محمدرضا عارف:
اين دولت ائتلافي ما نيست
شرق: محمدرضا عارف، سرليست فهرست اميد و رئيس فراكسيون اصلاحطلبان، درباره رابطه اصلاحطلبان و دولت با سايت جماران گفتوگو كرده است. بخشهاي مهم اين گفتوگو را به شرح زير ميخوانيد.
* معتقدم در این زمینه بعضا کوتاهی کردیم، وظایف خود را انجام ندادیم.
* بعد از دو، سه ماه که از دولت اصلاحات گذشت، ستاد اقتصادی تشکیل شد و مشخصا آقای خاتمی در همه جلسات شرکت میکردند. همچنین متخصصان و اقتصاددانان همه جریانهای سیاسی هم در این جلسات حضور داشتند و بحث اقتصادی کشور به جریان به اصطلاح دومخردادیها یا اصلاحطلب محدود نشد. نتیجه این شد که برنامه سوم به مجلس که اکثریت آن راستگرا بودند، میرود و این برنامه با حداقل تغییر به تصویب میرسد. این برنامه تنها در دو مورد تغییر اساسی کرد که همین دو مورد بعدا گرفتارمان کرد؛ یکی در نرخ حاملهای انرژی بود که با وجود اینکه توافق کرده بودیم، با آن سیاسی برخورد شد. اگر به جای آن تغییر، اصلاح ساختار انجام گرفته بود، قطعا نتایج و دستاوردهای ارزشمندی داشت. مورد دیگر میزان پاداش پایان خدمت بود که مجلس به دولت تحمیل کرد و امروز باعث گرفتاری کشور است.
* در دولت اصلاحات سعی شد از ظرفیت اصلاحطلبان و اصولگرایان استفاده شود و به نظر من برنامه سوم چه در احکام و چه در اجرا یک برنامه اجماعی بود؛ بنابراین دولت اصلاحات موفق شد نرخ بیکاری را کاهش و رشد اقتصادی را افزایش دهد.
* در هشت سال آقای احمدینژاد کشور وارد یک تفکر پوپولیستی شد. عدهای از یک ارزش بتسازی میکردند که جریانی آمده که دغدغه آن عدالت اجتماعی و حکومت ارزشهاست.
* متأسفانه اشکال اصلی دولت آقای روحانی حرکت جزیرهای دولت است. من بارها به بزرگان دولت هم گفتم که تعجب میکنم لایحه دولت به مجلس میآید و وزیر در مجلس علیه آن صحبت میکند!
* امروز با مسئله اقتدار دولت روبهرو هستیم که من ریشه آن را بیشتر در درون دولت میبینم تا رقبا. البته نمیخواهم سهم رقبا را در این مسئله کم وانمود کنم.
* یکی از دلایل نوسانات نرخ ارز نبود انسجام درونی دولت است و ریشه اقتصادی دارد. انسجام دولت اصلاحات به گونهای بود که ارز تکنرخی شد. بسیاری گمان نمیکردند که بتوانیم این روند را ادامه دهیم؛ اما حتی دو، سه سال پس از دولت اصلاحات این سیاست ادامه پیدا کرد.
* اصلا بحث ائتلاف، بحث شورای نگهبان نیست. به طور کلی ائتلاف در دنیا رایج است. به دلایلی ممکن است در یک رویداد مهم ائتلاف کنیم. اگر ائتلاف کنیم، ائتلاف رسمی خواهد بود و کاملا میگوییم که چه میدهیم و چه میگیریم. امروز بحث جدی ما این است که جریان اصلاحات با حفظ هویت برای انتخابات مجلس ۹۸ به میدان میآید.
* امروز دولت، دولت ائتلافی ما نیست؛ اما دولتی است که با حمایت اصلاحات پیروز شده و اگر اصلاحطلبان از این دولت حمایت نمیکردند، امروز با شرایط دیگری روبهرو بودیم. ما سهمی نخواستیم و توقع غیرطبیعی هم نداشتیم. انتقادی که امروز به دولت داریم، انتقادی صمیمانه و مشفقانه در راستای اصلاح و عملکرد بهتر دولت است.
* من موبایل شخصی ندارم. شاید اگر موبایل داشتم، برای من هم (پیامک تهدیدآمیز) ارسال میشد.
* قطعا برای مخالفان و موافقان این معاهده (پالرمو) کشور و منافع ملی در اولویت است؛ بنابراین اگر شخصی در مجمع مخالف یا موافق این معاهده هست، نباید کوچکترین تهمتی به او بزنیم. انتظارمان این است که جامعه بهویژه کسانی که این پیامکها را میسازند و در اختیار دیگران میگذارند، توجه کنند که قطعا اعضای مجمع تحت تأثیر این حرکتها قرار نمیگیرند و مسئله آنها مسائل نظام و منافع ملی است.
* آقای موسویخوئینیها را همه میشناسند. ایشان یکی از شخصیتهای برجسته قبل و بعد از انقلاب و از چهرههای برجسته انقلاب بودند. نظراتی داشتند و بیان کردند. حق آقای موسویخوئینیها بود که نقطهنظرات خود را اعلام کنند. من گله دارم از دوستانی که بعد از اظهارات آقای موسویخوئینیها وارد این بحث شدند و حملاتی را به ایشان کردند. من نمیگویم که نباید درباره صحبتهای یکدیگر یا نظرات آقای موسویخوئینیها نقدی داشته باشیم؛ اما نقدهای تند و غیرمنصفانه را اصلا صلاح نمیدانم. این دوستان میتوانستند در فضایی خصوصی با آقای موسویخوئینیها صحبت کنند. ایشان هم جواب میدادند که چرا این مسائل را مطرح کردند.
شرق: محمدرضا عارف، سرليست فهرست اميد و رئيس فراكسيون اصلاحطلبان، درباره رابطه اصلاحطلبان و دولت با سايت جماران گفتوگو كرده است. بخشهاي مهم اين گفتوگو را به شرح زير ميخوانيد.
* معتقدم در این زمینه بعضا کوتاهی کردیم، وظایف خود را انجام ندادیم.
* بعد از دو، سه ماه که از دولت اصلاحات گذشت، ستاد اقتصادی تشکیل شد و مشخصا آقای خاتمی در همه جلسات شرکت میکردند. همچنین متخصصان و اقتصاددانان همه جریانهای سیاسی هم در این جلسات حضور داشتند و بحث اقتصادی کشور به جریان به اصطلاح دومخردادیها یا اصلاحطلب محدود نشد. نتیجه این شد که برنامه سوم به مجلس که اکثریت آن راستگرا بودند، میرود و این برنامه با حداقل تغییر به تصویب میرسد. این برنامه تنها در دو مورد تغییر اساسی کرد که همین دو مورد بعدا گرفتارمان کرد؛ یکی در نرخ حاملهای انرژی بود که با وجود اینکه توافق کرده بودیم، با آن سیاسی برخورد شد. اگر به جای آن تغییر، اصلاح ساختار انجام گرفته بود، قطعا نتایج و دستاوردهای ارزشمندی داشت. مورد دیگر میزان پاداش پایان خدمت بود که مجلس به دولت تحمیل کرد و امروز باعث گرفتاری کشور است.
* در دولت اصلاحات سعی شد از ظرفیت اصلاحطلبان و اصولگرایان استفاده شود و به نظر من برنامه سوم چه در احکام و چه در اجرا یک برنامه اجماعی بود؛ بنابراین دولت اصلاحات موفق شد نرخ بیکاری را کاهش و رشد اقتصادی را افزایش دهد.
* در هشت سال آقای احمدینژاد کشور وارد یک تفکر پوپولیستی شد. عدهای از یک ارزش بتسازی میکردند که جریانی آمده که دغدغه آن عدالت اجتماعی و حکومت ارزشهاست.
* متأسفانه اشکال اصلی دولت آقای روحانی حرکت جزیرهای دولت است. من بارها به بزرگان دولت هم گفتم که تعجب میکنم لایحه دولت به مجلس میآید و وزیر در مجلس علیه آن صحبت میکند!
* امروز با مسئله اقتدار دولت روبهرو هستیم که من ریشه آن را بیشتر در درون دولت میبینم تا رقبا. البته نمیخواهم سهم رقبا را در این مسئله کم وانمود کنم.
* یکی از دلایل نوسانات نرخ ارز نبود انسجام درونی دولت است و ریشه اقتصادی دارد. انسجام دولت اصلاحات به گونهای بود که ارز تکنرخی شد. بسیاری گمان نمیکردند که بتوانیم این روند را ادامه دهیم؛ اما حتی دو، سه سال پس از دولت اصلاحات این سیاست ادامه پیدا کرد.
* اصلا بحث ائتلاف، بحث شورای نگهبان نیست. به طور کلی ائتلاف در دنیا رایج است. به دلایلی ممکن است در یک رویداد مهم ائتلاف کنیم. اگر ائتلاف کنیم، ائتلاف رسمی خواهد بود و کاملا میگوییم که چه میدهیم و چه میگیریم. امروز بحث جدی ما این است که جریان اصلاحات با حفظ هویت برای انتخابات مجلس ۹۸ به میدان میآید.
* امروز دولت، دولت ائتلافی ما نیست؛ اما دولتی است که با حمایت اصلاحات پیروز شده و اگر اصلاحطلبان از این دولت حمایت نمیکردند، امروز با شرایط دیگری روبهرو بودیم. ما سهمی نخواستیم و توقع غیرطبیعی هم نداشتیم. انتقادی که امروز به دولت داریم، انتقادی صمیمانه و مشفقانه در راستای اصلاح و عملکرد بهتر دولت است.
* من موبایل شخصی ندارم. شاید اگر موبایل داشتم، برای من هم (پیامک تهدیدآمیز) ارسال میشد.
* قطعا برای مخالفان و موافقان این معاهده (پالرمو) کشور و منافع ملی در اولویت است؛ بنابراین اگر شخصی در مجمع مخالف یا موافق این معاهده هست، نباید کوچکترین تهمتی به او بزنیم. انتظارمان این است که جامعه بهویژه کسانی که این پیامکها را میسازند و در اختیار دیگران میگذارند، توجه کنند که قطعا اعضای مجمع تحت تأثیر این حرکتها قرار نمیگیرند و مسئله آنها مسائل نظام و منافع ملی است.
* آقای موسویخوئینیها را همه میشناسند. ایشان یکی از شخصیتهای برجسته قبل و بعد از انقلاب و از چهرههای برجسته انقلاب بودند. نظراتی داشتند و بیان کردند. حق آقای موسویخوئینیها بود که نقطهنظرات خود را اعلام کنند. من گله دارم از دوستانی که بعد از اظهارات آقای موسویخوئینیها وارد این بحث شدند و حملاتی را به ایشان کردند. من نمیگویم که نباید درباره صحبتهای یکدیگر یا نظرات آقای موسویخوئینیها نقدی داشته باشیم؛ اما نقدهای تند و غیرمنصفانه را اصلا صلاح نمیدانم. این دوستان میتوانستند در فضایی خصوصی با آقای موسویخوئینیها صحبت کنند. ایشان هم جواب میدادند که چرا این مسائل را مطرح کردند.