|

مهندسی پزشکی در خدمت نظام سلامت

بایورزونانس، انقلابی در تشخیص و درمان بیماری‌ها

مهرداد احمدی. پژوهشگر حوزه مهندسی پزشکی

سرعت پیشرفت علم بسیار بالا رفته است. پزشکی و مهندسی پزشکی نیز روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند تا بتوانند هرچه سریع‌تر و با دقت بالاتر به نظام سلامت کمک کنند. هر فرایندی که توسعه می‌یابد یا هر دستگاهی که تولید می‌شود، به‌منظور پاسخ‌گویی به بخشی از نیاز بشر است. یکی از این دانش‌های نوین، روش تشخیصی و درمانی بایورزونانس است. نیاز به سلامتی، اساسی‌ترین دغدغه انسان است که برای تأمین آن، روش‌ها و دستگاه‌های زیادی ساخته شده‌اند، اما جذابیت روش بایورزونانس در این است که با کمک آن می‌توان به تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها پرداخت.
بایورزونانس چیست؟
بایورزونانس روشی جدید برای تشخیص و درمان بیماری‌هاست که چشم‌انداز تازه‌ای پیش روی پزشکی مدرن امروز قرار داده است. ارتعاش زیستی، معادل فارسی بایورزونانس است و به معنی ارتعاشاتی است که از سلول‌های زنده ساطع می‌شود. درواقع بایورزونانس علم تشخیص و درمان دیجیتالی بیماری‌ها با استفاده از فرکانس سلولی آنهاست که بر پایه آخرین یافته‌های بایوفیزیک و فیزیک کوانتوم شکل گرفته است. با بهره‌مندی از این روش می‌توان عوامل اصلی بروز بیماری‌های گوناگون را تشخیص و سپس با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته بایورزونانس درمان کرد؛ به‌عبارتی تمام سلول‌های زنده در طبیعت و نیز کلیه سلول‌های اندام‌های بدن انسان، ارتعاشات بایولوژیک دارند و در اطراف خود امواج بایوالکترومغناطیسی تولید می‌کنند که فرکانس آنها قابل اندازه‌گیری است. همان‌طور که گفته شد اساس کار بایورزونانس بر پایه دستاوردهای علمی، به‌ویژه فیزیک کوانتوم است. طبق نظریات فیزیک کوانتوم، هر ذره‌ای، از جمله سلول‌های بدن ما، در حال ساطع‌کردن امواج الکترومغناطیس از خود هستند. همچنین امواج الکترومغناطیسی که هر سلول منتشر می‌کند، منحصربه‌فرد و فقط مخصوص آن سلول است. برای مثال فرکانس امواج سلول‌های پوستی با امواج سلول‌های کبد متفاوت است و به‌همین‌ترتیب هر بافتی از بدن امواج خاص خود با فرکانس خاص خود را دارند. همچنین عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها نیز امواج با فرکانس منحصربه‌فرد خود را دارند. این منحصربه‌فردبودن فرکانس امواج سلول‌ها و عوامل بیماری‌زا مهم‌ترین نکته در استفاده از بایورزونانس است. حال با توجه به این پایه علمی اولین کاربرد دستگاه بایورزونانس تشخیص و شناسایی بیماری‌هاست. تشخیص درست بیماری بسیار حیاتی است چراکه اگر تشخیص بیماری به‌درستی نباشد، نمی‌توان درمان مناسب آنها را انجام داد. اگر بخواهیم عملکرد روش بایورزونانس را به زبان ساده توضیح دهیم و از صحبت‌های تخصصی بکاهیم می‌توان این‌گونه بیان کرد که با استفاده از روش بایورزونانس می‌توان امواج بایوالکترومغناطیس بدن را شناسایی کرد. همان‌طور که گفته شد به‌دلیل اینکه هر بافتی از بدن یا ویروس، باکتری و... موجود در بدن که باعث بروز بیماری شده، امواج منحصربه‌فرد خود را دارند، به‌این‌ترتیب با شناسایی آنها با دستگاه‌های پیشرفته می‌توان بیماری‌های موجود در بدن را تشخیص داد.
تشخیص بیماری‌ها با اسکن فرکانسی
در دستگاه‌های بایورزونانس، بانک اطلاعاتی جامع و کاملی شامل بیش از پنج هزارو 700 فرکانس مختلف از بافت‌های سالم بدن، بافت‌های ناسالم، همچنین ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها، سموم و به‌طورکلی عوامل بیماری‌زای مختلف وجود دارد. پزشک متخصص بایورزونانس در ابتدا به منظور تشخیص بیماری‌ها از بدن بیمار یک اسکن کامل فرکانسی گرفته و دستگاه این اسکن را با بانک اطلاعاتی خود مقایسه می‌کند؛ برای مثال اگر فردی دچار بیماری هپاتیت‌ب شده باشد، دستگاه اطلاعات اسکن‌شده از بیمار را با بانک اطلاعات خود مقایسه می‌کند تا از این طریق بیماری‌های موجود در فرد را شناسایی کند. در این صورت اگر فرکانس مربوط به هپاتیت‌ب در بدن بیمار وجود داشته باشد، بیماری هپاتیت تشخیص داده می‌شود. به‌همین‌ترتیب می‌توان به تشخیص بسیاری از بیماری‌های موجود در بدن بیماران کمک کرد. همچنین به‌دلیل منحصربه‌فردبودن فرکانس‌ها، تشخیص بیماری با روش بایورزونانس با دقت بسیار بالایی صورت می‌گیرد و در نتیجه درمان نیز به درستی انجام می‌شود.
درمان با استفاده از امواجِ عامل بیماری‌زا
اکنون که بیماری به درستی تشخیص داده شد، می‌توان وارد مراحل درمان شد. روش بایورزونانس برای درمان از امواج عامل بیماری‌زا استفاده می‌کند؛ یعنی فرکانس آن عامل را با فرایندهای خاصی مدوله می‌کند یا تغییر می‌دهد؛ مثلا معکوس کرده و مجددا به بدن بیمار انتقال می‌دهد و درنهایت این امر موجب ضعیف‌شدن عامل مخرب و کمک به فرایند بهبودی می‌شود. دستگاه بایورزونانس به منظور تشخیص و درمان بیماری‌ها از الکترودهای خاصی بهره می‌برد که با توجه به کاربردشان طراحی شده‌اند؛ تعدادی روی بدن بیمار قرار گرفته، برخی بر بدن چسبانده شده و همچنین الکترودهای دیگری وجود دارند که بیمار آنها را در دستان خود نگه می‌دارد. در گام اول درمان، اطلاعات فرکانسی دریافتی از الکترودهای گیرنده، در درون دستگاه معکوس شده و تغییر فاز داده می‌شوند. گام دوم درمان نیز عبارت است از برگشت فرکانس معکوس‌شده از طریق الکترودهای دیگری به بدن.
آنچه که الهام‌بخش دانشمندان بود
تحقیقات درباره روش بایورزونانس بیش از صد سال پیش از سوی دانشمندان آلمانی و روسی صورت گرفت. این دانشمندان با الهام‌گرفتن از طب سوزنی، مریدین‌ها و چاکراهای بدن درنهایت به روش بایورزونانس رسیدند. در ابتدا دکتر «رینهولد وول»، پزشک آلمانی، این روش را در سال 1950 سازماندهی کرد. او ارتباطات مهم انرژی بین نقاط مریدین‌ها، بافت‌ها، ارگان‌ها و دندان‌ها را کشف کرد. پس از آن دانشمندان دیگری همچون «فرنز مورل» دستگاه‌ها و مکانیسم‌های مختلفی برای انجام تشخیص و درمان با این روش خارق‌العاده را طراحی کردند؛ درواقع دستگاه آنها اطلاعات را از بیمار گرفته و پس از مدولاسیون به بدنش بازگشت می‌دادند. این دستگاه‌ها، ارتعاشات طبیعی و الکترومغناطیسی همه اندام‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و پاتوژن‌ها و عناصر و عوامل بیماری‌زا و غیربیماری‌زا را به ‌صورت دیجیتال ذخیره می‌کردند. این تحقیقات درنهایت منجر به پیشرفت آن به شکل امروزی با قابلیت بالا در تشخیص و درمان بیماری‌ها شد. همچنین امروزه دستگاه‌های مختلف با برندهای مختلفی درباره بایورزونانس طراحی و ساخته شده‌اند؛ دستگاه‌هایی که دارای استانداردهای اروپا و آمریکا بوده و تاکنون بیماران مختلفی را درمان کرده‌اند و مورد بحث بسیاری از مقالات علمی در کنگره‌های مرتبط شده‌اند.
دامنه کاربردهای بایورزونانس
علاوه بر مزیت‌هایی که بایورزونانس نسبت به دیگر روش‌‌های درمانی دارد، دامنه کاربردهای آن نیز متنوع است. بایورزونانس می‌تواند در طیف وسیعی از بیماری‌ها به‌ویژه در انواع آلرژی، دردهای مزمن و بیماری‌های التهابی، آسم، میگرن، مشکلات مربوط به سیستم گوارش و کبد، کمک به بهبودی و درمان سرطان، بیماری‌های سیستم ایمنی بدن و عصبی، بیماری‌های مربوط به غدد و هورمون‌ها، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های پوستی سودمند باشد. بنا بر قوانین علمی موجود و منحصربه‌فردبودن فرکانس‌های بافت سالم، بیمار و عوامل بیماری‌زا، این روش می‌تواند کارکرد فراوانی داشته باشد. برای هر یک از این کاربردها تاکنون آزمایش‌ها و تحقیقات زیادی انجام شده و همچنین مقالات علمی مختلفی نیز منتشر شده است. در اینجا فقط به برخی از کاربردهای این روش خارق‌العاده می‌پردازیم:
- تحلیل و آنالیز میزان سلامتی ارگان‌ها، غدد و سیستم‌های بدن
- شناسایی سموم و علل بیماری‌ها
- شناسایی و درمان آلرژی‌های محیطی و ناتوانی‌های مربوط به سموم، غبارهای شیمیایی و...
- شناسایی و درمان آلرژی‌های غذایی مانند ناتوانی در مصرف گندم و برخی مواد غذایی به‌طوری‌که بیش از 80 درصد بیماران پس از درمان، بدون هیچ عوارضی قادر به مصرف این مواد غذایی هستند.
- شناسایی حساسیت‌های الکترومغناطیسی و استرس‌های جئوپاتیک مانند امواج ناشی از موبایل و وای‌فای
- شناسایی و درمان ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها که عوامل بیماری‌زا هستند.
- شناسایی فعالیت‌های زیستی عوامل بیماری‌زا و درمان مربوط به آنها
- درمان مشکلات کبد و دستگاه گوارش مانند رفلکس معده، مشکلات روده‌ای و بیماری‌های التهابی روده‌ای (IBD)
- ازبین‌بردن خستگی، سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا
- برطرف‌کردن مشکلات مربوط به سینوس‌ها
- درمان دردهای مزمن و حاد ناشی از آسیب‌دیدگی‌های ورزشی و کمک به سرعت بهبودی در ورزشکاران
- درمان التهاب‌های مزمن شامل آرتریتیز
- افزایش سطح انرژی بدن
- درمان دردهای مزمن عضلانی مانند گرفتگی عضلات، آرنج تنیس، دردهای ناشی از گرفتگی عضلات گردن، کمر و شانه
- برطرف کردن مشکلات هورمونی شامل بیماری‌های کم‌کاری و پرکاری تیروئید
- درمان بیماری‌های هورمونی مربوط به ناباروری
- درمان آسم
- درمان اگزما، جوش‌های پوستی و بیماری‌های پوستی
- درمان تب یونجه
- درمان سردردهای شدید و میگرن
- کاهش مشکلات کم‌خوابی یا بی‌خوابی
- ترک اعتیاد
- کاهش وزن
- استفاده در دامپزشکی
کم‌کردن هزینه تشخیص و درمان
روش بایورزونانس به دلیل دارابودن مکانیسم خاصی که براساس امواج بایوالکترومغناطیس است، مزیت‌های زیادی نسبت به سایر روش‌های درمانی دارد؛ از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها
- درمان کاملا بدون درد و غیرتهاجمی
- تمرکز بر درمان و ازبین‌بردن عامل اصلی بیماری و نه‌فقط عوارض جانبی بیماری
- نیاز نبودن به انجام آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های مختلف برای تشخیص بیماری
- کم‌هزینه‌بودن آن نسبت به برخی روش‌های دیگر و به‌ویژه در برخی بیماری‌ها
- توانایی در تشخیص برخی بیماری‌هایی که تشخیص آنها با روش‌های مرسوم، سخت یا امکان‌پذیر نیست.
- درمان بیماری‌ها فقط در یک یا چند جلسه درمانی
- استفاده از گستره امواجی که برای بدن کاملا بی‌ضرر هستند.
- مناسب‌بودن برای همه بیماران از کودکان تا سالمندان
اما دیگر مزیت روش تشخیصی و درمانی بایورزونانس این است که با استفاده از آن می‌توان بیماری‌ها را در مراحل ابتدایی آنها تشخیص داد و درصدد درمان آنها برآمد. در‌این‌صورت هزینه‌های زمانی و مالی پیشرفت و حادشدن وضعیت بیماری دیگر وجود نخواهد داشت و تأثیر بسزایی در افزایش سطح سلامت جامعه خواهد داشت.
جایگاه بایورزونانس در ایران
سن بایورزونانس در ایران نسبت به سایر روش‌ها و تجهیزات بسیار کم است. بایورزونانس درحال‌حاضر مراحل تحقیق و بررسی را توسط محققان دانشگاه‌های امیرکبیر و علوم و تحقیقات تهران پشت سر می‌گذارد. امید است که این فعالیت‌ها پس از جلب رضایت وزارت محترم بهداشت و سلامت پزشکی منجر به فراگیرشدن این روش در کشور شود تا مردم بتوانند از این روش مفید بهره‌مند شوند. به‌این‌ترتیب می‌توان قدم مثبت و سازنده‌ای در افزایش هرچه بیشتر سطح سلامت در ایران برداشت.
بایورزونانس، درمانی مدرن همراه با طب سوزنی
بایورزونانس به‌تنهایی موفقیت‌های زیادی در درمان بیماری‌های مختلف داشته است؛ اما برای اثربخشی بیشتر در درمان و به‌عنوان مکملِ این روش، می‌توان از طب سوزنی نیز بهره برد. ممکن است فکر کنید که طب سوزنی به دلیل استفاده از سوزن‌های خاص خود روشی تهاجمی است؛ درحالی‌که روش بایورزونانس می‌تواند طب سوزنی را به روشی غیرتهاجمی مبدل کند. الکترود خاصی به این منظور طراحی و ساخته شده است که به داخل بدن نیز نفوذ نمی‌کند؛ بلکه تنها کافی است که آن را به آرامی بر نقاط طب سوزنی مد نظر قرار داد. استفاده از طب سوزنی به طور مکمل باعث افزایش کارایی درمان و کاهش هرچه سریع‌تر عوارض بیماری می‌شود. روش بایورزونانس گزینه دیگری نیز دارد. در برخی از دستگاه‌های موجود می‌توان با استفاده از الکترودهای ویژه، خواص دارویی را به آب یا قند یا هر ماده‌ای که توانایی حفظ خواص الکترومغناطیس را در خود داشته باشد، منتقل کرد. بیمار می‌تواند در مدت درمان خود از این آب یا قند که خواص درمانی به آنها القا شده است، استفاده کند؛ به‌این‌ترتیب سرعت بهبودی و درمان بیماران به‌ طور شگفت‌انگیزی افزایش می‌یابد. تاکنون گزارش‌های بسیاری درباره اثربخشی این روش درمانی در افزایش سرعت بهبودی ارائه شده است.
شناسایی و درمان عامل اصلی بیماری
تمرکز روش بایورزونانس بر شناسایی عامل اصلی بیماری است و نه‌فقط ازبین‌بردن برخی از علائم ظاهری آن. برخی از روش‌های درمانی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تنها به از‌بین‌بردن علائم بیماری می‌پردازند. این در حالی است که بایورزونانس دید عمیقی به تشخیص صحیح و درمان مناسب دارد؛ به‌طوری‌که عامل یا عوامل اصلی بیماری را شناسایی و درمان می‌کند. به‌عنوان مثال برخی از بیماران که گاهی دچار تنگی نفس می‌شوند، ممکن است مبتلا به آسم نباشند و عامل بیماری تنها آلرژی به برخی مواد غذایی باشد یا ماده‌ای که بیمار در محل کار خود یا خانه در معرض آن بوده است؛ درحالی‌که ممکن است تشخیص یک پزشک در نهایت آسم باشد و درمان مناسبی برای بیمار صورت نگیرد. به این منظور دستگاه‌های بایورزونانس مجموعه کاملی از آلرژن‌ها را دارد که به افزایش بازده تشخیص و درمان کمک شایانی می‌کند.
سخن پایانی
همان‌طور که بیان شد، روش بایورزونانس بر پایه دریافت فرکانس‌های بدن بیمار و ارسال فرکانس‌های درمانی است. همه این فرکانس‌ها از جنس فرکانس‌های بایوالکترومغناطیس خود بدن هستند و دامنه آنها بسیار کوتاه و ضعیف است، در نتیجه هیچ‌گونه اثر مخربی بر بدن ندارند. با استفاده از این فرکانس‌ها عوامل بیماری‌زا از بین می‌روند و بافت‌های مختلف بدن به فرکانس طبیعی خود بازمی‌گردند.

اصول علمی و تجربه عملی بایورزونانس
گروه علم: بیش از 30 سال است که بایورزونانس به‌عنوان یک روش متداول و ثابت‌شده برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. یکی از افرادی که در این زمینه بسیار کار کرده است، دکتر «یورگِن هِنِک» است. «یورگن هنک»، نویسنده، متخصص عمومی و نوروپاتی است. او از سال 1988 با روش بایورزونانس کار می‌کند. تمرکز کار او درمان جامع آلرژی است. او در این 20 سال روش بایورزونانس را با موفقیت در درمانگاه خود استفاده کرده و بازخورد این روش و تجربیات مربوط به رویکرد درمانی‌اش را به زبانی ساده و منسجم در قالب کتاب Bioresonance: a new view of medicine منتشر کرده است. این کتاب به بیان اصول علمی و تجربه‌های عملی درباره بایورزونانس می‌پردازد. کتاب «بایورزونانس: یک دیدگاه جدید پزشکی» اولین و تنها ترجمه فارسی از این کتاب است؛ این در حالی است که تاکنون هیچ تألیفی درباره بایورزونانس در کشور انجام نشده است. در این کتاب به مواردی از قبیل معرفی بایورزونانس، تاریخچه، نحوه عملکرد بایورزونانس، توضیح درباره پایه علمی و مسائل فنی دستگاه بایورزونانس، مثال‌های فراوان از بیماری‌هایی که با بهره‌مندی از این روش درمان شده‌اند و کاربردهای آن، نتایج به‌دست‌آمده درباره اثربخشی بایورزونانس، چگونگی عملکرد دستگاه‌های بایورزونانس و اقدامات درمانی در بیماران و علائم، گزینه‌ها، محدودیت‌ها با طیف وسیعی از مطالعات موردی پرداخته می‌شود. گفتنی است این کتاب را مهرداد احمدی ترجمه کرده و انتشارات تزکیه آن را چاپ و منتشر کرده است.

سرعت پیشرفت علم بسیار بالا رفته است. پزشکی و مهندسی پزشکی نیز روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند تا بتوانند هرچه سریع‌تر و با دقت بالاتر به نظام سلامت کمک کنند. هر فرایندی که توسعه می‌یابد یا هر دستگاهی که تولید می‌شود، به‌منظور پاسخ‌گویی به بخشی از نیاز بشر است. یکی از این دانش‌های نوین، روش تشخیصی و درمانی بایورزونانس است. نیاز به سلامتی، اساسی‌ترین دغدغه انسان است که برای تأمین آن، روش‌ها و دستگاه‌های زیادی ساخته شده‌اند، اما جذابیت روش بایورزونانس در این است که با کمک آن می‌توان به تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها پرداخت.
بایورزونانس چیست؟
بایورزونانس روشی جدید برای تشخیص و درمان بیماری‌هاست که چشم‌انداز تازه‌ای پیش روی پزشکی مدرن امروز قرار داده است. ارتعاش زیستی، معادل فارسی بایورزونانس است و به معنی ارتعاشاتی است که از سلول‌های زنده ساطع می‌شود. درواقع بایورزونانس علم تشخیص و درمان دیجیتالی بیماری‌ها با استفاده از فرکانس سلولی آنهاست که بر پایه آخرین یافته‌های بایوفیزیک و فیزیک کوانتوم شکل گرفته است. با بهره‌مندی از این روش می‌توان عوامل اصلی بروز بیماری‌های گوناگون را تشخیص و سپس با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته بایورزونانس درمان کرد؛ به‌عبارتی تمام سلول‌های زنده در طبیعت و نیز کلیه سلول‌های اندام‌های بدن انسان، ارتعاشات بایولوژیک دارند و در اطراف خود امواج بایوالکترومغناطیسی تولید می‌کنند که فرکانس آنها قابل اندازه‌گیری است. همان‌طور که گفته شد اساس کار بایورزونانس بر پایه دستاوردهای علمی، به‌ویژه فیزیک کوانتوم است. طبق نظریات فیزیک کوانتوم، هر ذره‌ای، از جمله سلول‌های بدن ما، در حال ساطع‌کردن امواج الکترومغناطیس از خود هستند. همچنین امواج الکترومغناطیسی که هر سلول منتشر می‌کند، منحصربه‌فرد و فقط مخصوص آن سلول است. برای مثال فرکانس امواج سلول‌های پوستی با امواج سلول‌های کبد متفاوت است و به‌همین‌ترتیب هر بافتی از بدن امواج خاص خود با فرکانس خاص خود را دارند. همچنین عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها نیز امواج با فرکانس منحصربه‌فرد خود را دارند. این منحصربه‌فردبودن فرکانس امواج سلول‌ها و عوامل بیماری‌زا مهم‌ترین نکته در استفاده از بایورزونانس است. حال با توجه به این پایه علمی اولین کاربرد دستگاه بایورزونانس تشخیص و شناسایی بیماری‌هاست. تشخیص درست بیماری بسیار حیاتی است چراکه اگر تشخیص بیماری به‌درستی نباشد، نمی‌توان درمان مناسب آنها را انجام داد. اگر بخواهیم عملکرد روش بایورزونانس را به زبان ساده توضیح دهیم و از صحبت‌های تخصصی بکاهیم می‌توان این‌گونه بیان کرد که با استفاده از روش بایورزونانس می‌توان امواج بایوالکترومغناطیس بدن را شناسایی کرد. همان‌طور که گفته شد به‌دلیل اینکه هر بافتی از بدن یا ویروس، باکتری و... موجود در بدن که باعث بروز بیماری شده، امواج منحصربه‌فرد خود را دارند، به‌این‌ترتیب با شناسایی آنها با دستگاه‌های پیشرفته می‌توان بیماری‌های موجود در بدن را تشخیص داد.
تشخیص بیماری‌ها با اسکن فرکانسی
در دستگاه‌های بایورزونانس، بانک اطلاعاتی جامع و کاملی شامل بیش از پنج هزارو 700 فرکانس مختلف از بافت‌های سالم بدن، بافت‌های ناسالم، همچنین ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها، سموم و به‌طورکلی عوامل بیماری‌زای مختلف وجود دارد. پزشک متخصص بایورزونانس در ابتدا به منظور تشخیص بیماری‌ها از بدن بیمار یک اسکن کامل فرکانسی گرفته و دستگاه این اسکن را با بانک اطلاعاتی خود مقایسه می‌کند؛ برای مثال اگر فردی دچار بیماری هپاتیت‌ب شده باشد، دستگاه اطلاعات اسکن‌شده از بیمار را با بانک اطلاعات خود مقایسه می‌کند تا از این طریق بیماری‌های موجود در فرد را شناسایی کند. در این صورت اگر فرکانس مربوط به هپاتیت‌ب در بدن بیمار وجود داشته باشد، بیماری هپاتیت تشخیص داده می‌شود. به‌همین‌ترتیب می‌توان به تشخیص بسیاری از بیماری‌های موجود در بدن بیماران کمک کرد. همچنین به‌دلیل منحصربه‌فردبودن فرکانس‌ها، تشخیص بیماری با روش بایورزونانس با دقت بسیار بالایی صورت می‌گیرد و در نتیجه درمان نیز به درستی انجام می‌شود.
درمان با استفاده از امواجِ عامل بیماری‌زا
اکنون که بیماری به درستی تشخیص داده شد، می‌توان وارد مراحل درمان شد. روش بایورزونانس برای درمان از امواج عامل بیماری‌زا استفاده می‌کند؛ یعنی فرکانس آن عامل را با فرایندهای خاصی مدوله می‌کند یا تغییر می‌دهد؛ مثلا معکوس کرده و مجددا به بدن بیمار انتقال می‌دهد و درنهایت این امر موجب ضعیف‌شدن عامل مخرب و کمک به فرایند بهبودی می‌شود. دستگاه بایورزونانس به منظور تشخیص و درمان بیماری‌ها از الکترودهای خاصی بهره می‌برد که با توجه به کاربردشان طراحی شده‌اند؛ تعدادی روی بدن بیمار قرار گرفته، برخی بر بدن چسبانده شده و همچنین الکترودهای دیگری وجود دارند که بیمار آنها را در دستان خود نگه می‌دارد. در گام اول درمان، اطلاعات فرکانسی دریافتی از الکترودهای گیرنده، در درون دستگاه معکوس شده و تغییر فاز داده می‌شوند. گام دوم درمان نیز عبارت است از برگشت فرکانس معکوس‌شده از طریق الکترودهای دیگری به بدن.
آنچه که الهام‌بخش دانشمندان بود
تحقیقات درباره روش بایورزونانس بیش از صد سال پیش از سوی دانشمندان آلمانی و روسی صورت گرفت. این دانشمندان با الهام‌گرفتن از طب سوزنی، مریدین‌ها و چاکراهای بدن درنهایت به روش بایورزونانس رسیدند. در ابتدا دکتر «رینهولد وول»، پزشک آلمانی، این روش را در سال 1950 سازماندهی کرد. او ارتباطات مهم انرژی بین نقاط مریدین‌ها، بافت‌ها، ارگان‌ها و دندان‌ها را کشف کرد. پس از آن دانشمندان دیگری همچون «فرنز مورل» دستگاه‌ها و مکانیسم‌های مختلفی برای انجام تشخیص و درمان با این روش خارق‌العاده را طراحی کردند؛ درواقع دستگاه آنها اطلاعات را از بیمار گرفته و پس از مدولاسیون به بدنش بازگشت می‌دادند. این دستگاه‌ها، ارتعاشات طبیعی و الکترومغناطیسی همه اندام‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و پاتوژن‌ها و عناصر و عوامل بیماری‌زا و غیربیماری‌زا را به ‌صورت دیجیتال ذخیره می‌کردند. این تحقیقات درنهایت منجر به پیشرفت آن به شکل امروزی با قابلیت بالا در تشخیص و درمان بیماری‌ها شد. همچنین امروزه دستگاه‌های مختلف با برندهای مختلفی درباره بایورزونانس طراحی و ساخته شده‌اند؛ دستگاه‌هایی که دارای استانداردهای اروپا و آمریکا بوده و تاکنون بیماران مختلفی را درمان کرده‌اند و مورد بحث بسیاری از مقالات علمی در کنگره‌های مرتبط شده‌اند.
دامنه کاربردهای بایورزونانس
علاوه بر مزیت‌هایی که بایورزونانس نسبت به دیگر روش‌‌های درمانی دارد، دامنه کاربردهای آن نیز متنوع است. بایورزونانس می‌تواند در طیف وسیعی از بیماری‌ها به‌ویژه در انواع آلرژی، دردهای مزمن و بیماری‌های التهابی، آسم، میگرن، مشکلات مربوط به سیستم گوارش و کبد، کمک به بهبودی و درمان سرطان، بیماری‌های سیستم ایمنی بدن و عصبی، بیماری‌های مربوط به غدد و هورمون‌ها، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های پوستی سودمند باشد. بنا بر قوانین علمی موجود و منحصربه‌فردبودن فرکانس‌های بافت سالم، بیمار و عوامل بیماری‌زا، این روش می‌تواند کارکرد فراوانی داشته باشد. برای هر یک از این کاربردها تاکنون آزمایش‌ها و تحقیقات زیادی انجام شده و همچنین مقالات علمی مختلفی نیز منتشر شده است. در اینجا فقط به برخی از کاربردهای این روش خارق‌العاده می‌پردازیم:
- تحلیل و آنالیز میزان سلامتی ارگان‌ها، غدد و سیستم‌های بدن
- شناسایی سموم و علل بیماری‌ها
- شناسایی و درمان آلرژی‌های محیطی و ناتوانی‌های مربوط به سموم، غبارهای شیمیایی و...
- شناسایی و درمان آلرژی‌های غذایی مانند ناتوانی در مصرف گندم و برخی مواد غذایی به‌طوری‌که بیش از 80 درصد بیماران پس از درمان، بدون هیچ عوارضی قادر به مصرف این مواد غذایی هستند.
- شناسایی حساسیت‌های الکترومغناطیسی و استرس‌های جئوپاتیک مانند امواج ناشی از موبایل و وای‌فای
- شناسایی و درمان ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها که عوامل بیماری‌زا هستند.
- شناسایی فعالیت‌های زیستی عوامل بیماری‌زا و درمان مربوط به آنها
- درمان مشکلات کبد و دستگاه گوارش مانند رفلکس معده، مشکلات روده‌ای و بیماری‌های التهابی روده‌ای (IBD)
- ازبین‌بردن خستگی، سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا
- برطرف‌کردن مشکلات مربوط به سینوس‌ها
- درمان دردهای مزمن و حاد ناشی از آسیب‌دیدگی‌های ورزشی و کمک به سرعت بهبودی در ورزشکاران
- درمان التهاب‌های مزمن شامل آرتریتیز
- افزایش سطح انرژی بدن
- درمان دردهای مزمن عضلانی مانند گرفتگی عضلات، آرنج تنیس، دردهای ناشی از گرفتگی عضلات گردن، کمر و شانه
- برطرف کردن مشکلات هورمونی شامل بیماری‌های کم‌کاری و پرکاری تیروئید
- درمان بیماری‌های هورمونی مربوط به ناباروری
- درمان آسم
- درمان اگزما، جوش‌های پوستی و بیماری‌های پوستی
- درمان تب یونجه
- درمان سردردهای شدید و میگرن
- کاهش مشکلات کم‌خوابی یا بی‌خوابی
- ترک اعتیاد
- کاهش وزن
- استفاده در دامپزشکی
کم‌کردن هزینه تشخیص و درمان
روش بایورزونانس به دلیل دارابودن مکانیسم خاصی که براساس امواج بایوالکترومغناطیس است، مزیت‌های زیادی نسبت به سایر روش‌های درمانی دارد؛ از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها
- درمان کاملا بدون درد و غیرتهاجمی
- تمرکز بر درمان و ازبین‌بردن عامل اصلی بیماری و نه‌فقط عوارض جانبی بیماری
- نیاز نبودن به انجام آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های مختلف برای تشخیص بیماری
- کم‌هزینه‌بودن آن نسبت به برخی روش‌های دیگر و به‌ویژه در برخی بیماری‌ها
- توانایی در تشخیص برخی بیماری‌هایی که تشخیص آنها با روش‌های مرسوم، سخت یا امکان‌پذیر نیست.
- درمان بیماری‌ها فقط در یک یا چند جلسه درمانی
- استفاده از گستره امواجی که برای بدن کاملا بی‌ضرر هستند.
- مناسب‌بودن برای همه بیماران از کودکان تا سالمندان
اما دیگر مزیت روش تشخیصی و درمانی بایورزونانس این است که با استفاده از آن می‌توان بیماری‌ها را در مراحل ابتدایی آنها تشخیص داد و درصدد درمان آنها برآمد. در‌این‌صورت هزینه‌های زمانی و مالی پیشرفت و حادشدن وضعیت بیماری دیگر وجود نخواهد داشت و تأثیر بسزایی در افزایش سطح سلامت جامعه خواهد داشت.
جایگاه بایورزونانس در ایران
سن بایورزونانس در ایران نسبت به سایر روش‌ها و تجهیزات بسیار کم است. بایورزونانس درحال‌حاضر مراحل تحقیق و بررسی را توسط محققان دانشگاه‌های امیرکبیر و علوم و تحقیقات تهران پشت سر می‌گذارد. امید است که این فعالیت‌ها پس از جلب رضایت وزارت محترم بهداشت و سلامت پزشکی منجر به فراگیرشدن این روش در کشور شود تا مردم بتوانند از این روش مفید بهره‌مند شوند. به‌این‌ترتیب می‌توان قدم مثبت و سازنده‌ای در افزایش هرچه بیشتر سطح سلامت در ایران برداشت.
بایورزونانس، درمانی مدرن همراه با طب سوزنی
بایورزونانس به‌تنهایی موفقیت‌های زیادی در درمان بیماری‌های مختلف داشته است؛ اما برای اثربخشی بیشتر در درمان و به‌عنوان مکملِ این روش، می‌توان از طب سوزنی نیز بهره برد. ممکن است فکر کنید که طب سوزنی به دلیل استفاده از سوزن‌های خاص خود روشی تهاجمی است؛ درحالی‌که روش بایورزونانس می‌تواند طب سوزنی را به روشی غیرتهاجمی مبدل کند. الکترود خاصی به این منظور طراحی و ساخته شده است که به داخل بدن نیز نفوذ نمی‌کند؛ بلکه تنها کافی است که آن را به آرامی بر نقاط طب سوزنی مد نظر قرار داد. استفاده از طب سوزنی به طور مکمل باعث افزایش کارایی درمان و کاهش هرچه سریع‌تر عوارض بیماری می‌شود. روش بایورزونانس گزینه دیگری نیز دارد. در برخی از دستگاه‌های موجود می‌توان با استفاده از الکترودهای ویژه، خواص دارویی را به آب یا قند یا هر ماده‌ای که توانایی حفظ خواص الکترومغناطیس را در خود داشته باشد، منتقل کرد. بیمار می‌تواند در مدت درمان خود از این آب یا قند که خواص درمانی به آنها القا شده است، استفاده کند؛ به‌این‌ترتیب سرعت بهبودی و درمان بیماران به‌ طور شگفت‌انگیزی افزایش می‌یابد. تاکنون گزارش‌های بسیاری درباره اثربخشی این روش درمانی در افزایش سرعت بهبودی ارائه شده است.
شناسایی و درمان عامل اصلی بیماری
تمرکز روش بایورزونانس بر شناسایی عامل اصلی بیماری است و نه‌فقط ازبین‌بردن برخی از علائم ظاهری آن. برخی از روش‌های درمانی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تنها به از‌بین‌بردن علائم بیماری می‌پردازند. این در حالی است که بایورزونانس دید عمیقی به تشخیص صحیح و درمان مناسب دارد؛ به‌طوری‌که عامل یا عوامل اصلی بیماری را شناسایی و درمان می‌کند. به‌عنوان مثال برخی از بیماران که گاهی دچار تنگی نفس می‌شوند، ممکن است مبتلا به آسم نباشند و عامل بیماری تنها آلرژی به برخی مواد غذایی باشد یا ماده‌ای که بیمار در محل کار خود یا خانه در معرض آن بوده است؛ درحالی‌که ممکن است تشخیص یک پزشک در نهایت آسم باشد و درمان مناسبی برای بیمار صورت نگیرد. به این منظور دستگاه‌های بایورزونانس مجموعه کاملی از آلرژن‌ها را دارد که به افزایش بازده تشخیص و درمان کمک شایانی می‌کند.
سخن پایانی
همان‌طور که بیان شد، روش بایورزونانس بر پایه دریافت فرکانس‌های بدن بیمار و ارسال فرکانس‌های درمانی است. همه این فرکانس‌ها از جنس فرکانس‌های بایوالکترومغناطیس خود بدن هستند و دامنه آنها بسیار کوتاه و ضعیف است، در نتیجه هیچ‌گونه اثر مخربی بر بدن ندارند. با استفاده از این فرکانس‌ها عوامل بیماری‌زا از بین می‌روند و بافت‌های مختلف بدن به فرکانس طبیعی خود بازمی‌گردند.

اصول علمی و تجربه عملی بایورزونانس
گروه علم: بیش از 30 سال است که بایورزونانس به‌عنوان یک روش متداول و ثابت‌شده برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. یکی از افرادی که در این زمینه بسیار کار کرده است، دکتر «یورگِن هِنِک» است. «یورگن هنک»، نویسنده، متخصص عمومی و نوروپاتی است. او از سال 1988 با روش بایورزونانس کار می‌کند. تمرکز کار او درمان جامع آلرژی است. او در این 20 سال روش بایورزونانس را با موفقیت در درمانگاه خود استفاده کرده و بازخورد این روش و تجربیات مربوط به رویکرد درمانی‌اش را به زبانی ساده و منسجم در قالب کتاب Bioresonance: a new view of medicine منتشر کرده است. این کتاب به بیان اصول علمی و تجربه‌های عملی درباره بایورزونانس می‌پردازد. کتاب «بایورزونانس: یک دیدگاه جدید پزشکی» اولین و تنها ترجمه فارسی از این کتاب است؛ این در حالی است که تاکنون هیچ تألیفی درباره بایورزونانس در کشور انجام نشده است. در این کتاب به مواردی از قبیل معرفی بایورزونانس، تاریخچه، نحوه عملکرد بایورزونانس، توضیح درباره پایه علمی و مسائل فنی دستگاه بایورزونانس، مثال‌های فراوان از بیماری‌هایی که با بهره‌مندی از این روش درمان شده‌اند و کاربردهای آن، نتایج به‌دست‌آمده درباره اثربخشی بایورزونانس، چگونگی عملکرد دستگاه‌های بایورزونانس و اقدامات درمانی در بیماران و علائم، گزینه‌ها، محدودیت‌ها با طیف وسیعی از مطالعات موردی پرداخته می‌شود. گفتنی است این کتاب را مهرداد احمدی ترجمه کرده و انتشارات تزکیه آن را چاپ و منتشر کرده است.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها