|

۵ فروند ATR جديد هما در فرودگاه مهرآباد بر زمين نشست

پرواز بر فراز تحريم‌ها

روز گذشته پنج فروند ۶۰۰-۷۲ ATR نوساز ايران‌اير که از شهر تولوز فرانسه به سمت تهران در حال پرواز بود، در فرودگاه مهرآباد بر زمين نشست. به گزارش مهر، اين هواپيماها در ادامه خريد ۲۰ فروند هواپيماي ای‌تی‌آر (ATR) است که در فضاي پسابرجام قرارداد خريد آنها ميان ايران‌اير و شرکت هواپيماسازي ايتاليايي-فرانسوي ای‌تی‌آر به امضا رسيده است. تاکنون هشت فروند از اين هواپيماها وارد کشور شده است که با اين پنج فروند در مجموع ۱۳ هواپيماي توربوپراپ براي فرودگاه‌هاي کوچک و کمتر برخوردار و مسيرهاي کوتاه‌تر استفاده می‌شوند. بر اساس اين گزارش، قرار بود پيش از اين ايران از بوئينگ، ايرباس و ای‌تی‌آر در مجموع ۲۰۰ فروند هواپيما خريداري کند که با خروج آمريکا از برجام و اعمال تحريم‌هاي جديد عليه دولت ايران، بوئينگ اعلام کرد به‌هيچ‌وجه ديگر به ايران هواپيما نخواهيم داد. همچنين شرکت ای‌تی‌آر نيز اعلام کرده بود در تلاشيم بتوانيم تا پيش از ۱۱ مرداد تعدادي از اي‌تي‌آرهاي ساخته‌شده را به ايران تحويل دهيم که اين پنج فروند در راستاي توافق ای‌تی‌آر با اوفک (اداره کنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري آمريکا) وارد کشور شده است. همچنين به گفته اصغر فخريه‌کاشان، مشاور وزير راه‌و‌شهرسازي در امور بين‌الملل، اين پنج فروند نيز به صورت نقدي از محل صندوق توسعه ملي خريداري شده‌اند، در‌حالي‌که قرار بود هواپيماها از محل فاينانس به صورت تأمين ۸۵ درصد از سوي فاينانسر و ۱۵ درصد پيش‌پرداخت ايران صورت بگيرد که به دليل عدم تأمين فاينانس، اين اتفاق رخ نداد و کليه هواپيماهاي برجامي ايران اعم از سه فروند ايرباس و ۱۳ فروند اي‌تي‌آر به صورت نقدي خريداري شدند.
گفتني است تعدادي از مديران هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) که براي تحويل اين هواپيماها به شهر تولوز فرانسه سفر کرده بودند، همراه با اين پنج فروند به تهران بازگشتند. تحويل هواپيماهاي اي‌تي‌آر در شرايطي صورت گرفت که شرکت هواپيماسازي اي‌تي‌آر درباره احتمال متضرر‌شدن خود براي تحويل‌ندادن تعداد هواپيماهاي مقرر به ايران‌اير تا زمان بازگشت دور جديدي از تحريم‌هاي اقتصادي عليه اين کشور، ابراز نگراني کرد. اين در حالي است که از آبان سال جاري قرار است رسما دور جديدي از تحريم‌هاي اقتصادي عليه صنعت هوايي کشور اعمال و اجرائي شود. شرکت اي‌تي‌آر که يک شرکت هواپيماسازي فرانسوي-ايتاليايي مستقر در تولوز فرانسه است، بعد از توافق هسته‌اي برجام ايران قرار شد ۲۰ فروند هواپيماي سايز کوچک و متوسط را تحويل شرکت هواپيمايي ايران‌اير دهد. روز گذشته خبري مبني‌بر تحويل پنج فروند هواپيماي اي‌تي‌آر جديد
(72-600 ATR) منتشر شد که در کارخانه اصلي تولوز فرانسه ساخته شده‌اند و قرار است به‌زودي وارد آسمان ايران شوند. بعد از توافق هسته‌اي برجام در سال ۲۰۱۵ ميلادي و برداشته‌شدن تحريم‌هاي اقتصادي، شرکت هواپيمايي ايران‌اير قرارداد خريد و تهيه ۲۰۰ فروند هواپيما را با غول‌هاي هواپيماسازي جهان همچون بوئينگ آمريکا، ايرباس اروپا و شرکت فرانسوي-ايتاليايي اي‌تي‌آر به امضا رساند تا بتواند به نوسازي و بازسازي ناوگان حمل‌و‌نقل هوايي خود و همچنين رقابت با شرکت‌هاي هواپيمايي همسايگان خود بپردازد. اما به نظر مي‌رسد که شرکت اي‌تي‌آر از ساير رقباي خود درباره ارسال، تحويل و فروش هواپيماهاي سفارش ايران‌اير ابراز نگراني بيشتري مي‌کند؛ چراکه به‌تازگي در اين‌باره عنوان کرده است در‌صورتي‌که نتواند تعداد هواپيماهاي مقرر خود را به ايران تحويل دهد، متحمل ضرر و زيان قابل توجهي خواهد شد. بنابراين به نظر مي‌رسد که شرکت فرانسوي-ايتاليايي اي‌تي‌آر دنبال راهي براي تحويل هر چه زودتر تعداد هواپيماهاي مقرر خود باشد تا قبل از اعمال نهايي و بازگشت تحريم‌هاي اقتصادي، همه ۲۰ فروند هواپيماي ای‌تی‌آر وارد ناوگان هوايي ايران شده باشد.

روز گذشته پنج فروند ۶۰۰-۷۲ ATR نوساز ايران‌اير که از شهر تولوز فرانسه به سمت تهران در حال پرواز بود، در فرودگاه مهرآباد بر زمين نشست. به گزارش مهر، اين هواپيماها در ادامه خريد ۲۰ فروند هواپيماي ای‌تی‌آر (ATR) است که در فضاي پسابرجام قرارداد خريد آنها ميان ايران‌اير و شرکت هواپيماسازي ايتاليايي-فرانسوي ای‌تی‌آر به امضا رسيده است. تاکنون هشت فروند از اين هواپيماها وارد کشور شده است که با اين پنج فروند در مجموع ۱۳ هواپيماي توربوپراپ براي فرودگاه‌هاي کوچک و کمتر برخوردار و مسيرهاي کوتاه‌تر استفاده می‌شوند. بر اساس اين گزارش، قرار بود پيش از اين ايران از بوئينگ، ايرباس و ای‌تی‌آر در مجموع ۲۰۰ فروند هواپيما خريداري کند که با خروج آمريکا از برجام و اعمال تحريم‌هاي جديد عليه دولت ايران، بوئينگ اعلام کرد به‌هيچ‌وجه ديگر به ايران هواپيما نخواهيم داد. همچنين شرکت ای‌تی‌آر نيز اعلام کرده بود در تلاشيم بتوانيم تا پيش از ۱۱ مرداد تعدادي از اي‌تي‌آرهاي ساخته‌شده را به ايران تحويل دهيم که اين پنج فروند در راستاي توافق ای‌تی‌آر با اوفک (اداره کنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري آمريکا) وارد کشور شده است. همچنين به گفته اصغر فخريه‌کاشان، مشاور وزير راه‌و‌شهرسازي در امور بين‌الملل، اين پنج فروند نيز به صورت نقدي از محل صندوق توسعه ملي خريداري شده‌اند، در‌حالي‌که قرار بود هواپيماها از محل فاينانس به صورت تأمين ۸۵ درصد از سوي فاينانسر و ۱۵ درصد پيش‌پرداخت ايران صورت بگيرد که به دليل عدم تأمين فاينانس، اين اتفاق رخ نداد و کليه هواپيماهاي برجامي ايران اعم از سه فروند ايرباس و ۱۳ فروند اي‌تي‌آر به صورت نقدي خريداري شدند.
گفتني است تعدادي از مديران هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) که براي تحويل اين هواپيماها به شهر تولوز فرانسه سفر کرده بودند، همراه با اين پنج فروند به تهران بازگشتند. تحويل هواپيماهاي اي‌تي‌آر در شرايطي صورت گرفت که شرکت هواپيماسازي اي‌تي‌آر درباره احتمال متضرر‌شدن خود براي تحويل‌ندادن تعداد هواپيماهاي مقرر به ايران‌اير تا زمان بازگشت دور جديدي از تحريم‌هاي اقتصادي عليه اين کشور، ابراز نگراني کرد. اين در حالي است که از آبان سال جاري قرار است رسما دور جديدي از تحريم‌هاي اقتصادي عليه صنعت هوايي کشور اعمال و اجرائي شود. شرکت اي‌تي‌آر که يک شرکت هواپيماسازي فرانسوي-ايتاليايي مستقر در تولوز فرانسه است، بعد از توافق هسته‌اي برجام ايران قرار شد ۲۰ فروند هواپيماي سايز کوچک و متوسط را تحويل شرکت هواپيمايي ايران‌اير دهد. روز گذشته خبري مبني‌بر تحويل پنج فروند هواپيماي اي‌تي‌آر جديد
(72-600 ATR) منتشر شد که در کارخانه اصلي تولوز فرانسه ساخته شده‌اند و قرار است به‌زودي وارد آسمان ايران شوند. بعد از توافق هسته‌اي برجام در سال ۲۰۱۵ ميلادي و برداشته‌شدن تحريم‌هاي اقتصادي، شرکت هواپيمايي ايران‌اير قرارداد خريد و تهيه ۲۰۰ فروند هواپيما را با غول‌هاي هواپيماسازي جهان همچون بوئينگ آمريکا، ايرباس اروپا و شرکت فرانسوي-ايتاليايي اي‌تي‌آر به امضا رساند تا بتواند به نوسازي و بازسازي ناوگان حمل‌و‌نقل هوايي خود و همچنين رقابت با شرکت‌هاي هواپيمايي همسايگان خود بپردازد. اما به نظر مي‌رسد که شرکت اي‌تي‌آر از ساير رقباي خود درباره ارسال، تحويل و فروش هواپيماهاي سفارش ايران‌اير ابراز نگراني بيشتري مي‌کند؛ چراکه به‌تازگي در اين‌باره عنوان کرده است در‌صورتي‌که نتواند تعداد هواپيماهاي مقرر خود را به ايران تحويل دهد، متحمل ضرر و زيان قابل توجهي خواهد شد. بنابراين به نظر مي‌رسد که شرکت فرانسوي-ايتاليايي اي‌تي‌آر دنبال راهي براي تحويل هر چه زودتر تعداد هواپيماهاي مقرر خود باشد تا قبل از اعمال نهايي و بازگشت تحريم‌هاي اقتصادي، همه ۲۰ فروند هواپيماي ای‌تی‌آر وارد ناوگان هوايي ايران شده باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها