|

حسن روحاني:

مردم بايد با صداي رسا، گله‌ و نقدشان را بگويند

ايسنا: رئيس‌جمهور روز گذشته در جلسه هيئت دولت با اشاره به اينکه امروز خوشحاليم که وزارت کشور يک قدم خوب براي تحول در استانداري‌ها اتخاذ کرده و چهار استاندار را در چهار استان مهم معرفي کرده است، گفت: «به‌خاطر قانون جديد مجلس شوراي اسلامي درخصوص بازنشستگي، ‌به طور طبيعي در برخي از استانداري‌ها، فرمانداري‌ها و جاهاي ديگر و وزارتخانه‌ها به ناچار تغييراتي ايجاد خواهد شد».
حسن روحاني با اشاره به انتخاب چهار استاندار جديد عنوان کرد: «هيئت وزيران به چهار استاندار پيشنهادي وزارت کشور براي استان‌هاي سيستان‌وبلوچستان، زنجان، کرمان و همدان، رأي اعتماد بسيار خوب و بالايي داد و ان‌شاءالله با حکم جديدشان، کار خودشان را در اين استان‌ها آغاز مي‌کنند. عهدي که از دولت يازدهم و در ادامه در دولت دوازدهم با مردم بستيم، به عهدمان پايبند خواهيم بود و يکي از وظايف استاندارها اين است که برنامه و خط‌مشي دولت دوازدهم را بتوانند به خوبي اجرائي و عملياتي کنند».
او با تأكيد بر اينکه اولين حرف ما از روز اول اعتدال بوده است و به‌دنبال تندروي نبوده‌ایم و نه سمت راست و نه سمت چپش، هيچ‌کدام را نه مفيد مي‌دانيم و نه قبول داريم، عنوان کرد: «مسير ما مسير اعتدال است و مي‌خواهيم از همه نيروهاي شايسته به خوبي استفاده کنيم. اصل هم بر شايسته‌سالاري است و مسئله مذهب، اقوام، جنسيت و حزب و جناح نبايد اصل باشد».
رئيس‌جمهوري گفت: «ما به همه اقوام کشورمان، احترام مي‌گذاريم و همه اقوام کشور در انقلاب و دفاع مقدس سهيم بودند و امروز همه‌شان براي سربلندي کشور، تلاش مي‌کنند. افتخار ماست که ايراني هستيم و همه اقوام قبل از اينکه نام قوم خودشان را ببرند، به ايرانيت و اسلاميت خودشان افتخار مي‌کنند و بنابراين مسئله قوميت نبايد براي ما مطرح باشد، اساس شايسته‌سالاري است و در استان‌ها بايد از اقوام و مذاهب مختلف و از شايسته‌ها استفاده کنيم».
روحاني با اشاره به اينکه مخصوصا مسئله جنسيت نبايد براي شايسته‌‌سالاري مانع شود، افزود: «اگر خانمي شايستگي براي مديريت يا مسئوليت در يک بخشي دارد و شايستگي‌اش بيشتر از مردي است که در همان سنخ موردنظر ماست، مردبودن نبايد مانع مديريت زنان شايسته جامعه ما شود. زنان ما، امروز بيدار، سياسي و هوشيار هستند، در انتخابات و دانشگاه‌ها حضور دارند، صاحب دانش هستند و به خوبي مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف مديريت کنند و بايد از خانم‌ها استفاده شود و مسئله جنسيت نبايد براي اجراي دقيق شايسته‌سالاري مانع شود».
جوانان مديريت را برعهده بگيرند
او با تأكيد بر اينکه جوان‌ها براي ما خيلي مهم هستند، گفت: «اجراي اين قانون مجلس مقداري براي ما سخت بود، اما جزء قوانيني بود که وقتي به دست من رسيد، همان لحظه آن را براي اجرا ابلاغ کردم. درست است مشکلاتي ايجاد مي‌شود، ولي در کل به خير جامعه است». روحاني افزود: «به‌هرحال جوان‌ها بايد بيايند و مديريت‌ها را برعهده بگيرند. نسل جوان، مديران آينده کشور هستند و لياقت‌هاي بسيار خوبي دارند. در هيئت وزيران هم هرکجا از نيروي جوان‌تر استفاده کرديم، نه‌تنها پشيمان نشديم، بلکه راضي و خشنود هستيم. به خوبي و پرتلاش کار مي‌کنند. البته يک جاهايي هست که تجربه و سابقه در يک شرايطي مورد نياز باشد، اما همين مديران هم بايد مديران جوان را سر کار بياورند؛ يعني معاونان و مشاوراني که معرفي مي‌کنند از نسل جوان باشند و از آنها استفاده کنيم».
شايسته نيست که استاندار پروازي باشد
رئيس‌جمهوري تأكيد کرد: «استانداران نمايندگان عالي دولت در استان هستند و از طرف دولت در آنجا حضور دارند، استاندارها بايد خودشان را خادم مردم بدانند، با همه توان در استان تلاش کنند و همچنين بايد مورد احترام مردم باشند. در گذشته گاهي استاندار پروازي داشتيم، استاندار در يک استان بود، خانواده‌اش در يک جاي ديگري مثلا در تهران زندگي مي‌کرد يا اينکه فرماندار در يک شهرستان بود، اما زن و فرزندانش در استان ديگري بودند».
او با بيان اينکه امروز فکر نمي‌کنم اين‌گونه باشد، گفت: «اين سازگار و شايسته نيست کسي که مسئوليت سنگين استانداري و فرمانداري را برعهده دارد، پروازي باشد. يک استاد دانشگاه مي‌تواند پروازي باشد، در يک دانشگاهي چندساعت تدريس مي‌کند و بقيه ساعات هفته‌ را در جاي ديگري تدريس ‌می‌کند و براي بعضي از امور نيز ممکن است شدني باشد، ولي پروازي‌بودن براي مسئول عالي‌رتبه در استان و شهرستان مانند استاندار و فرماندار، حتما امکان‌پذير نيست».
روحاني يادآور شد: «مردم هم وقتي ببينند خانواده يک استاندار در جاي ديگري هستند احساس مي‌کنند که او دلبستگي به اينجا پيدا نکرده و خود مردم هم ناراحت مي‌شوند. اين اطمينان‌دادن به مردم است. استاندار بايد محل زندگي خودش را در همان استان ببيند و آن را استان خودش حس کند، زن و فرزندش هم آنجا باشند تا اگر مشکلي و موفقيتي هست بهتر بتواند لمس کند. بايد از ظرفيت‌ها به خوبي استفاده و بهره‌برداري شود و به نسل جوان براي آينده بسيار بهتر در کشورمان اميد بدهيم».
او با تأكيد بر اينکه هيچ ترديدي نداريم که ايران، ايران سربلندي خواهد بود، افزود: «ايران در سال‌هاي آينده سربلندتر خواهد بود و نفوذش در منطقه در ميان قلوب مردم، بيشتر و فرهنگش در اعتلاي بالاتر خواهد بود. اين مشکلات، مشکلات کوتاه‌مدتي است و از آن عبور مي‌کنيم».
بايد همديگر را ياري و کمک کنيم
رئيس‌جمهوري همچنين با تقدير از ملت بزرگ ايران که هوشياري‌ خود را به خوبي در 13 آبان و روزهاي بعد از 13 آبان به جهانيان نشان دادند، گفت: «13 آبان، روز کليدزدن استحکام نظام بود و امروز نظام ما از هر زمان ديگری مستحکم‌تر است و اينکه مردم ما به متجاوزان و سلطه‌طلبان خارجي با صداي رسا، جواب منفي مي‌دهند، جاي فخر و افتخار است.
حسن روحاني افزود: «کاخ‌نشينان کاخ سفيد با تحريم‌ها، فشارها و شرايطي که در سيستم تبليغاتي براي نااميدکردن مردم به وجود آورده بودند، براساس افکار واهي خود تصور می‌کردند 13 آبان روزي است که پايان نظام جمهوري اسلامي ايران را کليد مي‌زنند».
او عنوان کرد: «ممکن است مردم از مسئولان گله‌اي داشته باشند، اشکالي ندارد؛ بايد با صداي رسا، گله‌ و نقدشان را بگويند؛ بايد همديگر را ياري و کمک کنيم؛ اما اينکه در برابر يک زورگو در دنيا محکم و قاطع مي‌ايستند و نشان مي‌دهند که تحت تأثير تبليغات غلط آنها قرار نمي‌گيرند، موفقيت و پيروزي بزرگی است و بايد به اين ملت رشيد، فهيم، شجاع و ملتي که آگاه به زمان است، تبريک گفت».
رئيس‌جمهور گفت: «سختي‌هايي در جامعه هست و مشکلات اقتصادي وجود دارد، اما اينکه مردم وقتي در برابر توطئه آمريکا مي‌ايستند، سرفرازند و شکست مي‌دهند، براي ملت عظيم‌الشأن ايران در اين مقطع حساس افتخار بزرگي است».
روحاني با اشاره به اينکه امروز همه جهانيان فهميد‌ه‌اند که آمريکايي‌ها يک‌بار ديگر، داعيه غلطي داشته و تبليغات غلطي را به راه انداختند و اهدافي را دنبال مي‌کردند که هيچ‌وقت به آن نخواهند رسيد، افزود: «آنها فکر مي‌کردند که نفت ايران را به‌طور‌کامل قطع مي‌کنند، اما خودشان در روزهاي آخر فهميدند که اين کار عملي و امکان‌پذير نيست؛ هم به‌دلیل مسائل داخلي خودشان و هم به‌‌سبب قيمت نفت امکان‌پذير نيست».
رئيس‌جمهوری گفت: «بالاتر از همه آمريکايي‌ها فهميدند که ما نفتمان را مي‌فروشيم و علامت بزرگ آن را در داخل کشور وزارت نفت داد و به آمريکايي‌ها فهماند نفتمان را مي‌فروشيم؛ آنها هر کاري هم بکنند، آن‌قدر راه و مسير براي فروش نفت داريم که تحريم آنها بي‌اثر است. اين کاري بسيار ارزشمند بود که انجام گرفت».
آمريکا مسير غلطي انتخاب کرده است
او با بيان اينکه اين کار از لحاظ مديريتي مشکل است و خيلي‌ها، مخصوصا معاون اول رئيس‌جمهوری، با جلسات فراواني که گذاشتند به وزارت نفت در اين زمينه کمک کردند، عنوان کرد: «علامت بسيار روشن و قاطعي به آمريکا داديم که نفتمان را مي‌فروشيم و روابط مالي‌مان را با دنيا حفظ مي‌کنيم؛ ممکن است مقداری براي ما سخت باشد و پيچ داشته باشد، اما وزارت نفت، بانک مرکزي، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه‌و‌‌بودجه و ساير وزرا و مسئولان، کاملا قاطع در برابر آمريکا مي‌ايستند».
روحاني با تأكيد بر اينکه آمريکايي‌ها حتما در اين راه شکست مي‌خورند و راهي که انتخاب کرده‌‌اند، اشتباه است، گفت: «اگر راست مي‌گويند و دنبال امنيت منطقه هستند، راهش اين نيست و اگر راست مي‌گويند و به ملت و تاريخ ايران احترام مي‌گذارند، راهش اين نيست. آنها مسير غلطي را انتخاب کرده و خودشان را بيشتر در جهان رسوا مي‌کنند».
او با بيان اينکه البته مسيري که آمريکا در منطقه هم انتخاب کرده، غلط است، افزود: «اينکه کسي فکر کرده که ملت فلسطين را از بين مي‌برد، اينکه فکر کرده است مسئله آوارگان فلسطيني را براي هميشه به فراموشي تاريخ مي‌سپارد، اينکه فکر کرده است با تقويت رژيم صهيونيستي مي‌تواند مردم غزه را تسليم کند، اين هم يک اشتباه بزرگ ديگري است که آمريکا مرتکب مي‌شود. راه‌حل منطقه احترام به حقوق مردم و مردم فلسطين و انتخاباتی آزاد در منطقه است و راهي که انتخاب کردند، راه ناصحيحي است».
روحاني خاطرنشان کرد: «حالا داستان معامله قرن برايشان خيلي زيادي است که دنبالش هستند و ادعا مي‌کنند. قبلي‌ها هم ايجاد منطقه جديد و جديدتر را مدعي شدند و از اين حرف‌ها زياد زدند اما هيچ‌کدام عملي نبود. ملت‌هاي منطقه هميشه دنبال ايستادگي و استقلال و منافع خودشان هستند و آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها قادر نيستند، ملت‌هاي بزرگ اين منطقه را سرکوب کنند و مسير نادرست تجاوز صهيونيستي را در منطقه ادامه دهند. در کنار ملت ايران، ملت آگاه و هوشيار فلسطين و ملت‌هاي منطقه هستند و ما هم مثل گذشته حامي ملت‌هاي مظلوم و از جمله ملت فلسطين هستيم».

انتخاب استانداران همدان، کرمان، زنجان و سيستان‌و‌بلوچستان در هيئت دولت
در جلسه روز گذشته هيئت دولت، استانداران استان‌هاي همدان، کرمان، زنجان و سيستان‌و‌بلوچستان انتخاب شدند. دوشنبه بود که ايرنا فهرست نهايي 14 استاندار کشور را که براساس قانون منع به‌کارگيري بازنشستگان، بازنشسته می‌شوند، اعلام کرد. بر اين اساس، استانداران آذربايجان شرقي، اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، خراسان شمالي، زنجان، سمنان، سيستان‌و‌بلوچستان، فارس، قم، همدان و يزد بازنشسته‌اند و بنابراين بايد از سمت خود کناره‌گيري کنند. يک منبع آگاه در وزارت کشور با تأييد اين فهرست اعلام کرده بود که وزير کشور در آخرين نشست استانداران با اين 14 استاندار خداحافظي کرده است. به گزارش ايسنا، ديروز و در جلسه هيئت دولت «سيد سعيد شاهرخي» به عنوان استاندار همدان، «محمدجواد فدايي» به عنوان استاندار کرمان، «فتح‌الله حقيقي» به عنوان استاندار زنجان و «احمدعلي موهبتي» به عنوان استاندار سيستان‌و‌بلوچستان انتخاب شدند.
کرمان: محمدجواد فدايي در سن 27 سالگي به سمت معاونت برنامه‌ريزي و هماهنگي امور اجرائي استانداري کرمان منصوب شد. او به مدت دو سال ریاست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان کرمان را به عهده داشت و در سال 77، مجددا مسئوليت معاونت امور عمراني استانداري کرمان را بر عهده گرفت. فدايي در سال‌هاي 82 و 83 معاون امور عمراني و رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان کرمان بود.
زنجان: فتح‌الله حقيقي تا پيش از معرفي به عنوان استاندار زنجان، معاون سياسي و امنيتي استاندار مرکزي بود. معاون سياسي امنيتي استانداري بوشهر و البرز، معاون سياسي-امنيتي استانداري قم سال‌هاي 1381-1384‌، فرماندار قم در سال‌هاي 1378-1380، مديرکل امور اجتماعي و انتخابات استانداري قم در سال‌هاي 1376-1377 از جمله سوابق شغلي اوست.
سيستان‌و‌بلوچستان: احمدعلي موهبتي فارغ‌التحصيل رشته کشاورزي گرايش آبياري از دانشکده کشاورزي زابل است. از سوابق او مي‌توان به فرمانداري مشهد، فرمانداري تربت حيدريه، فرمانداري ويژه چابهار و فرمانداري سراوان اشاره کرد.
همدان: سعيد شاهرخي‌ در آبان 96 به‌‌عنوان معاون سياسي استانداري همدان منصوب شده بود‌. او پیش از اين معاونت سياسي و امنيتي استانداري‌هاي لرستان و قزوين را نيز در کارنامه کاري خود داشته است.

ايسنا: رئيس‌جمهور روز گذشته در جلسه هيئت دولت با اشاره به اينکه امروز خوشحاليم که وزارت کشور يک قدم خوب براي تحول در استانداري‌ها اتخاذ کرده و چهار استاندار را در چهار استان مهم معرفي کرده است، گفت: «به‌خاطر قانون جديد مجلس شوراي اسلامي درخصوص بازنشستگي، ‌به طور طبيعي در برخي از استانداري‌ها، فرمانداري‌ها و جاهاي ديگر و وزارتخانه‌ها به ناچار تغييراتي ايجاد خواهد شد».
حسن روحاني با اشاره به انتخاب چهار استاندار جديد عنوان کرد: «هيئت وزيران به چهار استاندار پيشنهادي وزارت کشور براي استان‌هاي سيستان‌وبلوچستان، زنجان، کرمان و همدان، رأي اعتماد بسيار خوب و بالايي داد و ان‌شاءالله با حکم جديدشان، کار خودشان را در اين استان‌ها آغاز مي‌کنند. عهدي که از دولت يازدهم و در ادامه در دولت دوازدهم با مردم بستيم، به عهدمان پايبند خواهيم بود و يکي از وظايف استاندارها اين است که برنامه و خط‌مشي دولت دوازدهم را بتوانند به خوبي اجرائي و عملياتي کنند».
او با تأكيد بر اينکه اولين حرف ما از روز اول اعتدال بوده است و به‌دنبال تندروي نبوده‌ایم و نه سمت راست و نه سمت چپش، هيچ‌کدام را نه مفيد مي‌دانيم و نه قبول داريم، عنوان کرد: «مسير ما مسير اعتدال است و مي‌خواهيم از همه نيروهاي شايسته به خوبي استفاده کنيم. اصل هم بر شايسته‌سالاري است و مسئله مذهب، اقوام، جنسيت و حزب و جناح نبايد اصل باشد».
رئيس‌جمهوري گفت: «ما به همه اقوام کشورمان، احترام مي‌گذاريم و همه اقوام کشور در انقلاب و دفاع مقدس سهيم بودند و امروز همه‌شان براي سربلندي کشور، تلاش مي‌کنند. افتخار ماست که ايراني هستيم و همه اقوام قبل از اينکه نام قوم خودشان را ببرند، به ايرانيت و اسلاميت خودشان افتخار مي‌کنند و بنابراين مسئله قوميت نبايد براي ما مطرح باشد، اساس شايسته‌سالاري است و در استان‌ها بايد از اقوام و مذاهب مختلف و از شايسته‌ها استفاده کنيم».
روحاني با اشاره به اينکه مخصوصا مسئله جنسيت نبايد براي شايسته‌‌سالاري مانع شود، افزود: «اگر خانمي شايستگي براي مديريت يا مسئوليت در يک بخشي دارد و شايستگي‌اش بيشتر از مردي است که در همان سنخ موردنظر ماست، مردبودن نبايد مانع مديريت زنان شايسته جامعه ما شود. زنان ما، امروز بيدار، سياسي و هوشيار هستند، در انتخابات و دانشگاه‌ها حضور دارند، صاحب دانش هستند و به خوبي مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف مديريت کنند و بايد از خانم‌ها استفاده شود و مسئله جنسيت نبايد براي اجراي دقيق شايسته‌سالاري مانع شود».
جوانان مديريت را برعهده بگيرند
او با تأكيد بر اينکه جوان‌ها براي ما خيلي مهم هستند، گفت: «اجراي اين قانون مجلس مقداري براي ما سخت بود، اما جزء قوانيني بود که وقتي به دست من رسيد، همان لحظه آن را براي اجرا ابلاغ کردم. درست است مشکلاتي ايجاد مي‌شود، ولي در کل به خير جامعه است». روحاني افزود: «به‌هرحال جوان‌ها بايد بيايند و مديريت‌ها را برعهده بگيرند. نسل جوان، مديران آينده کشور هستند و لياقت‌هاي بسيار خوبي دارند. در هيئت وزيران هم هرکجا از نيروي جوان‌تر استفاده کرديم، نه‌تنها پشيمان نشديم، بلکه راضي و خشنود هستيم. به خوبي و پرتلاش کار مي‌کنند. البته يک جاهايي هست که تجربه و سابقه در يک شرايطي مورد نياز باشد، اما همين مديران هم بايد مديران جوان را سر کار بياورند؛ يعني معاونان و مشاوراني که معرفي مي‌کنند از نسل جوان باشند و از آنها استفاده کنيم».
شايسته نيست که استاندار پروازي باشد
رئيس‌جمهوري تأكيد کرد: «استانداران نمايندگان عالي دولت در استان هستند و از طرف دولت در آنجا حضور دارند، استاندارها بايد خودشان را خادم مردم بدانند، با همه توان در استان تلاش کنند و همچنين بايد مورد احترام مردم باشند. در گذشته گاهي استاندار پروازي داشتيم، استاندار در يک استان بود، خانواده‌اش در يک جاي ديگري مثلا در تهران زندگي مي‌کرد يا اينکه فرماندار در يک شهرستان بود، اما زن و فرزندانش در استان ديگري بودند».
او با بيان اينکه امروز فکر نمي‌کنم اين‌گونه باشد، گفت: «اين سازگار و شايسته نيست کسي که مسئوليت سنگين استانداري و فرمانداري را برعهده دارد، پروازي باشد. يک استاد دانشگاه مي‌تواند پروازي باشد، در يک دانشگاهي چندساعت تدريس مي‌کند و بقيه ساعات هفته‌ را در جاي ديگري تدريس ‌می‌کند و براي بعضي از امور نيز ممکن است شدني باشد، ولي پروازي‌بودن براي مسئول عالي‌رتبه در استان و شهرستان مانند استاندار و فرماندار، حتما امکان‌پذير نيست».
روحاني يادآور شد: «مردم هم وقتي ببينند خانواده يک استاندار در جاي ديگري هستند احساس مي‌کنند که او دلبستگي به اينجا پيدا نکرده و خود مردم هم ناراحت مي‌شوند. اين اطمينان‌دادن به مردم است. استاندار بايد محل زندگي خودش را در همان استان ببيند و آن را استان خودش حس کند، زن و فرزندش هم آنجا باشند تا اگر مشکلي و موفقيتي هست بهتر بتواند لمس کند. بايد از ظرفيت‌ها به خوبي استفاده و بهره‌برداري شود و به نسل جوان براي آينده بسيار بهتر در کشورمان اميد بدهيم».
او با تأكيد بر اينکه هيچ ترديدي نداريم که ايران، ايران سربلندي خواهد بود، افزود: «ايران در سال‌هاي آينده سربلندتر خواهد بود و نفوذش در منطقه در ميان قلوب مردم، بيشتر و فرهنگش در اعتلاي بالاتر خواهد بود. اين مشکلات، مشکلات کوتاه‌مدتي است و از آن عبور مي‌کنيم».
بايد همديگر را ياري و کمک کنيم
رئيس‌جمهوري همچنين با تقدير از ملت بزرگ ايران که هوشياري‌ خود را به خوبي در 13 آبان و روزهاي بعد از 13 آبان به جهانيان نشان دادند، گفت: «13 آبان، روز کليدزدن استحکام نظام بود و امروز نظام ما از هر زمان ديگری مستحکم‌تر است و اينکه مردم ما به متجاوزان و سلطه‌طلبان خارجي با صداي رسا، جواب منفي مي‌دهند، جاي فخر و افتخار است.
حسن روحاني افزود: «کاخ‌نشينان کاخ سفيد با تحريم‌ها، فشارها و شرايطي که در سيستم تبليغاتي براي نااميدکردن مردم به وجود آورده بودند، براساس افکار واهي خود تصور می‌کردند 13 آبان روزي است که پايان نظام جمهوري اسلامي ايران را کليد مي‌زنند».
او عنوان کرد: «ممکن است مردم از مسئولان گله‌اي داشته باشند، اشکالي ندارد؛ بايد با صداي رسا، گله‌ و نقدشان را بگويند؛ بايد همديگر را ياري و کمک کنيم؛ اما اينکه در برابر يک زورگو در دنيا محکم و قاطع مي‌ايستند و نشان مي‌دهند که تحت تأثير تبليغات غلط آنها قرار نمي‌گيرند، موفقيت و پيروزي بزرگی است و بايد به اين ملت رشيد، فهيم، شجاع و ملتي که آگاه به زمان است، تبريک گفت».
رئيس‌جمهور گفت: «سختي‌هايي در جامعه هست و مشکلات اقتصادي وجود دارد، اما اينکه مردم وقتي در برابر توطئه آمريکا مي‌ايستند، سرفرازند و شکست مي‌دهند، براي ملت عظيم‌الشأن ايران در اين مقطع حساس افتخار بزرگي است».
روحاني با اشاره به اينکه امروز همه جهانيان فهميد‌ه‌اند که آمريکايي‌ها يک‌بار ديگر، داعيه غلطي داشته و تبليغات غلطي را به راه انداختند و اهدافي را دنبال مي‌کردند که هيچ‌وقت به آن نخواهند رسيد، افزود: «آنها فکر مي‌کردند که نفت ايران را به‌طور‌کامل قطع مي‌کنند، اما خودشان در روزهاي آخر فهميدند که اين کار عملي و امکان‌پذير نيست؛ هم به‌دلیل مسائل داخلي خودشان و هم به‌‌سبب قيمت نفت امکان‌پذير نيست».
رئيس‌جمهوری گفت: «بالاتر از همه آمريکايي‌ها فهميدند که ما نفتمان را مي‌فروشيم و علامت بزرگ آن را در داخل کشور وزارت نفت داد و به آمريکايي‌ها فهماند نفتمان را مي‌فروشيم؛ آنها هر کاري هم بکنند، آن‌قدر راه و مسير براي فروش نفت داريم که تحريم آنها بي‌اثر است. اين کاري بسيار ارزشمند بود که انجام گرفت».
آمريکا مسير غلطي انتخاب کرده است
او با بيان اينکه اين کار از لحاظ مديريتي مشکل است و خيلي‌ها، مخصوصا معاون اول رئيس‌جمهوری، با جلسات فراواني که گذاشتند به وزارت نفت در اين زمينه کمک کردند، عنوان کرد: «علامت بسيار روشن و قاطعي به آمريکا داديم که نفتمان را مي‌فروشيم و روابط مالي‌مان را با دنيا حفظ مي‌کنيم؛ ممکن است مقداری براي ما سخت باشد و پيچ داشته باشد، اما وزارت نفت، بانک مرکزي، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه‌و‌‌بودجه و ساير وزرا و مسئولان، کاملا قاطع در برابر آمريکا مي‌ايستند».
روحاني با تأكيد بر اينکه آمريکايي‌ها حتما در اين راه شکست مي‌خورند و راهي که انتخاب کرده‌‌اند، اشتباه است، گفت: «اگر راست مي‌گويند و دنبال امنيت منطقه هستند، راهش اين نيست و اگر راست مي‌گويند و به ملت و تاريخ ايران احترام مي‌گذارند، راهش اين نيست. آنها مسير غلطي را انتخاب کرده و خودشان را بيشتر در جهان رسوا مي‌کنند».
او با بيان اينکه البته مسيري که آمريکا در منطقه هم انتخاب کرده، غلط است، افزود: «اينکه کسي فکر کرده که ملت فلسطين را از بين مي‌برد، اينکه فکر کرده است مسئله آوارگان فلسطيني را براي هميشه به فراموشي تاريخ مي‌سپارد، اينکه فکر کرده است با تقويت رژيم صهيونيستي مي‌تواند مردم غزه را تسليم کند، اين هم يک اشتباه بزرگ ديگري است که آمريکا مرتکب مي‌شود. راه‌حل منطقه احترام به حقوق مردم و مردم فلسطين و انتخاباتی آزاد در منطقه است و راهي که انتخاب کردند، راه ناصحيحي است».
روحاني خاطرنشان کرد: «حالا داستان معامله قرن برايشان خيلي زيادي است که دنبالش هستند و ادعا مي‌کنند. قبلي‌ها هم ايجاد منطقه جديد و جديدتر را مدعي شدند و از اين حرف‌ها زياد زدند اما هيچ‌کدام عملي نبود. ملت‌هاي منطقه هميشه دنبال ايستادگي و استقلال و منافع خودشان هستند و آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها قادر نيستند، ملت‌هاي بزرگ اين منطقه را سرکوب کنند و مسير نادرست تجاوز صهيونيستي را در منطقه ادامه دهند. در کنار ملت ايران، ملت آگاه و هوشيار فلسطين و ملت‌هاي منطقه هستند و ما هم مثل گذشته حامي ملت‌هاي مظلوم و از جمله ملت فلسطين هستيم».

انتخاب استانداران همدان، کرمان، زنجان و سيستان‌و‌بلوچستان در هيئت دولت
در جلسه روز گذشته هيئت دولت، استانداران استان‌هاي همدان، کرمان، زنجان و سيستان‌و‌بلوچستان انتخاب شدند. دوشنبه بود که ايرنا فهرست نهايي 14 استاندار کشور را که براساس قانون منع به‌کارگيري بازنشستگان، بازنشسته می‌شوند، اعلام کرد. بر اين اساس، استانداران آذربايجان شرقي، اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، خراسان شمالي، زنجان، سمنان، سيستان‌و‌بلوچستان، فارس، قم، همدان و يزد بازنشسته‌اند و بنابراين بايد از سمت خود کناره‌گيري کنند. يک منبع آگاه در وزارت کشور با تأييد اين فهرست اعلام کرده بود که وزير کشور در آخرين نشست استانداران با اين 14 استاندار خداحافظي کرده است. به گزارش ايسنا، ديروز و در جلسه هيئت دولت «سيد سعيد شاهرخي» به عنوان استاندار همدان، «محمدجواد فدايي» به عنوان استاندار کرمان، «فتح‌الله حقيقي» به عنوان استاندار زنجان و «احمدعلي موهبتي» به عنوان استاندار سيستان‌و‌بلوچستان انتخاب شدند.
کرمان: محمدجواد فدايي در سن 27 سالگي به سمت معاونت برنامه‌ريزي و هماهنگي امور اجرائي استانداري کرمان منصوب شد. او به مدت دو سال ریاست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان کرمان را به عهده داشت و در سال 77، مجددا مسئوليت معاونت امور عمراني استانداري کرمان را بر عهده گرفت. فدايي در سال‌هاي 82 و 83 معاون امور عمراني و رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان کرمان بود.
زنجان: فتح‌الله حقيقي تا پيش از معرفي به عنوان استاندار زنجان، معاون سياسي و امنيتي استاندار مرکزي بود. معاون سياسي امنيتي استانداري بوشهر و البرز، معاون سياسي-امنيتي استانداري قم سال‌هاي 1381-1384‌، فرماندار قم در سال‌هاي 1378-1380، مديرکل امور اجتماعي و انتخابات استانداري قم در سال‌هاي 1376-1377 از جمله سوابق شغلي اوست.
سيستان‌و‌بلوچستان: احمدعلي موهبتي فارغ‌التحصيل رشته کشاورزي گرايش آبياري از دانشکده کشاورزي زابل است. از سوابق او مي‌توان به فرمانداري مشهد، فرمانداري تربت حيدريه، فرمانداري ويژه چابهار و فرمانداري سراوان اشاره کرد.
همدان: سعيد شاهرخي‌ در آبان 96 به‌‌عنوان معاون سياسي استانداري همدان منصوب شده بود‌. او پیش از اين معاونت سياسي و امنيتي استانداري‌هاي لرستان و قزوين را نيز در کارنامه کاري خود داشته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها