|

حمایت مجدد‌ روسیه چین و فرانسه در شورای امنیت از ایران

روز گذشته شوراي امنيت سازمان ملل جلسه ديگري با محور ايران و برجام داشت. اين نشست يک روز بعد از انتشار گزارش دبيرکل سازمان ملل درباره اجراي قطع‌نامه ۲۲۳۱ برگزار مي‌شود. وزارت امور خارجه آمريکا نيز اعلام کرده بود پمپئو در اين نشست حضور پيدا مي‌کند. در ابتداي جلسه «رزماري ديکارلو»، معاون دبيرکل در امور سياسي، آخرين گزارش گوترش را درباره اجراي قطع‌نامه ۲۲۳۱ قرائت و بر پايبندي ايران به برجام تأکيد کرد.نماينده اتحاديه اروپا نیز در اين نشست، ضمن تأييد پايبندي ايران به برجام گفت برخي مسائل خارج از حيطه اين توافق بر آن سايه انداخته‌اند. او به آزمايش‌هاي موشکي ايران اشاره کرد و از ايران خواست آنها را متوقف کند. «مايک پمپئو»، وزير خارجه آمريکا، ادعا کرد يکي از مسئولان نظامي ايران گفته ايران قادر به ساخت موشک‌هايي با برد بالاي دو هزار کيلومتر است. پمپئو ادعا کرد آزمايش‌هاي موشکي ايران بعد از حصول توافق هسته‌اي افزايش يافته است. او با بيان اين ادعا که ايران از چندين قطع‌نامه شوراي امنيت سرپيچي کرده است، گفت: «ايالات متحده هيچ‌گاه اين را تاب نخواهد آورد و هر کشوري که دنبال صلح و امنيت است هم نبايد آن را تاب بياورد».به گزارش «فارس»‌، وزير خارجه آمريکا مدعي شد ايران از حسن‌نيت کشورهاي دنيا سوءاستفاده کرده و اکنون صاحب بزر‌گ‌ترين زرادخانه موشکي در منطقه خاورميانه (غرب آسيا) است.وزير خارجه آمريکا همچنين ادعا کرد ايران امروز بزر‌گ‌ترين ميزان موشک‌هاي بالستيک در منطقه را در اختيار دارد. او گفت برجام سبب نشده توليد و آزمايش موشک‌هاي بالستيک ايران کاهش يابد.پمپئو در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: آمريکا دنبال بازگرداندن محدوديت‌هاي وضع‌شده از سوی سازمان ملل عليه برنامه موشکي ايران در قطع‌نامه ۱۹۲۹ است. او گفت شوراي امنيت نبايد محدوديت‌هاي تسليحاتي عليه ايران را در سال ۲۰۲۰ بردارد و ادامه داد: «اين شورا، علاوه بر رسيدگي به فعاليت‌هاي موشکي ايران نبايد محدوديت‌هاي تسليحاتي [عليه ايران] را در سال ۲۰۲۰ بردارد».نماينده فرانسه نیز در اين نشست گفت تا زماني که ايران به تعهداتش پايبند باشد، فرانسه هم تعهداتش ذيل برجام را اجرا خواهد کرد. او گفت برخي از رفتارهاي ايران، به‌ويژه برنامه موشکي همسو با قطع‌نامه ۲۲۳۱ نيست.
انتقاد روسيه و چين از آمريکا
نماينده روسيه اما در نقطه مقابل قرار داشت. «واسيلي نبنزيا»، نماينده روسيه، گفت مسائل خارج از برجام نبايد براي اخلال در آن مورد استفاده قرار گيرند. او با انتقاد از آمريکا گفت اين کشور قطع‌نامه‌اي که خودش آن را تأييد کرده است، اجرا نمي‌کند و درصدد تنبيه ساير کشورها برای اجراي آن است.او افزود گفت: «ما با وضعي متناقض مواجه هستيم که يکي از اعضا نه‌فقط به‌صراحت از اجراي قطع‌نامه‌ ۲۲۳۱ که خودش تأييد کرده امتناع مي‌کند، بلکه تلاش مي‌کند تمام ديگر اعضا را بابت اجراي آن مجازات کند». نماينده روسيه گفت: «در‌حال‌حاضر، تنها راه حفظ توافق اجراي موشکافانه آن از سوی تمام کشورهاي باقي‌مانده [در برجام] است».او گفت گزارش گوترش درباره قطع‌نامه ۲۲۳۱ يکي ديگر از ادله‌هايي است که پايبندي نامشروط ايران به تعهداتش در برجام را نشان مي‌دهد و اين موضوعي است که همواره در گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تأييد مي‌شود. نماينده روسيه درباره جنجال‌سازي‌هاي کشورهاي غربي درباره برنامه موشکي ايران گفت: در متن قطع‌نامه «در کل، آزمايش‌هاي موشکي منع نشده‌اند».او در ادامه گفت: «آقاي رئيس، خروج آمريکا از برجام لطمه‌اي جدي به نظام منع اشاعه و منافع امنيتي در خاورميانه وارد کرده است. وقت آن است که اقدامات يک‌جانبه کنار گذاشته شوند. تاريخ نشان مي‌دهد آنها محکوم به شکست هستند».نماينده روسيه به انتقادات نمايندگان کشورهاي غربي از فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران نیز پاسخ داد. او گفت: «بسياري از همکاران ما، طبق روالي معمول، تلاش مي‌کنند از چارچوب جلسه امروز براي بحث درباره فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران استفاده مي‌کنند و طوري وانمود مي‌کنند که گويا ايران منبع تمام آشفتگي‌ها در منطقه است».نماينده روسيه اضافه کرد: «چيزي که آنها هرگز مطرح نمي‌کنند، پيشنهادهاي واقعي درخصوص اين موضوع است؛ طوري که اين برداشت در ما ايجاد مي‌شود که تنها هدف آنها دامن‌زدن بيشتر به فضاي ضدايراني و سياه‌نمايي عليه ايران است».نبنزيا با اعلام مخالفت روسيه با اين رويکرد گفت اين کشور از تدوين راهکاري جامع و فراگير در‌اين‌باره حمايت مي‌کند. بعد از نماينده روسيه، نوبت به نماينده چين بود تا از سياست‌هاي آمريکا انتقاد کند. نماينده چين گفت واقعيت‌هاي عملي نشان مي‌دهند برجام توافقي مؤثر بوده است. او گفت: چين تلاش‌هاي ايران براي اجراي قطع‌نامه و برجام را تحسين مي‌کند و اميدوار است ايران به اجراي تعهداتش ادامه دهد. چين همچنين تأکيد کرد ايران بارها اعلام کرده دنبال سلاح هسته‌اي نيست و موشک‌هايش براي قابليت حمل کلاهک هسته‌اي طراحي نشده‌اند.
شوراي امنيت آمريکا را محکوم کند
اسحاق آل‌حبيب، سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل، ديروز در سخنراني خود در شوراي امنيت تأکيد کرد دنيا بايد آمريکا را به خاطر اقدامات نادرست و غيرمسئولانه‌اش محکوم کرده و آن را مسئول بداند. آل‌حبيب گفت: «در نشست امروز که براي بررسي اجراي اين قطع‌نامه برگزار شده است، شورا بايد همه موانع اجراي آن، به‌ويژه در ارتباط با ارتقا و تسهيل توسعه روابط اقتصادي و تجاري با ايران را مورد رسيدگي قرار دهد». سفير ايران ادامه داد: «اکنون براي اولين‌بار در تاريخ سازمان ملل، يک عضو دائم شوراي امنيت با وقاحت تمام، اعضاي سازمان را نه به دليل نقض يک قطع‌نامه اين شورا، بلکه به دليل پايبندي به آن، تهديد به مجازات مي‌کند». او در ادامه با اشاره به اتهامات وزير خارجه آمريکا به ايران در نشست افزود: «آنچه امروز شنيديم، يک سلسله اظهارات دروغ، ساختگي، نادرست و فريب‌کارانه بود. البته اين اتفاق بي‌سابقه‌اي نيست؛ تنها کافي است سخنراني‌هاي شرم‌آور مقامات آمريکايي را که در گذشته در همين تالار ايراد شده است، به خاطر بياوريد». سفير جمهوري اسلامي ايران درباره برنامه موشکي ايران هم گفت: «اين برنامه يک توانمندي دفاعي متعارف و ضروري براي مقابله با تهديدات خارجي است. در‌حالي‌که آمريکا ادعا مي‌کند نگراني‌هاي امنيتي ايران کاملا خودساخته است و ايران با هيچ تهديد طبيعي از سوی اسرائيل مواجه نيست، همين سه ماه پيش نخست‌وزير بدنام اسرائيل، ايران را حتي تهديد به نابودي با سلاح هسته‌اي کرد که البته توهمي بيش نيست». در همين زمينه آل‌حبيب اضافه کرد: «ما هزينه‌هاي زيادي براي حفظ سرزمين‌مان در برابر متجاوزان و تضمين امنيت مرزها و شهروندان‌مان پرداخته‌ايم و آن روزگار ديگر سپري شده است و دولت ما مثل هر دولت ديگری، بر سر امنيت و توانمندي دفاعي متعارف خود مصالحه نخواهد کرد». سفير ايران به اثرات تحريم‌هاي آمريکا بر واردات اقلام دارويي و تجهيزات پزشکي نيز اشاره کرد و گفت: «آيا استفاده از غذا و دارو به‌عنوان سلاح عليه غيرنظاميان، چيزي جز جنايت عليه بشريت و مصداق بارز تروريسم اقتصادي است؟».در اين نشست، قريب‌به‌اتفاق اعضاي شوراي امنيت مجددا بر حمايت خود از تداوم اجراي برجام تأکيد کردند.
قطع نامه 2231
قطع‌نامه ۲۲۳۱ آخرين قطع‌نامه‌اي است که درباره ايران در شوراي امنيت گذرانده شده و در آن توافق هسته‌اي به تصويب شوراي امنيت درآمده و تمام تحريم‌هاي هسته‌اي ايران ملغا شد. طبق اين قطع‌نامه، اعضاي 1+5 نبايد به بهانه ديگري ايران را تحريم کنند و باید براي بهره‌بردن تهران از مواهب برجام تلاش کنند. با خروج آمريكا از اين توافق از هفت ماه پيش شرايط براي ايران دگرگون شده است.روز سه‌شنبه آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل، در قالب گزارشي به بررسي اجراي برجام از سوی ايران و اجراي قطع‌نامه ۲۲۳۱ پرداخته است. در گزارش دبيرکل، ضمن تأکيد بر پايبندي ايران به مفاد برجام، به موضوع موشکي ايران نيز پرداخته شده که مشابه گزارش‌هاي آمريكايي‌هاست. دبيرکل سازمان ملل در اين گزارش گفته باقي‌مانده موشک‌هاي شليک‌شده از سوی حوثي‌هاي يمن به عربستان، نشان مي‌دهد ظاهرا اين موشک‌ها مشخصاتي شبيه موشک‌هاي ايراني دارند.اين همان نکته‌اي است که پمپئو به خاطرش از واشنگتن راهي نيويورک و مقر سازمان ملل شد. به گزارش «اسپوتنيک»، وزيرخارجه آمريکا در سخنراني خود در اين جلسه مدعي شد: «ايالات متحده قصد دارد با تمام اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي اعمال تحريم‌ها عليه ايران در ارتباط با برنامه موشکي بالستيک اين کشور اقدام کند». او گفت تحريم تسليحاتي سازمان ملل عليه تهران نبايد در سال 2020 لغو شود و از شوراي امنيت خواست با «بازرسي و ايجاد ممنوعيت در بنادر و درياهاي آزاد، تلاش‌هاي ايران را براي دورزدن تحريم سلاح از بين ببرد».از سوي ديگر، نماينده روسيه در نشست شوراي امنيت سازمان ملل گفت: «دبيرخانه سازمان ملل حق تحقيق در فعاليت‌هاي ايران را بدون تصميم شوراي امنيت ندارد».
شايد متعلق به ايران
دبيرکل سازمان ملل از همه کشورها خواسته تا ادامه اجراي برجام را تضمين کنند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل، در گزارش خود درباره قطع‌نامه 2231 که به شواري امنيت ارائه شده، با تأکيد بر اينکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) براي صلح و امنيت منطقه و جهان ضروري است، خواستار تضمين ادامه اجراي اين توافق شده است.در اين گزارش، همچنين به موضوع موشک‌هاي شليک‌شده از سوی حوثي‌هاي يمن به سمت عربستان پرداخته شده و آمده است: دبيرکل پس از بررسي باقي‌مانده‌هاي چند موشک شليک‌شده از يمن به عربستان، به اين نتيجه رسيده است که ظاهرا اين موشک‌ها مشخصات موشک‌هاي ايراني را دارند و احتمالا در سال‌هاي 2016 و 2017 ساخته شده‌اند. گوترش در ادامه گزارش خود آورده است که پس از بررسي بخشي از موشک زمين به هواي از‌هم‌تفکيک‌شده که از سوی ائتلاف تحت رهبري سعودي به دست آمده است، دريافته ظاهرا اين موشک مطابق با يک موشک ايراني بوده است.به گزارش رويترز، ديپلمات‌ها مي‌گويند شوراي امنيت روز گذشته آخرين گزارش گوترش درباره قطع‌نامه 2231 را بررسي کردند.دبيرکل سازمان ملل علاوه‌ بر اين، مدعي شده است باقي‌مانده موشک‌هاي شليک‌شده به عربستان در 25 مارس و 11 آوريل 2018، طراحي مشابهی با موشک بالستيک کوتاه‌برد قيام-1 ايران دارند؛ هرچند از آنجايي که مشخص نيست اين موشک‌ها چه زماني به يمن منتقل شده‌اند، نمي‌تواند مشخص کند اين کار نقض قطع‌نامه بوده است.در ماه گذشته، برايان هوک در اجراي شويي با نمايش چند موشک که روي آنها به فارسي نوشته شده بود، مدعي شد اين موشک‌ها ايراني هستند. اين ادعا که در يمن از موشک‌هاي ايراني استفاده مي‌شود، از سوي مقامات ايران بارها رد شده است. مقامات کشورمان هموراه اين ادعاها را رد و تأکيد کرده‌اند جمهوري اسلامي هيچ سلاحي به يمن منتقل نکرده و موشک‌ها متعلق به خود حوثي‌ها بوده است‌. چند روز گذشته مايک پمپئو در قالب توييتي مدعي شده بود ايران با پرتاب موشک، قطع‌نامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است. اين قطع‌نامه از ايران درخواست مي‌کند موشک با قابليت حمل کلاهک هسته‌اي تست نکند. از همين رو، ايران مي‌گويد تست موشکي جزء برنامه دفاعي کشور است و هيچ قطع‌نامه‌اي آن را محدود نکرده است. بايد ديد در جلسه شوراي امنيت دراين‌باره چه مي‌گذرد.

روز گذشته شوراي امنيت سازمان ملل جلسه ديگري با محور ايران و برجام داشت. اين نشست يک روز بعد از انتشار گزارش دبيرکل سازمان ملل درباره اجراي قطع‌نامه ۲۲۳۱ برگزار مي‌شود. وزارت امور خارجه آمريکا نيز اعلام کرده بود پمپئو در اين نشست حضور پيدا مي‌کند. در ابتداي جلسه «رزماري ديکارلو»، معاون دبيرکل در امور سياسي، آخرين گزارش گوترش را درباره اجراي قطع‌نامه ۲۲۳۱ قرائت و بر پايبندي ايران به برجام تأکيد کرد.نماينده اتحاديه اروپا نیز در اين نشست، ضمن تأييد پايبندي ايران به برجام گفت برخي مسائل خارج از حيطه اين توافق بر آن سايه انداخته‌اند. او به آزمايش‌هاي موشکي ايران اشاره کرد و از ايران خواست آنها را متوقف کند. «مايک پمپئو»، وزير خارجه آمريکا، ادعا کرد يکي از مسئولان نظامي ايران گفته ايران قادر به ساخت موشک‌هايي با برد بالاي دو هزار کيلومتر است. پمپئو ادعا کرد آزمايش‌هاي موشکي ايران بعد از حصول توافق هسته‌اي افزايش يافته است. او با بيان اين ادعا که ايران از چندين قطع‌نامه شوراي امنيت سرپيچي کرده است، گفت: «ايالات متحده هيچ‌گاه اين را تاب نخواهد آورد و هر کشوري که دنبال صلح و امنيت است هم نبايد آن را تاب بياورد».به گزارش «فارس»‌، وزير خارجه آمريکا مدعي شد ايران از حسن‌نيت کشورهاي دنيا سوءاستفاده کرده و اکنون صاحب بزر‌گ‌ترين زرادخانه موشکي در منطقه خاورميانه (غرب آسيا) است.وزير خارجه آمريکا همچنين ادعا کرد ايران امروز بزر‌گ‌ترين ميزان موشک‌هاي بالستيک در منطقه را در اختيار دارد. او گفت برجام سبب نشده توليد و آزمايش موشک‌هاي بالستيک ايران کاهش يابد.پمپئو در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: آمريکا دنبال بازگرداندن محدوديت‌هاي وضع‌شده از سوی سازمان ملل عليه برنامه موشکي ايران در قطع‌نامه ۱۹۲۹ است. او گفت شوراي امنيت نبايد محدوديت‌هاي تسليحاتي عليه ايران را در سال ۲۰۲۰ بردارد و ادامه داد: «اين شورا، علاوه بر رسيدگي به فعاليت‌هاي موشکي ايران نبايد محدوديت‌هاي تسليحاتي [عليه ايران] را در سال ۲۰۲۰ بردارد».نماينده فرانسه نیز در اين نشست گفت تا زماني که ايران به تعهداتش پايبند باشد، فرانسه هم تعهداتش ذيل برجام را اجرا خواهد کرد. او گفت برخي از رفتارهاي ايران، به‌ويژه برنامه موشکي همسو با قطع‌نامه ۲۲۳۱ نيست.
انتقاد روسيه و چين از آمريکا
نماينده روسيه اما در نقطه مقابل قرار داشت. «واسيلي نبنزيا»، نماينده روسيه، گفت مسائل خارج از برجام نبايد براي اخلال در آن مورد استفاده قرار گيرند. او با انتقاد از آمريکا گفت اين کشور قطع‌نامه‌اي که خودش آن را تأييد کرده است، اجرا نمي‌کند و درصدد تنبيه ساير کشورها برای اجراي آن است.او افزود گفت: «ما با وضعي متناقض مواجه هستيم که يکي از اعضا نه‌فقط به‌صراحت از اجراي قطع‌نامه‌ ۲۲۳۱ که خودش تأييد کرده امتناع مي‌کند، بلکه تلاش مي‌کند تمام ديگر اعضا را بابت اجراي آن مجازات کند». نماينده روسيه گفت: «در‌حال‌حاضر، تنها راه حفظ توافق اجراي موشکافانه آن از سوی تمام کشورهاي باقي‌مانده [در برجام] است».او گفت گزارش گوترش درباره قطع‌نامه ۲۲۳۱ يکي ديگر از ادله‌هايي است که پايبندي نامشروط ايران به تعهداتش در برجام را نشان مي‌دهد و اين موضوعي است که همواره در گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تأييد مي‌شود. نماينده روسيه درباره جنجال‌سازي‌هاي کشورهاي غربي درباره برنامه موشکي ايران گفت: در متن قطع‌نامه «در کل، آزمايش‌هاي موشکي منع نشده‌اند».او در ادامه گفت: «آقاي رئيس، خروج آمريکا از برجام لطمه‌اي جدي به نظام منع اشاعه و منافع امنيتي در خاورميانه وارد کرده است. وقت آن است که اقدامات يک‌جانبه کنار گذاشته شوند. تاريخ نشان مي‌دهد آنها محکوم به شکست هستند».نماينده روسيه به انتقادات نمايندگان کشورهاي غربي از فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران نیز پاسخ داد. او گفت: «بسياري از همکاران ما، طبق روالي معمول، تلاش مي‌کنند از چارچوب جلسه امروز براي بحث درباره فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران استفاده مي‌کنند و طوري وانمود مي‌کنند که گويا ايران منبع تمام آشفتگي‌ها در منطقه است».نماينده روسيه اضافه کرد: «چيزي که آنها هرگز مطرح نمي‌کنند، پيشنهادهاي واقعي درخصوص اين موضوع است؛ طوري که اين برداشت در ما ايجاد مي‌شود که تنها هدف آنها دامن‌زدن بيشتر به فضاي ضدايراني و سياه‌نمايي عليه ايران است».نبنزيا با اعلام مخالفت روسيه با اين رويکرد گفت اين کشور از تدوين راهکاري جامع و فراگير در‌اين‌باره حمايت مي‌کند. بعد از نماينده روسيه، نوبت به نماينده چين بود تا از سياست‌هاي آمريکا انتقاد کند. نماينده چين گفت واقعيت‌هاي عملي نشان مي‌دهند برجام توافقي مؤثر بوده است. او گفت: چين تلاش‌هاي ايران براي اجراي قطع‌نامه و برجام را تحسين مي‌کند و اميدوار است ايران به اجراي تعهداتش ادامه دهد. چين همچنين تأکيد کرد ايران بارها اعلام کرده دنبال سلاح هسته‌اي نيست و موشک‌هايش براي قابليت حمل کلاهک هسته‌اي طراحي نشده‌اند.
شوراي امنيت آمريکا را محکوم کند
اسحاق آل‌حبيب، سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل، ديروز در سخنراني خود در شوراي امنيت تأکيد کرد دنيا بايد آمريکا را به خاطر اقدامات نادرست و غيرمسئولانه‌اش محکوم کرده و آن را مسئول بداند. آل‌حبيب گفت: «در نشست امروز که براي بررسي اجراي اين قطع‌نامه برگزار شده است، شورا بايد همه موانع اجراي آن، به‌ويژه در ارتباط با ارتقا و تسهيل توسعه روابط اقتصادي و تجاري با ايران را مورد رسيدگي قرار دهد». سفير ايران ادامه داد: «اکنون براي اولين‌بار در تاريخ سازمان ملل، يک عضو دائم شوراي امنيت با وقاحت تمام، اعضاي سازمان را نه به دليل نقض يک قطع‌نامه اين شورا، بلکه به دليل پايبندي به آن، تهديد به مجازات مي‌کند». او در ادامه با اشاره به اتهامات وزير خارجه آمريکا به ايران در نشست افزود: «آنچه امروز شنيديم، يک سلسله اظهارات دروغ، ساختگي، نادرست و فريب‌کارانه بود. البته اين اتفاق بي‌سابقه‌اي نيست؛ تنها کافي است سخنراني‌هاي شرم‌آور مقامات آمريکايي را که در گذشته در همين تالار ايراد شده است، به خاطر بياوريد». سفير جمهوري اسلامي ايران درباره برنامه موشکي ايران هم گفت: «اين برنامه يک توانمندي دفاعي متعارف و ضروري براي مقابله با تهديدات خارجي است. در‌حالي‌که آمريکا ادعا مي‌کند نگراني‌هاي امنيتي ايران کاملا خودساخته است و ايران با هيچ تهديد طبيعي از سوی اسرائيل مواجه نيست، همين سه ماه پيش نخست‌وزير بدنام اسرائيل، ايران را حتي تهديد به نابودي با سلاح هسته‌اي کرد که البته توهمي بيش نيست». در همين زمينه آل‌حبيب اضافه کرد: «ما هزينه‌هاي زيادي براي حفظ سرزمين‌مان در برابر متجاوزان و تضمين امنيت مرزها و شهروندان‌مان پرداخته‌ايم و آن روزگار ديگر سپري شده است و دولت ما مثل هر دولت ديگری، بر سر امنيت و توانمندي دفاعي متعارف خود مصالحه نخواهد کرد». سفير ايران به اثرات تحريم‌هاي آمريکا بر واردات اقلام دارويي و تجهيزات پزشکي نيز اشاره کرد و گفت: «آيا استفاده از غذا و دارو به‌عنوان سلاح عليه غيرنظاميان، چيزي جز جنايت عليه بشريت و مصداق بارز تروريسم اقتصادي است؟».در اين نشست، قريب‌به‌اتفاق اعضاي شوراي امنيت مجددا بر حمايت خود از تداوم اجراي برجام تأکيد کردند.
قطع نامه 2231
قطع‌نامه ۲۲۳۱ آخرين قطع‌نامه‌اي است که درباره ايران در شوراي امنيت گذرانده شده و در آن توافق هسته‌اي به تصويب شوراي امنيت درآمده و تمام تحريم‌هاي هسته‌اي ايران ملغا شد. طبق اين قطع‌نامه، اعضاي 1+5 نبايد به بهانه ديگري ايران را تحريم کنند و باید براي بهره‌بردن تهران از مواهب برجام تلاش کنند. با خروج آمريكا از اين توافق از هفت ماه پيش شرايط براي ايران دگرگون شده است.روز سه‌شنبه آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل، در قالب گزارشي به بررسي اجراي برجام از سوی ايران و اجراي قطع‌نامه ۲۲۳۱ پرداخته است. در گزارش دبيرکل، ضمن تأکيد بر پايبندي ايران به مفاد برجام، به موضوع موشکي ايران نيز پرداخته شده که مشابه گزارش‌هاي آمريكايي‌هاست. دبيرکل سازمان ملل در اين گزارش گفته باقي‌مانده موشک‌هاي شليک‌شده از سوی حوثي‌هاي يمن به عربستان، نشان مي‌دهد ظاهرا اين موشک‌ها مشخصاتي شبيه موشک‌هاي ايراني دارند.اين همان نکته‌اي است که پمپئو به خاطرش از واشنگتن راهي نيويورک و مقر سازمان ملل شد. به گزارش «اسپوتنيک»، وزيرخارجه آمريکا در سخنراني خود در اين جلسه مدعي شد: «ايالات متحده قصد دارد با تمام اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي اعمال تحريم‌ها عليه ايران در ارتباط با برنامه موشکي بالستيک اين کشور اقدام کند». او گفت تحريم تسليحاتي سازمان ملل عليه تهران نبايد در سال 2020 لغو شود و از شوراي امنيت خواست با «بازرسي و ايجاد ممنوعيت در بنادر و درياهاي آزاد، تلاش‌هاي ايران را براي دورزدن تحريم سلاح از بين ببرد».از سوي ديگر، نماينده روسيه در نشست شوراي امنيت سازمان ملل گفت: «دبيرخانه سازمان ملل حق تحقيق در فعاليت‌هاي ايران را بدون تصميم شوراي امنيت ندارد».
شايد متعلق به ايران
دبيرکل سازمان ملل از همه کشورها خواسته تا ادامه اجراي برجام را تضمين کنند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل، در گزارش خود درباره قطع‌نامه 2231 که به شواري امنيت ارائه شده، با تأکيد بر اينکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) براي صلح و امنيت منطقه و جهان ضروري است، خواستار تضمين ادامه اجراي اين توافق شده است.در اين گزارش، همچنين به موضوع موشک‌هاي شليک‌شده از سوی حوثي‌هاي يمن به سمت عربستان پرداخته شده و آمده است: دبيرکل پس از بررسي باقي‌مانده‌هاي چند موشک شليک‌شده از يمن به عربستان، به اين نتيجه رسيده است که ظاهرا اين موشک‌ها مشخصات موشک‌هاي ايراني را دارند و احتمالا در سال‌هاي 2016 و 2017 ساخته شده‌اند. گوترش در ادامه گزارش خود آورده است که پس از بررسي بخشي از موشک زمين به هواي از‌هم‌تفکيک‌شده که از سوی ائتلاف تحت رهبري سعودي به دست آمده است، دريافته ظاهرا اين موشک مطابق با يک موشک ايراني بوده است.به گزارش رويترز، ديپلمات‌ها مي‌گويند شوراي امنيت روز گذشته آخرين گزارش گوترش درباره قطع‌نامه 2231 را بررسي کردند.دبيرکل سازمان ملل علاوه‌ بر اين، مدعي شده است باقي‌مانده موشک‌هاي شليک‌شده به عربستان در 25 مارس و 11 آوريل 2018، طراحي مشابهی با موشک بالستيک کوتاه‌برد قيام-1 ايران دارند؛ هرچند از آنجايي که مشخص نيست اين موشک‌ها چه زماني به يمن منتقل شده‌اند، نمي‌تواند مشخص کند اين کار نقض قطع‌نامه بوده است.در ماه گذشته، برايان هوک در اجراي شويي با نمايش چند موشک که روي آنها به فارسي نوشته شده بود، مدعي شد اين موشک‌ها ايراني هستند. اين ادعا که در يمن از موشک‌هاي ايراني استفاده مي‌شود، از سوي مقامات ايران بارها رد شده است. مقامات کشورمان هموراه اين ادعاها را رد و تأکيد کرده‌اند جمهوري اسلامي هيچ سلاحي به يمن منتقل نکرده و موشک‌ها متعلق به خود حوثي‌ها بوده است‌. چند روز گذشته مايک پمپئو در قالب توييتي مدعي شده بود ايران با پرتاب موشک، قطع‌نامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است. اين قطع‌نامه از ايران درخواست مي‌کند موشک با قابليت حمل کلاهک هسته‌اي تست نکند. از همين رو، ايران مي‌گويد تست موشکي جزء برنامه دفاعي کشور است و هيچ قطع‌نامه‌اي آن را محدود نکرده است. بايد ديد در جلسه شوراي امنيت دراين‌باره چه مي‌گذرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها