|

آینه

دنیای اقتصاد
روز پرحاشیه مجلس
در فرض نخست، برخی بر این باورند که مصوب‌نشدن این لایحه [CFT] در ضرب‌الاجل مشخص شده در کنار شیطنت‌های عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا، بازگشت ایران به لیست سیاه را بیش از هر زمانی محتمل کرده است. در فرض دوم اما برخی دیگر بر این باورند که ایران می‌تواند همانند برخی کشورهای دیگر، بار دیگر از گروه ویژه اقدام مالی مهلت بخواهد و در این زمان که تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید می‌شود، می‌توان تکلیف لایحه CFT را روشن کرد. این گروه از صاحب‌نظران بر این باورند که همکاری‌های ایران در به سرانجام رساندن دو لایحه از چهار لایحه مورد نظر FATF، می‌تواند برای تمدید دوباره تعلیق ایران از لیست سیاه و گرفتن مهلت کارساز شود. این چهار لایحه عبارتند از: لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته (پالرمو)»، لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، لایحه «اصلاح قانون مبارزه باتامین مالی تروریسم» و لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» (CFT). مجلسی‌ها لایحه نخست را که قبلا به تصویب رسانده بودند، دیروز برای تأمین نظر شورای نگهبان، اصلاح کردند. لایحه دوم نیز در مجلس به تصویب رسیده و هم‌اکنون در شورای نگهبان در دست بررسی است. مجلسی‌ها کلیات لایحه سوم را نیز تصویب کرده و بررسی جزئیات آن را فعلا به کمیسیون قضایی سپرده‌اند. لایحه چهارم نیز آنچنان که گفته شد، برای دو ماه دیگر مسکوت ماند. با این همه، با توجه به آنکه گروه ویژه اقدام مالی قرار است در ماه ژوئن ۲۰۱۸ یعنی تیرماه امسال روند پیشرفت ایران در تکمیل برنامه عملیاتی را بررسی کند، دقت در این موضوع ضروری است که مکانیزم رای‌گیری در این گروه، براساس اجماع صورت می‌گیرد. در این میان آمریکا که همواره درباره ایران رأی منفی داده، این‌بار با لابی سنگین رژیم صهیونیستی و عربستان که اعضای ناظر و بدون رأی FATF هستند، آغاز کرده است. با توجه به آنکه اروپا، چین و کانادا معمولا در مقابل این نظر ایالات‌متحده قرار داشته‌اند، بنابر نظر کارشناسان، وزارت خارجه ایران باید برای جلوگیری از اثرگذاری اقدامات منفی ایالات‌متحده، عربستان و رژیم صهیونیستی، دست به کار شده و لابی جدی با اروپایی‌ها و نیز سایر کشورهای مخالف با آمریکا را آغاز کند.

کیهان
نشانه‌های شکست و تصمیم بهنگام
محمدحسین محترم: ... بعد از خروج آمریکا از برجام، مذاکره با اروپایی‌ها در حقیقت ازدست‌رفتن فرصتِ تصمیم‌گیری بهنگام برای ایران است. درخصوص بازی پرتناقض اروپایی‌ها وجریان نفوذی برای تحمیل «هم تحریم و هم برجام» بر ملت ایران باید گفت این سیاست که در حوزه سیاسی «متعهد به برجام هستیم» اما در حوزه اقتصادی «متضمن نیستیم» به همراه فضاسازی‌های داخلی برای پذیرش«برجامی معیوب» همان سیاست اوایل جنگ تحمیلی است که رئیس‌جمهور فراری وقت می‌گفت «زمین بدهیم و زمان بخریم»! در قالب برجام نیز «صنعت هسته‌ای را دادند تا زمان بخرند» و اکنون در ادامه این سیاست، هدف اروپایی‌ها از جمله نامه نوشتن به آمریکا برای مستثنی‌شدن چند شرکت اروپایی از تحریم‌ها و فضاسازی جریان غربگرا روی این اقدامات نمادین، از یک طرف معطل نگه‌داشتن ملت ایران است تا تحریم‌های آمریکا آثار خود را نشان دهد و از طرف دیگر فضا و فرصت و حق ایران برای خروج از برجام از دست برود و در آینده با هر اقدام ایران، جمهوری اسلامی را متهم به نقض برجام کنند. شاه کلید این بازی هم در دست آمانو است که قراره با ادعای بازرسی از اماکن نظامی ایران، به‌موقع رونمایی شود... لذا دولت باید با درک این سناریو و خروج به موقع از برجام معیوبِ باقی مانده، به استناد بند 36 برجام و ماده 3 قانون اقدام متناسب مجلس و شروط نه‌گانه رهبری و مصوبات شورای‌ عالی امنیت ملی، تا دیر نشده دشمنان را در رسیدن به اهداف خود از طریق «پل برجام» علیه ملت ایران ناکام بگذارد و تجربه‌های شش‌گانه‌ای بیان شده از سوی رهبری را «پل عبور از چالش برجام» قرار دهد که فرمودند «باید حرکت شجاعانه انجام داد، زمانی که در مقابل زیاده‌‌خواهی‌های آنها مُهر و موم‌های هسته‌ای را شکستیم و غنی‌‌سازی 20 درصد را انجام دادیم، غربی‌ها به التماس افتادند!»

اعتماد
اصلاح‌طلبی تنها راه خنثی‌کردن توطئه‌های براندازان است
در گفت‌وگو با محمود صادقی: ... محتمل است که هجمه‌ها نوعی برنامه‌ریزی مرموزانه‌ای از جانب بخشی از نهادهای امنیتی باشد. همچنین جریان‌های برانداز هم در این جهت حرکت می‌کنند. سازمان منافقین در سال ٧٦ تحلیل کرد که پیروزی آقای خاتمی سقوط نظام را ٢٠ سال عقب انداخت. براندازان وجود اصلاح‌طلبان را مانع تحرکات تجزیه‌طلبانه و خشونت‌طلبانه خودشان می‌دانند... ناگفته نماند که برخی کم‌کاری‌های اصلاح‌طلبان و انفعال آنها در برابر کم‌کاری‌های دولت فعلی، زمینه طرح این شعار‌ها و سوءاستفاده‌ها را فراهم کرده است. بخشی از این زمینه‌سازی به اصلاح‌طلبان و عقب‌ماندن‌شان از مطالبات مردم باز‌می‌گردد.

دنیای اقتصاد
روز پرحاشیه مجلس
در فرض نخست، برخی بر این باورند که مصوب‌نشدن این لایحه [CFT] در ضرب‌الاجل مشخص شده در کنار شیطنت‌های عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا، بازگشت ایران به لیست سیاه را بیش از هر زمانی محتمل کرده است. در فرض دوم اما برخی دیگر بر این باورند که ایران می‌تواند همانند برخی کشورهای دیگر، بار دیگر از گروه ویژه اقدام مالی مهلت بخواهد و در این زمان که تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید می‌شود، می‌توان تکلیف لایحه CFT را روشن کرد. این گروه از صاحب‌نظران بر این باورند که همکاری‌های ایران در به سرانجام رساندن دو لایحه از چهار لایحه مورد نظر FATF، می‌تواند برای تمدید دوباره تعلیق ایران از لیست سیاه و گرفتن مهلت کارساز شود. این چهار لایحه عبارتند از: لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته (پالرمو)»، لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، لایحه «اصلاح قانون مبارزه باتامین مالی تروریسم» و لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» (CFT). مجلسی‌ها لایحه نخست را که قبلا به تصویب رسانده بودند، دیروز برای تأمین نظر شورای نگهبان، اصلاح کردند. لایحه دوم نیز در مجلس به تصویب رسیده و هم‌اکنون در شورای نگهبان در دست بررسی است. مجلسی‌ها کلیات لایحه سوم را نیز تصویب کرده و بررسی جزئیات آن را فعلا به کمیسیون قضایی سپرده‌اند. لایحه چهارم نیز آنچنان که گفته شد، برای دو ماه دیگر مسکوت ماند. با این همه، با توجه به آنکه گروه ویژه اقدام مالی قرار است در ماه ژوئن ۲۰۱۸ یعنی تیرماه امسال روند پیشرفت ایران در تکمیل برنامه عملیاتی را بررسی کند، دقت در این موضوع ضروری است که مکانیزم رای‌گیری در این گروه، براساس اجماع صورت می‌گیرد. در این میان آمریکا که همواره درباره ایران رأی منفی داده، این‌بار با لابی سنگین رژیم صهیونیستی و عربستان که اعضای ناظر و بدون رأی FATF هستند، آغاز کرده است. با توجه به آنکه اروپا، چین و کانادا معمولا در مقابل این نظر ایالات‌متحده قرار داشته‌اند، بنابر نظر کارشناسان، وزارت خارجه ایران باید برای جلوگیری از اثرگذاری اقدامات منفی ایالات‌متحده، عربستان و رژیم صهیونیستی، دست به کار شده و لابی جدی با اروپایی‌ها و نیز سایر کشورهای مخالف با آمریکا را آغاز کند.

کیهان
نشانه‌های شکست و تصمیم بهنگام
محمدحسین محترم: ... بعد از خروج آمریکا از برجام، مذاکره با اروپایی‌ها در حقیقت ازدست‌رفتن فرصتِ تصمیم‌گیری بهنگام برای ایران است. درخصوص بازی پرتناقض اروپایی‌ها وجریان نفوذی برای تحمیل «هم تحریم و هم برجام» بر ملت ایران باید گفت این سیاست که در حوزه سیاسی «متعهد به برجام هستیم» اما در حوزه اقتصادی «متضمن نیستیم» به همراه فضاسازی‌های داخلی برای پذیرش«برجامی معیوب» همان سیاست اوایل جنگ تحمیلی است که رئیس‌جمهور فراری وقت می‌گفت «زمین بدهیم و زمان بخریم»! در قالب برجام نیز «صنعت هسته‌ای را دادند تا زمان بخرند» و اکنون در ادامه این سیاست، هدف اروپایی‌ها از جمله نامه نوشتن به آمریکا برای مستثنی‌شدن چند شرکت اروپایی از تحریم‌ها و فضاسازی جریان غربگرا روی این اقدامات نمادین، از یک طرف معطل نگه‌داشتن ملت ایران است تا تحریم‌های آمریکا آثار خود را نشان دهد و از طرف دیگر فضا و فرصت و حق ایران برای خروج از برجام از دست برود و در آینده با هر اقدام ایران، جمهوری اسلامی را متهم به نقض برجام کنند. شاه کلید این بازی هم در دست آمانو است که قراره با ادعای بازرسی از اماکن نظامی ایران، به‌موقع رونمایی شود... لذا دولت باید با درک این سناریو و خروج به موقع از برجام معیوبِ باقی مانده، به استناد بند 36 برجام و ماده 3 قانون اقدام متناسب مجلس و شروط نه‌گانه رهبری و مصوبات شورای‌ عالی امنیت ملی، تا دیر نشده دشمنان را در رسیدن به اهداف خود از طریق «پل برجام» علیه ملت ایران ناکام بگذارد و تجربه‌های شش‌گانه‌ای بیان شده از سوی رهبری را «پل عبور از چالش برجام» قرار دهد که فرمودند «باید حرکت شجاعانه انجام داد، زمانی که در مقابل زیاده‌‌خواهی‌های آنها مُهر و موم‌های هسته‌ای را شکستیم و غنی‌‌سازی 20 درصد را انجام دادیم، غربی‌ها به التماس افتادند!»

اعتماد
اصلاح‌طلبی تنها راه خنثی‌کردن توطئه‌های براندازان است
در گفت‌وگو با محمود صادقی: ... محتمل است که هجمه‌ها نوعی برنامه‌ریزی مرموزانه‌ای از جانب بخشی از نهادهای امنیتی باشد. همچنین جریان‌های برانداز هم در این جهت حرکت می‌کنند. سازمان منافقین در سال ٧٦ تحلیل کرد که پیروزی آقای خاتمی سقوط نظام را ٢٠ سال عقب انداخت. براندازان وجود اصلاح‌طلبان را مانع تحرکات تجزیه‌طلبانه و خشونت‌طلبانه خودشان می‌دانند... ناگفته نماند که برخی کم‌کاری‌های اصلاح‌طلبان و انفعال آنها در برابر کم‌کاری‌های دولت فعلی، زمینه طرح این شعار‌ها و سوءاستفاده‌ها را فراهم کرده است. بخشی از این زمینه‌سازی به اصلاح‌طلبان و عقب‌ماندن‌شان از مطالبات مردم باز‌می‌گردد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها