استقبال کدخدایی از دودورهایشدن فعالیت اعضای شورای نگهبان
ایلنا: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، با حضور در برنامه بدون توقف شبکه سه سیما، درباره ماهیت و وظایف شورای نگهبان اظهار کرد: همه جوامع نظارت را به حکم عقل پذیرفتهاند که در اداره جامعه مکانیسمهای نظارتی را هم داشته باشند.
او افزود: ما در زندگی اجتماعی روزانه هزاران مورد از نظارت را مشاهده میکنیم؛ در مسابقات ورزشی، در رفتوآمدها و مدرسه و...، پس نظارت یک امر ضروری برای حیات اجتماعی انسانهاست. در ایران و در کشورهای دیگر، نظارت با عناوین مختلفی مثل دادگاه عالی، شورای قانون اساسی و... صورت میگیرد و در کشور ما هم بعد از پیروزی انقلاب این مکانیسم بسیار مؤثر در نظر گرفته شد؛ درحالیکه قبل از آن نظارت قانونمندی نداشتیم.
کدخدایی ادامه داد: زمانی هست که شورای نگهبان وظایفش را بهخوبی انجام نمیدهد و زمانی نظرها با هم متفاوت است. وقتی یک مصوبه به شورای نگهبان میآید، باید رأیگیری کنند که مغایر قانون اساسی هست یا نه؟ برخلاف موازین شرع هست یا خیر؟ و این بستگی به نظر اعضا دارد. آن حقوقدان که بیرون از جمع شوراست، ممکن است خیلی از مسائل را نداند؛ مثلا یکی از آنها صحبتی داشت درباره اختیاراتی که مجمع تشخیص مصلحت دارد و درباره این موضوع مصاحبه کردند و مقاله نوشتند، ولی از مصوبهها بیاطلاع بودند و بعدها متوجه اشتباه خود شدند، ولی به آن اعتراف نکردند.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: گاهی اوقات نظرات اینگونه است. شورای نگهبان نگرانی درباره قضاوتها ندارد. هر مصوبه بعد از رأی نهایی باید اعلام شود، در غیر این صورت خیانت است.
او افزود: هر مصوبهای که در شورای نگهبان مطرح شود و به مصوبات قبل از انقلاب اشاره داشته باشد، میتواند درباره آن مصوبه نظر بدهد. ما در شورای نگهبان بهعنوان یک حقوقدان، باید موازین فقهی و شرعی را در نظر داشته باشیم. پیشنهاد خوبی است که اگر قانون تصویب کند، اعضای شورای نگهبان فقط در دو دوره فعالیت داشته باشند.
قائممقام شورای نگهبان با اشاره به اختلافنظرها در قانون اساسی عنوان کرد: اصل دوم و چهارم قانون اساسی تکلیف آن اختلافنظرها را روشن کرده است و میگوید باید شورای نگهبان در موازین اسلامی نظر بدهد، کسی نمیتواند اعتبار آن مرجع را زیر سؤال ببرد؛ مثلا در بحث انتخابات، قانون اساسی در اصل 99 میگوید نظارت در انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.
او بر همین اساس اضافه کرد: در قانون انتخابات نیز وظایف نظارت و اجرائی به تفسیر تعیین شده است؛ قانون انتخابات مجلس، خبرگان، ریاستجمهوری و قانون همهپرسی؛ یعنی همه اینها یک قانون عادی دیگری را در کنار خود دارند. در همه اینها هم جزئیاتی بیان شده و وجه مشترک همه ما پذیرش قانون اساسی و قانون عادی است. اگر کسی به قانون انتخابات اعتراض دارد، این شورای نگهبان است که به مجلس فشار میآورد تا قانون را اصلاح کنند؛ چراکه ما نمیتوانیم در 50 روز، صلاحیت 12 هزار نفر را بررسی کنیم.
او افزود: قانون اساسی و قانون عادی میگویند نظر شورای نگهبان پایانبخش مطالب است، البته در وظایف نظارتی چندین مرحله وجود دارد؛ نظارت حوزه انتخابیه، نظارت استان، هیئت مرکزی و در شورای نگهبان چندین مرحله دیگر.
کدخدایی با تأکید بر سیاسینبودن نظرات شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما قوانینی داریم که بعضیها به ما ایراد میگیرند؛ مثلا خدماترسانی به ایثارگران و مجلس ملزم به اصلاح آنها میشود و در نهایت به تأیید میرسد. در حوزه انتخابات هم گاهی اوقات ممکن است شما یک فرد را مطرح کنید، ولی افراد مختلفی از جناحهای گوناگون در طول ادوار مختلف انتخابات بودهاند که مورد تأیید شورای نگهبان واقع نشدهاند.
سخنگوی شورای نگهبان بر همین اساس یادآور شد: نمیتوان بعضی از اسامی را ذکر کرد و باعث ایجاد مطالبی در جامعه شد. افراد متعددی بودند که بعد از شنیدن نتیجه، خیلی ناراحت شدند. در خاطرم هست که در انتخابات مجلس در یکی از حوزههای انتخابیه، اختلافاتی در شمارش آرا بود که شورای نگهبان بازشماری کرد و نتیجه منجر به این شد که رأی نهایی آن صندوق مخالف رأی ما بود. شما اگر میخواهید بفرمایید که شورای نگهبان نظراتش سیاسی است، باید مصداق روشنی را بگویید و شورای نگهبان دلایل کافی و قانونی برای ردصلاحیت آن مصداق نداشته باشد.
ایلنا: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، با حضور در برنامه بدون توقف شبکه سه سیما، درباره ماهیت و وظایف شورای نگهبان اظهار کرد: همه جوامع نظارت را به حکم عقل پذیرفتهاند که در اداره جامعه مکانیسمهای نظارتی را هم داشته باشند.
او افزود: ما در زندگی اجتماعی روزانه هزاران مورد از نظارت را مشاهده میکنیم؛ در مسابقات ورزشی، در رفتوآمدها و مدرسه و...، پس نظارت یک امر ضروری برای حیات اجتماعی انسانهاست. در ایران و در کشورهای دیگر، نظارت با عناوین مختلفی مثل دادگاه عالی، شورای قانون اساسی و... صورت میگیرد و در کشور ما هم بعد از پیروزی انقلاب این مکانیسم بسیار مؤثر در نظر گرفته شد؛ درحالیکه قبل از آن نظارت قانونمندی نداشتیم.
کدخدایی ادامه داد: زمانی هست که شورای نگهبان وظایفش را بهخوبی انجام نمیدهد و زمانی نظرها با هم متفاوت است. وقتی یک مصوبه به شورای نگهبان میآید، باید رأیگیری کنند که مغایر قانون اساسی هست یا نه؟ برخلاف موازین شرع هست یا خیر؟ و این بستگی به نظر اعضا دارد. آن حقوقدان که بیرون از جمع شوراست، ممکن است خیلی از مسائل را نداند؛ مثلا یکی از آنها صحبتی داشت درباره اختیاراتی که مجمع تشخیص مصلحت دارد و درباره این موضوع مصاحبه کردند و مقاله نوشتند، ولی از مصوبهها بیاطلاع بودند و بعدها متوجه اشتباه خود شدند، ولی به آن اعتراف نکردند.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: گاهی اوقات نظرات اینگونه است. شورای نگهبان نگرانی درباره قضاوتها ندارد. هر مصوبه بعد از رأی نهایی باید اعلام شود، در غیر این صورت خیانت است.
او افزود: هر مصوبهای که در شورای نگهبان مطرح شود و به مصوبات قبل از انقلاب اشاره داشته باشد، میتواند درباره آن مصوبه نظر بدهد. ما در شورای نگهبان بهعنوان یک حقوقدان، باید موازین فقهی و شرعی را در نظر داشته باشیم. پیشنهاد خوبی است که اگر قانون تصویب کند، اعضای شورای نگهبان فقط در دو دوره فعالیت داشته باشند.
قائممقام شورای نگهبان با اشاره به اختلافنظرها در قانون اساسی عنوان کرد: اصل دوم و چهارم قانون اساسی تکلیف آن اختلافنظرها را روشن کرده است و میگوید باید شورای نگهبان در موازین اسلامی نظر بدهد، کسی نمیتواند اعتبار آن مرجع را زیر سؤال ببرد؛ مثلا در بحث انتخابات، قانون اساسی در اصل 99 میگوید نظارت در انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.
او بر همین اساس اضافه کرد: در قانون انتخابات نیز وظایف نظارت و اجرائی به تفسیر تعیین شده است؛ قانون انتخابات مجلس، خبرگان، ریاستجمهوری و قانون همهپرسی؛ یعنی همه اینها یک قانون عادی دیگری را در کنار خود دارند. در همه اینها هم جزئیاتی بیان شده و وجه مشترک همه ما پذیرش قانون اساسی و قانون عادی است. اگر کسی به قانون انتخابات اعتراض دارد، این شورای نگهبان است که به مجلس فشار میآورد تا قانون را اصلاح کنند؛ چراکه ما نمیتوانیم در 50 روز، صلاحیت 12 هزار نفر را بررسی کنیم.
او افزود: قانون اساسی و قانون عادی میگویند نظر شورای نگهبان پایانبخش مطالب است، البته در وظایف نظارتی چندین مرحله وجود دارد؛ نظارت حوزه انتخابیه، نظارت استان، هیئت مرکزی و در شورای نگهبان چندین مرحله دیگر.
کدخدایی با تأکید بر سیاسینبودن نظرات شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما قوانینی داریم که بعضیها به ما ایراد میگیرند؛ مثلا خدماترسانی به ایثارگران و مجلس ملزم به اصلاح آنها میشود و در نهایت به تأیید میرسد. در حوزه انتخابات هم گاهی اوقات ممکن است شما یک فرد را مطرح کنید، ولی افراد مختلفی از جناحهای گوناگون در طول ادوار مختلف انتخابات بودهاند که مورد تأیید شورای نگهبان واقع نشدهاند.
سخنگوی شورای نگهبان بر همین اساس یادآور شد: نمیتوان بعضی از اسامی را ذکر کرد و باعث ایجاد مطالبی در جامعه شد. افراد متعددی بودند که بعد از شنیدن نتیجه، خیلی ناراحت شدند. در خاطرم هست که در انتخابات مجلس در یکی از حوزههای انتخابیه، اختلافاتی در شمارش آرا بود که شورای نگهبان بازشماری کرد و نتیجه منجر به این شد که رأی نهایی آن صندوق مخالف رأی ما بود. شما اگر میخواهید بفرمایید که شورای نگهبان نظراتش سیاسی است، باید مصداق روشنی را بگویید و شورای نگهبان دلایل کافی و قانونی برای ردصلاحیت آن مصداق نداشته باشد.