«ترانه باران» در پي احياي هنرگردي و موزههاي روستايي
گروه هنر: محبوبه کاظمي، مدير گالري ترانه باران، اعلام کرد براي تأسيس موزههاي هنري در روستاها و مقوله هنرگردي در روستاها طرحهاي اجرائي ارائه کردهايم. او افزود: «گالري ترانه باران از سال 1390 با دو رويکرد بنيادين حمايت از هنرهاي ايراني و اسلامي با محوريت خط و خوشنويسي و احياي گردشگري هنري در ايران آغاز به کار کرده و همواره برنامههايي با اهداف توسعهاي در دو حوزه هنر و گردشگري ارائه داده است؛ در همين راستا دو سال پيش «حراج باران» را نيز پايهگذاري کرديم تا هم خوشنويسي سنتي و معاصر ايران در چرخه اقتصاد هنر ورود جديتري يابد و هم براي جلب توريست هنري زمينهسازي کنيم». او افزود: «طرح «هنرگردي روستايي» را که تلفيقي از گردشگري هنري و گردشگري روستايي است، در مراجع ذيصلاح پيگيري ميکنيم، زيرا معتقديم بخش اعظمي از ميراث ماندگار ما و صنايع دستي مربوط به روستاهاست، درعينحال يکي از نشانههاي توسعهيافتگي کشورها هم توسعه روستاهاست و حيف است در ايران به اين سرمايههاي بزرگ کمتوجهي شود. مبحث فراگيري «موزههاي فرهنگي هنري در روستاها» دستور کار ديگر ماست که اين طرح را با مبحث اشتغال زنان گره زدهايم که خود پارامتري ديگر در توسعهيافتگي جامعه است». کاظمي تأييد کرد: «صيانت از ميراث فرهنگي يكي ديگر از دستاوردهاي طرح گردشگري هنري است که ميتواند از فرهنگ، هنر و اصالت قوميتي روستاها حراست کند. اين البته اتفاق جديدي نيست و در کشورهاي مختلف چنين موزههايي وجود دارند، اما طرح ما تلفيقي بين گردشگري روستايي و گردشگري هنري شکل داده که هم براي گردشگران هنري روستاها جذابيت ايجاد ميکند و هم منجر به توسعه روستاها ميشود. وقتي گردشگر به روستا ميرود، در آنجا اقامت ميگيرد و تفريح و خريد ميکند، ضمن اينکه از موزههاي ميراث روستايي هم بازديد ميکند و با قوميت و همچنين هنرهاي جامعه مقصد آشنا ميشود.
گروه هنر: محبوبه کاظمي، مدير گالري ترانه باران، اعلام کرد براي تأسيس موزههاي هنري در روستاها و مقوله هنرگردي در روستاها طرحهاي اجرائي ارائه کردهايم. او افزود: «گالري ترانه باران از سال 1390 با دو رويکرد بنيادين حمايت از هنرهاي ايراني و اسلامي با محوريت خط و خوشنويسي و احياي گردشگري هنري در ايران آغاز به کار کرده و همواره برنامههايي با اهداف توسعهاي در دو حوزه هنر و گردشگري ارائه داده است؛ در همين راستا دو سال پيش «حراج باران» را نيز پايهگذاري کرديم تا هم خوشنويسي سنتي و معاصر ايران در چرخه اقتصاد هنر ورود جديتري يابد و هم براي جلب توريست هنري زمينهسازي کنيم». او افزود: «طرح «هنرگردي روستايي» را که تلفيقي از گردشگري هنري و گردشگري روستايي است، در مراجع ذيصلاح پيگيري ميکنيم، زيرا معتقديم بخش اعظمي از ميراث ماندگار ما و صنايع دستي مربوط به روستاهاست، درعينحال يکي از نشانههاي توسعهيافتگي کشورها هم توسعه روستاهاست و حيف است در ايران به اين سرمايههاي بزرگ کمتوجهي شود. مبحث فراگيري «موزههاي فرهنگي هنري در روستاها» دستور کار ديگر ماست که اين طرح را با مبحث اشتغال زنان گره زدهايم که خود پارامتري ديگر در توسعهيافتگي جامعه است». کاظمي تأييد کرد: «صيانت از ميراث فرهنگي يكي ديگر از دستاوردهاي طرح گردشگري هنري است که ميتواند از فرهنگ، هنر و اصالت قوميتي روستاها حراست کند. اين البته اتفاق جديدي نيست و در کشورهاي مختلف چنين موزههايي وجود دارند، اما طرح ما تلفيقي بين گردشگري روستايي و گردشگري هنري شکل داده که هم براي گردشگران هنري روستاها جذابيت ايجاد ميکند و هم منجر به توسعه روستاها ميشود. وقتي گردشگر به روستا ميرود، در آنجا اقامت ميگيرد و تفريح و خريد ميکند، ضمن اينکه از موزههاي ميراث روستايي هم بازديد ميکند و با قوميت و همچنين هنرهاي جامعه مقصد آشنا ميشود.