|

از دولتي حمايت کرديم که اصلاح‌طلب نيست

محمدرضا عارف روز گذشته در نشست خبري تأکيد کرد: گفت‌وگو در ذات انقلاب و فرهنگ ماست و ما همواره از آن استقبال کرده‌ايم اما شايد يکي از چالش‌هاي کشور و انقلاب اين است که با هم گفت‌وگو نمي‌کنيم. رئيس فراکسيون اميد مجلس با اشاره به طرح گفت‌وگوي ملي، گفت: در همان ماه‌هاي ابتدايي مجلس دهم موضوع گفت‌وگوي ملي را مطرح کرديم که روند کندي داشت، اما راضي هستيم، کار سختي است چون بايد جريانات سياسي و اجتماعي را به اين نتيجه برسانيم که منافعشان در گفت‌وگوست.به گزارش «ايسنا» عارف با اشاره به موضوع شبکه‌هاي اجتماعي، گفت: امروز شبکه‌هاي جدي پتانسيل و ظرفيت بالايي دارند که بايد از آن استفاده کرد نه اينکه به آن نگاه حذفي داشت. متأسفانه معمولا نگاه ما به فناوري‌هاي جديد حذفي بوده که اين را مي‌توان در دهه‌هاي گذشته ديد چون ما آمادگي استفاده از فناوري را نداريم که اين هزينه‌هاي زيادي را به ما تحميل مي‌کند. بايد راهبردمان استفاده حداکثري از فناوري‌هاي روز باشد بر اين اساس بايد شبکه‌هاي داخلي توان رقابت با شبکه‌هاي اجتماعي خارجي را داشته باشند نه اينکه صورت‌مسئله را پاک کنيم؛ اين هنر نيست. بايد راهبردي را دنبال کنيم که امکان رقابت از لحاظ سخت‌افزاري، نرم‌افزاري و محتوا داشته باشيم اما ما غافليم و برخوردمان با شبکه اينترنت منفي است، حال اينکه شبکه اينترنت يک راه و شاهراه است، محتوا هر چيزي مي‌تواند باشد اما آيا مي‌توان براي اين موضوع اتوبان را بست و اجازه راه را نداد؟عارف در واکنش به سؤال انتقادي يکي از خبرنگاران مبني بر اينکه چرا شيوه فراکسيون اميد تنها حمايت بي‌چون‌وچرا از دولت بوده و انتقادي مطرح نمي‌کند، گفت:‌ ما از آقاي روحاني حمايت کرديم اما در عين حال معتقديم که دولت بايد پاسخ‌گو باشد. حمايت ما از دولت براي پاسخ‌گويي است و نه رودررويي با مردم، ما در انتخابات برنامه داشتيم، دولت هم برنامه داشت، ما از دولتي حمايت کرديم که اصلاح‌طلب نيست ولي معتقديم که بايد براي انجام کار حمايت صورت گيرد تا ان‌شاءالله کارآمدي افزايش پيدا کند.وي درباره موضوع سؤال از رئيس‌جمهور و نظر فراکسيون اميد، اظهار کرد: ما مخالف سؤال از رئيس‌جمهور نيستيم اما احساس مي‌کنيم که پشت سؤال از رئيس‌جمهور انگيزه سياسي قرار دارد، اگر انگيزه پاسخ‌گويي و بيان مطالبات باشد، از آن استقبال مي‌کنيم. ما قداستي براي سؤال از رئيس‌جمهور قائل نيستيم و آن را حق مجلس مي‌دانيم.عارف ادامه داد: همان‌گونه از اصولگرايان خواستيم که پاسخ‌گو باشند، ما هم پاسخ‌گو خواهيم بود؛ ما مثل اصولگرايان نيستيم که وابستگي‌شان به احمدي‌نژاد را انکار کردند.
مسئله رفع حصر با منافع ملي گره خورده
رئيس شواري عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان گفت: ما رفتار رقبايمان را در مجموع قابل قبول مي‌دانيم و معتقديم ريشه‌هاي عدم انسجام و وحدت‌بخشي مسائل مثل رفع حصر است؛ در اين باره کارگروهي تشکيل داديم و پيگيري‌هايي کرديم البته بنا نداشتيم عملکرد کارگروه خيلي رسانه‌اي شود زيرا در اين موضوع بايد به گونه‌اي پيش برويم که همه احساس برد کنند،‌ اين مسئله با منافع ملي گره خورده و نبايد پيروزي و شکست جرياني مطرح شود. البته گشايش‌هايي صورت گرفته و اميدواريم اصل اين موضوع حل شود.او با بيان اينکه موضوع ممنوع‌التصويري سيدمحمد خاتمي بارها پيگيري شده، افزود: در اين رابطه ملاحظاتي وجود دارد که ما سعي کرديم آن را پيگيري کنيم تا حل شود.
ممنوع‌الورودشدن خبرنگار به مجلس،‌ پاک‌کردن صورت‌مسئله است
عارف در پاسخ به سؤال ديگري درباره مطالبات خبرنگاران پارلماني گفت: ما آمادگي داريم که در فراکسيون اميد کارگروهي تشکيل دهيم تا مطالبات خبرنگاران پارلماني را احصا و آنها را پيگيري کنيم تا خبرنگاران حضور جدي و مؤثرتري در مجلس داشته باشند. امنيت شغلي و مصونيت‌دادن به خبرنگاران مسائل مهمي است. گاهي مشاهده مي‌شود که به خاطر يک مقاله يک روزنامه بسته مي‌شود، اگر فردي خطايي کرده بايد با آن فرد برخورد شود،‌ ما توجه نمي‌کنيم که اين موضوع چه آثاري در پي دارد. البته خود خبرنگاران هم بايد در جايگاه اصلي خودشان قرار گيرند ولي موضوعاتي مثل ممنوع‌الورودشدن خبرنگار به مجلس،‌ پاک‌کردن صورت‌مسئله است.
محدوديت‌هاي سفر مولوي عبدالحميد پيگيري مي‌شود
نماينده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به تذکر جمعي از نمايندگان درباره محدوديت‌هاي سفر مولوي عبدالحميد، گفت: اين موضوع هم از سوي آقاي صادقي در فراکسيون پيگيري مي‌شود.رئيس کميسيون آموزش مجلس در پاسخ به سؤالي درباره پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي، گفت: ما از دي ماه اين موضوع را از طريق دانشگاه تهران و معاون فرهنگي پيگيري مي‌کرديم،‌ جلساتي هم تشکيل داديم که اين مسئله به عنوان يک مسئله درون‌دانشگاهي تلقي شود و با برخورد قضائي مواجه نشويم. خود دانشگاه هم کمک کرد تا بچه‌هايي که دستگير شده بودند، آزاد شوند. در فاز بعد با محکوميت چند نفر کارگروهي با مسئوليت خانم سعيدي در فراکسيون تشکيل شد؛ البته ابتدا گفته شد اين افراد هشت نفر هستند اما مشخص شد کمترند، يکي از آنها هم فارغ‌التحصيل شد. آقاي کاظمي نماينده ملاير به عنوان رابط ما با قوه قضائيه عضو اين کارگروه شد و چند نفر از جوانان بيرون را در اين کارگروه قرار داديم،‌ جلساتي هم با وزير علوم داشتيم و تذکري به دانشگاه تهران داديم که وظيفه دارد موضوع را جدي‌تر پيگيري کند. همچنين در کميسيون وزير را خواستيم چراکه معتقديم سال تحصيلي بايد با آرامش شروع شود، وزير علوم هم به صورت جدي درگير اين مسئله است. ما اين موضوع را براي پنج، شش دانشجو به اين شکل پيگيري کرديم. حالا مي‌توانيد قضاوت کنيد که آيا من در بزنگاه‌ها وارد مي‌شوم يا نه.
بايد موضوع حصر در شوراي عالي امنيت ملي حل شود
رئيس شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان سپس به پرسشي از خبرنگار روزنامه «سازندگي» درباره ورود محافظه‌کاران به جرگه اصلاح‌طبان، پاسخ داد: اين موضوع را روزنامه شما مطرح مي‌کند و جاي ديگر خبري نيست، هيچ اصلاح‌طلبي از پشت کوه نيامده، همراهي با امام قبل و بعد از انقلاب از سوي بسياري از اصلاح‌طلبان وجود داشته و مشخصا سردمدار اين بحث روزنامه شماست، اما اين بحث جز ايجاد اختلاف در جريان اصلاحات بهره‌اي براي هيچ کس نداشته است. او در پاسخ به سؤالي درباره انجام اقداماتي براي رفع هر چه سريع‌تر حصر با توجه به لزوم هم‌گرايي و وحدت در جامعه به دليل تحريم‌هاي پيش‌رو، گفت: ما براي رفع حصر تقسيم کاري را در کارگروه فراکسيون انجام داديم که طي آن بايد ملاقات با افراد تأثيرگذار صورت مي‌گرفت تا در نهايت به شوراي عالي امنيت ملي برسيم. جلساتي تشکيل شد که کمک‌هايي نيز صورت گرفت.عارف توضيح داد: قرار بود با رؤساي قوا جلساتي داشته باشيم، ‌با رئيس قوه قضائيه جلسه خيلي خوبي داشتيم که آثار آن را بعدا ديديم، با رئيس مجلس هم جلسه‌اي داشتيم که خيلي خوب بود ولي کميته ما در صف ملاقات با رئيس شوراي عالي امنيت ملي ماند. انتظار مي‌رفت آقاي روحاني به عنوان رئيس‌جمهور و فردي که با حمايت اصلاح‌طلبان پيروز انتخابات شده سريعا ملاقاتي را مي‌گذاشتند البته ما نظرات خود را منعکس کرديم، اما انتظار مي‌رفت که هر چه سريع‌تر جلسه با آقاي روحاني برگزار شود چون در نهايت بايد موضوع حصر در شوراي عالي امنيت ملي حل شود. او تأکيد کرد: بعد از اين روند اگر لازم باشد با مقام معظم رهبري هم ملاقات خواهيم داشت و پيگيري مي‌کنيم. البته احساس مي‌کنيم مي‌توان مسئله را از طريق شوراي عالي امنيت ملي پيگيري کرد. احساس مي‌کنم عزم عمومي بين مسئولان و حتي بين اصولگرايان براي حل‌وفصل موضوع وجود دارد، اميدوارم در آينده حل شود.عارف در پاسخ به اينکه آيا با مقام معظم رهبري درباره رفع حصر ديدار مي‌کنيد،‌ ادامه داد: ما برنامه زمان‌بندي داريم، ‌با احتياط آن را دنبال مي‌کنيم ولي مانعي براي ديدار با مقام معظم رهبري وجود ندارد، حتي اگر به نتيجه هم رسيديم تقاضاي ملاقات را خواهيم داشت تا اگر ايشان امر فرمودند به ملاقات‌شان برويم.عارف در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينکه گفته شده او، عليجاني و حضرتي در انتخاب شهردار تهران تأثيرگذار بودند، گفت: بنده در مورد آقاي حضرتي اطلاعي ندارم، اما درباره آقاي عليجاني و خودم با قاطعيت مي‌گويم که چنين چيزي درست نيست و آن را تأييد نمي‌کنم.رئيس فراکسيون اميد در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينکه چرا اين فراکسيون اولويتي درباره مباحث اقتصادي ندارد و تنها اولويت خود را به موضوع رفع حصر قرار داده، ‌گفت: کميته رفع حصر در ماه‌هاي ابتداي تشکيل مجلس دهم تشکيل شد چون از مطالبات اول مجلس بود که بايد آن را پيگيري مي‌کرد ولي اولويت اصلی ما موضوعات اقتصادي است. در اين‌باره هر هفته جلساتي با تعدادي از کارشناسان برجسته کشور داريم و دنبال راهکارهاي کوتاه‌مدت و ميان‌مدت براي حل مشکلات اقتصادي هستيم. کميته ويژه اقتصادي هم تشکيل شده، ‌همان‌طور که کميته ويژه سياسي را هم تشکيل داديم تا بدانيم در شرايط سياسي چه کمکي مي‌توان به دست‌اندرکاران امر کرد.

عارف درباره طرح مباحثي مبني بر تعيين گزينه‌اي براي جايگزيني او در شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان، گفت: سازوکار شوراي عالي به گونه‌اي است که آن را مي‌توان دموکراتيک‌ترين شورا ناميد. اين شورا داراي ۲۸ عضو حقوقي و ۱۵ عضو حقيقي است که در نهايت آنها براي تعيين رئيس رأي‌گيري مي‌کنند. نمي‌توان بر اصلاح‌طلبان گزينه‌اي را تحميل کرد و از بيرون به آنها گفت که چه فردي رئيس شورا شود، خود آنها تعيين‌کننده هستند. او درباره موضوع تشکيل پارلمان اصلاحات، گفت: ما با تشکيل پارلمان اصلاحات دنبال جمع‌شدن اصلاح‌طلبان به دور هم هستيم تا افراد مختلف در اين قالب جمع شوند.
آيه قرآن خواندند ولي روي تفاهم خود نماندند
عارف در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر لزوم اجماع سه فراکسيون سياسي مجلس در موضوعات مهم کشور، گفت: ما تاکنون با آقايان تفاهم کرديم، آنها در جلسه‌اي براي ما آيه قرآن خواندند اما در نهايت روي تفاهم خود نماندند. با وجود این‌، ما آمادگي داريم در موضوعات مهم کشور با آقايان تفاهم، وحدت و انسجام داشته باشيم و حتي دستمان را دراز مي‌کنيم. رئيس فراکسيون اميد در پاسخ به اينکه آيا اين فراکسيون موافق مسکوت‌ماندن لايحه الحاق ايران به کنوانسيون مقابله با تأمين مالي تروريسم (CFT) بود، گفت: قبل از طرح اين موضوع در مجلس بحثي مطرح نشد، صبح که در مجلس حاضر شديم اين موضوع بيان شد که ممکن است به دليل فضاي ايجادشده اين لايحه رأي نياورد. نماينده دولت هم تقريبا موافق بود به نحوي اقدام شود که نتيجه نهايي آن رأي‌آوردن اين لايحه شود از اين‌رو با اقدامي منجر به تأخير در بررسي اين لايحه شود که نتيجه نهايي آن رأي‌آوري باشد، نيز موافق بود.
عارف در عين حال گفت:‌ در همان زمان يک‌سري از اعضاي فراکسيون اعلام کردند که اين لايحه مي‌تواند رأي لازم را از مجلس کسب کند به همين دليل بهتر است که به مسکوت ماندن دو ماهه آن رأي ندهيم. ما دير به اين جمع‌بندي رسيديم يعني اگر حتي پنج ثانيه بيشتر وقت داشتيم مسکوت‌ماندن اين لايحه رأي نمي‌آورد. به هر حال خوشبختانه مجددا FATF به ما تا آخر آبان وقت داده که مي‌توانيم تا آن زمان درباره CFT تصميم‌گيري کنيم.

محمدرضا عارف روز گذشته در نشست خبري تأکيد کرد: گفت‌وگو در ذات انقلاب و فرهنگ ماست و ما همواره از آن استقبال کرده‌ايم اما شايد يکي از چالش‌هاي کشور و انقلاب اين است که با هم گفت‌وگو نمي‌کنيم. رئيس فراکسيون اميد مجلس با اشاره به طرح گفت‌وگوي ملي، گفت: در همان ماه‌هاي ابتدايي مجلس دهم موضوع گفت‌وگوي ملي را مطرح کرديم که روند کندي داشت، اما راضي هستيم، کار سختي است چون بايد جريانات سياسي و اجتماعي را به اين نتيجه برسانيم که منافعشان در گفت‌وگوست.به گزارش «ايسنا» عارف با اشاره به موضوع شبکه‌هاي اجتماعي، گفت: امروز شبکه‌هاي جدي پتانسيل و ظرفيت بالايي دارند که بايد از آن استفاده کرد نه اينکه به آن نگاه حذفي داشت. متأسفانه معمولا نگاه ما به فناوري‌هاي جديد حذفي بوده که اين را مي‌توان در دهه‌هاي گذشته ديد چون ما آمادگي استفاده از فناوري را نداريم که اين هزينه‌هاي زيادي را به ما تحميل مي‌کند. بايد راهبردمان استفاده حداکثري از فناوري‌هاي روز باشد بر اين اساس بايد شبکه‌هاي داخلي توان رقابت با شبکه‌هاي اجتماعي خارجي را داشته باشند نه اينکه صورت‌مسئله را پاک کنيم؛ اين هنر نيست. بايد راهبردي را دنبال کنيم که امکان رقابت از لحاظ سخت‌افزاري، نرم‌افزاري و محتوا داشته باشيم اما ما غافليم و برخوردمان با شبکه اينترنت منفي است، حال اينکه شبکه اينترنت يک راه و شاهراه است، محتوا هر چيزي مي‌تواند باشد اما آيا مي‌توان براي اين موضوع اتوبان را بست و اجازه راه را نداد؟عارف در واکنش به سؤال انتقادي يکي از خبرنگاران مبني بر اينکه چرا شيوه فراکسيون اميد تنها حمايت بي‌چون‌وچرا از دولت بوده و انتقادي مطرح نمي‌کند، گفت:‌ ما از آقاي روحاني حمايت کرديم اما در عين حال معتقديم که دولت بايد پاسخ‌گو باشد. حمايت ما از دولت براي پاسخ‌گويي است و نه رودررويي با مردم، ما در انتخابات برنامه داشتيم، دولت هم برنامه داشت، ما از دولتي حمايت کرديم که اصلاح‌طلب نيست ولي معتقديم که بايد براي انجام کار حمايت صورت گيرد تا ان‌شاءالله کارآمدي افزايش پيدا کند.وي درباره موضوع سؤال از رئيس‌جمهور و نظر فراکسيون اميد، اظهار کرد: ما مخالف سؤال از رئيس‌جمهور نيستيم اما احساس مي‌کنيم که پشت سؤال از رئيس‌جمهور انگيزه سياسي قرار دارد، اگر انگيزه پاسخ‌گويي و بيان مطالبات باشد، از آن استقبال مي‌کنيم. ما قداستي براي سؤال از رئيس‌جمهور قائل نيستيم و آن را حق مجلس مي‌دانيم.عارف ادامه داد: همان‌گونه از اصولگرايان خواستيم که پاسخ‌گو باشند، ما هم پاسخ‌گو خواهيم بود؛ ما مثل اصولگرايان نيستيم که وابستگي‌شان به احمدي‌نژاد را انکار کردند.
مسئله رفع حصر با منافع ملي گره خورده
رئيس شواري عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان گفت: ما رفتار رقبايمان را در مجموع قابل قبول مي‌دانيم و معتقديم ريشه‌هاي عدم انسجام و وحدت‌بخشي مسائل مثل رفع حصر است؛ در اين باره کارگروهي تشکيل داديم و پيگيري‌هايي کرديم البته بنا نداشتيم عملکرد کارگروه خيلي رسانه‌اي شود زيرا در اين موضوع بايد به گونه‌اي پيش برويم که همه احساس برد کنند،‌ اين مسئله با منافع ملي گره خورده و نبايد پيروزي و شکست جرياني مطرح شود. البته گشايش‌هايي صورت گرفته و اميدواريم اصل اين موضوع حل شود.او با بيان اينکه موضوع ممنوع‌التصويري سيدمحمد خاتمي بارها پيگيري شده، افزود: در اين رابطه ملاحظاتي وجود دارد که ما سعي کرديم آن را پيگيري کنيم تا حل شود.
ممنوع‌الورودشدن خبرنگار به مجلس،‌ پاک‌کردن صورت‌مسئله است
عارف در پاسخ به سؤال ديگري درباره مطالبات خبرنگاران پارلماني گفت: ما آمادگي داريم که در فراکسيون اميد کارگروهي تشکيل دهيم تا مطالبات خبرنگاران پارلماني را احصا و آنها را پيگيري کنيم تا خبرنگاران حضور جدي و مؤثرتري در مجلس داشته باشند. امنيت شغلي و مصونيت‌دادن به خبرنگاران مسائل مهمي است. گاهي مشاهده مي‌شود که به خاطر يک مقاله يک روزنامه بسته مي‌شود، اگر فردي خطايي کرده بايد با آن فرد برخورد شود،‌ ما توجه نمي‌کنيم که اين موضوع چه آثاري در پي دارد. البته خود خبرنگاران هم بايد در جايگاه اصلي خودشان قرار گيرند ولي موضوعاتي مثل ممنوع‌الورودشدن خبرنگار به مجلس،‌ پاک‌کردن صورت‌مسئله است.
محدوديت‌هاي سفر مولوي عبدالحميد پيگيري مي‌شود
نماينده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به تذکر جمعي از نمايندگان درباره محدوديت‌هاي سفر مولوي عبدالحميد، گفت: اين موضوع هم از سوي آقاي صادقي در فراکسيون پيگيري مي‌شود.رئيس کميسيون آموزش مجلس در پاسخ به سؤالي درباره پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي، گفت: ما از دي ماه اين موضوع را از طريق دانشگاه تهران و معاون فرهنگي پيگيري مي‌کرديم،‌ جلساتي هم تشکيل داديم که اين مسئله به عنوان يک مسئله درون‌دانشگاهي تلقي شود و با برخورد قضائي مواجه نشويم. خود دانشگاه هم کمک کرد تا بچه‌هايي که دستگير شده بودند، آزاد شوند. در فاز بعد با محکوميت چند نفر کارگروهي با مسئوليت خانم سعيدي در فراکسيون تشکيل شد؛ البته ابتدا گفته شد اين افراد هشت نفر هستند اما مشخص شد کمترند، يکي از آنها هم فارغ‌التحصيل شد. آقاي کاظمي نماينده ملاير به عنوان رابط ما با قوه قضائيه عضو اين کارگروه شد و چند نفر از جوانان بيرون را در اين کارگروه قرار داديم،‌ جلساتي هم با وزير علوم داشتيم و تذکري به دانشگاه تهران داديم که وظيفه دارد موضوع را جدي‌تر پيگيري کند. همچنين در کميسيون وزير را خواستيم چراکه معتقديم سال تحصيلي بايد با آرامش شروع شود، وزير علوم هم به صورت جدي درگير اين مسئله است. ما اين موضوع را براي پنج، شش دانشجو به اين شکل پيگيري کرديم. حالا مي‌توانيد قضاوت کنيد که آيا من در بزنگاه‌ها وارد مي‌شوم يا نه.
بايد موضوع حصر در شوراي عالي امنيت ملي حل شود
رئيس شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان سپس به پرسشي از خبرنگار روزنامه «سازندگي» درباره ورود محافظه‌کاران به جرگه اصلاح‌طبان، پاسخ داد: اين موضوع را روزنامه شما مطرح مي‌کند و جاي ديگر خبري نيست، هيچ اصلاح‌طلبي از پشت کوه نيامده، همراهي با امام قبل و بعد از انقلاب از سوي بسياري از اصلاح‌طلبان وجود داشته و مشخصا سردمدار اين بحث روزنامه شماست، اما اين بحث جز ايجاد اختلاف در جريان اصلاحات بهره‌اي براي هيچ کس نداشته است. او در پاسخ به سؤالي درباره انجام اقداماتي براي رفع هر چه سريع‌تر حصر با توجه به لزوم هم‌گرايي و وحدت در جامعه به دليل تحريم‌هاي پيش‌رو، گفت: ما براي رفع حصر تقسيم کاري را در کارگروه فراکسيون انجام داديم که طي آن بايد ملاقات با افراد تأثيرگذار صورت مي‌گرفت تا در نهايت به شوراي عالي امنيت ملي برسيم. جلساتي تشکيل شد که کمک‌هايي نيز صورت گرفت.عارف توضيح داد: قرار بود با رؤساي قوا جلساتي داشته باشيم، ‌با رئيس قوه قضائيه جلسه خيلي خوبي داشتيم که آثار آن را بعدا ديديم، با رئيس مجلس هم جلسه‌اي داشتيم که خيلي خوب بود ولي کميته ما در صف ملاقات با رئيس شوراي عالي امنيت ملي ماند. انتظار مي‌رفت آقاي روحاني به عنوان رئيس‌جمهور و فردي که با حمايت اصلاح‌طلبان پيروز انتخابات شده سريعا ملاقاتي را مي‌گذاشتند البته ما نظرات خود را منعکس کرديم، اما انتظار مي‌رفت که هر چه سريع‌تر جلسه با آقاي روحاني برگزار شود چون در نهايت بايد موضوع حصر در شوراي عالي امنيت ملي حل شود. او تأکيد کرد: بعد از اين روند اگر لازم باشد با مقام معظم رهبري هم ملاقات خواهيم داشت و پيگيري مي‌کنيم. البته احساس مي‌کنيم مي‌توان مسئله را از طريق شوراي عالي امنيت ملي پيگيري کرد. احساس مي‌کنم عزم عمومي بين مسئولان و حتي بين اصولگرايان براي حل‌وفصل موضوع وجود دارد، اميدوارم در آينده حل شود.عارف در پاسخ به اينکه آيا با مقام معظم رهبري درباره رفع حصر ديدار مي‌کنيد،‌ ادامه داد: ما برنامه زمان‌بندي داريم، ‌با احتياط آن را دنبال مي‌کنيم ولي مانعي براي ديدار با مقام معظم رهبري وجود ندارد، حتي اگر به نتيجه هم رسيديم تقاضاي ملاقات را خواهيم داشت تا اگر ايشان امر فرمودند به ملاقات‌شان برويم.عارف در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينکه گفته شده او، عليجاني و حضرتي در انتخاب شهردار تهران تأثيرگذار بودند، گفت: بنده در مورد آقاي حضرتي اطلاعي ندارم، اما درباره آقاي عليجاني و خودم با قاطعيت مي‌گويم که چنين چيزي درست نيست و آن را تأييد نمي‌کنم.رئيس فراکسيون اميد در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينکه چرا اين فراکسيون اولويتي درباره مباحث اقتصادي ندارد و تنها اولويت خود را به موضوع رفع حصر قرار داده، ‌گفت: کميته رفع حصر در ماه‌هاي ابتداي تشکيل مجلس دهم تشکيل شد چون از مطالبات اول مجلس بود که بايد آن را پيگيري مي‌کرد ولي اولويت اصلی ما موضوعات اقتصادي است. در اين‌باره هر هفته جلساتي با تعدادي از کارشناسان برجسته کشور داريم و دنبال راهکارهاي کوتاه‌مدت و ميان‌مدت براي حل مشکلات اقتصادي هستيم. کميته ويژه اقتصادي هم تشکيل شده، ‌همان‌طور که کميته ويژه سياسي را هم تشکيل داديم تا بدانيم در شرايط سياسي چه کمکي مي‌توان به دست‌اندرکاران امر کرد.

عارف درباره طرح مباحثي مبني بر تعيين گزينه‌اي براي جايگزيني او در شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان، گفت: سازوکار شوراي عالي به گونه‌اي است که آن را مي‌توان دموکراتيک‌ترين شورا ناميد. اين شورا داراي ۲۸ عضو حقوقي و ۱۵ عضو حقيقي است که در نهايت آنها براي تعيين رئيس رأي‌گيري مي‌کنند. نمي‌توان بر اصلاح‌طلبان گزينه‌اي را تحميل کرد و از بيرون به آنها گفت که چه فردي رئيس شورا شود، خود آنها تعيين‌کننده هستند. او درباره موضوع تشکيل پارلمان اصلاحات، گفت: ما با تشکيل پارلمان اصلاحات دنبال جمع‌شدن اصلاح‌طلبان به دور هم هستيم تا افراد مختلف در اين قالب جمع شوند.
آيه قرآن خواندند ولي روي تفاهم خود نماندند
عارف در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر لزوم اجماع سه فراکسيون سياسي مجلس در موضوعات مهم کشور، گفت: ما تاکنون با آقايان تفاهم کرديم، آنها در جلسه‌اي براي ما آيه قرآن خواندند اما در نهايت روي تفاهم خود نماندند. با وجود این‌، ما آمادگي داريم در موضوعات مهم کشور با آقايان تفاهم، وحدت و انسجام داشته باشيم و حتي دستمان را دراز مي‌کنيم. رئيس فراکسيون اميد در پاسخ به اينکه آيا اين فراکسيون موافق مسکوت‌ماندن لايحه الحاق ايران به کنوانسيون مقابله با تأمين مالي تروريسم (CFT) بود، گفت: قبل از طرح اين موضوع در مجلس بحثي مطرح نشد، صبح که در مجلس حاضر شديم اين موضوع بيان شد که ممکن است به دليل فضاي ايجادشده اين لايحه رأي نياورد. نماينده دولت هم تقريبا موافق بود به نحوي اقدام شود که نتيجه نهايي آن رأي‌آوردن اين لايحه شود از اين‌رو با اقدامي منجر به تأخير در بررسي اين لايحه شود که نتيجه نهايي آن رأي‌آوري باشد، نيز موافق بود.
عارف در عين حال گفت:‌ در همان زمان يک‌سري از اعضاي فراکسيون اعلام کردند که اين لايحه مي‌تواند رأي لازم را از مجلس کسب کند به همين دليل بهتر است که به مسکوت ماندن دو ماهه آن رأي ندهيم. ما دير به اين جمع‌بندي رسيديم يعني اگر حتي پنج ثانيه بيشتر وقت داشتيم مسکوت‌ماندن اين لايحه رأي نمي‌آورد. به هر حال خوشبختانه مجددا FATF به ما تا آخر آبان وقت داده که مي‌توانيم تا آن زمان درباره CFT تصميم‌گيري کنيم.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها