|

کدخدایی تأکید کرد: در صورت برطرف نشدن ایرادات 22گانه شورای نگهبان

CFTخلاف منافع ملی است

شرق: کدخدایی به سخنان اخیر محمدرضا خاتمی درباره انتخابات سال 88 واکنش نشان داد. او در نشست خبری روز گذشته در واکنش به این گفته دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت مبنی بر اضافه‌شدن هشت میلیون رأی به آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ گفت: «چرا ایشان ادعا نکرده است که صد میلیون رأی به ‌آرا اضافه نشده است؟ آیا اگر دیگران درباره ایشان ادعایی بکنند و نسبت ناروایی به ایشان بدون استنادات بدهند، واجد اهمیت یا اساسا درست است؟ بزرگ‌تر از این ادعاها در سال ۸۸ درباره صحت انتخابات مطرح شد، اما هیچ استناداتی درباره آنها ارائه نشد. زشت است که دوباره چنین ادعاهایی
تکرار می‌شود».
محمدرضا خاتمی اخیرا در گفت‌وگویی با برنامه «رودررو» که در شبکه ویدئویی آپارات منتشر شده است، درباره انتخابات ۱۳۸۸ گفت: «در ستاد انتخاباتی وزارت کشور تقلب صورت گرفته است. هشت میلیون رأی به صندوق‌ها اضافه شده است. تعرفه هم نمی‌خواست داشته باشد. آرا درمی‌آید و گفته می‌شود در کشور ۳۹ میلیون نفر رأی داده‌اند، درحالی‌که آرای صندوق‌ها ۳۲ میلیون بوده، نیاز به تعرفه هم نبوده است. اطلاعات ما، از افراد مطلع است از جناح مقابل که نمی‌خواهند نامشان گفته شود. ما هنوز هم به روند انتخابات ۸۸ اعتراض جدی داریم و معتقد هستیم انتخابات بسیار ناسالمی بود. در آن انتخابات حتما تقلب صورت گرفته است».
ان‌شاءالله جواب می‌دهیم
«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، روز گذشته همچنین درباره نامه رئیس مجلس به دبیر شورای نگهبان مبنی بر اینکه ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام در این لایحه در زمان مقرر به مجلس ارسال نشده و مجلس آن را بررسی نمی‌کند، آیا آیت‌الله جنتی به این نامه پاسخ داده است، به ایرنا گفته است: «هنوز جوابی داده نشده است. ان‌شاءالله اعلام می‌کنیم».
سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات این شورا به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) گفت: ایرادات اصلی شورا به این لایحه ۱۱ مورد است و بقیه موارد ایراداتی است که اگر مجلس ۱۱ مورد اصلی را برطرف کند، خودبه‌خود رفع می‌شوند. ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT در مجموع ۲۲ مورد به‌علاوه یک مورد کلی است که اطلاع‌رسانی درباره آنها صورت گرفته است. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایراداتی به این لایحه داشت که ما آن را به مجلس
ارسال کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی‌ بر اینکه چرا شورای نگهبان نظر اصلی خود را شش آبان به مجلس اعلام کرد، ولی نظر رسمی ۱۳ آبان منتشر شد؟ گفت: این به آن دلیل بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز نظرات خود را برای شورای نگهبان ارسال نکرده بود و ما منتظر بودیم نظر کامل را برای مجلس ارسال کنیم. به دلیل آنکه دوشنبه شش آبان زمان ارائه نظرات شورای نگهبان به مجلس به پایان می‌رسید، ما نظرات را اعلام کردیم، هیئت عالی مجمع نیز شنبه عصر نظراتش را برای ما ارسال کرد که ما نیز یکشنبه ۱۳ آبان آن را به مجلس فرستادیم و در همان تاریخ نیز اعلام رسمی کردیم. آیین‌نامه فعلی مجمع تشخیص مصلحت محدوده زمانی‌ای برای ارائه نظرات مجمع قائل نیست؛ از‌این‌رو هر زمان آنان نظرات خود را به شورای نگهبان بفرستند، ما آن را به مجلس ارسال می‌کنیم. در آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام نظر هیئت نظارت مقید به زمان مشخصی نشده است، ولی شورای نگهبان در دو بازه ۱۰روزه باید نظر خود را درباره مصوبات به مجلس ارائه دهد؛ از‌این‌رو هر زمان نظر مجمع به ما ارسال شود، ما آن را
به مجلس می‌فرستیم.
او افزود: شورای نگهبان پس از ایرادات ۲۲گانه اعلام کرده است الحاق به این کنوانسیون با فرض غیرقابل اصلاح‌بودن و خلاف منافع ملی ایرانی‌بودن است؛ از‌این‌رو اگر مجلس بتواند ایرادهای ۲۲گانه را رفع کند، این ایراد هم رفع‌شده تلقی می‌شود.
کدخدایی با اشاره به اینکه ماده ۶ کنوانسیون CFT هیچ‌گونه حق شرطی را نپذیرفته و صرفا درباره ارجاع داوری حق شرط را پذیرفته است، گفت: ازاین‌رو فقهای شورای نگهبان معتقدند وقتی حق شرطی از سوی کنوانسیون پذیرفته نشده است، اصل ماده بر آن حاکم است.
کدخدایی افزود: یک مورد ارجاع درباره داوری در متن کنوانسیون مورد ابهام فقهای شورای نگهبان قرار گرفت و آنها حق شرط را کافی ندانستند و خواستند این موضوع کامل‌تر شود. قانون اساسی کشور ما ظرفیت بالایی داشته و می‌تواند هر بن‌بستی را از پیش‌رو بردارد.
فضاسازی علیه شورای نگهبان به خاطر آزادی در کشور است
کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری با این محتوا که آیا شورای نگهبان هیئت نظارت مجمع تشخیص را موازی اقدامات خود می‌داند یا نه؟ افزود: از سال ۱۳۸۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام را بر عهده گرفته است و مقام معظم رهبری بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی وظیفه نظارتی خود را بر این سیاست‌ها به مجمع تفویض کردند. مجمع تشخیص نیز این وظیفه را بر عهده یک هیئت ۱۵نفره قرار داد تا بر سیاست‌های کلی نظام نظارت کنند. مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات را مطابق وظایف نظارتی خود اعلام می‌کند و این هیئت جانشین مجمع تشخیص در نظارت شده است و پیش از این درباره مصوبات نظرات خود را اعلام می‌کرده است.
کدخدایی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره فضاسازی از عملکرد شورای نگهبان در قبال لایحه CFT گفت: اگر منشأ این مسائل را می‌دانستیم، اعلام می‌کردیم. زمانی که کشور آزادی کامل دارد، این مسائل
پیش می‌آید.
کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری درباره استانی‌شدن انتخابات که ممکن است موجب رانت شده یا اینکه شهرهای کوچک را از داشتن نماینده محروم کند، افزود: قانون انتخابات در مجلس در حال بررسی است و کارشناسان ما نیز در حال کمک به این موضوع هستند. بحث استانی‌شدن انتخابات یا هر موضوع دیگری در قانون انتخابات، در حال اصلاح است و امید داریم مجلس هرچه زودتر این قانون را اصلاح کند؛ البته هر طرحی که از سوی مجلس برای ارتقای شایسته‌گزینی ارائه شود، به شرطی که در چارچوب شرع و قانون باشد، مورد استقبال ماست. برای شورای نگهبان استانی‌شدن یا نشدن انتخابات مجلس تفاوتی ندارد و صرفا نباید این موضوع سبب کاهش حضور مردم در
انتخابات شود.

شرق: کدخدایی به سخنان اخیر محمدرضا خاتمی درباره انتخابات سال 88 واکنش نشان داد. او در نشست خبری روز گذشته در واکنش به این گفته دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت مبنی بر اضافه‌شدن هشت میلیون رأی به آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ گفت: «چرا ایشان ادعا نکرده است که صد میلیون رأی به ‌آرا اضافه نشده است؟ آیا اگر دیگران درباره ایشان ادعایی بکنند و نسبت ناروایی به ایشان بدون استنادات بدهند، واجد اهمیت یا اساسا درست است؟ بزرگ‌تر از این ادعاها در سال ۸۸ درباره صحت انتخابات مطرح شد، اما هیچ استناداتی درباره آنها ارائه نشد. زشت است که دوباره چنین ادعاهایی
تکرار می‌شود».
محمدرضا خاتمی اخیرا در گفت‌وگویی با برنامه «رودررو» که در شبکه ویدئویی آپارات منتشر شده است، درباره انتخابات ۱۳۸۸ گفت: «در ستاد انتخاباتی وزارت کشور تقلب صورت گرفته است. هشت میلیون رأی به صندوق‌ها اضافه شده است. تعرفه هم نمی‌خواست داشته باشد. آرا درمی‌آید و گفته می‌شود در کشور ۳۹ میلیون نفر رأی داده‌اند، درحالی‌که آرای صندوق‌ها ۳۲ میلیون بوده، نیاز به تعرفه هم نبوده است. اطلاعات ما، از افراد مطلع است از جناح مقابل که نمی‌خواهند نامشان گفته شود. ما هنوز هم به روند انتخابات ۸۸ اعتراض جدی داریم و معتقد هستیم انتخابات بسیار ناسالمی بود. در آن انتخابات حتما تقلب صورت گرفته است».
ان‌شاءالله جواب می‌دهیم
«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، روز گذشته همچنین درباره نامه رئیس مجلس به دبیر شورای نگهبان مبنی بر اینکه ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام در این لایحه در زمان مقرر به مجلس ارسال نشده و مجلس آن را بررسی نمی‌کند، آیا آیت‌الله جنتی به این نامه پاسخ داده است، به ایرنا گفته است: «هنوز جوابی داده نشده است. ان‌شاءالله اعلام می‌کنیم».
سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات این شورا به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) گفت: ایرادات اصلی شورا به این لایحه ۱۱ مورد است و بقیه موارد ایراداتی است که اگر مجلس ۱۱ مورد اصلی را برطرف کند، خودبه‌خود رفع می‌شوند. ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT در مجموع ۲۲ مورد به‌علاوه یک مورد کلی است که اطلاع‌رسانی درباره آنها صورت گرفته است. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایراداتی به این لایحه داشت که ما آن را به مجلس
ارسال کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی‌ بر اینکه چرا شورای نگهبان نظر اصلی خود را شش آبان به مجلس اعلام کرد، ولی نظر رسمی ۱۳ آبان منتشر شد؟ گفت: این به آن دلیل بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز نظرات خود را برای شورای نگهبان ارسال نکرده بود و ما منتظر بودیم نظر کامل را برای مجلس ارسال کنیم. به دلیل آنکه دوشنبه شش آبان زمان ارائه نظرات شورای نگهبان به مجلس به پایان می‌رسید، ما نظرات را اعلام کردیم، هیئت عالی مجمع نیز شنبه عصر نظراتش را برای ما ارسال کرد که ما نیز یکشنبه ۱۳ آبان آن را به مجلس فرستادیم و در همان تاریخ نیز اعلام رسمی کردیم. آیین‌نامه فعلی مجمع تشخیص مصلحت محدوده زمانی‌ای برای ارائه نظرات مجمع قائل نیست؛ از‌این‌رو هر زمان آنان نظرات خود را به شورای نگهبان بفرستند، ما آن را به مجلس ارسال می‌کنیم. در آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام نظر هیئت نظارت مقید به زمان مشخصی نشده است، ولی شورای نگهبان در دو بازه ۱۰روزه باید نظر خود را درباره مصوبات به مجلس ارائه دهد؛ از‌این‌رو هر زمان نظر مجمع به ما ارسال شود، ما آن را
به مجلس می‌فرستیم.
او افزود: شورای نگهبان پس از ایرادات ۲۲گانه اعلام کرده است الحاق به این کنوانسیون با فرض غیرقابل اصلاح‌بودن و خلاف منافع ملی ایرانی‌بودن است؛ از‌این‌رو اگر مجلس بتواند ایرادهای ۲۲گانه را رفع کند، این ایراد هم رفع‌شده تلقی می‌شود.
کدخدایی با اشاره به اینکه ماده ۶ کنوانسیون CFT هیچ‌گونه حق شرطی را نپذیرفته و صرفا درباره ارجاع داوری حق شرط را پذیرفته است، گفت: ازاین‌رو فقهای شورای نگهبان معتقدند وقتی حق شرطی از سوی کنوانسیون پذیرفته نشده است، اصل ماده بر آن حاکم است.
کدخدایی افزود: یک مورد ارجاع درباره داوری در متن کنوانسیون مورد ابهام فقهای شورای نگهبان قرار گرفت و آنها حق شرط را کافی ندانستند و خواستند این موضوع کامل‌تر شود. قانون اساسی کشور ما ظرفیت بالایی داشته و می‌تواند هر بن‌بستی را از پیش‌رو بردارد.
فضاسازی علیه شورای نگهبان به خاطر آزادی در کشور است
کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری با این محتوا که آیا شورای نگهبان هیئت نظارت مجمع تشخیص را موازی اقدامات خود می‌داند یا نه؟ افزود: از سال ۱۳۸۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام را بر عهده گرفته است و مقام معظم رهبری بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی وظیفه نظارتی خود را بر این سیاست‌ها به مجمع تفویض کردند. مجمع تشخیص نیز این وظیفه را بر عهده یک هیئت ۱۵نفره قرار داد تا بر سیاست‌های کلی نظام نظارت کنند. مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات را مطابق وظایف نظارتی خود اعلام می‌کند و این هیئت جانشین مجمع تشخیص در نظارت شده است و پیش از این درباره مصوبات نظرات خود را اعلام می‌کرده است.
کدخدایی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره فضاسازی از عملکرد شورای نگهبان در قبال لایحه CFT گفت: اگر منشأ این مسائل را می‌دانستیم، اعلام می‌کردیم. زمانی که کشور آزادی کامل دارد، این مسائل
پیش می‌آید.
کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری درباره استانی‌شدن انتخابات که ممکن است موجب رانت شده یا اینکه شهرهای کوچک را از داشتن نماینده محروم کند، افزود: قانون انتخابات در مجلس در حال بررسی است و کارشناسان ما نیز در حال کمک به این موضوع هستند. بحث استانی‌شدن انتخابات یا هر موضوع دیگری در قانون انتخابات، در حال اصلاح است و امید داریم مجلس هرچه زودتر این قانون را اصلاح کند؛ البته هر طرحی که از سوی مجلس برای ارتقای شایسته‌گزینی ارائه شود، به شرطی که در چارچوب شرع و قانون باشد، مورد استقبال ماست. برای شورای نگهبان استانی‌شدن یا نشدن انتخابات مجلس تفاوتی ندارد و صرفا نباید این موضوع سبب کاهش حضور مردم در
انتخابات شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها