|

حميرا ريگي: موفقيتم حاصل خرد جمعي است

سفیری که خط‌شکن‌ شد

فرانک آرتا

مراسم نکوداشت حميرا ريگي، نخستين زن سفير اهل استان سيستان‌وبلوچستان، شامگاه گذشته 29 بهمن ماه در ايوان شمس با حضور شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي برگزار شد. حميرا ريگي، چندي‌پيش از سوي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان به سمت سفير جمهوري اسلامي ايران در کشور برونئي منصوب شده بود. او قرار است تا پايان هفته ايران را به مقصد برونئي ترک کند.
در اين مراسم افرادي همچون عباس عراقچي، علي يونسي، معصومه ابتکار، محمود دعايي، سید‌محمود حسینی، مهدي رحمانيان، مهناز فشار، پوري بنايي، نسرين بهجتي، حسين ريگي، ولي‌الله شجاع‌پوريان، عليم يارمحمدي، مينو خالقي، شهربانو اماني و... حضور داشتند.
نخستين سخنران اين مراسم، سيدمحمود حسيني، استاندار سيستان‌وبلوچستان در دوره اول «دولت اصلاحات»، عنوان کرد: «امروز همه در اينجا براي نکوداشت يکي از فرزندان سيستان‌وبلوچستان و بزرگداشت يک خطه حساس و مهم از کشورمان جمع شدند. البته با توجه به حوادثي که در اين روزها اتفاق افتاد، حادثه غم‌بار حمله انتحاري به مرزبانان وطن در جاده خاش- زاهدان همه مردم ايران را نگران و عزادار کرد و من به سهم خودم به همه ايرانيان تسليت مي‌گويم».
او تصريح کرد: «بايد آگاهانه بتوانيم اين حادثه را درست تحليل کنيم تا مبادا پيام اشتباهي به جامعه منعکس شود. چون مردم استان سيستان‌وبلوچستان در طول تاريخ و همه ادوار، همواره از مرزهاي پرماجراي شرق و جنوب شرق پاسداري کرده‌‌اند و بايد مردم ايران قدردان آنها باشند. بنابراين بايد اين حادثه را ريشه‌يابي و زمينه‌هاي بروز و رشد اين افکار را از کساني که طراحي کردند و قصد دارند سازمان و مرام داعشي را به خطه بکشانند، شناسايي کرد».
حسيني ادامه داد: «استان سيستان‌وبلوچستان با تمامي تأكيد در توسعه، به دليل تحليل غلطي که در گذشته بوده و با توجه به دوردست‌بودن، سرمايه‌هاي عظيمي دارد. يکي از اين سرمايه‌ها که بايد به طور جدي به آن توجه شود، سرمايه انساني است. سرمايه انساني استان وقتي بروز مي‌کند که زمينه‌سازي شده و ميدان براي آن فراهم شود».
سپس گفت:«خانم ريگي با مسئوليت‌هايي كه عهده‌دار بودند، نشان دادند که علاوه بر توانايي‌هاي روحي، ايمان قوي به کار و تبحر مديريتي، مي‌توانند الگويي براي زنان کشور باشند. ايشان مدتي قبل با وجودي که تصادف کرده بود و در دوره نقاهت قرار داشت، اما بازهم از پروژه‌ها بازديد مي‌کرد و با مردم ديدار داشت و اين براي من بسيار انگيزه‌بخش بود».
در ادامه اين مراسم، نسرين بهجتي، شاعر و نويسنده بلوچ، پشت تريبون رفت. اين نويسنده تاکنون پنج کتاب منتشر کرده است. شعرهاي «لين زت بلوچ» او تاکنون به زبان‌هاي انگليسي، فرانسه و آلماني ترجمه شده و ترانه‌هاي اخير «سيمين غانم» از سروده‌هاي او است. بهجتي با خواندن دو شعر، از حميرا ريگي به عنوان بي‌همتاترين زن اين سرزمين و سفير صلح و دوستي نام برد.
همچنين معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور، در اين مراسم سخنراني کرد و گفت: «در دوره دولت تدبير و اميد، استان سيستان‌وبلوچستان در چند موضوع پيشگام بوده و شايد چشمگيرترين نکته به گواه آمار به دور از هرگونه اغراق، تحول عظيمي است که انتصاب زنان در حوزه‌هاي مختلف است و زنان توانمندي مانند خانم ريگي در معاونت استانداري‌ها، اداره‌هاي کل و ساير حوزه‌ها منصوب شدند و رتبه استان سيستان‌وبلوچستان در اين رابطه اول است».
او افزود: «بايد از استاندار سابق و فعلي و همچنين نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي و بيش از همه از مردم شريف و عزيز سيستان‌وبلوچستان تشکر کنم که باعث شدند چنين تحولات مثبتي در استان اتفاق افتد و زناني نظير حميرا ريگي، مسئوليت‌هاي ملي به دست آورند. اين تحول بسيار اميدبخش و بنيادين است که جنبه ويتريني و تزئيني ندارد و نشان‌دهنده اين است که ما سرمايه‌هاي عظيمي در بين زنان و مردان در کشور خود داريم که اگر فرصت قائل شويم، اين سرمايه‌ها مي‌توانند تحولات بزرگي براي جامعه ما به وجود آورند».
ابتکار افزود: «يکي از ويژگي‌هاي مديريت خانم ريگي که از ويژگي‌هاي مديريت زنان است و مردان هم به اهميت آن پي بردند، استفاده از هوش عاطفي و مديريت الهام‌بخش است. خانم ريگي با جلب مشارکت مردم و روابط عمومي قوي‌اي که داشته، در حل و فصل مناسبات بسيار هوشمندانه و با بهره‌گيري از همان هوش عاطفي عمل كرده است».
عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه هم در ابتدا به مزاح گفت: «خوش به حال خانم ريگي! چون تا‌به‌حال در وزارت امور خارجه چنين مراسم تجليلي از من نشده است». او ادامه داد: «اميدوارم سفير ايران در برونئي همان‌طور که در سال‌های گذشته نمونه يک خانم موفق در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي بودند، در عرصه بين‌المللي هم الگويي براي جامعه و بقيه سفرا شوند. ما خانم‌هايي که به نمايندگي از مردم بزرگ ايران در سمت نمايندگي حضور داشته و نماينده شايسته مردم ايران باشند، کم داشتيم و خوشحاليم که ريگي به‌عنوان دومين سفير اعزام مي‌شود و ان‌شاءالله براي بقيه خانم‌ها هم راه‌گشا باشد. از همين‌جا به سرکار خانم ريگي و مردم گرم استان سيستان‌و‌بلوچستان و به خودمان در وزارت امور خارجه به خاطر انتصاب ايشان به‌عنوان سفير کشور برونئي تبريک مي‌گويم. باعث افتخار ما در وزارت امور خارجه است که از چنين همکاري در وزارت امور خارجه بهره‌مند شديم و اميدواريم همان‌طور که در طول سال‌های گذشته نمونه يک خانم موفق در عرصه اجتماعي و سياسي بودند، در عرصه بين‌المللي نيز همين‌گونه باشند و الگويي براي ساير زنان باشند».
همچنين علي اوسط‌هاشمي، استاندار سابق استان سيستان‌و‌بلوچستان، نيز به‌عنوان يکي ديگر از سخنرانان اين مراسم گفت: «سيستان‌و‌بلوچستان با برخورداري از يک‌پنجم مرزهاي خشکي و آبي کشور، در هيچ برهه‌اي نقطه آزار و زحمت براي کشور نبوده؛ بلکه همواره زحمت توليد امنيت براي کشور را نيز عهده‌دار بوده. اين استان هم‌جوار کشورهايي نظير پاکستان و افغانستان است که هنوز حاکميت در آنجا به گونه‌اي توسعه پيدا نکرده که قادر به تأمين امنيت باشد؛ بنابراین همه بايد تريبوني براي استان باشيم که با وجود فاصله‌اش از حيث توسعه و پيشرفت با ساير نقاط کشور، همه در آن با نگاهي مسئولانه و مالکانه در راستای دفاع از کيان ايران بزرگ آماده هستند».
او افزود: «دولت در نوع نگاه به نقش زن پيشتازي دارد؛ چرا‌که بر اين باوريم که توسعه منهاي زن در هر نقطه از کشور و جهان امري محال است. توسعه به صرف مردمحوري قطعا حاصل نشده و نخواهد شد. بايد انسان را محور توسعه بدانيم. اين نگاه توليد ارزش و يک نوع ارزش‌گذاري بر حرکت دولت و نگاه ظريف آقاي ظريف به‌عنوان وزير امور خارجه است که به سمتي روي آورده تا نمايندگاني را از جامعه ايران و از جنس زن براي نمايندگي نظام در گوشه‌اي از دنيا مأموريت دهد. اين براي دنيا پيام دارد و آغاز مبارکي است که همه ما بايد به آن بينديشيم و به نظر مي‌رسد که فاصله تا آن مرحله از نگاهي که عدالت و درخشش را به نمايش بگذارد، زياد است. عدالت در نوع نگاه به اقوام، در نوع نگاه به جنسيت و نوع نگاه به کثرت مهم است تا توسعه در کشور محقق شود».
در ادامه مراسم از مهدي رحمانيان، مديرمسئول روزنامه «شرق» به دليل پوشش مکرر اخبار استان سيستان‌و‌بلوچستان در اين روزنامه تقدير شد.
رحمانيان در سخنان کوتاهي عنوان کرد: «ايران، بوم بزرگ ما است و خانم حميرا ريگي هم نماينده ايران هستند. او نشان داد که اگر فرصت‌ها، هم براي زنان و هم براي مردان اين سرزمين فراهم شود، شايستگي اين را دارند تا توانايي خود را نشان دهند».
محمدهادي ايازي، معاون اسبق شهرداري تهران، هم عنوان کرد: «من چهار سال قبل زماني که آقاي علي اوسط‌هاشمي استاندار بودند، از شهرهاي مختلف سيستان‌و‌بلوچستان بازديد داشتم، سرکار خانم ريگي در ميان ساير فرمانداران بسيار فعال بودند و هيچ مجموعه‌اي باقي نماند که ايشان ما را براي بازديد به آنجا نبرده باشد. امروز نيز خوشحالم که خانمي براي نمايندگي جمهوري اسلامي در يکي از کشورها انتخاب شده که هم جوان، هم بلوچ و هم اهل تسنن است و از اين نظر بايد به دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي تبريک گفت. ان‌شاءالله همان‌طور که سرکار خانم ريگي در عرصه داخلي موفق بودند، در عرصه بين‌المللي نيز شاهد توفيقات ايشان باشيم».
مهناز افشار هم به‌عنوان يکي از هنرمندان حاضر در اين مراسم، در سخناني گفت: «بسيار خوشحالم که امشب اينجا حضور دارم. قبل از هر چيز لازم مي‌دانم که انزجار خود را از ترور و تروريسم اعلام و خدمت تمام خانواده‌هاي عزادار تسليت عرض کنم. من خودم عضو خانواده شهدا هستم. عموي من جانباز بودند و چند سال پيش به رحمت خدا رفتند؛ بنابراين ما همه مديون شهدا هستيم و من براي اين بزرگواران احترام زيادي قائل هستم. خوشحالم بابت دياري اينجا هستم که به آن تعصب داريم. خوشحالم که يک زن از محروم‌ترين مناطق ايران به مدارج عالي رسيده و براي شخص خانم ريگي نيز خوشحالم. شايد اينجا وقت مناسبي براي انتقادها و بيان وعده‌ها نيست؛ اما ما امشب براي شما اينجا هستيم و من نيز براي شخص شما اينجا آمده‌ام؛ زني که با تکيه بر شايستگي‌هاي خود به اينجا رسيده و نماينده تمام زناني است که در ساختار اجرائي و قدرت کشور انجام وظيفه مي‌کنند و حتي نماينده زناني با انبوهي از مشکلات هستيد که با محدوديت‌هايي مانند تبعيض‌هاي جنسيتي، سهميه‌بندي در دانشگاه و استخدام، ورود به ورزشگاه‌ها و خيابان‌ها مواجه هستند. شما براي ما مي‌توانيد نماد يک زن موفق باشيد».
او ادامه داد: «همچنين بايد بگويم شما از جايي مي‌آييد که به‌ناحق در محدوديت و محروميت نگه داشته شده و به جاي رسيدگي به اين محروميت‌ها و مشکل آب و نان مردمش، گاهي تصاويري مي‌سازيم تا سهم‌مان را از محروميت آن مردم فراموش کنيم. اميدوارم روزي برسد که به سيستان‌و‌بلوچستان نگاه جدي‌تری کنيم و آن را جزئي از ايران بدانيم».
ابراهيم طاهرخاني ديگر سخنران اين مراسم بود که متني را در حمايت از زنان اين مرز و بوم قرائت کرد.
فداحسين مالکي هم سخنران ديگر اين مراسم بود که در بخشي از سخنان خود بيان کرد: «از زمان مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، ايشان به نوعي سهميه‌اي براي رئيس‌جمهور و رؤساي جمهور بعد از خودش تعيين کرد که تعدادي از افراد بتوانند از بدنه دولت و با دستور رئيس‌جمهور سفير شوند. اما اتفاقي که در مورد خانم ريگي و آن هم در اين دولت افتاد، اين بود که ايشان در درون دولت نبود، بلکه تنها به عنوان يک فرماندار انتخاب شده بود. ولي توانمندي‌ها و ظرفيت‌هايي که نشان داد، باعث شد دولت ايشان را به عنوان سفير انتخاب کند».
فريبا نظري‌پورکيايي، مشاور وزير کشور در امور زنان و خانواده، نيز در سخناني از مقام و توانمندي‌هاي حميرا ريگي تقدير کرد.
زهرا اربابي، معاون استاندار سيستان‌وبلوچستان، هم از دستاوردها و سرمايه‌هاي انساني استان سيستان‌وبلوچستان سخن گفت و از دولت تدبير و اميد به دليل به‌کارگيري زنان و مردان توانمند استان تشکر کرد.
مهندس موهبتي، استاندار سيستان‌وبلوچستان هم در سخناني ضمن تسليت بابت شهادت شهداي حادثه تروريستي اخير در اين استان گفت: «آرزو مي‌کنيم ريشه اين ظلمي که به مردم سيستان‌وبلوچستان شده، خشکانده شود. البته اتفاقاتي در ديروز و امروز افتاد که قطعا حاصل خون آن شهيدان است و اميدواريم در ادامه نيز اتفاقات بهتري بيفتد و مردم ايران را خوشحال کند. روزي که خانم ريگي در سال 79 بخشدار شدند، خيلي‌ها باور نداشتند يک زن بتواند بخشدار شود و اگر موفقيتي براي خانم ريگي حاصل شده، با حمايت همسر ايشان بوده است».
او ادامه داد: «امروز بيش از چندصد خانم در استان عضو شورا هستند و شهردار خانم داريم. در زماني که آقاي علي اوسط‌هاشمي استاندار بودند، معاون استاندار، شهردار و فرماندار و 60 مدير زن در استان خدمت مي‌کردند و اميدواريم اين بستر در آينده نيز فراهم شود که انسان‌ها بتوانند به دور از جنسيت، قوميت و مذهب، متناسب با توانمندي‌هايي که دارند، فعاليت کنند».
همچنين در اين مراسم از پوري بنايي، بازيگر باسابقه سينماي ايران و نرگس آبيار، کارگردان فيلم «شبي كه ماه کامل شد» تقدير و هديه‌اي هم به رسم يادبود به آنها اهدا شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي يونسي، دستيار ويژه قبلي رئيس‌جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي، نيز اظهار کرد :«وقتي آقاي رئيس‌جمهور مسئوليت امور اقوام را به من واگذار کرد، من به اولين کسي که مراجعه کردم، آقاي ظريف بود و از ايشان خواهش کردم براي رفع تبعيض‌هاي تحقيرآميزي که در کشور ما هست، بايد شجاعانه تخيلات و توهمات را از بين برده و انتصابات مهمي در همه عرصه‌ها داشته باشند».
او ادامه داد: «من از آقاي ظريف قول گرفتم که پنج نفر از زنان اقوام و مذاهب را سفير کند. اما تاکنون تنها به دو نفر اين جايگاه را داده و اکنون که در خدمت شما هستم، بنابر دستور رئيس‌جمهور جمعيت زيادي را به وزارت امور خارجه معرفي کرديم و اميدواريم در دو سال آينده، اقدامات بيشتري در اين راستا انجام شود. بايد از استاندار سابق آقاي علي اوسط‌هاشمي هم تشکر کنم که در سيستان‌وبلوچستان اين سد را شکستند تا ديگران بتوانند بهتر عمل کنند. از خانم ريگي به خاطر شايستگي‌هايي که در سمت مهم فرمانداري داشتند و الان هم تبديل به نماينده همه مردم و بانوان ايران در کشور برونئي شده‌اند، تشکر مي‌کنم».
حميرا ريگي نيز در پايان اين مراسم ضمن اظهار خوشحالي و تشکر عنوان کرد: «صادقانه بگويم که اگر توفيقي در تمام طول خدمتم حاصل شده، منحصر به شخص نيست. امروز بسياري از اساتيد در اين مراسم که خود آغازگر تحول در استان سيستان‌و‌بلوچستان بوده و زمينه‌ساز حضور اقوام و مذاهب اسلامي در سطح ملي بودند، من را مورد لطف قرار دادند. اما اگر توفيقي به دست آمده، منحصر به شخص حميرا ريگي نبوده، بلکه حاصل خرد جمعي و حمايت‌هاي همه‌جانبه همه ارکان نظام جمهوري اسلامي و پشتيباني بي‌دريغ مردم بوده که تنها در مردم سيستان‌وبلوچستان خلاصه نمي‌شود. اميدوارم سفير شايسته‌اي براي کشورمان باشم».

مراسم نکوداشت حميرا ريگي، نخستين زن سفير اهل استان سيستان‌وبلوچستان، شامگاه گذشته 29 بهمن ماه در ايوان شمس با حضور شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي برگزار شد. حميرا ريگي، چندي‌پيش از سوي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان به سمت سفير جمهوري اسلامي ايران در کشور برونئي منصوب شده بود. او قرار است تا پايان هفته ايران را به مقصد برونئي ترک کند.
در اين مراسم افرادي همچون عباس عراقچي، علي يونسي، معصومه ابتکار، محمود دعايي، سید‌محمود حسینی، مهدي رحمانيان، مهناز فشار، پوري بنايي، نسرين بهجتي، حسين ريگي، ولي‌الله شجاع‌پوريان، عليم يارمحمدي، مينو خالقي، شهربانو اماني و... حضور داشتند.
نخستين سخنران اين مراسم، سيدمحمود حسيني، استاندار سيستان‌وبلوچستان در دوره اول «دولت اصلاحات»، عنوان کرد: «امروز همه در اينجا براي نکوداشت يکي از فرزندان سيستان‌وبلوچستان و بزرگداشت يک خطه حساس و مهم از کشورمان جمع شدند. البته با توجه به حوادثي که در اين روزها اتفاق افتاد، حادثه غم‌بار حمله انتحاري به مرزبانان وطن در جاده خاش- زاهدان همه مردم ايران را نگران و عزادار کرد و من به سهم خودم به همه ايرانيان تسليت مي‌گويم».
او تصريح کرد: «بايد آگاهانه بتوانيم اين حادثه را درست تحليل کنيم تا مبادا پيام اشتباهي به جامعه منعکس شود. چون مردم استان سيستان‌وبلوچستان در طول تاريخ و همه ادوار، همواره از مرزهاي پرماجراي شرق و جنوب شرق پاسداري کرده‌‌اند و بايد مردم ايران قدردان آنها باشند. بنابراين بايد اين حادثه را ريشه‌يابي و زمينه‌هاي بروز و رشد اين افکار را از کساني که طراحي کردند و قصد دارند سازمان و مرام داعشي را به خطه بکشانند، شناسايي کرد».
حسيني ادامه داد: «استان سيستان‌وبلوچستان با تمامي تأكيد در توسعه، به دليل تحليل غلطي که در گذشته بوده و با توجه به دوردست‌بودن، سرمايه‌هاي عظيمي دارد. يکي از اين سرمايه‌ها که بايد به طور جدي به آن توجه شود، سرمايه انساني است. سرمايه انساني استان وقتي بروز مي‌کند که زمينه‌سازي شده و ميدان براي آن فراهم شود».
سپس گفت:«خانم ريگي با مسئوليت‌هايي كه عهده‌دار بودند، نشان دادند که علاوه بر توانايي‌هاي روحي، ايمان قوي به کار و تبحر مديريتي، مي‌توانند الگويي براي زنان کشور باشند. ايشان مدتي قبل با وجودي که تصادف کرده بود و در دوره نقاهت قرار داشت، اما بازهم از پروژه‌ها بازديد مي‌کرد و با مردم ديدار داشت و اين براي من بسيار انگيزه‌بخش بود».
در ادامه اين مراسم، نسرين بهجتي، شاعر و نويسنده بلوچ، پشت تريبون رفت. اين نويسنده تاکنون پنج کتاب منتشر کرده است. شعرهاي «لين زت بلوچ» او تاکنون به زبان‌هاي انگليسي، فرانسه و آلماني ترجمه شده و ترانه‌هاي اخير «سيمين غانم» از سروده‌هاي او است. بهجتي با خواندن دو شعر، از حميرا ريگي به عنوان بي‌همتاترين زن اين سرزمين و سفير صلح و دوستي نام برد.
همچنين معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور، در اين مراسم سخنراني کرد و گفت: «در دوره دولت تدبير و اميد، استان سيستان‌وبلوچستان در چند موضوع پيشگام بوده و شايد چشمگيرترين نکته به گواه آمار به دور از هرگونه اغراق، تحول عظيمي است که انتصاب زنان در حوزه‌هاي مختلف است و زنان توانمندي مانند خانم ريگي در معاونت استانداري‌ها، اداره‌هاي کل و ساير حوزه‌ها منصوب شدند و رتبه استان سيستان‌وبلوچستان در اين رابطه اول است».
او افزود: «بايد از استاندار سابق و فعلي و همچنين نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي و بيش از همه از مردم شريف و عزيز سيستان‌وبلوچستان تشکر کنم که باعث شدند چنين تحولات مثبتي در استان اتفاق افتد و زناني نظير حميرا ريگي، مسئوليت‌هاي ملي به دست آورند. اين تحول بسيار اميدبخش و بنيادين است که جنبه ويتريني و تزئيني ندارد و نشان‌دهنده اين است که ما سرمايه‌هاي عظيمي در بين زنان و مردان در کشور خود داريم که اگر فرصت قائل شويم، اين سرمايه‌ها مي‌توانند تحولات بزرگي براي جامعه ما به وجود آورند».
ابتکار افزود: «يکي از ويژگي‌هاي مديريت خانم ريگي که از ويژگي‌هاي مديريت زنان است و مردان هم به اهميت آن پي بردند، استفاده از هوش عاطفي و مديريت الهام‌بخش است. خانم ريگي با جلب مشارکت مردم و روابط عمومي قوي‌اي که داشته، در حل و فصل مناسبات بسيار هوشمندانه و با بهره‌گيري از همان هوش عاطفي عمل كرده است».
عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه هم در ابتدا به مزاح گفت: «خوش به حال خانم ريگي! چون تا‌به‌حال در وزارت امور خارجه چنين مراسم تجليلي از من نشده است». او ادامه داد: «اميدوارم سفير ايران در برونئي همان‌طور که در سال‌های گذشته نمونه يک خانم موفق در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي بودند، در عرصه بين‌المللي هم الگويي براي جامعه و بقيه سفرا شوند. ما خانم‌هايي که به نمايندگي از مردم بزرگ ايران در سمت نمايندگي حضور داشته و نماينده شايسته مردم ايران باشند، کم داشتيم و خوشحاليم که ريگي به‌عنوان دومين سفير اعزام مي‌شود و ان‌شاءالله براي بقيه خانم‌ها هم راه‌گشا باشد. از همين‌جا به سرکار خانم ريگي و مردم گرم استان سيستان‌و‌بلوچستان و به خودمان در وزارت امور خارجه به خاطر انتصاب ايشان به‌عنوان سفير کشور برونئي تبريک مي‌گويم. باعث افتخار ما در وزارت امور خارجه است که از چنين همکاري در وزارت امور خارجه بهره‌مند شديم و اميدواريم همان‌طور که در طول سال‌های گذشته نمونه يک خانم موفق در عرصه اجتماعي و سياسي بودند، در عرصه بين‌المللي نيز همين‌گونه باشند و الگويي براي ساير زنان باشند».
همچنين علي اوسط‌هاشمي، استاندار سابق استان سيستان‌و‌بلوچستان، نيز به‌عنوان يکي ديگر از سخنرانان اين مراسم گفت: «سيستان‌و‌بلوچستان با برخورداري از يک‌پنجم مرزهاي خشکي و آبي کشور، در هيچ برهه‌اي نقطه آزار و زحمت براي کشور نبوده؛ بلکه همواره زحمت توليد امنيت براي کشور را نيز عهده‌دار بوده. اين استان هم‌جوار کشورهايي نظير پاکستان و افغانستان است که هنوز حاکميت در آنجا به گونه‌اي توسعه پيدا نکرده که قادر به تأمين امنيت باشد؛ بنابراین همه بايد تريبوني براي استان باشيم که با وجود فاصله‌اش از حيث توسعه و پيشرفت با ساير نقاط کشور، همه در آن با نگاهي مسئولانه و مالکانه در راستای دفاع از کيان ايران بزرگ آماده هستند».
او افزود: «دولت در نوع نگاه به نقش زن پيشتازي دارد؛ چرا‌که بر اين باوريم که توسعه منهاي زن در هر نقطه از کشور و جهان امري محال است. توسعه به صرف مردمحوري قطعا حاصل نشده و نخواهد شد. بايد انسان را محور توسعه بدانيم. اين نگاه توليد ارزش و يک نوع ارزش‌گذاري بر حرکت دولت و نگاه ظريف آقاي ظريف به‌عنوان وزير امور خارجه است که به سمتي روي آورده تا نمايندگاني را از جامعه ايران و از جنس زن براي نمايندگي نظام در گوشه‌اي از دنيا مأموريت دهد. اين براي دنيا پيام دارد و آغاز مبارکي است که همه ما بايد به آن بينديشيم و به نظر مي‌رسد که فاصله تا آن مرحله از نگاهي که عدالت و درخشش را به نمايش بگذارد، زياد است. عدالت در نوع نگاه به اقوام، در نوع نگاه به جنسيت و نوع نگاه به کثرت مهم است تا توسعه در کشور محقق شود».
در ادامه مراسم از مهدي رحمانيان، مديرمسئول روزنامه «شرق» به دليل پوشش مکرر اخبار استان سيستان‌و‌بلوچستان در اين روزنامه تقدير شد.
رحمانيان در سخنان کوتاهي عنوان کرد: «ايران، بوم بزرگ ما است و خانم حميرا ريگي هم نماينده ايران هستند. او نشان داد که اگر فرصت‌ها، هم براي زنان و هم براي مردان اين سرزمين فراهم شود، شايستگي اين را دارند تا توانايي خود را نشان دهند».
محمدهادي ايازي، معاون اسبق شهرداري تهران، هم عنوان کرد: «من چهار سال قبل زماني که آقاي علي اوسط‌هاشمي استاندار بودند، از شهرهاي مختلف سيستان‌و‌بلوچستان بازديد داشتم، سرکار خانم ريگي در ميان ساير فرمانداران بسيار فعال بودند و هيچ مجموعه‌اي باقي نماند که ايشان ما را براي بازديد به آنجا نبرده باشد. امروز نيز خوشحالم که خانمي براي نمايندگي جمهوري اسلامي در يکي از کشورها انتخاب شده که هم جوان، هم بلوچ و هم اهل تسنن است و از اين نظر بايد به دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي تبريک گفت. ان‌شاءالله همان‌طور که سرکار خانم ريگي در عرصه داخلي موفق بودند، در عرصه بين‌المللي نيز شاهد توفيقات ايشان باشيم».
مهناز افشار هم به‌عنوان يکي از هنرمندان حاضر در اين مراسم، در سخناني گفت: «بسيار خوشحالم که امشب اينجا حضور دارم. قبل از هر چيز لازم مي‌دانم که انزجار خود را از ترور و تروريسم اعلام و خدمت تمام خانواده‌هاي عزادار تسليت عرض کنم. من خودم عضو خانواده شهدا هستم. عموي من جانباز بودند و چند سال پيش به رحمت خدا رفتند؛ بنابراين ما همه مديون شهدا هستيم و من براي اين بزرگواران احترام زيادي قائل هستم. خوشحالم بابت دياري اينجا هستم که به آن تعصب داريم. خوشحالم که يک زن از محروم‌ترين مناطق ايران به مدارج عالي رسيده و براي شخص خانم ريگي نيز خوشحالم. شايد اينجا وقت مناسبي براي انتقادها و بيان وعده‌ها نيست؛ اما ما امشب براي شما اينجا هستيم و من نيز براي شخص شما اينجا آمده‌ام؛ زني که با تکيه بر شايستگي‌هاي خود به اينجا رسيده و نماينده تمام زناني است که در ساختار اجرائي و قدرت کشور انجام وظيفه مي‌کنند و حتي نماينده زناني با انبوهي از مشکلات هستيد که با محدوديت‌هايي مانند تبعيض‌هاي جنسيتي، سهميه‌بندي در دانشگاه و استخدام، ورود به ورزشگاه‌ها و خيابان‌ها مواجه هستند. شما براي ما مي‌توانيد نماد يک زن موفق باشيد».
او ادامه داد: «همچنين بايد بگويم شما از جايي مي‌آييد که به‌ناحق در محدوديت و محروميت نگه داشته شده و به جاي رسيدگي به اين محروميت‌ها و مشکل آب و نان مردمش، گاهي تصاويري مي‌سازيم تا سهم‌مان را از محروميت آن مردم فراموش کنيم. اميدوارم روزي برسد که به سيستان‌و‌بلوچستان نگاه جدي‌تری کنيم و آن را جزئي از ايران بدانيم».
ابراهيم طاهرخاني ديگر سخنران اين مراسم بود که متني را در حمايت از زنان اين مرز و بوم قرائت کرد.
فداحسين مالکي هم سخنران ديگر اين مراسم بود که در بخشي از سخنان خود بيان کرد: «از زمان مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، ايشان به نوعي سهميه‌اي براي رئيس‌جمهور و رؤساي جمهور بعد از خودش تعيين کرد که تعدادي از افراد بتوانند از بدنه دولت و با دستور رئيس‌جمهور سفير شوند. اما اتفاقي که در مورد خانم ريگي و آن هم در اين دولت افتاد، اين بود که ايشان در درون دولت نبود، بلکه تنها به عنوان يک فرماندار انتخاب شده بود. ولي توانمندي‌ها و ظرفيت‌هايي که نشان داد، باعث شد دولت ايشان را به عنوان سفير انتخاب کند».
فريبا نظري‌پورکيايي، مشاور وزير کشور در امور زنان و خانواده، نيز در سخناني از مقام و توانمندي‌هاي حميرا ريگي تقدير کرد.
زهرا اربابي، معاون استاندار سيستان‌وبلوچستان، هم از دستاوردها و سرمايه‌هاي انساني استان سيستان‌وبلوچستان سخن گفت و از دولت تدبير و اميد به دليل به‌کارگيري زنان و مردان توانمند استان تشکر کرد.
مهندس موهبتي، استاندار سيستان‌وبلوچستان هم در سخناني ضمن تسليت بابت شهادت شهداي حادثه تروريستي اخير در اين استان گفت: «آرزو مي‌کنيم ريشه اين ظلمي که به مردم سيستان‌وبلوچستان شده، خشکانده شود. البته اتفاقاتي در ديروز و امروز افتاد که قطعا حاصل خون آن شهيدان است و اميدواريم در ادامه نيز اتفاقات بهتري بيفتد و مردم ايران را خوشحال کند. روزي که خانم ريگي در سال 79 بخشدار شدند، خيلي‌ها باور نداشتند يک زن بتواند بخشدار شود و اگر موفقيتي براي خانم ريگي حاصل شده، با حمايت همسر ايشان بوده است».
او ادامه داد: «امروز بيش از چندصد خانم در استان عضو شورا هستند و شهردار خانم داريم. در زماني که آقاي علي اوسط‌هاشمي استاندار بودند، معاون استاندار، شهردار و فرماندار و 60 مدير زن در استان خدمت مي‌کردند و اميدواريم اين بستر در آينده نيز فراهم شود که انسان‌ها بتوانند به دور از جنسيت، قوميت و مذهب، متناسب با توانمندي‌هايي که دارند، فعاليت کنند».
همچنين در اين مراسم از پوري بنايي، بازيگر باسابقه سينماي ايران و نرگس آبيار، کارگردان فيلم «شبي كه ماه کامل شد» تقدير و هديه‌اي هم به رسم يادبود به آنها اهدا شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي يونسي، دستيار ويژه قبلي رئيس‌جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي، نيز اظهار کرد :«وقتي آقاي رئيس‌جمهور مسئوليت امور اقوام را به من واگذار کرد، من به اولين کسي که مراجعه کردم، آقاي ظريف بود و از ايشان خواهش کردم براي رفع تبعيض‌هاي تحقيرآميزي که در کشور ما هست، بايد شجاعانه تخيلات و توهمات را از بين برده و انتصابات مهمي در همه عرصه‌ها داشته باشند».
او ادامه داد: «من از آقاي ظريف قول گرفتم که پنج نفر از زنان اقوام و مذاهب را سفير کند. اما تاکنون تنها به دو نفر اين جايگاه را داده و اکنون که در خدمت شما هستم، بنابر دستور رئيس‌جمهور جمعيت زيادي را به وزارت امور خارجه معرفي کرديم و اميدواريم در دو سال آينده، اقدامات بيشتري در اين راستا انجام شود. بايد از استاندار سابق آقاي علي اوسط‌هاشمي هم تشکر کنم که در سيستان‌وبلوچستان اين سد را شکستند تا ديگران بتوانند بهتر عمل کنند. از خانم ريگي به خاطر شايستگي‌هايي که در سمت مهم فرمانداري داشتند و الان هم تبديل به نماينده همه مردم و بانوان ايران در کشور برونئي شده‌اند، تشکر مي‌کنم».
حميرا ريگي نيز در پايان اين مراسم ضمن اظهار خوشحالي و تشکر عنوان کرد: «صادقانه بگويم که اگر توفيقي در تمام طول خدمتم حاصل شده، منحصر به شخص نيست. امروز بسياري از اساتيد در اين مراسم که خود آغازگر تحول در استان سيستان‌و‌بلوچستان بوده و زمينه‌ساز حضور اقوام و مذاهب اسلامي در سطح ملي بودند، من را مورد لطف قرار دادند. اما اگر توفيقي به دست آمده، منحصر به شخص حميرا ريگي نبوده، بلکه حاصل خرد جمعي و حمايت‌هاي همه‌جانبه همه ارکان نظام جمهوري اسلامي و پشتيباني بي‌دريغ مردم بوده که تنها در مردم سيستان‌وبلوچستان خلاصه نمي‌شود. اميدوارم سفير شايسته‌اي براي کشورمان باشم».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها