|

وزير دفاع در گفت‌وگو با «شرق» وعده‌شفاف‌سازي داد

در حق دولت ايثار كرديم

شكوفه حبيب‌زاده : روزگذشته در مراسمي كه در كلام بيژن نامدارزنگنه در قالب «حادثه» بيان شد، قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار با مبلغ 245 ميليون يورو، معادل هزارو 300 ميليارد تومان به امضا رسيد. با اين وصف ارتش نخستين حضور مستقيم در عرصه صنعت نفت و گاز كشور را با نام خود پيوند زده.
نخستين حضور ارتش در صنعت نفت و گاز
اميرسرتيپ حاتمي، وزير دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، در حاشيه امضاي اين قرارداد، در پاسخ به چگونگي هم‌راستايي حضور اين نهاد در عرصه اقتصادي با امضاي قرارداد خط لوله گازي
ايرانشهر- چابهار و ساخت پتروشيمي با دكترين دفاعي كشور مي‌گويد: «در واقع وزارت دفاع در اين موضوع ايثار كرده؛ زيرا اين كار اقدامي است كه بايد از طرف دولت انجام مي‌شد، اما به دليل اهميتی که آن منطقه دارد و بايد توسعه منطقه مكران تسريع شود، بخشي از سرمايه‌گذاري را به اين سمت آورديم. البته توجيه اقتصادي هم دارد و حتما برگشت سرمايه در موعد مقرر انجام خواهد شد. بيش از اين براي ما، توسعه و عمران سواحل مكران مهم بود كه رخ داد».
اين عضو كابينه در ادامه تأكيد كرد: «البته خودمان رأسا كار اقتصادي نمي‌كنيم. شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، متناسب با توجيه اقتصادي، اما با توجه به جوانب امنيتي و اشتغال و... تصميم مي‌گيرند. به نظر مي‌رسد مي‌توان همكاري‌هاي بيشتري نیز بين وزارت نفت و وزارت دفاع انجام داد».
اميرسرتيپ حاتمي البته در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه وزارت دفاع چگونه خروج نيروهاي نظامي از اقتصاد را كه مؤكدا از سوي مقام معظم رهبري و رياست‌جمهوري بر آن تأكيد شده است، عملياتي خواهد كرد، مي‌گويد: «بخشي از كارهايي كه در حال انجام است، مانند حضور صندوق‌‌هاي بازنشستگي در پتروشيمي، يك اقدام اقتصادي مأموريتي است. صندوق‌ها در واقع باید بتوانند ارزش پول مشتركان خود را با سرمايه‌گذاري حفظ كنند. روش قبلي اين بود كه اين سرمايه‌گذاري كه در همه دنيا مرسوم است، طوري انجام مي‌شد كه منجر به مديريت اين مجموعه‌ها بر شركت‌هاي پتروشيمي و نفتي مي‌شد. همچنان سرمايه‌گذاري صندوق‌ها ادامه پيدا مي‌كند، اما تدبير مقام معظم رهبري و تأكيد رياست محترم جمهوري از طريق خروج اين شركت‌ها از مديريت مجموعه‌هاي پتروشيمي و نفت است كه در حال پيگيري است. سهام به نوعي مديريت مي‌شود كه كمتر از اندازه‌اي باشد كه مديريت با مجموعه‌هاي نظامي باشد. مديريت در اختيار بخش خصوصي قرار مي‌گيرد، اما سرمايه‌گذاري صندوق‌ها كه يك امر الزامي است، ادامه پيدا مي‌كند».
ما در منطقه سرمايه‌گذاري كرديم، نگران نباشيد
جالب آنكه وزير دفاع و امور پشتيباني نيروهاي مسلح، در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، خطاب به سرمايه‌گذاران با بيان اينكه منطقه سيستان‌وبلوچستان به ذات جزء امن‌ترين مناطق كشور محسوب مي‌شود و مسئله واقعي و ساختاري در بعد امنيتي نداريم، مي‌گويد: «آنچه در اين زمينه تحميل مي‌شود، در واقع برنامه‌ريزي دشمنان عليه جمهوري اسلامي است كه تلاش مي‌كنند منطقه را ناامن نشان دهند و گاهی اتفاقاتي در منطقه رخ مي‌دهد كه مقابله بسيار خوبي از طرف نيروهاي مسلح انجام شده و اكنون نيز ضريب امنيتي منطقه با همه برنامه‌ريزي‌هاي دشمنان، بالاست و هيچ نگراني‌ای براي سرمايه‌گذاري در اين منطقه وجود ندارد. يكي از پيام‌هاي اين رخداد به سرمايه‌گذاران نيز آن است كه ما سرمايه‌گذاري درخور ‌توجهي در منطقه انجام مي‌دهيم و نگراني هم از بعد امنيتي نداريم و ديگران هم نبايد اين نگراني را داشته باشند».
شفاف‌سازي خواهيم كرد
وقتي از اين مقام مسئول درباره عدم اطلاع‌رساني و اقدامات نيروهاي مسلح در اقتصاد و شفاف‌سازي عملكرد زيرمجموعه‌هاي اين نهاد پرسيدم، در پاسخ به «شرق» وعده داد همكاري‌هاي لازم از بعد اطلاع‌رساني را در دستور كار قرار مي‌دهد.
اظهار بي‌اطلاعي وزير دفاع از پيشنهاد مديريت كارگروه مرزي شوراي امنيت ملي در مكران
او همچنين در مقابل پرسش ديگر «شرق» مبني بر اينكه تصميم‌گيري نهايي درباره پيشنهاد مديريت يكپارچه سواحل مكران در كارگروه مرزي سواحل و بنادر شوراي امنيت ملي به كجا رسيده، از اين پيشنهاد اظهار بي‌اطلاعي كرده و مي‌گويد: «كارگروه مرزي سواحل و بنادر شوراي امنيت ملي، مسئوليت‌هايی ذاتي براي بسترسازي‌ در منطقه دارند، اما از اين نكته مدنظر شما اطلاع ندارم».
در ادامه مراسم، امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به احداث خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، گفت: «کاری که قرار است انجام شود، کاری اقتصادی، اما با آثار امنیتی و اجتماعی است. منطقه مکران یک منطقه مهم برای کشور است که پیش از این کمتر به آن توجه شده بود، اما بعد از سفر مقام معظم رهبری بر توسعه آن تأكيد شد. در این راستا، کارگروهی با مسئولیت معاون‌اول رئیس‌جمهور تشکیل شد که دبیری این کارگروه به وزارت دفاع واگذار شد. تاکنون اقدامات متعددی از سوی دولت با پیگیری کارگروه و دبیرخانه انجام شده است. یکی از کارهای مهمی که انجام می‌شود، گازرسانی و استفاده از آن برای محرومیت‌زدایی و افزایش تولید پتروشیمی کشور است». وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: «شرکت سرمایه‌‌گذاری تأمين اجتماعی نیروهای مسلح که مسئولیت استفاده از منابع بازنشستگی نیروهای مسلح را دارد، علاقه‌مند به انجام این پروژه بود و ما هم به‌عنوان وزارت دفاع از آن حمايت كرديم».
زنگنه: من می‌خواستم این حادثه ثبت شود
بيژن نامدارزنگنه، وزير نفت، نيز كه پس از او در جايگاه سخنران قرار گرفته بود، گفت: «من می‌خواستم این حادثه ثبت شود، زیرا اهمیت راهبردی آن بیشتر از حجم قرارداد است».
وزير نفت در مراسم امضای قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر - چابهار بین وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تأكيد بر اینکه امروز
(سوم ارديبهشت) روز مهمی برای صنعت نفت و منطقه مکران است، گفت: «منطقه مکران از جاسک آغاز می‌شود که پایانه نفتی جاسک باید از ابتدای سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شود. بخش شرقی این منطقه هم چابهار و کنارک است كه علاوه بر نقش بندری این منطقه، نیروهای مسلح تصمیم دارند واحد پتروشیمی و واحدهای فولاد در این منطقه احداث کنند، زیرا این منطقه نقطه کلیدی برای دسترسی به اقیانوس هند و از امن‌ترین مناطق ایران است». زنگنه درباره سرمایه‌گذاری احداث خط لوله گاز ایرانشهر - چابهار توضیح داد: «همه منابع این طرح (هزارو 300 میلیارد تومان) به جز ورق لوله که توسط شرکت گاز تأمين می‌شود، از سوی ارتش يا بهتر بگويم سازمان تأمين اجتماعی نیروهای مسلح تأمين خواهد شد».
پس از سپاه، نوبت به ارتش رسيد
او با تأكيد بر اينكه پس از سپاه، اولین قرارداد بزرگ گازی با بخش غیرنظامی ارتش امضا شد، ادامه داد: «در مرحله اول دو کارخانه پتروشیمی تولید متانول ساخته می‌شود که باید در طول دو سال به نتیجه برسد. من می‌خواستم این حادثه ثبت شود، زیرا اهمیت راهبردی آن بیشتر از حجم قرارداد است».
لایه‌های نفتی به توتال داده نمی‌شود
اين عضو كابينه در حاشيه اين نشست نيز درباره توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی با اشاره به خرید بخش نفتی شرکت مرسک از سوی توتال و مذاکراتی که بین ایران و مرسک در مورد توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی صورت گرفته بود، گفت: «لایه‌های نفتی به توتال داده نمی‌شود».
زنگنه افزود: «مذاکره برای توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی به مراحل آخر رسید، اما بخش نفتی شرکت مرسک ازسوی توتال خریداری شد و ما قصد نداریم توسعه لایه‌های نفتی را به توتال بدهیم. تاکنون برای مذاکره در مورد توسعه لایه‌های نفتی درخواست داده‌ایم، اما پیشنهاد جدی دریافت نکرده‌ایم».
چند مذاکره برای توسعه میادین، در مراحل آخر
او در پاسخ به پرسش دیگري درباره مذاکره برای توسعه میادین، اظهار کرد: «چند قرارداد در دست مذاکره است که در مرحله آخر قرار دارد؛ در این بین شرکت‌های روسی هم هستند، اما تا روزی که قرارداد امضا نشود نامی از شرکت‌ها و میادین نخواهم برد».
خط لوله صادرات گاز ایران به عمان
در مرحله مناقصه
زنگنه درباره پروژه صادرات گاز به عمان توضیح داد: «گاز از رودان به کوه مبارک و سپس به غرب جاسک می‌رود و پس از آن به عمان صادر می‌شود. مذاکرات پیش رفته است و در مرحله‌ای هستیم که برای اجرای خط دریایی اعلام مناقصه کنیم یا به مرحله عقد قرارداد نزدیک می‌شویم که یک شرکت خارجی برای احداث خط سرمایه‌گذاری کند».
به هند تخفيف نداديم
او درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه ایران به هند در فروش نفت تخفیف می‌دهد، اظهار کرد: ما تخفیف ویژه‌ای به هند ندادیم، البته برای فروش ممکن است در هر زمانی که لازم باشد از نظر سیاسی قیمت‌هایی را اعمال کنیم که بتوانیم در بازار حضور داشته باشیم.
خط و نشان زنگنه براي ترامپ
وزیر نفت درباره اینکه گفته می‌شود ایران برای جذب مشتری در مقابل سیاست‌های ترامپ به هند تخفیف می‌دهد، گفت: «ما هر کاری که لازم باشد برای اینکه با ترامپ مقابله کنیم انجام می‌دهیم».
زنگنه با اشاره به تصمیم‌گیری ترامپ در
۱۲ ارديبهشت درباره برجام اظهار کرد: «باید صبر کنیم ببینیم ترامپ چه می‌کند. ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران همه تجارب و ظرفیت را برای اینکه ترامپ نتواند به ایران ضرر برساند به کار می‌بریم».
وزیر نفت همچنين با اشاره به اختلافات گازي ايران و پاكستان گفت: «در روند اجرای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان تغییر جدیدی رخ نداده است و وضعیت آن را از طریق سیستم دیپلماسی پیگیری می‌کنیم». او با اشاره به مذاکرات بین ایران و هند درباره توسعه میدان گازی فرزاد B، اظهار کرد: «قرار شد هندی‌ها گاز ترش میدان را به ما تحویل بدهند و ایران جابه‌جایی و سوآپ را انجام دهد».
مدیرعامل شرکت ملی گاز نيز درباره اجرای خطوط لوله گاز صادراتی ایران و عمان گفت: «این طرح میان دو کشور در مرحله انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار است و احتمال دارد اجرای بخش خشکی تا جاسک به شرکت ملی گاز واگذار شود». حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت، در جمع خبرنگاران با اشاره به امضاي قرارداد خط لوله ايرانشهر به چابهار گفت: «احداث این خط از سوی صندوق تأمين اجتماعی نیروهای مسلح (شستان) تأمين می‌شود و محل برگشت این سرمایه‌گذاری از محل گازبهای تأمين سوخت پتروشیمی‌هایی است که از سوی شرکت مکران احداث می‌شود». او درباره صادرات گاز از بخش جنوب و جنوب‌شرق کشور تصریح کرد: «با توجه به اینکه این منطقه به کشورهایی مانند هندوستان و پاکستان نزدیک است و امکان صادرات گاز به صورت مینی ال‌ان‌جی و اف‌ال‌ان‌جی و نیز صادرات سی‌ان‌جی به صورت کشتی به کشتی در این منطقه وجود دارد، در آینده موقعیت خوبی برای صادرات گاز به کشورهای همسایه فراهم خواهد شد.

شكوفه حبيب‌زاده : روزگذشته در مراسمي كه در كلام بيژن نامدارزنگنه در قالب «حادثه» بيان شد، قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار با مبلغ 245 ميليون يورو، معادل هزارو 300 ميليارد تومان به امضا رسيد. با اين وصف ارتش نخستين حضور مستقيم در عرصه صنعت نفت و گاز كشور را با نام خود پيوند زده.
نخستين حضور ارتش در صنعت نفت و گاز
اميرسرتيپ حاتمي، وزير دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، در حاشيه امضاي اين قرارداد، در پاسخ به چگونگي هم‌راستايي حضور اين نهاد در عرصه اقتصادي با امضاي قرارداد خط لوله گازي
ايرانشهر- چابهار و ساخت پتروشيمي با دكترين دفاعي كشور مي‌گويد: «در واقع وزارت دفاع در اين موضوع ايثار كرده؛ زيرا اين كار اقدامي است كه بايد از طرف دولت انجام مي‌شد، اما به دليل اهميتی که آن منطقه دارد و بايد توسعه منطقه مكران تسريع شود، بخشي از سرمايه‌گذاري را به اين سمت آورديم. البته توجيه اقتصادي هم دارد و حتما برگشت سرمايه در موعد مقرر انجام خواهد شد. بيش از اين براي ما، توسعه و عمران سواحل مكران مهم بود كه رخ داد».
اين عضو كابينه در ادامه تأكيد كرد: «البته خودمان رأسا كار اقتصادي نمي‌كنيم. شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، متناسب با توجيه اقتصادي، اما با توجه به جوانب امنيتي و اشتغال و... تصميم مي‌گيرند. به نظر مي‌رسد مي‌توان همكاري‌هاي بيشتري نیز بين وزارت نفت و وزارت دفاع انجام داد».
اميرسرتيپ حاتمي البته در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه وزارت دفاع چگونه خروج نيروهاي نظامي از اقتصاد را كه مؤكدا از سوي مقام معظم رهبري و رياست‌جمهوري بر آن تأكيد شده است، عملياتي خواهد كرد، مي‌گويد: «بخشي از كارهايي كه در حال انجام است، مانند حضور صندوق‌‌هاي بازنشستگي در پتروشيمي، يك اقدام اقتصادي مأموريتي است. صندوق‌ها در واقع باید بتوانند ارزش پول مشتركان خود را با سرمايه‌گذاري حفظ كنند. روش قبلي اين بود كه اين سرمايه‌گذاري كه در همه دنيا مرسوم است، طوري انجام مي‌شد كه منجر به مديريت اين مجموعه‌ها بر شركت‌هاي پتروشيمي و نفتي مي‌شد. همچنان سرمايه‌گذاري صندوق‌ها ادامه پيدا مي‌كند، اما تدبير مقام معظم رهبري و تأكيد رياست محترم جمهوري از طريق خروج اين شركت‌ها از مديريت مجموعه‌هاي پتروشيمي و نفت است كه در حال پيگيري است. سهام به نوعي مديريت مي‌شود كه كمتر از اندازه‌اي باشد كه مديريت با مجموعه‌هاي نظامي باشد. مديريت در اختيار بخش خصوصي قرار مي‌گيرد، اما سرمايه‌گذاري صندوق‌ها كه يك امر الزامي است، ادامه پيدا مي‌كند».
ما در منطقه سرمايه‌گذاري كرديم، نگران نباشيد
جالب آنكه وزير دفاع و امور پشتيباني نيروهاي مسلح، در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، خطاب به سرمايه‌گذاران با بيان اينكه منطقه سيستان‌وبلوچستان به ذات جزء امن‌ترين مناطق كشور محسوب مي‌شود و مسئله واقعي و ساختاري در بعد امنيتي نداريم، مي‌گويد: «آنچه در اين زمينه تحميل مي‌شود، در واقع برنامه‌ريزي دشمنان عليه جمهوري اسلامي است كه تلاش مي‌كنند منطقه را ناامن نشان دهند و گاهی اتفاقاتي در منطقه رخ مي‌دهد كه مقابله بسيار خوبي از طرف نيروهاي مسلح انجام شده و اكنون نيز ضريب امنيتي منطقه با همه برنامه‌ريزي‌هاي دشمنان، بالاست و هيچ نگراني‌ای براي سرمايه‌گذاري در اين منطقه وجود ندارد. يكي از پيام‌هاي اين رخداد به سرمايه‌گذاران نيز آن است كه ما سرمايه‌گذاري درخور ‌توجهي در منطقه انجام مي‌دهيم و نگراني هم از بعد امنيتي نداريم و ديگران هم نبايد اين نگراني را داشته باشند».
شفاف‌سازي خواهيم كرد
وقتي از اين مقام مسئول درباره عدم اطلاع‌رساني و اقدامات نيروهاي مسلح در اقتصاد و شفاف‌سازي عملكرد زيرمجموعه‌هاي اين نهاد پرسيدم، در پاسخ به «شرق» وعده داد همكاري‌هاي لازم از بعد اطلاع‌رساني را در دستور كار قرار مي‌دهد.
اظهار بي‌اطلاعي وزير دفاع از پيشنهاد مديريت كارگروه مرزي شوراي امنيت ملي در مكران
او همچنين در مقابل پرسش ديگر «شرق» مبني بر اينكه تصميم‌گيري نهايي درباره پيشنهاد مديريت يكپارچه سواحل مكران در كارگروه مرزي سواحل و بنادر شوراي امنيت ملي به كجا رسيده، از اين پيشنهاد اظهار بي‌اطلاعي كرده و مي‌گويد: «كارگروه مرزي سواحل و بنادر شوراي امنيت ملي، مسئوليت‌هايی ذاتي براي بسترسازي‌ در منطقه دارند، اما از اين نكته مدنظر شما اطلاع ندارم».
در ادامه مراسم، امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به احداث خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، گفت: «کاری که قرار است انجام شود، کاری اقتصادی، اما با آثار امنیتی و اجتماعی است. منطقه مکران یک منطقه مهم برای کشور است که پیش از این کمتر به آن توجه شده بود، اما بعد از سفر مقام معظم رهبری بر توسعه آن تأكيد شد. در این راستا، کارگروهی با مسئولیت معاون‌اول رئیس‌جمهور تشکیل شد که دبیری این کارگروه به وزارت دفاع واگذار شد. تاکنون اقدامات متعددی از سوی دولت با پیگیری کارگروه و دبیرخانه انجام شده است. یکی از کارهای مهمی که انجام می‌شود، گازرسانی و استفاده از آن برای محرومیت‌زدایی و افزایش تولید پتروشیمی کشور است». وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: «شرکت سرمایه‌‌گذاری تأمين اجتماعی نیروهای مسلح که مسئولیت استفاده از منابع بازنشستگی نیروهای مسلح را دارد، علاقه‌مند به انجام این پروژه بود و ما هم به‌عنوان وزارت دفاع از آن حمايت كرديم».
زنگنه: من می‌خواستم این حادثه ثبت شود
بيژن نامدارزنگنه، وزير نفت، نيز كه پس از او در جايگاه سخنران قرار گرفته بود، گفت: «من می‌خواستم این حادثه ثبت شود، زیرا اهمیت راهبردی آن بیشتر از حجم قرارداد است».
وزير نفت در مراسم امضای قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر - چابهار بین وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تأكيد بر اینکه امروز
(سوم ارديبهشت) روز مهمی برای صنعت نفت و منطقه مکران است، گفت: «منطقه مکران از جاسک آغاز می‌شود که پایانه نفتی جاسک باید از ابتدای سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شود. بخش شرقی این منطقه هم چابهار و کنارک است كه علاوه بر نقش بندری این منطقه، نیروهای مسلح تصمیم دارند واحد پتروشیمی و واحدهای فولاد در این منطقه احداث کنند، زیرا این منطقه نقطه کلیدی برای دسترسی به اقیانوس هند و از امن‌ترین مناطق ایران است». زنگنه درباره سرمایه‌گذاری احداث خط لوله گاز ایرانشهر - چابهار توضیح داد: «همه منابع این طرح (هزارو 300 میلیارد تومان) به جز ورق لوله که توسط شرکت گاز تأمين می‌شود، از سوی ارتش يا بهتر بگويم سازمان تأمين اجتماعی نیروهای مسلح تأمين خواهد شد».
پس از سپاه، نوبت به ارتش رسيد
او با تأكيد بر اينكه پس از سپاه، اولین قرارداد بزرگ گازی با بخش غیرنظامی ارتش امضا شد، ادامه داد: «در مرحله اول دو کارخانه پتروشیمی تولید متانول ساخته می‌شود که باید در طول دو سال به نتیجه برسد. من می‌خواستم این حادثه ثبت شود، زیرا اهمیت راهبردی آن بیشتر از حجم قرارداد است».
لایه‌های نفتی به توتال داده نمی‌شود
اين عضو كابينه در حاشيه اين نشست نيز درباره توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی با اشاره به خرید بخش نفتی شرکت مرسک از سوی توتال و مذاکراتی که بین ایران و مرسک در مورد توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی صورت گرفته بود، گفت: «لایه‌های نفتی به توتال داده نمی‌شود».
زنگنه افزود: «مذاکره برای توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی به مراحل آخر رسید، اما بخش نفتی شرکت مرسک ازسوی توتال خریداری شد و ما قصد نداریم توسعه لایه‌های نفتی را به توتال بدهیم. تاکنون برای مذاکره در مورد توسعه لایه‌های نفتی درخواست داده‌ایم، اما پیشنهاد جدی دریافت نکرده‌ایم».
چند مذاکره برای توسعه میادین، در مراحل آخر
او در پاسخ به پرسش دیگري درباره مذاکره برای توسعه میادین، اظهار کرد: «چند قرارداد در دست مذاکره است که در مرحله آخر قرار دارد؛ در این بین شرکت‌های روسی هم هستند، اما تا روزی که قرارداد امضا نشود نامی از شرکت‌ها و میادین نخواهم برد».
خط لوله صادرات گاز ایران به عمان
در مرحله مناقصه
زنگنه درباره پروژه صادرات گاز به عمان توضیح داد: «گاز از رودان به کوه مبارک و سپس به غرب جاسک می‌رود و پس از آن به عمان صادر می‌شود. مذاکرات پیش رفته است و در مرحله‌ای هستیم که برای اجرای خط دریایی اعلام مناقصه کنیم یا به مرحله عقد قرارداد نزدیک می‌شویم که یک شرکت خارجی برای احداث خط سرمایه‌گذاری کند».
به هند تخفيف نداديم
او درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه ایران به هند در فروش نفت تخفیف می‌دهد، اظهار کرد: ما تخفیف ویژه‌ای به هند ندادیم، البته برای فروش ممکن است در هر زمانی که لازم باشد از نظر سیاسی قیمت‌هایی را اعمال کنیم که بتوانیم در بازار حضور داشته باشیم.
خط و نشان زنگنه براي ترامپ
وزیر نفت درباره اینکه گفته می‌شود ایران برای جذب مشتری در مقابل سیاست‌های ترامپ به هند تخفیف می‌دهد، گفت: «ما هر کاری که لازم باشد برای اینکه با ترامپ مقابله کنیم انجام می‌دهیم».
زنگنه با اشاره به تصمیم‌گیری ترامپ در
۱۲ ارديبهشت درباره برجام اظهار کرد: «باید صبر کنیم ببینیم ترامپ چه می‌کند. ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران همه تجارب و ظرفیت را برای اینکه ترامپ نتواند به ایران ضرر برساند به کار می‌بریم».
وزیر نفت همچنين با اشاره به اختلافات گازي ايران و پاكستان گفت: «در روند اجرای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان تغییر جدیدی رخ نداده است و وضعیت آن را از طریق سیستم دیپلماسی پیگیری می‌کنیم». او با اشاره به مذاکرات بین ایران و هند درباره توسعه میدان گازی فرزاد B، اظهار کرد: «قرار شد هندی‌ها گاز ترش میدان را به ما تحویل بدهند و ایران جابه‌جایی و سوآپ را انجام دهد».
مدیرعامل شرکت ملی گاز نيز درباره اجرای خطوط لوله گاز صادراتی ایران و عمان گفت: «این طرح میان دو کشور در مرحله انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار است و احتمال دارد اجرای بخش خشکی تا جاسک به شرکت ملی گاز واگذار شود». حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت، در جمع خبرنگاران با اشاره به امضاي قرارداد خط لوله ايرانشهر به چابهار گفت: «احداث این خط از سوی صندوق تأمين اجتماعی نیروهای مسلح (شستان) تأمين می‌شود و محل برگشت این سرمایه‌گذاری از محل گازبهای تأمين سوخت پتروشیمی‌هایی است که از سوی شرکت مکران احداث می‌شود». او درباره صادرات گاز از بخش جنوب و جنوب‌شرق کشور تصریح کرد: «با توجه به اینکه این منطقه به کشورهایی مانند هندوستان و پاکستان نزدیک است و امکان صادرات گاز به صورت مینی ال‌ان‌جی و اف‌ال‌ان‌جی و نیز صادرات سی‌ان‌جی به صورت کشتی به کشتی در این منطقه وجود دارد، در آینده موقعیت خوبی برای صادرات گاز به کشورهای همسایه فراهم خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها