|

معني ندارد که نفت ايران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود؛ اگر شما توانستيد، اين کار را بکنيد تا نتيجه‌اش را ببينيد

هشدار روحاني به آمريکا از قلب اروپا

شرق: رئيس‌جمهوري بعد از خروج يک‌جانبه آمريکا از برجام، در اولين سفر خود به اروپا، روز گذشته را در سوئيس گذراند و امروز را در اتريش سپري خواهد کرد. حسن روحاني که به همراه محمدجواد ظريف، وزير خارجه، حسن قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت و همچنين هيئت بلندپايه سياسي و اقتصادي به اين دو کشور سفر کرده است، پيش از ترک تهران با بيان اين موضوع که شرايط امروز ما با اروپا مقداري با گذشته متفاوت است، اين سفر را فرصتي خوانده بود که درباره آينده برجام و نيز توافقات با اتحاديه اروپا مذاکره کند. هم‌زمان با ورود روحاني به برن، سخنگوي «فدريکا موگريني»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، با تأكيد بر تعهد اين اتحاديه به اجراي کامل و مؤثر برجام، اين توافق را به نفع امنيت اروپا و جامعه بين‌المللي خواند. رئيس‌جمهوري امروز در حالي در اتريش خواهد بود که اين کشور از روز يکشنبه رياست اتحاديه اروپا را بر عهده دارد. روحاني گفته: در اين سفر قرار است با اروپا درباره مسائل سوريه، يمن و مسئوليتي که همه جهان در اين مسائل دارند و نقشي که ايران مي‌تواند در ثبات و امنيت خاورميانه داشته باشد، مذاکره کنيم.
مذاکرات خصوصي
رؤساي جمهوري ايران و سوئيس
رؤساي جمهوري اسلامي ايران و کنفدراسيون سوئيس شامگاه دوشنبه به وقت برن، در هتل محل اقامت حسن روحاني درباره راه‌هاي توسعه و تعميق روابط مشترک در همه حوزه‌هاي مورد علاقه، گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. به گزارش ايسنا، در اين ديدار، حسن روحاني برجام را يک توافق چندجانبه و بين‌المللي خواند و تأكيد کرد آمريکا با خروج از اين توافق نشان داد به تعهداتش در عرصه بين‌المللي پايبند نيست.
او با تأكيد بر ضرورت تقويت تبادل‌نظر و رايزني‌هاي دو کشور در مسائل مهم منطقه و جهان گفت: «جمهوري اسلامي ايران هرگز آغازگر تنش در منطقه نبوده و سياست ما همکاري و دوستي با همسايگان است».
«الن برسه»، رئيس‌جمهوري سوئيس، نيز با تأكيد بر حمايت کشورش از توافق برجام گفت: «اين توافق که پس از مذاکرات طولاني حاصل شده، به تأييد شوراي امنيت سازمان ملل نيز رسيده است و همه کشورها بايد براي حفظ آن تلاش کنند».
حرف آمريکايي‌ها درباره نفت ايران
گزافه‌گويي است
رئيس‌جمهوري همچنين عصر روز گذشته به همراه «آلن برسه»، رئيس کنفدراسيون سوئيس و پس از امضاي سه سند همکاري ميان دو کشور، در نشستي خبري با اشاره به اينکه يکي از مسائل مهمی که درباره آن گفت‌وگو شد، مسئله برجام و لزوم احترام همه کشورها به توافقات بين‌المللي و مصوبات شوراي امنيت به‌ويژه قطع‌نامه 2231 بود، گفت: «همان‌طور که قبلا هم تأكيد کرده‌ايم، تا زماني که منافع ما در توافق برجام تأمين شود و مطمئن به استفاده از مزاياي آن شويم، در اين توافق باقي خواهيم ماند».
به گزارش ايسنا، او افزود: «همچنين در اين مذاکرات اين نکته را مورد تأكيد قرار دادم که تحريم کور عليه يک ملت بزرگ، بزرگ‌ترين نقض حقوق بشر در جهان امروز است. مسئله صلح و امنيت جهاني و منطقه حساس خاورميانه نيز مورد تأكيد رؤساي‌جمهور دو کشور بود و اينکه ايران نقش بسيار مهمي را عليه تروريسم در منطقه ايفا کرده است».
خبرنگار رويترز در اين نشست خبري از روحاني پرسيد: «درباره مسئله تهديد آمريکايي‌ها راجع به اينکه مي‌خواهند صادرات نفت ايران را قطع بکنند، واکنش شما چه خواهد بود؛ آيا ممکن است ايران تنگه هرمز را ببندد و اگر چنين است در چه شرايطي و پيش‌بيني شما چيست؟» و رئيس‌جمهوري در پاسخ گفت: «به نظر من حرفي که برخي از مقامات آمريکايي‌ها زدند که مي‌خواهيم صادرات نفت ايران را به صفر برسانيم، يک گزافه‌گويي است که هيچ‌وقت قادر نيستند آن را عملي کنند. اين کار کاخ سفيد غيرقانوني، فرامرزي و لغو تمام تعهدات بين‌المللي در زمينه انرژي و تجارت است. تصور اينکه همه نفت صادر کنند جز ايران، غلط و نابخردانه است».
از رئيس کنفدراسيون سوئيس سؤال شد: «يکي از مقامات آمريکا از سفر آقاي روحاني به سوئيس و اتريش ابراز نارضايتي کرده، واکنش شما چيست و آيا سوئيس در جلب موافقت آمريکا براي تداوم معاملات با ايران موفق خواهد شد؟» که برسه پاسخ داد: «مشخص و واضح است درباره برجام صحبت کرديم؛ چون الان در شرايط نامطمئني هستيم که علاقه‌مند و مايليم عدم اطمينان را کاهش دهيم. ما درباره موضوع‌هاي ديگري که بر سر آن اختلاف عقيده داشتيم، از جمله درباره حقوق بشر، صحبت کرديم و موضع سوئيس را درباره وضعيت خاورميانه و لزوم به‌رسميت‌شناختن اسرائيل يادآور شدیم».
حسن روحاني نيز دراين‌باره گفت: «لازم است همين‌جا توضيح دهم رئيس‌جمهور محترم سوئيس به مسئله رژيم صهيونيستي اشاره کردند. ديروز (دوشنبه) صراحتا به ايشان گفتم ايران رژيم صهيونيستي را نامشروع مي‌داند و اقداماتش در منطقه را تجاوزکارانه دانسته و محکوم مي‌کند».
امکان ندارد نفت منطقه صادر شود
و نفت ايران صادر نشود
همچنين رئيس‌جمهوري شامگاه دوشنبه به وقت محلي، در ديدار ايرانيان مقيم سوئيس، با بيان اينکه برجام بر مبناي نفع ايران و جهان امضا شد، گفت: «منطق ايران تغيير نکرده. يک طرف بي‌منطق از برجام خارج شده که هدفش فشار به ملت ايران است».
روحاني ادامه داد: «هدف واقعي آمريکا از تحريم، فشار به زندگي مردم است. آنها ادعا مي‌کنند که مي‌خواهند به دولت ايران فشار وارد کنند، اما وقتي واردات مايحتاج ضروري مثل دارو و نهاده‌هاي دامي را تحريم کنند، به چه کسي فشار وارد خواهد شد؟ آمريکايي‌ها مدعي شده‌اند که مي‌خواهند به‌طورکامل جلوي صادرات نفت ايران را بگيرند. آنها معني اين حرف را نمي‌فهمند، چراکه اين اصلا معني ندارد که نفت ايران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستيد، اين کار را بکنيد تا نتيجه‌اش را ببينيد».
او با اشاره به ادعاها مبني بر اينکه ايران درآمدهايش را صرف کمک به کساني که به ادعاي آمريکايي‌ها تروريست هستند، مي‌کند، عنوان کرد: «ما شفافيت را ادامه مي‌دهيم. مردم ايران بهترين ناظر هستند. در روزهاي اخير بانک مرکزي فهرست همه حدود ۱۳ ميليارد دلاري را که براي واردات به واردکنندگان تخصيص داده شده است، منتشر کرده و جزئيات بودجه سال ۹۷ کشور نيز با وجود اينکه کار آساني نبوده، در فضاي مجازي منتشر شده است. حساب و کتاب درآمدهاي ايران هم که مشخص است، بنابراين ديگر اين ادعاها موضوعيت ندارد».
رئيس‌جمهوري با تأكيد دوباره بر اينکه فشار اقتصادي به ايران، فشار به ملت ايران خواهد بود، افزود: «وقتي سرمايه‌گذاري در ايران با مانع مواجه شود، توسعه صنايعي که از اين سرمايه‌گذاري بهره‌مند شده و باعث شده بودند در اين سال‌ها درآمد غيرنفتي کشور از درآمد نفتي بالاتر برود، مختل خواهد شد. نتيجه اعمال فشار بر روابط بانکي و بيمه‌اي، در نهايت بر ملت ايران وارد خواهد شد. فشار و توطئه‌اي که امروز طراحي شده، فشار و توطئه عليه توسعه و رفاه ملت ايران است».
روحاني گفت: «امروز فشار جديد بر مردم و جامعه ايران، مقطعي است که همه به‌عنوان ايراني و براي عظمت ايران بايد کنار هم بايستيم و تلاشمان را افزايش دهيم. امروز مسئوليت همه چه ايرانيان خارج از کشور و چه ايرانيان داخل کشور سنگين‌تر و مهم‌تر از ديروز است».
او افزود: «مقامات سوئيسي هم گفته‌اند مي‌دانيم حق با ايران است و حامي برجام و تداوم روابط اقتصادي با ايران هستيم. در اين مقطع که آمريکايي‌ها در مواجهه با ايران به‌جز چند کشور از طرف همه کشورهاي ديگر جهان در زبان و عمل محکوم شده‌اند، اميدوارم بتوانيم با همکاري و همدلي با کمترين هزينه از اين مسير عبور کرده و شاهد ايراني سرزنده‌تر، آبادتر و عزتمندتر باشيم».
روحاني: به ضرر هيچ کشوري قدم برنمي‌داريم
رئيس‌جمهوري همچنين روز گذشته در نشست تجار و فعالان اقتصادي ايران و سوئيس که همتاي سوئيسي او نيز حضور داشت، با اشاره به اينکه به ضرر هيچ کشوري قدم برنداشته و برنمي‌داريم، گفت: «برخي دنبال فراسرزميني‌کردن رفتارهاي غيرقانوني خود هستند؛ وظيفه ما همکاري در چارچوب قوانين بين‌المللي، صلح و منافع ملت‌هاست. در دنياي امروز با توجه به مشکلاتي که در سطح جهان از لحاظ کمبود مواد اوليه، تغييرات آب‌و‌هوايي و نيز بروز ناامني‌ها وجود دارد، بهترين راه براي تأمين منافع ملت‌ها، ارتباط هر‌چه‌نزديک‌تر دولت‌ها و ملت‌ها با يکديگر است».
روحاني با اشاره به اينکه اساس سياست جمهوري اسلامي ايران همواره تعامل سازنده با جهان است، افزود: «ما در دوران مذاکرات هسته‌اي و پس از توافق برجام به‌خوبي نشان داديم که بر هر عهدي که مي‌بنديم پايبند خواهيم بود. به دنيا اعلام مي‌کنيم که ايران به قوانين بين‌المللي و معاهدات عدم اشاعه پايبند بوده و خواهد بود و همکاري‌هاي خود را با سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه خواهد داد. به دنيا اعلام مي‌کنيم که ايران خواهان روابطي عادلانه، قانوني، صلح‌آميز و باثبات با جهان است و در اين زمينه نقش خود را به‌خوبي ايفا خواهد کرد».
او در ادامه با اشاره به روابط ايران با سوئيس در دهه‌هاي گذشته، عنوان کرد: «سوئيس نه‌تنها در روابط دوجانبه مورد اعتماد ايران بوده، بلکه هرگاه مشکل و اختلافي در روابط ايران با کشوري ديگر پيش آمده، سوئيس همواره يکي از بهترين انتخاب‌ها براي حفاظت از منافع ما بوده و اين اعتماد همچنان ادامه دارد. با شرايطي که ايران دارد و سوئيس به‌عنوان کشوري صاحب دانش، علم، تمدن، قانون‌گرا و طرفدار ثبات و امنيت در سطح منطقه و جهان و ويژگي‌هاي خاص در زمينه داروسازي و توليد تجهيزات و فناوري‌هاي پيشرفته پزشکي، امروز زمان اعتماد و همکاري دو کشور است».
روحاني با بيان اينکه بسياري از کشورهاي جهان سوئيسي‌ها را با ساعت‌هاي دقيق و ظريف ساخت اين کشور مي‌شناسند، عنوان کرد: «امروز هر دقيقه و هر ثانيه زمان افزايش اعتماد به يکديگر و برقراري روابط مستحکم‌تر بين دو ملت ايران و سوئيس است و معتقدم ادامه همکاري‌هاي دو طرف به نفع هر دو کشور است. ايران و سوئيس به ضرر کشور ديگري قدم برنداشته و برنخواهند داشت. ايران براي اتحاديه اروپا و کشورهاي مهمي مانند سوئيس در اروپا اهميت فوق‌العاده‌اي قائل است».
رئيس‌جمهوري با بيان اينکه بازرگانان در برقراري روابط بين دو کشور نسبت به سياست‌مداران پيشتاز بوده‌اند، گفت: «قبل از اينکه ما سياست‌مداران به فکر برقراري روابط سياسي بين ايران و سوئيس بيفتيم، اين بازرگانان بودند که احساس کردند براي تأمين منافع دو ملت بزرگ ايران و سوئيس بايد روابط اقتصادي برقرار کنيد؛ امروز نيز از شما بازرگانان همچنان پيشتازي را طلب مي‌کنيم».
او افزود: «در شرايطي که دو دولت ايران و سوئيس مصمم به گسترش و تحکيم روابط هستند، برخي کشورها فکر مي‌کنند قوانين کشورشان فراسرزميني هستند و تصور مي‌کنند شايد در اثر فشارهاي اقتصادي، ملت‌هاي بزرگ حاضر شوند استقلال خودشان را در برابر ديگران بفروشند، در شرايطي که حکمراني برخي کشورها در نظر حاکمانشان به معناي آن است که ديگران بايد در برابر آنها کاملا تسليم باشند، زمان آن است که يک‌جانبه‌گرايي را ترک کرده و احترام به قوانين بين‌المللي را به همگان يادآوري کنيم».
روحاني گفت: «اصل براي ايران و سوئيس منافع دو ملت و منتفع‌شدن همه جهان از روابط بين‌المللي است و ايران مصمم به گسترش همکاري‌ها با کشورهاي دوست، از جمله سوئيس است و لذا از شما بازرگانان، صنعتگران و کارآفرينان مي‌خواهيم که روابط بين دو کشور را، به‌خصوص در زمينه توليدات دارو، تجهيزات بيمارستاني و توليدات مواد غذايي گسترش دهيد تا نشان دهيم که دو ملت و دو کشور بزرگ ايران و سوئيس در هر شرايطي کنار هم خواهند بود». آلن برسه، رئيس کنفدراسيون سوئيس، نيز در اين نشست گفت: «سوئيس به همکاري و تعامل با ايران ادامه داده و ادامه خواهد داد».
او با اشاره به اينکه پس از اجراي برجام نقشه راه روابط دو کشور تصويب و در ضمن برگزاري جلسات مشورتي منظم، چارچوب حقوقي باثباتي براي توسعه روابط بين دو کشور تدوين شد، افزود: «سوئيس برجام را پيروزي بزرگ ديپلماسي دانسته و مي‌داند و از همه طرف‌ها مي‌خواهد که به اجراي مفاد آن ادامه دهند. کميسيون مشترک تجاري ايران و سوئيس نقش مهمي در مواجهه با چالش‌هاي پيش‌روي روابط خواهد داشت و دو کشور تلاش خواهند کرد تعاملات اقتصادي و تجاري همچنان ادامه داشته باشد».

شرق: رئيس‌جمهوري بعد از خروج يک‌جانبه آمريکا از برجام، در اولين سفر خود به اروپا، روز گذشته را در سوئيس گذراند و امروز را در اتريش سپري خواهد کرد. حسن روحاني که به همراه محمدجواد ظريف، وزير خارجه، حسن قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت و همچنين هيئت بلندپايه سياسي و اقتصادي به اين دو کشور سفر کرده است، پيش از ترک تهران با بيان اين موضوع که شرايط امروز ما با اروپا مقداري با گذشته متفاوت است، اين سفر را فرصتي خوانده بود که درباره آينده برجام و نيز توافقات با اتحاديه اروپا مذاکره کند. هم‌زمان با ورود روحاني به برن، سخنگوي «فدريکا موگريني»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، با تأكيد بر تعهد اين اتحاديه به اجراي کامل و مؤثر برجام، اين توافق را به نفع امنيت اروپا و جامعه بين‌المللي خواند. رئيس‌جمهوري امروز در حالي در اتريش خواهد بود که اين کشور از روز يکشنبه رياست اتحاديه اروپا را بر عهده دارد. روحاني گفته: در اين سفر قرار است با اروپا درباره مسائل سوريه، يمن و مسئوليتي که همه جهان در اين مسائل دارند و نقشي که ايران مي‌تواند در ثبات و امنيت خاورميانه داشته باشد، مذاکره کنيم.
مذاکرات خصوصي
رؤساي جمهوري ايران و سوئيس
رؤساي جمهوري اسلامي ايران و کنفدراسيون سوئيس شامگاه دوشنبه به وقت برن، در هتل محل اقامت حسن روحاني درباره راه‌هاي توسعه و تعميق روابط مشترک در همه حوزه‌هاي مورد علاقه، گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. به گزارش ايسنا، در اين ديدار، حسن روحاني برجام را يک توافق چندجانبه و بين‌المللي خواند و تأكيد کرد آمريکا با خروج از اين توافق نشان داد به تعهداتش در عرصه بين‌المللي پايبند نيست.
او با تأكيد بر ضرورت تقويت تبادل‌نظر و رايزني‌هاي دو کشور در مسائل مهم منطقه و جهان گفت: «جمهوري اسلامي ايران هرگز آغازگر تنش در منطقه نبوده و سياست ما همکاري و دوستي با همسايگان است».
«الن برسه»، رئيس‌جمهوري سوئيس، نيز با تأكيد بر حمايت کشورش از توافق برجام گفت: «اين توافق که پس از مذاکرات طولاني حاصل شده، به تأييد شوراي امنيت سازمان ملل نيز رسيده است و همه کشورها بايد براي حفظ آن تلاش کنند».
حرف آمريکايي‌ها درباره نفت ايران
گزافه‌گويي است
رئيس‌جمهوري همچنين عصر روز گذشته به همراه «آلن برسه»، رئيس کنفدراسيون سوئيس و پس از امضاي سه سند همکاري ميان دو کشور، در نشستي خبري با اشاره به اينکه يکي از مسائل مهمی که درباره آن گفت‌وگو شد، مسئله برجام و لزوم احترام همه کشورها به توافقات بين‌المللي و مصوبات شوراي امنيت به‌ويژه قطع‌نامه 2231 بود، گفت: «همان‌طور که قبلا هم تأكيد کرده‌ايم، تا زماني که منافع ما در توافق برجام تأمين شود و مطمئن به استفاده از مزاياي آن شويم، در اين توافق باقي خواهيم ماند».
به گزارش ايسنا، او افزود: «همچنين در اين مذاکرات اين نکته را مورد تأكيد قرار دادم که تحريم کور عليه يک ملت بزرگ، بزرگ‌ترين نقض حقوق بشر در جهان امروز است. مسئله صلح و امنيت جهاني و منطقه حساس خاورميانه نيز مورد تأكيد رؤساي‌جمهور دو کشور بود و اينکه ايران نقش بسيار مهمي را عليه تروريسم در منطقه ايفا کرده است».
خبرنگار رويترز در اين نشست خبري از روحاني پرسيد: «درباره مسئله تهديد آمريکايي‌ها راجع به اينکه مي‌خواهند صادرات نفت ايران را قطع بکنند، واکنش شما چه خواهد بود؛ آيا ممکن است ايران تنگه هرمز را ببندد و اگر چنين است در چه شرايطي و پيش‌بيني شما چيست؟» و رئيس‌جمهوري در پاسخ گفت: «به نظر من حرفي که برخي از مقامات آمريکايي‌ها زدند که مي‌خواهيم صادرات نفت ايران را به صفر برسانيم، يک گزافه‌گويي است که هيچ‌وقت قادر نيستند آن را عملي کنند. اين کار کاخ سفيد غيرقانوني، فرامرزي و لغو تمام تعهدات بين‌المللي در زمينه انرژي و تجارت است. تصور اينکه همه نفت صادر کنند جز ايران، غلط و نابخردانه است».
از رئيس کنفدراسيون سوئيس سؤال شد: «يکي از مقامات آمريکا از سفر آقاي روحاني به سوئيس و اتريش ابراز نارضايتي کرده، واکنش شما چيست و آيا سوئيس در جلب موافقت آمريکا براي تداوم معاملات با ايران موفق خواهد شد؟» که برسه پاسخ داد: «مشخص و واضح است درباره برجام صحبت کرديم؛ چون الان در شرايط نامطمئني هستيم که علاقه‌مند و مايليم عدم اطمينان را کاهش دهيم. ما درباره موضوع‌هاي ديگري که بر سر آن اختلاف عقيده داشتيم، از جمله درباره حقوق بشر، صحبت کرديم و موضع سوئيس را درباره وضعيت خاورميانه و لزوم به‌رسميت‌شناختن اسرائيل يادآور شدیم».
حسن روحاني نيز دراين‌باره گفت: «لازم است همين‌جا توضيح دهم رئيس‌جمهور محترم سوئيس به مسئله رژيم صهيونيستي اشاره کردند. ديروز (دوشنبه) صراحتا به ايشان گفتم ايران رژيم صهيونيستي را نامشروع مي‌داند و اقداماتش در منطقه را تجاوزکارانه دانسته و محکوم مي‌کند».
امکان ندارد نفت منطقه صادر شود
و نفت ايران صادر نشود
همچنين رئيس‌جمهوري شامگاه دوشنبه به وقت محلي، در ديدار ايرانيان مقيم سوئيس، با بيان اينکه برجام بر مبناي نفع ايران و جهان امضا شد، گفت: «منطق ايران تغيير نکرده. يک طرف بي‌منطق از برجام خارج شده که هدفش فشار به ملت ايران است».
روحاني ادامه داد: «هدف واقعي آمريکا از تحريم، فشار به زندگي مردم است. آنها ادعا مي‌کنند که مي‌خواهند به دولت ايران فشار وارد کنند، اما وقتي واردات مايحتاج ضروري مثل دارو و نهاده‌هاي دامي را تحريم کنند، به چه کسي فشار وارد خواهد شد؟ آمريکايي‌ها مدعي شده‌اند که مي‌خواهند به‌طورکامل جلوي صادرات نفت ايران را بگيرند. آنها معني اين حرف را نمي‌فهمند، چراکه اين اصلا معني ندارد که نفت ايران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستيد، اين کار را بکنيد تا نتيجه‌اش را ببينيد».
او با اشاره به ادعاها مبني بر اينکه ايران درآمدهايش را صرف کمک به کساني که به ادعاي آمريکايي‌ها تروريست هستند، مي‌کند، عنوان کرد: «ما شفافيت را ادامه مي‌دهيم. مردم ايران بهترين ناظر هستند. در روزهاي اخير بانک مرکزي فهرست همه حدود ۱۳ ميليارد دلاري را که براي واردات به واردکنندگان تخصيص داده شده است، منتشر کرده و جزئيات بودجه سال ۹۷ کشور نيز با وجود اينکه کار آساني نبوده، در فضاي مجازي منتشر شده است. حساب و کتاب درآمدهاي ايران هم که مشخص است، بنابراين ديگر اين ادعاها موضوعيت ندارد».
رئيس‌جمهوري با تأكيد دوباره بر اينکه فشار اقتصادي به ايران، فشار به ملت ايران خواهد بود، افزود: «وقتي سرمايه‌گذاري در ايران با مانع مواجه شود، توسعه صنايعي که از اين سرمايه‌گذاري بهره‌مند شده و باعث شده بودند در اين سال‌ها درآمد غيرنفتي کشور از درآمد نفتي بالاتر برود، مختل خواهد شد. نتيجه اعمال فشار بر روابط بانکي و بيمه‌اي، در نهايت بر ملت ايران وارد خواهد شد. فشار و توطئه‌اي که امروز طراحي شده، فشار و توطئه عليه توسعه و رفاه ملت ايران است».
روحاني گفت: «امروز فشار جديد بر مردم و جامعه ايران، مقطعي است که همه به‌عنوان ايراني و براي عظمت ايران بايد کنار هم بايستيم و تلاشمان را افزايش دهيم. امروز مسئوليت همه چه ايرانيان خارج از کشور و چه ايرانيان داخل کشور سنگين‌تر و مهم‌تر از ديروز است».
او افزود: «مقامات سوئيسي هم گفته‌اند مي‌دانيم حق با ايران است و حامي برجام و تداوم روابط اقتصادي با ايران هستيم. در اين مقطع که آمريکايي‌ها در مواجهه با ايران به‌جز چند کشور از طرف همه کشورهاي ديگر جهان در زبان و عمل محکوم شده‌اند، اميدوارم بتوانيم با همکاري و همدلي با کمترين هزينه از اين مسير عبور کرده و شاهد ايراني سرزنده‌تر، آبادتر و عزتمندتر باشيم».
روحاني: به ضرر هيچ کشوري قدم برنمي‌داريم
رئيس‌جمهوري همچنين روز گذشته در نشست تجار و فعالان اقتصادي ايران و سوئيس که همتاي سوئيسي او نيز حضور داشت، با اشاره به اينکه به ضرر هيچ کشوري قدم برنداشته و برنمي‌داريم، گفت: «برخي دنبال فراسرزميني‌کردن رفتارهاي غيرقانوني خود هستند؛ وظيفه ما همکاري در چارچوب قوانين بين‌المللي، صلح و منافع ملت‌هاست. در دنياي امروز با توجه به مشکلاتي که در سطح جهان از لحاظ کمبود مواد اوليه، تغييرات آب‌و‌هوايي و نيز بروز ناامني‌ها وجود دارد، بهترين راه براي تأمين منافع ملت‌ها، ارتباط هر‌چه‌نزديک‌تر دولت‌ها و ملت‌ها با يکديگر است».
روحاني با اشاره به اينکه اساس سياست جمهوري اسلامي ايران همواره تعامل سازنده با جهان است، افزود: «ما در دوران مذاکرات هسته‌اي و پس از توافق برجام به‌خوبي نشان داديم که بر هر عهدي که مي‌بنديم پايبند خواهيم بود. به دنيا اعلام مي‌کنيم که ايران به قوانين بين‌المللي و معاهدات عدم اشاعه پايبند بوده و خواهد بود و همکاري‌هاي خود را با سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه خواهد داد. به دنيا اعلام مي‌کنيم که ايران خواهان روابطي عادلانه، قانوني، صلح‌آميز و باثبات با جهان است و در اين زمينه نقش خود را به‌خوبي ايفا خواهد کرد».
او در ادامه با اشاره به روابط ايران با سوئيس در دهه‌هاي گذشته، عنوان کرد: «سوئيس نه‌تنها در روابط دوجانبه مورد اعتماد ايران بوده، بلکه هرگاه مشکل و اختلافي در روابط ايران با کشوري ديگر پيش آمده، سوئيس همواره يکي از بهترين انتخاب‌ها براي حفاظت از منافع ما بوده و اين اعتماد همچنان ادامه دارد. با شرايطي که ايران دارد و سوئيس به‌عنوان کشوري صاحب دانش، علم، تمدن، قانون‌گرا و طرفدار ثبات و امنيت در سطح منطقه و جهان و ويژگي‌هاي خاص در زمينه داروسازي و توليد تجهيزات و فناوري‌هاي پيشرفته پزشکي، امروز زمان اعتماد و همکاري دو کشور است».
روحاني با بيان اينکه بسياري از کشورهاي جهان سوئيسي‌ها را با ساعت‌هاي دقيق و ظريف ساخت اين کشور مي‌شناسند، عنوان کرد: «امروز هر دقيقه و هر ثانيه زمان افزايش اعتماد به يکديگر و برقراري روابط مستحکم‌تر بين دو ملت ايران و سوئيس است و معتقدم ادامه همکاري‌هاي دو طرف به نفع هر دو کشور است. ايران و سوئيس به ضرر کشور ديگري قدم برنداشته و برنخواهند داشت. ايران براي اتحاديه اروپا و کشورهاي مهمي مانند سوئيس در اروپا اهميت فوق‌العاده‌اي قائل است».
رئيس‌جمهوري با بيان اينکه بازرگانان در برقراري روابط بين دو کشور نسبت به سياست‌مداران پيشتاز بوده‌اند، گفت: «قبل از اينکه ما سياست‌مداران به فکر برقراري روابط سياسي بين ايران و سوئيس بيفتيم، اين بازرگانان بودند که احساس کردند براي تأمين منافع دو ملت بزرگ ايران و سوئيس بايد روابط اقتصادي برقرار کنيد؛ امروز نيز از شما بازرگانان همچنان پيشتازي را طلب مي‌کنيم».
او افزود: «در شرايطي که دو دولت ايران و سوئيس مصمم به گسترش و تحکيم روابط هستند، برخي کشورها فکر مي‌کنند قوانين کشورشان فراسرزميني هستند و تصور مي‌کنند شايد در اثر فشارهاي اقتصادي، ملت‌هاي بزرگ حاضر شوند استقلال خودشان را در برابر ديگران بفروشند، در شرايطي که حکمراني برخي کشورها در نظر حاکمانشان به معناي آن است که ديگران بايد در برابر آنها کاملا تسليم باشند، زمان آن است که يک‌جانبه‌گرايي را ترک کرده و احترام به قوانين بين‌المللي را به همگان يادآوري کنيم».
روحاني گفت: «اصل براي ايران و سوئيس منافع دو ملت و منتفع‌شدن همه جهان از روابط بين‌المللي است و ايران مصمم به گسترش همکاري‌ها با کشورهاي دوست، از جمله سوئيس است و لذا از شما بازرگانان، صنعتگران و کارآفرينان مي‌خواهيم که روابط بين دو کشور را، به‌خصوص در زمينه توليدات دارو، تجهيزات بيمارستاني و توليدات مواد غذايي گسترش دهيد تا نشان دهيم که دو ملت و دو کشور بزرگ ايران و سوئيس در هر شرايطي کنار هم خواهند بود». آلن برسه، رئيس کنفدراسيون سوئيس، نيز در اين نشست گفت: «سوئيس به همکاري و تعامل با ايران ادامه داده و ادامه خواهد داد».
او با اشاره به اينکه پس از اجراي برجام نقشه راه روابط دو کشور تصويب و در ضمن برگزاري جلسات مشورتي منظم، چارچوب حقوقي باثباتي براي توسعه روابط بين دو کشور تدوين شد، افزود: «سوئيس برجام را پيروزي بزرگ ديپلماسي دانسته و مي‌داند و از همه طرف‌ها مي‌خواهد که به اجراي مفاد آن ادامه دهند. کميسيون مشترک تجاري ايران و سوئيس نقش مهمي در مواجهه با چالش‌هاي پيش‌روي روابط خواهد داشت و دو کشور تلاش خواهند کرد تعاملات اقتصادي و تجاري همچنان ادامه داشته باشد».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها