|

محمدجعفر منتظری با تکذیب خبر تجاوز در ایرانشهر :منبع خبر را تحت تعقیب قرار می‌دهیم

ورود دادستان به پرونده ایرانشهر

شرق: روز جمعه مولوی طیب ملازهي، امام‌جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر، در خطبه‌های نماز عید از تجاوز به 41 دختر در این شهرستان خبر داد که این موضوع به صورت گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بازخورد‌های فراوانی از سوی کاربران و مردم سیستان‌وبلوچستان داشته است.
در همین زمینه نبی‌بخش ‌داوودی، رئیس شورای تأمین و فرماندار ایرانشهر، درباره انتشار این مطالب در فضای مجازی در گفت‌وگو با وب‌سایت ندای زاهدان گفته بود: پیگیری این مسائل از نظر قانونی فرمت‌های خاص خودش را دارد و به راحتی نمی‌توان دراین‌باره اظهارنظر کرد؛ چراکه تاکنون به تعداد یا اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر دست نیافته‌ایم. در همان ابتدای امر و در کمتر از چند ساعت، عامل اصلی موضوع تجاوز را دستگیر کرده و در حال پیگیری هستیم، اما قضایا پیچیده است و تاکنون به جمع‌بندی نهایی در این موضوع نرسیده‌ایم.
داوودی معتقد است اثبات موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر، مستلزم آزمایش‌ها و پیگیری‌های ویژه است که در دستور کار شورای تأمین و پزشکی قانونی قرار گرفته و به‌زودی اخبار موثق دراین‌باره منتشر خواهد شد. فرماندار ایرانشهر می‌گوید: تاکنون هیچ تعدادی از این موضوع به‌طور قطع مشخص نشده و دامن‌زدن به این موضوعات تا زمان اثبات قطعی آن، سبب پیچیدگی بیشتر موضوع خواهد شد.
ماجرای تجاوز به دختران ایرانشهری به علت حساسیت‌های موجود در استان سیستان‌وبلوچستان، ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و از طرفی درباره تعداد دختران آسیب‌دیده نیز ابهامات و شبهه‌هایی به نظر می‌رسید؛ هرچند در عمق فاجعه تأثیر نمی‌گذاشت، اما اذهان عمومی نیازمند روشن‌‌شدن ابعاد این فاجعه بودند. مولوی طیب ملازهی، امام‌جمعه ایرانشهر که این خبر را در خطبه‌های نماز عید فطر عنوان کرده بود، دراین‌باره می‌گوید: منبع صحبتی که در عیدگاه نماز عید فطر ایرانشهر داشته‌ام، اولیای یکی از دختران آسیب‌دیده بود که با حجمی از نگرانی و اضطراب از بنده خواستند این موضوع را به گوش مسئولان برسانم تا پیگیری شده و از تکرار این اتفاق جلوگیری شود. او درباره تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر می‌افزاید: طبق اطلاعاتی که تا قبل از نماز عید فطر از طریق خانواده‌ها و اطلاعات انتظامی به بنده رسیده، تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر در چند ماه اخیر 41 نفر است. آخرین آماری که اداره آگاهی ایرانشهر بر اساس اعترافات فرد دستگیرشده به خانواده یکی از قربانیان داده است، از قربانی‌شدن 41 دختر ایرانشهری حکایت دارد. مولوی طیب می‌گوید: فرد دستگیرشده سرمایه‌دار و غنی است. متأسفانه عده‌ای زور دارند و عده‌ای هم زر و پول دارند و گاهی همراه‌شدن این دو گروه با هم، سبب رخ‌دادن اتفاقاتی مانند تجاوز به دختران در ایرانشهر می‌شود.
تعقيب منبع خبر
به گزارش روابط‌عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، با تکذیب ادعای مطرح‌شده مبنی‌بر تجاوز به تعدادی از بانوان در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضائی استان سیستان‌وبلوچستان خبر داد و اظهار کرد: مطابق اعلام مقامات قضائی محلی و دادستانی مرکز استان سیستان‌وبلوچستان و بررسی‌هایی که بنده به عمل آوردم، موضوع به‌ این ‌ترتیبی که مطرح شده است، تکذیب می‌شود. او تصریح کرد: شکایتی از سوی دو یا سه نفر از بانوان انجام شده که باید دید موضوع در چه حدی و به چه کیفیتی بوده است و آیا شکات به شکایت خود باقی هستند یا خیر؟
دادستان کل کشور با ابراز تأسف از اینکه گویا عده‌ای در کشور و با توجه به شرایط موجود برای پرداختن به اخباری که هیچ مبنا و منشأ صحیحی ندارد مأمور هستند، افزود: متأسفانه عده‌ای اذهان عمومی را مورد هجوم خبر دروغین خود قرار داده و تشویش اذهان عمومی می‌کنند، ولی بحث مهم این است که باید موضوع ریشه‌یابی شود.
وی از دستور به مراجع ذی‌صلاح قضائی برای یافتن منشأ و تحت تعقیب قرارگرفتن عامل انتشار این خبر کذب خبر داد و گفت: کسی که چنین خبری را ساخته و بی‌مبنا در یک جمع عمومی و مراسمی اعلام کرده است، حتما باید بتواند این ادعا را اثبات کند و در غیر این صورت این اقدام با عنوان اتهام تشویش اذهان عمومی به موجب قانون قابل تعقیب خواهد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری از ادامه بررسی‌ها و پیگیری ویژه دادستانی کل درباره این موضوع خبر داد و با بیان اینکه دستگاه قضائی در دفاع از حریم و نوامیس مردم تکلیف قانونی خود را انجام می‌دهد، گفت: قطعا این ماجرا به این کیفیتی که مطرح شده دروغ محض است و منبع این خبر را نیز تحت تعقیب قرار خواهیم داد و مقدمات آن نیز فراهم شده است. امروز کشور ما متأسفانه با آماجی از این‌گونه اخبار جعلی و دروغین مواجه است و همان‌طور که در همه دنیا اتفاقاتی این‌چنینی رخ می‌دهد، در کشور ۸۰‌میلیونی ما نیز ممکن است حوادث سوئی اتفاق بیفتد که البته وظیفه دستگاه قضائی، امنیتی و انتظامی پیگیری و پیشگیری از وقوع این‌گونه مسائل است؛ اما قوه ‌قضائیه با اینکه فردی از حضور در جمعی سوءاستفاده کرده یک خبر دروغین و جعلی را بدون بررسی صحت و سقم آن منتشر كند و حیثیت و آبروی خانواده‌ها را مورد هجمه قرار دهد، برخورد قاطع خواهد داشت. دادستان کل کشور به همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند، توصیه کرد که در بیان مطالبی که جنبه خبری دارد حتما صحت و سقم قضیه را بررسی کنند و افزود: همه بدانند در صورت انتشار یک خبر کذب این‌چنینی که آثار و تبعات سوء اجتماعی دارد قطعا موضوع قابل تعقیب خواهد بود. وی در پایان با تأکید بر اینکه قطعا‌ دستگاه قضائی شکایت کسی را که به قوه ‌قضائیه مراجعه کند در چارچوب قانون پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: همه باید بدانند که مسائل مربوط به امور اخلاقی، نوامیس مردم و مسائلی که جنبه حیثیتی و خانوادگی دارد به موجب موازین شرعی و قانونی باید مکتوم بماند لذا همگان وظیفه دارند اگر حادثه‌ای در جایی اتفاق افتاد آن را مکتوم کنند نه اینکه با طرح در اماکن عمومی در صورت بی‌اساس و بی‌مبنابودن آن ذهن خانواده‌ها و افکار عمومی را مشوش کرده و موجبات سوءاستفاده عده‌ای را فراهم کنند.
مراجعه یکی از دختران آسیب‌دیده به پزشکی قانونی
با وجود اعلام تجاوز به 41 دختر ایرانشهری، به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان سیستان‌وبلوچستان، تا روز گذشته فقط یک دختر به پزشکی قانونی مراجعه کرده است. به گفته رضا عبدی، تاکنون یک نفر از زنانی که در حادثه ایرانشهر مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، به پزشکی قانونی این استان مراجعه کرده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان که با ایرنا گفت‌وگو کرده بود، تصریح کرد: فرد 24ساله‌ای که امروز به پزشکی قانونی سیستان‌وبلوچستان مراجعه کرد، مورد اذیت، آزار، تجاوز به عنف و آدم‌ربایی قرار گرفته بود. وی خاطرنشان کرد: علائمی از تجاوز و آزار در وی مشهود بود که نتیجه بررسی‌های انجام‌شده به مراجع قضائی اعلام و از طریق آنها اعلام نظر خواهد شد. مدیرکل پزشکی قانونی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: وی در ادعای خود گفته که از سوی چهار نفر مورد تجاوز و آزار قرار گرفته است اما ما نمی‌توانیم تعداد متجاوزان را اثبات کنیم. همچنین در معاینه این فرد آثاری از ضرب‌وجرح نیز مشاهده شده است. از طرفی محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان، با اشاره به دستور وزیر کشور برای پیگیری حادثه ایرانشهر، گفته بود: نشست شورای تأمین استان برای بررسی ابعاد موضوع برگزار شده است و نتیجه اقدامات انجام‌شده اعلام خواهد شد. وی همچنین در حاشیه نشست شورای تأمین سیستان‌وبلوچستان اعلام کرده بود: در پی تجاوز به عنف که از سوی بزهکاران ایرانشهر اتفاق افتاده یک نفر شاکی به دادسرا مراجعه و بلافاصله پس از تشکیل پرونده در مدت چهار تا پنج ساعت نفر اول دستگیر شده و به جرم خود اعتراف کرده است. پس از شاکی اول، دو نفر دیگر به دستگاه قضائی شکایت کردند که می‌توان گفت این سه نفر با یکدیگر آشنا بودند. مرعشی افزود: مولوی ‌طیب در نماز عید فطر با اطلاعات کمی که داشت صحبت‌هایی دراین‌باره مطرح کرد که در نتیجه به این موضوع در فضای مجازی دامن زده شد و جو شهرستان را ملتهب کرد. معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: در پی این جوسازی‌ها تجمعی در مقابل فرمانداری از سوی شماری از مردم ایرانشهر برگزار شد که فرماندار در میان آنان حضور یافته و توانست مردم را توجیه کند. مرعشی افزود: با وقوع این حوادث، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، دستور داد تا استاندار سیستان‌وبلوچستان این موضوع را به‌جد پیگیری کند؛ در نتیجه دوشنبه /28 خرداد/ نشست شورای تأمین استان برگزار و ابعاد موضوع بررسی شد. وی اظهار کرد: سه نفر دیگر شناسایی شده‌اند که به‌زودی پس از دستگیری به سزای اعمال خود خواهند رسید.
بدون ترس شکایت کنید
مسئله تعرض به دختران ایرانشهری و اعتراض و تجمع مردم استان سیستان‌وبلوچستان حضور افرادی متنفذ برای رسیدگی به این فاجعه را طلب می‌کند. مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی (امام‌جمعه اهل سنت زاهدان) با تأکید بر این مسئله در گفت‌وگویی با ایلنا از دختران ایرانشهری که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، درخواست کرد بدون ترس طرح شکایت کنند. او در واکنش به این موضوع که ممکن است دخترانی که در ایرانشهر به آنها تجاوز شده به دلیل ترس از آبرو یا حاشیه‌های بعد از مطرح‌شدن این مسئله پنهان‌کاری و از طرح شکایت امتناع کنند، گفت: این جنایت پیش آمده ‌است و برای اینکه به این جنایت صحیح و درست رسیدگی شود، کسانی که مورد آزار و تجاوز قرار گرفته‌اند، باید حتما شکایت کنند و ترسی نداشته باشند. او تأکید کرد: این افراد نباید در رابطه با جان خود در خانواده احساس خطر کنند، چون این تجاوز به عنف بوده است. آنها گناهکار نیستند؛ چراکه خودشان رضایت نداشتند. زمانی که تجاوز انجام می‌شود، چون به زور این اقدام صورت می‌گیرد، کسانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، گناهی مرتکب نشده‌اند و هیچ کسی حق ندارد با آنها رفتار بدی داشته باشد. امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در پایان تأکید کرد: افرادی که به آنها تجاوز شده، هیچ ترسی نداشته باشند و هیچ‌کسی هم نباید با آنها برخورد کند؛ چون همان‌طور که گفتم آنها بی‌گناه هستند.
مسئولیت جامعه در قبال حفظ امنیت اجتماعی
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری سیستان‌وبلوچستان نیز درگفت‌وگو با سایت محلی ندای زاهدان حادثه اخیر ایرانشهر اين حادثه را حادثه‌ای غم‌انگیز توصیف کرد و ضمن محکوم‌کردن این حادثه اظهار کرد: دفتر بانوان و خانواده استانداری به محض اطلاع از این حادثه به بررسی این موضوع پرداخت؛ از‌همین‌رو با فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر گفت‌وگویی تلفنی درباره چگونگی این حادثه داشته‌ایم. دکتر فاطمه فاضلی در ادامه افزود: براساس اخبار و یافته‌ها چندین نفر از دختران ایرانشهری قربانی این حادثه شوم شده‌اند که فقط تعدادی جسارت این را یافته‌اند که از رنج حادثه سخن بگویند. دفتر بانوان و خانواده استانداری به‌عنوان متولی بانوان و خانواده استان، ضمن محکومیت حادثه براساس آنچه رسالت مهم این نهاد است، یعنی حمایت از زنان، از تمام ظرفیت‌های خود برای ایجاد یک پوشش حمایتی برای بانوان آسیب‌دیده استفاده خواهد کرد. مشاور استاندار در امور بانوان و خانواده در ادامه بیان كرد: در تلاشیم با خانواده‌های قربانی در ارتباط باشیم و سرمایه‌های اجتماعی‌ای را ‌که ناجوانمردانه قربانی شده‌اند، تنها نگذاریم‌ و در واقع خواسته ما از جامعه هم همین است. او افزود: ریش‌سفیدان و متنفذان استان به جدیت این حادثه را پیگیری کنند و جامعه را به آرامش، آگاهی و مسئولیت‌پذیری دعوت کنند.
اعزام تیم پزشکی برای بررسی ماجرای تعرض به دختران ایرانشهر
همچنین محمدمهران امینی‌فرد، رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر اعلام کرد: تیمی از وزارت بهداشت برای بررسی ابعاد تجاوز به دختران دوشنبه ۲۸ خرداد به ایرانشهر فرستاده شد. این تیم پزشکی، مسئله تجاوز به دختران ایرانشهری را از ابعاد روان‌شناختی و روان‌پزشکی بررسی کرده و آموزش‌های حمایتی لازم را به کارشناسان این دانشکده ارائه خواهد کرد. او تصریح کرد: ‌باید دید افراد آسیب‌دیده چه اقداماتی برای پیشگیری از بارداری یا پس از بارداری انجام داده‌اند و خانواده‌های آنان در چه وضعیت معیشتی قرار دارند و به چه حمایت‌های عاطفی و روانی‌ای نیاز دارند». رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر همچنین اعلام کرد حمایت روانی و جسمی از قربانیان تجاوز برعهده این دانشکده گذاشته شده است. به گفته او تاکنون سه نفر از این دختران از طریق پزشکی قانونی به علوم پزشکی ایرانشهر معرفی شده‌اند و آزمایش‌ها و خدمات لازم را دریافت کرده‌اند.

شرق: روز جمعه مولوی طیب ملازهي، امام‌جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر، در خطبه‌های نماز عید از تجاوز به 41 دختر در این شهرستان خبر داد که این موضوع به صورت گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بازخورد‌های فراوانی از سوی کاربران و مردم سیستان‌وبلوچستان داشته است.
در همین زمینه نبی‌بخش ‌داوودی، رئیس شورای تأمین و فرماندار ایرانشهر، درباره انتشار این مطالب در فضای مجازی در گفت‌وگو با وب‌سایت ندای زاهدان گفته بود: پیگیری این مسائل از نظر قانونی فرمت‌های خاص خودش را دارد و به راحتی نمی‌توان دراین‌باره اظهارنظر کرد؛ چراکه تاکنون به تعداد یا اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر دست نیافته‌ایم. در همان ابتدای امر و در کمتر از چند ساعت، عامل اصلی موضوع تجاوز را دستگیر کرده و در حال پیگیری هستیم، اما قضایا پیچیده است و تاکنون به جمع‌بندی نهایی در این موضوع نرسیده‌ایم.
داوودی معتقد است اثبات موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر، مستلزم آزمایش‌ها و پیگیری‌های ویژه است که در دستور کار شورای تأمین و پزشکی قانونی قرار گرفته و به‌زودی اخبار موثق دراین‌باره منتشر خواهد شد. فرماندار ایرانشهر می‌گوید: تاکنون هیچ تعدادی از این موضوع به‌طور قطع مشخص نشده و دامن‌زدن به این موضوعات تا زمان اثبات قطعی آن، سبب پیچیدگی بیشتر موضوع خواهد شد.
ماجرای تجاوز به دختران ایرانشهری به علت حساسیت‌های موجود در استان سیستان‌وبلوچستان، ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و از طرفی درباره تعداد دختران آسیب‌دیده نیز ابهامات و شبهه‌هایی به نظر می‌رسید؛ هرچند در عمق فاجعه تأثیر نمی‌گذاشت، اما اذهان عمومی نیازمند روشن‌‌شدن ابعاد این فاجعه بودند. مولوی طیب ملازهی، امام‌جمعه ایرانشهر که این خبر را در خطبه‌های نماز عید فطر عنوان کرده بود، دراین‌باره می‌گوید: منبع صحبتی که در عیدگاه نماز عید فطر ایرانشهر داشته‌ام، اولیای یکی از دختران آسیب‌دیده بود که با حجمی از نگرانی و اضطراب از بنده خواستند این موضوع را به گوش مسئولان برسانم تا پیگیری شده و از تکرار این اتفاق جلوگیری شود. او درباره تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر می‌افزاید: طبق اطلاعاتی که تا قبل از نماز عید فطر از طریق خانواده‌ها و اطلاعات انتظامی به بنده رسیده، تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر در چند ماه اخیر 41 نفر است. آخرین آماری که اداره آگاهی ایرانشهر بر اساس اعترافات فرد دستگیرشده به خانواده یکی از قربانیان داده است، از قربانی‌شدن 41 دختر ایرانشهری حکایت دارد. مولوی طیب می‌گوید: فرد دستگیرشده سرمایه‌دار و غنی است. متأسفانه عده‌ای زور دارند و عده‌ای هم زر و پول دارند و گاهی همراه‌شدن این دو گروه با هم، سبب رخ‌دادن اتفاقاتی مانند تجاوز به دختران در ایرانشهر می‌شود.
تعقيب منبع خبر
به گزارش روابط‌عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، با تکذیب ادعای مطرح‌شده مبنی‌بر تجاوز به تعدادی از بانوان در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضائی استان سیستان‌وبلوچستان خبر داد و اظهار کرد: مطابق اعلام مقامات قضائی محلی و دادستانی مرکز استان سیستان‌وبلوچستان و بررسی‌هایی که بنده به عمل آوردم، موضوع به‌ این ‌ترتیبی که مطرح شده است، تکذیب می‌شود. او تصریح کرد: شکایتی از سوی دو یا سه نفر از بانوان انجام شده که باید دید موضوع در چه حدی و به چه کیفیتی بوده است و آیا شکات به شکایت خود باقی هستند یا خیر؟
دادستان کل کشور با ابراز تأسف از اینکه گویا عده‌ای در کشور و با توجه به شرایط موجود برای پرداختن به اخباری که هیچ مبنا و منشأ صحیحی ندارد مأمور هستند، افزود: متأسفانه عده‌ای اذهان عمومی را مورد هجوم خبر دروغین خود قرار داده و تشویش اذهان عمومی می‌کنند، ولی بحث مهم این است که باید موضوع ریشه‌یابی شود.
وی از دستور به مراجع ذی‌صلاح قضائی برای یافتن منشأ و تحت تعقیب قرارگرفتن عامل انتشار این خبر کذب خبر داد و گفت: کسی که چنین خبری را ساخته و بی‌مبنا در یک جمع عمومی و مراسمی اعلام کرده است، حتما باید بتواند این ادعا را اثبات کند و در غیر این صورت این اقدام با عنوان اتهام تشویش اذهان عمومی به موجب قانون قابل تعقیب خواهد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری از ادامه بررسی‌ها و پیگیری ویژه دادستانی کل درباره این موضوع خبر داد و با بیان اینکه دستگاه قضائی در دفاع از حریم و نوامیس مردم تکلیف قانونی خود را انجام می‌دهد، گفت: قطعا این ماجرا به این کیفیتی که مطرح شده دروغ محض است و منبع این خبر را نیز تحت تعقیب قرار خواهیم داد و مقدمات آن نیز فراهم شده است. امروز کشور ما متأسفانه با آماجی از این‌گونه اخبار جعلی و دروغین مواجه است و همان‌طور که در همه دنیا اتفاقاتی این‌چنینی رخ می‌دهد، در کشور ۸۰‌میلیونی ما نیز ممکن است حوادث سوئی اتفاق بیفتد که البته وظیفه دستگاه قضائی، امنیتی و انتظامی پیگیری و پیشگیری از وقوع این‌گونه مسائل است؛ اما قوه ‌قضائیه با اینکه فردی از حضور در جمعی سوءاستفاده کرده یک خبر دروغین و جعلی را بدون بررسی صحت و سقم آن منتشر كند و حیثیت و آبروی خانواده‌ها را مورد هجمه قرار دهد، برخورد قاطع خواهد داشت. دادستان کل کشور به همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند، توصیه کرد که در بیان مطالبی که جنبه خبری دارد حتما صحت و سقم قضیه را بررسی کنند و افزود: همه بدانند در صورت انتشار یک خبر کذب این‌چنینی که آثار و تبعات سوء اجتماعی دارد قطعا موضوع قابل تعقیب خواهد بود. وی در پایان با تأکید بر اینکه قطعا‌ دستگاه قضائی شکایت کسی را که به قوه ‌قضائیه مراجعه کند در چارچوب قانون پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: همه باید بدانند که مسائل مربوط به امور اخلاقی، نوامیس مردم و مسائلی که جنبه حیثیتی و خانوادگی دارد به موجب موازین شرعی و قانونی باید مکتوم بماند لذا همگان وظیفه دارند اگر حادثه‌ای در جایی اتفاق افتاد آن را مکتوم کنند نه اینکه با طرح در اماکن عمومی در صورت بی‌اساس و بی‌مبنابودن آن ذهن خانواده‌ها و افکار عمومی را مشوش کرده و موجبات سوءاستفاده عده‌ای را فراهم کنند.
مراجعه یکی از دختران آسیب‌دیده به پزشکی قانونی
با وجود اعلام تجاوز به 41 دختر ایرانشهری، به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان سیستان‌وبلوچستان، تا روز گذشته فقط یک دختر به پزشکی قانونی مراجعه کرده است. به گفته رضا عبدی، تاکنون یک نفر از زنانی که در حادثه ایرانشهر مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، به پزشکی قانونی این استان مراجعه کرده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان که با ایرنا گفت‌وگو کرده بود، تصریح کرد: فرد 24ساله‌ای که امروز به پزشکی قانونی سیستان‌وبلوچستان مراجعه کرد، مورد اذیت، آزار، تجاوز به عنف و آدم‌ربایی قرار گرفته بود. وی خاطرنشان کرد: علائمی از تجاوز و آزار در وی مشهود بود که نتیجه بررسی‌های انجام‌شده به مراجع قضائی اعلام و از طریق آنها اعلام نظر خواهد شد. مدیرکل پزشکی قانونی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: وی در ادعای خود گفته که از سوی چهار نفر مورد تجاوز و آزار قرار گرفته است اما ما نمی‌توانیم تعداد متجاوزان را اثبات کنیم. همچنین در معاینه این فرد آثاری از ضرب‌وجرح نیز مشاهده شده است. از طرفی محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان، با اشاره به دستور وزیر کشور برای پیگیری حادثه ایرانشهر، گفته بود: نشست شورای تأمین استان برای بررسی ابعاد موضوع برگزار شده است و نتیجه اقدامات انجام‌شده اعلام خواهد شد. وی همچنین در حاشیه نشست شورای تأمین سیستان‌وبلوچستان اعلام کرده بود: در پی تجاوز به عنف که از سوی بزهکاران ایرانشهر اتفاق افتاده یک نفر شاکی به دادسرا مراجعه و بلافاصله پس از تشکیل پرونده در مدت چهار تا پنج ساعت نفر اول دستگیر شده و به جرم خود اعتراف کرده است. پس از شاکی اول، دو نفر دیگر به دستگاه قضائی شکایت کردند که می‌توان گفت این سه نفر با یکدیگر آشنا بودند. مرعشی افزود: مولوی ‌طیب در نماز عید فطر با اطلاعات کمی که داشت صحبت‌هایی دراین‌باره مطرح کرد که در نتیجه به این موضوع در فضای مجازی دامن زده شد و جو شهرستان را ملتهب کرد. معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: در پی این جوسازی‌ها تجمعی در مقابل فرمانداری از سوی شماری از مردم ایرانشهر برگزار شد که فرماندار در میان آنان حضور یافته و توانست مردم را توجیه کند. مرعشی افزود: با وقوع این حوادث، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، دستور داد تا استاندار سیستان‌وبلوچستان این موضوع را به‌جد پیگیری کند؛ در نتیجه دوشنبه /28 خرداد/ نشست شورای تأمین استان برگزار و ابعاد موضوع بررسی شد. وی اظهار کرد: سه نفر دیگر شناسایی شده‌اند که به‌زودی پس از دستگیری به سزای اعمال خود خواهند رسید.
بدون ترس شکایت کنید
مسئله تعرض به دختران ایرانشهری و اعتراض و تجمع مردم استان سیستان‌وبلوچستان حضور افرادی متنفذ برای رسیدگی به این فاجعه را طلب می‌کند. مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی (امام‌جمعه اهل سنت زاهدان) با تأکید بر این مسئله در گفت‌وگویی با ایلنا از دختران ایرانشهری که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، درخواست کرد بدون ترس طرح شکایت کنند. او در واکنش به این موضوع که ممکن است دخترانی که در ایرانشهر به آنها تجاوز شده به دلیل ترس از آبرو یا حاشیه‌های بعد از مطرح‌شدن این مسئله پنهان‌کاری و از طرح شکایت امتناع کنند، گفت: این جنایت پیش آمده ‌است و برای اینکه به این جنایت صحیح و درست رسیدگی شود، کسانی که مورد آزار و تجاوز قرار گرفته‌اند، باید حتما شکایت کنند و ترسی نداشته باشند. او تأکید کرد: این افراد نباید در رابطه با جان خود در خانواده احساس خطر کنند، چون این تجاوز به عنف بوده است. آنها گناهکار نیستند؛ چراکه خودشان رضایت نداشتند. زمانی که تجاوز انجام می‌شود، چون به زور این اقدام صورت می‌گیرد، کسانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، گناهی مرتکب نشده‌اند و هیچ کسی حق ندارد با آنها رفتار بدی داشته باشد. امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در پایان تأکید کرد: افرادی که به آنها تجاوز شده، هیچ ترسی نداشته باشند و هیچ‌کسی هم نباید با آنها برخورد کند؛ چون همان‌طور که گفتم آنها بی‌گناه هستند.
مسئولیت جامعه در قبال حفظ امنیت اجتماعی
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری سیستان‌وبلوچستان نیز درگفت‌وگو با سایت محلی ندای زاهدان حادثه اخیر ایرانشهر اين حادثه را حادثه‌ای غم‌انگیز توصیف کرد و ضمن محکوم‌کردن این حادثه اظهار کرد: دفتر بانوان و خانواده استانداری به محض اطلاع از این حادثه به بررسی این موضوع پرداخت؛ از‌همین‌رو با فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر گفت‌وگویی تلفنی درباره چگونگی این حادثه داشته‌ایم. دکتر فاطمه فاضلی در ادامه افزود: براساس اخبار و یافته‌ها چندین نفر از دختران ایرانشهری قربانی این حادثه شوم شده‌اند که فقط تعدادی جسارت این را یافته‌اند که از رنج حادثه سخن بگویند. دفتر بانوان و خانواده استانداری به‌عنوان متولی بانوان و خانواده استان، ضمن محکومیت حادثه براساس آنچه رسالت مهم این نهاد است، یعنی حمایت از زنان، از تمام ظرفیت‌های خود برای ایجاد یک پوشش حمایتی برای بانوان آسیب‌دیده استفاده خواهد کرد. مشاور استاندار در امور بانوان و خانواده در ادامه بیان كرد: در تلاشیم با خانواده‌های قربانی در ارتباط باشیم و سرمایه‌های اجتماعی‌ای را ‌که ناجوانمردانه قربانی شده‌اند، تنها نگذاریم‌ و در واقع خواسته ما از جامعه هم همین است. او افزود: ریش‌سفیدان و متنفذان استان به جدیت این حادثه را پیگیری کنند و جامعه را به آرامش، آگاهی و مسئولیت‌پذیری دعوت کنند.
اعزام تیم پزشکی برای بررسی ماجرای تعرض به دختران ایرانشهر
همچنین محمدمهران امینی‌فرد، رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر اعلام کرد: تیمی از وزارت بهداشت برای بررسی ابعاد تجاوز به دختران دوشنبه ۲۸ خرداد به ایرانشهر فرستاده شد. این تیم پزشکی، مسئله تجاوز به دختران ایرانشهری را از ابعاد روان‌شناختی و روان‌پزشکی بررسی کرده و آموزش‌های حمایتی لازم را به کارشناسان این دانشکده ارائه خواهد کرد. او تصریح کرد: ‌باید دید افراد آسیب‌دیده چه اقداماتی برای پیشگیری از بارداری یا پس از بارداری انجام داده‌اند و خانواده‌های آنان در چه وضعیت معیشتی قرار دارند و به چه حمایت‌های عاطفی و روانی‌ای نیاز دارند». رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر همچنین اعلام کرد حمایت روانی و جسمی از قربانیان تجاوز برعهده این دانشکده گذاشته شده است. به گفته او تاکنون سه نفر از این دختران از طریق پزشکی قانونی به علوم پزشکی ایرانشهر معرفی شده‌اند و آزمایش‌ها و خدمات لازم را دریافت کرده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها