خراسان سرزمین خنیاگران است
گروه هنر: «خنیاگران سرزمین مادری» عنوان برنامهای است که پنجشنبه، 31 خرداد، ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران با حضور و تجلیل از استاد عثمان محمدپرست، پیشکسوت دوتار خراسان، با هدف شناخت موسیقی خراسان با حضور استادان و هنرمندان موسیقی برگزار خواهد شد. به همین منظور روز گذشته، نشست خبری «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی، ایوب سعیدی، نوازنده دوتار و محسن سلیمانی، رئیس فرهنگسرای ارسباران، در محل این فرهنگسرا برگزار شد.
محسن سلیمانی، رئیس فرهنگسرای ارسباران، در صحبتهای کوتاهی گفت: «برنامههای مختلفی را در زمینه ایجاد و گسترش هنرها، بهخصوص در حوزه موسیقی دنبال میکنیم که از آن جمله میتوان به برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» اشاره کرد که در این دوره از برگزاری، به موسیقی خراسان میپردازد. در بخش موسیقی جنوب خراسان به دنبال استاد عثمان محمدپرست بودیم و قطعا در آینده از استادان دیگری نیز دعوت و تجلیل خواهد شد و امیدوارم در آینده به اقوام دیگر هم بپردازیم».
هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی، از دیگر سخنرانان این جلسه، با اشاره به ظرفیتهای خوب موسیقی خراسان گفت: «همه میدانند خراسان سرزمین خنیاگران است و جایگاه و پایگاه این نوع از موسیقی قبل و بعد از اسلام، خراسان است. خنیاگری در خراسان وامدار کسانی مانند باربد است، البته پس از اسلام نیز میتوان به چهرههای بزرگی در حوزه موسیقی خراسان، از جمله فارابی و خیام اشاره کرد».
او در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: «متأسفانه برخی از بزرگان موسیقی، کاری با موسیقی نواحی انجام دادند که آن را از اصالت دور کردند و اجرای برخی از آثار به شیوهای دیگر باعث شد تا به مرور بسیاری از علاقهمندان این آثار آنها را چیزی فارغ از نمونه اصلی اجرا کنند و متأسفانه روند این کار برای موسیقی نواحی آسیبزننده است». ایوب سعیدی، نوازنده دوتار، نیز گفت: «از ششسالگی تا امروز ساز میزنم و این دغدغه من است. بسیاری از هنرآموزان من وقتی با این پرسش مواجه میشوند که چطور به موسیقی نواحی یا دوتار علاقهمند شدی، اکثرا با مرور آثار بزرگان این عرصه، به این بخش علاقهمند شدند؛ مثلا اثر شب، سکوت، کویر استاد شجریان و این نشان میدهد که کار جدی در طولانیمدت جواب میدهد. یکی از مسائل مهم در آموزش، استفاده از فضای مجازی است، چراکه آهنگساز و نوازنده موسیقی نواحی بنا به دلایلی مجبور به انتشار اثر خود در فضای مجازی است. نباید فراموش کرد که یک کار جدی میتواند افراد زیادی را به آموزش موسیقی نواحی علاقهمند کند. به همین دلیل ما باید کار جدی در موسیقی نواحی داشته باشیم تا علاقهمندان به موسیقی نواحی بیشتر شوند».
گروه هنر: «خنیاگران سرزمین مادری» عنوان برنامهای است که پنجشنبه، 31 خرداد، ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران با حضور و تجلیل از استاد عثمان محمدپرست، پیشکسوت دوتار خراسان، با هدف شناخت موسیقی خراسان با حضور استادان و هنرمندان موسیقی برگزار خواهد شد. به همین منظور روز گذشته، نشست خبری «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی، ایوب سعیدی، نوازنده دوتار و محسن سلیمانی، رئیس فرهنگسرای ارسباران، در محل این فرهنگسرا برگزار شد.
محسن سلیمانی، رئیس فرهنگسرای ارسباران، در صحبتهای کوتاهی گفت: «برنامههای مختلفی را در زمینه ایجاد و گسترش هنرها، بهخصوص در حوزه موسیقی دنبال میکنیم که از آن جمله میتوان به برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» اشاره کرد که در این دوره از برگزاری، به موسیقی خراسان میپردازد. در بخش موسیقی جنوب خراسان به دنبال استاد عثمان محمدپرست بودیم و قطعا در آینده از استادان دیگری نیز دعوت و تجلیل خواهد شد و امیدوارم در آینده به اقوام دیگر هم بپردازیم».
هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی، از دیگر سخنرانان این جلسه، با اشاره به ظرفیتهای خوب موسیقی خراسان گفت: «همه میدانند خراسان سرزمین خنیاگران است و جایگاه و پایگاه این نوع از موسیقی قبل و بعد از اسلام، خراسان است. خنیاگری در خراسان وامدار کسانی مانند باربد است، البته پس از اسلام نیز میتوان به چهرههای بزرگی در حوزه موسیقی خراسان، از جمله فارابی و خیام اشاره کرد».
او در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: «متأسفانه برخی از بزرگان موسیقی، کاری با موسیقی نواحی انجام دادند که آن را از اصالت دور کردند و اجرای برخی از آثار به شیوهای دیگر باعث شد تا به مرور بسیاری از علاقهمندان این آثار آنها را چیزی فارغ از نمونه اصلی اجرا کنند و متأسفانه روند این کار برای موسیقی نواحی آسیبزننده است». ایوب سعیدی، نوازنده دوتار، نیز گفت: «از ششسالگی تا امروز ساز میزنم و این دغدغه من است. بسیاری از هنرآموزان من وقتی با این پرسش مواجه میشوند که چطور به موسیقی نواحی یا دوتار علاقهمند شدی، اکثرا با مرور آثار بزرگان این عرصه، به این بخش علاقهمند شدند؛ مثلا اثر شب، سکوت، کویر استاد شجریان و این نشان میدهد که کار جدی در طولانیمدت جواب میدهد. یکی از مسائل مهم در آموزش، استفاده از فضای مجازی است، چراکه آهنگساز و نوازنده موسیقی نواحی بنا به دلایلی مجبور به انتشار اثر خود در فضای مجازی است. نباید فراموش کرد که یک کار جدی میتواند افراد زیادی را به آموزش موسیقی نواحی علاقهمند کند. به همین دلیل ما باید کار جدی در موسیقی نواحی داشته باشیم تا علاقهمندان به موسیقی نواحی بیشتر شوند».