|

اعتراض به آتش‌زدن برجام

محمدحسن نجمي

حواشي آتش‌بازي روز چهارشنبه در مجلس همچنان ادامه دارد. در جلسه علني ديروز «عليرضا رحيمي» در نطق ميان‌دستور خود آتش‌زدن برجام و پرچم آمريکا را در صحن مجلس نقد کرد؛ اما آتش‌زنندگان که مي‌خواستند کم نياورند، در تذکرهايي پاسخ رحيمي را دادند. رحيمي آتش‌زدن پرچم ديگر کشورها را فاقد جايگاه در فرهنگ اسلامي و ايراني دانست و در پايان يک نسخه از برجام را به هيئت‌رئيسه تحويل داد. فضاي مجلس در هنگام نطق رحيمي با او همراه بود و صداي احسنت تعداد زيادي از نمايندگان به گوش مي‌رسيد؛ اما از گوشه‌ و کنار مجلس هم صداي فريادهاي مخالفان شنيده مي‌شد؛ مخالفاني که برخلاف صداي بلندشان، تعدادشان کم است.
اما به فاصله اندکي پس از نطق رحيمي، آتش‌زنندگان شروع به تذکردادن کردند. «محسن کوهکن»، نماينده لنجان، آتش‌زدن پرچم آمريکا را وظيفه خود دانست و گفت به‌ دنبال عقده‌گشايي نبودم و به وظيفه خودم عمل کردم. او روز چهارشنبه فندک به دست همراه با پرچم آمريکا پشت تريبون مجلس رفت و آتش‌بازي را شروع کرد.
«مجتبي ذوالنور» هم مي‌خواست تذکري بدهد که ديگر فرصت نشد. او سومين نماينده‌اي بود که روز چهارشنبه پشت تريبون مجلس شاد و خوشحال برگه‌اي از برجام را آتش زد. پيش از او ابطحي، نماينده خميني‌شهر، پشت تريبون ظاهر شده بود.
البته «مسعود پزشکيان»، رئيس جلسه، هم در پاسخ به درخواست‌هاي تذکر گفت «شوراي‌عالي امنيت ملي وجود دارد. رهبري بالا ايستاده‌اند و با قدرت تصميم مي‌گيرند و ما اطاعت مي‌کنيم؛ بنا‌براين بهتر است که ما اينجا از خودمان کاري نکنيم».
پس از اينها «سيدجواد ابطحي»، نماينده خميني‌شهر، هم تذکري داد و ضمن انتقاد از تحويل برجام از سوي رحيمي به هيئت‌رئيسه، گفت که برجام متعفن را بايد دفن کرد. او دومين نماينده‌اي بود که خود را به‌سرعت بالاي تريبون رساند و مشغول شعاردادن شد.
پزشکيان هم در پاسخ به ابطحي گفت «مقام معظم رهبري اين ديدگاه شما را ندارند».
البته بعد از جلسه هم «غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي»، نماينده رشت، در گفت‌وگويي از «علي لاريجاني»، رئيس مجلس، انتقاد کرد که چرا به جاي مخالفت با حرکات روز چهارشنبه، اين قضيه را با شوخي و خنده
گذرانده است.
يک دست فندک و يک دست پرچم آمريکا
روز چهارشنبه يعني فرداي روزي که رئيس‌جمهوري آمريکا از برجام خارج شد، در همان اوايل آغاز جلسه علني، مراسم آتش‌بازي شروع شد. کوهکن خود را پشت تريبون رساند؛ يک دست فندک و يک دست پرچم کاغذي آمريکا، سعي کرد تا آتش بزند، فندک درست كار نمي‌کرد؛ لاريجاني با خنده گفت «آتش هم نمي‌گيرد»، ابطحي اضافه شد؛ ذوالنور هم که روي فندک کوهکن حساب باز کرده بود، برگه برجام به دست به آنها پيوست و برجام را آتش زد و با چهره‌اي مشعوف رو به ساير نمايندگان فرياد مي‌زد: «برجام رو آتيش زديم». وقتي هم که آتش به دستشان رسيد، آن را روي موکت‌هاي مجلس رها کردند؛ لاريجاني با همان صداي بم و لحن مخصوص خود باز هم به شوخي گفت «حالا مجلس رو آتش نزنيد». گرچه لاريجاني به شوخي و خنده اين حرکت را گذراند، ولي خيلي‌ها بعد از جلسه به اين حرکت انتقاد داشتند؛ از‌جمله علي مطهري که اين کار را «عاقلانه» ندانست.
رحيمي چه گفت؟
اما «عليرضا رحيمي»، عضو هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد، در نطق خود چه گفت که به آتش‌زنندگان برخورد تا اين‌گونه پاسخ دهند.
او در بخشي از نطق خود به شرايط آغاز مذاکرات اشاره کرد و گفت که «... با اعتماد رهبري به تيم ديپلماسي و فضاي نرمش قهرمانانه که مديريت مذاکرات را ممکن مي‌کرد، از پيچ‌هاي سخت مذاکرات با رعايت اصول عزت، حکمت و مصلحت عبور کرديم و به برجام رسيديم که منافع حداقلي همه افراد را تأمين مي‌کرد».
رحيمي تأكيد کرد: «امانت‌داري، حرفه‌اي‌گري و دلسوزي صفات انقلابي تيم مذاکره‌کننده در فضاي ديپلماسي با وجود انکار و بهتان‌هاي آشکار مخالفان بارها و بارها مورد تأييد و تأكيد رهبري انقلاب قرار گرفت». او در ادامه گفت: «در شرايطي که خروج آمريکا از برجام فرصت مغتنمي را براي همبستگي و هم‌گرايي همدلانه در داخل کشور ايجاد کرده است و تصميمات از ديپلماسي را فراروي ايران گشوده است، ضرورت پافشاري بر منافع ملي از سوی همه سلايق سياسي و صيانت از اعتبار جمهوري اسلامي در عرصه بين‌الملل را بيشتر کرده است. در اين شرايط حساس که تدبير ويژه و تصميم عقلايي مي‌تواند کشور را از شرايط سخت بين‌المللي عبور دهد، حرکت‌هاي احساسي بي‌مبنا و مسقوط‌کردن فضا براي برون‌رفت از اين شرايط در عمل در کمک به جبهه دشمن در فشار به ايران تلقي مي‌شود».
احساس شعف عده‌اي براي تسويه‌حساب سياسي
نماينده مردم تهران به آتش‌زدن پرچم آمريکا در صحن مجلس اشاره کرد: «آتش‌زدن پرچم کشورها در فرهنگ اسلامي هيچ جايي ندارد و در منطق سياسي و نگاه عقلاني هم مردود است. خروج آمريکا از برجام احساس شعف عده‌اي در داخل براي تسويه‌حساب سياسي با دکتر روحاني و ظريف فضاي حساس کنوني را به جاي بهره‌گيري براي تقويت همبستگي و امنيت ملي تبديل به فضاي عقده‌گشايي عليه دولت و در مقابل رهبري کرده است. روشن است که دشمن از اختلاف و تفرقه ما دلخوش و از همبستگي ملي ما نگران و خائف خواهد بود». در اين هنگام بود که صداي احسنت و فرياد مخالفت برخي نمايندگان بلند شد.
آتش‌زدن پرچم را هيچ‌گاه نماد انقلابي‌گري نمي‌دانيم
رحيمي با بيان اينکه عجيب است اين مهم براي افرادي که مدعي بصيرت هستند همچنان مورد غفلت آشکار است، گفت: «آتش‌زدن پرچم کشورها در صحن مجلس را هيچ‌گاه نماد انقلابي‌گري نمي‌دانيم. تلاش براي اهتزاز پرچم ايران در حوزه ديپلماسي، صنعت، کشاورزي، تجارت، علم و فناوري، ورزش و هنر ما و فرزندان توانا و غيور ايران اسلامي است. گويا عده‌اي در تلاشند در موضوع برجام رهبري را بي‌اختيار و دولت را مبسوط‌‌اليد معرفي کنند و با تخريب دولت به دنبال مقصرسازي در اذهان مردم باشند».
صداهاي موافقت و مخالفت همچنان به گوش مي‌رسيد؛ چه‌بسا بلندتر از قبل.
او خطاب به نمايندگان مجلس و مردم عنوان کرد: «فراموش نکنيم برجام تحت هدايت رهبري و نظارت حاکميت مذاکره و امضا شد و بخشي از کارنامه کل حاکميت از برجام نه جناحي است، نه سياسي است و نه مربوط به دولتی خاص است. سند برجام را تقديم مي‌کنم تا همچنان که مجموعه نظام در تلاش براي تعيين‌تکليف برجام است، شما هم از اين سند بين‌المللي که مجموعه حاکميت در جهان آن را امضا کرده است صيانت کنيد و از هرگونه تعرض مصون بدانيد».
نماينده مردم تهران با بيان اينکه مهم‌ترين نياز امروز کشور در همه عرصه‌ها، خصوصا در فضاي سياسي، حفظ و تقويت آرامش است، گفت: «بدون فضاي آرام در کشور، تصميم‌گيري‌ها و اقدامات تابع احساسات خواهد بود. در شرايط جاري کشور صداوسيما به دليل انحصار رسانه‌اي مي‌تواند در تأمين آرامش مؤثر باشد، اما رويکرد جناحي و اقدامات احساسي صداوسيما نگذاشته است از ظرفيت رسانه ملي در جهت منافع همه‌‌جانبه کشور ايفاي نقش کند. چرا صداوسيما در حوزه امنيت ملي سهم مثبت خود را ايفا نمي‌کند؟».
او افزود:‌ «در حوادث دي‌ماه سال گذشته در دو روز اول رويکرد صداوسيما در حوزه امنيت ملي قابل‌ملاحظه بود که با سرعت اين غفلت را اصلاح کردند. عده‌اي در فضاي احساسي تصور نکنند شکست دولت، شکست رقيبشان است. تضعيف دولت يا مجلس شوراي اسلامي، تضعيف رکني از ارکان نظام و به‌شکست‌نشاندن دولت در تحقق برنامه‌ها به‌نوعي تلاش براي تضعيف کل نظام جمهوري اسلامي تلقي مي‌شود. نمي‌شود روزي به بهانه دوتابعيتي‌ها، روز ديگر به بهانه نفوذ، روزي به بهانه جاسوسي، روزي ديگر به بهانه باند نيويورک و هر روز به بهانه‌اي فضا را براي بالندگي و تحرک چابک ديپلماسي تنگ کرد و در عمل به اهداف دشمن سرعت بخشيد».
عضو هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد با بيان اينکه به‌آتش‌کشيدن پرچم کشورها و اسناد بين‌المللي اساسا حرکتي مردود است، گفت: « اين حرکت در مرکز قانون‌گذاري کشور خلاف سياست تعامل سازنده با جهان است که هم رهبري بر آن تأكيد کرده و هم در برنامه ششم توسط همين مجلس تصويب شده است. آرامش و امنيت نياز حتمي فضاي اجتماعي و سياسي کشور و مانند هواي پاک ضرورت حياتي براي همه است». رحيمي در پايان نطقش، يک نسخه کامل برجام را به پزشکيان، رئيس جلسه، تحويل داد. و گفت: «برجام مصوب رهبري و کل حاکميت نظام است و مربوط به دولت خاصي نيست. اين نسخه را تقديم هيئت‌رئيسه مي‌کنم تا همچنان مجلس از اين سند بين‌المللي صيانت کند و از هرگونه تعرض مصون بماند. اکنون مجموعه نظام در تلاش براي تعيين‌تکليف برجام است».
پس از پايان نطق، وقتي رحيمي از پشت تريبون پايين آمد، عده‌اي از نمايندگان به استقبال او رفتند و با او ديده‌بوسي کردند.
تذکر آتش‌زنندگان
با پايان نطق رحيمي، برخي آتش‌زنندگان نسخه‌اي از آيين‌نامه داخلي مجلس را به دست گرفتند و خواهان تذکر شدند؛ پس از پايان نطق‌ها، پزشکيان اجازه داد نفر اول آتش‌زنندگان، يعني «محسن کوهکن» تذکرش را بدهد؛ او گفت که «در نطق يکي از نمايندگان سه نکته بيان شد که تلويحا توهين به بنده بود. بنده چهارشنبه هفته گذشته اقدامي انجام دادم که به آن افتخار مي‌کنم و اگر بتوانم باز هم انجام مي‌دهم. آتش‌زدن پرچم آمريکا به معناي نهايت تنفر از سران رژيم اين کشور است، اما نبايد در نطق مجلس گفته شود اين کار در فرهنگ اسلامي نيست، منطق عقلاني ندارد و عقده‌گشايي است».
عضو فراکسيون ولايي مجلس افزود: «از ابتداي اين مجلس اصل را بر اين گذاشتيم که از هر جريان سياسي‌ای که هستيم يکديگر را تحمل کنيم و قرار نيست چنين رفتاري داشته باشيم. اي‌کاش معترضان به آتش‌زدن پرچم به سخنان توهين‌آميز رئيس‌جمهور نادان آمريکا نسبت به مردم کشورمان نيز توجه مي‌کردند».
رهبري بالا ايستاده‌اند و با قدرت تصميم مي‌گيرند
پس از کوهکن، «ذوالنور» همچنان اصرار داشت که تذکرش را بدهد، ولي پزشکيان اجازه نداد؛ استدلال او اين بود که بحث ادامه خواهد داشت. پزشکيان در پاسخي هم گفت: «چيزي که به آن نياز داريم وحدت و انسجام است. به‌هرحال بحث برجام هم بحثي نيست که بياييم اينجا مثلا پاره‌اش کنيم، شوراي‌عالي امنيت ملي وجود دارد، رهبري بالا ايستاده‌اند و با قدرت تصميم مي‌گيرند و ما اطاعت مي‌کنيم؛ بنابراين بهتر است که ما اينجا از خودمان کاري نکنيم».
درخواست دفن برجام
پس از تذکرات کتبي، ابطحي در تذکري، گفت: «چرا چيزي را که آقايان رد کردند (برجام)، دوباره عده‌اي بر سر جنازه‌اش سينه مي‌زنند؟ برجام متعفن را بايد دفن کرد. يکي از همکاران ما برجام جديدي را تحويل شما داد. بنده سؤالم اين است اين کار با کدام موازين شرعي و عرفي مطابقت دارد؟ چيزي را که آقايان رد کردند نبايد دوباره بر سر جنازه‌اش سينه زد. چرا در مجلس که نماد عزت و استقلال ملي است چنين کاري انجام مي‌شود؟». او ادامه داد: «آقايان در سايت‌ها نوشتند فرزندان ابطحي آمريکا هستند. بنده سه پسر و يک دختر دارم که همگي در خميني‌شهر ساکن هستند». اين نماينده نزديک به جبهه پايداري در ادامه مدعي شد که اين فضاها توسط فراکسيون اميد راه
افتاده است.
مسعود پزشکيان که اداره جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر ابطحي گفت: «جلسه را با اين سخنانتان به جايي مي‌بريد که نمايندگان ديگر نيز اخطار بدهند؛ درحالي‌که واقعيت اين است که این نظر عده‌اي از نمايندگان است؛ نظر همه نمايندگان و مجلس نيست و حتي مقام معظم رهبري اين ديدگاه شما را ندارند. نظراتتان را گفتيد و آنان نيز نظراتشان را بيان کردند». ابطحي پيش از اين در گفت‌وگو با «شرق» مدعي شده بود که تصميم اعلامي رئيس‌جمهوري براي ماندن در برجام و مذاکره با پنج کشور ديگر، تصميم دولت و رئيس‌جمهوري بوده و تصميم نظام نيست.
به آقاي لاريجاني انتقاد شديد داريم
اما پس از پايان جلسه علني، «غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي» در گفت‌وگو با «شرق» از رفتار لاريجاني در جريان اتفاقات روز چهارشنبه انتقاد کرد و گفت: «موضع رئيس‌جمهوري که اعلام کرد ما در برجام مي‌مانيم، به نظر من موضع منطقي بود؛ چراکه احساسي عمل نکرد اما فردايش جلوي رئيس مقننه برجام به اشتباه به آتش کشيده مي‌شود». او افزود: «آن نماينده‌اي که مي‌گويد من اختيار داشتم؛ بله، اختيار داشتيد ولي نه در خانه ملت. من هم اختيار دارم اما نه در جايي که حدود 300 نفر بايد نظر بدهند و منافع ملي مطرح است، نبايد هر کاري که مي‌خواهیم انجام دهيم».
نماينده مردم رشت ادامه داد: «اين نشان مي‌دهد رئيس قوه مجريه يک چيزي مي‌گويد و رئيس قوه مقننه ناظر بر يک کار ديگري است و سکوت مي‌کند و از اين حيث به آقاي لاريجاني انتقاد شديد داريم». او با بيان اينکه «آقاي لاريجاني به عنوان رئيس جلسه آن روز بايد جلوي اين کار را مي‌گرفت نه اينکه با خنده و شوخي اين کار را رد مي‌کرد»، افزود: «من نمي‌گويم آتش نمي‌زدند اما اين کار پشت تريبون قانون‌گذاري کار بسيار بسيار اشتباهي بود». عضو فراکسيون مستقلين مجلس ادامه داد: «متأسفانه در يک موضوع، از مقامات نظامي و انتظامي، قواي مختلف و حاکميت چند صدا و حرف شنيده مي‌شود که اشتباه بزرگي است. برخي به شوخي مي‌گفتند دلیل اينکه دشمن نمي‌تواند عليه ما کار مؤثري انجام دهد، اين است که نمي‌دانند موضع ما چيست؛ هر کسي يک حرف مي‌زند. اين شايد استراتژي باشد ولي غلط است». جعفرزاده با اشاره به اينکه «فکر مي‌کنم بايد يک نظر واحد اتخاذ شود»، گفت: «به نظر من فعلا ماندن در برجام و همراه‌کردن اروپا و بيشترکردن شکاف اروپا و آمريکا کار درستي است؛ البته نه در حرف بلکه تضماين لازم
از آنها گرفته شود».
او باز هم تأكيد کرد «همه بايد برگردند زير نظري که حاکميت به آن مي‌رسد. افراد مي‌توانند نظرشان را بگويند ولي حق ندارند از تريبوني اعلام کنند که نظر آنها، ملي بيان مي‌شود».
آتش‌زدن‌ها، شعاردادن‌ها و راهپيمايي‌کردن‌ها امنيت سرمايه‌گذاري را از بين مي‌برد
جعفرزاده در ادامه با انتقاد از سخنان برخي تريبون‌ها گفت: «بايد مسئولان کشور به نحوي عمل کنند که فضاي آرامش در کشور برقرار شود». او افزود: «فعلا آتش‌زدن‌ها، شعاردادن‌ها و راهپيمايي‌کردن‌ها امنيت سرمايه‌گذاري را از بين مي‌برد. بايد طوري اقدام شود که همه بدانند ايران مثل هميشه کشور صلح‌طلبي است و کشور جنگ‌طلبي نيست و وارد اين داستان‌ها هم نمي‌‌شود». نماينده مردم رشت در مجلس ادامه داد: «متأسفانه از بيرون هم اين‌طور القا مي‌شود که ايران مي‌خواهد وارد يک جنگ شود. در‌صورتي‌که چنين اتفاقي نخواهد افتاد؛ اين حرف‌ها را به اين دليل مي‌گويند که پروژه ضربه‌زدن اقتصادي‌شان تکميل شود تا در داخل کسي جرئت نکند سرمايه‌گذاري کند؛ آنها که در داخل سرمايه دارند، سرمايه‌شان را بيرون ببرند. پروژه‌اي داشتند که شرايط اقتصادي را تنگ کنند تا مردم ناراضي شوند و مردم خداي ناکرده شورشي کنند و پروژه خود را کامل کنند».
او در ادامه با بيان اينکه «دولتمردان و تريبون‌ها از شعارهاي تنددادن بايد خودداري کنند»، گفت: «هر کسي از تريبون‌ها به سمت جنگ‌طلبي و خشونت‌طلبي حرکت کند، دلسوز انقلاب و نظام نيست. آنچه که بايد مسئولان، مديران، سياست‌مداران، ائمه جمعه تعقيب کنند فضاي آرامش در کشور است و فضايي که بوي جنگ‌طلبي از آن بيرون بيايد، خساراتي دارد که نمي‌شود آن را جبران کرد».
چرا برخي تريبون‌ها بر جنگ‌طلبي مي‌دمند؟
او تأكيد کرد: «مردم الان دنبال آرامش هستند؛ شرايط سختي است و اين شرايط سخت با شعارهاي جنگي و جنگ‌طلبي هيچ وقت به نتيجه نمي‌رسد؛ طبيعي است که هر کسي بخواهد تعرضي کند، جواب دندان‌شکني مثل هشت سال دفاع مقدس خواهد گرفت. برگ برنده ما در جنگ تحميلي اين بود که ما دفاع مي‌کرديم؛ اما الان شرايط را اين‌گونه تبيين مي‌کنند که ايران خودش دنبال جنگ است. چرا برخي تريبون‌ها بر اين جنگ‌طلبي مي‌دمند؟ فکر مي‌کنم اين تريبون‌ها بايد هرچه سريع‌تر خاموش شوند. ايران کشور صلح‌طلبي است و هر کسي هم تعرض کند، جواب سختي مي‌گيرد اما نبايد نماد بيروني اين‌طور باشد ايران در مخاصمات منطقه
دخالت دارد».
با تمام اين اوصاف هنوز عده‌اي هستند که بر آتش‌بازي در صحن مجلس تأكيد مي‌کنند و به اتفاقاتي که با آتش‌بازي در صحن ممکن بود براي خانه ملت رخ دهد، فکر نکرده‌اند؛ اين کار را افتخار خود مي‌دانند و وظيفه‌شان.

حواشي آتش‌بازي روز چهارشنبه در مجلس همچنان ادامه دارد. در جلسه علني ديروز «عليرضا رحيمي» در نطق ميان‌دستور خود آتش‌زدن برجام و پرچم آمريکا را در صحن مجلس نقد کرد؛ اما آتش‌زنندگان که مي‌خواستند کم نياورند، در تذکرهايي پاسخ رحيمي را دادند. رحيمي آتش‌زدن پرچم ديگر کشورها را فاقد جايگاه در فرهنگ اسلامي و ايراني دانست و در پايان يک نسخه از برجام را به هيئت‌رئيسه تحويل داد. فضاي مجلس در هنگام نطق رحيمي با او همراه بود و صداي احسنت تعداد زيادي از نمايندگان به گوش مي‌رسيد؛ اما از گوشه‌ و کنار مجلس هم صداي فريادهاي مخالفان شنيده مي‌شد؛ مخالفاني که برخلاف صداي بلندشان، تعدادشان کم است.
اما به فاصله اندکي پس از نطق رحيمي، آتش‌زنندگان شروع به تذکردادن کردند. «محسن کوهکن»، نماينده لنجان، آتش‌زدن پرچم آمريکا را وظيفه خود دانست و گفت به‌ دنبال عقده‌گشايي نبودم و به وظيفه خودم عمل کردم. او روز چهارشنبه فندک به دست همراه با پرچم آمريکا پشت تريبون مجلس رفت و آتش‌بازي را شروع کرد.
«مجتبي ذوالنور» هم مي‌خواست تذکري بدهد که ديگر فرصت نشد. او سومين نماينده‌اي بود که روز چهارشنبه پشت تريبون مجلس شاد و خوشحال برگه‌اي از برجام را آتش زد. پيش از او ابطحي، نماينده خميني‌شهر، پشت تريبون ظاهر شده بود.
البته «مسعود پزشکيان»، رئيس جلسه، هم در پاسخ به درخواست‌هاي تذکر گفت «شوراي‌عالي امنيت ملي وجود دارد. رهبري بالا ايستاده‌اند و با قدرت تصميم مي‌گيرند و ما اطاعت مي‌کنيم؛ بنا‌براين بهتر است که ما اينجا از خودمان کاري نکنيم».
پس از اينها «سيدجواد ابطحي»، نماينده خميني‌شهر، هم تذکري داد و ضمن انتقاد از تحويل برجام از سوي رحيمي به هيئت‌رئيسه، گفت که برجام متعفن را بايد دفن کرد. او دومين نماينده‌اي بود که خود را به‌سرعت بالاي تريبون رساند و مشغول شعاردادن شد.
پزشکيان هم در پاسخ به ابطحي گفت «مقام معظم رهبري اين ديدگاه شما را ندارند».
البته بعد از جلسه هم «غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي»، نماينده رشت، در گفت‌وگويي از «علي لاريجاني»، رئيس مجلس، انتقاد کرد که چرا به جاي مخالفت با حرکات روز چهارشنبه، اين قضيه را با شوخي و خنده
گذرانده است.
يک دست فندک و يک دست پرچم آمريکا
روز چهارشنبه يعني فرداي روزي که رئيس‌جمهوري آمريکا از برجام خارج شد، در همان اوايل آغاز جلسه علني، مراسم آتش‌بازي شروع شد. کوهکن خود را پشت تريبون رساند؛ يک دست فندک و يک دست پرچم کاغذي آمريکا، سعي کرد تا آتش بزند، فندک درست كار نمي‌کرد؛ لاريجاني با خنده گفت «آتش هم نمي‌گيرد»، ابطحي اضافه شد؛ ذوالنور هم که روي فندک کوهکن حساب باز کرده بود، برگه برجام به دست به آنها پيوست و برجام را آتش زد و با چهره‌اي مشعوف رو به ساير نمايندگان فرياد مي‌زد: «برجام رو آتيش زديم». وقتي هم که آتش به دستشان رسيد، آن را روي موکت‌هاي مجلس رها کردند؛ لاريجاني با همان صداي بم و لحن مخصوص خود باز هم به شوخي گفت «حالا مجلس رو آتش نزنيد». گرچه لاريجاني به شوخي و خنده اين حرکت را گذراند، ولي خيلي‌ها بعد از جلسه به اين حرکت انتقاد داشتند؛ از‌جمله علي مطهري که اين کار را «عاقلانه» ندانست.
رحيمي چه گفت؟
اما «عليرضا رحيمي»، عضو هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد، در نطق خود چه گفت که به آتش‌زنندگان برخورد تا اين‌گونه پاسخ دهند.
او در بخشي از نطق خود به شرايط آغاز مذاکرات اشاره کرد و گفت که «... با اعتماد رهبري به تيم ديپلماسي و فضاي نرمش قهرمانانه که مديريت مذاکرات را ممکن مي‌کرد، از پيچ‌هاي سخت مذاکرات با رعايت اصول عزت، حکمت و مصلحت عبور کرديم و به برجام رسيديم که منافع حداقلي همه افراد را تأمين مي‌کرد».
رحيمي تأكيد کرد: «امانت‌داري، حرفه‌اي‌گري و دلسوزي صفات انقلابي تيم مذاکره‌کننده در فضاي ديپلماسي با وجود انکار و بهتان‌هاي آشکار مخالفان بارها و بارها مورد تأييد و تأكيد رهبري انقلاب قرار گرفت». او در ادامه گفت: «در شرايطي که خروج آمريکا از برجام فرصت مغتنمي را براي همبستگي و هم‌گرايي همدلانه در داخل کشور ايجاد کرده است و تصميمات از ديپلماسي را فراروي ايران گشوده است، ضرورت پافشاري بر منافع ملي از سوی همه سلايق سياسي و صيانت از اعتبار جمهوري اسلامي در عرصه بين‌الملل را بيشتر کرده است. در اين شرايط حساس که تدبير ويژه و تصميم عقلايي مي‌تواند کشور را از شرايط سخت بين‌المللي عبور دهد، حرکت‌هاي احساسي بي‌مبنا و مسقوط‌کردن فضا براي برون‌رفت از اين شرايط در عمل در کمک به جبهه دشمن در فشار به ايران تلقي مي‌شود».
احساس شعف عده‌اي براي تسويه‌حساب سياسي
نماينده مردم تهران به آتش‌زدن پرچم آمريکا در صحن مجلس اشاره کرد: «آتش‌زدن پرچم کشورها در فرهنگ اسلامي هيچ جايي ندارد و در منطق سياسي و نگاه عقلاني هم مردود است. خروج آمريکا از برجام احساس شعف عده‌اي در داخل براي تسويه‌حساب سياسي با دکتر روحاني و ظريف فضاي حساس کنوني را به جاي بهره‌گيري براي تقويت همبستگي و امنيت ملي تبديل به فضاي عقده‌گشايي عليه دولت و در مقابل رهبري کرده است. روشن است که دشمن از اختلاف و تفرقه ما دلخوش و از همبستگي ملي ما نگران و خائف خواهد بود». در اين هنگام بود که صداي احسنت و فرياد مخالفت برخي نمايندگان بلند شد.
آتش‌زدن پرچم را هيچ‌گاه نماد انقلابي‌گري نمي‌دانيم
رحيمي با بيان اينکه عجيب است اين مهم براي افرادي که مدعي بصيرت هستند همچنان مورد غفلت آشکار است، گفت: «آتش‌زدن پرچم کشورها در صحن مجلس را هيچ‌گاه نماد انقلابي‌گري نمي‌دانيم. تلاش براي اهتزاز پرچم ايران در حوزه ديپلماسي، صنعت، کشاورزي، تجارت، علم و فناوري، ورزش و هنر ما و فرزندان توانا و غيور ايران اسلامي است. گويا عده‌اي در تلاشند در موضوع برجام رهبري را بي‌اختيار و دولت را مبسوط‌‌اليد معرفي کنند و با تخريب دولت به دنبال مقصرسازي در اذهان مردم باشند».
صداهاي موافقت و مخالفت همچنان به گوش مي‌رسيد؛ چه‌بسا بلندتر از قبل.
او خطاب به نمايندگان مجلس و مردم عنوان کرد: «فراموش نکنيم برجام تحت هدايت رهبري و نظارت حاکميت مذاکره و امضا شد و بخشي از کارنامه کل حاکميت از برجام نه جناحي است، نه سياسي است و نه مربوط به دولتی خاص است. سند برجام را تقديم مي‌کنم تا همچنان که مجموعه نظام در تلاش براي تعيين‌تکليف برجام است، شما هم از اين سند بين‌المللي که مجموعه حاکميت در جهان آن را امضا کرده است صيانت کنيد و از هرگونه تعرض مصون بدانيد».
نماينده مردم تهران با بيان اينکه مهم‌ترين نياز امروز کشور در همه عرصه‌ها، خصوصا در فضاي سياسي، حفظ و تقويت آرامش است، گفت: «بدون فضاي آرام در کشور، تصميم‌گيري‌ها و اقدامات تابع احساسات خواهد بود. در شرايط جاري کشور صداوسيما به دليل انحصار رسانه‌اي مي‌تواند در تأمين آرامش مؤثر باشد، اما رويکرد جناحي و اقدامات احساسي صداوسيما نگذاشته است از ظرفيت رسانه ملي در جهت منافع همه‌‌جانبه کشور ايفاي نقش کند. چرا صداوسيما در حوزه امنيت ملي سهم مثبت خود را ايفا نمي‌کند؟».
او افزود:‌ «در حوادث دي‌ماه سال گذشته در دو روز اول رويکرد صداوسيما در حوزه امنيت ملي قابل‌ملاحظه بود که با سرعت اين غفلت را اصلاح کردند. عده‌اي در فضاي احساسي تصور نکنند شکست دولت، شکست رقيبشان است. تضعيف دولت يا مجلس شوراي اسلامي، تضعيف رکني از ارکان نظام و به‌شکست‌نشاندن دولت در تحقق برنامه‌ها به‌نوعي تلاش براي تضعيف کل نظام جمهوري اسلامي تلقي مي‌شود. نمي‌شود روزي به بهانه دوتابعيتي‌ها، روز ديگر به بهانه نفوذ، روزي به بهانه جاسوسي، روزي ديگر به بهانه باند نيويورک و هر روز به بهانه‌اي فضا را براي بالندگي و تحرک چابک ديپلماسي تنگ کرد و در عمل به اهداف دشمن سرعت بخشيد».
عضو هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد با بيان اينکه به‌آتش‌کشيدن پرچم کشورها و اسناد بين‌المللي اساسا حرکتي مردود است، گفت: « اين حرکت در مرکز قانون‌گذاري کشور خلاف سياست تعامل سازنده با جهان است که هم رهبري بر آن تأكيد کرده و هم در برنامه ششم توسط همين مجلس تصويب شده است. آرامش و امنيت نياز حتمي فضاي اجتماعي و سياسي کشور و مانند هواي پاک ضرورت حياتي براي همه است». رحيمي در پايان نطقش، يک نسخه کامل برجام را به پزشکيان، رئيس جلسه، تحويل داد. و گفت: «برجام مصوب رهبري و کل حاکميت نظام است و مربوط به دولت خاصي نيست. اين نسخه را تقديم هيئت‌رئيسه مي‌کنم تا همچنان مجلس از اين سند بين‌المللي صيانت کند و از هرگونه تعرض مصون بماند. اکنون مجموعه نظام در تلاش براي تعيين‌تکليف برجام است».
پس از پايان نطق، وقتي رحيمي از پشت تريبون پايين آمد، عده‌اي از نمايندگان به استقبال او رفتند و با او ديده‌بوسي کردند.
تذکر آتش‌زنندگان
با پايان نطق رحيمي، برخي آتش‌زنندگان نسخه‌اي از آيين‌نامه داخلي مجلس را به دست گرفتند و خواهان تذکر شدند؛ پس از پايان نطق‌ها، پزشکيان اجازه داد نفر اول آتش‌زنندگان، يعني «محسن کوهکن» تذکرش را بدهد؛ او گفت که «در نطق يکي از نمايندگان سه نکته بيان شد که تلويحا توهين به بنده بود. بنده چهارشنبه هفته گذشته اقدامي انجام دادم که به آن افتخار مي‌کنم و اگر بتوانم باز هم انجام مي‌دهم. آتش‌زدن پرچم آمريکا به معناي نهايت تنفر از سران رژيم اين کشور است، اما نبايد در نطق مجلس گفته شود اين کار در فرهنگ اسلامي نيست، منطق عقلاني ندارد و عقده‌گشايي است».
عضو فراکسيون ولايي مجلس افزود: «از ابتداي اين مجلس اصل را بر اين گذاشتيم که از هر جريان سياسي‌ای که هستيم يکديگر را تحمل کنيم و قرار نيست چنين رفتاري داشته باشيم. اي‌کاش معترضان به آتش‌زدن پرچم به سخنان توهين‌آميز رئيس‌جمهور نادان آمريکا نسبت به مردم کشورمان نيز توجه مي‌کردند».
رهبري بالا ايستاده‌اند و با قدرت تصميم مي‌گيرند
پس از کوهکن، «ذوالنور» همچنان اصرار داشت که تذکرش را بدهد، ولي پزشکيان اجازه نداد؛ استدلال او اين بود که بحث ادامه خواهد داشت. پزشکيان در پاسخي هم گفت: «چيزي که به آن نياز داريم وحدت و انسجام است. به‌هرحال بحث برجام هم بحثي نيست که بياييم اينجا مثلا پاره‌اش کنيم، شوراي‌عالي امنيت ملي وجود دارد، رهبري بالا ايستاده‌اند و با قدرت تصميم مي‌گيرند و ما اطاعت مي‌کنيم؛ بنابراين بهتر است که ما اينجا از خودمان کاري نکنيم».
درخواست دفن برجام
پس از تذکرات کتبي، ابطحي در تذکري، گفت: «چرا چيزي را که آقايان رد کردند (برجام)، دوباره عده‌اي بر سر جنازه‌اش سينه مي‌زنند؟ برجام متعفن را بايد دفن کرد. يکي از همکاران ما برجام جديدي را تحويل شما داد. بنده سؤالم اين است اين کار با کدام موازين شرعي و عرفي مطابقت دارد؟ چيزي را که آقايان رد کردند نبايد دوباره بر سر جنازه‌اش سينه زد. چرا در مجلس که نماد عزت و استقلال ملي است چنين کاري انجام مي‌شود؟». او ادامه داد: «آقايان در سايت‌ها نوشتند فرزندان ابطحي آمريکا هستند. بنده سه پسر و يک دختر دارم که همگي در خميني‌شهر ساکن هستند». اين نماينده نزديک به جبهه پايداري در ادامه مدعي شد که اين فضاها توسط فراکسيون اميد راه
افتاده است.
مسعود پزشکيان که اداره جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر ابطحي گفت: «جلسه را با اين سخنانتان به جايي مي‌بريد که نمايندگان ديگر نيز اخطار بدهند؛ درحالي‌که واقعيت اين است که این نظر عده‌اي از نمايندگان است؛ نظر همه نمايندگان و مجلس نيست و حتي مقام معظم رهبري اين ديدگاه شما را ندارند. نظراتتان را گفتيد و آنان نيز نظراتشان را بيان کردند». ابطحي پيش از اين در گفت‌وگو با «شرق» مدعي شده بود که تصميم اعلامي رئيس‌جمهوري براي ماندن در برجام و مذاکره با پنج کشور ديگر، تصميم دولت و رئيس‌جمهوري بوده و تصميم نظام نيست.
به آقاي لاريجاني انتقاد شديد داريم
اما پس از پايان جلسه علني، «غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي» در گفت‌وگو با «شرق» از رفتار لاريجاني در جريان اتفاقات روز چهارشنبه انتقاد کرد و گفت: «موضع رئيس‌جمهوري که اعلام کرد ما در برجام مي‌مانيم، به نظر من موضع منطقي بود؛ چراکه احساسي عمل نکرد اما فردايش جلوي رئيس مقننه برجام به اشتباه به آتش کشيده مي‌شود». او افزود: «آن نماينده‌اي که مي‌گويد من اختيار داشتم؛ بله، اختيار داشتيد ولي نه در خانه ملت. من هم اختيار دارم اما نه در جايي که حدود 300 نفر بايد نظر بدهند و منافع ملي مطرح است، نبايد هر کاري که مي‌خواهیم انجام دهيم».
نماينده مردم رشت ادامه داد: «اين نشان مي‌دهد رئيس قوه مجريه يک چيزي مي‌گويد و رئيس قوه مقننه ناظر بر يک کار ديگري است و سکوت مي‌کند و از اين حيث به آقاي لاريجاني انتقاد شديد داريم». او با بيان اينکه «آقاي لاريجاني به عنوان رئيس جلسه آن روز بايد جلوي اين کار را مي‌گرفت نه اينکه با خنده و شوخي اين کار را رد مي‌کرد»، افزود: «من نمي‌گويم آتش نمي‌زدند اما اين کار پشت تريبون قانون‌گذاري کار بسيار بسيار اشتباهي بود». عضو فراکسيون مستقلين مجلس ادامه داد: «متأسفانه در يک موضوع، از مقامات نظامي و انتظامي، قواي مختلف و حاکميت چند صدا و حرف شنيده مي‌شود که اشتباه بزرگي است. برخي به شوخي مي‌گفتند دلیل اينکه دشمن نمي‌تواند عليه ما کار مؤثري انجام دهد، اين است که نمي‌دانند موضع ما چيست؛ هر کسي يک حرف مي‌زند. اين شايد استراتژي باشد ولي غلط است». جعفرزاده با اشاره به اينکه «فکر مي‌کنم بايد يک نظر واحد اتخاذ شود»، گفت: «به نظر من فعلا ماندن در برجام و همراه‌کردن اروپا و بيشترکردن شکاف اروپا و آمريکا کار درستي است؛ البته نه در حرف بلکه تضماين لازم
از آنها گرفته شود».
او باز هم تأكيد کرد «همه بايد برگردند زير نظري که حاکميت به آن مي‌رسد. افراد مي‌توانند نظرشان را بگويند ولي حق ندارند از تريبوني اعلام کنند که نظر آنها، ملي بيان مي‌شود».
آتش‌زدن‌ها، شعاردادن‌ها و راهپيمايي‌کردن‌ها امنيت سرمايه‌گذاري را از بين مي‌برد
جعفرزاده در ادامه با انتقاد از سخنان برخي تريبون‌ها گفت: «بايد مسئولان کشور به نحوي عمل کنند که فضاي آرامش در کشور برقرار شود». او افزود: «فعلا آتش‌زدن‌ها، شعاردادن‌ها و راهپيمايي‌کردن‌ها امنيت سرمايه‌گذاري را از بين مي‌برد. بايد طوري اقدام شود که همه بدانند ايران مثل هميشه کشور صلح‌طلبي است و کشور جنگ‌طلبي نيست و وارد اين داستان‌ها هم نمي‌‌شود». نماينده مردم رشت در مجلس ادامه داد: «متأسفانه از بيرون هم اين‌طور القا مي‌شود که ايران مي‌خواهد وارد يک جنگ شود. در‌صورتي‌که چنين اتفاقي نخواهد افتاد؛ اين حرف‌ها را به اين دليل مي‌گويند که پروژه ضربه‌زدن اقتصادي‌شان تکميل شود تا در داخل کسي جرئت نکند سرمايه‌گذاري کند؛ آنها که در داخل سرمايه دارند، سرمايه‌شان را بيرون ببرند. پروژه‌اي داشتند که شرايط اقتصادي را تنگ کنند تا مردم ناراضي شوند و مردم خداي ناکرده شورشي کنند و پروژه خود را کامل کنند».
او در ادامه با بيان اينکه «دولتمردان و تريبون‌ها از شعارهاي تنددادن بايد خودداري کنند»، گفت: «هر کسي از تريبون‌ها به سمت جنگ‌طلبي و خشونت‌طلبي حرکت کند، دلسوز انقلاب و نظام نيست. آنچه که بايد مسئولان، مديران، سياست‌مداران، ائمه جمعه تعقيب کنند فضاي آرامش در کشور است و فضايي که بوي جنگ‌طلبي از آن بيرون بيايد، خساراتي دارد که نمي‌شود آن را جبران کرد».
چرا برخي تريبون‌ها بر جنگ‌طلبي مي‌دمند؟
او تأكيد کرد: «مردم الان دنبال آرامش هستند؛ شرايط سختي است و اين شرايط سخت با شعارهاي جنگي و جنگ‌طلبي هيچ وقت به نتيجه نمي‌رسد؛ طبيعي است که هر کسي بخواهد تعرضي کند، جواب دندان‌شکني مثل هشت سال دفاع مقدس خواهد گرفت. برگ برنده ما در جنگ تحميلي اين بود که ما دفاع مي‌کرديم؛ اما الان شرايط را اين‌گونه تبيين مي‌کنند که ايران خودش دنبال جنگ است. چرا برخي تريبون‌ها بر اين جنگ‌طلبي مي‌دمند؟ فکر مي‌کنم اين تريبون‌ها بايد هرچه سريع‌تر خاموش شوند. ايران کشور صلح‌طلبي است و هر کسي هم تعرض کند، جواب سختي مي‌گيرد اما نبايد نماد بيروني اين‌طور باشد ايران در مخاصمات منطقه
دخالت دارد».
با تمام اين اوصاف هنوز عده‌اي هستند که بر آتش‌بازي در صحن مجلس تأكيد مي‌کنند و به اتفاقاتي که با آتش‌بازي در صحن ممکن بود براي خانه ملت رخ دهد، فکر نکرده‌اند؛ اين کار را افتخار خود مي‌دانند و وظيفه‌شان.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها