|

دریچه

بطحايي: نشانه‌هاي ورشکستگي آموزش‌وپرورش ديده مي‌شود
شرق: وزير آموزش‌وپرورش گفت: مسير تربيت در آموزش‌وپرورش به انحراف کشيده شده، امروز همه تلاش‌ها به آموزش بوده است در صورتي که نيازها در خارج از مدرسه چيز ديگري است. سيدمحمد بطحايي در گردهمايي معاونان آموزش ابتدايي و مسئولان آموزش‌وپرورش عشاير سراسر کشور اظهار کرد: کيفيت آموزش بايد ارتقا يابد تا بتوانيم انسان‌هايي بااخلاق تربيت کرده که به آرمان‌هاي کشور احترام بگذارند. وي با بيان اينکه اختلالاتي در آموزش‌وپرورش وجود دارد اما بايد به سمتي حرکت کنيم که به دنبال تضمين کيفيت آموزش ابتدايي باشيم، ادامه داد: مدرسه مهم‌ترين رکن آموزش‌وپرورش است که سازماني زنده به حساب مي‌آيد که بايد نيازهايش تأمين شود. متأسفانه امروز نشانه‌هاي ورشکستگي آموزش‌وپرورش در کشور ديده مي‌شود. بطحايي با بيان اينکه اگر مدارس پويا نشوند صدها جلسه نيز نمي‌تواند مشکلات را حل کند، افزود: آموزش‌وپرورش بايد در خدمت مدارس باشد نه اينکه صرفا دستور بدهد. به اعتقاد من محيط‌هاي آموزشي شايد خودشان اختلافشان را حل کنند. نياز است که محيط‌هاي آموزشي به بلوغ برسند.
رئيس سازمان هواشناسي کشور:
راهکار حل «بحران آب» پذيرش کم‌آبي ايران است
ايسنا: داود پرهيزکار، رئيس سازمان هواشناسي، با تأكيد بر اينکه ايران در يک منطقه خشک و نيمه‌خشک واقع شده است، مهم‌ترين راهکار خروج از بحران آب را پذيرش شرايط اقليمي ايران دانست و گفت: همه بايد بپذيريم که کشور ما کم آب است چون ميانگين بارش سالانه ايران کمتر از يک‌سوم ميانگين جهاني است همچنين بايد با توجه به اين کم‌آبي طرح‌هاي توسعه‌اي را مورد بازنگري قرار دهيم. داوود پرهيزکار که پيش از این بارها وقوع پديده گرمايش جهاني و تغيير اقليم را در ايران تأييد و کم‌بارش‌هاي پي‌درپي و خشک‌سالي‌هاي مکرر را هم به عنوان پيامد مخاطره‌آميز اين پديده عنوان کرده است، درباره بحران آب و راه‌حل‌هاي خروج از آن اظهار کرد: کم‌آبي در کشور ما پديده جديد و نوظهوري نيست، بلکه سابقه‌اي دو يا سه هزارساله دارد. علت آن هم معلوم است چون منطقه‌اي که ما در آن استقرار داريم يک منطقه خشک و نيمه‌خشک است و کشور ما در عرض ۳۰ درجه در نيمکره شمالي و جنوبي قرار دارد و تحت تأثير جريانات جوي عظيم است و اجازه رشد ابر به آن داده نمي‌شود. وي با تأكيد بر اينکه بايد شرايط اقليمي ايران را بپذيريم و دست از مبارزه با آن برداريم، گفت: آنچه در منطقه خشک و نيمه‌خشک ارزش حياتي پيدا مي‌کند، «آب» است؛ به‌ويژه در شرايطي که کشور دچار خشک‌سالي هم است و در ۱۱ سال گذشته ميانگين بارش سالانه اين سرزمين به بالاي نرمال نرسيده است. رئيس سازمان هواشناسي کشور در ادامه در پاسخ به اين پرسش که براي برون‌رفت از بحران آب کشور چه راهکار و پيشنهادي داريد؟ گفت: اولين و مهم‌ترين کار اين است که همه بپذيريم کشور ما يک کشور کم‌آب است و حتي در سال‌هاي پربارش نيز بايد به اين کم‌آبي و خشکي منطقه واقف باشيم، چون ميانگين بارش سالانه ايران کمتر از يک‌سوم ميانگين جهاني است. پرهيزکار افزود: راه دوم براي خروج از بحران آب اين است که همه طرح‌هاي توسعه‌اي را با توجه به پديده تغيير اقليم رخ‌داده در ايران بازنگري کنيم و توان خرداقليم را در طرح‌هاي توسعه‌اي مدنظر قرار دهيم و اگر يک منطقه توان بارگذاري جديد را ندارد از اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي خودداري کنيم.
شانس حداقلي ازدواج دهه‌شصتي‌ها
ايسنا: بر اساس داده‌هاي مرکز ملي آمار ايران حدود ۱۰ ميليون دختر در کشور زندگي مي‌کنند، دختراني که به نسبت پسران، با وجود پيشي در عرصه آموزش عالي، به دليل وجود «سقف شيشه‌اي» با چالش‌هاي جدي‌ در حوزه اشتغال روبه‌‌رو هستند. شهلا کاظمي‌پور، استاد دانشگاه و جمعيت‌شناس با اشاره به جمعيت ۱۰ميليون‌نفري دختران در کشور گفت: جمعيت دختران نسبت به پسران تفاوت چنداني ندارد و فقط ۲۰۰ هزار نفر کمتر از پسران است. کاظمي‌پور ضمن تأكيد بر کاهش باروري در دهه اخير، تعداد دختران ۲۵ تا ۲۹ ساله را چهار‌ميليون نفر، ۲۰ تا ۲۴ ساله را سه‌ميليون‌و ۱۵۵ هزار نفر و ۱۵ تا ۱۹ ساله را نيز دو‌ميليون‌و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد که سير کاهنده‌اي را نشان مي‌دهد. او همچنين درباره ميزان تحصيلات دختران ايراني با بيان اينکه بيش از ۵٠ درصد زنان داراي تحصيلات عالي در جست‌وجوي کار هستند، گفت: بيش از يک ميليون نفر از دختران بالاي ٣۵ سال به تجرد قطعي رسيده‌اند. اين جمعيت‌شناس با بيان اينکه جمعيت دختران متولد پنج‌ساله دوم دهه ۶۰، چهار ميليون نفر است، افزود: تعداد دختران متولد در پنج‌ساله نخست دهه ۷۰، حدود سه ميليون نفر و متولد پنج‌ساله دوم اين دهه به دو ميليون و ۷۰۰ هزار نفر مي‌رسد.
بطحايي: نشانه‌هاي ورشکستگي آموزش‌وپرورش ديده مي‌شود
شرق: وزير آموزش‌وپرورش گفت: مسير تربيت در آموزش‌وپرورش به انحراف کشيده شده، امروز همه تلاش‌ها به آموزش بوده است در صورتي که نيازها در خارج از مدرسه چيز ديگري است. سيدمحمد بطحايي در گردهمايي معاونان آموزش ابتدايي و مسئولان آموزش‌وپرورش عشاير سراسر کشور اظهار کرد: کيفيت آموزش بايد ارتقا يابد تا بتوانيم انسان‌هايي بااخلاق تربيت کرده که به آرمان‌هاي کشور احترام بگذارند. وي با بيان اينکه اختلالاتي در آموزش‌وپرورش وجود دارد اما بايد به سمتي حرکت کنيم که به دنبال تضمين کيفيت آموزش ابتدايي باشيم، ادامه داد: مدرسه مهم‌ترين رکن آموزش‌وپرورش است که سازماني زنده به حساب مي‌آيد که بايد نيازهايش تأمين شود. متأسفانه امروز نشانه‌هاي ورشکستگي آموزش‌وپرورش در کشور ديده مي‌شود. بطحايي با بيان اينکه اگر مدارس پويا نشوند صدها جلسه نيز نمي‌تواند مشکلات را حل کند، افزود: آموزش‌وپرورش بايد در خدمت مدارس باشد نه اينکه صرفا دستور بدهد. به اعتقاد من محيط‌هاي آموزشي شايد خودشان اختلافشان را حل کنند. نياز است که محيط‌هاي آموزشي به بلوغ برسند.
رئيس سازمان هواشناسي کشور:
راهکار حل «بحران آب» پذيرش کم‌آبي ايران است
ايسنا: داود پرهيزکار، رئيس سازمان هواشناسي، با تأكيد بر اينکه ايران در يک منطقه خشک و نيمه‌خشک واقع شده است، مهم‌ترين راهکار خروج از بحران آب را پذيرش شرايط اقليمي ايران دانست و گفت: همه بايد بپذيريم که کشور ما کم آب است چون ميانگين بارش سالانه ايران کمتر از يک‌سوم ميانگين جهاني است همچنين بايد با توجه به اين کم‌آبي طرح‌هاي توسعه‌اي را مورد بازنگري قرار دهيم. داوود پرهيزکار که پيش از این بارها وقوع پديده گرمايش جهاني و تغيير اقليم را در ايران تأييد و کم‌بارش‌هاي پي‌درپي و خشک‌سالي‌هاي مکرر را هم به عنوان پيامد مخاطره‌آميز اين پديده عنوان کرده است، درباره بحران آب و راه‌حل‌هاي خروج از آن اظهار کرد: کم‌آبي در کشور ما پديده جديد و نوظهوري نيست، بلکه سابقه‌اي دو يا سه هزارساله دارد. علت آن هم معلوم است چون منطقه‌اي که ما در آن استقرار داريم يک منطقه خشک و نيمه‌خشک است و کشور ما در عرض ۳۰ درجه در نيمکره شمالي و جنوبي قرار دارد و تحت تأثير جريانات جوي عظيم است و اجازه رشد ابر به آن داده نمي‌شود. وي با تأكيد بر اينکه بايد شرايط اقليمي ايران را بپذيريم و دست از مبارزه با آن برداريم، گفت: آنچه در منطقه خشک و نيمه‌خشک ارزش حياتي پيدا مي‌کند، «آب» است؛ به‌ويژه در شرايطي که کشور دچار خشک‌سالي هم است و در ۱۱ سال گذشته ميانگين بارش سالانه اين سرزمين به بالاي نرمال نرسيده است. رئيس سازمان هواشناسي کشور در ادامه در پاسخ به اين پرسش که براي برون‌رفت از بحران آب کشور چه راهکار و پيشنهادي داريد؟ گفت: اولين و مهم‌ترين کار اين است که همه بپذيريم کشور ما يک کشور کم‌آب است و حتي در سال‌هاي پربارش نيز بايد به اين کم‌آبي و خشکي منطقه واقف باشيم، چون ميانگين بارش سالانه ايران کمتر از يک‌سوم ميانگين جهاني است. پرهيزکار افزود: راه دوم براي خروج از بحران آب اين است که همه طرح‌هاي توسعه‌اي را با توجه به پديده تغيير اقليم رخ‌داده در ايران بازنگري کنيم و توان خرداقليم را در طرح‌هاي توسعه‌اي مدنظر قرار دهيم و اگر يک منطقه توان بارگذاري جديد را ندارد از اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي خودداري کنيم.
شانس حداقلي ازدواج دهه‌شصتي‌ها
ايسنا: بر اساس داده‌هاي مرکز ملي آمار ايران حدود ۱۰ ميليون دختر در کشور زندگي مي‌کنند، دختراني که به نسبت پسران، با وجود پيشي در عرصه آموزش عالي، به دليل وجود «سقف شيشه‌اي» با چالش‌هاي جدي‌ در حوزه اشتغال روبه‌‌رو هستند. شهلا کاظمي‌پور، استاد دانشگاه و جمعيت‌شناس با اشاره به جمعيت ۱۰ميليون‌نفري دختران در کشور گفت: جمعيت دختران نسبت به پسران تفاوت چنداني ندارد و فقط ۲۰۰ هزار نفر کمتر از پسران است. کاظمي‌پور ضمن تأكيد بر کاهش باروري در دهه اخير، تعداد دختران ۲۵ تا ۲۹ ساله را چهار‌ميليون نفر، ۲۰ تا ۲۴ ساله را سه‌ميليون‌و ۱۵۵ هزار نفر و ۱۵ تا ۱۹ ساله را نيز دو‌ميليون‌و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد که سير کاهنده‌اي را نشان مي‌دهد. او همچنين درباره ميزان تحصيلات دختران ايراني با بيان اينکه بيش از ۵٠ درصد زنان داراي تحصيلات عالي در جست‌وجوي کار هستند، گفت: بيش از يک ميليون نفر از دختران بالاي ٣۵ سال به تجرد قطعي رسيده‌اند. اين جمعيت‌شناس با بيان اينکه جمعيت دختران متولد پنج‌ساله دوم دهه ۶۰، چهار ميليون نفر است، افزود: تعداد دختران متولد در پنج‌ساله نخست دهه ۷۰، حدود سه ميليون نفر و متولد پنج‌ساله دوم اين دهه به دو ميليون و ۷۰۰ هزار نفر مي‌رسد.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها