|

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران:

پیامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم

شرق: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز گذشته در نشستی خبری که بیش از یک ساعت به طول انجامید، با پرسش‌های متعددی درباره سفر علی‌اکبر ولایتی به مسکو، ملاقات پوتین و ترامپ و البته بسته پیشنهادی 1+4 به ایران مواجهه بود. او در پاسخ به پرسشی درباره جمله ترامپ مبنی بر اینکه گفته بود «ایرانی‌ها برای مذاکره با ما خواهند آمد»، گفت: «نمی‌دانم آیا او شوخی کرده یا جدی گفته است، اما اینکه او به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره کند، محتمل‌تر است و علائمی هم در گذشته وجود داشته است. مهم این است که با چه کسی تماس بگیرد».
ما پیامی نداریم
بهرام قاسمی در این نشست در پاسخ درباره اینکه ایران و روسیه با توجه به نشست پوتین و ترامپ در فنلاند با یکدیگر رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته‌اند، گفت: دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده است و مسائل خود را دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه دراین‌باره که آیا پوتین حامل پیامی از طرف ایران در این جلسه خواهد بود، گفت: چنین موردی وجود ندارد و درست نیست و ما پیامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم. اگر گفت‌وگو یا سخنی در رسانه‌ها نوشته شده، گمانه‌زنی است و دیدار پوتین و ترامپ از پیش‌ تعیین ‌شده است و در آن مسائل مربوط به خود آنها مطرح خواهد بود و ما ارتباطی با دولت روسیه دراین‌باره نداشته‌ایم. سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشرشده در یکی از رسانه‌های کویتی را مبنی بر اینکه روسیه در روزهای اخیر میزبان مذاکرات مستقیم ایران و اسرائیل بوده، تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند درست باشد و من آن را تکذیب می‌کنم. این‌گونه اخبار برای کسانی که با سیاست‌های ایران آشنا هستند و از مواضع ایران اطلاع دارند، بیشتر شبیه طنز است.
چیز پنهانی وجود ندارد
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر چندی پیش ظریف به عمان نیز گفت: «روابط ایران و عمان از دیرباز روابط روشن و شفافی بوده است و ما این سفرها و تعاملات را بین دو کشور به صورت مرتب و در سطوح مختلف داریم. قبل از سفر آقای ظریف به عمان، هیئتی از ایران به عمان رفته بود و مقامات عمانی نیز به تهران سفر کرده بودند». قاسمی با اشاره به روابط مستحکم و دیرینه ایران و عمان، گفت: در جریان رایزنی‌هایی که بین مقامات دو کشور صورت می‌گیرد، درباره پیشبرد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو انجام می‌شود و از این سفرها نمی‌توان بر اساس یک مورد خاصی که در گذشته بوده، استنباط مشخصی را ارائه کرد و به نظر می‌رسد آنچه در این زمینه مدنظر شماست، گمانه‌زنی رسانه‌ای است. او با بیان اینکه خبر سفر آقای ظریف به عمان به‌موقع داده شد، گفت: چیز پنهانی درباره سفر آقای ظریف به عمان وجود ندارد.
همه‌ چیز درباره سفر ولایتی به مسکو
بهرام قاسمی درباره سفر مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری به مسکو و حاشیه‌هایش نیز گفت: «سفر علی‌اکبر ولایتی به مسکو در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت و به‌عنوان فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری انجام شد». او گفت: «در حوزه سیاست خارجی، وزارت امور خارجه به‌عنوان نهاد حاکمیتی، شاید کمترین میزان موازی‌کاری را داشته باشد».
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: «با توجه به منافع و مصالح ملی، این رفت‌و‌آمدها می‌تواند بین ایران و سایر کشورها انجام شود. چنین رفت‌وآمدهایی همواره در سطوح مختلف انجام می‌شود و ابتکار عمل در اختیار وزارت خارجه است. بعد از خروج غیرقانونی ترامپ از برجام، جمهوری اسلامی ایران مصلحت را در این دید که در یک تعامل سازنده و فعالیت دیپلماتیک، مواضع جمهوری اسلامی را به سایر کشورها اعلام کند». به گفته او، این مواضع در قالب پیام ریاست‌جمهوری به سایر کشورها منتقل شد. بخش زیادی از این انتقال پیام از سوی سفرا صورت گرفت و قرار شد برای برخی کشورهای دیگر، به دلایل مشخصی، فرستادگان ویژه از سوی رئیس‌جمهوری به این کشورها سفر کند. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر ولایتی به مسکو و اینکه آرژانتین به دلیل پرونده آمیا خواستار استرداد او شده است، گفت: «این کار اقدام غلطی بود که بر اساس اتهامات بی‌خود که از گذشته نسبت به برخی از مقامات ما در آرژانتین وجود دارد، مطرح شد. ما گهگاه شاهد برخی روش‌های نابهنجار درباره برخی شخصیت‌ها هستیم که بیشتر جنبه تبلیغی و روانی دارد که نه اجرائی و نه شدنی است».
انفجار آمیا در دوره‌ای رخ داد که علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه ایران بود. آمیا یا مرکز همیاری یهودیان واقعه‌ای تروریستی است که ۱۸ جولاي ۱۹۹۴ (۲۷ تیر ۱۳۷۳) در بوینس‌آیرس رخ داد. در این حادثه، ۸۵ نفر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتینی جان خود را از دست دادند و بیش از 300 نفر زخمی شدند. آرژانتین مدعی بود که نقشه این بمب‌گذاری در تهران کشیده شده و توسط حزب‌الله لبنان با فرماندهی عماد مغینه انجام شده‌ است. از همین رو بعد از این حادثه ولایتی در مظان اتهام قرار گرفت که یکی از اعضای کمیسیون برنامه‌ریزی آن انفجار بود. حدود 13 سال بعد از آن انفجار، حکم بین‌المللی بازداشت علیه آقای ولایتی و شمار دیگری از مقامات وقت ایرانی به اتهام ارتباط با این ترور صادر شد. این پرونده موجب حاشیه‌سازی‌هایی برای قضات آن ‌هم شد و در سیاست داخلی آرژانتین نیز تأثیرات منفی به‌ جا گذاشت. ولایتی روزهای گذشته در مورد ادعای قاضی که خواستار استرداد او از مسکو به آرژانتین شده بود، گفت «این آقای قاضی آرژانتینی از وابستگان موساد اسرائیل است و به خاطر حقوقی که از موساد می‌گیرد، اظهاراتی می‌کند».
تعابیر طرفین از سیاست خارجی
بهرام قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای تفاهم نفت در برابر غذا نیز گفت: «من نقل‌قولی از طرف ایرانی دراین‌باره ندارم و درباره صحت‌وسقم و صلاحیت مقام روس که چنین اظهارنظری داشته نمی‌توانم قضاوت کنم اما رسیدن به تفاهم و همکاری در هر زمینه‌ای نیاز به حضور هیئت‌های کارشناسی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط دارد که آن هم مسیري طولانی دارد».
ولایتی که سفری دوروزه به مسکو داشت، روز جمعه با درخشان‌خواندن آینده روابط ایران و روسیه، از قول ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این دیدار گفت: «روسیه آماده است تا ۵۰‌ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند». این اظهارنظر با تعجب بسیاری مواجه شد و توضیحی بیش از این از سوی هیچ منبعی دریافت نشد. درعین‌حال دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز جمعه در واکنش به اظهارات مشاور رهبر ایران در رابطه با قرارداد نفت و گاز با روسیه گفت که نمی‌تواند این خبر را تأیید کند و به جزئیات آن هم اشاره‌ای نمی‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه درمورد سفر ولایتی توضیح داد «دکتر ولایتی یک مذاکره دوساعته با پوتین و دیگر مقامات روسیه داشتند که فکر نکنم مجموعه مذاکرات چیزی باشد که در رسانه‌ها مطرح شده است. در این مذاکرات مجموعه‌ای از مسائل مختلف دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای مطرح شده و چیزی که در رسانه‌ها مطرح شده، تنها موضوع سرمایه‌گذاری و همکاری نفتی میان دو کشور بود که طرفین تعابیر خود را به دلایل خاص سیاست خارجی مطرح کردند».
بسته در حال بررسی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره بسته پیشنهادی 1+4 به ایران و اینکه ایران چه رویکردی در قبال این بسته خواهد داشت، گفت: «در چارچوب این بسته مجموعه‌ای از مسائل نفت، مسائل بانکی، حمل‌ونقل، بیمه، سرمایه‌گذاری و همکاری صنعتی شرکت‌های کوچک و متوسط مطرح شده و مکانيسم‌های همکاری‌ها در حال بررسی است. مهم مکانيسم‌هایی است که بتواند خواسته‌های ایران را در شرایط فعلی تأمین کند. در بخش‌هایی جلو رفتیم و نواقصی هم وجود داشت و پیشنهادها برای ما راضی‌کننده نبود و ما این مسائل را مطرح کردیم و قرار شد دو طرف روی این موضوعات کار کنند».
اروپایی‌ها در حفظ برجام جدی هستند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید معطل برجام اروپا ماند، گفت: این بحث درستی است که ما همه موارد را نمی‌توانیم به هم گره بزنیم، ایران مذاکرات را با اعضای 1+4 ادامه می‌دهد و همه اعضا به سهم خود و به صورت یکسان متعهد به اجرای تعهدات برجامی خود هستند. قاسمی یادآور شد: همه این کشورها در ارائه بسته پیشنهادی مسئول هستند و ما پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم.
او همچنین گفت: نشست وین گام‌های رو به جلو داشت به‌طوری‌که ما در حوزه سیاسی شاهد هستیم که مواضع سیاسی اروپایی‌ها استحکام بیشتری داشت. اروپایی‌ها در حفظ برجام جدی هستند و تلاش می‌کنند خواسته‌های بحق و متعارف ایران از برجام را تأمین کنند و ما امیدواریم در زمانی که داریم، بتوانیم به نتیجه مشخصی دست پیدا کنیم، اما اینکه روز و ساعت مشخصی به‌عنوان ضرب‌الاجل تعیین شده باشد، چنین موضوعی وجود ندارد». قاسمی افزود: «ما هم در انجام امور کشور همان‌طور که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، منتظر نتایج مذاکرات نخواهیم ماند و اقدامات و سیاست‌های خود را ادامه خواهیم داد و درعین‌حال منتظر پیشنهادها هم خواهیم بود».
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه با توجه به موضوعات مطرح‌شده در رسانه‌ها درخصوص بسته پیشنهادی اروپا به ایران تصمیم نظام برای ماندن یا خروج از برجام چیست؟، گفت: «موضع وزارت امور خارجه با توجه به خروج آمریکا از برجام و علاقه‌مندی و اصراری که در عرصه جهانی برای حفظ اجرای برجام وجود داشت، منتظر هستیم در روزهای آینده شاهد بسته‌ای باشیم که بتواند رضایت ایران را در همه عرصه‌هایی که در مذاکرات مطرح کردیم، جلب کند و به تفاهم منصفانه برسیم. همه مسائل به تصمیم نهایی بازمی‌گردد که در عمل چگونه خواهد بود و پیشنهادهای نهایی تا چقدر راضی‌کننده و کمک‌کننده باشد».
ترامپ گزافه‌گویی می‌کند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره تصویب لوایح مرتبط با FATF در مجلس هم گفت: «این موضوع بحث پیچیده و حساسی است که در بخشی از موضوع تکلیف روشن است و بخش‌های دیگر هم در مجلس تصمیم‌گیری می‌شود و زمان هم وجود دارد و امیدوارم براساس مصالح کشور و خواست مسئولان به نتیجه برسد».
بهرام قاسمی در مورد اینکه ترامپ مدعی شده فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند، گفت «ترامپ زیاد صحبت می‌کند و آرزوهای زیادی دارد؛ این ادعا یا تلاش برای اینکه صادرات نفت ایران را متوقف کند یا به صفر برساند، گزافه‌گویی است یا شدنی نیست. تجربه ثابت می‌کند که چنین چیزی در جهان امروز میسر نیست. با همه شرکای اقتصادی چه آنها که مشتریان نفتی ما هستند و چه دیگران در تماس مستمر هستیم و از همه ابزارها و امکانات برای خنثی‌کردن توطئه‌ها و تلاش‌های خصمانه آمریکا استفاده می‌کنیم».
جنگ روانی علیه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه روزنامه نیویورک‌تایمز مطلبی را مبنی بر اینکه «چگونه اسرائیل اسناد هسته‌ای ایران را به سرقت برد»، منتشر کرد، دستگاه دیپلماسی برای برخورد با این هجمه‌ها چه برنامه‌ای دارد، گفت: «طراحی وسیع جنگ روانی علیه ایران در جریان است. با توجه به این سیاست خصمانه و هدفمند آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای معاند منطقه باید توجه داشت که اگر لیست این هجمه‌ها را جمع کنیم، لیست طویلی خواهد شد. این ادعاها مبنایی ندارد و سخنان بی‌ربطی است که در جهت تضعیف جمهوری اسلامی ایران و ایجاد شکاف میان روابط ایران و سایر کشورها رقم می‌خورد». او تصریح کرد: «باید با هوشیاری کامل تلاش کنیم با ابزارهای لازم اهداف آنها را خنثی کنیم».

شرق: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز گذشته در نشستی خبری که بیش از یک ساعت به طول انجامید، با پرسش‌های متعددی درباره سفر علی‌اکبر ولایتی به مسکو، ملاقات پوتین و ترامپ و البته بسته پیشنهادی 1+4 به ایران مواجهه بود. او در پاسخ به پرسشی درباره جمله ترامپ مبنی بر اینکه گفته بود «ایرانی‌ها برای مذاکره با ما خواهند آمد»، گفت: «نمی‌دانم آیا او شوخی کرده یا جدی گفته است، اما اینکه او به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره کند، محتمل‌تر است و علائمی هم در گذشته وجود داشته است. مهم این است که با چه کسی تماس بگیرد».
ما پیامی نداریم
بهرام قاسمی در این نشست در پاسخ درباره اینکه ایران و روسیه با توجه به نشست پوتین و ترامپ در فنلاند با یکدیگر رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته‌اند، گفت: دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده است و مسائل خود را دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه دراین‌باره که آیا پوتین حامل پیامی از طرف ایران در این جلسه خواهد بود، گفت: چنین موردی وجود ندارد و درست نیست و ما پیامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم. اگر گفت‌وگو یا سخنی در رسانه‌ها نوشته شده، گمانه‌زنی است و دیدار پوتین و ترامپ از پیش‌ تعیین ‌شده است و در آن مسائل مربوط به خود آنها مطرح خواهد بود و ما ارتباطی با دولت روسیه دراین‌باره نداشته‌ایم. سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشرشده در یکی از رسانه‌های کویتی را مبنی بر اینکه روسیه در روزهای اخیر میزبان مذاکرات مستقیم ایران و اسرائیل بوده، تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند درست باشد و من آن را تکذیب می‌کنم. این‌گونه اخبار برای کسانی که با سیاست‌های ایران آشنا هستند و از مواضع ایران اطلاع دارند، بیشتر شبیه طنز است.
چیز پنهانی وجود ندارد
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر چندی پیش ظریف به عمان نیز گفت: «روابط ایران و عمان از دیرباز روابط روشن و شفافی بوده است و ما این سفرها و تعاملات را بین دو کشور به صورت مرتب و در سطوح مختلف داریم. قبل از سفر آقای ظریف به عمان، هیئتی از ایران به عمان رفته بود و مقامات عمانی نیز به تهران سفر کرده بودند». قاسمی با اشاره به روابط مستحکم و دیرینه ایران و عمان، گفت: در جریان رایزنی‌هایی که بین مقامات دو کشور صورت می‌گیرد، درباره پیشبرد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو انجام می‌شود و از این سفرها نمی‌توان بر اساس یک مورد خاصی که در گذشته بوده، استنباط مشخصی را ارائه کرد و به نظر می‌رسد آنچه در این زمینه مدنظر شماست، گمانه‌زنی رسانه‌ای است. او با بیان اینکه خبر سفر آقای ظریف به عمان به‌موقع داده شد، گفت: چیز پنهانی درباره سفر آقای ظریف به عمان وجود ندارد.
همه‌ چیز درباره سفر ولایتی به مسکو
بهرام قاسمی درباره سفر مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری به مسکو و حاشیه‌هایش نیز گفت: «سفر علی‌اکبر ولایتی به مسکو در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت و به‌عنوان فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری انجام شد». او گفت: «در حوزه سیاست خارجی، وزارت امور خارجه به‌عنوان نهاد حاکمیتی، شاید کمترین میزان موازی‌کاری را داشته باشد».
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: «با توجه به منافع و مصالح ملی، این رفت‌و‌آمدها می‌تواند بین ایران و سایر کشورها انجام شود. چنین رفت‌وآمدهایی همواره در سطوح مختلف انجام می‌شود و ابتکار عمل در اختیار وزارت خارجه است. بعد از خروج غیرقانونی ترامپ از برجام، جمهوری اسلامی ایران مصلحت را در این دید که در یک تعامل سازنده و فعالیت دیپلماتیک، مواضع جمهوری اسلامی را به سایر کشورها اعلام کند». به گفته او، این مواضع در قالب پیام ریاست‌جمهوری به سایر کشورها منتقل شد. بخش زیادی از این انتقال پیام از سوی سفرا صورت گرفت و قرار شد برای برخی کشورهای دیگر، به دلایل مشخصی، فرستادگان ویژه از سوی رئیس‌جمهوری به این کشورها سفر کند. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر ولایتی به مسکو و اینکه آرژانتین به دلیل پرونده آمیا خواستار استرداد او شده است، گفت: «این کار اقدام غلطی بود که بر اساس اتهامات بی‌خود که از گذشته نسبت به برخی از مقامات ما در آرژانتین وجود دارد، مطرح شد. ما گهگاه شاهد برخی روش‌های نابهنجار درباره برخی شخصیت‌ها هستیم که بیشتر جنبه تبلیغی و روانی دارد که نه اجرائی و نه شدنی است».
انفجار آمیا در دوره‌ای رخ داد که علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه ایران بود. آمیا یا مرکز همیاری یهودیان واقعه‌ای تروریستی است که ۱۸ جولاي ۱۹۹۴ (۲۷ تیر ۱۳۷۳) در بوینس‌آیرس رخ داد. در این حادثه، ۸۵ نفر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتینی جان خود را از دست دادند و بیش از 300 نفر زخمی شدند. آرژانتین مدعی بود که نقشه این بمب‌گذاری در تهران کشیده شده و توسط حزب‌الله لبنان با فرماندهی عماد مغینه انجام شده‌ است. از همین رو بعد از این حادثه ولایتی در مظان اتهام قرار گرفت که یکی از اعضای کمیسیون برنامه‌ریزی آن انفجار بود. حدود 13 سال بعد از آن انفجار، حکم بین‌المللی بازداشت علیه آقای ولایتی و شمار دیگری از مقامات وقت ایرانی به اتهام ارتباط با این ترور صادر شد. این پرونده موجب حاشیه‌سازی‌هایی برای قضات آن ‌هم شد و در سیاست داخلی آرژانتین نیز تأثیرات منفی به‌ جا گذاشت. ولایتی روزهای گذشته در مورد ادعای قاضی که خواستار استرداد او از مسکو به آرژانتین شده بود، گفت «این آقای قاضی آرژانتینی از وابستگان موساد اسرائیل است و به خاطر حقوقی که از موساد می‌گیرد، اظهاراتی می‌کند».
تعابیر طرفین از سیاست خارجی
بهرام قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای تفاهم نفت در برابر غذا نیز گفت: «من نقل‌قولی از طرف ایرانی دراین‌باره ندارم و درباره صحت‌وسقم و صلاحیت مقام روس که چنین اظهارنظری داشته نمی‌توانم قضاوت کنم اما رسیدن به تفاهم و همکاری در هر زمینه‌ای نیاز به حضور هیئت‌های کارشناسی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط دارد که آن هم مسیري طولانی دارد».
ولایتی که سفری دوروزه به مسکو داشت، روز جمعه با درخشان‌خواندن آینده روابط ایران و روسیه، از قول ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این دیدار گفت: «روسیه آماده است تا ۵۰‌ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند». این اظهارنظر با تعجب بسیاری مواجه شد و توضیحی بیش از این از سوی هیچ منبعی دریافت نشد. درعین‌حال دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز جمعه در واکنش به اظهارات مشاور رهبر ایران در رابطه با قرارداد نفت و گاز با روسیه گفت که نمی‌تواند این خبر را تأیید کند و به جزئیات آن هم اشاره‌ای نمی‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه درمورد سفر ولایتی توضیح داد «دکتر ولایتی یک مذاکره دوساعته با پوتین و دیگر مقامات روسیه داشتند که فکر نکنم مجموعه مذاکرات چیزی باشد که در رسانه‌ها مطرح شده است. در این مذاکرات مجموعه‌ای از مسائل مختلف دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای مطرح شده و چیزی که در رسانه‌ها مطرح شده، تنها موضوع سرمایه‌گذاری و همکاری نفتی میان دو کشور بود که طرفین تعابیر خود را به دلایل خاص سیاست خارجی مطرح کردند».
بسته در حال بررسی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره بسته پیشنهادی 1+4 به ایران و اینکه ایران چه رویکردی در قبال این بسته خواهد داشت، گفت: «در چارچوب این بسته مجموعه‌ای از مسائل نفت، مسائل بانکی، حمل‌ونقل، بیمه، سرمایه‌گذاری و همکاری صنعتی شرکت‌های کوچک و متوسط مطرح شده و مکانيسم‌های همکاری‌ها در حال بررسی است. مهم مکانيسم‌هایی است که بتواند خواسته‌های ایران را در شرایط فعلی تأمین کند. در بخش‌هایی جلو رفتیم و نواقصی هم وجود داشت و پیشنهادها برای ما راضی‌کننده نبود و ما این مسائل را مطرح کردیم و قرار شد دو طرف روی این موضوعات کار کنند».
اروپایی‌ها در حفظ برجام جدی هستند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید معطل برجام اروپا ماند، گفت: این بحث درستی است که ما همه موارد را نمی‌توانیم به هم گره بزنیم، ایران مذاکرات را با اعضای 1+4 ادامه می‌دهد و همه اعضا به سهم خود و به صورت یکسان متعهد به اجرای تعهدات برجامی خود هستند. قاسمی یادآور شد: همه این کشورها در ارائه بسته پیشنهادی مسئول هستند و ما پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم.
او همچنین گفت: نشست وین گام‌های رو به جلو داشت به‌طوری‌که ما در حوزه سیاسی شاهد هستیم که مواضع سیاسی اروپایی‌ها استحکام بیشتری داشت. اروپایی‌ها در حفظ برجام جدی هستند و تلاش می‌کنند خواسته‌های بحق و متعارف ایران از برجام را تأمین کنند و ما امیدواریم در زمانی که داریم، بتوانیم به نتیجه مشخصی دست پیدا کنیم، اما اینکه روز و ساعت مشخصی به‌عنوان ضرب‌الاجل تعیین شده باشد، چنین موضوعی وجود ندارد». قاسمی افزود: «ما هم در انجام امور کشور همان‌طور که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، منتظر نتایج مذاکرات نخواهیم ماند و اقدامات و سیاست‌های خود را ادامه خواهیم داد و درعین‌حال منتظر پیشنهادها هم خواهیم بود».
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه با توجه به موضوعات مطرح‌شده در رسانه‌ها درخصوص بسته پیشنهادی اروپا به ایران تصمیم نظام برای ماندن یا خروج از برجام چیست؟، گفت: «موضع وزارت امور خارجه با توجه به خروج آمریکا از برجام و علاقه‌مندی و اصراری که در عرصه جهانی برای حفظ اجرای برجام وجود داشت، منتظر هستیم در روزهای آینده شاهد بسته‌ای باشیم که بتواند رضایت ایران را در همه عرصه‌هایی که در مذاکرات مطرح کردیم، جلب کند و به تفاهم منصفانه برسیم. همه مسائل به تصمیم نهایی بازمی‌گردد که در عمل چگونه خواهد بود و پیشنهادهای نهایی تا چقدر راضی‌کننده و کمک‌کننده باشد».
ترامپ گزافه‌گویی می‌کند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره تصویب لوایح مرتبط با FATF در مجلس هم گفت: «این موضوع بحث پیچیده و حساسی است که در بخشی از موضوع تکلیف روشن است و بخش‌های دیگر هم در مجلس تصمیم‌گیری می‌شود و زمان هم وجود دارد و امیدوارم براساس مصالح کشور و خواست مسئولان به نتیجه برسد».
بهرام قاسمی در مورد اینکه ترامپ مدعی شده فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند، گفت «ترامپ زیاد صحبت می‌کند و آرزوهای زیادی دارد؛ این ادعا یا تلاش برای اینکه صادرات نفت ایران را متوقف کند یا به صفر برساند، گزافه‌گویی است یا شدنی نیست. تجربه ثابت می‌کند که چنین چیزی در جهان امروز میسر نیست. با همه شرکای اقتصادی چه آنها که مشتریان نفتی ما هستند و چه دیگران در تماس مستمر هستیم و از همه ابزارها و امکانات برای خنثی‌کردن توطئه‌ها و تلاش‌های خصمانه آمریکا استفاده می‌کنیم».
جنگ روانی علیه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه روزنامه نیویورک‌تایمز مطلبی را مبنی بر اینکه «چگونه اسرائیل اسناد هسته‌ای ایران را به سرقت برد»، منتشر کرد، دستگاه دیپلماسی برای برخورد با این هجمه‌ها چه برنامه‌ای دارد، گفت: «طراحی وسیع جنگ روانی علیه ایران در جریان است. با توجه به این سیاست خصمانه و هدفمند آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای معاند منطقه باید توجه داشت که اگر لیست این هجمه‌ها را جمع کنیم، لیست طویلی خواهد شد. این ادعاها مبنایی ندارد و سخنان بی‌ربطی است که در جهت تضعیف جمهوری اسلامی ایران و ایجاد شکاف میان روابط ایران و سایر کشورها رقم می‌خورد». او تصریح کرد: «باید با هوشیاری کامل تلاش کنیم با ابزارهای لازم اهداف آنها را خنثی کنیم».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها