رئیس اسبق موزه هنرهای معاصر تهران
کپی آثار بزرگان هنر مانعی ندارد
گروه هنر: این روزها بحث درباره کپی آثار هنری داغ شده است. بعد از جنجال نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی و تعطیلشدن این نمایشگاه توسط مدیر گالری «ایوان»، بحثهای زیادی در جامعه هنری ایران له و علیه این موضوع مطرح شد، بهطوریکه حتی سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت ارشاد، در نامهای به هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، دستور داد سازوکاری برای پیشگیری از ارائه آثار کپی و رسیدگی به این موضوع برنامهریزی شود. در این مسیر حبیبالله صادقی، نقاش و رئیس اسبق موزه هنرهای معاصر تهران، دراینباره اظهارنظر کرد. او معتقد است: «کپی آثار هنرمندان معروفی همانند «ادوارد مونش» مانعی ندارد و در همهجای دنیا نیز این کار صورت میگیرد؛ چراکه همه از اصالت این کارها مطلع هستند».
حبیبالله صادقی، نقاش، منتقد هنری و کاریکاتوریست، در گفتوگو با ایسنا تأکید کرد: «در تمام دنیا کارهای هنرمندان معروف کپی میشوند و هیچ ایرادی هم ندارد؛ چراکه همه میدانند این کارها کپی هستند و نسخه اصلی آنها در جاهای مخصوصی همانند موزه نگهداری میشود».
او که در دورهای از سال 84 ریاست موزه هنرهای معاصر تهران را عهدهدار بوده، افزود: «زمانی که رئیس موزه هنرهای معاصر تهران بودم، یک کشتی چینی قصد واردکردن حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ اثر نقاشی کپی از کار هنرمندان معروف دنیا را به بازار ایران داشت. در آن زمان یکسالونیم در برابر این جریان ایستادم و مانع ورود این کارهای تقلبی به کشور شدم، ولی به محض خروجم از موزه هنرهای معاصر تهران این کارهای کپی به بازار هنر ایران وارد شدند». او همچنین معتقد است که درحالحاضر تعداد زیادی از بازاریان هنر، زندگی خود را از طریق فروش کپی آثار هنری میگذرانند و این امر بههیچعنوان مشکلی ندارد.
صادقی در همین راستا ادامه داد: «کپی آثار بزرگان هنر نهتنها مانعی ندارد، بلکه در دانشگاهها نیز درسی تحت عنوان کپی آثار نقاشان بزرگ وجود دارد که هنرجویان آثار پیشکسوتان نقاشی را تکرار میکنند».
او تصریح کرد: «همچنین کپی آثار نقاشی در زمینه کتاب یا نمونهسازی در همهجای دنیا وجود دارد؛ بهعنواننمونه تعداد زیادی از آثار استادمحمود فرشچیان (نقاش معاصر ایرانی) یا پرویز کلانتری (نقاش معاصر ایرانی) روی فرشها کپی شدهاند و در بازارهای فرش سراسر ایران به فروش میرسند. درواقع آثار نقاشان سرشناس دنیا برندهای هنری هستند که برخی از جریانات هنری سعی دارند با کپی این آثار یک نوع شباهت بهعنوان دانشافزایی ایجاد کنند».
این هنرمند در ادامه سخنانش بیان کرد که کپی آثار هنری هنرمندان کمترشناختهشده و ارائه یک کار تقلبی از این آثار، کار درستی نیست و از اخلاقیات به دور است.
او افزود: «اگر هنرمندان ادب، اخلاق و احترام به دیگر هنرمندان را رعایت کنند، چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد. درواقع برای جلوگیری از کپی و تقلب در ارائه آثار هنری نمیتوان به شکایتکردن و پیگیری بسنده کرد؛ چراکه در اکثر مواقع اتفاقی نخواهد افتاد. تنها باور به وجدان شخصی میتواند هنرمند را از تقلب دور نگه دارد».
گروه هنر: این روزها بحث درباره کپی آثار هنری داغ شده است. بعد از جنجال نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی و تعطیلشدن این نمایشگاه توسط مدیر گالری «ایوان»، بحثهای زیادی در جامعه هنری ایران له و علیه این موضوع مطرح شد، بهطوریکه حتی سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت ارشاد، در نامهای به هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، دستور داد سازوکاری برای پیشگیری از ارائه آثار کپی و رسیدگی به این موضوع برنامهریزی شود. در این مسیر حبیبالله صادقی، نقاش و رئیس اسبق موزه هنرهای معاصر تهران، دراینباره اظهارنظر کرد. او معتقد است: «کپی آثار هنرمندان معروفی همانند «ادوارد مونش» مانعی ندارد و در همهجای دنیا نیز این کار صورت میگیرد؛ چراکه همه از اصالت این کارها مطلع هستند».
حبیبالله صادقی، نقاش، منتقد هنری و کاریکاتوریست، در گفتوگو با ایسنا تأکید کرد: «در تمام دنیا کارهای هنرمندان معروف کپی میشوند و هیچ ایرادی هم ندارد؛ چراکه همه میدانند این کارها کپی هستند و نسخه اصلی آنها در جاهای مخصوصی همانند موزه نگهداری میشود».
او که در دورهای از سال 84 ریاست موزه هنرهای معاصر تهران را عهدهدار بوده، افزود: «زمانی که رئیس موزه هنرهای معاصر تهران بودم، یک کشتی چینی قصد واردکردن حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ اثر نقاشی کپی از کار هنرمندان معروف دنیا را به بازار ایران داشت. در آن زمان یکسالونیم در برابر این جریان ایستادم و مانع ورود این کارهای تقلبی به کشور شدم، ولی به محض خروجم از موزه هنرهای معاصر تهران این کارهای کپی به بازار هنر ایران وارد شدند». او همچنین معتقد است که درحالحاضر تعداد زیادی از بازاریان هنر، زندگی خود را از طریق فروش کپی آثار هنری میگذرانند و این امر بههیچعنوان مشکلی ندارد.
صادقی در همین راستا ادامه داد: «کپی آثار بزرگان هنر نهتنها مانعی ندارد، بلکه در دانشگاهها نیز درسی تحت عنوان کپی آثار نقاشان بزرگ وجود دارد که هنرجویان آثار پیشکسوتان نقاشی را تکرار میکنند».
او تصریح کرد: «همچنین کپی آثار نقاشی در زمینه کتاب یا نمونهسازی در همهجای دنیا وجود دارد؛ بهعنواننمونه تعداد زیادی از آثار استادمحمود فرشچیان (نقاش معاصر ایرانی) یا پرویز کلانتری (نقاش معاصر ایرانی) روی فرشها کپی شدهاند و در بازارهای فرش سراسر ایران به فروش میرسند. درواقع آثار نقاشان سرشناس دنیا برندهای هنری هستند که برخی از جریانات هنری سعی دارند با کپی این آثار یک نوع شباهت بهعنوان دانشافزایی ایجاد کنند».
این هنرمند در ادامه سخنانش بیان کرد که کپی آثار هنری هنرمندان کمترشناختهشده و ارائه یک کار تقلبی از این آثار، کار درستی نیست و از اخلاقیات به دور است.
او افزود: «اگر هنرمندان ادب، اخلاق و احترام به دیگر هنرمندان را رعایت کنند، چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد. درواقع برای جلوگیری از کپی و تقلب در ارائه آثار هنری نمیتوان به شکایتکردن و پیگیری بسنده کرد؛ چراکه در اکثر مواقع اتفاقی نخواهد افتاد. تنها باور به وجدان شخصی میتواند هنرمند را از تقلب دور نگه دارد».