|

با موافقت وزیر ارشاد

سلطانی‌فر از معاونت مطبوعاتی رفت

شرق: یک‌‌سال‌و یک ‌ماه پیش در پنجم دی‌ محمد سلطانی‌فر به سمت معاونت مطبوعاتی انتخاب شد و دیروز، دوم بهمن‌ با استعفا از این سمت کناره گرفت. استعفایی که با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد تا او رسما با معاونت مطبوعاتی خداحافظی کند. گفته می‌شود محمد سلطانی‌فر چند روز پیش استعفای خود را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داده بود و سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد در نهایت روز گذشته با استعفای او موافقت کرد. درباره دلایل استعفای سلطانی‌فر از معاونت مطبوعاتی به صورت رسمی چیزی اعلام نشده است و خود معاون مستعفی و دیگر مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد و این معاونت هم در‌این‌باره اظهارنظری نکرده‌اند؛ اما شنیده‌های «شرق» حکایت از آن دارد که دلیل این استعفا اختلاف نظر درباره پایان یا ادامه کار دبیر بازنشسته هیئت نظارت بر مطبوعات بود. معاون مستعفی معاونت مطبوعاتی معتقد بود علاءالدین ظهوریان که از اول مهر 1392 به سمت دبیری هیئت نظارت بر مطبوعات انتخاب شده است، باید حالا که بازنشسته شده، از سمتش کنار برود؛ اما در نهایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظری غیر‌از‌این داشت و نتیجه کار و اختلاف پیش‌آمده به جایی رسید که سلطانی‌فر را مایل به استعفا از سمت خود کرد. علاءالدین ظهوریان، دبیر محل اختلاف هیئت نظارت، پیش‌از‌این مدیرعامل شرکت پیام همشهری بود و در سال‌های 84 تا 86 مدیرکل مطبوعات داخلی بوده و قائم‌مقامی انتشارات سروش (از 79 تا 81)، قائم‌مقامی روزنامه جام جم (از 79 تا 83) و ریاست کارگروه کاغذ در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را در کارنامه خود دارد. البته برخی از رسانه‌ها روز گذشته اعلام کرده بودند که دخالت‌های برخی مسئولان وزارتخانه در امور معاونت مطبوعاتی، تخصیص‌ندادن یارانه مطبوعات و بدقولی سازمان برنامه و بودجه منجر به استعفای محمد سلطانی‌فر شده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که علی معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت به‌عنوان گزینه‌ احتمالی جایگزینی سلطانی‌فر است که از یاران و نزدیکان حسین انتظامی است. محمد سلطانی‌فر پنجم دی‌ 96 جایگزین حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی شده بود. سلطانی‌فر که استاد علوم ارتباطات دانشگاه نیز هست، پیش‌از‌این مدیر‌مسئول روزنامه انگلیسی‌زبان TEHRAN TIMES - (از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۷۳) ، مدیریت گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام (۱۳۸۵) و مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها (در دولت یازدهم تا سال ۱۳۹۵) نیز بوده است. محمد سلطانی‌فر در مدتی که بر صندلی معاونت امور مطبوعاتی تکیه زده بود، درباره بهبود و تغییر شرایط بیمه خبرنگاران، اهدای وام و تسهیلات، کاهش مشکلات کاغذ و... وعده‌هایی داد که به برخی از آنها جامه عمل پوشانده شد و برخی هم عملی نشدند. او در مدتی که در معاونت امور مطبوعاتی حضور داشت، تغییراتی را در طرح‌های پیشین اعمال و با تأکید بر لزوم تسهیل شرایط برای خبرنگاران، طرح‌های جدیدی را نیز ارائه کرد. او مدت کوتاهی پس از حضور در معاونت مطبوعاتی در نشستی با دبیران مناطق هشت‌گانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین اولویت‌های معاونت مطبوعاتی در سال ۹۷ را عنوان کرد. سلطانی‌فر با تأکید بر لزوم تمرکز بر محتوای رسانه‌ها در سال ۹۷، «آموزش، حمایت هدفمند و توسعه کیفی رسانه‌ها» را از مهم‌ترین اولویت‌های این معاونت در سال جاری عنوان کرده بود. یکی از موضوعات مورد توجه سلطانی‌فر، وضعیت بیمه خبرنگاران بود. او از همان ماه‌های نخست راهکارهای جدیدی برای بیمه خبرنگاران ارائه داد و تصمیم گرفت شکل حمایتی از خبرنگاران را به همان شیوه سنتی بازگرداند. بر‌اساس‌این معاونت مطبوعات تصمیم گرفت تا بیمه خبرنگاران را برعهده مدیران مسئول بگذارد و دیگر خودش مسئولیتی بر عهده نداشته باشد. پیش‌شرایط بیمه خبرنگاران به‌ویژه در دوره حضور حسین انتظامی این‌گونه بود که هزینه بیمه خبرنگاران به صورت مجزا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت؛ اما سلطانی‌فر ترجیح داد با تعطیل‌کردن طرح‌هایی همانند اشتراک مجلات و بیمه، هزینه بیمه خبرنگاران را به سبد یارانه مستقیم مدیران مسئول برگرداند و در مقابل مدیران مسئول موظف شوند که نیروهای خودشان را بیمه کنند. او به مطبوعات استانی نیز توجه نشان داد و در همین راستا اعلام کرده بود که معاونت مطبوعاتی آمادگی کامل دارد امور مربوط به آموزش روزنامه‌نگاران در استان‌ها را به خانه‌های مطبوعات واگذار کند. او سفرهای استانی متعددی داشت و در جمع خبرنگاران استانی از اولویت‌های معاونت مطبوعاتی و کارهایی که این معاونت در راستای تسهیل امور رسانه و اهالی رسانه انجام داده است، سخن می‌گفت. معاون مستعفی مطبوعاتی وزیر ارشاد زمانی عهده‌دار معاونت مطبوعاتی شد که رسانه‌ها درگیر مشکلات کاغذ بودند. اگرچه این مشکل همچنان وجود دارد، راهکار مشخصی برای آن پیدا نشده و همچنان برخی رسانه‌های کاغذی به دلیل مشکلات اقتصادی امکان انتشار ندارند و برخی دیگر از تعداد صفحات‌شان کم کرده‌اند؛ اما جلسات متعددی برای حل این بحران در معاونت مطبوعاتی برگزار شد.

شرق: یک‌‌سال‌و یک ‌ماه پیش در پنجم دی‌ محمد سلطانی‌فر به سمت معاونت مطبوعاتی انتخاب شد و دیروز، دوم بهمن‌ با استعفا از این سمت کناره گرفت. استعفایی که با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد تا او رسما با معاونت مطبوعاتی خداحافظی کند. گفته می‌شود محمد سلطانی‌فر چند روز پیش استعفای خود را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داده بود و سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد در نهایت روز گذشته با استعفای او موافقت کرد. درباره دلایل استعفای سلطانی‌فر از معاونت مطبوعاتی به صورت رسمی چیزی اعلام نشده است و خود معاون مستعفی و دیگر مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد و این معاونت هم در‌این‌باره اظهارنظری نکرده‌اند؛ اما شنیده‌های «شرق» حکایت از آن دارد که دلیل این استعفا اختلاف نظر درباره پایان یا ادامه کار دبیر بازنشسته هیئت نظارت بر مطبوعات بود. معاون مستعفی معاونت مطبوعاتی معتقد بود علاءالدین ظهوریان که از اول مهر 1392 به سمت دبیری هیئت نظارت بر مطبوعات انتخاب شده است، باید حالا که بازنشسته شده، از سمتش کنار برود؛ اما در نهایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظری غیر‌از‌این داشت و نتیجه کار و اختلاف پیش‌آمده به جایی رسید که سلطانی‌فر را مایل به استعفا از سمت خود کرد. علاءالدین ظهوریان، دبیر محل اختلاف هیئت نظارت، پیش‌از‌این مدیرعامل شرکت پیام همشهری بود و در سال‌های 84 تا 86 مدیرکل مطبوعات داخلی بوده و قائم‌مقامی انتشارات سروش (از 79 تا 81)، قائم‌مقامی روزنامه جام جم (از 79 تا 83) و ریاست کارگروه کاغذ در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را در کارنامه خود دارد. البته برخی از رسانه‌ها روز گذشته اعلام کرده بودند که دخالت‌های برخی مسئولان وزارتخانه در امور معاونت مطبوعاتی، تخصیص‌ندادن یارانه مطبوعات و بدقولی سازمان برنامه و بودجه منجر به استعفای محمد سلطانی‌فر شده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که علی معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت به‌عنوان گزینه‌ احتمالی جایگزینی سلطانی‌فر است که از یاران و نزدیکان حسین انتظامی است. محمد سلطانی‌فر پنجم دی‌ 96 جایگزین حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی شده بود. سلطانی‌فر که استاد علوم ارتباطات دانشگاه نیز هست، پیش‌از‌این مدیر‌مسئول روزنامه انگلیسی‌زبان TEHRAN TIMES - (از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۷۳) ، مدیریت گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام (۱۳۸۵) و مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها (در دولت یازدهم تا سال ۱۳۹۵) نیز بوده است. محمد سلطانی‌فر در مدتی که بر صندلی معاونت امور مطبوعاتی تکیه زده بود، درباره بهبود و تغییر شرایط بیمه خبرنگاران، اهدای وام و تسهیلات، کاهش مشکلات کاغذ و... وعده‌هایی داد که به برخی از آنها جامه عمل پوشانده شد و برخی هم عملی نشدند. او در مدتی که در معاونت امور مطبوعاتی حضور داشت، تغییراتی را در طرح‌های پیشین اعمال و با تأکید بر لزوم تسهیل شرایط برای خبرنگاران، طرح‌های جدیدی را نیز ارائه کرد. او مدت کوتاهی پس از حضور در معاونت مطبوعاتی در نشستی با دبیران مناطق هشت‌گانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین اولویت‌های معاونت مطبوعاتی در سال ۹۷ را عنوان کرد. سلطانی‌فر با تأکید بر لزوم تمرکز بر محتوای رسانه‌ها در سال ۹۷، «آموزش، حمایت هدفمند و توسعه کیفی رسانه‌ها» را از مهم‌ترین اولویت‌های این معاونت در سال جاری عنوان کرده بود. یکی از موضوعات مورد توجه سلطانی‌فر، وضعیت بیمه خبرنگاران بود. او از همان ماه‌های نخست راهکارهای جدیدی برای بیمه خبرنگاران ارائه داد و تصمیم گرفت شکل حمایتی از خبرنگاران را به همان شیوه سنتی بازگرداند. بر‌اساس‌این معاونت مطبوعات تصمیم گرفت تا بیمه خبرنگاران را برعهده مدیران مسئول بگذارد و دیگر خودش مسئولیتی بر عهده نداشته باشد. پیش‌شرایط بیمه خبرنگاران به‌ویژه در دوره حضور حسین انتظامی این‌گونه بود که هزینه بیمه خبرنگاران به صورت مجزا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت؛ اما سلطانی‌فر ترجیح داد با تعطیل‌کردن طرح‌هایی همانند اشتراک مجلات و بیمه، هزینه بیمه خبرنگاران را به سبد یارانه مستقیم مدیران مسئول برگرداند و در مقابل مدیران مسئول موظف شوند که نیروهای خودشان را بیمه کنند. او به مطبوعات استانی نیز توجه نشان داد و در همین راستا اعلام کرده بود که معاونت مطبوعاتی آمادگی کامل دارد امور مربوط به آموزش روزنامه‌نگاران در استان‌ها را به خانه‌های مطبوعات واگذار کند. او سفرهای استانی متعددی داشت و در جمع خبرنگاران استانی از اولویت‌های معاونت مطبوعاتی و کارهایی که این معاونت در راستای تسهیل امور رسانه و اهالی رسانه انجام داده است، سخن می‌گفت. معاون مستعفی مطبوعاتی وزیر ارشاد زمانی عهده‌دار معاونت مطبوعاتی شد که رسانه‌ها درگیر مشکلات کاغذ بودند. اگرچه این مشکل همچنان وجود دارد، راهکار مشخصی برای آن پیدا نشده و همچنان برخی رسانه‌های کاغذی به دلیل مشکلات اقتصادی امکان انتشار ندارند و برخی دیگر از تعداد صفحات‌شان کم کرده‌اند؛ اما جلسات متعددی برای حل این بحران در معاونت مطبوعاتی برگزار شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها