|

جزئيات توزيع گازوئيل يورو4 در سراسر كشور

شرق: توزيع گازوئيل يورو4 در سراسر كشور قرار است از ابتداي خرداد آغاز شود تا گام بلندي براي كنترل آلودگي هواي خودروهاي ديزلي برداشته شود.
وحيد حسيني، مشاور سازمان حفاظت محيط زيست كشور، در گفت‌وگو با برنامه «روي خط خبر» شبكه خبر در‌اين‌باره گفت: يكي از منابع اصلي آلودگي هواي كشور، به‌ویژه در کلا‌ن‌شهرها، خودروهاي ديزلي هستند كه تاكنون استانداردهاي لازم آلايندگي را نداشته‌اند و هيچ‌گونه فيلتري براي كاهش آلودگي منتشره نداشته‌اند.
به گفته اين استاد دانشگاه صنعتي شريف، از دو سال پيش دولت مصوبه‌اي را گذراند كه خودروسازان موظف‌اند خودروهاي ديزلي‌ای را که از ابتداي سال 96 به بعد پلاك مي‌شوند، به تجهيزات كنترل آلودگي مجهز كنند. مشكلي كه در مسير اجراي اين مصوبه هست اينكه تجهيزات مذكور در خودروهاي ديزلي با استفاده از گازوئيل كمتر از استاندارد يورو4 از بين مي‌روند و علی‌رغم نصب فیلتر، به‌دلیل كيفيت بد گازوئيل، فیلتر دچار مشکل شده و از بین می‌رود. براي رفع اين معضل، پيگيري‌هاي متعددي در كارگروه ملي آلودگي هواي كشور انجام شد و پس از حمايت وزارت نفت قرار شد همين گازوئيل باكيفيت توزيعي در كشور كه يورو4 است، علاوه بر هشت كلان‌شهر كشور در ساير نقاط كشور نيز توزيع شود تا خودروهاي جديد كه وارد چرخه مصرف مي‌شوند، دسترسي به سوخت با كيفيت داشته باشند و اين تجهيزات تخريب نشوند.
حسيني تأكيد كرد: تفاهم‌نامه‌اي كه اخيرا دراين‌زمینه انجام شده مربوط به بحث پايش است كه توزيع گازوئيل ازسوی وزارت نفت انجام شود و سازمان حفاظت محيط زيست كشور هم سوخت را پايش كند تا تخطي از حدود مجاز يورو4 صورت نگيرد. البته اين برنامه قرار بود از آبان سال95 اجرائي شود؛ بدين ترتيب قرار بود ابتدا موضوع توزيع حل شود و بعد تجهيز وسايل به فيلتر انجام شود اما مشكلات عملياتي در مسير اجرا بوده و پس از اين تأخير، كار در خرداد امسال تكميل مي‌شود.
مشاور سازمان حفاظت محيط زيست كشور در ادامه درباره سيستم اجراي تفاهم‌نامه و نظارت بر توزيع گازوئيل يورو4 اظهار كرد: پس از انجام پايش‌هاي منظم و نمونه‌گيري از جايگاه‌ها و بررسي در آزمايشگاه‌هاي تأييدشده، قرار است نتايج آزمايش‌ها در سايت سازمان حفاظت محيط زيست كشور در اختيار عموم مردم قرار گيرد و تخطي از آن صورت نگيرد. قانون هواي پاك پيش‌بيني كرده كه اگر صدمه‌اي در مسير توليد آلودگي هوا به مردم زده شود، با جرم‌انگاري مي‌توان از آن شكايت كرد و جريمه‌هايي نيز در اين زمينه تعيين شده است. در‌حال‌حاضر220 جايگاه در كلان‌شهرها و 200 جايگاه ديگر در ساير نقاط كشور وجود دارد كه اگر تخطي صورت گيرد، اعلام جرم و مراحل بعدي قضائي پيگيري خواهد شد.
آن‌گونه‌كه حسيني گفته، خودروهاي ديزلي آلودگي زيادي از منظر ذرات معلق دارند و بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا اعلام كرده‌اند که ورود آنها از سال 2020 و 2025 به شهرها كاملا ممنوع است. ما هم بايد در برابر آلايندگي اين وسايل نقليه سنگين تجهيزات و سوخت مناسبي داشته باشيم. از طرفي گازوئيل يورو4 گوگرد پاييني دارد و بعد هم به صورت يك آلاينده ثانويه وارد هوا نمي‌شود و تجهيزات كنترل دوده ديزل‌ها را هم حفظ خواهد كرد. بنابراين تلاش مي‌کنیم مسئله توزيع يورو4 در كشور حل شود.
او درباره تفاوت‌هاي گازوئيل يورو4 با ساير گازوئيل‌ها خاطرنشان كرد: گازوئيل غيراستاندارد يورو4 زرد‌رنگ، بدبو و چرب است، اما گازوئيل يورو4 شفاف، سفيد و شبيه بنزين است و از ظاهر آن هم مي‌توان نوع آن را فهميد. ما اميدواريم وزارت نفت بتواند پوشش كشوري را كه از 55 ميليون ليتر مصرفي، حدود 30 ميليون ليتر يورو4 است، با توسعه ظرفيت‌هاي پالايشگاهي پيشرفت دهد و در كلان‌شهرها حتما سوخت يورو4 توزيع‌شود.

شرق: توزيع گازوئيل يورو4 در سراسر كشور قرار است از ابتداي خرداد آغاز شود تا گام بلندي براي كنترل آلودگي هواي خودروهاي ديزلي برداشته شود.
وحيد حسيني، مشاور سازمان حفاظت محيط زيست كشور، در گفت‌وگو با برنامه «روي خط خبر» شبكه خبر در‌اين‌باره گفت: يكي از منابع اصلي آلودگي هواي كشور، به‌ویژه در کلا‌ن‌شهرها، خودروهاي ديزلي هستند كه تاكنون استانداردهاي لازم آلايندگي را نداشته‌اند و هيچ‌گونه فيلتري براي كاهش آلودگي منتشره نداشته‌اند.
به گفته اين استاد دانشگاه صنعتي شريف، از دو سال پيش دولت مصوبه‌اي را گذراند كه خودروسازان موظف‌اند خودروهاي ديزلي‌ای را که از ابتداي سال 96 به بعد پلاك مي‌شوند، به تجهيزات كنترل آلودگي مجهز كنند. مشكلي كه در مسير اجراي اين مصوبه هست اينكه تجهيزات مذكور در خودروهاي ديزلي با استفاده از گازوئيل كمتر از استاندارد يورو4 از بين مي‌روند و علی‌رغم نصب فیلتر، به‌دلیل كيفيت بد گازوئيل، فیلتر دچار مشکل شده و از بین می‌رود. براي رفع اين معضل، پيگيري‌هاي متعددي در كارگروه ملي آلودگي هواي كشور انجام شد و پس از حمايت وزارت نفت قرار شد همين گازوئيل باكيفيت توزيعي در كشور كه يورو4 است، علاوه بر هشت كلان‌شهر كشور در ساير نقاط كشور نيز توزيع شود تا خودروهاي جديد كه وارد چرخه مصرف مي‌شوند، دسترسي به سوخت با كيفيت داشته باشند و اين تجهيزات تخريب نشوند.
حسيني تأكيد كرد: تفاهم‌نامه‌اي كه اخيرا دراين‌زمینه انجام شده مربوط به بحث پايش است كه توزيع گازوئيل ازسوی وزارت نفت انجام شود و سازمان حفاظت محيط زيست كشور هم سوخت را پايش كند تا تخطي از حدود مجاز يورو4 صورت نگيرد. البته اين برنامه قرار بود از آبان سال95 اجرائي شود؛ بدين ترتيب قرار بود ابتدا موضوع توزيع حل شود و بعد تجهيز وسايل به فيلتر انجام شود اما مشكلات عملياتي در مسير اجرا بوده و پس از اين تأخير، كار در خرداد امسال تكميل مي‌شود.
مشاور سازمان حفاظت محيط زيست كشور در ادامه درباره سيستم اجراي تفاهم‌نامه و نظارت بر توزيع گازوئيل يورو4 اظهار كرد: پس از انجام پايش‌هاي منظم و نمونه‌گيري از جايگاه‌ها و بررسي در آزمايشگاه‌هاي تأييدشده، قرار است نتايج آزمايش‌ها در سايت سازمان حفاظت محيط زيست كشور در اختيار عموم مردم قرار گيرد و تخطي از آن صورت نگيرد. قانون هواي پاك پيش‌بيني كرده كه اگر صدمه‌اي در مسير توليد آلودگي هوا به مردم زده شود، با جرم‌انگاري مي‌توان از آن شكايت كرد و جريمه‌هايي نيز در اين زمينه تعيين شده است. در‌حال‌حاضر220 جايگاه در كلان‌شهرها و 200 جايگاه ديگر در ساير نقاط كشور وجود دارد كه اگر تخطي صورت گيرد، اعلام جرم و مراحل بعدي قضائي پيگيري خواهد شد.
آن‌گونه‌كه حسيني گفته، خودروهاي ديزلي آلودگي زيادي از منظر ذرات معلق دارند و بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا اعلام كرده‌اند که ورود آنها از سال 2020 و 2025 به شهرها كاملا ممنوع است. ما هم بايد در برابر آلايندگي اين وسايل نقليه سنگين تجهيزات و سوخت مناسبي داشته باشيم. از طرفي گازوئيل يورو4 گوگرد پاييني دارد و بعد هم به صورت يك آلاينده ثانويه وارد هوا نمي‌شود و تجهيزات كنترل دوده ديزل‌ها را هم حفظ خواهد كرد. بنابراين تلاش مي‌کنیم مسئله توزيع يورو4 در كشور حل شود.
او درباره تفاوت‌هاي گازوئيل يورو4 با ساير گازوئيل‌ها خاطرنشان كرد: گازوئيل غيراستاندارد يورو4 زرد‌رنگ، بدبو و چرب است، اما گازوئيل يورو4 شفاف، سفيد و شبيه بنزين است و از ظاهر آن هم مي‌توان نوع آن را فهميد. ما اميدواريم وزارت نفت بتواند پوشش كشوري را كه از 55 ميليون ليتر مصرفي، حدود 30 ميليون ليتر يورو4 است، با توسعه ظرفيت‌هاي پالايشگاهي پيشرفت دهد و در كلان‌شهرها حتما سوخت يورو4 توزيع‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها