|

انتخابات سرنوشت‌ساز در ایالات متحده امروز برگزار می‌شود

خيزش موج آبی

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده امروز برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که با انتخاب 435 عضو مجلس نمایندگان و 35 عضو از صد عضو مجلس سنا نقشی تأثیرگذار بر آینده این کشور خواهد داشت. انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا همواره مهم بوده است اما این‌بار دو سال بعد از به‌قدرت‌رسیدن رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود که معادلات سیاسی آمریکا و مناسبات این کشور با دیگر کشورهای جهان را برهم زده است. از همین روست که بسیاری از ناظران می‌گویند نتیجه این انتخابات در واقع شاخصی برای میزان محبوبیت و مقبولیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی ایالات‌متحده است. انتخابات میان‌دوره‌ای که در بین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود، فرصت بزرگی است برای رأی‌دهندگان تا عملکرد رئیس‌جمهور را تحت تأثیر قرار دهند و در صورت نارضایتی توازن قدرت را بر هم بزنند.
درحال‌حاضر جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا را در اختیار دارند و دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان امیدوارند بتوانند در این انتخابات همچنان اکثریت خود را در هر دو مجلس حفظ کنند. بااین‌حال دموکرات‌ها در بسیاری از نظرسنجی‌ها وضعیت مثبتی دارند و از‌همین‌رو احتمال می‌رود این گروه وامانده از انتخابات‌های اخیر بتوانند در انتخابات امروز مجلس نمایندگان را تحت کنترل خود درآورند. پیروزی دموکرات‌ها در هر یک از این دو مجلس می‌تواند موجب پیش‌رفتن تحقیقات درباره دونالد ترامپ شود و شانس این جبهه سیاسی آمریکا را در مخالفت با سازوکارهای رئیس‌جمهوری این کشور افزایش دهد. هرچند بر پایه برخی نظرسنجی‌ها دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان همچنان محبوب‌اند و شانس آنها برای پیروزی هم کم نیست.
مجلس نمایندگان
تعداد کرسی‌های هر ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا به جمعیت آن ایالت بستگی دارد. کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا، 53 نماینده در مجلس نمایندگان دارد؛ درحالی‌که هفت ایالت-آلاسکا، دلاور، مونتانا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، ورمونت و وایومینگ فقط یک نماینده دارند. درحال‌حاضر جمهوری‌خواهان با 43 کرسی بیشتر از دموکرات‌ها، اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند اما انتظار می‌رود که دموکرات‌ها بتوانند در انتخابات امروز کنترل این مجلس را به دست آورند. درحال‌حاضر 236 کرسی مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری‌خواهان، 193 کرسی در اختیار دموکرات‌ها و شش کرسی هم آزاد است. هر نماینده باید دست‌کم 25 سال و هفت سال سابقه شهروندی آمریکا را داشته باشد و در ایالتی زندگی کند که نمایندگی آن را برعهده دارد. دموکرات‌ها برای گرفتن اکثریت به تصاحب 24 کرسی بیشتر از اکنون نیازمندند که مشخصا تعداد کمی نیست، بااین‌حال میزان پایین محبوبیت رئیس‌جمهوری آمریکا این حزب را امیدوار کرده است.
مجلس سنا
مجلس سنای آمریکا صد کرسی دارد؛ یعنی هر ایالت دو نماینده. جمهوری‌خواهان درحال‌حاضر با 51 کرسی اکثریت شکننده‌ای در این مجلس دارند. سنای ایالات‌متحده مسئول نوشتن و تصویب قوانین و مقررات این کشور است اما اختیارات و وظایف دیگری هم دارد؛ از تصویب معاهدات با سایر کشورها تا نظارت بر تحقیقات درباره مقامات و سازمان‌های دولتی. سناتورها باید دست‌کم 30 سال و 9 سال سابقه شهروندی آمریکا را داشته باشند و در ایالتی که نمایندگی آن را برعهده دارند، زندگی کنند. سناتورهای آمریکایی برای یک دوره شش‌ساله انتخاب می‌شوند و فقط 35 کرسی در این انتخابات به رأی گذاشته می‌شوند. بیشتر این کرسی‌ها درحال‌حاضر در اختیار دموکرات‌هاست و از‌همین‌رو گرفتن اکثریت سنا برای آنها بسیار مشکل به نظر می‌رسد.
تأثیر انتخابات میان‌دوره‌ای بر ترامپ
وقتی بحث تأثیر انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده بر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات ‌متحده مطرح می‌شود، احتمالا یک سؤال بیش از هر سؤال دیگری به ذهن‌ها متبادر می‌شود: آیا نتیجه این انتخابات می‌تواند استیضاح ترامپ را به دنبال داشته باشد. بسیاری از ناظران بر این باورند که با وجود محبوبیت این طرح، استیضاح ترامپ اگر نگوییم غیرممکن است، احتمال اندکی دارد. استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا فرایندی دومرحله‌ای است. در مرحله اول، مجلس نمایندگان اتهام‌ها علیه رئیس‌جمهور را بررسی می‌کند؛ اگر این مجلس به استیضاح رأی مثبت دهد، به این معناست که رئیس‌جمهور به طور رسمی متهم شناخته شده است. اما برای اینکه رئیس‌جمهور را از قدرت برکنار کنند، مجلس سنا باید به محکومیت رئیس‌جمهور رأی مثبت دهد که در واقع به رأی دوسوم سناتورها نیازمند است. همه اینها تنها در صورتی ممکن است که دموکرات‌ها کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست بگیرند که احتمال آن اندک است. حتی اگر دموکرات‌ها هر دو مجلس را تحت کنترل خود درآورند، رهبران آنها اشتیاق چندانی به استیضاح دونالد ترامپ ندارند. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، پیش‌تر گفته بود که استیضاح ترامپ برای آنها اولویتی ندارد. بااین‌حال دموکرات‌ها می‌توانند تحقیقات جدیدی درباره رابطه ترامپ با روسیه، معاملات تجاری او یا هر موضوع دیگری کلید بزنند که به اعتقاد آنها جمهوری‌خواهان آنها را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند. این تحقیقات می‌توانند به مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ضربه بزند.
بااین‌حال درصورتی‌که جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در دست گیرند، برخی از طرح‌های ترامپ و تعهدات او بار دیگر مطرح خواهند شد. برای مثال ترامپ شدیدا متعهد شده است که «اوباماکر» را لغو کند و سناتورهای جمهوری‌خواه سال گذشته این طرح را تأیید نکردند.
مسائل مهم برای رأی‌دهندگان
به گزارش مؤسسه نظرسنچی گالوپ، بهداشت و درمان، اقتصاد و مهاجرت مهم‌ترین دغدغه رأی‌دهندگان آمریکایی در انتخابات میان‌دوره‌ای امروز است. اهمیت مسئله مهاجرت برای رأی‌دهندگان نسبت به انتخابات‌های سال 2006، 2010، و 2014 بیشتر است. این در حالی است که مسئله بهداشت و درمان تقریبا در سال‌های اخیر همواره از مهم‌ترین مسائل برای رأی‌دهندگان بوده است. دیگر مسائلی که دست‌کم هفت نفر از 10 رأی‌دهنده آنها را خیلی مهم خوانده‌اند، شامل نحوه برخورد با زنان در جامعه، سیاست آمریکا در برابر اسلحه و مالیات است. تحقیق درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا و تغییرات آب‌وهوایی در آخرین درجه اهمیت قرار دارند، هرچند نیمی از رأی‌دهندگان همچنان آن را مهم ارزیابی کرده‌اند.
آخرین نظرسنجی‌ها
به‌طورکلی اعداد و ارقام کنونی، نتایج مشابهی را در مقایسه با نتایج نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر نشان داده است: با وجود اقتصاد قوی و با توجه به سلطه جمهوری‌خواهان بر کنگره و کاخ سفید، دموکرات‌ها در نظرسنجی‌های عمومی پیشتاز هستند. نظرسنجی مشترک شبکه ABC و روزنامه واشنگتن‌پست که روز یکشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که 52 درصد از شرکت‌کنندگان نماینده دموکرات را بر یک نماینده جمهوری‌خواه ترجیح می‌دهند؛ درحالی‌که 44 درصد جمهوری‌خواهان را انتخاب خواهند کرد. نظرسنجی مشترک شبکه NBC و روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم تقریبا نتایج مشابهی را ارائه کرد. همچون همیشه، نتیجه انتخابات به میزان مشارکت در انتخابات بستگی دارد و هر دو نظرسنجی، نشان داد که رأی‌دهندگان تمایل و اشتیاق زیادی به حضور در این انتخابات دارند. 80 درصد در نظرسنجی ABC و واشنگتن‌پست گفته‌اند که «مطمئنا رأی خواهند داد» یا پیش از این رأی داده‌اند که این رقم از 65 درصد مربوط به انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2014 بیشتر است. 70 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی NBC و وال‌استریت‌ژورنال هم برای حضور در این انتخابات ابراز تمایل کردند که از رقم 61درصدی مربوط به انتخابات‌های میان‌دوره‌ای سه دوره پیش بیشتر است.


حزب دموکرات شانس زیادی برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا دارد و درصورتی‌که پس از هشت سال موفق به کسب اکثریت در این مجلس شود، قصد دارد با توان بیشتری به مقابله با سیاست خارجی و امنیت ملی دولت دونالد ترامپ بپردازد. در حدود دو سالی که از ریاست‌جمهوری ترامپ سپری شده، دموکرات‌ها در بسیاری موارد تقابل‌هایی با دولت ترامپ داشته‌اند که در یک مورد، اختلاف نظر بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکزیک، دولت فدرال را در آستانه تعطیلی قرار داد. اکنون دموکرات‌ها امید زیادی دارند تا با کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا، اقدامات مؤثرتری برای مقابله با برخی سیاست‌های ترامپ انجام دهند. در حوزه موضوعات مرتبط با امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از اولین اقدامات دموکرات‌ها، تحقیق درباره بودجه و هزینه‌های وزارت خارجه و پنتاگون در دو سال اخیر است. رهبران حزب دموکرات برخلاف ترامپ اعتقاد دارند که ایالات متحده باید نقش مؤثرتری در مقابله با تغییرات جوی و گسترش فقر در جهان ایفا کند و بر‌همین‌اساس وعده داده‌اند که تمام تلاش خود را برای کاهش تعهدات آمریکا به عربستان در قبال جنگ یمن انجام دهند. پیگیری روابط مالی و تجاری ترامپ و خانواده‌اش در خارج از ایالات متحده و نیز رفع موانع در پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، دیگر اقدامی است که دموکرات‌ها وعده انجام آن را داده‌اند. علاوه بر این موضوعات، مذاکره دولت ترامپ و کره شمالی نیز از دیگر موضوعات حوزه سیاست خارجی است که در ماه‌های اخیر حساسیت‌هایی را حتی در میان رهبران جمهوری‌خواه برانگیخته است. رهبران کنگره بر این اعتقاد هستند که دولت ترامپ برخلاف آنچه در رسانه‌ها اعلام کرده، امتیازات زیادی به پیونگ‌یانگ داده و در مقابل، کره شمالی هم چندان به تعهدات خود برای خلع سلاح هسته‌ای عمل نکرده است. کاخ سفید نیز به‌تازگی برای مقابله با مخالفت‌ها در کنگره اعلام کرده دسترسی اکثریت کنگره به گزارش‌های اطلاعاتی درباره کره شمالی را محدود خواهد کرد. رهبران دموکرات با اینکه با سیاست تنش‌زدایی با کره شمالی موافق هستند، اما کنارگذاشتن کنگره از روند تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی را برنمی‌تابند. اگر دموکرات‌ها مطابق نظرسنجی‌ها بتوانند اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را نیز به‌دست آورند، با مانعی به نام سنا روبه‌رو خواهند بود. برخلاف مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان شانس زیادی برای حفظ اکثریت سنا دارند و این به معنی محدودبودن اقدامات دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ خواهد بود. درصورتی‌که حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای امروز موفق به کسب اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان شود، آدام اسمیت نماینده وایومینگ، ریاست کمیته نظامی را در دست خواهد گرفت. اسمیت اولویت‌های کمیته نظامی به ریاست خود را این‌گونه تشریح می‌کند: نظارت بیشتر بر اقدامات ارتش برای مقابله با بحران‌ها و بلایای طبیعی (کشته‌شدن حدود سه هزار پورتوریکویی در توفان ماریا در سال 2017 انتقادهای زیادی را متوجه ارتش ایالات متحده و ترامپ کرد)، حسابرسی از بودجه و هزینه‌های پنتاگون (جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، اعلام آمادگی کرده که در این مورد حاضر به همکاری است)، مقابله با برنامه‌های بلندپروازانه و پرهزینه ترامپ برای توسعه تسلیحات هسته‌ای آمریکا، کسب اطمینان از آمادگی کافی نظامیان برای عملیات‌های متفاوت.

انتخابات؛ نقطه عطفی برای تغییر سیاست‌های ترامپ

الکس وارد

سیاست خارجی ترامپ
رهبران حزب دموکرات برای کمیته خارجی مجلس نمایندگان نیز الیوت انجل، نماینده نیویورک را در نظر دارند و او نیز این اولویت‌ها را در صورت ریاست خود بر این کمیته تعیین کرده است: تشدید نظارت بر وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا. این آژانس به دستور ترامپ و به‌تازگی کمک‌های خود به تشکیلات خودگردان فلسطین را معلق کرد تا مقام‌های فلسطینی را مجبور به پذیرش طرح صلح جدید رئیس‌جمهور آمریکا کند. با وجود اینکه رسانه‌ها بارها از وفاداری وزارت خارجه و نهاد‌های مرتبط با آن به ترامپ خبر داده‌اند، اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ادعا کرده وزارت خارجه منافع آمریکا را در اولویت قرار خواهد داد. تضاد منافع ترامپ و ایالات متحده نیز مورد توجه دموکرات‌ها قرار دارد. دموکرات‌ها قصد دارند دولت آمریکا را مجبور به اتخاذ مواضع شدیدتری علیه روسیه یا هر کشور دیگر مداخله‌کننده در انتخابات آمریکا کنند. در همین راستا تلاش ترامپ برای ایجاد رابطه‌ای گرم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مورد انتقاد دموکرات‌ها قرار دارد و این حزب قصد دارد موضع‌گیری‌هایی را مشابه آنچه در نشست هلسینکی رخ داد، به چالش بکشد. اگر دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی این مجلس را در اختیار بگیرند، دسترسی رقبای ترامپ به اسناد و فایل‌های صوتی محرمانه ساده‌تر خواهد شد و این کمیته می‌تواند خواستار دسترسی به تمام اسناد و اطلاعات شود. چنین اتفاقی برای ترامپ قابل قبول نیست. رئیس‌جمهور آمریکا در دو سال اخیر به روش‌های مختلف تلاش کرده با کمک جمهوری‌خواهان کنگره در روند تحقیق در پرونده مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا و همچنین تبانی احتمالی خود و اطرافیانش با روس‌ها اختلال ایجاد کند و در صورت کنترل دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان روند تحقیقات بازرس مولر در این پرونده سرعت بیشتری خواهد گرفت.
*منبع: Vox

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده امروز برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که با انتخاب 435 عضو مجلس نمایندگان و 35 عضو از صد عضو مجلس سنا نقشی تأثیرگذار بر آینده این کشور خواهد داشت. انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا همواره مهم بوده است اما این‌بار دو سال بعد از به‌قدرت‌رسیدن رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود که معادلات سیاسی آمریکا و مناسبات این کشور با دیگر کشورهای جهان را برهم زده است. از همین روست که بسیاری از ناظران می‌گویند نتیجه این انتخابات در واقع شاخصی برای میزان محبوبیت و مقبولیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی ایالات‌متحده است. انتخابات میان‌دوره‌ای که در بین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود، فرصت بزرگی است برای رأی‌دهندگان تا عملکرد رئیس‌جمهور را تحت تأثیر قرار دهند و در صورت نارضایتی توازن قدرت را بر هم بزنند.
درحال‌حاضر جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا را در اختیار دارند و دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان امیدوارند بتوانند در این انتخابات همچنان اکثریت خود را در هر دو مجلس حفظ کنند. بااین‌حال دموکرات‌ها در بسیاری از نظرسنجی‌ها وضعیت مثبتی دارند و از‌همین‌رو احتمال می‌رود این گروه وامانده از انتخابات‌های اخیر بتوانند در انتخابات امروز مجلس نمایندگان را تحت کنترل خود درآورند. پیروزی دموکرات‌ها در هر یک از این دو مجلس می‌تواند موجب پیش‌رفتن تحقیقات درباره دونالد ترامپ شود و شانس این جبهه سیاسی آمریکا را در مخالفت با سازوکارهای رئیس‌جمهوری این کشور افزایش دهد. هرچند بر پایه برخی نظرسنجی‌ها دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان همچنان محبوب‌اند و شانس آنها برای پیروزی هم کم نیست.
مجلس نمایندگان
تعداد کرسی‌های هر ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا به جمعیت آن ایالت بستگی دارد. کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا، 53 نماینده در مجلس نمایندگان دارد؛ درحالی‌که هفت ایالت-آلاسکا، دلاور، مونتانا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، ورمونت و وایومینگ فقط یک نماینده دارند. درحال‌حاضر جمهوری‌خواهان با 43 کرسی بیشتر از دموکرات‌ها، اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند اما انتظار می‌رود که دموکرات‌ها بتوانند در انتخابات امروز کنترل این مجلس را به دست آورند. درحال‌حاضر 236 کرسی مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری‌خواهان، 193 کرسی در اختیار دموکرات‌ها و شش کرسی هم آزاد است. هر نماینده باید دست‌کم 25 سال و هفت سال سابقه شهروندی آمریکا را داشته باشد و در ایالتی زندگی کند که نمایندگی آن را برعهده دارد. دموکرات‌ها برای گرفتن اکثریت به تصاحب 24 کرسی بیشتر از اکنون نیازمندند که مشخصا تعداد کمی نیست، بااین‌حال میزان پایین محبوبیت رئیس‌جمهوری آمریکا این حزب را امیدوار کرده است.
مجلس سنا
مجلس سنای آمریکا صد کرسی دارد؛ یعنی هر ایالت دو نماینده. جمهوری‌خواهان درحال‌حاضر با 51 کرسی اکثریت شکننده‌ای در این مجلس دارند. سنای ایالات‌متحده مسئول نوشتن و تصویب قوانین و مقررات این کشور است اما اختیارات و وظایف دیگری هم دارد؛ از تصویب معاهدات با سایر کشورها تا نظارت بر تحقیقات درباره مقامات و سازمان‌های دولتی. سناتورها باید دست‌کم 30 سال و 9 سال سابقه شهروندی آمریکا را داشته باشند و در ایالتی که نمایندگی آن را برعهده دارند، زندگی کنند. سناتورهای آمریکایی برای یک دوره شش‌ساله انتخاب می‌شوند و فقط 35 کرسی در این انتخابات به رأی گذاشته می‌شوند. بیشتر این کرسی‌ها درحال‌حاضر در اختیار دموکرات‌هاست و از‌همین‌رو گرفتن اکثریت سنا برای آنها بسیار مشکل به نظر می‌رسد.
تأثیر انتخابات میان‌دوره‌ای بر ترامپ
وقتی بحث تأثیر انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده بر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات ‌متحده مطرح می‌شود، احتمالا یک سؤال بیش از هر سؤال دیگری به ذهن‌ها متبادر می‌شود: آیا نتیجه این انتخابات می‌تواند استیضاح ترامپ را به دنبال داشته باشد. بسیاری از ناظران بر این باورند که با وجود محبوبیت این طرح، استیضاح ترامپ اگر نگوییم غیرممکن است، احتمال اندکی دارد. استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا فرایندی دومرحله‌ای است. در مرحله اول، مجلس نمایندگان اتهام‌ها علیه رئیس‌جمهور را بررسی می‌کند؛ اگر این مجلس به استیضاح رأی مثبت دهد، به این معناست که رئیس‌جمهور به طور رسمی متهم شناخته شده است. اما برای اینکه رئیس‌جمهور را از قدرت برکنار کنند، مجلس سنا باید به محکومیت رئیس‌جمهور رأی مثبت دهد که در واقع به رأی دوسوم سناتورها نیازمند است. همه اینها تنها در صورتی ممکن است که دموکرات‌ها کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست بگیرند که احتمال آن اندک است. حتی اگر دموکرات‌ها هر دو مجلس را تحت کنترل خود درآورند، رهبران آنها اشتیاق چندانی به استیضاح دونالد ترامپ ندارند. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، پیش‌تر گفته بود که استیضاح ترامپ برای آنها اولویتی ندارد. بااین‌حال دموکرات‌ها می‌توانند تحقیقات جدیدی درباره رابطه ترامپ با روسیه، معاملات تجاری او یا هر موضوع دیگری کلید بزنند که به اعتقاد آنها جمهوری‌خواهان آنها را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند. این تحقیقات می‌توانند به مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ضربه بزند.
بااین‌حال درصورتی‌که جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در دست گیرند، برخی از طرح‌های ترامپ و تعهدات او بار دیگر مطرح خواهند شد. برای مثال ترامپ شدیدا متعهد شده است که «اوباماکر» را لغو کند و سناتورهای جمهوری‌خواه سال گذشته این طرح را تأیید نکردند.
مسائل مهم برای رأی‌دهندگان
به گزارش مؤسسه نظرسنچی گالوپ، بهداشت و درمان، اقتصاد و مهاجرت مهم‌ترین دغدغه رأی‌دهندگان آمریکایی در انتخابات میان‌دوره‌ای امروز است. اهمیت مسئله مهاجرت برای رأی‌دهندگان نسبت به انتخابات‌های سال 2006، 2010، و 2014 بیشتر است. این در حالی است که مسئله بهداشت و درمان تقریبا در سال‌های اخیر همواره از مهم‌ترین مسائل برای رأی‌دهندگان بوده است. دیگر مسائلی که دست‌کم هفت نفر از 10 رأی‌دهنده آنها را خیلی مهم خوانده‌اند، شامل نحوه برخورد با زنان در جامعه، سیاست آمریکا در برابر اسلحه و مالیات است. تحقیق درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا و تغییرات آب‌وهوایی در آخرین درجه اهمیت قرار دارند، هرچند نیمی از رأی‌دهندگان همچنان آن را مهم ارزیابی کرده‌اند.
آخرین نظرسنجی‌ها
به‌طورکلی اعداد و ارقام کنونی، نتایج مشابهی را در مقایسه با نتایج نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر نشان داده است: با وجود اقتصاد قوی و با توجه به سلطه جمهوری‌خواهان بر کنگره و کاخ سفید، دموکرات‌ها در نظرسنجی‌های عمومی پیشتاز هستند. نظرسنجی مشترک شبکه ABC و روزنامه واشنگتن‌پست که روز یکشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که 52 درصد از شرکت‌کنندگان نماینده دموکرات را بر یک نماینده جمهوری‌خواه ترجیح می‌دهند؛ درحالی‌که 44 درصد جمهوری‌خواهان را انتخاب خواهند کرد. نظرسنجی مشترک شبکه NBC و روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم تقریبا نتایج مشابهی را ارائه کرد. همچون همیشه، نتیجه انتخابات به میزان مشارکت در انتخابات بستگی دارد و هر دو نظرسنجی، نشان داد که رأی‌دهندگان تمایل و اشتیاق زیادی به حضور در این انتخابات دارند. 80 درصد در نظرسنجی ABC و واشنگتن‌پست گفته‌اند که «مطمئنا رأی خواهند داد» یا پیش از این رأی داده‌اند که این رقم از 65 درصد مربوط به انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2014 بیشتر است. 70 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی NBC و وال‌استریت‌ژورنال هم برای حضور در این انتخابات ابراز تمایل کردند که از رقم 61درصدی مربوط به انتخابات‌های میان‌دوره‌ای سه دوره پیش بیشتر است.


حزب دموکرات شانس زیادی برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا دارد و درصورتی‌که پس از هشت سال موفق به کسب اکثریت در این مجلس شود، قصد دارد با توان بیشتری به مقابله با سیاست خارجی و امنیت ملی دولت دونالد ترامپ بپردازد. در حدود دو سالی که از ریاست‌جمهوری ترامپ سپری شده، دموکرات‌ها در بسیاری موارد تقابل‌هایی با دولت ترامپ داشته‌اند که در یک مورد، اختلاف نظر بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکزیک، دولت فدرال را در آستانه تعطیلی قرار داد. اکنون دموکرات‌ها امید زیادی دارند تا با کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا، اقدامات مؤثرتری برای مقابله با برخی سیاست‌های ترامپ انجام دهند. در حوزه موضوعات مرتبط با امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از اولین اقدامات دموکرات‌ها، تحقیق درباره بودجه و هزینه‌های وزارت خارجه و پنتاگون در دو سال اخیر است. رهبران حزب دموکرات برخلاف ترامپ اعتقاد دارند که ایالات متحده باید نقش مؤثرتری در مقابله با تغییرات جوی و گسترش فقر در جهان ایفا کند و بر‌همین‌اساس وعده داده‌اند که تمام تلاش خود را برای کاهش تعهدات آمریکا به عربستان در قبال جنگ یمن انجام دهند. پیگیری روابط مالی و تجاری ترامپ و خانواده‌اش در خارج از ایالات متحده و نیز رفع موانع در پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، دیگر اقدامی است که دموکرات‌ها وعده انجام آن را داده‌اند. علاوه بر این موضوعات، مذاکره دولت ترامپ و کره شمالی نیز از دیگر موضوعات حوزه سیاست خارجی است که در ماه‌های اخیر حساسیت‌هایی را حتی در میان رهبران جمهوری‌خواه برانگیخته است. رهبران کنگره بر این اعتقاد هستند که دولت ترامپ برخلاف آنچه در رسانه‌ها اعلام کرده، امتیازات زیادی به پیونگ‌یانگ داده و در مقابل، کره شمالی هم چندان به تعهدات خود برای خلع سلاح هسته‌ای عمل نکرده است. کاخ سفید نیز به‌تازگی برای مقابله با مخالفت‌ها در کنگره اعلام کرده دسترسی اکثریت کنگره به گزارش‌های اطلاعاتی درباره کره شمالی را محدود خواهد کرد. رهبران دموکرات با اینکه با سیاست تنش‌زدایی با کره شمالی موافق هستند، اما کنارگذاشتن کنگره از روند تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی را برنمی‌تابند. اگر دموکرات‌ها مطابق نظرسنجی‌ها بتوانند اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را نیز به‌دست آورند، با مانعی به نام سنا روبه‌رو خواهند بود. برخلاف مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان شانس زیادی برای حفظ اکثریت سنا دارند و این به معنی محدودبودن اقدامات دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ خواهد بود. درصورتی‌که حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای امروز موفق به کسب اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان شود، آدام اسمیت نماینده وایومینگ، ریاست کمیته نظامی را در دست خواهد گرفت. اسمیت اولویت‌های کمیته نظامی به ریاست خود را این‌گونه تشریح می‌کند: نظارت بیشتر بر اقدامات ارتش برای مقابله با بحران‌ها و بلایای طبیعی (کشته‌شدن حدود سه هزار پورتوریکویی در توفان ماریا در سال 2017 انتقادهای زیادی را متوجه ارتش ایالات متحده و ترامپ کرد)، حسابرسی از بودجه و هزینه‌های پنتاگون (جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، اعلام آمادگی کرده که در این مورد حاضر به همکاری است)، مقابله با برنامه‌های بلندپروازانه و پرهزینه ترامپ برای توسعه تسلیحات هسته‌ای آمریکا، کسب اطمینان از آمادگی کافی نظامیان برای عملیات‌های متفاوت.

انتخابات؛ نقطه عطفی برای تغییر سیاست‌های ترامپ

الکس وارد

سیاست خارجی ترامپ
رهبران حزب دموکرات برای کمیته خارجی مجلس نمایندگان نیز الیوت انجل، نماینده نیویورک را در نظر دارند و او نیز این اولویت‌ها را در صورت ریاست خود بر این کمیته تعیین کرده است: تشدید نظارت بر وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا. این آژانس به دستور ترامپ و به‌تازگی کمک‌های خود به تشکیلات خودگردان فلسطین را معلق کرد تا مقام‌های فلسطینی را مجبور به پذیرش طرح صلح جدید رئیس‌جمهور آمریکا کند. با وجود اینکه رسانه‌ها بارها از وفاداری وزارت خارجه و نهاد‌های مرتبط با آن به ترامپ خبر داده‌اند، اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ادعا کرده وزارت خارجه منافع آمریکا را در اولویت قرار خواهد داد. تضاد منافع ترامپ و ایالات متحده نیز مورد توجه دموکرات‌ها قرار دارد. دموکرات‌ها قصد دارند دولت آمریکا را مجبور به اتخاذ مواضع شدیدتری علیه روسیه یا هر کشور دیگر مداخله‌کننده در انتخابات آمریکا کنند. در همین راستا تلاش ترامپ برای ایجاد رابطه‌ای گرم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مورد انتقاد دموکرات‌ها قرار دارد و این حزب قصد دارد موضع‌گیری‌هایی را مشابه آنچه در نشست هلسینکی رخ داد، به چالش بکشد. اگر دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی این مجلس را در اختیار بگیرند، دسترسی رقبای ترامپ به اسناد و فایل‌های صوتی محرمانه ساده‌تر خواهد شد و این کمیته می‌تواند خواستار دسترسی به تمام اسناد و اطلاعات شود. چنین اتفاقی برای ترامپ قابل قبول نیست. رئیس‌جمهور آمریکا در دو سال اخیر به روش‌های مختلف تلاش کرده با کمک جمهوری‌خواهان کنگره در روند تحقیق در پرونده مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا و همچنین تبانی احتمالی خود و اطرافیانش با روس‌ها اختلال ایجاد کند و در صورت کنترل دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان روند تحقیقات بازرس مولر در این پرونده سرعت بیشتری خواهد گرفت.
*منبع: Vox

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها