در هفتمین شب فیلمنامهنویسان
«فروشنده»، «برادرم خسرو»، «وارونگی» و «اسرافیل» تقدیر شدند
گروه هنر: دوسالانه شب فیلمنامهنویسان سینمای ایران، شامگاه سهشنبه، 25 اردیبهشت، همزمان با روز بزرگداشت حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی در خانه سینما برگزار شد. نخستین سخنران هفتمین شب فیلمنامهنویسان سینمای ایران، رضا مقصودی، رئیس انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما، بود. او در صحبتهای کوتاهی گفت: «سالها پیش که فقط عضو کانون بودم، انتقادی به کار صنف داشتم، اما بعد که خودم آمدم متوجه شدم کار صنفی در این تاریخ و جغرافیا کار سختی است و اینجا از رؤسای پیشین کانون، از جمله سیامک تقیپور، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داوودی، جابر قاسمعلی و شادمهر راستین تشکر میکنم. این اواخر خبری شنیدم که خوشحالکننده بود؛ آن هم به دومرحلهایشدن پروانه ساخت مربوط میشود که باید از صنوف تأییدیه گرفته شود». منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، برای دقایقی پشت تریبون حاضر شد و گفت: «چگونه میشود که ما یک سینمای صدساله داریم، ولی نشانی از شاهنامه و فردوسی در آن دیده نمیشود؟ این مسئله دلایل متعددی ممکن است داشته باشد، ولی شاید دلیل مهم آن از نشناختن ناشی شود. نسبت ما بهعنوان سینماگر با شاهنامه چگونه است؟ ما چقدر لطافتهایی را که در جزئیات شاهنامه وجود دارد، میشناسیم؟ از این بابت ما اولین گروهی هستیم که باید به خودمان نقد وارد کنیم. ما در خانه سینما آمادهایم در هر جهتی که فیلمنامهنویسان برای قرارگیری در منزلت واقعی خود نیاز دارند، اقدام کنیم. ما نیازمند یک دگرگونی جدی درون خودمان و نیازمند یک مواجهه خلاقانه با متن هستیم. اقتباس در سینما مغفول مانده و اگر به تحول احتیاج داریم باید مواجهه خلاقانه را دنبال کنیم». او ادامه داد: «سینمای ایران وارد دوران جدیدی شده و ما نیازمند دگرگونی در همه وجوه هستیم و برای اینکه به رشد سینما ادامه دهیم به یک تحول و دگرگونی ذهنی نیاز داریم. در این راستا مدیران سینمایی نیز باید به این مسئله اشراف داشته باشند و باید برای راز میهندوستی که به غصه تبدیل شده کاری کنیم. یک تلقی جدی وجود دارد که مبنایش را بر سینما گذاشته، ولی آیا واقعا دلیل این حجم طلاق، اختلاس و... سینماست؟ چرا ما در برابر این نظرات سکوت میکنیم؟ در پایان یک جشنواره، یک مرکز تحقیقاتی سینمای ایران را زیر سؤال برد و همه سکوت کردند. آیا ما بهعنوان فعال صنفی مسائل را از شبهمسائل نمیتوانیم تشخیص دهیم؟ آیا الان برگزاری یک جشنواره و اینکه چه کسی وام گرفته و نگرفته مهم است؟ واقعا شرایط نقد در سینمای ایران آن چیزی است که ما با آن مواجه هستیم؟» در بخش بعدی مراسم، سیدسعید رحمانی و حجت قاسمزادهاصل (از اعضای هیئتمدیره انجمن) لوح تقدیر انجمن صنفی فیلمنامهنویسان به بهترین گفتوگونویسی را به دلیل رابطه دقیق گفتار با شخصیت به بهنام بهزادی، نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی وارونگی، اهدا کردند. بهزادی در این بخش گفت: «فیلمنامهنویسی برای من کار بسیار سختی است و در جمعی حرفهای در همصنفیها که هستم به آنها حسادت میکنم و البته معتقدم خلاقانهترین بخش کار ما همین فیلمنامهنویسی است». سپس با حضور سیدجلالالدین دری و امیر عربی (از اعضای هیئتمدیره انجمن) لوح تقدیر بهترین پیرنگ داستانی به دلیل حرکت درونی متن در جهت تغییر ساختار فیلمنامه بر مبنای شخصیت به ارسلان امیری و آیدا پناهنده (نویسندگان فیلمنامه اسرافیل) اهدا شد. در ادامه مراسم، سعید عقیقی (نایبرئیس انجمن) مختصری در مورد وضعیت فیلمنامهنویسی و اقتباس در سینمای ایران صحبت کرد. سپس حسین ایری (عضو هیئتمدیره انجمن) و حسن مهدویفر (بازرس انجمن) لوح تقدیر بهترین شخصیتپردازی را به دلیل پردازش دقیق جزئیات و نگاه عمیق به رابطه میان دو شخصیت به پریسا هاشمپور و احسان بیگلری، نویسندگان فیلمنامه «برادرم خسرو» اهدا کردند. پریسا هاشمپور پس از دریافت جایزه گفت: «خوشحالم که این جایزه را از انجمن تخصصی فیلمنامهنویسان میگیریم. اساسا دیدهشدن همیشه زیبا و خوشحالکننده است و برای من اتفاق خوشحالکنندهتر این است که از انجمن فیلمنامهنویسان این جایزه را دریافت میکنم و اینکه دوست دارم تشکر کنم از استادم، ناصر تقوایی که جایشان در سینمای ایران خالی است و احسان بیگلری که به من اعتماد کرد». احسان بیگلری نیز در صحبتهای کوتاهی گفت: «خیلی صحبت نمیکنم، چون به قول آقای براهنی «تاریخ ما تاریخ مذکر است». مردها به اندازه کافی صحبت کردهاند. تشکر میکنم و برای من این جایزه مهم است و از یک نگاه کارشناسی میآید که درواقع پشت آن پیشکسوتهایی حضور دارند و خوشحالم کار ما مورد پسند شما بوده و با عنوان بهترین شخصیتپردازی، جایزه به این فیلم تعلق گرفت و این تلاش دیده شد. از خانم هاشمپور تشکر میکنم، چون نقش مهمی در روند فیلمنامهنویسی دارند و هیجانات من را ایشان کنترل میکنند و وسواس و دقت برای ایشان است. از آقای عقیقی تشکر میکنم؛ شما پای فیلم ما ایستادید و پای بسیاری از فیلمهای دیگر که شاید کمتر میتوانستند دیده شوند». جایزه بهترین فیلمنامه در بخش آخر این مراسم توسط رضا مقصودی و سعید عقیقی به فیلمنامه فیلم «فروشنده» نوشته اصغر فرهادی اهدا شد. اصغر فرهادی به دلیل حضور در جشنواره کن در مراسم حضور نداشت و مجری برنامه از هایده صفییاری (تدوینگر) و فرید سجادیحسینی (یکی از بازیگران فیلم) دعوت کرد روی صحنه بیایند. صفییاری متنی را که اصغر فرهادی به مناسبت دریافت این جایزه تهیه کرده بود قرائت کرد. فرهادی نوشت: «خبر انتخاب فیلمنامه فروشنده از سوی همکاران فیلمنامهنویس برایم باارزش و خوشحالکننده است. امیدوارم جشن امشب که به مدد کانون فیلمنامهنویسان خانه سینما همچون سالهای گذشته در حال برگزاری است به همدلی بیشتر بین خانواده سینمای ایران کمک کند. برای همه همکارانم آرزوی بهترینها را دارم».
گروه هنر: دوسالانه شب فیلمنامهنویسان سینمای ایران، شامگاه سهشنبه، 25 اردیبهشت، همزمان با روز بزرگداشت حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی در خانه سینما برگزار شد. نخستین سخنران هفتمین شب فیلمنامهنویسان سینمای ایران، رضا مقصودی، رئیس انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما، بود. او در صحبتهای کوتاهی گفت: «سالها پیش که فقط عضو کانون بودم، انتقادی به کار صنف داشتم، اما بعد که خودم آمدم متوجه شدم کار صنفی در این تاریخ و جغرافیا کار سختی است و اینجا از رؤسای پیشین کانون، از جمله سیامک تقیپور، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داوودی، جابر قاسمعلی و شادمهر راستین تشکر میکنم. این اواخر خبری شنیدم که خوشحالکننده بود؛ آن هم به دومرحلهایشدن پروانه ساخت مربوط میشود که باید از صنوف تأییدیه گرفته شود». منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، برای دقایقی پشت تریبون حاضر شد و گفت: «چگونه میشود که ما یک سینمای صدساله داریم، ولی نشانی از شاهنامه و فردوسی در آن دیده نمیشود؟ این مسئله دلایل متعددی ممکن است داشته باشد، ولی شاید دلیل مهم آن از نشناختن ناشی شود. نسبت ما بهعنوان سینماگر با شاهنامه چگونه است؟ ما چقدر لطافتهایی را که در جزئیات شاهنامه وجود دارد، میشناسیم؟ از این بابت ما اولین گروهی هستیم که باید به خودمان نقد وارد کنیم. ما در خانه سینما آمادهایم در هر جهتی که فیلمنامهنویسان برای قرارگیری در منزلت واقعی خود نیاز دارند، اقدام کنیم. ما نیازمند یک دگرگونی جدی درون خودمان و نیازمند یک مواجهه خلاقانه با متن هستیم. اقتباس در سینما مغفول مانده و اگر به تحول احتیاج داریم باید مواجهه خلاقانه را دنبال کنیم». او ادامه داد: «سینمای ایران وارد دوران جدیدی شده و ما نیازمند دگرگونی در همه وجوه هستیم و برای اینکه به رشد سینما ادامه دهیم به یک تحول و دگرگونی ذهنی نیاز داریم. در این راستا مدیران سینمایی نیز باید به این مسئله اشراف داشته باشند و باید برای راز میهندوستی که به غصه تبدیل شده کاری کنیم. یک تلقی جدی وجود دارد که مبنایش را بر سینما گذاشته، ولی آیا واقعا دلیل این حجم طلاق، اختلاس و... سینماست؟ چرا ما در برابر این نظرات سکوت میکنیم؟ در پایان یک جشنواره، یک مرکز تحقیقاتی سینمای ایران را زیر سؤال برد و همه سکوت کردند. آیا ما بهعنوان فعال صنفی مسائل را از شبهمسائل نمیتوانیم تشخیص دهیم؟ آیا الان برگزاری یک جشنواره و اینکه چه کسی وام گرفته و نگرفته مهم است؟ واقعا شرایط نقد در سینمای ایران آن چیزی است که ما با آن مواجه هستیم؟» در بخش بعدی مراسم، سیدسعید رحمانی و حجت قاسمزادهاصل (از اعضای هیئتمدیره انجمن) لوح تقدیر انجمن صنفی فیلمنامهنویسان به بهترین گفتوگونویسی را به دلیل رابطه دقیق گفتار با شخصیت به بهنام بهزادی، نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی وارونگی، اهدا کردند. بهزادی در این بخش گفت: «فیلمنامهنویسی برای من کار بسیار سختی است و در جمعی حرفهای در همصنفیها که هستم به آنها حسادت میکنم و البته معتقدم خلاقانهترین بخش کار ما همین فیلمنامهنویسی است». سپس با حضور سیدجلالالدین دری و امیر عربی (از اعضای هیئتمدیره انجمن) لوح تقدیر بهترین پیرنگ داستانی به دلیل حرکت درونی متن در جهت تغییر ساختار فیلمنامه بر مبنای شخصیت به ارسلان امیری و آیدا پناهنده (نویسندگان فیلمنامه اسرافیل) اهدا شد. در ادامه مراسم، سعید عقیقی (نایبرئیس انجمن) مختصری در مورد وضعیت فیلمنامهنویسی و اقتباس در سینمای ایران صحبت کرد. سپس حسین ایری (عضو هیئتمدیره انجمن) و حسن مهدویفر (بازرس انجمن) لوح تقدیر بهترین شخصیتپردازی را به دلیل پردازش دقیق جزئیات و نگاه عمیق به رابطه میان دو شخصیت به پریسا هاشمپور و احسان بیگلری، نویسندگان فیلمنامه «برادرم خسرو» اهدا کردند. پریسا هاشمپور پس از دریافت جایزه گفت: «خوشحالم که این جایزه را از انجمن تخصصی فیلمنامهنویسان میگیریم. اساسا دیدهشدن همیشه زیبا و خوشحالکننده است و برای من اتفاق خوشحالکنندهتر این است که از انجمن فیلمنامهنویسان این جایزه را دریافت میکنم و اینکه دوست دارم تشکر کنم از استادم، ناصر تقوایی که جایشان در سینمای ایران خالی است و احسان بیگلری که به من اعتماد کرد». احسان بیگلری نیز در صحبتهای کوتاهی گفت: «خیلی صحبت نمیکنم، چون به قول آقای براهنی «تاریخ ما تاریخ مذکر است». مردها به اندازه کافی صحبت کردهاند. تشکر میکنم و برای من این جایزه مهم است و از یک نگاه کارشناسی میآید که درواقع پشت آن پیشکسوتهایی حضور دارند و خوشحالم کار ما مورد پسند شما بوده و با عنوان بهترین شخصیتپردازی، جایزه به این فیلم تعلق گرفت و این تلاش دیده شد. از خانم هاشمپور تشکر میکنم، چون نقش مهمی در روند فیلمنامهنویسی دارند و هیجانات من را ایشان کنترل میکنند و وسواس و دقت برای ایشان است. از آقای عقیقی تشکر میکنم؛ شما پای فیلم ما ایستادید و پای بسیاری از فیلمهای دیگر که شاید کمتر میتوانستند دیده شوند». جایزه بهترین فیلمنامه در بخش آخر این مراسم توسط رضا مقصودی و سعید عقیقی به فیلمنامه فیلم «فروشنده» نوشته اصغر فرهادی اهدا شد. اصغر فرهادی به دلیل حضور در جشنواره کن در مراسم حضور نداشت و مجری برنامه از هایده صفییاری (تدوینگر) و فرید سجادیحسینی (یکی از بازیگران فیلم) دعوت کرد روی صحنه بیایند. صفییاری متنی را که اصغر فرهادی به مناسبت دریافت این جایزه تهیه کرده بود قرائت کرد. فرهادی نوشت: «خبر انتخاب فیلمنامه فروشنده از سوی همکاران فیلمنامهنویس برایم باارزش و خوشحالکننده است. امیدوارم جشن امشب که به مدد کانون فیلمنامهنویسان خانه سینما همچون سالهای گذشته در حال برگزاری است به همدلی بیشتر بین خانواده سینمای ایران کمک کند. برای همه همکارانم آرزوی بهترینها را دارم».