|

شروع موفق فيلم‌هاي اکران پاييز

گروه هنر: با شروع فصل پاييز گيشه سينماها هم رنگ تازه‌اي گرفته است و فيلم‌هاي موفق و پرمخاطب جشنواره فيلم فجر يکي پس از ديگري به اکران مي‌رسند. «تنگه ابوقريب» بهترين فيلم جشنواره سي‌وششم فيلم فجر، در هفته هشتم اکرانش همچنان يکي از پرمخاطب‌ترين فيلم‌هاي گيشه سينماهاست و مجموع فروشش به مرز پنج ميلياردتومان رسيده است. جواد عزتي، امير جديدي، حميدرضا آذرنگ، مهدي پاکدل، علي سليماني و مهدي قرباني در اين فيلم ايفاي نقش کرده‌اند.
«مغزهاي کوچک زنگ‌زده»، به کارگرداني هومن سيدي، از جمله فيلم‌هايي است که در جشنواره فيلم فجر سال گذشته نظر بسياري از مخاطبان و اهالي سينما را به خود جلب کرد. مضمون فيلم هومن سيدي براي بسياري از سينمايي‌نويسان جذاب و قابل‌درک بود و بسياري اين فيلم را متفاوت‌ترين فيلم سيدي توصيف کردند. «مغزهاي کوچک زنگ‌زده» در چهار روز از آغاز اکرانش به فروش 510 ميليون تومان رسيده است.
نويد محمدزاده، فريد سجادي‌حسيني، علي علايي و فرهاد اصلاني در نقش‌هاي اصلي و مرجان اتفاقيان، نويد پورفرج، هامون سيدي، لادن ژاوه‌وند، مهيار راحت‌طلب، مهرداد بهاءالديني، معين شاه‌چراغي، اشکان حسن‌پور، پيمان پازوکي، اميد شيري، آرمين بهجت، تيام منيري، تبسم جمالي‌پور، منصوره ايلخاني، کامران دبيري، صفر محمدي، محمود کيان و نازنين بياتي در ساير نقش‌ها در اين فيلم به ايفاي نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان «مغزهاي کوچک زنگ‌زده» آمده است: «داستان مغزهايي است که زنگ‌زده‌اند».
جعفر گودرزي، سينمايي‌نويس، درباره اين فيلم سينمايي نوشت: «مغزهاي کوچک زنگ‌زده به کارگرداني هومن سيدي به معناي اخص سينماست؛ از تصوير و شخصيت‌پردازي و گره‌افکني‌ها و نوع انتخاب زاويه و قاب‌ها گرفته تا اجرا و ساختار. سينماي هومن سيدي مخاطب را درگير مي‌کند و تأثيرش را هم مي‌گذارد، بدون اينکه خودش را به ديوار بزند. بدون اينکه بخواهد به خودش فشار بياورد و زور بزند. مخاطب بخواهد يا نخواهد در جريان فيلم با شخصيت‌ها همراه و در غم و شادي و... آنها شريک مي‌شود و اين يعني هوشمندانه فيلم‌ساختن. سيدي به‌درستي مي‌داند در اين نوع فيلم‌ها پرداختن به جزئيات چقدر مي‌تواند بر تأثيرگذاري صحه بگذارد و حالا با يک پختگي کامل به بلوغ فيلم‌سازي‌اش رسيده است. اين پختگي در نوع و زاويه نگاه، نوع روايت و رفتارشناسي شخصيت‌هاي فيلمش کاملا آشکار است. شخصيت‌ها در فيلم سر جاي خودشان هستند و در جاي خود هم معرفي درستي مي‌شوند و هرکدام در جاي خود عامل مهم پيش‌برندگي قصه هستند و با وجود تعدد شخصيت‌ها همه شناسنامه و هويت دارند، اما در اين ميان تأثير مادر به‌گونه‌ای ديگر است؛ باورپذيرتر و درست‌تر. خشونت فيلترنشده از زندگي حاشيه‌نشينان و ترسيم واقعي فلاکت محيط و خانواده تا مغز استخوان مخاطب نفوذ مي‌کند».
«عرق سرد»، به کارگرداني سهيل بيرقي، نيز از ديگر اکران‌هاي تازه سينماهاست. به‌تصويرکشيدن زندگي يک فوتباليست خانم که نقش آن را باران کوثري ايفا مي‌کند و مصائب خانوادگي که او در دوراني خاص از زندگي ورزشي‌اش تجربه مي‌کند، داستان «عرق سرد» را براي مخاطبش جذاب‌تر مي‌کند. کانديداشدن تمامي بازيگران فيلم سينمايي «عرق سرد» در جشنواره فيلم فجر سال گذشته و دريافت سيمرغ بازيگري توسط امير جديدي و سحر دولتشاهي از جمله نکات قابل‌توجه فيلم است.
اين فيلم نيز از چهارشنبه، چهارم مهر، روي پرده سينماها رفته و در دو روز موفق به فروش 75 ميليون‌توماني شده است. باران کوثري، امير جديدي، ليلي رشيدي، هدي زين‌العابدين و سحر دولتشاهي بازيگران اصلي «عرق سرد» هستند. قصه فيلم نيز درباره زن فوتباليستي است که بايد همراه تيم به خارج از کشور سفر کند، اما همسرش با خروج او از کشور مخالفت مي‌کند.
پويان عسگري، سينمايي‌نويس، درباره اين فيلم سينمايي نوشت: «عرق سرد» ادامه منطقي «من» فيلم اول سهيل بيرقي است و نشان‌دهنده اين نكته كه امتيازات فيلم قبلي اتفاقي نبوده. او در همان مسير متفاوت «من» حركت مي‌كند و در مرز باريك بين سينماي جريان اصلي و فيلم آلترناتيو در زيرمتن سينماي ايران قرار مي‌گيرد؛ امكانات سينماي جريان اصلي، اعم از بازيگر حرفه‌اي و ظاهر فيلم اجتماعي در تلفيق با ايده‌هاي متهورانه‌ تماتيك و ساماندهي يك استتيك متفاوت در مواجهه با فيلم اجتماعي، از طريق حمله به آن. هر دو فيلم بيرقي سنت فيلم اجتماعي در سينماي ايران را روزآمد و از نو تعريف مي‌كنند و او در دو فيلمش با حذف پس‌زمينه اجتماع و اغراق‌هاي مرسوم ملودرام ايراني، از خلال رابطه و اكت‌هاي خشونت‌آميز آدم‌هاي خونسرد به ترسيم يك جامعه خشن و زن‌ستيز نائل مي‌شود. «عرق سرد» جايي به پايان مي‌رسد كه «من» شروع شده بود. تنهايي و تك‌افتادگي يك زن كه در مواجهه با خشونت مردانه، بايد فاعليت بيشتري از خود بروز بدهد؛ تماتيك ثانويه‌اي كه بيرقي پيامد مظلوميت فردي و اجتماعي زن (با بازي عالي باران كوثري) در پايان كناييِ «عرق سرد» به آن دست مي‌يابد و همدلي تماشاگران را برمي‌انگيزد. اگر در «من» مناسبات بين شخصيت‌ها براي تماشاگر بيش از حد ثقيل و گنگ بود، در «عرق سرد» فيلم‌ساز با احضار يك موقعيت واقعي، رويكردي انضمامي‌ براي داستان‌گويي انتخاب مي‌كند و رئاليسم را مبناي داستان خود قرار مي‌دهد، اما در اين ميان باز هم بيرقي از روحيه كهنه ملودرام ايراني و روايتي با فرازوفرودهاي غليظ دراماتيك، فاصله گرفته و تنها يك نقطه عطف را در داستان خطي‌اش برجسته مي‌كند؛ لحظه خلف وعده مرد به زن و سيلي‌اي كه مانند فيلم قبلي، زن توي گوش مرد مي‌زند. از طرف ديگر با همه محدوديت‌هايي كه سانسور و الگوي سينماي اجتماعي به چنين فيلمي با نگره انتقادي تحميل مي‌كند و سعي در محدودیت‌اش دارد، اما بيرقي با مسئوليت‌پذيري در مواجهه با خشونت مردانه جامعه، دوري از شعارهاي گل‌درشت فمینيستي و ترسيم يك موقعيت دردناك انساني، موفق به نمايش زن ‌آزادخواه واقعي و صادقانه در نسبت با فرهنگ مردسالار سينما و جامعه مي‌شود. او در دو فيلمش با حساسيت‌ها و آلام زنانه مأنوس است و در سينمايي كه بهترين فيلم‌سازانش هم نسوان را صرفا بهانه‌اي براي رنگ‌آميزي درام قرار مي‌دهند، زناني كنشگر و فاعل خلق مي‌كند. بيرقي مهم‌ترين فيلم‌ساز نوآمده در سينماي جريان اصلي ايران براي ساخت فيلم‌هاي بحث‌برانگيز، بر مبناي استتيكِ غيرقراردادي است. با اشتياق، پيگير مسير فيلم‌سازي او و برخورد دوگانه‌اش با الگوهاي دمده سينماي اجتماعي ايران خواهم بود».
«جاده قديم»، به کارگرداني منيژه حکمت، نيز به تازگي به اکران رسيده است؛ فيلمي که به يکي از آسيب‌هاي اجتماعي مي‌پردازد و از زاويه‌اي ديگر به موضوع تجاوز به زنان نگاه کرده است. مهتاب کرامتي، آتيلا پسياني، پرويز پورحسيني، ترلان پروانه، محمدرضا غفاري، شيرين يزدان‌بخش، ليلي رشيدي، محمدرضا هدايتي، هدى زين‌العابدين، بهناز جعفرى، بانيپال شومون و پوريا رحيمي‌سام در اين فيلم سينمايي به ايفاي نقش مي‌پردازند. منيژه حکمت، کارگردان فيلم سينمايي «جاده قديم»، در يادداشتي از مخاطبان سينما خواست تا اين فيلم را براي مبارزه با خشونت عليه زنان ببينند. او نوشت: «من فيلم «جاده قديم» را در همراهي با جريان مهم و ديرين «مبارزه با خشونت عليه زنان» در بخش خصوصي و به صورت مستقل ساختم. از شما مي‌خواهم نه براي حمايت از اين فيلم، بلکه براي حمايت از مسيري که هدفش پايان‌دادن به خشونت‌هاي روزافزون عليه زنان است، همراه من باشيد».
«هشتگ»، ساخته رحيم بهبودي‌فر، «شعله‌ور»، به کارگرداني حميد نعمت‌الله، «يک کيلو و بيست‌ويک گرم»، به کارگرداني رحيم طوفان، «چراغ‌هاي ناتمام»، به کارگرداني مصطفي سلطاني، «داش‌آکل»، به کارگرداني محمدرضا عرب، «آخرين‌بار کي سحر را ديدي» به کارگردانی فرزاد مؤتمن»، «همه‌چي عاديه»، به کارگرداني و تهيه‌کنندگي محسن دامادي، «راه‌رفتن روي سيم»، ساخته احمدرضا معتمدي، «پشت ديوار سکوت»، به کارگرداني مسعود جعفري‌جوزاني و «هزارپا»، به کارگرداني ابوالحسن داوودي، از ديگر فيلم‌هاي اکران سينماهاست که هرکدام سهمي از گيشه و جذب مخاطبان سينما دارند و بايد ديد در روزهاي آينده کدام فيلم را مي‌توان موفق‌ترين فيلم اکران پاييز سينماها معرفي کرد.

گروه هنر: با شروع فصل پاييز گيشه سينماها هم رنگ تازه‌اي گرفته است و فيلم‌هاي موفق و پرمخاطب جشنواره فيلم فجر يکي پس از ديگري به اکران مي‌رسند. «تنگه ابوقريب» بهترين فيلم جشنواره سي‌وششم فيلم فجر، در هفته هشتم اکرانش همچنان يکي از پرمخاطب‌ترين فيلم‌هاي گيشه سينماهاست و مجموع فروشش به مرز پنج ميلياردتومان رسيده است. جواد عزتي، امير جديدي، حميدرضا آذرنگ، مهدي پاکدل، علي سليماني و مهدي قرباني در اين فيلم ايفاي نقش کرده‌اند.
«مغزهاي کوچک زنگ‌زده»، به کارگرداني هومن سيدي، از جمله فيلم‌هايي است که در جشنواره فيلم فجر سال گذشته نظر بسياري از مخاطبان و اهالي سينما را به خود جلب کرد. مضمون فيلم هومن سيدي براي بسياري از سينمايي‌نويسان جذاب و قابل‌درک بود و بسياري اين فيلم را متفاوت‌ترين فيلم سيدي توصيف کردند. «مغزهاي کوچک زنگ‌زده» در چهار روز از آغاز اکرانش به فروش 510 ميليون تومان رسيده است.
نويد محمدزاده، فريد سجادي‌حسيني، علي علايي و فرهاد اصلاني در نقش‌هاي اصلي و مرجان اتفاقيان، نويد پورفرج، هامون سيدي، لادن ژاوه‌وند، مهيار راحت‌طلب، مهرداد بهاءالديني، معين شاه‌چراغي، اشکان حسن‌پور، پيمان پازوکي، اميد شيري، آرمين بهجت، تيام منيري، تبسم جمالي‌پور، منصوره ايلخاني، کامران دبيري، صفر محمدي، محمود کيان و نازنين بياتي در ساير نقش‌ها در اين فيلم به ايفاي نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان «مغزهاي کوچک زنگ‌زده» آمده است: «داستان مغزهايي است که زنگ‌زده‌اند».
جعفر گودرزي، سينمايي‌نويس، درباره اين فيلم سينمايي نوشت: «مغزهاي کوچک زنگ‌زده به کارگرداني هومن سيدي به معناي اخص سينماست؛ از تصوير و شخصيت‌پردازي و گره‌افکني‌ها و نوع انتخاب زاويه و قاب‌ها گرفته تا اجرا و ساختار. سينماي هومن سيدي مخاطب را درگير مي‌کند و تأثيرش را هم مي‌گذارد، بدون اينکه خودش را به ديوار بزند. بدون اينکه بخواهد به خودش فشار بياورد و زور بزند. مخاطب بخواهد يا نخواهد در جريان فيلم با شخصيت‌ها همراه و در غم و شادي و... آنها شريک مي‌شود و اين يعني هوشمندانه فيلم‌ساختن. سيدي به‌درستي مي‌داند در اين نوع فيلم‌ها پرداختن به جزئيات چقدر مي‌تواند بر تأثيرگذاري صحه بگذارد و حالا با يک پختگي کامل به بلوغ فيلم‌سازي‌اش رسيده است. اين پختگي در نوع و زاويه نگاه، نوع روايت و رفتارشناسي شخصيت‌هاي فيلمش کاملا آشکار است. شخصيت‌ها در فيلم سر جاي خودشان هستند و در جاي خود هم معرفي درستي مي‌شوند و هرکدام در جاي خود عامل مهم پيش‌برندگي قصه هستند و با وجود تعدد شخصيت‌ها همه شناسنامه و هويت دارند، اما در اين ميان تأثير مادر به‌گونه‌ای ديگر است؛ باورپذيرتر و درست‌تر. خشونت فيلترنشده از زندگي حاشيه‌نشينان و ترسيم واقعي فلاکت محيط و خانواده تا مغز استخوان مخاطب نفوذ مي‌کند».
«عرق سرد»، به کارگرداني سهيل بيرقي، نيز از ديگر اکران‌هاي تازه سينماهاست. به‌تصويرکشيدن زندگي يک فوتباليست خانم که نقش آن را باران کوثري ايفا مي‌کند و مصائب خانوادگي که او در دوراني خاص از زندگي ورزشي‌اش تجربه مي‌کند، داستان «عرق سرد» را براي مخاطبش جذاب‌تر مي‌کند. کانديداشدن تمامي بازيگران فيلم سينمايي «عرق سرد» در جشنواره فيلم فجر سال گذشته و دريافت سيمرغ بازيگري توسط امير جديدي و سحر دولتشاهي از جمله نکات قابل‌توجه فيلم است.
اين فيلم نيز از چهارشنبه، چهارم مهر، روي پرده سينماها رفته و در دو روز موفق به فروش 75 ميليون‌توماني شده است. باران کوثري، امير جديدي، ليلي رشيدي، هدي زين‌العابدين و سحر دولتشاهي بازيگران اصلي «عرق سرد» هستند. قصه فيلم نيز درباره زن فوتباليستي است که بايد همراه تيم به خارج از کشور سفر کند، اما همسرش با خروج او از کشور مخالفت مي‌کند.
پويان عسگري، سينمايي‌نويس، درباره اين فيلم سينمايي نوشت: «عرق سرد» ادامه منطقي «من» فيلم اول سهيل بيرقي است و نشان‌دهنده اين نكته كه امتيازات فيلم قبلي اتفاقي نبوده. او در همان مسير متفاوت «من» حركت مي‌كند و در مرز باريك بين سينماي جريان اصلي و فيلم آلترناتيو در زيرمتن سينماي ايران قرار مي‌گيرد؛ امكانات سينماي جريان اصلي، اعم از بازيگر حرفه‌اي و ظاهر فيلم اجتماعي در تلفيق با ايده‌هاي متهورانه‌ تماتيك و ساماندهي يك استتيك متفاوت در مواجهه با فيلم اجتماعي، از طريق حمله به آن. هر دو فيلم بيرقي سنت فيلم اجتماعي در سينماي ايران را روزآمد و از نو تعريف مي‌كنند و او در دو فيلمش با حذف پس‌زمينه اجتماع و اغراق‌هاي مرسوم ملودرام ايراني، از خلال رابطه و اكت‌هاي خشونت‌آميز آدم‌هاي خونسرد به ترسيم يك جامعه خشن و زن‌ستيز نائل مي‌شود. «عرق سرد» جايي به پايان مي‌رسد كه «من» شروع شده بود. تنهايي و تك‌افتادگي يك زن كه در مواجهه با خشونت مردانه، بايد فاعليت بيشتري از خود بروز بدهد؛ تماتيك ثانويه‌اي كه بيرقي پيامد مظلوميت فردي و اجتماعي زن (با بازي عالي باران كوثري) در پايان كناييِ «عرق سرد» به آن دست مي‌يابد و همدلي تماشاگران را برمي‌انگيزد. اگر در «من» مناسبات بين شخصيت‌ها براي تماشاگر بيش از حد ثقيل و گنگ بود، در «عرق سرد» فيلم‌ساز با احضار يك موقعيت واقعي، رويكردي انضمامي‌ براي داستان‌گويي انتخاب مي‌كند و رئاليسم را مبناي داستان خود قرار مي‌دهد، اما در اين ميان باز هم بيرقي از روحيه كهنه ملودرام ايراني و روايتي با فرازوفرودهاي غليظ دراماتيك، فاصله گرفته و تنها يك نقطه عطف را در داستان خطي‌اش برجسته مي‌كند؛ لحظه خلف وعده مرد به زن و سيلي‌اي كه مانند فيلم قبلي، زن توي گوش مرد مي‌زند. از طرف ديگر با همه محدوديت‌هايي كه سانسور و الگوي سينماي اجتماعي به چنين فيلمي با نگره انتقادي تحميل مي‌كند و سعي در محدودیت‌اش دارد، اما بيرقي با مسئوليت‌پذيري در مواجهه با خشونت مردانه جامعه، دوري از شعارهاي گل‌درشت فمینيستي و ترسيم يك موقعيت دردناك انساني، موفق به نمايش زن ‌آزادخواه واقعي و صادقانه در نسبت با فرهنگ مردسالار سينما و جامعه مي‌شود. او در دو فيلمش با حساسيت‌ها و آلام زنانه مأنوس است و در سينمايي كه بهترين فيلم‌سازانش هم نسوان را صرفا بهانه‌اي براي رنگ‌آميزي درام قرار مي‌دهند، زناني كنشگر و فاعل خلق مي‌كند. بيرقي مهم‌ترين فيلم‌ساز نوآمده در سينماي جريان اصلي ايران براي ساخت فيلم‌هاي بحث‌برانگيز، بر مبناي استتيكِ غيرقراردادي است. با اشتياق، پيگير مسير فيلم‌سازي او و برخورد دوگانه‌اش با الگوهاي دمده سينماي اجتماعي ايران خواهم بود».
«جاده قديم»، به کارگرداني منيژه حکمت، نيز به تازگي به اکران رسيده است؛ فيلمي که به يکي از آسيب‌هاي اجتماعي مي‌پردازد و از زاويه‌اي ديگر به موضوع تجاوز به زنان نگاه کرده است. مهتاب کرامتي، آتيلا پسياني، پرويز پورحسيني، ترلان پروانه، محمدرضا غفاري، شيرين يزدان‌بخش، ليلي رشيدي، محمدرضا هدايتي، هدى زين‌العابدين، بهناز جعفرى، بانيپال شومون و پوريا رحيمي‌سام در اين فيلم سينمايي به ايفاي نقش مي‌پردازند. منيژه حکمت، کارگردان فيلم سينمايي «جاده قديم»، در يادداشتي از مخاطبان سينما خواست تا اين فيلم را براي مبارزه با خشونت عليه زنان ببينند. او نوشت: «من فيلم «جاده قديم» را در همراهي با جريان مهم و ديرين «مبارزه با خشونت عليه زنان» در بخش خصوصي و به صورت مستقل ساختم. از شما مي‌خواهم نه براي حمايت از اين فيلم، بلکه براي حمايت از مسيري که هدفش پايان‌دادن به خشونت‌هاي روزافزون عليه زنان است، همراه من باشيد».
«هشتگ»، ساخته رحيم بهبودي‌فر، «شعله‌ور»، به کارگرداني حميد نعمت‌الله، «يک کيلو و بيست‌ويک گرم»، به کارگرداني رحيم طوفان، «چراغ‌هاي ناتمام»، به کارگرداني مصطفي سلطاني، «داش‌آکل»، به کارگرداني محمدرضا عرب، «آخرين‌بار کي سحر را ديدي» به کارگردانی فرزاد مؤتمن»، «همه‌چي عاديه»، به کارگرداني و تهيه‌کنندگي محسن دامادي، «راه‌رفتن روي سيم»، ساخته احمدرضا معتمدي، «پشت ديوار سکوت»، به کارگرداني مسعود جعفري‌جوزاني و «هزارپا»، به کارگرداني ابوالحسن داوودي، از ديگر فيلم‌هاي اکران سينماهاست که هرکدام سهمي از گيشه و جذب مخاطبان سينما دارند و بايد ديد در روزهاي آينده کدام فيلم را مي‌توان موفق‌ترين فيلم اکران پاييز سينماها معرفي کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها