|

حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح و مردم

صبح خونین در اهواز

شرق: هم‌زمان با سالگرد تجاوز عراق به ایران و آغاز هفته دفاع مقدس، مراسم رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور برگزار شد، اما حمله تروریستی به مراسم رژه در منطقه لشکر 92 زرهی اهواز باعث شهادت و زخمی‌شدن تعدادی از نظامیان و افراد عادی شد. به گزارش ایسنا، مهاجمان لباس نظامی بر تن داشتند، تیراندازی از پشت جایگاه مخصوص مسئولان انجام شده و چنددقیقه ادامه داشته است. به گزارش ایرنا، گروه تجزیه‌طلب «الاحوازيه» با ارسال پیامی در فضای مجازی مسئولیت اقدام خرابکارانه در رژه نیروهای مسلح اهواز را برعهده گرفت. در همین زمینه سخنگوی سپاه پاسداران گفت: «افرادی که در جریان رژه نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی به مردم و نیروهای مسلح کردند وابسته به جریان الاحوازیه هستند». سردار شریف در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه این جریان از عربستان سعودی تغذیه می‌کند، عنوان کرد: «اقدام آنها برای تحت‌الشعاع قراردادن عظمت رژه نیروهای مسلح است. چنین اقداماتی پیش از این هم مسبوق‌به‌سابقه است و این جریان به سمت کاروان‌های راهیان نور در سال‌های گذشته تیراندازی کرده است». تا بعدازظهر دیروز و بنا بر اعلام حسین‌زاده، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، در این حادثه تروریستی ۲۵ نفر به شهادت رسیده‌ و ۶۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. روز دوشنبه هم‌زمان با تشییع شهدا در اهواز عزای عمومی اعلام شد.
حادثه از زبان فرمانده سپاه خوزستان
سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) استان خوزستان، در توضیح این حادثه تروریستی به ایلنا گفت: «برابر روالی که برای رژه پیش‌بینی می‌کنیم، نیروهای مسلح در میدان اصلی و مسیری که به بلوار قدس در اهواز معروف است، مشغول رژه بودند که یک تیم چهارنفره تروریستی از فاصله نزدیک و مخفیگاهشان که یک پارک جنگلی است، با لباس مبدل به ستون رژه‌رونده حمله کردند».
استاندار خوزستان هم درباره جزئیات حادثه تروریستی اهواز به ایلنا گفت: «در حین اجرای رژه، افرادی با لباس مبدل سپاه و بسیج از پشت جایگاه مسئولان به سمت مسئولان و مردم حاضر در محل تیراندازی کردند که متأسفانه در این اقدام خرابکارانه و ضدامنیتی تعدادی از مردم بی‌گناه، از جمله تعدادی زن و کودک بی‌گناه کشته یا زخمی شدند». غلامرضا شریعتی افزود: «به‌رغم شدت حادثه به سمت جایگاه مسئولان، به دلیل واکنش سریع نیروهای امنیتی، هیچ‌یک از مسئولان حاضر در جایگاه، از جمله آیت‌الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان، آسیب ندیدند». روز دوشنبه همزمان با تشييع شهداء در اهواز عزاي عمومي اعلام شد.
دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری حادثه تروریستی اهواز
در پی حمله تروریستی روز گذشته در مراسم رژه نیروهای مسلح، رئیس‌جمهوری در تماسی تلفنی با عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و غلامرضا شریعتی، استاندارخوزستان، در جریان تازه‌ترین گزارش اقدام تروریستی در اهواز و روند شناسایی و رسیدگی به وضعیت مجروحان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد. حسن روحانی در این تماس‌های تلفنی، ضمن آرزوی علو درجات برای شهدای این حادثه تروریستی و ابراز همدردی با خانواده‌های معظم این شهیدان، دستور داد تمام امکانات در جهت اقدامات فوری و امدادی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی به کار گرفته شود. روحانی دستورات لازم را به وزارت اطلاعات برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی برای شناسایی سریع تروریست‌ها و سرشاخه‌های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت‌آموز با مرتبطین این جنایت صادر کرد. رئیس‌جمهور تأکید کرد: «پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کوچک‌ترین تهدید، کوبنده خواهد بود، اما کسانی که از این تروریست‌ها پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاعاتی می‌کنند، باید پاسخ‌گو باشند». علي لاريجاني رئيس‌مجلس هم در پيامي از نيروهاي امنيتي و انتظامي خواست تا در اسرع وقت عوامل حادثه را به سزاي اعمالشان برسانند.
جهانگیری: عزم ایران در مبارزه با تروریسم راسخ‌تر خواهد شد
معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی به مناسبت حادثه تروریستی اهواز، ضمن تقبیح عملکرد رژیم‌های مستبدی که برای پیشبرد اهداف آمریکا و صهیونیسم، مزدور می‌پرورانند، تأکید کرد: «بدون‌تردید این دست از اقدامات جنایتکارانه عزم ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه بی‌امان با تروریسم راسخ‌تر خواهد کرد و تروریست‌های جنایتکار و حامیان خبیث منطقه‌ای و خارجی آنها پاسخ این دست اعمال ننگین و ضدانسانی خود را دریافت خواهند کرد».
ظریف: به‌سرعت و قاطعانه پاسخ خواهیم داد
وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به حمله گروهی تروریست به رژه نیروهای مسلح در اهواز پیامی در صفحه توییتر خود منتشر کرد. محمدجواد ظریف نوشت: «تروریست‌هایی که توسط یک رژیم خارجی به کار گرفته، آموزش ‌دیده، مسلح‌ شده و از آنها دستمزد گرفته بودند به اهواز حمله کردند. کودکان و خبرنگاران در میان تلفات حادثه بودند. ایران حامیان تروریست منطقه‌ای و اربابان آمریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسئول می‌داند. ایران در دفاع از جان ایرانیان به‌سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد». حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری، نیز در توییتر خود نوشت: «اهواز می‌ایستد و تسلیم تروریست‌ها نمی‌شود. خوزستان پاسخ خواهد داد، ولی نه فقط با گلوله!».
هر 4 تروریست‌ به هلاکت رسیدند
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح از هلاکت هر چهار تروریست حمله تروریستی اهواز خبر داد. به گزارش ایسنا، سردار ابوالفضل شکارچی گفت: «چهار نفر تروریست از چند روز قبل از برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز در نزدیکی محل برگزاری رژه سلاح‌هایی مخفی کرده بودند و شنبه (روز گذشته) در پوشش مردمی خود را نزدیک به محل برگزاری رژه (پارکی در نزدیکی جایگاه رژه) کردند». او با بیان اینکه سلاح این تروریست‌ها كلاشينكف بوده ادامه داد: «این چهار تروریست با سلاح خود به سمت جایگاه رژه تیراندازی و مردم را به رگبار بستند که تعدادی از این تیرها به رژه‌روندگان و تماشاچیان حاضر در محل برگزاری رژه اصابت کرد و منجر به شهادت و مجروح‌شدن عده‌ای از این افراد شد که در میان این افراد دختری خردسال و یک جانباز دیده می‌شود». سردار شکارچی با اشاره به عکس‌العمل نیروهای امنیتی حاضر در محل برگزاری رژه عنوان کرد: «تروریست‌ها با عکس‌العمل خیلی سریع و قاطع نیروهای امنیتی مواجه شدند و این نیروها با وجود اینکه تعداد زیادی از مردم در محل حادثه حضور داشتند و در این شرایط محدودیت‌هایی برای مقابله با تروریست‌ها وجود داشت، بلافاصله با دقت و سرعت عمل بسیار بالا سه نفر از تروریست‌ها را درجا به درک واصل و یک نفر را نیز مجروح و دستگیر کردند که این فرد نیز پس از انتقال به بیمارستان به دلیل جراحات وارده به درک واصل شد».
جزئیات حادثه از زبان خبرنگار ایسنا
خبرنگار اعزامی ایسنا که در مراسم رژه نیروهای مسلح اهواز حضور داشت و از نزدیک شاهد حمله تروریستی بوده است، درباره جزئیات این حادثه گفت: «حضور مردم در مراسم رژه آزاد بود. مردم از سمت چپ جایگاه ویژه‌ وارد می‌شدند و در همان سمت نیز قرار می‌گرفتند و پشت جایگاه نیز پارک قرار داشت. سه گروهان اول حرکت کردند و به محض اینکه حرکت گروهان چهارم به پایان رسید، صدای تیراندازی شنیده شد. در ابتدا همه شوکه شده بودند و تصور می‌کردند که این بخشی از مانور است اما صدای رگبار وحشتناک تیراندازی و فریاد برخی از فرماندهان که فرار کنید و زمین بخوابید، باعث شد تا جمعیت در لحظه‌ای متفرق شوند». این خبرنگار بیان‌ کرد: «فکر می‌کنم هدف تیراندازی مشخص نبود؛ چراکه تا‌آنجا‌که متوجه شدم، هیچ تیراندازی‌ای به سمت جایگاه صورت نگرفت و مدام این مردم بودند که هدف تیراندازی قرار می‌گرفتند و روی زمین می‌افتادند. حتی به سمت آمبولانس‌ها نیز شلیک می‌شد. هیچ‌کس نمی‌دانست باید چه کاری انجام دهد. اسلحه سربازان خالی بود و با توجه به اینکه صدای تیر از همه جهات شنیده می‌شد، فرماندهان نیز توان مقابله نداشتند. بعد از حدود ۲۰ دقیقه صدای تیراندازی به پایان رسید».
ادعاهای سخنگوی گروهک الاحوازیه
به گزارش ایسنا، «یعقوب حر التسطری»، سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» حمله تروریستی روز گذشته در رژه نیروهای مسلح در اهواز را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند، دانست و مدعی شد: «ما راهی جز مقاومت نداریم. مقاومت ملی اهواز عملیات امروز را علیه سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد». او در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا الاحوازیه مسئولیت این حمله را بر عهده می‌گیرد، گفت: «من می‌گویم که مقاومت ملی اهواز این کار را انجام داد». سخنگوی الاحوازیه در ادامه مدعی شد که فعالیت این گروه‌های تروریستی تنها علیه سپاه و در جاهایی بوده که غیرنظامیان در آن نبوده‌اند. این ادعا در حالی مطرح شد که در میان آسیب‌دیدگان این حمله تروریستی تعداد زیادی شهروند غیرنظامی شامل کودکان به چشم می‌خورد.
واکنش سفیر ایران در لندن به شبکه «ایران اینترنشنال»
در پی مصاحبه شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» با سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه، سفیر ایران در لندن خواستار برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این شبکه شد. حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییتر خود با اشاره به حادثه تروریستی روز شنبه در اهواز نوشت: «شبکه ایران اینترنشنال در اقدامی بی‌شرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی که امروز افراد زیادی را به خاک و خون کشید، پخش کرد. سفارت ایران در لندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این اقدام را به‌عنوان ترویج تروریسم و خشونت پیگیری فوری می‌کند». «ایران اینترنشنال» یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌‌زبان با تمرکز بر برنامه‌های سیاسی و اجتماعی است که مرکز آن در لندن قرار دارد.
خروج روحانی از مراسم رژه ربطی به حادثه اهواز نداشت
هم‌زمان با حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز، برخی رسانه‌های داخلی اخباری را مبنی بر ترک مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران از سوی رئیس‌جمهوری مخابره کردند. به گزارش ایرنا، هم‌زمانی این اتفاق با ترک مراسم رژه نیروهای مسلح توسط رئیس‌جمهوری باعث شد تا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری چنین القا کنند که ترک جایگاه مراسم رژه تهران توسط رئیس‌جمهوری به دلیل حادثه اهواز بوده است.
معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به انتشار این اخبار به این قبیل رسانه‌ها توصیه کرد با انتشار اخبار نادرست به امنیت ملی کشور لطمه نزنند. پرویز اسماعیلی در تويیت خود نوشت: «تعدادی از عزیزانمان به دست تروریست‌ها در اهواز شهید و زخمی شدند. رسانه‌هایی درصدد خبرسازی از این جنایت علیه رئیس‌جمهوری برآمدند. سایرین هم بازنشر کردند ترور ایجاد ناامنی است و این‌گونه دروغ‌ها القای ناامنی. اولی کار دشمن است و دومی بازی در زمین دشمن. نتیجه هر دو اما یکی است؛ لطمه به امنیت ملی». حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور هم در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «‌خروج رئیس‌جمهور از این مراسم بر اساس برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفت».
امروز؛ جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس
علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با محکوم‌کردن حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح گفت این کمیسیون در جلسه امروز (یکشنبه) با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط به بررسی این موضوع می‌پردازد.
دستور دادستان کل کشور
حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور، نیز با صدور پیامی ضمن محکومیت حمله تروریستی در اهواز دستور شناسایی هرچه‌سریع‌تر عناصر وابسته به این جریان تروریستی را صادر کرد.
همدردی مقامات خارجی با ایران
مقامات و مسئولان دیگر کشورها هم این حمله تروریستی را محکوم کرده و تسلیت گفتند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اولین واکنش‌ها شهادت تعدادی از هم‌وطنان در حادثه تروریستی در اهواز را تسلیت گفت. رویترز به نقل از ریانووستی گزارش داده که او در این پیام برای افزایش همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی کرده است. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در پیامی خطاب به حسن روحانی حمله جنایتکارانه تروریستی علیه رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز را به شدت محکوم و بر ایستادگی جمهوری عربی سوریه با تمام امکانات و نیروی خود در برابر این اعمال تروریستی در کنار دولت و مردم ایران تأکید کرد. رابرت مک‌ایر سفیر انگلیس در ایران در پیامی توییتری نوشت: «این حمله تروریستی شوکه‌کننده‌ای بود. تروریسم در هر جا که رخ دهد، باید محکوم شود. ما تسلیت خود را برای خانواده قربانیان می‌فرستیم».

آشنایی با گروهک تروریستی «الاحوازیه»

ایسنا: وقتی ساعتی بعد از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز اعلام شد که مسئولیت این حمله با گروهک «الاحوازیه» بوده است، خیلی‌ها برای بار اول نام این گروه به گوششان خورد. جنبش الاحوازیه، آن‌طور که دیدبان مبارزه با تروریسم می‌گوید، در سال ۱۳۷۶ برای اولین بار اعلام موجودیت کرده است. این گروه که مدعی استقلال خوزستان از ایران و تعلق جزایر سه‌گانه خلیج فارس به «خوزستان» و همچنین «عربی»بودن «خلیج فارس» است، در سایتی خبری به نام «احوازنا» به تبلیغات ضد ایرانی و تجزیه‌طلبانه می‌پردازد و در چند سال گذشته بارها مسئولیت حملات تروریستی که در استان خوزستان رخ داده را پذیرفته است. براساس آنچه برخی سایت‌های خبری منتشر کرده‌اند، «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» یا همان «الاحوازیه» در انگلستان و برای مقابله با جمهوری اسلامی اعلام موجودیت کرده است. «منصور عبدویس» معروف به «منصور سیلاوی» مسئولیت این گروهک را برعهده می‌گیرد و فردی به نام «دانیل برت» عضو حزب کارگر انگلستان را نیز با عنوان مسئول انجمن دوستی عرب‌های ایران و انگلیس در کنار الاحوازیه قرار می‌دهد. پس از مرگ عبدویس، «عدنان سلمان» که زمانی در ایران زندگی می‌کرد، با کنارزدن نیروهای قدیمی گروهک از جمله جلیل شرهانی، موسی شریفی، وجدان عفراوی، کریم عبدیان، ناهی ساعدی، یاسین غبیشی و... مسئولیت گروهک را بر عهده گرفت. شاخه نظامی گروهک «الاحوازیه» به نام محی‌الدین آل ناصر، بازوی نظامی جبهه التحریر - جنبشی نظامی در عراق - بوده است. افراد این گروهک معتقدند باید مبارزه مسلحانه تا نابودی فارس‌ها و آزادی عربستان شامل استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس ادامه یابد. آنها در نقشه‌های خود عنوان خلیج عربی را به جای خلیج فارس برگزیده‌اند. رهبر معنوی و نظامی این گروهک در حال حاضر «حبیب نبگان» است که در دانمارک سکونت دارد. گفته می‌شود «طاهر آل نعمه» در کانادا، «موسوی» در حزب النهضه، «ابوبشار» و «محمود احمد» رئیس جبهه دموکراتیک خلق عرب در انگلیس و کشورهای هلند، دانمارک و سوئد و همچنین سازمان سیا از این گروهک حمایت معنوی می‌کنند. براساس اسناد منتشره ویکی‌لیکس حبیب نبگان و احمد نیسی در سال ۱۳۸۴ بعد از فرار از کشور به اتفاق فردی به نام «فرید» مقیم امارات متحده عربی با سفیر آمریکا ملاقات داشته‌اند و ضمن توضیح در مورد چگونگی بمب‌گذاری‌های خود در اهواز از وی درخواست پناهندگی و ملاقات با اعضای سازمان سیا را کرده‌اند. بمب‌گذاری در مجموعه‌ای از ساختمان‌های دولتی از جمله ساختمان اداره منابع طبیعی، ساختمان فرمانداری و ساختمان سازمان برنامه و بودجه، بمب‌گذاری در خیابان‌های اهواز و زنجیره بمب‌گذاری‌ها در چاه نفت شماره ۱۷۹ اهواز، از جمله اولین عملیات‌هاي این گروهک در سال ۱۳۸۴ است. در مجموع در سال ۸۴، هشت انفجار در اهواز، یک انفجار در تهران و دو انفجار در شهرهای آبادان و دزفول رخ داد که منجر به کشته‌شدن حداقل ۲۶ نفر و زخمی‌شدن حداقل ۲۸۳ نفر شد. در بهمن ۸۴، یک مقام مسئول در استانداری خوزستان اعلام کرد تعدادی از عوامل بمب‌گذاری‌های اهواز دستگیر شده‌اند. 10 نفر در ارتباط با این انفجارها به اعدام محکوم شدند و سروصدای این گروهک برای مدتی فروکش کرد.
اردیبهشت‌ماه سال ۹۶، حمله دیگری در اهواز این بار به یک کلانتری رخ داد که در نتیجه آن دو نفر از کارکنان کلانتری کشته شدند. گرچه مقامات در اخبار اولیه مسئولیت این عملیات را مستقیما متوجه گروه «الاحوازیه» نکردند اما آن را اقدام تروریستی دیگری از طرف «گروه‌های جدایی‌طلب» نامیدند. در هفته‌های گذشته، سایت خبری «الاحوازیه» بارها فیلم آتش‌افروزی عوامل این گروه در شعبه‌های مختلف بانک‌ها در اهواز و شهرهای اطرافش را منتشر کرده و مسئولیت آنها را بر عهده گرفته است.

شرق: هم‌زمان با سالگرد تجاوز عراق به ایران و آغاز هفته دفاع مقدس، مراسم رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور برگزار شد، اما حمله تروریستی به مراسم رژه در منطقه لشکر 92 زرهی اهواز باعث شهادت و زخمی‌شدن تعدادی از نظامیان و افراد عادی شد. به گزارش ایسنا، مهاجمان لباس نظامی بر تن داشتند، تیراندازی از پشت جایگاه مخصوص مسئولان انجام شده و چنددقیقه ادامه داشته است. به گزارش ایرنا، گروه تجزیه‌طلب «الاحوازيه» با ارسال پیامی در فضای مجازی مسئولیت اقدام خرابکارانه در رژه نیروهای مسلح اهواز را برعهده گرفت. در همین زمینه سخنگوی سپاه پاسداران گفت: «افرادی که در جریان رژه نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی به مردم و نیروهای مسلح کردند وابسته به جریان الاحوازیه هستند». سردار شریف در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه این جریان از عربستان سعودی تغذیه می‌کند، عنوان کرد: «اقدام آنها برای تحت‌الشعاع قراردادن عظمت رژه نیروهای مسلح است. چنین اقداماتی پیش از این هم مسبوق‌به‌سابقه است و این جریان به سمت کاروان‌های راهیان نور در سال‌های گذشته تیراندازی کرده است». تا بعدازظهر دیروز و بنا بر اعلام حسین‌زاده، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، در این حادثه تروریستی ۲۵ نفر به شهادت رسیده‌ و ۶۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. روز دوشنبه هم‌زمان با تشییع شهدا در اهواز عزای عمومی اعلام شد.
حادثه از زبان فرمانده سپاه خوزستان
سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) استان خوزستان، در توضیح این حادثه تروریستی به ایلنا گفت: «برابر روالی که برای رژه پیش‌بینی می‌کنیم، نیروهای مسلح در میدان اصلی و مسیری که به بلوار قدس در اهواز معروف است، مشغول رژه بودند که یک تیم چهارنفره تروریستی از فاصله نزدیک و مخفیگاهشان که یک پارک جنگلی است، با لباس مبدل به ستون رژه‌رونده حمله کردند».
استاندار خوزستان هم درباره جزئیات حادثه تروریستی اهواز به ایلنا گفت: «در حین اجرای رژه، افرادی با لباس مبدل سپاه و بسیج از پشت جایگاه مسئولان به سمت مسئولان و مردم حاضر در محل تیراندازی کردند که متأسفانه در این اقدام خرابکارانه و ضدامنیتی تعدادی از مردم بی‌گناه، از جمله تعدادی زن و کودک بی‌گناه کشته یا زخمی شدند». غلامرضا شریعتی افزود: «به‌رغم شدت حادثه به سمت جایگاه مسئولان، به دلیل واکنش سریع نیروهای امنیتی، هیچ‌یک از مسئولان حاضر در جایگاه، از جمله آیت‌الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان، آسیب ندیدند». روز دوشنبه همزمان با تشييع شهداء در اهواز عزاي عمومي اعلام شد.
دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری حادثه تروریستی اهواز
در پی حمله تروریستی روز گذشته در مراسم رژه نیروهای مسلح، رئیس‌جمهوری در تماسی تلفنی با عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و غلامرضا شریعتی، استاندارخوزستان، در جریان تازه‌ترین گزارش اقدام تروریستی در اهواز و روند شناسایی و رسیدگی به وضعیت مجروحان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد. حسن روحانی در این تماس‌های تلفنی، ضمن آرزوی علو درجات برای شهدای این حادثه تروریستی و ابراز همدردی با خانواده‌های معظم این شهیدان، دستور داد تمام امکانات در جهت اقدامات فوری و امدادی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی به کار گرفته شود. روحانی دستورات لازم را به وزارت اطلاعات برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی برای شناسایی سریع تروریست‌ها و سرشاخه‌های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت‌آموز با مرتبطین این جنایت صادر کرد. رئیس‌جمهور تأکید کرد: «پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کوچک‌ترین تهدید، کوبنده خواهد بود، اما کسانی که از این تروریست‌ها پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاعاتی می‌کنند، باید پاسخ‌گو باشند». علي لاريجاني رئيس‌مجلس هم در پيامي از نيروهاي امنيتي و انتظامي خواست تا در اسرع وقت عوامل حادثه را به سزاي اعمالشان برسانند.
جهانگیری: عزم ایران در مبارزه با تروریسم راسخ‌تر خواهد شد
معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی به مناسبت حادثه تروریستی اهواز، ضمن تقبیح عملکرد رژیم‌های مستبدی که برای پیشبرد اهداف آمریکا و صهیونیسم، مزدور می‌پرورانند، تأکید کرد: «بدون‌تردید این دست از اقدامات جنایتکارانه عزم ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه بی‌امان با تروریسم راسخ‌تر خواهد کرد و تروریست‌های جنایتکار و حامیان خبیث منطقه‌ای و خارجی آنها پاسخ این دست اعمال ننگین و ضدانسانی خود را دریافت خواهند کرد».
ظریف: به‌سرعت و قاطعانه پاسخ خواهیم داد
وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به حمله گروهی تروریست به رژه نیروهای مسلح در اهواز پیامی در صفحه توییتر خود منتشر کرد. محمدجواد ظریف نوشت: «تروریست‌هایی که توسط یک رژیم خارجی به کار گرفته، آموزش ‌دیده، مسلح‌ شده و از آنها دستمزد گرفته بودند به اهواز حمله کردند. کودکان و خبرنگاران در میان تلفات حادثه بودند. ایران حامیان تروریست منطقه‌ای و اربابان آمریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسئول می‌داند. ایران در دفاع از جان ایرانیان به‌سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد». حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری، نیز در توییتر خود نوشت: «اهواز می‌ایستد و تسلیم تروریست‌ها نمی‌شود. خوزستان پاسخ خواهد داد، ولی نه فقط با گلوله!».
هر 4 تروریست‌ به هلاکت رسیدند
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح از هلاکت هر چهار تروریست حمله تروریستی اهواز خبر داد. به گزارش ایسنا، سردار ابوالفضل شکارچی گفت: «چهار نفر تروریست از چند روز قبل از برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز در نزدیکی محل برگزاری رژه سلاح‌هایی مخفی کرده بودند و شنبه (روز گذشته) در پوشش مردمی خود را نزدیک به محل برگزاری رژه (پارکی در نزدیکی جایگاه رژه) کردند». او با بیان اینکه سلاح این تروریست‌ها كلاشينكف بوده ادامه داد: «این چهار تروریست با سلاح خود به سمت جایگاه رژه تیراندازی و مردم را به رگبار بستند که تعدادی از این تیرها به رژه‌روندگان و تماشاچیان حاضر در محل برگزاری رژه اصابت کرد و منجر به شهادت و مجروح‌شدن عده‌ای از این افراد شد که در میان این افراد دختری خردسال و یک جانباز دیده می‌شود». سردار شکارچی با اشاره به عکس‌العمل نیروهای امنیتی حاضر در محل برگزاری رژه عنوان کرد: «تروریست‌ها با عکس‌العمل خیلی سریع و قاطع نیروهای امنیتی مواجه شدند و این نیروها با وجود اینکه تعداد زیادی از مردم در محل حادثه حضور داشتند و در این شرایط محدودیت‌هایی برای مقابله با تروریست‌ها وجود داشت، بلافاصله با دقت و سرعت عمل بسیار بالا سه نفر از تروریست‌ها را درجا به درک واصل و یک نفر را نیز مجروح و دستگیر کردند که این فرد نیز پس از انتقال به بیمارستان به دلیل جراحات وارده به درک واصل شد».
جزئیات حادثه از زبان خبرنگار ایسنا
خبرنگار اعزامی ایسنا که در مراسم رژه نیروهای مسلح اهواز حضور داشت و از نزدیک شاهد حمله تروریستی بوده است، درباره جزئیات این حادثه گفت: «حضور مردم در مراسم رژه آزاد بود. مردم از سمت چپ جایگاه ویژه‌ وارد می‌شدند و در همان سمت نیز قرار می‌گرفتند و پشت جایگاه نیز پارک قرار داشت. سه گروهان اول حرکت کردند و به محض اینکه حرکت گروهان چهارم به پایان رسید، صدای تیراندازی شنیده شد. در ابتدا همه شوکه شده بودند و تصور می‌کردند که این بخشی از مانور است اما صدای رگبار وحشتناک تیراندازی و فریاد برخی از فرماندهان که فرار کنید و زمین بخوابید، باعث شد تا جمعیت در لحظه‌ای متفرق شوند». این خبرنگار بیان‌ کرد: «فکر می‌کنم هدف تیراندازی مشخص نبود؛ چراکه تا‌آنجا‌که متوجه شدم، هیچ تیراندازی‌ای به سمت جایگاه صورت نگرفت و مدام این مردم بودند که هدف تیراندازی قرار می‌گرفتند و روی زمین می‌افتادند. حتی به سمت آمبولانس‌ها نیز شلیک می‌شد. هیچ‌کس نمی‌دانست باید چه کاری انجام دهد. اسلحه سربازان خالی بود و با توجه به اینکه صدای تیر از همه جهات شنیده می‌شد، فرماندهان نیز توان مقابله نداشتند. بعد از حدود ۲۰ دقیقه صدای تیراندازی به پایان رسید».
ادعاهای سخنگوی گروهک الاحوازیه
به گزارش ایسنا، «یعقوب حر التسطری»، سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» حمله تروریستی روز گذشته در رژه نیروهای مسلح در اهواز را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند، دانست و مدعی شد: «ما راهی جز مقاومت نداریم. مقاومت ملی اهواز عملیات امروز را علیه سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد». او در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا الاحوازیه مسئولیت این حمله را بر عهده می‌گیرد، گفت: «من می‌گویم که مقاومت ملی اهواز این کار را انجام داد». سخنگوی الاحوازیه در ادامه مدعی شد که فعالیت این گروه‌های تروریستی تنها علیه سپاه و در جاهایی بوده که غیرنظامیان در آن نبوده‌اند. این ادعا در حالی مطرح شد که در میان آسیب‌دیدگان این حمله تروریستی تعداد زیادی شهروند غیرنظامی شامل کودکان به چشم می‌خورد.
واکنش سفیر ایران در لندن به شبکه «ایران اینترنشنال»
در پی مصاحبه شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» با سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه، سفیر ایران در لندن خواستار برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این شبکه شد. حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییتر خود با اشاره به حادثه تروریستی روز شنبه در اهواز نوشت: «شبکه ایران اینترنشنال در اقدامی بی‌شرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی که امروز افراد زیادی را به خاک و خون کشید، پخش کرد. سفارت ایران در لندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این اقدام را به‌عنوان ترویج تروریسم و خشونت پیگیری فوری می‌کند». «ایران اینترنشنال» یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌‌زبان با تمرکز بر برنامه‌های سیاسی و اجتماعی است که مرکز آن در لندن قرار دارد.
خروج روحانی از مراسم رژه ربطی به حادثه اهواز نداشت
هم‌زمان با حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز، برخی رسانه‌های داخلی اخباری را مبنی بر ترک مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران از سوی رئیس‌جمهوری مخابره کردند. به گزارش ایرنا، هم‌زمانی این اتفاق با ترک مراسم رژه نیروهای مسلح توسط رئیس‌جمهوری باعث شد تا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری چنین القا کنند که ترک جایگاه مراسم رژه تهران توسط رئیس‌جمهوری به دلیل حادثه اهواز بوده است.
معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به انتشار این اخبار به این قبیل رسانه‌ها توصیه کرد با انتشار اخبار نادرست به امنیت ملی کشور لطمه نزنند. پرویز اسماعیلی در تويیت خود نوشت: «تعدادی از عزیزانمان به دست تروریست‌ها در اهواز شهید و زخمی شدند. رسانه‌هایی درصدد خبرسازی از این جنایت علیه رئیس‌جمهوری برآمدند. سایرین هم بازنشر کردند ترور ایجاد ناامنی است و این‌گونه دروغ‌ها القای ناامنی. اولی کار دشمن است و دومی بازی در زمین دشمن. نتیجه هر دو اما یکی است؛ لطمه به امنیت ملی». حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور هم در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «‌خروج رئیس‌جمهور از این مراسم بر اساس برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفت».
امروز؛ جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس
علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با محکوم‌کردن حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح گفت این کمیسیون در جلسه امروز (یکشنبه) با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط به بررسی این موضوع می‌پردازد.
دستور دادستان کل کشور
حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور، نیز با صدور پیامی ضمن محکومیت حمله تروریستی در اهواز دستور شناسایی هرچه‌سریع‌تر عناصر وابسته به این جریان تروریستی را صادر کرد.
همدردی مقامات خارجی با ایران
مقامات و مسئولان دیگر کشورها هم این حمله تروریستی را محکوم کرده و تسلیت گفتند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اولین واکنش‌ها شهادت تعدادی از هم‌وطنان در حادثه تروریستی در اهواز را تسلیت گفت. رویترز به نقل از ریانووستی گزارش داده که او در این پیام برای افزایش همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی کرده است. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در پیامی خطاب به حسن روحانی حمله جنایتکارانه تروریستی علیه رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز را به شدت محکوم و بر ایستادگی جمهوری عربی سوریه با تمام امکانات و نیروی خود در برابر این اعمال تروریستی در کنار دولت و مردم ایران تأکید کرد. رابرت مک‌ایر سفیر انگلیس در ایران در پیامی توییتری نوشت: «این حمله تروریستی شوکه‌کننده‌ای بود. تروریسم در هر جا که رخ دهد، باید محکوم شود. ما تسلیت خود را برای خانواده قربانیان می‌فرستیم».

آشنایی با گروهک تروریستی «الاحوازیه»

ایسنا: وقتی ساعتی بعد از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز اعلام شد که مسئولیت این حمله با گروهک «الاحوازیه» بوده است، خیلی‌ها برای بار اول نام این گروه به گوششان خورد. جنبش الاحوازیه، آن‌طور که دیدبان مبارزه با تروریسم می‌گوید، در سال ۱۳۷۶ برای اولین بار اعلام موجودیت کرده است. این گروه که مدعی استقلال خوزستان از ایران و تعلق جزایر سه‌گانه خلیج فارس به «خوزستان» و همچنین «عربی»بودن «خلیج فارس» است، در سایتی خبری به نام «احوازنا» به تبلیغات ضد ایرانی و تجزیه‌طلبانه می‌پردازد و در چند سال گذشته بارها مسئولیت حملات تروریستی که در استان خوزستان رخ داده را پذیرفته است. براساس آنچه برخی سایت‌های خبری منتشر کرده‌اند، «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» یا همان «الاحوازیه» در انگلستان و برای مقابله با جمهوری اسلامی اعلام موجودیت کرده است. «منصور عبدویس» معروف به «منصور سیلاوی» مسئولیت این گروهک را برعهده می‌گیرد و فردی به نام «دانیل برت» عضو حزب کارگر انگلستان را نیز با عنوان مسئول انجمن دوستی عرب‌های ایران و انگلیس در کنار الاحوازیه قرار می‌دهد. پس از مرگ عبدویس، «عدنان سلمان» که زمانی در ایران زندگی می‌کرد، با کنارزدن نیروهای قدیمی گروهک از جمله جلیل شرهانی، موسی شریفی، وجدان عفراوی، کریم عبدیان، ناهی ساعدی، یاسین غبیشی و... مسئولیت گروهک را بر عهده گرفت. شاخه نظامی گروهک «الاحوازیه» به نام محی‌الدین آل ناصر، بازوی نظامی جبهه التحریر - جنبشی نظامی در عراق - بوده است. افراد این گروهک معتقدند باید مبارزه مسلحانه تا نابودی فارس‌ها و آزادی عربستان شامل استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس ادامه یابد. آنها در نقشه‌های خود عنوان خلیج عربی را به جای خلیج فارس برگزیده‌اند. رهبر معنوی و نظامی این گروهک در حال حاضر «حبیب نبگان» است که در دانمارک سکونت دارد. گفته می‌شود «طاهر آل نعمه» در کانادا، «موسوی» در حزب النهضه، «ابوبشار» و «محمود احمد» رئیس جبهه دموکراتیک خلق عرب در انگلیس و کشورهای هلند، دانمارک و سوئد و همچنین سازمان سیا از این گروهک حمایت معنوی می‌کنند. براساس اسناد منتشره ویکی‌لیکس حبیب نبگان و احمد نیسی در سال ۱۳۸۴ بعد از فرار از کشور به اتفاق فردی به نام «فرید» مقیم امارات متحده عربی با سفیر آمریکا ملاقات داشته‌اند و ضمن توضیح در مورد چگونگی بمب‌گذاری‌های خود در اهواز از وی درخواست پناهندگی و ملاقات با اعضای سازمان سیا را کرده‌اند. بمب‌گذاری در مجموعه‌ای از ساختمان‌های دولتی از جمله ساختمان اداره منابع طبیعی، ساختمان فرمانداری و ساختمان سازمان برنامه و بودجه، بمب‌گذاری در خیابان‌های اهواز و زنجیره بمب‌گذاری‌ها در چاه نفت شماره ۱۷۹ اهواز، از جمله اولین عملیات‌هاي این گروهک در سال ۱۳۸۴ است. در مجموع در سال ۸۴، هشت انفجار در اهواز، یک انفجار در تهران و دو انفجار در شهرهای آبادان و دزفول رخ داد که منجر به کشته‌شدن حداقل ۲۶ نفر و زخمی‌شدن حداقل ۲۸۳ نفر شد. در بهمن ۸۴، یک مقام مسئول در استانداری خوزستان اعلام کرد تعدادی از عوامل بمب‌گذاری‌های اهواز دستگیر شده‌اند. 10 نفر در ارتباط با این انفجارها به اعدام محکوم شدند و سروصدای این گروهک برای مدتی فروکش کرد.
اردیبهشت‌ماه سال ۹۶، حمله دیگری در اهواز این بار به یک کلانتری رخ داد که در نتیجه آن دو نفر از کارکنان کلانتری کشته شدند. گرچه مقامات در اخبار اولیه مسئولیت این عملیات را مستقیما متوجه گروه «الاحوازیه» نکردند اما آن را اقدام تروریستی دیگری از طرف «گروه‌های جدایی‌طلب» نامیدند. در هفته‌های گذشته، سایت خبری «الاحوازیه» بارها فیلم آتش‌افروزی عوامل این گروه در شعبه‌های مختلف بانک‌ها در اهواز و شهرهای اطرافش را منتشر کرده و مسئولیت آنها را بر عهده گرفته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها