|

تسهيلات ميلياردي به نام خانم خدمتکار

شرق: در جلسه دوم دادگاه رسيدگي به اتهامات سه نفر از اعضاي هيئت‌مديره بانک سرمايه، نماينده دادستان به چند شبهه اشاره کرد. او اظهار کرد: من مستنداتي دارم که آقاي بخشايش با کساني که مديرعامل و هيئت‌مديره را انتخاب مي‌کردند، در خانه جلسه مي‌گذاشتند. ادعا مي‌شود بانک را سودده کرده‌اند؛ اين در حالي است که اين سود‌ها بادکنکي بوده است و بخشي از آ‌نها ناشي از تهاتر‌ها بوده که پس از تصويب آن به صورت سيل‌آسا، املاکي معرفي مي‌شد. نماينده دادستان همچنين به پول‌هايي اشاره کرد که قرار بود از محل قيرهاي صادراتي به کشور بازگردد، اما تنها لاشه آن پول‌ها تبديل به فيلم‌هاي خانگي شد.
نماينده دادستان همچنين ماجراي خانم خدمتکاري را مطرح کرد که تسهيلات ميلياردي به نام او و با امضاي آقايان گرفته مي‌شد.
او در ادامه به بده‌بستان‌هاي اعضاي هيئت‌مديره اشاره کرده و ادامه مي‌دهد: يکي از اعضا مي‌گفته تو هدايتي من را امضا کن و من، امامي تو را امضا مي‌کنم.
به گزارش ميزان، دومين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات علي بخشايش، مديرعامل سابق بانک سرمايه، پرويز کاظمي، رئيس سابق هيئت‌مديره بانک و وزير دولت نهم و محمدرضا توسلي، عضو سابق حقوقي بانک سرمايه برگزار شد.
نماينده دادستان بعد از ارائه دفاعيات پرويز کاظمي در جايگاه قرار گرفت و گفت: لازم مي‌دانم چند شبهه را برطرف کنم. آقايان بخشايش و کاظمي مي‌فرمايند بانک را سودده کرده‌اند؛ من مستنداتي دارم که آقاي بخشايش با کساني که مديرعامل و هيئت‌مديره را انتخاب مي‌کردند، در خانه جلسه مي‌گذاشتند. ادعا مي‌شود بانک را سودده کرده‌اند، اين در حالي است که اين سود‌ها بادکنکي بوده است و بخشي از آ‌نها ناشي از تهاتر‌ها بوده که پس از تصويب آن به صورت سيل‌آسا، املاکي معرفي مي‌شد.
او ادامه داد: اين در حالي صورت مي‌گرفت که درباره املاک، گران‌نمايي مي‌شد. براي مثال ملکي در قرچک که ۵۰ ميليارد بوده، ۱۳۶ ميليارد گران‌نمايي شده يا ملکي در لواسان که ۶۰ ميليارد بوده، ۳۰۰ ميليارد گران‌نمايي شده يا ملکي در مشهد هزار‌و ۲۰۰ ميليارد گران‌نمايي شده است.
هزار درصد گران‌نمايي خانه روستايي
نماينده دادستان در ادامه با اشاره به دفاعيات متهم اظهار کرد: جايي است که مي‌فرمايند از آقاي هدايتي املاک گرفتيم؛ روستايي با هزار درصد گران‌نمايي مي‌شود و به‌عنوان وثيقه قرار مي‌دهند. در‌حالي‌که در تحقيقات انجام‌شده، مشخص شد آقاي هدايتي يک سيم‌کارت هم به نامش نيست و ايشان املاک مشکل‌دار را معرفي مي‌کرده است؛ بنابراین هيچ رد مالي صورت نگرفته است.
نماينده دادستان با اشاره به دفاعيات متهم درباره دورزدن تحريم‌ها گفت: شما مي‌فرماييد تحريم‌ها را دور مي‌زديد تا اينکه به کار‌هاي اشتباه خود زينت دهيد. اين در حالي است که پول بانک در قالب فروش قير از کشور خارج شده و لاشه‌هاي آن پول‌ها، اکنون تبديل به برخي از فيلم‌هاي خانگي شده است. براي مثال آقاي مدلل ۴۵درصدي که تهاتر مي‌کند، گران‌نمايي دارد که بعد از آن، آقاي بخشايش عضو هيئت‌مديره مي‌شود.
30 هزار ميليارد ريال تسهيلات با وثيقه جعلي
او در بخش ديگري از سخنان خود بيان کرد‌: سؤال ما اين است که اگر آقاي کاظمي دخالتي در امور اجرائي بانک نداشته است، چرا شرکت‌هاي آقاي احمد حاج‌محمدجواد به شما نامه مي‌دادند؟ بنابراين شما غيرموظف نبوديد. من در اينجا سه شرکت را مثال مي‌زنم که هرکدام 30 هزار ميليارد تسهيلات گرفته‌اند که وثايق آنها نيز جعلي است. ما در تحقيقات به خانمي برخورد کرديم که به‌‌عنوان خدمتکار در منزل آقايان کار مي‌کرده است و به اسم ايشان تسهيلاتي اخذ مي‌شود و هر سه متهم نيز آن را امضا کرده‌اند. در گزارش کارشناسي آمده است شرکت گلگون‌تجارت از شرکت‌هاي مذکور داراي مشکلات است؛ از طرفي تازه تأسيس شده و تا‌به‌حال تسهيلات نگرفته است، اما شما زير آن را امضا کرديد و تصويب کرديد.
600 ميليارد تومان تسهيلات به نام معتادان
او افزود: در ضمانت‌نامه‌هاي کارتن‌خواب‌ها، ۸۰۰ ميليارد تسهيلات صادر شده که مشکوک‌الوصول است که ۶۰۰ ميليارد از آن به نام کساني است که معتاد و کارتن‌خواب هستند. در اين ضمانت‌نامه‌ها وثيقه قرارداد لازم‌الاجراست؛ معناي اين صفر است. نماينده دادستان در ادامه گفت: درخصوص شرکت‌هاي احمد حاج‌محمد‌جواد نيز همين‌گونه است؛ نوشته شده که اعتبارسنجي انجام نشده است، اما آقايان امضا کرده‌اند. وي در ادامه تصريح کرد: در بانک سرمايه اين‌طور نبوده که مديريت بالا با مديريت پايين زدوبند داشته باشد، بلکه بانک سرمايه را اساسا متهمان مي‌چرخاندند. از پيامک‌هايي که نزد ضابطان است، مشخص مي‌شود براي مثال فلان متهم دستور مي‌داده تا فلان فرد مديرعامل يا فلان فرد برکنار شود؛ بنابراین شما بايد در‌اين‌‌باره توضيح دهيد.
نماينده دادستان ادامه داد: شما اسناد سه هزار ميليارد تومانی را امضا کرده‌ايد که همه آنها مشکل‌دار بوده‌اند و در‌اين‌باره بايد توضيح دهيد. از طرفي بازرسي بانک سرمايه در برهه‌ا‌‌ي از زمان متوجه مي‌شود فساد وجود دارد و گفته مي‌شود به اين شرکت‌ها تسهيلات ندهيد، اما باز اين کار انجام مي‌شود.
تو هدايتي من را امضا کن، من اما‌مي تو را امضا مي‌کنم
نماينده دادستان اذعان کرد: دوشنبه‌ها جلسه هيئت‌مديره برگزار مي‌شد که در اصل جلسه بده‌بستان بوده است؛ يکي از اعضا مي‌گفته تو هدايتي من را امضا کن و من امامي تو را امضا مي‌کنم. حتي موردي بوده که با پيک‌موتوري امضا گرفته شده است.
او اضافه کرد: و از طرفي زمان براي متهمان اين پرونده بسيار مهم بوده است. من پيامکي از يک متهم و بدهکار بانکي دارم که مي‌گويد ساعت تغيير فلان عضو براي من مهم است و اين امروز بايد انجام شود.
قاضي در این هنگام خطاب به نماينده بانک سرمايه گفت: مطالب خود را بفرماييد.
نماينده بانک سرمايه اظهار کرد: آقاي کاظمي شما رئيس هيئت‌مديره بوديد، عضو غيرموظف که نبوديد. اگر مدرکي داريد دراين‌باره بفرماييد در اساسنامه همه موارد بوده و شما با علم به اين موضوع مصوبات را صادر مي‌کرديد. نماينده بانک سرمايه گفت: هيئت‌مديره مکلف به نظارت بر تسهيلات اعطاشده است، آيا واقعا تسهيلاتي که پرداخت شده، در جاي خود مصرف شده است؟ شما نظارت نداشتيد. وثايق به‌هيچ‌وجه گرفته نشده و تهاتر‌ها گران‌نمايي بوده است.
او افزود: طبق مقررات در اعطاي تسهيلات، گيرندگان نبايد معوقات داشته باشند، شما اين را بررسي کرديد؟ همه معوقه داشتند و شما با علم به اين، تسهيلات را پرداخت کرده‌ايد. آيا قرارداد لازم‌الاجرا وثيقه است که شما اکثرا اين‌گونه وثيقه گرفته‌ايد. اکثر وثيقه‌ها گران‌نمايي بوده يا اخذ نشده است.
در اين لحظه قاضي خطاب به متهم گفت: آيا در پاسخ به سؤالات نماينده دادستان و نماينده بانک سرمايه دفاعي داريد؟
کاظمي پاسخ داد: رئيس هيئت‌مديره دو وظيفه دارد اعم از دعوت براي جلسه و اداره جلسه، يعني رأي ندارد، در مقام اجرائي هم نيست. درباره نامه‌اي که نماينده دادستان مي‌گويد، من که جلوي شرکت‌ها را نمي‌توانم بگيرم که به من نامه نفرستند. کاظمي ادامه داد: اگر مغايرتي باشد بايد به ما گزارش برسد. از نماينده دادستان مي‌پرسم آيا اين گزارش به ما رسيده است. شما مي‌گوييد گزارش آمده فلان شرکت چک برگشتي دارد. اينها مواردي است که بايد رعايت شود. قاضي خطاب به متهم گفت: خيلي از موارد متناقض است. وقتي در بحث آقاي هدايتي پرونده مطرح مي‌شود، اولين تصميم مخالفت شماست، اما شما مخالفت نکرديد و برگشت داديد. توضيح بدهيد.
متهم پاسخ داد: ما مي‌گفتيم براساس اين اصول کار انجام شود و بررسي ادواري مي‌کرديم. من گفتم همه مقررات انجام شود، بعد از انجام آنها اين کار را مي‌کرديم. قاضي گفت: بهتر نبود می‌گفتید اول اين موارد برطرف شود بعد موافقت مي‌کرديد؟
متهم جواب داد: ما اين را مي‌گوييم تا کار انجام شود، واحد بازرسي ما دراين‌باره نظارت مي‌کند. ما به همه شعبه‌ها بخش‌نامه کرديم که مقررات رعايت شود و اگر مغايرتي وجود داشته باشد، بايد به ما اعلام شود. اگر در گزارش کارشناسي مشکلي وجود داشته باشد ما که آن را نمي‌بينيم. هيئت‌مديره نمي‌بيند که آيا کارشناسي آمده است يا خير.
متهم پرويز کاظمي ادامه داد: اختيارات هيئت‌مديره را خدمت قاضي خواهم فرستاد. درحال‌حاضر همراهم نيست که بخواهم آن را توضيح دهم؛ اما حضور در دادگاه‌ها، دعاوي، عزل و نصب و پاداش در آن احصا شده است.
نماينده بانک سرمايه خطاب به پرويز کاظمي گفت: شما اختيار تام داشتيد و اختيارات هيئت‌مديره مشخص است.
متهم گفت: ما انتخاب‌کننده کارشناس نيستيم و لزومي هم ندارد که گزارش کارشناس را ببينيم. بدنه بايد اين کار انجام دهد. عدد تسهيلات مشخص و بر مبناي آن ميزان وثايق تعيين مي‌شود.
آيا چنانچه بخواهند در سيستان و بلوچستان ملک را به‌عنوان وثيقه بگيرند، بنده بايد بروم و ببينم. پس وظيفه بدنه چه مي‌شود. نماينده بانک سرمايه خطاب به متهم گفت: کارشناس مورد وثوق شما آن را بررسي مي‌کند و شما بايد نظارت کنيد. قهرماني، نماينده دادستان، خطاب به پرويز کاظمي گفت: آيا وظيفه شما فقط اين بوده که چند امضا بزنيد. آيا نبايد پرونده کلان تسهيلاتي يا شرکت‌هاي کارتن‌خواب را که يک هفته پيش از آن تشکيل شده بود و هيچ سابقه‌اي نداشتند، بررسي مي‌کرديد، آقاي کاظمي شما حقوق کلان مي‌گرفتيد، آيا با اين حقوق فقط بايد امضا مي‌کرديد. متهم کاظمي پاسخ داد: اولا بنده مدارک جزء اين شرکت‌ها و صورت‌هاي مالي آنها را نديده‌ام و مورد ديگر اينکه دو مورد از اين شرکت‌ها مشمول ماده ۱۲۹ شده است. قهرماني، نماينده دادستان، افزود: شما ۵۰۰ ميليارد تومان ضمانت‌نامه با قرارداد لازم‌الاجرا امضا کرديد و اين‌گونه تسهيلات داده‌ايد، از جمله اين شرک‌ها شرکت نفت پاسارگاد و فولاد خوزستان بوده است. پرويز کاظمي گفت: شرکت فولاد خوزستان شرکت معتبري است، به‌لحاظ اينکه اطلاعات بنده درحال‌حاضر ناقص است و بايد موضوعاتي را که مطرح کرديد، بررسي کنم و سپس توضيح دهم. پس از پايان دفاعيات وکيل‌مدافع متهم، نماينده دادستان به دستور قاضي در جايگاه حاضر شد و گفت: سؤال ما اين است که چرا به شرکتي که صلاحيت نداشته تسهيلات کلان اعطا شده است. شرکت‌هاي کارتن‌خواب يک ريال وصولي نداشته‌اند، اصل بدهي آقايي که در حوزه ورزش تخصص دارد ۶۰۰ ميليارد است، اما اين فرد 12 ميليارد پس داده است.
480 ميلياردتومان گران‌نمايي
قهرماني، نماينده دادستان، ادامه داد: ما در اينجا ضرر‌هاي مباشر را رسيدگي مي‌کنيم، درحالي‌که ضرر‌هاي غيرمباشر جاي خود را دارد. آقاي امامي در فروش اموال به بانک ۴۸۰ ميلياردتومان گران‌نمايي داشته است. يک بنگاه‌دار که تا ديروز ملکي را متري پنج ميليون مي‌فروخته است، ناگهان مشاهده مي‌کند که بانک همان ملک را از آقاي امامي متري ۴۰ ميليون تومان خريداري کرده است. در اينجا اثر اين کار اين است که آن بنگاه‌دار به افراد ديگر مي‌گويد ملک کناري شما متري فلان‌قدر فروخته شده است. پس در اينجا ضرر‌هاي غيرمباشر نيز جاي بررسي دارد.

شرق: در جلسه دوم دادگاه رسيدگي به اتهامات سه نفر از اعضاي هيئت‌مديره بانک سرمايه، نماينده دادستان به چند شبهه اشاره کرد. او اظهار کرد: من مستنداتي دارم که آقاي بخشايش با کساني که مديرعامل و هيئت‌مديره را انتخاب مي‌کردند، در خانه جلسه مي‌گذاشتند. ادعا مي‌شود بانک را سودده کرده‌اند؛ اين در حالي است که اين سود‌ها بادکنکي بوده است و بخشي از آ‌نها ناشي از تهاتر‌ها بوده که پس از تصويب آن به صورت سيل‌آسا، املاکي معرفي مي‌شد. نماينده دادستان همچنين به پول‌هايي اشاره کرد که قرار بود از محل قيرهاي صادراتي به کشور بازگردد، اما تنها لاشه آن پول‌ها تبديل به فيلم‌هاي خانگي شد.
نماينده دادستان همچنين ماجراي خانم خدمتکاري را مطرح کرد که تسهيلات ميلياردي به نام او و با امضاي آقايان گرفته مي‌شد.
او در ادامه به بده‌بستان‌هاي اعضاي هيئت‌مديره اشاره کرده و ادامه مي‌دهد: يکي از اعضا مي‌گفته تو هدايتي من را امضا کن و من، امامي تو را امضا مي‌کنم.
به گزارش ميزان، دومين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات علي بخشايش، مديرعامل سابق بانک سرمايه، پرويز کاظمي، رئيس سابق هيئت‌مديره بانک و وزير دولت نهم و محمدرضا توسلي، عضو سابق حقوقي بانک سرمايه برگزار شد.
نماينده دادستان بعد از ارائه دفاعيات پرويز کاظمي در جايگاه قرار گرفت و گفت: لازم مي‌دانم چند شبهه را برطرف کنم. آقايان بخشايش و کاظمي مي‌فرمايند بانک را سودده کرده‌اند؛ من مستنداتي دارم که آقاي بخشايش با کساني که مديرعامل و هيئت‌مديره را انتخاب مي‌کردند، در خانه جلسه مي‌گذاشتند. ادعا مي‌شود بانک را سودده کرده‌اند، اين در حالي است که اين سود‌ها بادکنکي بوده است و بخشي از آ‌نها ناشي از تهاتر‌ها بوده که پس از تصويب آن به صورت سيل‌آسا، املاکي معرفي مي‌شد.
او ادامه داد: اين در حالي صورت مي‌گرفت که درباره املاک، گران‌نمايي مي‌شد. براي مثال ملکي در قرچک که ۵۰ ميليارد بوده، ۱۳۶ ميليارد گران‌نمايي شده يا ملکي در لواسان که ۶۰ ميليارد بوده، ۳۰۰ ميليارد گران‌نمايي شده يا ملکي در مشهد هزار‌و ۲۰۰ ميليارد گران‌نمايي شده است.
هزار درصد گران‌نمايي خانه روستايي
نماينده دادستان در ادامه با اشاره به دفاعيات متهم اظهار کرد: جايي است که مي‌فرمايند از آقاي هدايتي املاک گرفتيم؛ روستايي با هزار درصد گران‌نمايي مي‌شود و به‌عنوان وثيقه قرار مي‌دهند. در‌حالي‌که در تحقيقات انجام‌شده، مشخص شد آقاي هدايتي يک سيم‌کارت هم به نامش نيست و ايشان املاک مشکل‌دار را معرفي مي‌کرده است؛ بنابراین هيچ رد مالي صورت نگرفته است.
نماينده دادستان با اشاره به دفاعيات متهم درباره دورزدن تحريم‌ها گفت: شما مي‌فرماييد تحريم‌ها را دور مي‌زديد تا اينکه به کار‌هاي اشتباه خود زينت دهيد. اين در حالي است که پول بانک در قالب فروش قير از کشور خارج شده و لاشه‌هاي آن پول‌ها، اکنون تبديل به برخي از فيلم‌هاي خانگي شده است. براي مثال آقاي مدلل ۴۵درصدي که تهاتر مي‌کند، گران‌نمايي دارد که بعد از آن، آقاي بخشايش عضو هيئت‌مديره مي‌شود.
30 هزار ميليارد ريال تسهيلات با وثيقه جعلي
او در بخش ديگري از سخنان خود بيان کرد‌: سؤال ما اين است که اگر آقاي کاظمي دخالتي در امور اجرائي بانک نداشته است، چرا شرکت‌هاي آقاي احمد حاج‌محمدجواد به شما نامه مي‌دادند؟ بنابراين شما غيرموظف نبوديد. من در اينجا سه شرکت را مثال مي‌زنم که هرکدام 30 هزار ميليارد تسهيلات گرفته‌اند که وثايق آنها نيز جعلي است. ما در تحقيقات به خانمي برخورد کرديم که به‌‌عنوان خدمتکار در منزل آقايان کار مي‌کرده است و به اسم ايشان تسهيلاتي اخذ مي‌شود و هر سه متهم نيز آن را امضا کرده‌اند. در گزارش کارشناسي آمده است شرکت گلگون‌تجارت از شرکت‌هاي مذکور داراي مشکلات است؛ از طرفي تازه تأسيس شده و تا‌به‌حال تسهيلات نگرفته است، اما شما زير آن را امضا کرديد و تصويب کرديد.
600 ميليارد تومان تسهيلات به نام معتادان
او افزود: در ضمانت‌نامه‌هاي کارتن‌خواب‌ها، ۸۰۰ ميليارد تسهيلات صادر شده که مشکوک‌الوصول است که ۶۰۰ ميليارد از آن به نام کساني است که معتاد و کارتن‌خواب هستند. در اين ضمانت‌نامه‌ها وثيقه قرارداد لازم‌الاجراست؛ معناي اين صفر است. نماينده دادستان در ادامه گفت: درخصوص شرکت‌هاي احمد حاج‌محمد‌جواد نيز همين‌گونه است؛ نوشته شده که اعتبارسنجي انجام نشده است، اما آقايان امضا کرده‌اند. وي در ادامه تصريح کرد: در بانک سرمايه اين‌طور نبوده که مديريت بالا با مديريت پايين زدوبند داشته باشد، بلکه بانک سرمايه را اساسا متهمان مي‌چرخاندند. از پيامک‌هايي که نزد ضابطان است، مشخص مي‌شود براي مثال فلان متهم دستور مي‌داده تا فلان فرد مديرعامل يا فلان فرد برکنار شود؛ بنابراین شما بايد در‌اين‌‌باره توضيح دهيد.
نماينده دادستان ادامه داد: شما اسناد سه هزار ميليارد تومانی را امضا کرده‌ايد که همه آنها مشکل‌دار بوده‌اند و در‌اين‌باره بايد توضيح دهيد. از طرفي بازرسي بانک سرمايه در برهه‌ا‌‌ي از زمان متوجه مي‌شود فساد وجود دارد و گفته مي‌شود به اين شرکت‌ها تسهيلات ندهيد، اما باز اين کار انجام مي‌شود.
تو هدايتي من را امضا کن، من اما‌مي تو را امضا مي‌کنم
نماينده دادستان اذعان کرد: دوشنبه‌ها جلسه هيئت‌مديره برگزار مي‌شد که در اصل جلسه بده‌بستان بوده است؛ يکي از اعضا مي‌گفته تو هدايتي من را امضا کن و من امامي تو را امضا مي‌کنم. حتي موردي بوده که با پيک‌موتوري امضا گرفته شده است.
او اضافه کرد: و از طرفي زمان براي متهمان اين پرونده بسيار مهم بوده است. من پيامکي از يک متهم و بدهکار بانکي دارم که مي‌گويد ساعت تغيير فلان عضو براي من مهم است و اين امروز بايد انجام شود.
قاضي در این هنگام خطاب به نماينده بانک سرمايه گفت: مطالب خود را بفرماييد.
نماينده بانک سرمايه اظهار کرد: آقاي کاظمي شما رئيس هيئت‌مديره بوديد، عضو غيرموظف که نبوديد. اگر مدرکي داريد دراين‌باره بفرماييد در اساسنامه همه موارد بوده و شما با علم به اين موضوع مصوبات را صادر مي‌کرديد. نماينده بانک سرمايه گفت: هيئت‌مديره مکلف به نظارت بر تسهيلات اعطاشده است، آيا واقعا تسهيلاتي که پرداخت شده، در جاي خود مصرف شده است؟ شما نظارت نداشتيد. وثايق به‌هيچ‌وجه گرفته نشده و تهاتر‌ها گران‌نمايي بوده است.
او افزود: طبق مقررات در اعطاي تسهيلات، گيرندگان نبايد معوقات داشته باشند، شما اين را بررسي کرديد؟ همه معوقه داشتند و شما با علم به اين، تسهيلات را پرداخت کرده‌ايد. آيا قرارداد لازم‌الاجرا وثيقه است که شما اکثرا اين‌گونه وثيقه گرفته‌ايد. اکثر وثيقه‌ها گران‌نمايي بوده يا اخذ نشده است.
در اين لحظه قاضي خطاب به متهم گفت: آيا در پاسخ به سؤالات نماينده دادستان و نماينده بانک سرمايه دفاعي داريد؟
کاظمي پاسخ داد: رئيس هيئت‌مديره دو وظيفه دارد اعم از دعوت براي جلسه و اداره جلسه، يعني رأي ندارد، در مقام اجرائي هم نيست. درباره نامه‌اي که نماينده دادستان مي‌گويد، من که جلوي شرکت‌ها را نمي‌توانم بگيرم که به من نامه نفرستند. کاظمي ادامه داد: اگر مغايرتي باشد بايد به ما گزارش برسد. از نماينده دادستان مي‌پرسم آيا اين گزارش به ما رسيده است. شما مي‌گوييد گزارش آمده فلان شرکت چک برگشتي دارد. اينها مواردي است که بايد رعايت شود. قاضي خطاب به متهم گفت: خيلي از موارد متناقض است. وقتي در بحث آقاي هدايتي پرونده مطرح مي‌شود، اولين تصميم مخالفت شماست، اما شما مخالفت نکرديد و برگشت داديد. توضيح بدهيد.
متهم پاسخ داد: ما مي‌گفتيم براساس اين اصول کار انجام شود و بررسي ادواري مي‌کرديم. من گفتم همه مقررات انجام شود، بعد از انجام آنها اين کار را مي‌کرديم. قاضي گفت: بهتر نبود می‌گفتید اول اين موارد برطرف شود بعد موافقت مي‌کرديد؟
متهم جواب داد: ما اين را مي‌گوييم تا کار انجام شود، واحد بازرسي ما دراين‌باره نظارت مي‌کند. ما به همه شعبه‌ها بخش‌نامه کرديم که مقررات رعايت شود و اگر مغايرتي وجود داشته باشد، بايد به ما اعلام شود. اگر در گزارش کارشناسي مشکلي وجود داشته باشد ما که آن را نمي‌بينيم. هيئت‌مديره نمي‌بيند که آيا کارشناسي آمده است يا خير.
متهم پرويز کاظمي ادامه داد: اختيارات هيئت‌مديره را خدمت قاضي خواهم فرستاد. درحال‌حاضر همراهم نيست که بخواهم آن را توضيح دهم؛ اما حضور در دادگاه‌ها، دعاوي، عزل و نصب و پاداش در آن احصا شده است.
نماينده بانک سرمايه خطاب به پرويز کاظمي گفت: شما اختيار تام داشتيد و اختيارات هيئت‌مديره مشخص است.
متهم گفت: ما انتخاب‌کننده کارشناس نيستيم و لزومي هم ندارد که گزارش کارشناس را ببينيم. بدنه بايد اين کار انجام دهد. عدد تسهيلات مشخص و بر مبناي آن ميزان وثايق تعيين مي‌شود.
آيا چنانچه بخواهند در سيستان و بلوچستان ملک را به‌عنوان وثيقه بگيرند، بنده بايد بروم و ببينم. پس وظيفه بدنه چه مي‌شود. نماينده بانک سرمايه خطاب به متهم گفت: کارشناس مورد وثوق شما آن را بررسي مي‌کند و شما بايد نظارت کنيد. قهرماني، نماينده دادستان، خطاب به پرويز کاظمي گفت: آيا وظيفه شما فقط اين بوده که چند امضا بزنيد. آيا نبايد پرونده کلان تسهيلاتي يا شرکت‌هاي کارتن‌خواب را که يک هفته پيش از آن تشکيل شده بود و هيچ سابقه‌اي نداشتند، بررسي مي‌کرديد، آقاي کاظمي شما حقوق کلان مي‌گرفتيد، آيا با اين حقوق فقط بايد امضا مي‌کرديد. متهم کاظمي پاسخ داد: اولا بنده مدارک جزء اين شرکت‌ها و صورت‌هاي مالي آنها را نديده‌ام و مورد ديگر اينکه دو مورد از اين شرکت‌ها مشمول ماده ۱۲۹ شده است. قهرماني، نماينده دادستان، افزود: شما ۵۰۰ ميليارد تومان ضمانت‌نامه با قرارداد لازم‌الاجرا امضا کرديد و اين‌گونه تسهيلات داده‌ايد، از جمله اين شرک‌ها شرکت نفت پاسارگاد و فولاد خوزستان بوده است. پرويز کاظمي گفت: شرکت فولاد خوزستان شرکت معتبري است، به‌لحاظ اينکه اطلاعات بنده درحال‌حاضر ناقص است و بايد موضوعاتي را که مطرح کرديد، بررسي کنم و سپس توضيح دهم. پس از پايان دفاعيات وکيل‌مدافع متهم، نماينده دادستان به دستور قاضي در جايگاه حاضر شد و گفت: سؤال ما اين است که چرا به شرکتي که صلاحيت نداشته تسهيلات کلان اعطا شده است. شرکت‌هاي کارتن‌خواب يک ريال وصولي نداشته‌اند، اصل بدهي آقايي که در حوزه ورزش تخصص دارد ۶۰۰ ميليارد است، اما اين فرد 12 ميليارد پس داده است.
480 ميلياردتومان گران‌نمايي
قهرماني، نماينده دادستان، ادامه داد: ما در اينجا ضرر‌هاي مباشر را رسيدگي مي‌کنيم، درحالي‌که ضرر‌هاي غيرمباشر جاي خود را دارد. آقاي امامي در فروش اموال به بانک ۴۸۰ ميلياردتومان گران‌نمايي داشته است. يک بنگاه‌دار که تا ديروز ملکي را متري پنج ميليون مي‌فروخته است، ناگهان مشاهده مي‌کند که بانک همان ملک را از آقاي امامي متري ۴۰ ميليون تومان خريداري کرده است. در اينجا اثر اين کار اين است که آن بنگاه‌دار به افراد ديگر مي‌گويد ملک کناري شما متري فلان‌قدر فروخته شده است. پس در اينجا ضرر‌هاي غيرمباشر نيز جاي بررسي دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها