|

اعراب منطقه ميزبان پمپئو

آمريکا سوار بر اختلافات منطقه‌اي

امیر محمد حسینی : دانشگاه قاهره، اولين پايگاه حمله وزير خارجه آمريکا به ايران در دور جديد بود، هرچند مصر اولين مقصد سفر خاورميانه‌اي مايک پمپئو محسوب نمي‌شد و طبق برنامه‌ اعلام‌شده وزارت خارجه آمريکا، بعد از اردن، دومين مقصد اين سفر بود. البته پيش از مصر هواپيماي کاخ‌سفيدنشينان مثل نوبت پيشين غيرمنتظره در بغداد فرود آمد؛ مانند رئيس‌جمهوري اين کشور که بعد از کريسمس به طور ناگهاني سر از عراق و پايگاه‌هاي آمريکا در اين کشور درآورد؛ آنچنان‌که مقامات عراقي حاضر نشدند به ملاقات ترامپ بروند. پمپئو اما برخلاف دونالد ترامپ، با نخست‌وزير عراق، رئيس‌جمهور و رئيس مجلس عراق ديدار کرد. به گفته يک منبع عراقي، سفر اخير پمپئو، بيشتر روي پرونده‌هاي اقتصادي و چگونگي پايبندي عراق به تحريم‌هاي ضدايراني آمريکا تمرکز داشت. به گزارش «روسيا اليوم»، اين منبع افزود که پمپئو در ديدار با عبدالمهدي خواستار کاهش فعاليت‌ شرکت‌هاي ايراني در عراق شد. اين منبع عراقي در ادامه گفت که آمريکا نگران ارسال اموال به ايران از طريق برخي احزاب و شخصيت‌هاي هم‌پيمان ايران است تا براي رهايي اين کشور از تحريم‌ها به آنان کمک کنند. وزير خارجه آمريکا سپس طبق برنامه راهي مصر شد. پمپئو در کشوري که بيش از 30 سال است با ايران رابطه سياسي و ديپلماتيک ندارد، روي موج ايران‌گريزي سوار شد تا دانشگاه آمريکايي قاهره نقطه آغاز حمله مستقيم به ايران شود.
سوار بر سرماي رابطه
اظهارات تند پمپئو در قاهره مشتري کم نداشت، زیرا مصر سال‌هاست در چنبره قطع رابطه با تهران، به پايگاهي ضدايراني تبديل شده. سه دهه قطع رابطه دو کشور بعد از انقلاب و پناه‌دادن به شاه و بعد از آن ماجراي ترور انور سادات و نام‌گذاري خيابان خالد اسلامبولي در تهران، حالا مسير خوبي براي اسکي مقامات واشنگتن است. سفر پمپئو به مصر، اولين سفر وزير خارجه آمريکا به منطقه بعد از تصميم ترامپ براي خروج نيروهاي اين کشور از سوريه بود. چندي پيش، جان بولتون، مشاور امنيت ملي آمريکا، براي هماهنگي متحدان منطقه‌اي بعد از خروج نيروهاي آمريکا از سوريه به اسرائيل و ترکيه سفر کرده بود. مايک پمپئو اما طبق بيانيه وزارت خارجه آمريکا در تور منطقه‌اي خود، به اردن، مصر، بحرين، امارات متحده عربي، قطر، عربستان‌سعودي، عمان و کويت خواهد رفت. به گزارش «ايسنا»، پمپئو در مصر با عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور مصر و سامح شاکري، همتاي مصري‌اش ديدار و در گام بعدی در دانشگاه قاهره سخنراني کرد و ايران محور صحبت‌هايش بود. او مدعي شد: «امروز شاهد اين هستيم که حزب‌الله لبنان که وابستگي کامل به ايران دارد، زرادخانه بزرگي ايجاد کرده است و 130 هزار موشک را در خود دارد. حزب‌الله لبنان در نقض آشکار قوانين بين‌المللي اين سلاح‌ها را در روستاهاي لبنان ذخيره کرده و اين سلاح براي به‌کارگيري عليه هم‌‌پيمان ما اسرائيل است. ما به منظور ايجاد صلح و با هر بهايي با دشمن مشترک خود؛ يعني ايران آن توافق (برجام) را امضا کرديم». پمپئو در ادامه ادعا کرد: «دولت ترامپ از توافق هسته‌اي ايران و وعده‌هاي دروغين آنها خارج شد و تحريم‌ها عليه ايران را از سر گرفت». او در ادامه از نقش عربستان، امارات، بحرين، مصر، کويت و اردن در حمايت از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران تشکر کرد؛ يعني همان کشورهايي که بخش عمده مقصد سفر خاورميانه‌اي او هستند. وزير خارجه آمريکا در ادامه به مسئله يمن پرداخت و مدعي شد: در يمن نيز به شرکايمان براي مقابله با نفوذ ايران که براي تجارت بين‌المللي و امنيت منطقه‌اي فاجعه به بار مي‌آورد، کمک کرديم. ما از هر اقدامي براي مقابله با تلاش‌هاي ايران به منظور تبديل سوريه به لبناني ديگر حمايت مي‌کنيم. پمپئو در ادامه سخنراني خود در دانشگاه آمريکايي قاهره گفت: «11 فوريه آتي چهلمين سالگرد تأسيس نظام ايران است و تا زماني که ايران مسير کنوني خود را ادامه دهد، منطقه از امنيت و ثبات برخوردار نخواهد شد. تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران قوي‌ترين تحريم‌ها در طول تاريخ است و به آنها افزوده خواهد شد تا اينکه ايران به يک کشور عادي تبديل شود». وزير خارجه آمريکا در ادامه ادعاهاي واهي خود عليه جمهوري اسلامي ايران به مسئله سوريه پرداخت و گفت: آمريکا براي خارج‌کردن آخرين نظامي ايراني از خاک سوريه با هم‌پيمانان خود همکاري خواهد کرد و تا زماني که نيروهاي ايراني از خاک سوريه خارج نشده‌اند ما از هيچ منطقه‌اي که تحت سيطره بشار اسد است حمايت نخواهيم کرد. او درباره رژيم اسرائيل هم گفت: «اسرائيل اين حق را دارد که از خود در مقابله با نظام ايران دفاع کند و آمريکا نيز از اين اقدام حمايت مي‌کند».
جهنم هرگز يخ نمي‌بندد
سخنراني پمپئو اما در ايران بي‌پاسخ نماند، هرچند به نظر مي‌رسد محمدجواد ظريف، همتاي ايراني او، در روزهاي آينده هم چنين توييت‌هايي خطاب به وزير آمريکايي منتشر کند. ظريف در پاسخ به پمپئو نوشت: «هرجا و هرگاه که آمريکا دخالت مي‌کند، هرج‌ومرج، سرکوبگري و نفرت ايجاد مي‌شود. آن روز که ايران بخواهد براي تبديل‌شدن به يک کشور «نرمال» به تقليد از دولت‌هاي دست‌نشانده آمريکا و «مدل‌هاي حقوق‌بشري» مايک پامپئو رو بياورد روزي خواهد بود که جهنم يخ ببندد (کنايه از هيچ‌وقت). بهتر است آمريکا با ازدست‌دادن ايران کنار بيايد». سخنگوي وزارت خارجه ايران هم با رد اتهامات وزير خارجه آمريکا گفت:‌ آمريکا و به‌خصوص رژيم افراطي کنوني آن به‌خاطر خصومت ديرينه با ملت ايران و مخالفت با همه اقدامات دولت قبل از خود و در اثر سوءاستفاده از سوي محافل بدنام و ناکام و فريب‌خوردن توسط جريان‌ها و لابي‌هاي خاص، راهي در پيش گرفته است که هيچ نفعي در اين رفتار براي آمريکا متصور نيست. بهرام قاسمي افزود: اين يک تناقض بزرگ است که آمريکا از يک‌سو خصومت با ملت ايران را به اوج خود رسانده و از سوي ديگر رياکارانه خود را طرفدار گفت‌وگو نشان مي‌دهد.پمپئو يک بار ديگر به‌صراحت اعلام کرد رژيم آمريکا دشمن ايران است و اين دشمني جز دشمني با مردم ايران نيست. او بايد بداند و به‌درستي فهم کند که ما در مقابل دشمنان ايران و ايراني با تمام توان از منافع ملي و راهبردي خود دفاع خواهيم کرد». قاسمي افزود: «ايران همواره نشان داده است خواستار همزيستي مسالمت‌آميز با همسايگان خود است؛ اما رفتار آمريکا نشان مي‌دهد دنبال تفرقه‌افکني و ايجاد هرج‌ومرجی جديد در اين منطقه است که لزوم حفظ هوشياري تمام ملت‌هاي منطقه در مقابل نيرنگ و سياست‌هاي تفرقه‌انگيز مقامات آمريکايي را دوچندان مي‌کند».
شال ايراني، مواضع ضدايراني
بعد از مصر، پمپئو روز گذشته رهسپار خليج‌فارس شد تا در گام اول ميهماني حاشيه‌نشينان
خليج فارس، میهمان بحرين باشد. بحرين به تبع عربستان سعودي از سال 94 روابط ديپلماتيک خود را با تهران قطع کرده است. به‌تازگي هم وزير خارجه بحرين در پاسخ به توييت ظريف، عکس محمود احمدي‌نژاد را در حال بازديد از رآکتور هسته‌اي تهران منتشر کرده بود. پيش از او، ظريف عکسي از ترامپ و مشاورانش منتشر کرد که در سفر به اسرائيل و براي تور مجازي شهر اورشليم، عينک واقعيت مجازي به چشم دارند و نوشته بود در سرزمين کوران حتي کساني که عينک واقعيت مجازي به چشم دارند، کور هستند. موضوع ديگري که در بدو ورود پمپئو به بحرين مورد توجه قرار گرفت، طرح شال همسر او بود. هومان مجد، روزنامه‌نگار ايراني ساکن آمريکا، در توييتي با انتشار عکس پمپئو و همسرش که شالي با طرح اسليمي داشت، نوشت: «در عجبم كه آيا پمپئو مي‌دانست روسري‌ای ‌كه همسرش در بحرين به سر دارد، طراحي كلاسيك ايراني است؟». با‌اين‌حال به نظر مي‌رسد پمپئو در بحرين هم به مواضع ضدايراني خود ادامه خواهد داد. کشوري که حدود هشت سال است با اعتراضات شيعيان اين سرزمين مواجه است و حاکمان آن مدعي هستند ايران در اين بين نقش‌آفريني مي‌کند. مقاصد بعدي سفر وزير خارجه آمريکا نیز چندان تفاوتي با بحرين ندارد؛ امارات، عربستان، کويت. در اين بين البته قطر، کويت و عمان در مواجهه با ايران شرايط متفاوت‌تري نسبت به باقي کشورهاي حاشيه خليج‌فارس دارند.
مقاصد بعدي وزير خارجه آمريکا
روابط ايران و عربستان سعودي بعد از حمله گروهي تندرو به سفارت اين کشور در تهران، به‌طور کامل قطع شد. قطع اين روابط در آستانه سومين سال بوده و تنش‌ها بين دو کشور به اوج خود رسيده است. وزير خارجه آمريکا در حالي به اين کشور سفر مي‌کند که خاندان سديري‌ها که اکنون بر مسند قدرت در عربستان است، بيشترين مواضع را عليه ايران داشته است. امارات متحده عربي نیز که اين روزها در حال برگزاري جام ملت‌هاي آسياست، به سياست‌هاي عربستان سعودي نزديک است. امارات هرچند با وجود تلاش رياض، بعد از ماجراي سفارت عربستان در سال 94 ارتباط ديپلماتيک خود را با ايران قطع نکرد، اما آن را کاهش داد. به نظر مي‌رسد حداقلي از سطح روابط تجاري دو کشور مانعي براي بالارفتن کامل ديوار روابط سياسي است. در اين بين روابط ايران با قطر دو سالي است که دستخوش تغييراتي شده است؛ تغييراتي که بيش از آنکه نتيجه تلاش دولت دوازدهم براي ارتقاي رابطه با همسايگان باشد، ماحصل بحران در روابط قطر با ديگر کشورهاي حاشيه خليج‌فارس است. بعد از اينکه قطر تحت تحريم‌هاي شديد عربستان و متحدانش قرار گرفت، مواضع مقامات قطر درباره ارتباط با ايران شفاف‌تر و صريح‌تر شد؛ آن‌هم در حالي که يکي از شروط برچيده‌شدن تحريم‌ها، قطع روابط ديپلماتيک با تهران بود. در اين شرايط، آذر سال جاري وزير خارجه ايران به نشست بين‌المللي دوحه دعوت شد و در اين نشست با همتاي قطري خود و امير قطر ديدارهاي گرمي داشت. در عکس‌هايي که از اين ديدارها منتشر شد، يوسف بن‌علوي، وزير خارجه عمان نیز ديده مي‌شد؛ کشور هميشه معتدل و ميانه‌رو حاشيه خليج‌فارس که همواره سطح متوسط روابط خود را با ايران حفظ کرده است؛ حتي در شرايطي که نخست‌وزير رژيم اسرائيل به اين کشور سفر مي‌کند، روابط تهران - مسقط دچار تنش نمي‌شود.

نشست رهبران جهان درباره ايران و خاورميانه در لهستان
رهبران جهان قرار است در لهستان گردهم بيايند؛ بهمن سال جاري و دو روز بعد از چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي؛ آن‌هم براي هدفي که وزير خارجه آمريکا تمرکز بر ثبات خاورميانه، صلح، آزادي و امنيت در اين منطقه خوانده است. البته رکن مهم اين نشست، ايران است؛ يا آن‌طور که مايک پمپئو ادعا کرده «اطمينان حاصل‌کردن از اينکه ايران تأثير کارشکنانه‌اي ندارد». شبکه فاکس‌نيوز، به نقل از وزير خارجه آمريکا گزارش داده آمريکا در ماه آينده نشستی در سطح رهبران جهان برگزار خواهد کرد که براي گسترش ثبات و آزادي در خاورميانه است. اين نشست بر تأثيرات منطقه‌اي ايران متمرکز خواهد بود. هنوز اعلام نشده چه کشورهايي در اين کنفرانس شرکت خواهند کرد، اما پمپئو گفته ما رهبران ده‌ها کشور از سراسر جهان را گردهم خواهيم آورد. او درباره کشورهاي شرکت‌کننده در اين نشست گفت: کشورهايي از آسيا، آفريقا، نيمکره غربي، اروپا و خاورميانه در اين کنفرانس حضور خواهند داشت. به گزارش فاکس‌نيوز، اين اعلان تازه‌ترين اقدام دولت ترامپ براي تحقق کارزار «فشار حداکثري» عليه ايران است. وزير خارجه آمريکا در گفت‌وگوی خود با اين شبکه، روسيه و ايران را «مجريان شرور خاورميانه» خواند و گفت: اميدواريم آنها (ايران و روسيه) را همراه با حکومت (سوريه) و تمام افراد ذي‌نفع در آنجا (سوريه) بر سر ميز مذاکره بياوريم تا درباره شکل ساختاري که سوريه پس از يک جنگ داخلي بايد داشته باشد، گفت‌وگو کنند.

امیر محمد حسینی : دانشگاه قاهره، اولين پايگاه حمله وزير خارجه آمريکا به ايران در دور جديد بود، هرچند مصر اولين مقصد سفر خاورميانه‌اي مايک پمپئو محسوب نمي‌شد و طبق برنامه‌ اعلام‌شده وزارت خارجه آمريکا، بعد از اردن، دومين مقصد اين سفر بود. البته پيش از مصر هواپيماي کاخ‌سفيدنشينان مثل نوبت پيشين غيرمنتظره در بغداد فرود آمد؛ مانند رئيس‌جمهوري اين کشور که بعد از کريسمس به طور ناگهاني سر از عراق و پايگاه‌هاي آمريکا در اين کشور درآورد؛ آنچنان‌که مقامات عراقي حاضر نشدند به ملاقات ترامپ بروند. پمپئو اما برخلاف دونالد ترامپ، با نخست‌وزير عراق، رئيس‌جمهور و رئيس مجلس عراق ديدار کرد. به گفته يک منبع عراقي، سفر اخير پمپئو، بيشتر روي پرونده‌هاي اقتصادي و چگونگي پايبندي عراق به تحريم‌هاي ضدايراني آمريکا تمرکز داشت. به گزارش «روسيا اليوم»، اين منبع افزود که پمپئو در ديدار با عبدالمهدي خواستار کاهش فعاليت‌ شرکت‌هاي ايراني در عراق شد. اين منبع عراقي در ادامه گفت که آمريکا نگران ارسال اموال به ايران از طريق برخي احزاب و شخصيت‌هاي هم‌پيمان ايران است تا براي رهايي اين کشور از تحريم‌ها به آنان کمک کنند. وزير خارجه آمريکا سپس طبق برنامه راهي مصر شد. پمپئو در کشوري که بيش از 30 سال است با ايران رابطه سياسي و ديپلماتيک ندارد، روي موج ايران‌گريزي سوار شد تا دانشگاه آمريکايي قاهره نقطه آغاز حمله مستقيم به ايران شود.
سوار بر سرماي رابطه
اظهارات تند پمپئو در قاهره مشتري کم نداشت، زیرا مصر سال‌هاست در چنبره قطع رابطه با تهران، به پايگاهي ضدايراني تبديل شده. سه دهه قطع رابطه دو کشور بعد از انقلاب و پناه‌دادن به شاه و بعد از آن ماجراي ترور انور سادات و نام‌گذاري خيابان خالد اسلامبولي در تهران، حالا مسير خوبي براي اسکي مقامات واشنگتن است. سفر پمپئو به مصر، اولين سفر وزير خارجه آمريکا به منطقه بعد از تصميم ترامپ براي خروج نيروهاي اين کشور از سوريه بود. چندي پيش، جان بولتون، مشاور امنيت ملي آمريکا، براي هماهنگي متحدان منطقه‌اي بعد از خروج نيروهاي آمريکا از سوريه به اسرائيل و ترکيه سفر کرده بود. مايک پمپئو اما طبق بيانيه وزارت خارجه آمريکا در تور منطقه‌اي خود، به اردن، مصر، بحرين، امارات متحده عربي، قطر، عربستان‌سعودي، عمان و کويت خواهد رفت. به گزارش «ايسنا»، پمپئو در مصر با عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور مصر و سامح شاکري، همتاي مصري‌اش ديدار و در گام بعدی در دانشگاه قاهره سخنراني کرد و ايران محور صحبت‌هايش بود. او مدعي شد: «امروز شاهد اين هستيم که حزب‌الله لبنان که وابستگي کامل به ايران دارد، زرادخانه بزرگي ايجاد کرده است و 130 هزار موشک را در خود دارد. حزب‌الله لبنان در نقض آشکار قوانين بين‌المللي اين سلاح‌ها را در روستاهاي لبنان ذخيره کرده و اين سلاح براي به‌کارگيري عليه هم‌‌پيمان ما اسرائيل است. ما به منظور ايجاد صلح و با هر بهايي با دشمن مشترک خود؛ يعني ايران آن توافق (برجام) را امضا کرديم». پمپئو در ادامه ادعا کرد: «دولت ترامپ از توافق هسته‌اي ايران و وعده‌هاي دروغين آنها خارج شد و تحريم‌ها عليه ايران را از سر گرفت». او در ادامه از نقش عربستان، امارات، بحرين، مصر، کويت و اردن در حمايت از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران تشکر کرد؛ يعني همان کشورهايي که بخش عمده مقصد سفر خاورميانه‌اي او هستند. وزير خارجه آمريکا در ادامه به مسئله يمن پرداخت و مدعي شد: در يمن نيز به شرکايمان براي مقابله با نفوذ ايران که براي تجارت بين‌المللي و امنيت منطقه‌اي فاجعه به بار مي‌آورد، کمک کرديم. ما از هر اقدامي براي مقابله با تلاش‌هاي ايران به منظور تبديل سوريه به لبناني ديگر حمايت مي‌کنيم. پمپئو در ادامه سخنراني خود در دانشگاه آمريکايي قاهره گفت: «11 فوريه آتي چهلمين سالگرد تأسيس نظام ايران است و تا زماني که ايران مسير کنوني خود را ادامه دهد، منطقه از امنيت و ثبات برخوردار نخواهد شد. تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران قوي‌ترين تحريم‌ها در طول تاريخ است و به آنها افزوده خواهد شد تا اينکه ايران به يک کشور عادي تبديل شود». وزير خارجه آمريکا در ادامه ادعاهاي واهي خود عليه جمهوري اسلامي ايران به مسئله سوريه پرداخت و گفت: آمريکا براي خارج‌کردن آخرين نظامي ايراني از خاک سوريه با هم‌پيمانان خود همکاري خواهد کرد و تا زماني که نيروهاي ايراني از خاک سوريه خارج نشده‌اند ما از هيچ منطقه‌اي که تحت سيطره بشار اسد است حمايت نخواهيم کرد. او درباره رژيم اسرائيل هم گفت: «اسرائيل اين حق را دارد که از خود در مقابله با نظام ايران دفاع کند و آمريکا نيز از اين اقدام حمايت مي‌کند».
جهنم هرگز يخ نمي‌بندد
سخنراني پمپئو اما در ايران بي‌پاسخ نماند، هرچند به نظر مي‌رسد محمدجواد ظريف، همتاي ايراني او، در روزهاي آينده هم چنين توييت‌هايي خطاب به وزير آمريکايي منتشر کند. ظريف در پاسخ به پمپئو نوشت: «هرجا و هرگاه که آمريکا دخالت مي‌کند، هرج‌ومرج، سرکوبگري و نفرت ايجاد مي‌شود. آن روز که ايران بخواهد براي تبديل‌شدن به يک کشور «نرمال» به تقليد از دولت‌هاي دست‌نشانده آمريکا و «مدل‌هاي حقوق‌بشري» مايک پامپئو رو بياورد روزي خواهد بود که جهنم يخ ببندد (کنايه از هيچ‌وقت). بهتر است آمريکا با ازدست‌دادن ايران کنار بيايد». سخنگوي وزارت خارجه ايران هم با رد اتهامات وزير خارجه آمريکا گفت:‌ آمريکا و به‌خصوص رژيم افراطي کنوني آن به‌خاطر خصومت ديرينه با ملت ايران و مخالفت با همه اقدامات دولت قبل از خود و در اثر سوءاستفاده از سوي محافل بدنام و ناکام و فريب‌خوردن توسط جريان‌ها و لابي‌هاي خاص، راهي در پيش گرفته است که هيچ نفعي در اين رفتار براي آمريکا متصور نيست. بهرام قاسمي افزود: اين يک تناقض بزرگ است که آمريکا از يک‌سو خصومت با ملت ايران را به اوج خود رسانده و از سوي ديگر رياکارانه خود را طرفدار گفت‌وگو نشان مي‌دهد.پمپئو يک بار ديگر به‌صراحت اعلام کرد رژيم آمريکا دشمن ايران است و اين دشمني جز دشمني با مردم ايران نيست. او بايد بداند و به‌درستي فهم کند که ما در مقابل دشمنان ايران و ايراني با تمام توان از منافع ملي و راهبردي خود دفاع خواهيم کرد». قاسمي افزود: «ايران همواره نشان داده است خواستار همزيستي مسالمت‌آميز با همسايگان خود است؛ اما رفتار آمريکا نشان مي‌دهد دنبال تفرقه‌افکني و ايجاد هرج‌ومرجی جديد در اين منطقه است که لزوم حفظ هوشياري تمام ملت‌هاي منطقه در مقابل نيرنگ و سياست‌هاي تفرقه‌انگيز مقامات آمريکايي را دوچندان مي‌کند».
شال ايراني، مواضع ضدايراني
بعد از مصر، پمپئو روز گذشته رهسپار خليج‌فارس شد تا در گام اول ميهماني حاشيه‌نشينان
خليج فارس، میهمان بحرين باشد. بحرين به تبع عربستان سعودي از سال 94 روابط ديپلماتيک خود را با تهران قطع کرده است. به‌تازگي هم وزير خارجه بحرين در پاسخ به توييت ظريف، عکس محمود احمدي‌نژاد را در حال بازديد از رآکتور هسته‌اي تهران منتشر کرده بود. پيش از او، ظريف عکسي از ترامپ و مشاورانش منتشر کرد که در سفر به اسرائيل و براي تور مجازي شهر اورشليم، عينک واقعيت مجازي به چشم دارند و نوشته بود در سرزمين کوران حتي کساني که عينک واقعيت مجازي به چشم دارند، کور هستند. موضوع ديگري که در بدو ورود پمپئو به بحرين مورد توجه قرار گرفت، طرح شال همسر او بود. هومان مجد، روزنامه‌نگار ايراني ساکن آمريکا، در توييتي با انتشار عکس پمپئو و همسرش که شالي با طرح اسليمي داشت، نوشت: «در عجبم كه آيا پمپئو مي‌دانست روسري‌ای ‌كه همسرش در بحرين به سر دارد، طراحي كلاسيك ايراني است؟». با‌اين‌حال به نظر مي‌رسد پمپئو در بحرين هم به مواضع ضدايراني خود ادامه خواهد داد. کشوري که حدود هشت سال است با اعتراضات شيعيان اين سرزمين مواجه است و حاکمان آن مدعي هستند ايران در اين بين نقش‌آفريني مي‌کند. مقاصد بعدي سفر وزير خارجه آمريکا نیز چندان تفاوتي با بحرين ندارد؛ امارات، عربستان، کويت. در اين بين البته قطر، کويت و عمان در مواجهه با ايران شرايط متفاوت‌تري نسبت به باقي کشورهاي حاشيه خليج‌فارس دارند.
مقاصد بعدي وزير خارجه آمريکا
روابط ايران و عربستان سعودي بعد از حمله گروهي تندرو به سفارت اين کشور در تهران، به‌طور کامل قطع شد. قطع اين روابط در آستانه سومين سال بوده و تنش‌ها بين دو کشور به اوج خود رسيده است. وزير خارجه آمريکا در حالي به اين کشور سفر مي‌کند که خاندان سديري‌ها که اکنون بر مسند قدرت در عربستان است، بيشترين مواضع را عليه ايران داشته است. امارات متحده عربي نیز که اين روزها در حال برگزاري جام ملت‌هاي آسياست، به سياست‌هاي عربستان سعودي نزديک است. امارات هرچند با وجود تلاش رياض، بعد از ماجراي سفارت عربستان در سال 94 ارتباط ديپلماتيک خود را با ايران قطع نکرد، اما آن را کاهش داد. به نظر مي‌رسد حداقلي از سطح روابط تجاري دو کشور مانعي براي بالارفتن کامل ديوار روابط سياسي است. در اين بين روابط ايران با قطر دو سالي است که دستخوش تغييراتي شده است؛ تغييراتي که بيش از آنکه نتيجه تلاش دولت دوازدهم براي ارتقاي رابطه با همسايگان باشد، ماحصل بحران در روابط قطر با ديگر کشورهاي حاشيه خليج‌فارس است. بعد از اينکه قطر تحت تحريم‌هاي شديد عربستان و متحدانش قرار گرفت، مواضع مقامات قطر درباره ارتباط با ايران شفاف‌تر و صريح‌تر شد؛ آن‌هم در حالي که يکي از شروط برچيده‌شدن تحريم‌ها، قطع روابط ديپلماتيک با تهران بود. در اين شرايط، آذر سال جاري وزير خارجه ايران به نشست بين‌المللي دوحه دعوت شد و در اين نشست با همتاي قطري خود و امير قطر ديدارهاي گرمي داشت. در عکس‌هايي که از اين ديدارها منتشر شد، يوسف بن‌علوي، وزير خارجه عمان نیز ديده مي‌شد؛ کشور هميشه معتدل و ميانه‌رو حاشيه خليج‌فارس که همواره سطح متوسط روابط خود را با ايران حفظ کرده است؛ حتي در شرايطي که نخست‌وزير رژيم اسرائيل به اين کشور سفر مي‌کند، روابط تهران - مسقط دچار تنش نمي‌شود.

نشست رهبران جهان درباره ايران و خاورميانه در لهستان
رهبران جهان قرار است در لهستان گردهم بيايند؛ بهمن سال جاري و دو روز بعد از چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي؛ آن‌هم براي هدفي که وزير خارجه آمريکا تمرکز بر ثبات خاورميانه، صلح، آزادي و امنيت در اين منطقه خوانده است. البته رکن مهم اين نشست، ايران است؛ يا آن‌طور که مايک پمپئو ادعا کرده «اطمينان حاصل‌کردن از اينکه ايران تأثير کارشکنانه‌اي ندارد». شبکه فاکس‌نيوز، به نقل از وزير خارجه آمريکا گزارش داده آمريکا در ماه آينده نشستی در سطح رهبران جهان برگزار خواهد کرد که براي گسترش ثبات و آزادي در خاورميانه است. اين نشست بر تأثيرات منطقه‌اي ايران متمرکز خواهد بود. هنوز اعلام نشده چه کشورهايي در اين کنفرانس شرکت خواهند کرد، اما پمپئو گفته ما رهبران ده‌ها کشور از سراسر جهان را گردهم خواهيم آورد. او درباره کشورهاي شرکت‌کننده در اين نشست گفت: کشورهايي از آسيا، آفريقا، نيمکره غربي، اروپا و خاورميانه در اين کنفرانس حضور خواهند داشت. به گزارش فاکس‌نيوز، اين اعلان تازه‌ترين اقدام دولت ترامپ براي تحقق کارزار «فشار حداکثري» عليه ايران است. وزير خارجه آمريکا در گفت‌وگوی خود با اين شبکه، روسيه و ايران را «مجريان شرور خاورميانه» خواند و گفت: اميدواريم آنها (ايران و روسيه) را همراه با حکومت (سوريه) و تمام افراد ذي‌نفع در آنجا (سوريه) بر سر ميز مذاکره بياوريم تا درباره شکل ساختاري که سوريه پس از يک جنگ داخلي بايد داشته باشد، گفت‌وگو کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها