|

دفاع پزشكيان از گوینده جمله «دختر خوشگلا...»

بحث کاملا تخصصی و علمی بوده

محمدحسن نجمی

ماجرای «دختر خوشگلا» همچنان در مجلس ادامه دارد؛ با توضیحات یا به‌عبارت بهتر توجیهات دیروز «مسعود پزشکیان»، رئیس جلسه دیروز مجلس، این ماجرا وارد فاز جدیدي شد. او گوینده جمله را «علیرضا سلیمی»، نماینده محلات، عنوان کرده و گفته که این جمله در توضیح ماجرائی مربوط به اشتباهات ترجمه‌ای «معاهده پالرمو» بوده است.
سه‌شنبه گذشته بود که «دختر خوشگلا» وارد ادبیات سیاسی ایران شدند؛ از آن لحظه که صدای یک نماینده در پخش مستقیم جلسه علنی مجلس به گوش رسید که می‌گفت: «به ما این دخترخوشگلا رو نشون بده!».
حالا رفته‌رفته ماجرا جدی‌تر شده؛ حدود 80 نماینده نامه‌ای را امضا کرده‌ و تحویل هیئت‌رئیسه مجلس داده‌اند؛ آنها در این نامه خواستار رسیدگی به این ماجرا شده‌اند. به گفته «علیرضا رحیمی» نماینده تهران، «علی لاریجانی» که در غیاب او در مجلس «دختر خوشگلا» وارد ادبیات سیاسی شدند، صبح دیروز یکی، دو جمله‌ای در این مورد صحبت کرده؛ رئیس مجلس گفته «این مسئله مطرح شده و رسیدگی می‌کنیم».
«علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به پرسش «شرق» درباره «دختر خوشگلا» از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و بعد از آنکه ماجرای «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده!» برایش بازگو شد، به این جمله بسنده کرد: «هر کاری که دون شأن مجلس باشد، زیبنده مجلس نیست».
هفته گذشته پس از جنجال «دختر خوشگلا» در مجلس، «علیرضا سلیمی» نماینده محلات و عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگو با «شرق» از احتمال صداگذاری صحبت کرده بود؛ آن هم در شرایطی که این صوت در پخش زنده رادیو شنیده شده. او نقل‌قولی هم از «مهدی کیایی» مدیر روابط‌عمومی مجلس مبنی بر احتمال صداگذاری داشت که کیایی در توییتی ضمن تکذیب هرگونه اظهارنظر در این مورد نوشت که متأسفانه صداگذاری نبوده.
یکی از نمایندگان واژه‌ای را به اشتباه خواند
اما ماجرای «دختر خوشگلا» دیروز به صحن کشیده شد؛ «مصطفی کواکبیان» نماینده تهرانی‌ها در مجلس در مقام دفاع از گوینده «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده!» برآمد و گفت: «یکی از نمایندگان واژه‌ای را به اشتباه خواند و تمامی فضای مجازی علیه آن نماینده بسیج شد. اخیرا هم یکی از نمایندگان در جلسه‌ای غیر از مجلس بحث فقهی را مطرح کرد که آن را به حواشی صدای منتشرشده از مجلس چسباندند، بعد می‌گویند که نمایندگان دنبال چه و چه هستند». اما آنچه کواکبیان در تذکرش فراموش کرد توضیح دهد، این بود که نماینده مدنظر او، چه واژه‌ای را اشتباه خوانده که حاصل آن شده «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده!».
او در ادامه دفاعیاتش گفته «باید هیئت‌رئیسه دراین‌باره جدی باشد. بداند عده‌ای می‌خواهند اقتدار مجلس را بشکنند؛ باید با جدیت با این موارد برخورد شود». کواکبیان در این تذکر این نکته را هم فراموش کرد که بگوید چه کسی اقتدار مجلس را شکسته است؛ کسانی که از رادیو این جمله را شنیده‌اند یا کسی که گفته «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده!».
درباره معاهده پالرمو بوده
مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس هم پس از این دفاع کواکبیان، شروع به صحبت کرد و ماجرای «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده!» را تعریف کرد: «در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته برادرمان آقای سلیمی اعتراضی راجع ‌به پالرمو داشتند مبنی بر اینکه شورای نگهبان این مصوبه مجلس را قبول نمی‌کند که بنده در توضیح به ایشان گفتم نباید شورای نگهبان دراین‌باره دخالت کند. آقای سلیمی موضوع را برای من شرح داد و توضیح داد که اشتباه ترجمه در معاهده پالرمو همچون آن است که «به ما گندم نمایی کرده و بعد از آن جو فروختند». یا اینکه وقتی به خواستگاری دختری رفتی و در آن خواستگاری «دختر خوشگلی» را نشان داده اما «دختر زشت» را به صیغه تو درآوردند».
نایب‌رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت، در ادامه صحبتی کرد که همه افرادی که فایل «دخترخوشگلا» را شنیده‌اند، به تعجب واداشت: «این صحبت‌ها را به گونه دیگر در فضای مجازی پخش کرده و فقط بخش «دختر خوشگل» را درآوردند. این یک فضای زشتی است حال اینکه چیز دیگری بوده مثل این می‌ماند که ما از کسی بپرسیم نماز نخواندی و بعد در رسانه‌ها این را پخش کنند که فلانی گفته که نماز نخوانید». نایب‌رئیس مجلس در ادامه این صوت را «شیطنت» در فضای مجازی خواند: «صوتی در فضای مجازی پخش شد. این صوت مربوط به زمانی است که آقای محبی‌نیا صحبت می‌کند و صدای دیگری کنار صدای ایشان شنیده می‌شود. این شیطنتی است که فضای مجازی درست کرده است و با آبروی انسان‌ها
بازی می‌کند».
بحثی کاملا تخصصی و علمی مطرح بوده
پزشکیان در ادامه توضیحاتش درباره ماجرای «به ما این دخترخوشگلا رو نشون بده!»، با تأکید بر لزوم رعایت ادب، گفت: «این بی‌اخلاقی که گاهی در فضای مجازی پخش می‌شود و تمام مسائل را نمی‌گویند، این روند باعث ازبین‌رفتن آبروی انسان‌ها می‌شود باید به شخصیت افراد احترام بگذاریم تا شاهد چنین زشت‌نمایی‌هایی در جامعه نباشیم. بحثی کاملا تخصصی و علمی مطرح بوده ولی طور دیگری نشان دادند». هرچند پزشکیان معتقد است که فقط بخش دخترخوشگلا در فضای مجازی پخش شده، ولی بخش‌هایی که به گفته او سلیمی صحبت‌های دیگری می‌کند، از رادیو
پخش نشده است.
خندیدم و گفتم این چه حرفیست که می‌زنی؟!
«جبار کوچکی‌نژاد»، نماینده‌ رشت که در آن هنگام در جایگاه هیئت‌رئیسه بوده، دراین‌باره به «شرق» گفت که «ما پیش آقای پزشکیان بودیم و بحثی داشتیم. آقای سلیمی آمد و درباره معاهده پالرمو گفت این ترجمه‌اش اشتباه است و باید اصلاح شود. ایشان (پزشکیان) گفت که من چیزی نمی‌دانم؛ شما چه می‌گویید؟ ‌آقای سلیمی گفت این ترجمه‌ای که به ما داده‌اند واقعی نیست؛ مثل اینکه بگویند گندم می‌دهیم ولی به جای آن جو بدهند؛ یا اینکه یک نفر برود خواستگاری دختر خوشگلی را نشان می‌دهند و دختر زشتی را به عقدش دربیاورند (یک همچین چیزی گفت)؛ همین. میکروفون آقای پزشکیان روشن بود. این را که گفت من رفتم؛ خندیدم و گفتم این چه حرفیست که می‌زنی؟! حالا این بخش در رادیو پخش شده». او در پاسخ به اینکه «از جمله «به ما این دخترخوشگلا رو نشون بده! » این‌طور برمی‌آید که انگار چیزی نشان داده شده بود، گفت: «خیر؛ هیچی نشان نمی‌دادند. خودم بالا (در جایگاه هیئت‌رئیسه) بودم».
او در ادامه بدون نام‌بردن از جعفرزاده‌ایمن‌آبادی به انتقاد از توییت اخیر او پرداخت که نوشته بود: «نماینده‌ای که از این لفظ در صحن علنی مجلس استفاده کرده بود، عضو جبهه پایداری مجلس بوده است». کوچکی‌نژاد گفت: «یکی از همکاران ما بداخلاقی کرده که پایداری‌ها و اصولگرایان بودند. مسئله زشتی را مطرح کردند و این سوء استفاده حزبی است».
رادیو همه را پخش کرده فقط این تکه را گرفتند
کوچکی‌نژاد در پاسخ به اینکه «به‌هرحال از رادیو پخش زنده شده» گفت: «خب طبق قانون مذاکرات علنی مجلس باید پخش زنده شود؛ این هم پخش شده است». او هم مانند پزشکیان معتقد است که فقط قسمت «به ما این دخترخوشگلا رو نشون بده!» را درآورده‌اند؛ او در پاسخ به اینکه «روایت قبل و بعد «به ما این دخترخوشگلا رو نشون بده!» که می‌گویید پخش نشده» چیست، گفت که «رادیو همه را پخش کرده فقط این تکه را گرفتند». او در برابر تأکید دوباره که این قسمت پخش نشده، گفت که خودش صدا را شنیده است: «صدا را من خودم شنیدم؛
صدا هست».
نه صداگذاری بوده و نه تقطیع
اما از سوی دیگر «علیرضا رحیمی»، نماینده تهران، در گفت‌وگو با «شرق»، ادعای تقطیع صدا را رد کرد و گفت: «فیلم را من خودم بازبینی کردم. آن چیزی که بوده همان صوتی است که در پخش زنده هم بوده. هم صداگذاری در کار نبوده و هم به نظر می‌رسد تقطیع نشده بود. ممکن است در بعضی قسمت‌ها صدا شدت و ضعف داشته باشد و مثلا این جمله به‌لحاظ صدا قوی‌تر بوده باشد. مهم این است که هیئت‌رئیسه وارد شود و بررسی کند و نتیجه‌ای اعلام شود». او ادامه داد: «جو عمومی مجلس این است که شأن نمایندگی باید حفظ شود. فضایی در افکار عمومی وجود دارد و این مسئله باید به شکل واقع‌بینانه‌ای جلو برود».
رحیمی با اشاره به نامه 80 نماینده به هیئت‌رئیسه گفت: «نامه‌ای با امضای حدود 80 نفر از نمایندگان به هیئت‌رئیسه تحویل داده شده است که قرار شد پیگیری شود». او تأکید کرد: «نامه نمایندگان با حدود 80 امضا است و هیئت‌رئیسه باید حتما ترتیب اثر بدهد و نباید مسکوت بماند». عضو فراکسیون امید در ادامه با بیان اینکه «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شاید بتواند به این موضوع ورود کند»، درباره اینکه «علیرضا سلیمی» خودش عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است، گفت: «آیین‌نامه هیئت نظارت این است که اگر درباره عضوی از آن موضوعی مطرح شود، خود آن عضو در رأی‌گیری نباید شرکت کند».
شکایت شود بررسی می‌کنیم
در همین حال، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار مجلس درباره «دختر خوشگلا» گفت: «درصورتی‌که شکایتی به هیئت نظارت شده باشد، بررسی می‌کنیم». محمدجواد جمالی درباره اینکه آیا هیئت نظارت در صورت نبود شکایت رأسا به این موضوع ورود پیدا نمی‌کند؟ گفت: «تاکنون چنین رویه‌ای نبوده است که هیئت نظارت رأسا وارد بررسی موضوعی شود». سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره نامه ۸۰ نماینده به هیئت‌رئیسه برای بررسی این موضوع گفت: «جلسات هیئت نظارت سه‌شنبه‌ها صبح است که این هفته اعلام شده به دلیل به‌حدنصاب‌نرسیدن، جلسه برگزار نمی‌شود. مجلس هفته آینده نیز تعطیل است».
اطلاعیه دفتر سلیمی
عصر روز گذشته اطلاعیه‌ای با امضای دفتر «علیرضا سلیمی»، نماینده محلات، در تلگرام منتشر شد که در آن نوشته: «اتفاق اخیر در مجلس و دروغ‌سازی و متعاقب آن موج تخریب و توهین نشان داد منطق برخی غیرعقلانی و کاملا بر اساس هجو پی‌ریزی شده است... تحریف یک جمله و مصاحبه‌سازی و انتساب آن به نماینده محترم، حاکی از دست خالی آنان است... از ابتدا هم دروغ‌بودن و تحریف مطلب واضح بود و به‌صراحت اعلام می‌کنیم جمله تحریف‌شده منسوب به ایشان نبوده و نیست». این اطلاعیه در بخشی دیگر بر تحریف از طریق تقطیع تأکید دارد و در پایان ابراز امیدواری کرده کسانی که به قول این اطلاعیه با تحریف، دروغ‌پردازی کرده‌اند، شجاعت عذرخواهی از مردم را داشته باشند. پس از انتشار این متن، خبرنگار «شرق» با «سلیمی» تماس گرفت تا درباره عبارت «مصاحبه‌سازی» پرس‌وجو کند که منظور کدام مصاحبه است. سلیمی پس از بررسی بیانیه، پاسخ داد: «برخی مطالب سایت‌ها و روزنامه‌ها واقعا درست نبود؛ به رسانه خاصی اشاره نکرده‌اند».
سکوت رسانه‌های اصولگرا
در این بین، سکوت رسانه‌های اصولگرا نیز جلب توجه می‌کند. آنها که پس از ماجرای سلفی برخی نمایندگان با موگرینی در جریان مراسم تحلیف روحانی به انتشار مصاحبه و پوشش گسترده آن می‌پرداختند، درباره این نماینده همسو و اصولگرا ترجیح داده‌اند سکوت کنند. هرچند در آن ماجرا همان شب نماینده‌ای که عکس او سروصدای زیادی به‌پا کرده بود از مردم عذرخواهی کرد و نوشت: «اگر برای یک کار غلط ‌هزار دلیل بیاوری، می‌شود ‌هزارویک غلط»؛ اما حالا در ماجرای «دختر خوشگلا» انگار ‌هزارویکمین دلیل را آورده‌اند.

ماجرای «دختر خوشگلا» همچنان در مجلس ادامه دارد؛ با توضیحات یا به‌عبارت بهتر توجیهات دیروز «مسعود پزشکیان»، رئیس جلسه دیروز مجلس، این ماجرا وارد فاز جدیدي شد. او گوینده جمله را «علیرضا سلیمی»، نماینده محلات، عنوان کرده و گفته که این جمله در توضیح ماجرائی مربوط به اشتباهات ترجمه‌ای «معاهده پالرمو» بوده است.
سه‌شنبه گذشته بود که «دختر خوشگلا» وارد ادبیات سیاسی ایران شدند؛ از آن لحظه که صدای یک نماینده در پخش مستقیم جلسه علنی مجلس به گوش رسید که می‌گفت: «به ما این دخترخوشگلا رو نشون بده!».
حالا رفته‌رفته ماجرا جدی‌تر شده؛ حدود 80 نماینده نامه‌ای را امضا کرده‌ و تحویل هیئت‌رئیسه مجلس داده‌اند؛ آنها در این نامه خواستار رسیدگی به این ماجرا شده‌اند. به گفته «علیرضا رحیمی» نماینده تهران، «علی لاریجانی» که در غیاب او در مجلس «دختر خوشگلا» وارد ادبیات سیاسی شدند، صبح دیروز یکی، دو جمله‌ای در این مورد صحبت کرده؛ رئیس مجلس گفته «این مسئله مطرح شده و رسیدگی می‌کنیم».
«علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به پرسش «شرق» درباره «دختر خوشگلا» از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و بعد از آنکه ماجرای «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده!» برایش بازگو شد، به این جمله بسنده کرد: «هر کاری که دون شأن مجلس باشد، زیبنده مجلس نیست».
هفته گذشته پس از جنجال «دختر خوشگلا» در مجلس، «علیرضا سلیمی» نماینده محلات و عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگو با «شرق» از احتمال صداگذاری صحبت کرده بود؛ آن هم در شرایطی که این صوت در پخش زنده رادیو شنیده شده. او نقل‌قولی هم از «مهدی کیایی» مدیر روابط‌عمومی مجلس مبنی بر احتمال صداگذاری داشت که کیایی در توییتی ضمن تکذیب هرگونه اظهارنظر در این مورد نوشت که متأسفانه صداگذاری نبوده.
یکی از نمایندگان واژه‌ای را به اشتباه خواند
اما ماجرای «دختر خوشگلا» دیروز به صحن کشیده شد؛ «مصطفی کواکبیان» نماینده تهرانی‌ها در مجلس در مقام دفاع از گوینده «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده!» برآمد و گفت: «یکی از نمایندگان واژه‌ای را به اشتباه خواند و تمامی فضای مجازی علیه آن نماینده بسیج شد. اخیرا هم یکی از نمایندگان در جلسه‌ای غیر از مجلس بحث فقهی را مطرح کرد که آن را به حواشی صدای منتشرشده از مجلس چسباندند، بعد می‌گویند که نمایندگان دنبال چه و چه هستند». اما آنچه کواکبیان در تذکرش فراموش کرد توضیح دهد، این بود که نماینده مدنظر او، چه واژه‌ای را اشتباه خوانده که حاصل آن شده «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده!».
او در ادامه دفاعیاتش گفته «باید هیئت‌رئیسه دراین‌باره جدی باشد. بداند عده‌ای می‌خواهند اقتدار مجلس را بشکنند؛ باید با جدیت با این موارد برخورد شود». کواکبیان در این تذکر این نکته را هم فراموش کرد که بگوید چه کسی اقتدار مجلس را شکسته است؛ کسانی که از رادیو این جمله را شنیده‌اند یا کسی که گفته «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده!».
درباره معاهده پالرمو بوده
مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس هم پس از این دفاع کواکبیان، شروع به صحبت کرد و ماجرای «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده!» را تعریف کرد: «در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته برادرمان آقای سلیمی اعتراضی راجع ‌به پالرمو داشتند مبنی بر اینکه شورای نگهبان این مصوبه مجلس را قبول نمی‌کند که بنده در توضیح به ایشان گفتم نباید شورای نگهبان دراین‌باره دخالت کند. آقای سلیمی موضوع را برای من شرح داد و توضیح داد که اشتباه ترجمه در معاهده پالرمو همچون آن است که «به ما گندم نمایی کرده و بعد از آن جو فروختند». یا اینکه وقتی به خواستگاری دختری رفتی و در آن خواستگاری «دختر خوشگلی» را نشان داده اما «دختر زشت» را به صیغه تو درآوردند».
نایب‌رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت، در ادامه صحبتی کرد که همه افرادی که فایل «دخترخوشگلا» را شنیده‌اند، به تعجب واداشت: «این صحبت‌ها را به گونه دیگر در فضای مجازی پخش کرده و فقط بخش «دختر خوشگل» را درآوردند. این یک فضای زشتی است حال اینکه چیز دیگری بوده مثل این می‌ماند که ما از کسی بپرسیم نماز نخواندی و بعد در رسانه‌ها این را پخش کنند که فلانی گفته که نماز نخوانید». نایب‌رئیس مجلس در ادامه این صوت را «شیطنت» در فضای مجازی خواند: «صوتی در فضای مجازی پخش شد. این صوت مربوط به زمانی است که آقای محبی‌نیا صحبت می‌کند و صدای دیگری کنار صدای ایشان شنیده می‌شود. این شیطنتی است که فضای مجازی درست کرده است و با آبروی انسان‌ها
بازی می‌کند».
بحثی کاملا تخصصی و علمی مطرح بوده
پزشکیان در ادامه توضیحاتش درباره ماجرای «به ما این دخترخوشگلا رو نشون بده!»، با تأکید بر لزوم رعایت ادب، گفت: «این بی‌اخلاقی که گاهی در فضای مجازی پخش می‌شود و تمام مسائل را نمی‌گویند، این روند باعث ازبین‌رفتن آبروی انسان‌ها می‌شود باید به شخصیت افراد احترام بگذاریم تا شاهد چنین زشت‌نمایی‌هایی در جامعه نباشیم. بحثی کاملا تخصصی و علمی مطرح بوده ولی طور دیگری نشان دادند». هرچند پزشکیان معتقد است که فقط بخش دخترخوشگلا در فضای مجازی پخش شده، ولی بخش‌هایی که به گفته او سلیمی صحبت‌های دیگری می‌کند، از رادیو
پخش نشده است.
خندیدم و گفتم این چه حرفیست که می‌زنی؟!
«جبار کوچکی‌نژاد»، نماینده‌ رشت که در آن هنگام در جایگاه هیئت‌رئیسه بوده، دراین‌باره به «شرق» گفت که «ما پیش آقای پزشکیان بودیم و بحثی داشتیم. آقای سلیمی آمد و درباره معاهده پالرمو گفت این ترجمه‌اش اشتباه است و باید اصلاح شود. ایشان (پزشکیان) گفت که من چیزی نمی‌دانم؛ شما چه می‌گویید؟ ‌آقای سلیمی گفت این ترجمه‌ای که به ما داده‌اند واقعی نیست؛ مثل اینکه بگویند گندم می‌دهیم ولی به جای آن جو بدهند؛ یا اینکه یک نفر برود خواستگاری دختر خوشگلی را نشان می‌دهند و دختر زشتی را به عقدش دربیاورند (یک همچین چیزی گفت)؛ همین. میکروفون آقای پزشکیان روشن بود. این را که گفت من رفتم؛ خندیدم و گفتم این چه حرفیست که می‌زنی؟! حالا این بخش در رادیو پخش شده». او در پاسخ به اینکه «از جمله «به ما این دخترخوشگلا رو نشون بده! » این‌طور برمی‌آید که انگار چیزی نشان داده شده بود، گفت: «خیر؛ هیچی نشان نمی‌دادند. خودم بالا (در جایگاه هیئت‌رئیسه) بودم».
او در ادامه بدون نام‌بردن از جعفرزاده‌ایمن‌آبادی به انتقاد از توییت اخیر او پرداخت که نوشته بود: «نماینده‌ای که از این لفظ در صحن علنی مجلس استفاده کرده بود، عضو جبهه پایداری مجلس بوده است». کوچکی‌نژاد گفت: «یکی از همکاران ما بداخلاقی کرده که پایداری‌ها و اصولگرایان بودند. مسئله زشتی را مطرح کردند و این سوء استفاده حزبی است».
رادیو همه را پخش کرده فقط این تکه را گرفتند
کوچکی‌نژاد در پاسخ به اینکه «به‌هرحال از رادیو پخش زنده شده» گفت: «خب طبق قانون مذاکرات علنی مجلس باید پخش زنده شود؛ این هم پخش شده است». او هم مانند پزشکیان معتقد است که فقط قسمت «به ما این دخترخوشگلا رو نشون بده!» را درآورده‌اند؛ او در پاسخ به اینکه «روایت قبل و بعد «به ما این دخترخوشگلا رو نشون بده!» که می‌گویید پخش نشده» چیست، گفت که «رادیو همه را پخش کرده فقط این تکه را گرفتند». او در برابر تأکید دوباره که این قسمت پخش نشده، گفت که خودش صدا را شنیده است: «صدا را من خودم شنیدم؛
صدا هست».
نه صداگذاری بوده و نه تقطیع
اما از سوی دیگر «علیرضا رحیمی»، نماینده تهران، در گفت‌وگو با «شرق»، ادعای تقطیع صدا را رد کرد و گفت: «فیلم را من خودم بازبینی کردم. آن چیزی که بوده همان صوتی است که در پخش زنده هم بوده. هم صداگذاری در کار نبوده و هم به نظر می‌رسد تقطیع نشده بود. ممکن است در بعضی قسمت‌ها صدا شدت و ضعف داشته باشد و مثلا این جمله به‌لحاظ صدا قوی‌تر بوده باشد. مهم این است که هیئت‌رئیسه وارد شود و بررسی کند و نتیجه‌ای اعلام شود». او ادامه داد: «جو عمومی مجلس این است که شأن نمایندگی باید حفظ شود. فضایی در افکار عمومی وجود دارد و این مسئله باید به شکل واقع‌بینانه‌ای جلو برود».
رحیمی با اشاره به نامه 80 نماینده به هیئت‌رئیسه گفت: «نامه‌ای با امضای حدود 80 نفر از نمایندگان به هیئت‌رئیسه تحویل داده شده است که قرار شد پیگیری شود». او تأکید کرد: «نامه نمایندگان با حدود 80 امضا است و هیئت‌رئیسه باید حتما ترتیب اثر بدهد و نباید مسکوت بماند». عضو فراکسیون امید در ادامه با بیان اینکه «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شاید بتواند به این موضوع ورود کند»، درباره اینکه «علیرضا سلیمی» خودش عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است، گفت: «آیین‌نامه هیئت نظارت این است که اگر درباره عضوی از آن موضوعی مطرح شود، خود آن عضو در رأی‌گیری نباید شرکت کند».
شکایت شود بررسی می‌کنیم
در همین حال، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار مجلس درباره «دختر خوشگلا» گفت: «درصورتی‌که شکایتی به هیئت نظارت شده باشد، بررسی می‌کنیم». محمدجواد جمالی درباره اینکه آیا هیئت نظارت در صورت نبود شکایت رأسا به این موضوع ورود پیدا نمی‌کند؟ گفت: «تاکنون چنین رویه‌ای نبوده است که هیئت نظارت رأسا وارد بررسی موضوعی شود». سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره نامه ۸۰ نماینده به هیئت‌رئیسه برای بررسی این موضوع گفت: «جلسات هیئت نظارت سه‌شنبه‌ها صبح است که این هفته اعلام شده به دلیل به‌حدنصاب‌نرسیدن، جلسه برگزار نمی‌شود. مجلس هفته آینده نیز تعطیل است».
اطلاعیه دفتر سلیمی
عصر روز گذشته اطلاعیه‌ای با امضای دفتر «علیرضا سلیمی»، نماینده محلات، در تلگرام منتشر شد که در آن نوشته: «اتفاق اخیر در مجلس و دروغ‌سازی و متعاقب آن موج تخریب و توهین نشان داد منطق برخی غیرعقلانی و کاملا بر اساس هجو پی‌ریزی شده است... تحریف یک جمله و مصاحبه‌سازی و انتساب آن به نماینده محترم، حاکی از دست خالی آنان است... از ابتدا هم دروغ‌بودن و تحریف مطلب واضح بود و به‌صراحت اعلام می‌کنیم جمله تحریف‌شده منسوب به ایشان نبوده و نیست». این اطلاعیه در بخشی دیگر بر تحریف از طریق تقطیع تأکید دارد و در پایان ابراز امیدواری کرده کسانی که به قول این اطلاعیه با تحریف، دروغ‌پردازی کرده‌اند، شجاعت عذرخواهی از مردم را داشته باشند. پس از انتشار این متن، خبرنگار «شرق» با «سلیمی» تماس گرفت تا درباره عبارت «مصاحبه‌سازی» پرس‌وجو کند که منظور کدام مصاحبه است. سلیمی پس از بررسی بیانیه، پاسخ داد: «برخی مطالب سایت‌ها و روزنامه‌ها واقعا درست نبود؛ به رسانه خاصی اشاره نکرده‌اند».
سکوت رسانه‌های اصولگرا
در این بین، سکوت رسانه‌های اصولگرا نیز جلب توجه می‌کند. آنها که پس از ماجرای سلفی برخی نمایندگان با موگرینی در جریان مراسم تحلیف روحانی به انتشار مصاحبه و پوشش گسترده آن می‌پرداختند، درباره این نماینده همسو و اصولگرا ترجیح داده‌اند سکوت کنند. هرچند در آن ماجرا همان شب نماینده‌ای که عکس او سروصدای زیادی به‌پا کرده بود از مردم عذرخواهی کرد و نوشت: «اگر برای یک کار غلط ‌هزار دلیل بیاوری، می‌شود ‌هزارویک غلط»؛ اما حالا در ماجرای «دختر خوشگلا» انگار ‌هزارویکمین دلیل را آورده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها