كشمكشها بر سر تداوم صيد ترال در آبهاي جنوبي ايران ادامه دارد
ورود سپاه به تخلفات كشتيهاي چيني
ليلا مرگن: تخلفات كشتيهاي صيد ترال كه بين مردم به كشتيهاي چيني شهرت يافتهاند، سرانجام نيروهاي سپاه را وارد عمل كرد. پس از آنكه مجلس از پاسخهاي وزير جهاد كشاورزي به مديريت نامناسب صيد در آبهاي جنوبي و حضور كشتيهاي چيني در درياي عمان قانع نشد و به محمود حجتي كارت زرد داد، سپاه با تشكيل بسيج دريايي، اقدام به توقيف اين كشتيها كرد. اين خبر را عليرضا تنگسيري، فرمانده نيروي دريايي سپاه، اعلام كرده است. البته حسين حسيني، مجري طرح صيد پايدار فانوسماهيان سازمان شيلات ايران نيز به «شرق» گفت صيد كشتيهاي صنعتي در آبهاي جنوبي ايران بايد در عمق بالاي 200 متر باشد و يگان حفاظت سازمان شيلات ايران در صورت مشاهده تخلفات، با آنها برخورد خواهد كرد. صيادان آبهاي جنوبي مدتهاست به حضور كشتيهاي چيني در آبهاي جنوبي اعتراض دارند. فرياد صيادان محلي هيچگاه از سوی مسئولان سازمان شيلات ايران شنيده نشد. همواره اين سازمان درباره كشتيهاي صنعتي حاضر در آبهاي درياي عمان، اين جواب را تحويل رسانهها داده كه اين كشتيها قرار است فانوسماهيان را از عمق آبهاي ايران صيد كنند تا صنايع توليدكننده خوراك ماهي فعال
شوند؛ اما مشاهدههای مردم از محموله كشتيهاي صيادي چيز ديگري را نشان ميداد. بخش عمده صيد كشتيهايي كه گويا در اجاره ايران هستند، حامل ماهيان تجاري بود كه بايد به دست صيادان محلي صيد ميشد. سازمان شيلات ايران با وجود همه حرفوحديثها در زمينه واگذاري رانتي حق صيد كشتيهاي صيادي صنعتي و وجود ابهامات فراوان درباره نحوه قرارداد با مالكان اين كشتيها، هيچگاه جزئيات قراردادها را منتشر نكرد تا ابهامات مطرحشده دراينباره براي هميشه رفع شود. هنوز حرفوحديثها درباره نحوه فعاليت كشتيهاي چيني داغ بود كه مركز پژوهشهاي مجلس نیز گزارش داد اين كشتيها ذخاير آبهاي گرم جنوب ايران را به يغما بردهاند. در گزارش مركز پژوهشهاي مجلس آمده بود كه در صورت تداوم فعاليت كشتيهاي چيني تا سال 1400، نزديك به 46 هزار تُن ماهيان تجاري از سوي كشتيهاي چيني صيد ميشود و اين مسئله مشكلات معيشتي صيادان بومي را دوچندان ميكند. همچنين در اين گزارش آمده بود كه با توليد سههزارو 400 تن پودر ماهي از محموله اين كشتيها، از خروج 25 ميليارد تومان ارز براي واردات پودر ماهي جلوگيري شده است؛ درحاليكه در هر دوره صيد فانوسماهيان، 28 ميليارد
تومان يارانه سوخت به شناورهاي چيني اختصاص يافته است.
رد درخواست 20 مجوز جديد
كشمكشها بر سر تداوم فعاليت كشتيهاي صيد صنعتي (معروف به چيني)، سرانجام كار را به ورود سپاه به اين مسئله كشاند. علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، در گفتوگو با فارس از تشکیل بسیج دریایی خبر داد و گفت: دستور توقیف کشتیهای ترال در محدوده غیرمجاز را صادر کردهام. تنگسيري در بخشي از اين مصاحبه عنوان كرد: «بدون واسطه از آقای وزیر 20 مجوز برای مردم ابوموسی درخواست کردم و وزیر در پاسخ این خواسته من، گفت به دلیل ظرفیتنداشتن دریا، صدور مجوز ممکن نیست. در همان جلسه گفتم که کشتیهای چینی و خارجی صید ترال و کف انجام میدهند و هرچه هست را جمع میکنند و میبرند، اما اعطای 20 مجوز به مردمی که در جزیره هستند، امکان ندارد؟ با توجه به زمان خاص صید و تخمگذاری میگو و ماهیها، باید در صیدگاههای اطراف که تخمگذاری ماهی و میگو صورت میگیرد، صیادی ممنوع باشد».
او اضافه كرد: «صيد صنعتي بايد در اقيانوس هند صورت گيرد، اما اين اقدام در كنار صيادان محلي انجام ميشود. ازاینرو نیروی دریایی سپاه، آنها را توقیف کرده است. از همهجا تماس گرفتند و قول دادند در آبهای سرزمینی حضور نمییابند اما در سردخانههای شش کشتی توقیفشده، ماهیهایی که صید آنها مجاز نیست، موجود است و صید درخور توجهی انجام دادهاند. بعضی از این ماهیهای صیدشده این کشتیها، خوراک ماهیهای دیگر است که با صید گونههای یک ماهی، گونههای دیگر هم کم میشود».به اعتقاد فرمانده نيروي دريايي سپاه، از آنجا كه عده معدودي از صيد صنعتي سود ميبرند، بايد كشتيهاي صيد صنعتي به اقيانوس هند بروند. به همين دليل او دستور داده است در صورت مشاهده كشتيهاي صيادي در محدوده فعاليت صيادان محلي، اين كشتيها توقيف شوند.او يادآور شد: ما دنبال راهاندازی بسیج دریایی هستیم که خود مردم برای دریا امنیت ایجاد کنند و اگر جایی تخلفی صورت گرفت، با ما تماس بگیرند. در بحث بسیج دریایی، تدابيري براي ارائه کمک به خرید ماهی و ادوات صیادی نیز انديشيده شده است. تا جایی که لنجهای ما قادر هستند صید انجام دهند، نباید این کشتیها صید کنند.
درحالحاضر میگویند اين كشتيها ایرانی هستند که شکلشان را عوض کردهاند.
تنگسيري اعلام كرد كه در تماس با استاندار هم به او اطمينان داده است كه همراهياش خواهد كرد بنابراين استاندار مقابل اين تخلفات محكم بايستد. او ادامه داد: کشتیهای توقیفشده هرکدام 15 تا 40 تن ماهی صید کرده بودند و این برای ما قابل قبول نیست. اگر این کشتیها، فانوسماهیان را صید میکنند، نباید ماهیان دیگر را صید کنند.
يگان حفاظت شيلات به تخلفات رسيدگي ميكند
به نظر ميرسد كمكاري يگان حفاظت سازمان شيلات ايران زمينه تشكيل بسيج دريايي توسط سپاه را فراهم كرده باشد اما حسين حسيني مجري طرح صيد پايدار فانوسماهيان در گفتوگو با «شرق» تأكيد كرد: كشتيهاي صنعتي بايد در عمق صيد كنند و اين كشتيها در آبهاي كمعمق كه كشتيهاي سنتي صيد ميكنند و سطحزيان حضور دارند، فعاليت نميكنند.
او اضافه كرد: صيد در آبهاي عميق با قايق و لنج رخ نميدهد. كشتيهاي صنعتي نيز اقدام به صيد ماهيان اقتصادي نميكنند. روي همه شناورها ناظر مقيم مستقر است علاوه بر آن، اين كشتيها كنترل از راه دور دارند و به صورت آنلاين رصد ميشوند. اگر سيگنال كشتي از صيدگاه نيايد، تخلف است و يگان حراست از درياي سازمان شيلات ايران، بر فعاليت اين كشتيها نظارت دارد.حسيني درباره شايعات مطرحشده در زمينه انتقال محموله اين كشتيها به خارج از كشور، عنوان كرد: تخليه بار اين كشتيها در بندرهاي صيادي ايران انجام و به صورت كامل سرشماري ميشود. همه محموله در ايران تخليه ميشود. اگر صادراتي باشد از مبادي قانوني براي صادرات اقدام ميشود.او همچنين به ابهامات مطرحشده در زمينه مالكيت كشتيهاي چيني كه بنا بر روايت صيادان و مردم محلي متعلق به مديران مياني وزارت جهاد كشاورزي است، پاسخ روشني ارائه نكرد.مجري طرح صيد پايدار فانوسماهيان گفت: كشتيهاي صنعتي آبهاي جنوبي متعلق به بخش خصوصي ايران است. كمتر از 10 درصد اين كشتيها به صورت اجاره بلندمدت فعاليت ميكنند و بيش از 95 فروند از كشتيهاي صنعتي، كاملا ايراني هستند و هيچ قسطي نميدهند. در
ايران ساخته و توسط ايرانيان خريداري شدهاند. پرچم مبدأ آنها هم ايراني است. پرچم مثل پلاك است.
سوخت يارانهاي و صيد ضمني جاذبهاي براي كشتيهاي صنعتي
مسئولان سازمان شيلات ايران بار ديگر هم تأكيد كردند كه كشتيهاي چيني فقط بايد فانوسماهيان را صيد كنند و با تخلفات آنها برخورد خواهد شد. اما ارسلان قاسمي رئیس هیئتمدیره صندوق توسعه صادرات آبزیان در گفتوگو با «شرق» بيان كرد: سوخت يارانهاي و صيد ضمني كه همان ماهيان تجاري متعلق به صيادان جنوب است، مهمترين جاذبه براي حضور اين كشتيها در آبهاي ايران است. اگر اين جاذبه را حذف كنيم، خواهيم ديد كه چند فروند از 96 فروند كشتي صنعتي در آبهاي جنوب باقي خواهد ماند.او ادامه داد: صحت آمار ارائهشده در زمينه كشتيهاي با اجاره بلندمدت را قبول ندارم. بيش از اينكه كشتي دست ايرانيها باشد، دست چينيهاست. اين كشتيها از پرچم ايران استفاده ميكنند و يارانه سوخت ميگيرند. اگر شيلات امكان كنترل اين كشتيها را داشت، وزير جهاد كشاورزي در مجلس كارت زرد نميگرفت.به گفته قاسمي فيلمهايي كه ذوالقدر در صحن مجلس ارائه كرد، نشان ميداد كه اين كشتيها ماهيان اقتصادي را صيد ميكنند.
ليلا مرگن: تخلفات كشتيهاي صيد ترال كه بين مردم به كشتيهاي چيني شهرت يافتهاند، سرانجام نيروهاي سپاه را وارد عمل كرد. پس از آنكه مجلس از پاسخهاي وزير جهاد كشاورزي به مديريت نامناسب صيد در آبهاي جنوبي و حضور كشتيهاي چيني در درياي عمان قانع نشد و به محمود حجتي كارت زرد داد، سپاه با تشكيل بسيج دريايي، اقدام به توقيف اين كشتيها كرد. اين خبر را عليرضا تنگسيري، فرمانده نيروي دريايي سپاه، اعلام كرده است. البته حسين حسيني، مجري طرح صيد پايدار فانوسماهيان سازمان شيلات ايران نيز به «شرق» گفت صيد كشتيهاي صنعتي در آبهاي جنوبي ايران بايد در عمق بالاي 200 متر باشد و يگان حفاظت سازمان شيلات ايران در صورت مشاهده تخلفات، با آنها برخورد خواهد كرد. صيادان آبهاي جنوبي مدتهاست به حضور كشتيهاي چيني در آبهاي جنوبي اعتراض دارند. فرياد صيادان محلي هيچگاه از سوی مسئولان سازمان شيلات ايران شنيده نشد. همواره اين سازمان درباره كشتيهاي صنعتي حاضر در آبهاي درياي عمان، اين جواب را تحويل رسانهها داده كه اين كشتيها قرار است فانوسماهيان را از عمق آبهاي ايران صيد كنند تا صنايع توليدكننده خوراك ماهي فعال
شوند؛ اما مشاهدههای مردم از محموله كشتيهاي صيادي چيز ديگري را نشان ميداد. بخش عمده صيد كشتيهايي كه گويا در اجاره ايران هستند، حامل ماهيان تجاري بود كه بايد به دست صيادان محلي صيد ميشد. سازمان شيلات ايران با وجود همه حرفوحديثها در زمينه واگذاري رانتي حق صيد كشتيهاي صيادي صنعتي و وجود ابهامات فراوان درباره نحوه قرارداد با مالكان اين كشتيها، هيچگاه جزئيات قراردادها را منتشر نكرد تا ابهامات مطرحشده دراينباره براي هميشه رفع شود. هنوز حرفوحديثها درباره نحوه فعاليت كشتيهاي چيني داغ بود كه مركز پژوهشهاي مجلس نیز گزارش داد اين كشتيها ذخاير آبهاي گرم جنوب ايران را به يغما بردهاند. در گزارش مركز پژوهشهاي مجلس آمده بود كه در صورت تداوم فعاليت كشتيهاي چيني تا سال 1400، نزديك به 46 هزار تُن ماهيان تجاري از سوي كشتيهاي چيني صيد ميشود و اين مسئله مشكلات معيشتي صيادان بومي را دوچندان ميكند. همچنين در اين گزارش آمده بود كه با توليد سههزارو 400 تن پودر ماهي از محموله اين كشتيها، از خروج 25 ميليارد تومان ارز براي واردات پودر ماهي جلوگيري شده است؛ درحاليكه در هر دوره صيد فانوسماهيان، 28 ميليارد
تومان يارانه سوخت به شناورهاي چيني اختصاص يافته است.
رد درخواست 20 مجوز جديد
كشمكشها بر سر تداوم فعاليت كشتيهاي صيد صنعتي (معروف به چيني)، سرانجام كار را به ورود سپاه به اين مسئله كشاند. علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، در گفتوگو با فارس از تشکیل بسیج دریایی خبر داد و گفت: دستور توقیف کشتیهای ترال در محدوده غیرمجاز را صادر کردهام. تنگسيري در بخشي از اين مصاحبه عنوان كرد: «بدون واسطه از آقای وزیر 20 مجوز برای مردم ابوموسی درخواست کردم و وزیر در پاسخ این خواسته من، گفت به دلیل ظرفیتنداشتن دریا، صدور مجوز ممکن نیست. در همان جلسه گفتم که کشتیهای چینی و خارجی صید ترال و کف انجام میدهند و هرچه هست را جمع میکنند و میبرند، اما اعطای 20 مجوز به مردمی که در جزیره هستند، امکان ندارد؟ با توجه به زمان خاص صید و تخمگذاری میگو و ماهیها، باید در صیدگاههای اطراف که تخمگذاری ماهی و میگو صورت میگیرد، صیادی ممنوع باشد».
او اضافه كرد: «صيد صنعتي بايد در اقيانوس هند صورت گيرد، اما اين اقدام در كنار صيادان محلي انجام ميشود. ازاینرو نیروی دریایی سپاه، آنها را توقیف کرده است. از همهجا تماس گرفتند و قول دادند در آبهای سرزمینی حضور نمییابند اما در سردخانههای شش کشتی توقیفشده، ماهیهایی که صید آنها مجاز نیست، موجود است و صید درخور توجهی انجام دادهاند. بعضی از این ماهیهای صیدشده این کشتیها، خوراک ماهیهای دیگر است که با صید گونههای یک ماهی، گونههای دیگر هم کم میشود».به اعتقاد فرمانده نيروي دريايي سپاه، از آنجا كه عده معدودي از صيد صنعتي سود ميبرند، بايد كشتيهاي صيد صنعتي به اقيانوس هند بروند. به همين دليل او دستور داده است در صورت مشاهده كشتيهاي صيادي در محدوده فعاليت صيادان محلي، اين كشتيها توقيف شوند.او يادآور شد: ما دنبال راهاندازی بسیج دریایی هستیم که خود مردم برای دریا امنیت ایجاد کنند و اگر جایی تخلفی صورت گرفت، با ما تماس بگیرند. در بحث بسیج دریایی، تدابيري براي ارائه کمک به خرید ماهی و ادوات صیادی نیز انديشيده شده است. تا جایی که لنجهای ما قادر هستند صید انجام دهند، نباید این کشتیها صید کنند.
درحالحاضر میگویند اين كشتيها ایرانی هستند که شکلشان را عوض کردهاند.
تنگسيري اعلام كرد كه در تماس با استاندار هم به او اطمينان داده است كه همراهياش خواهد كرد بنابراين استاندار مقابل اين تخلفات محكم بايستد. او ادامه داد: کشتیهای توقیفشده هرکدام 15 تا 40 تن ماهی صید کرده بودند و این برای ما قابل قبول نیست. اگر این کشتیها، فانوسماهیان را صید میکنند، نباید ماهیان دیگر را صید کنند.
يگان حفاظت شيلات به تخلفات رسيدگي ميكند
به نظر ميرسد كمكاري يگان حفاظت سازمان شيلات ايران زمينه تشكيل بسيج دريايي توسط سپاه را فراهم كرده باشد اما حسين حسيني مجري طرح صيد پايدار فانوسماهيان در گفتوگو با «شرق» تأكيد كرد: كشتيهاي صنعتي بايد در عمق صيد كنند و اين كشتيها در آبهاي كمعمق كه كشتيهاي سنتي صيد ميكنند و سطحزيان حضور دارند، فعاليت نميكنند.
او اضافه كرد: صيد در آبهاي عميق با قايق و لنج رخ نميدهد. كشتيهاي صنعتي نيز اقدام به صيد ماهيان اقتصادي نميكنند. روي همه شناورها ناظر مقيم مستقر است علاوه بر آن، اين كشتيها كنترل از راه دور دارند و به صورت آنلاين رصد ميشوند. اگر سيگنال كشتي از صيدگاه نيايد، تخلف است و يگان حراست از درياي سازمان شيلات ايران، بر فعاليت اين كشتيها نظارت دارد.حسيني درباره شايعات مطرحشده در زمينه انتقال محموله اين كشتيها به خارج از كشور، عنوان كرد: تخليه بار اين كشتيها در بندرهاي صيادي ايران انجام و به صورت كامل سرشماري ميشود. همه محموله در ايران تخليه ميشود. اگر صادراتي باشد از مبادي قانوني براي صادرات اقدام ميشود.او همچنين به ابهامات مطرحشده در زمينه مالكيت كشتيهاي چيني كه بنا بر روايت صيادان و مردم محلي متعلق به مديران مياني وزارت جهاد كشاورزي است، پاسخ روشني ارائه نكرد.مجري طرح صيد پايدار فانوسماهيان گفت: كشتيهاي صنعتي آبهاي جنوبي متعلق به بخش خصوصي ايران است. كمتر از 10 درصد اين كشتيها به صورت اجاره بلندمدت فعاليت ميكنند و بيش از 95 فروند از كشتيهاي صنعتي، كاملا ايراني هستند و هيچ قسطي نميدهند. در
ايران ساخته و توسط ايرانيان خريداري شدهاند. پرچم مبدأ آنها هم ايراني است. پرچم مثل پلاك است.
سوخت يارانهاي و صيد ضمني جاذبهاي براي كشتيهاي صنعتي
مسئولان سازمان شيلات ايران بار ديگر هم تأكيد كردند كه كشتيهاي چيني فقط بايد فانوسماهيان را صيد كنند و با تخلفات آنها برخورد خواهد شد. اما ارسلان قاسمي رئیس هیئتمدیره صندوق توسعه صادرات آبزیان در گفتوگو با «شرق» بيان كرد: سوخت يارانهاي و صيد ضمني كه همان ماهيان تجاري متعلق به صيادان جنوب است، مهمترين جاذبه براي حضور اين كشتيها در آبهاي ايران است. اگر اين جاذبه را حذف كنيم، خواهيم ديد كه چند فروند از 96 فروند كشتي صنعتي در آبهاي جنوب باقي خواهد ماند.او ادامه داد: صحت آمار ارائهشده در زمينه كشتيهاي با اجاره بلندمدت را قبول ندارم. بيش از اينكه كشتي دست ايرانيها باشد، دست چينيهاست. اين كشتيها از پرچم ايران استفاده ميكنند و يارانه سوخت ميگيرند. اگر شيلات امكان كنترل اين كشتيها را داشت، وزير جهاد كشاورزي در مجلس كارت زرد نميگرفت.به گفته قاسمي فيلمهايي كه ذوالقدر در صحن مجلس ارائه كرد، نشان ميداد كه اين كشتيها ماهيان اقتصادي را صيد ميكنند.