».
روحانی با بیان اینکه تمام آدم‌هایی که در جمهوری اسلامی به نحوی مدیریت دارند در این انقلاب بزرگ شده‌اند، عنوان کرد: «همه اینها اول انقلاب یک نوجوان و جوان بودند و در همین جمهوری اسلامی تربیت شدند. از چند گزینش اینها را عبور دادیم، چند پرونده برایشان درست کردیم. اگر ما از سال ۵۸ که اولین سال بعد از پیروزی انقلاب بود، رفتار ما با مردم با مراجعان بهتر شده است، پس مسیر انقلاب درست است. اگر رفتار ما بدتر شده است، پس این انقلاب مسیرش غلط است. نفهمیدیم انقلاب یعنی چه».
رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه اساس این انقلاب آن است که ما به مردم احترام بگذاریم و مشکل مردم را حل کنیم، یادآور شد: «اگر دولت در طول جلساتش و در طول هفته و ماهش، آیین‌نامه‌ای را وضع کند که گرهی را باز کند و اگر ۲۰ خان عبور تولیدکنندگان را امسال تبدیل به ۱۰ خان کردیم و گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم است چهلمین سال انقلاب است و انقلاب را فهمیده‌ایم. اگر این ۲۰ گره را ۲۱ گره کردیم، معلوم است راست نمی‌گوییم و در مسیر انقلاب نیستیم. اساس حکومت بعد از رضای خدا، رضای خلق خداست».
برخی می‌خواهند در خیابان یقه مردم را بگیرند
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به فضای مجازی، گفت: «فضای مجازی برای عامه مردم است، برای امربه‌معروف و نهی ازمنکر است، بعضی این را قبول ندارند و می‌خواهند در خیابان یقه مردم را بگیرند؛ خب همین موبایل برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است، من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید».
روحانی با اشاره به رویکرد منفی برخی از افراد با شبکه‌های اجتماعی، عنوان کرد: «نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌‌‌‌آید، از اینکه مردم اطلاعات داشته باشند، بدشان می‌آید. می‌گویند مردم اطلاعات نداشته باشند تا شب راحت بخوابند؛ بله مردم راحت بخوابند، اما اطلاعات داشته باشند».
او با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: «ما حقوق شهروندی را تدوین و اعلام کردیم مبنای حقوق شهروندی، اطلاع مردم از حق نظارت است، مردم باید انتقاد کنند. از ما انتقاد کنید؛ چراکه ما دل‌نازک و زودرنج نیستیم و برای یک انتقاد آسمان و زمین را به هم نمی‌بافیم».
رئیس قوه ‌مجریه با بیان اینکه ظاهرا جز دولت از کس دیگری هم نمی‌توانید انتقاد کنید، افزود: «از رئیس‌جمهور انتقاد کنید؛ چراکه برخی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند. انتقادکردن جزء حقوق شهروندی است. ما باید فضا را برای اطلاع مردم و برای اظهارنظر مردم فراهم کنیم، این وظیفه ماست».
اشتغال در فضای مجازی نباید آسیب ببیند
روحانی همچنین خطاب به وزیر ارتباطات و مسئولان فضای مجازی یادآور شد: «یک راه ایجاد اشتغال برای ما از طریق فضای مجازی‌ است و هر اقدامی که فکر می‌شده در این راه برای مبارزه با مسائل اخلاقی و امنیتی و مبارزه با تروریست انجام شود، صورت گرفته است، اما همچنان اشتغال در فضای مجازی نباید آسیب ببیند». او افزود: «اشتغال در فضای مجازی به بیش از دو‌میلیون رسیده است و ما باید در این زمینه تسهیل ایجاد کنیم چراکه اشتغال یک اصل خدشه‌ناپذیر برای ما بوده که باید برای آن راه‌حل‌های درست و دقیق پیدا کنیم».
از سیستم فعلی ارز راضی نیستم
روحانی با بیان اینکه دولت برای ارز تصمیماتی را اتخاذ کرده است، عنوان کرد: «من به صراحت می‌گویم برای برخی ممکن است خوشایند نباشد اما من از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم. از سیستم فعلی هم راضی نیستم. چهار سال گذشته چطور بود؟ ارز به اين شكل تقسیم می‌شد که با گرفتاری فراوان اسکناس فراهم می‌شد، در هواپیما می‌گذاشتیم و به فرودگاه می‌آوردیم. عده‌ای را به‌همراه ماشین مسلح می‌بردیم تا این پول را به بانک مرکزی برسانند و صبح چند تا گونی از آنها را برای صرافی‌ها می‌بردیم. اينكه صرافی‌ها، خدا عاقبت همه ما را به خیر کند، چطور تقسیم می‌کردند، والله نمی‌دانیم».
او در توضیح نحوه توزیع ارز در صرافی‌ها مثالی زد و یادآور شد: «در میوه فروشی‌ها یک‌سری میوه‌ها را می‌گذاشتند زیر میز برای آدم‌های از‌ما‌بهتران که پول بیشتری می‌دهند. ارز هم همین بود. ارزهاي خوب‌ جای دیگري می‌رفت. این سیستم اداره ارز کشور بود. بانک که باید مسئول اصلی باشد، در خیابان‌ها تماشا می‌کرد. گاهی خودش هم ارز می‌خواست كه به دلال زنگ می‌زد».
رئیس دولت تدبیر و امید، افزود: «حداقل دو نرخ آشکار در ارز داشتیم. من از ابتدا در همه جلسات منتقد شیوه تقسیم ارز بودم. می‌گفتم ارز با اسکناس نباید داده شود، جز در مواردی که اضطرار است. ارز باید با حواله داده شود. حداکثر کار باید با بانک‌ها باشد یا صرافی‌های مجاز. پس ما دچار این مشکلات بودیم. در این بازار عده‌اي که نیازمند واقعی بودند و می‌خواستند مواد اولیه وارد کنند، ارز به آنها نمی‌رسید و ناچار می‌شدند با صراف جور دیگر ببندند تا بتوانند ارز خود را بگیرند و تولید را درست کنند».
او با تأکید بر اینکه یک روزی نیاز بود ارز را نرخ واحد اعلام کنیم، بیان کرد: «یک روزی باید رابطه صرافی‌ها با تقسیم ارز را قطع کنیم. من از اولین روز دولت یازدهم هم گفتم و انتقاد کردم. گاهی هم با لحن تند با مسئولان حرف زدم».
همه‌چیز را نمی‌شود گفت
روحانی به شرایطی که در این چندماه پیش آمده است، اشاره کرد و گفت: «چه کسانی این شرایط را به وجود آوردند؟ گرگان خارجی یا برخی افراد سودجوی داخلی؟ چه مقدار روانی بود و چه مقدار فشار خارجی؟ چه مقدار تبلیغاتی و چه مقدار که نمی‌توانم بگویم از کجا؟ همه‌چیز را نمی‌شود گفت».
او با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که نمی‌خواهم بگویم بهترین است، افزود: «من خودم دنبال شیوه دیگری هستم. شاید یکی، دو سال دیگر این شیوه انجام شود ولی فعلا در شرایط فعلی با وضعی که ما داریم کار درستی بوده که اتخاذ شده است. این تصمیم با اجماع همه دوستان اقتصادی ما اتخاذ شد. من در جلسه تصمیم‌گیری چندبار گفتم این اجماع است یا اختلاف؟ همه گفتند نظر واحد داریم. بر مبنای اجماع کارشناسان اقدام جدید کلید خورد». رئیس شورای پول و اعتبار، گفت: «این اقدام برای این بود که یک واردکننده کالای مورد نیاز کشور راحت باشند؛ بدانند اگر کالایی در سال ۹۷ می‌خواهند وارد کنند ارز است و ارز قیمت مناسبی دارد و این قیمت محاسبه‌شده درست است. در چهار سال از ۹۳ تا آخر ۹۶ که تورم داخلی و جهانی معلوم است، قیمت ارز این می‌شود. این اضافه و کم‌شدن قیمت ارز بر مبنای این تفاضل است؛ یعنی به‌طور متوسط حداکثر در طول یک سال ارز پنج درصد بالا و پایین می‌شود».
تولیدکننده باید دلش قرص باشد
روحانی، عنوان کرد: «واردکننده خیالش راحت باشد. همه مغازه‌‌‌‌داران و مردم باید بدانند اگر کسی بهانه ارز می‌آورد، درست نیست. ارز تا پایان سال بر این منوال تأمین می‌شود. تولیدکننده هم باید کاملا دلش قرص باشد. مبنای ارز همین است که به او اختصاص داده می‌شود. سال حمایت از کالای ایرانی یعنی مواد اولیه را تأمین کنیم. اگر برای یک کالای ایرانی برخی مواد و قطعات از خارج وارد می‌شود، این مواد را تضمین کنیم. این می‌شود حمایت از کالای ایرانی. ما در این زمینه هدر‌رفتی در ارز داریم».
او با بیان اینکه حدود صد ‌میلیارد دلار درآمد ارزی در سال داشتیم، گفت: «در سال ۹۷ باید صد ‌میلیارد درآمد ارزی داشته باشیم. بخش نفتی نظم درستی دارد. بخش غیرنفتی خیلی چارچوب نداشت. دست‌کم صادراتی که دارای درآمد ارزی بالاست، وارد چارچوب شده است؛ چون نمی‌دانستند ارز امروز سه تومان است. صادرکننده بداند ارز خود را تا پایان سال ۹۷ می‌تواند همین امروز بفروشد و بدانند پولشان چقدر است و برنامه‌ریزی کنند. پس مشکل صادرات هم کم شد».
درآمد کالاهای داخلی مختص به بانک‌هاست
روحانی درباره تمهیدات لازم برای عملیاتی‌کردن شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است، عنوان کرد: «چطور مردم باید کالای ایرانی بخرند؟ زمانی که یکی از این مؤلفه‌ها را داشته باشد؛ کیفیت بالا یا قیمت پایین. یکی از این دو برای اینکه مردم از کالای ایرانی حمایت کنند، ضروری است. در غیر‌این‌صورت ممکن است عده‌ای از سر وطن‌دوستی کالای ایرانی بخرند؛ اما قطعا نیاز است آنها افراد پولداری باشند تا بتوانند حمایت کنند. باید برنامه‌ریزی کنیم یا کالا کیفیت بالایی داشته باشد یا قیمت پایین. در این زمینه بانک‌‌‌‌ها اولین مسئول این کار هستند. درآمد کالاهای داخلی مختص به بانک‌هاست؛ یعنی بیشترین درصد این درآمد صرف بانک‌‌‌‌ها خواهد شد. در بخش سرمایه‌گذاری و در بخش سرمایه در گردش بانک‌ها باید پیشرو باشند».
رئیس‌جمهوری با اشاره به گزارش وزیر کشور عنوان کرد: «گزارش وزیر کشور را از رفع موانع تولید مشاهده کردیم. پول‌هایی که بانک‌ها باید تقبل می‌کردند، نشان‌دهنده آمار خوشحال‌کننده‌ای نیست. بانک‌ها باید در سریع‌ترین زمان به تولیدکنندگان وام بدهند. کالاهای ایرانی‌ را باید ارزان دربیاوریم. یک عامل در این زمینه بانک‌ها هستند و عامل دیگر مالیات است. مالیات را از تولیدکننده بالا نبریم، از آنهایی که مالیات نمی‌دهند، مالیات بگیریم. آنهایی که مالیات نمی‌دهند، هرکس که هستند، باید بدانند که همه مردم و نهادها باید مالیات بدهیم. اعلام کنیم کدام نهاد و دستگاه مالیات نمی‌دهد تا حداقل مردم بدانند از کالاهای آنها حمایت نکنیم».
سیستم ارزی اخیر واردکردن کالا را برای قاچاقچیان سخت‌تر کرده است
او درباره مسئولیت سنگین بانک‌‌‌ها برای عملیاتی‌کردن شعار سال، گفت: «در مالیات و در بانک‌‌‌ها وزارت اقتصاد و بانک‌ مرکزی مسئولیت سنگینی برای عملیاتی‌کردن شعار سال دارد. یک راه کاربردی هم برای عملیاتی‌کردن شعار سال و تولید کالای ایرانی مبارزه با قاچاق است. سیستم ارزی اخیر واردکردن کالا را برای قاچاقچیان سخت‌تر کرده است. افرادی که می‌خواهند کالای قاچاق بیاورند، ارز ندارند. ارز برای آنها چهار‌هزار‌و ۲۰۰ تومان نیست. نباید بگذاریم قاچاق وارد کشور شود. حال اگر این افراد از دست قانون فرار کردند، چرا به آنها ارز ارزان بدهیم؛ پس مشکل اساسی سیستم ارزی اخیر متوجه قاچاقچیان شده است و به آنها سخت می‌گذرد».
رئیس‌جمهوری افزود: «گروه دیگری هم که دچار مشکل شده‌اند، آنهایی هستند که می‌خواهند پول را از کشور خارج کنند. ما مسئول اینکه آنها می‌خواهند در خارج از ایران سرمایه‌گذاری کنند، نیستیم؛ پس در داستان قاچاق و خروج سرمایه افراد کارشان گره خورده و ما از این خوشحالیم».
او با اشاره به تهدیدات آمریکا علیه مردم ایران بیان کرد: «نکته بعدی در مسئله ارز تو دهانی‌ای بود که در ۲۲ اردیبهشت به آمریکا زدیم. در واقع پیشاپیش علیه کاری که آمریکا می‌خواهد در ۲۲ اردیبهشت مقابل ایران انجام دهد، مقابله کردیم. تمام امید آنها این بود که در ۲۲ اردیبهشت بازار داخلی را به هم بریزند؛ اما خدا را شاکریم که با مسئله اخیر ارز خیال مردم راحت شده است. این کاری که امروز شروع کردیم، توطئه آمریکا را نقش بر آب خواهد کرد. ما این قسمت را سروسامان دادیم و مشکل چندانی نداریم».
«ترامپ» از نقاط عجیب تاریخ حاکمیت آمریکاست
روحانی با بیان اینکه اقدامات ترامپ را خودِ مردم آمریکا و وزارت امور خارجه آمریکا هم نمی‌تواند حدس بزند، یادآور شد: «ملت آمریکا با وجود ترامپ دچار مصیبت شده‌اند و همه نگاه‌های آنها به سمت فضای مجازی است که بفهمند ترامپ چه تصمیمی داشت. یکی از نقاط بسیار عجیب تاریخ حاکمیت آمریکا وجود فعلی ترامپ است. ما مشکلی نداریم و برای برجام پیش‌بینی‌های لازم را داشته‌ایم و در این زمینه مشکلی در زندگی و تجارت مردم به وجود نخواهد آمد. اگر لازم باشد درمقابل ما هم می‌توانیم راحتی را از آنها سلب کنیم. از ماه‌ها قبل دستورات لازم به سازمان انرژی اتمی داده شده است».
هیچ‌کس از آن شعارهای اول انقلاب برنگشته‌ است
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه اذیت‌نکردن مردم و کمک‌کردن به مردم وظیفه ماست، عنوان کرد: «باید به بقای این انقلاب و نظام صددرصد مطمئن باشیم، چراکه جمهوری اسلامی به دست این ملت بزرگ و عنایات حق به وجود آمده و هیچ‌کس از آن شعارهای اول انقلاب که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، برنگشته‌ است و ملت همواره به دنبال این شعارها هستند».

وزیر‌ ارتباطات: در فضای مجازی 200‌ هزار شغل ایجاد شده است
ایرنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه اجلاس هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت درباره اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی‌بر ایجاد دو ‌میلیون شغل در سال 96 گفت: «گزارشی که خدمت رئیس‌جمهوری در این زمینه ارسال شده است، این بود که در دو سال گذشته در فضای مجازی بالغ بر 200‌ هزار شغل ایجاد شده، فکر می‌کنم که بیان دو ‌میلیون شغل یک اشتباه لفظی از سوی رئیس‌جمهور بود». آذری‌جهرمی افزود: «همان روند توسعه 200‌ هزار شغل را که در دولت مدنظر بوده امسال نیز ادامه می‌دهیم. فرمایش رئیس‌جمهوری این بود که ما شاخص‌های اشتغال در فضای مجازی را پیگیری کنیم». او همچنین درباره اینکه آیا تلگرام فیلتر می‌شود یا خیر؟ گفت: «این پرسش را باید از مسئولان فیلترینگ بپرسید».
نمی‌دانم مدیران دولتی از چه می‌ترسند
همچنین به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری گفت: «من می‌فهمم در کشور کم‌آبی داریم، می‌دانم مردم نگران برخی رفتارهای دشمنان هستند، می‌دانم مشکل محیط زیست و بی‌کاری داریم، اما این مشکلات با برنامه‌ریزی و همکاری حل می‌شود. ما برای حل این مشکلات باید از مردم کمک بگیریم. آنها را قانع کرده و با خود همراه کنیم تا مردم پشتیبان ما شوند».
او ادامه داد: «ما باید به مردم توضیح بدهیم مشکل چیست. اگر مردم اطلاع کافی نداشته باشند دیگران می‌توانند مردم را تحریک کنند. ما با مردم کم حرف می‌زنیم. مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته‌اند. نمی‌دانم از چه می‌ترسند. هرکس در پست مدیریتی خود باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی، دارای توانمندی بالایی است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می‌ترسد و از اخم این و آن هراس دارد، باید کنار برود. واجب نیست این افراد تا پایان چهار سال بر صندلی خود بنشینند».
روحانی با اشاره به اینکه مدیران باید از اختیارات خود استفاده کنند، بیان کرد: «وقتی کسی از تلفن یا اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند، این صندلی مدیریت بر او حرام می‌شود، بنابراین باید صندلی را رها کند و کنار برود. ما بر صندلی قانون نشسته‌ایم، بالاترین قدرت در کشور، قدرت اجرائی و بالاترین بار، بار مسئولیت، نیز بر دوش بخش اجرائی است، پس ما باید محکم و قاطع راه خود را طی کنیم».
عقل ناقص مبنای عملکرد دستگاه نظارتی نیست
رئیس‌جمهور افزود: «هیچ دستگاه نظارتی‌ای حق ندارد در کار اجرائی دخالت کند. اعلام نظر اشکالی ندارد، ولی مدیر باید کار خود را انجام دهد. یک دستگاه نظارتی نوشته بود باید فلان مدل هواپیما خریداری شود، من نوشتم به تو چه ربطی دارد، تو چه‌کاره‌ای؟ دستگاه نظارتی هم باید طبق قانون عمل کند نه بر مبنای عقل ناقص خود. عقل ناقص که مبنای عملکرد دستگاه نظارتی نیست، بلکه باید در چارچوب قانون حرف زد. مدیران دولتی به تهدیدات اعتنا نکنند و اگر می‌ترسند به آنها جواب بدهند، به من بگویند که جواب آنها را بدهم. عده‌ای کنار گود نشسته‌اند و پیشنهاد می‌دهند، ولی نمی‌دانند در گود چه خبر است. ما رسالت سنگینی بر دوش داریم و باید بدانیم بدون حمایت و اقناع مردم نمی‌توانیم پیش برویم».
روحانی با اشاره به اینکه مدیران دولتی باید با بیان و منطق درست مردم را قانع کنند، عنوان کرد: «مردم بهتر از ما می‌دانند که در کشور کم‌آبی وجود دارد. دولت هم در جایگاهی نیست که به مردم بگوید خشک‌سالی داریم. نصیحت کار دولت نیست. علما و ائمه جمعه بلدند نصیحت کنند. مدیر اجرائی باید برنامه داشته باشد. به من گزارش داده‌اند که کشور در کم‌آبی است، مگر من نمی‌دانم؟ چرا توضیح واضحات می‌دهید؟ باید برنامه ارائه کنید. توقع مردم از ما نصیحت و موعظه نیست».

ایلنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته در نشست هم‌اندیشی مدیران دولت با بیان اینکه خدمت به مردم بالاتر از خواندن دعا و حتی قرآن مجید و حتی نماز مستحب است، گفت: «این همه روایت به ما می‌گوید که خداوند رحمت و رضوانش را شامل حال کسی می‌کند که مشکلی از پیش پای مردم بردارد. رئیس و مرئوس‌بودن اعتباری است؛ آنچه می‌ماند خدمت به مردم و خوشحال‌کردن مردم است».
حجت‌الاسلام حسن روحانی افزود: «ما باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم. بالاتر از این نیست که خادمی برای مردم باشیم و اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می‌داند، پس معنایش این است که حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم‌سالاری دینی را لمس و حس نکرده است. اساس دولت همین است و سخن من همین یک کلمه است؛ به فکر مردم باشیم و برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به مردم احترام بگذاریم».
اساس انقلاب احترام به مردم است
او با اشاره به گزینش مدیران ابراز کرد: «چقدر ما سین‌جیم می‌کنیم؟ سؤال می‌کنیم و نمی‌دانم این چیزها را گزینش می‌دهیم و غسل و وضو می‌پرسیم و چیزهایی که ربطی به گزینش ندارد. از آباواجداد می‌پرسیم، از همسایگان می‌پرسیم، از محل کار می‌پرسیم، یک کلمه نمی‌پرسیم آیا تو متعهد هستی و به مردم خدمت می‌کنی و آیا وظیفه خود را خدمت به مردم می‌دانی یا نه؟ این سؤال اگر در سؤالات گزینش بود، من همه حرف‌هایم را پس می‌گیرم. همه‌اش دنبال آباواجداد و قبیله و حزب و اینها می‌رویم. چه‌کار داریم می‌کنیم؟».
روحانی با بیان اینکه تمام آدم‌هایی که در جمهوری اسلامی به نحوی مدیریت دارند در این انقلاب بزرگ شده‌اند، عنوان کرد: «همه اینها اول انقلاب یک نوجوان و جوان بودند و در همین جمهوری اسلامی تربیت شدند. از چند گزینش اینها را عبور دادیم، چند پرونده برایشان درست کردیم. اگر ما از سال ۵۸ که اولین سال بعد از پیروزی انقلاب بود، رفتار ما با مردم با مراجعان بهتر شده است، پس مسیر انقلاب درست است. اگر رفتار ما بدتر شده است، پس این انقلاب مسیرش غلط است. نفهمیدیم انقلاب یعنی چه».
رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه اساس این انقلاب آن است که ما به مردم احترام بگذاریم و مشکل مردم را حل کنیم، یادآور شد: «اگر دولت در طول جلساتش و در طول هفته و ماهش، آیین‌نامه‌ای را وضع کند که گرهی را باز کند و اگر ۲۰ خان عبور تولیدکنندگان را امسال تبدیل به ۱۰ خان کردیم و گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم است چهلمین سال انقلاب است و انقلاب را فهمیده‌ایم. اگر این ۲۰ گره را ۲۱ گره کردیم، معلوم است راست نمی‌گوییم و در مسیر انقلاب نیستیم. اساس حکومت بعد از رضای خدا، رضای خلق خداست».
برخی می‌خواهند در خیابان یقه مردم را بگیرند
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به فضای مجازی، گفت: «فضای مجازی برای عامه مردم است، برای امربه‌معروف و نهی ازمنکر است، بعضی این را قبول ندارند و می‌خواهند در خیابان یقه مردم را بگیرند؛ خب همین موبایل برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است، من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید».
روحانی با اشاره به رویکرد منفی برخی از افراد با شبکه‌های اجتماعی، عنوان کرد: «نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌‌‌‌آید، از اینکه مردم اطلاعات داشته باشند، بدشان می‌آید. می‌گویند مردم اطلاعات نداشته باشند تا شب راحت بخوابند؛ بله مردم راحت بخوابند، اما اطلاعات داشته باشند».
او با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: «ما حقوق شهروندی را تدوین و اعلام کردیم مبنای حقوق شهروندی، اطلاع مردم از حق نظارت است، مردم باید انتقاد کنند. از ما انتقاد کنید؛ چراکه ما دل‌نازک و زودرنج نیستیم و برای یک انتقاد آسمان و زمین را به هم نمی‌بافیم».
رئیس قوه ‌مجریه با بیان اینکه ظاهرا جز دولت از کس دیگری هم نمی‌توانید انتقاد کنید، افزود: «از رئیس‌جمهور انتقاد کنید؛ چراکه برخی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند. انتقادکردن جزء حقوق شهروندی است. ما باید فضا را برای اطلاع مردم و برای اظهارنظر مردم فراهم کنیم، این وظیفه ماست».
اشتغال در فضای مجازی نباید آسیب ببیند
روحانی همچنین خطاب به وزیر ارتباطات و مسئولان فضای مجازی یادآور شد: «یک راه ایجاد اشتغال برای ما از طریق فضای مجازی‌ است و هر اقدامی که فکر می‌شده در این راه برای مبارزه با مسائل اخلاقی و امنیتی و مبارزه با تروریست انجام شود، صورت گرفته است، اما همچنان اشتغال در فضای مجازی نباید آسیب ببیند». او افزود: «اشتغال در فضای مجازی به بیش از دو‌میلیون رسیده است و ما باید در این زمینه تسهیل ایجاد کنیم چراکه اشتغال یک اصل خدشه‌ناپذیر برای ما بوده که باید برای آن راه‌حل‌های درست و دقیق پیدا کنیم».
از سیستم فعلی ارز راضی نیستم
روحانی با بیان اینکه دولت برای ارز تصمیماتی را اتخاذ کرده است، عنوان کرد: «من به صراحت می‌گویم برای برخی ممکن است خوشایند نباشد اما من از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم. از سیستم فعلی هم راضی نیستم. چهار سال گذشته چطور بود؟ ارز به اين شكل تقسیم می‌شد که با گرفتاری فراوان اسکناس فراهم می‌شد، در هواپیما می‌گذاشتیم و به فرودگاه می‌آوردیم. عده‌ای را به‌همراه ماشین مسلح می‌بردیم تا این پول را به بانک مرکزی برسانند و صبح چند تا گونی از آنها را برای صرافی‌ها می‌بردیم. اينكه صرافی‌ها، خدا عاقبت همه ما را به خیر کند، چطور تقسیم می‌کردند، والله نمی‌دانیم».
او در توضیح نحوه توزیع ارز در صرافی‌ها مثالی زد و یادآور شد: «در میوه فروشی‌ها یک‌سری میوه‌ها را می‌گذاشتند زیر میز برای آدم‌های از‌ما‌بهتران که پول بیشتری می‌دهند. ارز هم همین بود. ارزهاي خوب‌ جای دیگري می‌رفت. این سیستم اداره ارز کشور بود. بانک که باید مسئول اصلی باشد، در خیابان‌ها تماشا می‌کرد. گاهی خودش هم ارز می‌خواست كه به دلال زنگ می‌زد».
رئیس دولت تدبیر و امید، افزود: «حداقل دو نرخ آشکار در ارز داشتیم. من از ابتدا در همه جلسات منتقد شیوه تقسیم ارز بودم. می‌گفتم ارز با اسکناس نباید داده شود، جز در مواردی که اضطرار است. ارز باید با حواله داده شود. حداکثر کار باید با بانک‌ها باشد یا صرافی‌های مجاز. پس ما دچار این مشکلات بودیم. در این بازار عده‌اي که نیازمند واقعی بودند و می‌خواستند مواد اولیه وارد کنند، ارز به آنها نمی‌رسید و ناچار می‌شدند با صراف جور دیگر ببندند تا بتوانند ارز خود را بگیرند و تولید را درست کنند».
او با تأکید بر اینکه یک روزی نیاز بود ارز را نرخ واحد اعلام کنیم، بیان کرد: «یک روزی باید رابطه صرافی‌ها با تقسیم ارز را قطع کنیم. من از اولین روز دولت یازدهم هم گفتم و انتقاد کردم. گاهی هم با لحن تند با مسئولان حرف زدم».
همه‌چیز را نمی‌شود گفت
روحانی به شرایطی که در این چندماه پیش آمده است، اشاره کرد و گفت: «چه کسانی این شرایط را به وجود آوردند؟ گرگان خارجی یا برخی افراد سودجوی داخلی؟ چه مقدار روانی بود و چه مقدار فشار خارجی؟ چه مقدار تبلیغاتی و چه مقدار که نمی‌توانم بگویم از کجا؟ همه‌چیز را نمی‌شود گفت».
او با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که نمی‌خواهم بگویم بهترین است، افزود: «من خودم دنبال شیوه دیگری هستم. شاید یکی، دو سال دیگر این شیوه انجام شود ولی فعلا در شرایط فعلی با وضعی که ما داریم کار درستی بوده که اتخاذ شده است. این تصمیم با اجماع همه دوستان اقتصادی ما اتخاذ شد. من در جلسه تصمیم‌گیری چندبار گفتم این اجماع است یا اختلاف؟ همه گفتند نظر واحد داریم. بر مبنای اجماع کارشناسان اقدام جدید کلید خورد». رئیس شورای پول و اعتبار، گفت: «این اقدام برای این بود که یک واردکننده کالای مورد نیاز کشور راحت باشند؛ بدانند اگر کالایی در سال ۹۷ می‌خواهند وارد کنند ارز است و ارز قیمت مناسبی دارد و این قیمت محاسبه‌شده درست است. در چهار سال از ۹۳ تا آخر ۹۶ که تورم داخلی و جهانی معلوم است، قیمت ارز این می‌شود. این اضافه و کم‌شدن قیمت ارز بر مبنای این تفاضل است؛ یعنی به‌طور متوسط حداکثر در طول یک سال ارز پنج درصد بالا و پایین می‌شود».
تولیدکننده باید دلش قرص باشد
روحانی، عنوان کرد: «واردکننده خیالش راحت باشد. همه مغازه‌‌‌‌داران و مردم باید بدانند اگر کسی بهانه ارز می‌آورد، درست نیست. ارز تا پایان سال بر این منوال تأمین می‌شود. تولیدکننده هم باید کاملا دلش قرص باشد. مبنای ارز همین است که به او اختصاص داده می‌شود. سال حمایت از کالای ایرانی یعنی مواد اولیه را تأمین کنیم. اگر برای یک کالای ایرانی برخی مواد و قطعات از خارج وارد می‌شود، این مواد را تضمین کنیم. این می‌شود حمایت از کالای ایرانی. ما در این زمینه هدر‌رفتی در ارز داریم».
او با بیان اینکه حدود صد ‌میلیارد دلار درآمد ارزی در سال داشتیم، گفت: «در سال ۹۷ باید صد ‌میلیارد درآمد ارزی داشته باشیم. بخش نفتی نظم درستی دارد. بخش غیرنفتی خیلی چارچوب نداشت. دست‌کم صادراتی که دارای درآمد ارزی بالاست، وارد چارچوب شده است؛ چون نمی‌دانستند ارز امروز سه تومان است. صادرکننده بداند ارز خود را تا پایان سال ۹۷ می‌تواند همین امروز بفروشد و بدانند پولشان چقدر است و برنامه‌ریزی کنند. پس مشکل صادرات هم کم شد».
درآمد کالاهای داخلی مختص به بانک‌هاست
روحانی درباره تمهیدات لازم برای عملیاتی‌کردن شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است، عنوان کرد: «چطور مردم باید کالای ایرانی بخرند؟ زمانی که یکی از این مؤلفه‌ها را داشته باشد؛ کیفیت بالا یا قیمت پایین. یکی از این دو برای اینکه مردم از کالای ایرانی حمایت کنند، ضروری است. در غیر‌این‌صورت ممکن است عده‌ای از سر وطن‌دوستی کالای ایرانی بخرند؛ اما قطعا نیاز است آنها افراد پولداری باشند تا بتوانند حمایت کنند. باید برنامه‌ریزی کنیم یا کالا کیفیت بالایی داشته باشد یا قیمت پایین. در این زمینه بانک‌‌‌‌ها اولین مسئول این کار هستند. درآمد کالاهای داخلی مختص به بانک‌هاست؛ یعنی بیشترین درصد این درآمد صرف بانک‌‌‌‌ها خواهد شد. در بخش سرمایه‌گذاری و در بخش سرمایه در گردش بانک‌ها باید پیشرو باشند».
رئیس‌جمهوری با اشاره به گزارش وزیر کشور عنوان کرد: «گزارش وزیر کشور را از رفع موانع تولید مشاهده کردیم. پول‌هایی که بانک‌ها باید تقبل می‌کردند، نشان‌دهنده آمار خوشحال‌کننده‌ای نیست. بانک‌ها باید در سریع‌ترین زمان به تولیدکنندگان وام بدهند. کالاهای ایرانی‌ را باید ارزان دربیاوریم. یک عامل در این زمینه بانک‌ها هستند و عامل دیگر مالیات است. مالیات را از تولیدکننده بالا نبریم، از آنهایی که مالیات نمی‌دهند، مالیات بگیریم. آنهایی که مالیات نمی‌دهند، هرکس که هستند، باید بدانند که همه مردم و نهادها باید مالیات بدهیم. اعلام کنیم کدام نهاد و دستگاه مالیات نمی‌دهد تا حداقل مردم بدانند از کالاهای آنها حمایت نکنیم».
سیستم ارزی اخیر واردکردن کالا را برای قاچاقچیان سخت‌تر کرده است
او درباره مسئولیت سنگین بانک‌‌‌ها برای عملیاتی‌کردن شعار سال، گفت: «در مالیات و در بانک‌‌‌ها وزارت اقتصاد و بانک‌ مرکزی مسئولیت سنگینی برای عملیاتی‌کردن شعار سال دارد. یک راه کاربردی هم برای عملیاتی‌کردن شعار سال و تولید کالای ایرانی مبارزه با قاچاق است. سیستم ارزی اخیر واردکردن کالا را برای قاچاقچیان سخت‌تر کرده است. افرادی که می‌خواهند کالای قاچاق بیاورند، ارز ندارند. ارز برای آنها چهار‌هزار‌و ۲۰۰ تومان نیست. نباید بگذاریم قاچاق وارد کشور شود. حال اگر این افراد از دست قانون فرار کردند، چرا به آنها ارز ارزان بدهیم؛ پس مشکل اساسی سیستم ارزی اخیر متوجه قاچاقچیان شده است و به آنها سخت می‌گذرد».
رئیس‌جمهوری افزود: «گروه دیگری هم که دچار مشکل شده‌اند، آنهایی هستند که می‌خواهند پول را از کشور خارج کنند. ما مسئول اینکه آنها می‌خواهند در خارج از ایران سرمایه‌گذاری کنند، نیستیم؛ پس در داستان قاچاق و خروج سرمایه افراد کارشان گره خورده و ما از این خوشحالیم».
او با اشاره به تهدیدات آمریکا علیه مردم ایران بیان کرد: «نکته بعدی در مسئله ارز تو دهانی‌ای بود که در ۲۲ اردیبهشت به آمریکا زدیم. در واقع پیشاپیش علیه کاری که آمریکا می‌خواهد در ۲۲ اردیبهشت مقابل ایران انجام دهد، مقابله کردیم. تمام امید آنها این بود که در ۲۲ اردیبهشت بازار داخلی را به هم بریزند؛ اما خدا را شاکریم که با مسئله اخیر ارز خیال مردم راحت شده است. این کاری که امروز شروع کردیم، توطئه آمریکا را نقش بر آب خواهد کرد. ما این قسمت را سروسامان دادیم و مشکل چندانی نداریم».
«ترامپ» از نقاط عجیب تاریخ حاکمیت آمریکاست
روحانی با بیان اینکه اقدامات ترامپ را خودِ مردم آمریکا و وزارت امور خارجه آمریکا هم نمی‌تواند حدس بزند، یادآور شد: «ملت آمریکا با وجود ترامپ دچار مصیبت شده‌اند و همه نگاه‌های آنها به سمت فضای مجازی است که بفهمند ترامپ چه تصمیمی داشت. یکی از نقاط بسیار عجیب تاریخ حاکمیت آمریکا وجود فعلی ترامپ است. ما مشکلی نداریم و برای برجام پیش‌بینی‌های لازم را داشته‌ایم و در این زمینه مشکلی در زندگی و تجارت مردم به وجود نخواهد آمد. اگر لازم باشد درمقابل ما هم می‌توانیم راحتی را از آنها سلب کنیم. از ماه‌ها قبل دستورات لازم به سازمان انرژی اتمی داده شده است».
هیچ‌کس از آن شعارهای اول انقلاب برنگشته‌ است
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه اذیت‌نکردن مردم و کمک‌کردن به مردم وظیفه ماست، عنوان کرد: «باید به بقای این انقلاب و نظام صددرصد مطمئن باشیم، چراکه جمهوری اسلامی به دست این ملت بزرگ و عنایات حق به وجود آمده و هیچ‌کس از آن شعارهای اول انقلاب که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، برنگشته‌ است و ملت همواره به دنبال این شعارها هستند».

وزیر‌ ارتباطات: در فضای مجازی 200‌ هزار شغل ایجاد شده است
ایرنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه اجلاس هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت درباره اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی‌بر ایجاد دو ‌میلیون شغل در سال 96 گفت: «گزارشی که خدمت رئیس‌جمهوری در این زمینه ارسال شده است، این بود که در دو سال گذشته در فضای مجازی بالغ بر 200‌ هزار شغل ایجاد شده، فکر می‌کنم که بیان دو ‌میلیون شغل یک اشتباه لفظی از سوی رئیس‌جمهور بود». آذری‌جهرمی افزود: «همان روند توسعه 200‌ هزار شغل را که در دولت مدنظر بوده امسال نیز ادامه می‌دهیم. فرمایش رئیس‌جمهوری این بود که ما شاخص‌های اشتغال در فضای مجازی را پیگیری کنیم». او همچنین درباره اینکه آیا تلگرام فیلتر می‌شود یا خیر؟ گفت: «این پرسش را باید از مسئولان فیلترینگ بپرسید».
نمی‌دانم مدیران دولتی از چه می‌ترسند
همچنین به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری گفت: «من می‌فهمم در کشور کم‌آبی داریم، می‌دانم مردم نگران برخی رفتارهای دشمنان هستند، می‌دانم مشکل محیط زیست و بی‌کاری داریم، اما این مشکلات با برنامه‌ریزی و همکاری حل می‌شود. ما برای حل این مشکلات باید از مردم کمک بگیریم. آنها را قانع کرده و با خود همراه کنیم تا مردم پشتیبان ما شوند».
او ادامه داد: «ما باید به مردم توضیح بدهیم مشکل چیست. اگر مردم اطلاع کافی نداشته باشند دیگران می‌توانند مردم را تحریک کنند. ما با مردم کم حرف می‌زنیم. مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته‌اند. نمی‌دانم از چه می‌ترسند. هرکس در پست مدیریتی خود باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی، دارای توانمندی بالایی است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می‌ترسد و از اخم این و آن هراس دارد، باید کنار برود. واجب نیست این افراد تا پایان چهار سال بر صندلی خود بنشینند».
روحانی با اشاره به اینکه مدیران باید از اختیارات خود استفاده کنند، بیان کرد: «وقتی کسی از تلفن یا اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند، این صندلی مدیریت بر او حرام می‌شود، بنابراین باید صندلی را رها کند و کنار برود. ما بر صندلی قانون نشسته‌ایم، بالاترین قدرت در کشور، قدرت اجرائی و بالاترین بار، بار مسئولیت، نیز بر دوش بخش اجرائی است، پس ما باید محکم و قاطع راه خود را طی کنیم».
عقل ناقص مبنای عملکرد دستگاه نظارتی نیست
رئیس‌جمهور افزود: «هیچ دستگاه نظارتی‌ای حق ندارد در کار اجرائی دخالت کند. اعلام نظر اشکالی ندارد، ولی مدیر باید کار خود را انجام دهد. یک دستگاه نظارتی نوشته بود باید فلان مدل هواپیما خریداری شود، من نوشتم به تو چه ربطی دارد، تو چه‌کاره‌ای؟ دستگاه نظارتی هم باید طبق قانون عمل کند نه بر مبنای عقل ناقص خود. عقل ناقص که مبنای عملکرد دستگاه نظارتی نیست، بلکه باید در چارچوب قانون حرف زد. مدیران دولتی به تهدیدات اعتنا نکنند و اگر می‌ترسند به آنها جواب بدهند، به من بگویند که جواب آنها را بدهم. عده‌ای کنار گود نشسته‌اند و پیشنهاد می‌دهند، ولی نمی‌دانند در گود چه خبر است. ما رسالت سنگینی بر دوش داریم و باید بدانیم بدون حمایت و اقناع مردم نمی‌توانیم پیش برویم».
روحانی با اشاره به اینکه مدیران دولتی باید با بیان و منطق درست مردم را قانع کنند، عنوان کرد: «مردم بهتر از ما می‌دانند که در کشور کم‌آبی وجود دارد. دولت هم در جایگاهی نیست که به مردم بگوید خشک‌سالی داریم. نصیحت کار دولت نیست. علما و ائمه جمعه بلدند نصیحت کنند. مدیر اجرائی باید برنامه داشته باشد. به من گزارش داده‌اند که کشور در کم‌آبی است، مگر من نمی‌دانم؟ چرا توضیح واضحات می‌دهید؟ باید برنامه ارائه کنید. توقع مردم از ما نصیحت و موعظه نیست».
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها