|

مقام معظم رهبري در ديدار استادان و اعضاي هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌ها:

راه‌حل منطقي ايران در مسئله فلسطين رفراندوم از فلسطينيان واقعي است

پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري عصر يکشنبه در ديدار صدها نفر از استادان، اعضاي هيئت‌هاي علمي و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمي، دانشگاه را از مراکز بسيار مهم «تربيت قوه عاقله کشور» خواندند و با تبيين سه ضرورت اساسي دانشگاه‌ها، يعني «درگيرشدن با مسائل و چالش‌هاي کشور»، «تربيت فرهنگي، اخلاقي و هويتي دانشجويان» و «تحول دائم و اصلاح مستمر در محيط‌هاي دانشگاهي» تأکيد کردند: «مسائل و مشکلات کشور بايد عالمانه حل شود و استفاده از توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي دانشگاه‌ها و اساتيد و دستان توانا و مستعد جوانان پر تلاش و پرانگيزه در اين مسير، بسيار اساسي و مهم است».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنانشان موارد مطرح‌شده از طرف استادان در اين ديدار را بسيار خوب و معطوف به مسائل و چالش‌هاي کشور ارزيابي کردند و گفتند: «در سخنان اساتيد محترم به مقولات مهمي همچون اقتصاد، آسيب‌هاي اجتماعي، برجام، آب، هواوفضا، نوآوري، ديپلماسي علمي، سينما و هنر و ازدواج و خانواده پرداخته شد که نشان‌دهنده حرکت پيشرونده فکري و انگيزه‌اي جامعه دانشگاهي است».
ايشان دانشگاه را مرکزي مهم براي «تربيت قوه عاقله کشور» خواندند و افزودند: «دانشگاه خوب براي اداره کشور حياتي است و در فرايند ايجاد و پرورش قوه عاقله کشور، اساتيد عزيز نقشي بسيار برجسته و حساس برعهده دارند».
مقام معظم رهبري در ادامه به سه الزام و سرفصل اساسي براي تحقق اين هدف مهم و نقش‌آفريني مؤثر دانشگاه‌ها در پيشرفت کشور اشاره کردند.
ايشان در بيان اولين سرفصل، بر «لزوم درگيرشدن دانشگاه با مسائل کشور» تأکيد و خاطرنشان کردند: «مشکلات امروز و فرداي کشور بايد عالمانه حل شود، زيرا مواجهه غيرعلمي و غيرمدبرانه با مشکلات موجب پيچيده و افزون‌شدن آنها خواهد شد».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس با اشاره به برخي مسائل و مشکلات کشور که نيازمند ورود جدي و عالمانه دانشگاه است، گفتند: «به‌عنوان نمونه در مسئله مهم اقتصاد که برخي معتقدند مشکلات آن ناشي از بعضي شيوه‌هاي مديريتي ضعيف يا غلط است، دانشگاه بايد با کار علمي و راهگشا ورود کند».
ايشان در همين زمينه افزودند: «چندين بار به مسئولان عالي‌رتبه دولتي توصيه کرده‌ام که ديدگاه‌هاي متنوع اساتيد اقتصاد را جمع‌آوري و از آنها استفاده کنند، زيرا ديدن و شنيدن اين نظرات راهگشاست».
مقام معظم رهبري، «صنعت» را زمينه‌اي ديگر براي ورود پيشرفت‌آفرين و رونق‌بخش دانشگاه‌ها برشمردند و با تأييد تصويب فرصت مطالعاتي يک‌ساله براي استادان در صنعت، گفتند: «دانشگاه بايد از نزديک با مشکلات صنعت آشنا شود و آنها را حل کند تا نياز نباشد براي حل مشکلات صنعت نفت يا صنعت برق چشم به بيگانگان بدوزيم».
ايشان با اشاره به برخي سخنان از جمله ابراز ناچاري در استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته شرکت‌هاي خارجي براي افزايش استخراج نفت، گفتند: «نتيجه ناچاري در بستن قرارداد با شرکت‌هاي خارجي آن است که آنها مواردي را به کشور تحميل مي‌کنند».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تجربه غني‌سازي ۲۰ درصد را نمونه‌اي درخشان از توانايي و استعداد جوانان کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: «در دوره‌اي که براي فروش اورانيوم غني‌شده ۲۰ درصد شرط و شروط گذاشته بودند و برخي مسئولان نيز به دادن امتيازاتي در اين زمينه گرايش پيدا کرده بودند، با تلاش جوانان و با پافشاري و استقامت توانستيم به اورانيوم ۲۰ درصد دست يابيم و دنيا در کمال ناباوري ديد که ما به اورانيوم آمريکا و روسيه و فرانسه احتياج نداريم».
ايشان افزودند: «آن استعدادي که قادر به انجام‌دادن چنين کار حيرت‌انگيزي است، چرا نتواند راندمان چاه‌هاي نفت را افزايش دهد؟».
مقام معظم رهبري «آسيب‌هاي اجتماعي» را زمينه ديگري براي درگيرشدن جامعه دانشگاهي با مسائل کشور دانستند و خاطرنشان کردند: «حدود سه سال است دستگاه‌هاي مختلف سه قوه را در اين مسئله فعال کرده‌ايم و کارهاي خوبي هم شده است که در درازمدت نتيجه مي‌دهد اما دانشگاه‌ها مي‌توانند با پيشنهادات و راه‌حل‌هاي خود، حل مسئله مهم آسيب‌هاي اجتماعي را تسريع کنند».
«کمک به اصلاح زنجيره چرخه توليد و مصرف» از ديگر توصيه‌هاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به استادان و پژوهشگران دانشگاهي بود.
ايشان بررسي علمي «موانع توليد کالاي با‌کيفيت داخلي» و «ريشه‌يابي روان‌شناختي و جامعه‌شناختي تمايل برخي قشرها به کالاهاي خارجي» را از ديگر مسائلي دانستند که جامعه دانشگاهي مي‌تواند درباره آنها راه‌حل‌هاي عالمانه، عيني و قابل تحقق دهد.
مقام معظم رهبري در جمع‌بندي اولين محور سخنانشان در جمع استادان يعني «درگيرشدن جامعه دانشگاهي با مسائل و چالش‌هاي کشور»، بر نکته مهمي تأکيد و خاطرنشان کردند: «همانطور که بارها گفته ام، تحقق اين همکاري، نيازمند طلب و خواست مديران و مسئولان کشور است؛ به‌گونه‌اي که مدير بايد به در خانه دانشمندان برود نه اينکه دانشمند پشت در اتاق مدير معطل بماند».
ايشان از مسئولان دولتي حاضر در جلسه خواستند مسئله ارتباط مراکز و دستگاه‌ها با دانشگاه‌ها را به‌طور جدي در جلسات دولت مطرح و پيگيري کنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين محور دوم بحث‌شان در نشست با استادان و محققان گفتند: «عقل در نگاه اسلامي، دستگاه محاسبه‌کننده مادي نيست؛ بلکه عامل تعالي و رشد انسان، معتقدکردن فرد به سبک زندگي اسلامي و تأمين‌کننده ارتباطات مختلف زندگي است و براي تحقق اين ظرفيت عظيم، قوه عاقله بايد تربيت فرهنگي، معنوي و اخلاقي يابد».ايشان به جامعه دانشگاهي تأکيد کردند: «جوان پاک دانشجو را با‌ايمان، شجاع، اهل اقدام، اهل کار و تلاش، داراي اعتمادبه‌نفس، حق‌پذير، حق‌طلب، اهل مبارزه با ظلم و تعرض و اهل مهرباني و گذشت بار بياوريد تا بتواند در آينده، جامعه را به‌درستي مديريت کند».
مقام معظم رهبري به‌عنوان مثالي در ضرورت تربيت معنوي و اخلاقي، به ناهنجاري‌هاي رايج در فضاي مجازي از‌جمله تهمت، بدگويي، بردن آبروي مؤمن و برجسته‌کردن ضعف‌هاي کوچک اشاره کردند و افزودند: «تربيت معنوي مي‌تواند جلوي اين مشکلات را بگيرد».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: «جوان امروز را با هويت بار بياوريد؛ چرا‌که اگر جامعه‌اي احساس هويت نکرد، در مقابل صداهاي بلند تحکم‌آميز به‌راحتي مغلوب مي‌شود؛ اما برخورداري از هويت ديني، ملي و انساني به جامعه احساس عزت و ايستادگي مي‌دهد».محور پاياني مباحث حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به بيان مصاديق عيني ضرورت «صيرورت و اصلاح و تحول دائم دانشگاه‌ها» اختصاص داشت.ايشان، تبديل «رويکرد مصرف‌کنندگي علم به توليدکنندگي علم» را از‌جمله اين مصاديق دانستند و گفتند: «بارها گفته‌ايم در مقابل علم ديگران شاگردي مي‌کنيم؛ اما شاگردي با تقليد و مصرف‌کردن هميشگي فرق دارد».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از کساني که معتقدند نبايد دنبال تبيين و تدوين علوم انساني اسلامي برويم؛ زيرا علوم انساني در همين نظريات رايج منحصر است، افزودند: «اين‌همه ديدگاه‌هاي متعارض در اقتصاد، مديريت، فلسفه و ديگر علوم انساني آيا نشان‌دهنده بطلان برخي ديدگاه‌ها نيست؟ ضمن اينکه حتي در علوم تجربي نيز غلط‌بودن برخي حرف‌ها ثابت شده و مي‌شود؛ پس چرا برخي علوم انساني اسلامي را رد مي‌کنند».
ايشان منتقل‌نشدن صحيح يا کامل علوم ديگران و به‌روزنشدن اين‌گونه علوم در داخل را از ديگر نشانه‌هاي ضرورت حرکت به سمت توليد علم خواندند و افزودند: «نبايد تجربه‌هاي غلط دوران رژيم گذشته را تکرار کرد».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري پيشرفت‌هاي تحسين‌برانگيز کشور در نانو، سلول‌هاي بنيادين، هسته‌اي، زيست‌فناوري، پزشکي و علوم ديگر گفتند: «برخي، اين پيشرفت‌هاي عيني را که حتي مراکز جهاني نمي‌توانند آنها را انکار کنند، حبابي مي‌خوانند تا مردم و جامعه دانشگاهي را مأيوس کنند؛ اما اين‌گونه حرف‌ها صددرصد اشتباه است».مقام معظم رهبري در ادامه سخنان‌‌شان درباره مصاديق عيني ضرورت تحول در دانشگاه‌ها افزودند: «هدفمندکردن تحقيقات» مهم است و پژوهش‌ها بايد با دو هدف اساسي «تأمين نيازها و حل مسائل کشور» و «رسيدن به اوج و مرجعيت علمي و حضور در جمع سرآمدان جهاني علم» صورت گيرد.ايشان خاطرنشان کردند: «موضوع مقاله‌محوري موافقان و مخالفاني دارد، البته مقالاتي که مورد استناد قرار مي‌گيرد، براي کشور آبرويي است؛ اما نبايد در مسير ارتقاي علمي استادان، توليد مقاله اصل و ضابطه قرار گيرد».
مقام معظم رهبري، «آمايش آموزش عالي» را از ديگر تحولات لازم در دانشگاه‌ها برشمردند و افزودند: «اين سند در سال ۹۵ در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده؛ اما اجراي آن پيشرفت نداشته است».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: «آمايش آموزش عالي نوعي تقسيم کار ملي ميان دانشگاه‌ها در بخش‌هاي مختلف علمي است که ضمن هم‌افزايي، برنامه‌ريزي براي رشد علمي و ارزيابي وضع علمي کشور را آسان مي‌کند».
«تحقق کامل نقشه جامع علمي کشور» از ديگر مسائلي بود که مقام معظم رهبري آن را در مسير اصلاح و تحول مستمر دانشگاه‌ها ضروري دانستند.
ايشان نقشه جامع علمي کشور را خوب ارزيابي کردند؛ اما گفتند: «بدنه دانشگاهي که بايد اين نقشه را اجرا کند، از آن به حد کافي مطلع نيست؛ بنابراين بايد جلساتي براي تبيين و عملياتي‌کردن نقشه جامع علمي در دانشگاه‌ها برگزار شود».
«خطر نامتوازن‌شدن رشته‌هاي دانشگاهي و افزايش گرايش به رشته‌هاي درآمدزا» که باعث کم‌شدن گرايش به رشته‌هاي بسيار مهمي مانند رياضي و فيزيک شده است و تأکيد بر حل اين مشکل، خواسته ديگر مقام معظم رهبري از جامعه دانشگاهي بود.مقام معظم رهبري در نوعي جمع‌بندي خطاب به استادان و اعضاي هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌ها تأکيد کردند: «دانشجويانِ خود را اميدوار و خوش‌بين به حال و آينده کشور، معتقد به توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي و آشنا به موقعيت کشور تربيت کنيد تا مطمئن شوند همان‌گونه که پيشرفت‌هاي کشور نسبت به دو، سه دهه گذشته تحسين‌برانگيز است، آينده کشور نيز در مقايسه با امروز به مراتب درخشان‌تر خواهد بود».
مقام معظم رهبري با اشاره به جايگاه رفيع جمهوري اسلامي در ميان توده‌هاي اکثر ملت‌ها افزودند: «ايران اسلامي در ميان دولت‌هاي مستکبر و بي‌ارزش بيشترين دشمنان را دارد همان‌گونه که در توده‌هاي مردم منطقه و اغلب کشورها بيشترين آبرو، طرفداري و نفوذ را دارد و همين موجب شده است که دشمنان خبيث دائم به فکر توطئه باشند که به فضل الهي در مقابل ملت ايران و جمهوري اسلامي همچنان شکست خواهند خورد».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مظلوم‌نمايي شمرِ زمان، يعني نخست وزير کودک‌کش رژيم اشغالگر در سفر به اروپا گفتند: «اين جنايتکار که سرآمد همه ظالمان تاريخ است، به اروپايي‌ها به دروغ گفت ايران مي‌خواهد ما و چند ميليون يهودي را نابود کند؛ در‌حالي‌که راه‌حل ما براي مسئله فلسطين کاملا منطقي و منطبق بر موازين دموکراسي است».
مقام معظم رهبري با انتقاد از سکوت اروپايي‌ها در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي در غزه و قدس افزودند: «هميشه گفته‌ايم براي تعيين نوع حکومت در کشور تاريخي فلسطين بايد براساس شيوه‌اي که همه جهان قبول دارد، به افکار عمومي مراجعه کرد و از همه فلسطينيان واقعي اعم از مسلمان و يهودي و مسيحي که حداقل ۸۰ سال در اين سرزمين بوده‌‌اند، چه در داخل و چه در خارج از سرزمين‌هاي اشغالي نظرخواهي و همه‌پرسي شود».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: «اين طرح جمهوري اسلامي که رسما در سازمان ملل به ثبت رسيده است، آيا با موازيني که جهان قبول دارد منطبق نيست؟ پس چرا اروپايي‌ها حاضر نيستند آن را بفهمند؟».

پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري عصر يکشنبه در ديدار صدها نفر از استادان، اعضاي هيئت‌هاي علمي و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمي، دانشگاه را از مراکز بسيار مهم «تربيت قوه عاقله کشور» خواندند و با تبيين سه ضرورت اساسي دانشگاه‌ها، يعني «درگيرشدن با مسائل و چالش‌هاي کشور»، «تربيت فرهنگي، اخلاقي و هويتي دانشجويان» و «تحول دائم و اصلاح مستمر در محيط‌هاي دانشگاهي» تأکيد کردند: «مسائل و مشکلات کشور بايد عالمانه حل شود و استفاده از توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي دانشگاه‌ها و اساتيد و دستان توانا و مستعد جوانان پر تلاش و پرانگيزه در اين مسير، بسيار اساسي و مهم است».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنانشان موارد مطرح‌شده از طرف استادان در اين ديدار را بسيار خوب و معطوف به مسائل و چالش‌هاي کشور ارزيابي کردند و گفتند: «در سخنان اساتيد محترم به مقولات مهمي همچون اقتصاد، آسيب‌هاي اجتماعي، برجام، آب، هواوفضا، نوآوري، ديپلماسي علمي، سينما و هنر و ازدواج و خانواده پرداخته شد که نشان‌دهنده حرکت پيشرونده فکري و انگيزه‌اي جامعه دانشگاهي است».
ايشان دانشگاه را مرکزي مهم براي «تربيت قوه عاقله کشور» خواندند و افزودند: «دانشگاه خوب براي اداره کشور حياتي است و در فرايند ايجاد و پرورش قوه عاقله کشور، اساتيد عزيز نقشي بسيار برجسته و حساس برعهده دارند».
مقام معظم رهبري در ادامه به سه الزام و سرفصل اساسي براي تحقق اين هدف مهم و نقش‌آفريني مؤثر دانشگاه‌ها در پيشرفت کشور اشاره کردند.
ايشان در بيان اولين سرفصل، بر «لزوم درگيرشدن دانشگاه با مسائل کشور» تأکيد و خاطرنشان کردند: «مشکلات امروز و فرداي کشور بايد عالمانه حل شود، زيرا مواجهه غيرعلمي و غيرمدبرانه با مشکلات موجب پيچيده و افزون‌شدن آنها خواهد شد».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس با اشاره به برخي مسائل و مشکلات کشور که نيازمند ورود جدي و عالمانه دانشگاه است، گفتند: «به‌عنوان نمونه در مسئله مهم اقتصاد که برخي معتقدند مشکلات آن ناشي از بعضي شيوه‌هاي مديريتي ضعيف يا غلط است، دانشگاه بايد با کار علمي و راهگشا ورود کند».
ايشان در همين زمينه افزودند: «چندين بار به مسئولان عالي‌رتبه دولتي توصيه کرده‌ام که ديدگاه‌هاي متنوع اساتيد اقتصاد را جمع‌آوري و از آنها استفاده کنند، زيرا ديدن و شنيدن اين نظرات راهگشاست».
مقام معظم رهبري، «صنعت» را زمينه‌اي ديگر براي ورود پيشرفت‌آفرين و رونق‌بخش دانشگاه‌ها برشمردند و با تأييد تصويب فرصت مطالعاتي يک‌ساله براي استادان در صنعت، گفتند: «دانشگاه بايد از نزديک با مشکلات صنعت آشنا شود و آنها را حل کند تا نياز نباشد براي حل مشکلات صنعت نفت يا صنعت برق چشم به بيگانگان بدوزيم».
ايشان با اشاره به برخي سخنان از جمله ابراز ناچاري در استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته شرکت‌هاي خارجي براي افزايش استخراج نفت، گفتند: «نتيجه ناچاري در بستن قرارداد با شرکت‌هاي خارجي آن است که آنها مواردي را به کشور تحميل مي‌کنند».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تجربه غني‌سازي ۲۰ درصد را نمونه‌اي درخشان از توانايي و استعداد جوانان کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: «در دوره‌اي که براي فروش اورانيوم غني‌شده ۲۰ درصد شرط و شروط گذاشته بودند و برخي مسئولان نيز به دادن امتيازاتي در اين زمينه گرايش پيدا کرده بودند، با تلاش جوانان و با پافشاري و استقامت توانستيم به اورانيوم ۲۰ درصد دست يابيم و دنيا در کمال ناباوري ديد که ما به اورانيوم آمريکا و روسيه و فرانسه احتياج نداريم».
ايشان افزودند: «آن استعدادي که قادر به انجام‌دادن چنين کار حيرت‌انگيزي است، چرا نتواند راندمان چاه‌هاي نفت را افزايش دهد؟».
مقام معظم رهبري «آسيب‌هاي اجتماعي» را زمينه ديگري براي درگيرشدن جامعه دانشگاهي با مسائل کشور دانستند و خاطرنشان کردند: «حدود سه سال است دستگاه‌هاي مختلف سه قوه را در اين مسئله فعال کرده‌ايم و کارهاي خوبي هم شده است که در درازمدت نتيجه مي‌دهد اما دانشگاه‌ها مي‌توانند با پيشنهادات و راه‌حل‌هاي خود، حل مسئله مهم آسيب‌هاي اجتماعي را تسريع کنند».
«کمک به اصلاح زنجيره چرخه توليد و مصرف» از ديگر توصيه‌هاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به استادان و پژوهشگران دانشگاهي بود.
ايشان بررسي علمي «موانع توليد کالاي با‌کيفيت داخلي» و «ريشه‌يابي روان‌شناختي و جامعه‌شناختي تمايل برخي قشرها به کالاهاي خارجي» را از ديگر مسائلي دانستند که جامعه دانشگاهي مي‌تواند درباره آنها راه‌حل‌هاي عالمانه، عيني و قابل تحقق دهد.
مقام معظم رهبري در جمع‌بندي اولين محور سخنانشان در جمع استادان يعني «درگيرشدن جامعه دانشگاهي با مسائل و چالش‌هاي کشور»، بر نکته مهمي تأکيد و خاطرنشان کردند: «همانطور که بارها گفته ام، تحقق اين همکاري، نيازمند طلب و خواست مديران و مسئولان کشور است؛ به‌گونه‌اي که مدير بايد به در خانه دانشمندان برود نه اينکه دانشمند پشت در اتاق مدير معطل بماند».
ايشان از مسئولان دولتي حاضر در جلسه خواستند مسئله ارتباط مراکز و دستگاه‌ها با دانشگاه‌ها را به‌طور جدي در جلسات دولت مطرح و پيگيري کنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين محور دوم بحث‌شان در نشست با استادان و محققان گفتند: «عقل در نگاه اسلامي، دستگاه محاسبه‌کننده مادي نيست؛ بلکه عامل تعالي و رشد انسان، معتقدکردن فرد به سبک زندگي اسلامي و تأمين‌کننده ارتباطات مختلف زندگي است و براي تحقق اين ظرفيت عظيم، قوه عاقله بايد تربيت فرهنگي، معنوي و اخلاقي يابد».ايشان به جامعه دانشگاهي تأکيد کردند: «جوان پاک دانشجو را با‌ايمان، شجاع، اهل اقدام، اهل کار و تلاش، داراي اعتمادبه‌نفس، حق‌پذير، حق‌طلب، اهل مبارزه با ظلم و تعرض و اهل مهرباني و گذشت بار بياوريد تا بتواند در آينده، جامعه را به‌درستي مديريت کند».
مقام معظم رهبري به‌عنوان مثالي در ضرورت تربيت معنوي و اخلاقي، به ناهنجاري‌هاي رايج در فضاي مجازي از‌جمله تهمت، بدگويي، بردن آبروي مؤمن و برجسته‌کردن ضعف‌هاي کوچک اشاره کردند و افزودند: «تربيت معنوي مي‌تواند جلوي اين مشکلات را بگيرد».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: «جوان امروز را با هويت بار بياوريد؛ چرا‌که اگر جامعه‌اي احساس هويت نکرد، در مقابل صداهاي بلند تحکم‌آميز به‌راحتي مغلوب مي‌شود؛ اما برخورداري از هويت ديني، ملي و انساني به جامعه احساس عزت و ايستادگي مي‌دهد».محور پاياني مباحث حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به بيان مصاديق عيني ضرورت «صيرورت و اصلاح و تحول دائم دانشگاه‌ها» اختصاص داشت.ايشان، تبديل «رويکرد مصرف‌کنندگي علم به توليدکنندگي علم» را از‌جمله اين مصاديق دانستند و گفتند: «بارها گفته‌ايم در مقابل علم ديگران شاگردي مي‌کنيم؛ اما شاگردي با تقليد و مصرف‌کردن هميشگي فرق دارد».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از کساني که معتقدند نبايد دنبال تبيين و تدوين علوم انساني اسلامي برويم؛ زيرا علوم انساني در همين نظريات رايج منحصر است، افزودند: «اين‌همه ديدگاه‌هاي متعارض در اقتصاد، مديريت، فلسفه و ديگر علوم انساني آيا نشان‌دهنده بطلان برخي ديدگاه‌ها نيست؟ ضمن اينکه حتي در علوم تجربي نيز غلط‌بودن برخي حرف‌ها ثابت شده و مي‌شود؛ پس چرا برخي علوم انساني اسلامي را رد مي‌کنند».
ايشان منتقل‌نشدن صحيح يا کامل علوم ديگران و به‌روزنشدن اين‌گونه علوم در داخل را از ديگر نشانه‌هاي ضرورت حرکت به سمت توليد علم خواندند و افزودند: «نبايد تجربه‌هاي غلط دوران رژيم گذشته را تکرار کرد».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري پيشرفت‌هاي تحسين‌برانگيز کشور در نانو، سلول‌هاي بنيادين، هسته‌اي، زيست‌فناوري، پزشکي و علوم ديگر گفتند: «برخي، اين پيشرفت‌هاي عيني را که حتي مراکز جهاني نمي‌توانند آنها را انکار کنند، حبابي مي‌خوانند تا مردم و جامعه دانشگاهي را مأيوس کنند؛ اما اين‌گونه حرف‌ها صددرصد اشتباه است».مقام معظم رهبري در ادامه سخنان‌‌شان درباره مصاديق عيني ضرورت تحول در دانشگاه‌ها افزودند: «هدفمندکردن تحقيقات» مهم است و پژوهش‌ها بايد با دو هدف اساسي «تأمين نيازها و حل مسائل کشور» و «رسيدن به اوج و مرجعيت علمي و حضور در جمع سرآمدان جهاني علم» صورت گيرد.ايشان خاطرنشان کردند: «موضوع مقاله‌محوري موافقان و مخالفاني دارد، البته مقالاتي که مورد استناد قرار مي‌گيرد، براي کشور آبرويي است؛ اما نبايد در مسير ارتقاي علمي استادان، توليد مقاله اصل و ضابطه قرار گيرد».
مقام معظم رهبري، «آمايش آموزش عالي» را از ديگر تحولات لازم در دانشگاه‌ها برشمردند و افزودند: «اين سند در سال ۹۵ در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده؛ اما اجراي آن پيشرفت نداشته است».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: «آمايش آموزش عالي نوعي تقسيم کار ملي ميان دانشگاه‌ها در بخش‌هاي مختلف علمي است که ضمن هم‌افزايي، برنامه‌ريزي براي رشد علمي و ارزيابي وضع علمي کشور را آسان مي‌کند».
«تحقق کامل نقشه جامع علمي کشور» از ديگر مسائلي بود که مقام معظم رهبري آن را در مسير اصلاح و تحول مستمر دانشگاه‌ها ضروري دانستند.
ايشان نقشه جامع علمي کشور را خوب ارزيابي کردند؛ اما گفتند: «بدنه دانشگاهي که بايد اين نقشه را اجرا کند، از آن به حد کافي مطلع نيست؛ بنابراين بايد جلساتي براي تبيين و عملياتي‌کردن نقشه جامع علمي در دانشگاه‌ها برگزار شود».
«خطر نامتوازن‌شدن رشته‌هاي دانشگاهي و افزايش گرايش به رشته‌هاي درآمدزا» که باعث کم‌شدن گرايش به رشته‌هاي بسيار مهمي مانند رياضي و فيزيک شده است و تأکيد بر حل اين مشکل، خواسته ديگر مقام معظم رهبري از جامعه دانشگاهي بود.مقام معظم رهبري در نوعي جمع‌بندي خطاب به استادان و اعضاي هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌ها تأکيد کردند: «دانشجويانِ خود را اميدوار و خوش‌بين به حال و آينده کشور، معتقد به توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي و آشنا به موقعيت کشور تربيت کنيد تا مطمئن شوند همان‌گونه که پيشرفت‌هاي کشور نسبت به دو، سه دهه گذشته تحسين‌برانگيز است، آينده کشور نيز در مقايسه با امروز به مراتب درخشان‌تر خواهد بود».
مقام معظم رهبري با اشاره به جايگاه رفيع جمهوري اسلامي در ميان توده‌هاي اکثر ملت‌ها افزودند: «ايران اسلامي در ميان دولت‌هاي مستکبر و بي‌ارزش بيشترين دشمنان را دارد همان‌گونه که در توده‌هاي مردم منطقه و اغلب کشورها بيشترين آبرو، طرفداري و نفوذ را دارد و همين موجب شده است که دشمنان خبيث دائم به فکر توطئه باشند که به فضل الهي در مقابل ملت ايران و جمهوري اسلامي همچنان شکست خواهند خورد».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مظلوم‌نمايي شمرِ زمان، يعني نخست وزير کودک‌کش رژيم اشغالگر در سفر به اروپا گفتند: «اين جنايتکار که سرآمد همه ظالمان تاريخ است، به اروپايي‌ها به دروغ گفت ايران مي‌خواهد ما و چند ميليون يهودي را نابود کند؛ در‌حالي‌که راه‌حل ما براي مسئله فلسطين کاملا منطقي و منطبق بر موازين دموکراسي است».
مقام معظم رهبري با انتقاد از سکوت اروپايي‌ها در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي در غزه و قدس افزودند: «هميشه گفته‌ايم براي تعيين نوع حکومت در کشور تاريخي فلسطين بايد براساس شيوه‌اي که همه جهان قبول دارد، به افکار عمومي مراجعه کرد و از همه فلسطينيان واقعي اعم از مسلمان و يهودي و مسيحي که حداقل ۸۰ سال در اين سرزمين بوده‌‌اند، چه در داخل و چه در خارج از سرزمين‌هاي اشغالي نظرخواهي و همه‌پرسي شود».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: «اين طرح جمهوري اسلامي که رسما در سازمان ملل به ثبت رسيده است، آيا با موازيني که جهان قبول دارد منطبق نيست؟ پس چرا اروپايي‌ها حاضر نيستند آن را بفهمند؟».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها