|

رسانه، استارت‌آپ‌ها و پيشرفت کشور

حامد ذاکرحسين- دبير سرويس استارت‌آپ‌

امروزه کلمه «استارت‌آپ» را همه شنيده‌اند؛ با وجود آنکه شايد با مفهوم آن آشنا نباشند. به زحمت مي‌توان فردي را يافت که از خدمات يا کالاي توليدي يک استارت‌آپ استفاده نکرده باشد. فعاليت‌هاي استارت‌آپي در کشور، در يک دهه گذشته از رشد چشمگيري برخوردار بوده و از اين پس نيز با سرعتي به‌مراتب بيشتر از گذشته دنبال خواهند شد. کسب‌وکارهاي استارت‌آپي با رشد فناوري امکان بروز و ظهور يافته‌اند و همچنان‌که رشد فناوري در راستاي ايجاد سهولت بيشتر، افزايش امنيت، کاهش هزينه‌ و رفع نيازهايي بوده است که تا پيش از اين قابليت انجام نداشتند. در استارت‌آپ‌ها نيز کسب‌وکارهايي را شاهد هستيم که سهولت، امنيت، صرفه‌جويي و حتي رفع نيازهاي بي‌پاسخ را براي مردم به ارمغان مي‌آورند. رفع نياز، يا به عبارت بهتر ايجاد ارزش افزوده، شاه‌کليد هر فعاليت اقتصادي است و وقتي ارزش افزوده يک استارت‌آپ مي‌تواند در سطح ملي مطرح باشد، پس مي‌تواند در اقتصاد ملي و حتي فراتر از آن نيز نقش‌آفريني کند. ‌استارت‌آپ‌ها معمولا با هزينه‌اي کمتر از کسب‌وکارهاي معمول آغاز به کار مي‌کنند و به واسطه بهره‌مندي از تکنولوژي، امکان رشد و توسعه‌ به‌مراتب بيشتری دارند. بنابراین در کشور با رشد سريع و پرانرژي کسب‌وکارهاي مبتني بر تکنولوژي و نوآوري روبه‌رو هستيم که به نوبه خود به رشد و توسعه کشور و شکوفايي اقتصاد غيرنفتي دامن مي‌زند. در عرصه جهاني نيز روال توسعه اقتصادي بر مبناي تکنولوژي و نوآوري با سرعتي خيره‌کننده در حال پيشرفت است. اقتصاد استارت‌آپي از مهم‌ترين عناصر بازيگر در اقتصاد جهاني است. از 10 ثروتمند برتر جهان، پنج نفر در حوزه استارت‌آپ فعاليت مي‌کنند. اما استارت‌آپ‌ها هم براي توسعه و رشد خود با نيازها و چالش‌هاي مختلفي دست‌وپنجه نرم مي‌کنند.

از اين رو، برخي از کسب‌وکارهاي حاشيه‌اي براي خدمت‌رساني به استارت‌آپ‌هاي ديگر به وجود آمده‌اند که گاهي از خود استارت‌آپ‌ها هم سود بيشتري ايجاد کرده‌اند. استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهاي حاشيه‌اي و تمام کساني که در اين حوزه فعاليت دارند، اکوسيستم نسبتا بزرگ و رو‌به‌رشدی را تشکيل داده‌اند؛ از دانشگاه‌ها و مراکز و شرکت‌هاي پژوهشي تا سرمايه‌گذاران، کارآفرينان، مشاوران، بانک‌ها، دفاتر حقوقي، سازمان‌ها و شرکت‌هاي بزرگ، دفاتر خدماتي و...، همه وارد اين اکوسيستم شده‌اند. اما مخاطب اصلي در نهايت فعالان حاضر در اکوسيستم نيستند، بلکه مخاطبان اصلي مانند همه کسب‌وکارها، مشتريان استارت‌آپ‌ها هستند؛ مشترياني که با خريد خدمت/کالا، موتور استارت‌آپ‌ها را به حرکت وامي‌دارند. بدون مشتري، حيات هيچ کسب‌وکاري تداوم نخواهد داشت، استارت‌آپ‌ها رشد نخواهند کرد و توسعه کشور در عصر جديد نيز به مخاطره خواهد افتاد. از اين رو، براي استارت‌آپ‌ها حفظ کانال ارتباطي قوي با مشتريان ارزشي حياتي دارد. ارتباط با مشتريان تنها براي استارت‌آپ‌ها مفيد نيست؛ هرچه مفاهيم استارت‌آپي از سوی افراد بيشتري در جامعه ادراک و شناخت جامعه از استارت‌آپ‌هاي فعال بيشتر و قوي‌تر باشد، نه‌تنها به بزرگ‌شدن اکوسيستم کمک مي‌کند، بلکه انتخاب بيشتر و در نتيجه سهولت، کيفيت و امنيت بيشتري را براي خود مشتريان به ارمغان مي‌آورد .استارت‌آپ‌ها مي‌تواند به کم‌شدن سهم نفت از اقتصاد کلان کشور منجر شود؛ اگر جامعه مطالبه‌گر اکوسيستم استارت‌آپي شود، استارت‌آپ‌ها بزرگ شوند و بعد از مدتي شاهد صادرات خدمات و محصولات استارت‌آپي نيز باشيم. با وجود اين اهميت حياتي، اکوسيستم استارت‌آپ‌ها از وجود رسانه‌ای قوي که پل ارتباطي بين آنها و جامعه باشد، رنج مي‌برد. به همين دليل اکوسيستم استارت‌آپي، اکوسيستمی درون‌گرا شده که با جامعه ارتباطي ندارد و اخبار آن فقط در بين فعالان آن دهان به دهان مي‌چرخد. هنوز فرق يک استارت‌آپ با کسب‌وکار معمولي روشن نيست. هنوز مفهوم سرمايه‌گذاري در نوآوري و فناوري، مفهومی ناشناخته براي سرمايه‌داران است و انتخاب پيش‌روي آنها، سرمايه‌گذاري در سکه، مسکن، بانک و... است. در چنين بستر و فضايي است که روزنامه «شرق» در حرکتي ابداعي براي اولين‌بار اقدام به ايجاد «سرويس استارت‌آپ» کرده است تا به نوبه خود سهمي هرچند کوچک، اما خطير و مهم در توسعه کشور ايفا کند. از آنجا که استارت‌آپ بعد از اهميت‌يافتن پارادايم نوآوري در توسعه کشورها جان گرفته است و با کارآفريني عجين است، سرويس استارت‌آپ‌ به پوشش اخبار و ارائه مطالب علمي اين حوزه‌ها نيز مي‌پردازد. بنابراین اين سرويس به ياري خدا به موضوعات زير مي‌پردازد:
1- استارت‌آپ‌ها
2- نوآوري
3- توسعه ملي مبتني بر نوآوري
4- کارآفريني.
سرويس استارت‌آپ‌ها مانند ياري صادق، امين و دلسوز در کنار مخاطبان خود است تا از يک سو صداي فعالان اکوسيستم استارت‌آپي باشد و از سوي ديگر صداي جامعه مطالبه‌گري که بر سياست‌گذاري‌هاي کلان تأثير‌گذار است.همکاران خوب من در اين سرويس دست ياري به سوي فعالان و علاقه‌مندان دراز کرده و از پيشنهادات، انتقادات و ياري آنان استقبال مي‌کنند. اگر در حوزه استارت‌آپي فعال هستيد، خوشحال خواهيم بود با فعاليت شما يا اخبار مربوط به آن آشنا شويم. «سرويس استارت‌آپ‌»، سرويسي از خود مردم براي مردم است که با تلاش جمعي از علاقه‌مندان و داوطلبان اين حوزه کار خود را آغاز می‌کند. ما را در غناي هرچه بيشتر محتواي آن ياري‌رسان باشيد.

امروزه کلمه «استارت‌آپ» را همه شنيده‌اند؛ با وجود آنکه شايد با مفهوم آن آشنا نباشند. به زحمت مي‌توان فردي را يافت که از خدمات يا کالاي توليدي يک استارت‌آپ استفاده نکرده باشد. فعاليت‌هاي استارت‌آپي در کشور، در يک دهه گذشته از رشد چشمگيري برخوردار بوده و از اين پس نيز با سرعتي به‌مراتب بيشتر از گذشته دنبال خواهند شد. کسب‌وکارهاي استارت‌آپي با رشد فناوري امکان بروز و ظهور يافته‌اند و همچنان‌که رشد فناوري در راستاي ايجاد سهولت بيشتر، افزايش امنيت، کاهش هزينه‌ و رفع نيازهايي بوده است که تا پيش از اين قابليت انجام نداشتند. در استارت‌آپ‌ها نيز کسب‌وکارهايي را شاهد هستيم که سهولت، امنيت، صرفه‌جويي و حتي رفع نيازهاي بي‌پاسخ را براي مردم به ارمغان مي‌آورند. رفع نياز، يا به عبارت بهتر ايجاد ارزش افزوده، شاه‌کليد هر فعاليت اقتصادي است و وقتي ارزش افزوده يک استارت‌آپ مي‌تواند در سطح ملي مطرح باشد، پس مي‌تواند در اقتصاد ملي و حتي فراتر از آن نيز نقش‌آفريني کند. ‌استارت‌آپ‌ها معمولا با هزينه‌اي کمتر از کسب‌وکارهاي معمول آغاز به کار مي‌کنند و به واسطه بهره‌مندي از تکنولوژي، امکان رشد و توسعه‌ به‌مراتب بيشتری دارند. بنابراین در کشور با رشد سريع و پرانرژي کسب‌وکارهاي مبتني بر تکنولوژي و نوآوري روبه‌رو هستيم که به نوبه خود به رشد و توسعه کشور و شکوفايي اقتصاد غيرنفتي دامن مي‌زند. در عرصه جهاني نيز روال توسعه اقتصادي بر مبناي تکنولوژي و نوآوري با سرعتي خيره‌کننده در حال پيشرفت است. اقتصاد استارت‌آپي از مهم‌ترين عناصر بازيگر در اقتصاد جهاني است. از 10 ثروتمند برتر جهان، پنج نفر در حوزه استارت‌آپ فعاليت مي‌کنند. اما استارت‌آپ‌ها هم براي توسعه و رشد خود با نيازها و چالش‌هاي مختلفي دست‌وپنجه نرم مي‌کنند.

از اين رو، برخي از کسب‌وکارهاي حاشيه‌اي براي خدمت‌رساني به استارت‌آپ‌هاي ديگر به وجود آمده‌اند که گاهي از خود استارت‌آپ‌ها هم سود بيشتري ايجاد کرده‌اند. استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهاي حاشيه‌اي و تمام کساني که در اين حوزه فعاليت دارند، اکوسيستم نسبتا بزرگ و رو‌به‌رشدی را تشکيل داده‌اند؛ از دانشگاه‌ها و مراکز و شرکت‌هاي پژوهشي تا سرمايه‌گذاران، کارآفرينان، مشاوران، بانک‌ها، دفاتر حقوقي، سازمان‌ها و شرکت‌هاي بزرگ، دفاتر خدماتي و...، همه وارد اين اکوسيستم شده‌اند. اما مخاطب اصلي در نهايت فعالان حاضر در اکوسيستم نيستند، بلکه مخاطبان اصلي مانند همه کسب‌وکارها، مشتريان استارت‌آپ‌ها هستند؛ مشترياني که با خريد خدمت/کالا، موتور استارت‌آپ‌ها را به حرکت وامي‌دارند. بدون مشتري، حيات هيچ کسب‌وکاري تداوم نخواهد داشت، استارت‌آپ‌ها رشد نخواهند کرد و توسعه کشور در عصر جديد نيز به مخاطره خواهد افتاد. از اين رو، براي استارت‌آپ‌ها حفظ کانال ارتباطي قوي با مشتريان ارزشي حياتي دارد. ارتباط با مشتريان تنها براي استارت‌آپ‌ها مفيد نيست؛ هرچه مفاهيم استارت‌آپي از سوی افراد بيشتري در جامعه ادراک و شناخت جامعه از استارت‌آپ‌هاي فعال بيشتر و قوي‌تر باشد، نه‌تنها به بزرگ‌شدن اکوسيستم کمک مي‌کند، بلکه انتخاب بيشتر و در نتيجه سهولت، کيفيت و امنيت بيشتري را براي خود مشتريان به ارمغان مي‌آورد .استارت‌آپ‌ها مي‌تواند به کم‌شدن سهم نفت از اقتصاد کلان کشور منجر شود؛ اگر جامعه مطالبه‌گر اکوسيستم استارت‌آپي شود، استارت‌آپ‌ها بزرگ شوند و بعد از مدتي شاهد صادرات خدمات و محصولات استارت‌آپي نيز باشيم. با وجود اين اهميت حياتي، اکوسيستم استارت‌آپ‌ها از وجود رسانه‌ای قوي که پل ارتباطي بين آنها و جامعه باشد، رنج مي‌برد. به همين دليل اکوسيستم استارت‌آپي، اکوسيستمی درون‌گرا شده که با جامعه ارتباطي ندارد و اخبار آن فقط در بين فعالان آن دهان به دهان مي‌چرخد. هنوز فرق يک استارت‌آپ با کسب‌وکار معمولي روشن نيست. هنوز مفهوم سرمايه‌گذاري در نوآوري و فناوري، مفهومی ناشناخته براي سرمايه‌داران است و انتخاب پيش‌روي آنها، سرمايه‌گذاري در سکه، مسکن، بانک و... است. در چنين بستر و فضايي است که روزنامه «شرق» در حرکتي ابداعي براي اولين‌بار اقدام به ايجاد «سرويس استارت‌آپ» کرده است تا به نوبه خود سهمي هرچند کوچک، اما خطير و مهم در توسعه کشور ايفا کند. از آنجا که استارت‌آپ بعد از اهميت‌يافتن پارادايم نوآوري در توسعه کشورها جان گرفته است و با کارآفريني عجين است، سرويس استارت‌آپ‌ به پوشش اخبار و ارائه مطالب علمي اين حوزه‌ها نيز مي‌پردازد. بنابراین اين سرويس به ياري خدا به موضوعات زير مي‌پردازد:
1- استارت‌آپ‌ها
2- نوآوري
3- توسعه ملي مبتني بر نوآوري
4- کارآفريني.
سرويس استارت‌آپ‌ها مانند ياري صادق، امين و دلسوز در کنار مخاطبان خود است تا از يک سو صداي فعالان اکوسيستم استارت‌آپي باشد و از سوي ديگر صداي جامعه مطالبه‌گري که بر سياست‌گذاري‌هاي کلان تأثير‌گذار است.همکاران خوب من در اين سرويس دست ياري به سوي فعالان و علاقه‌مندان دراز کرده و از پيشنهادات، انتقادات و ياري آنان استقبال مي‌کنند. اگر در حوزه استارت‌آپي فعال هستيد، خوشحال خواهيم بود با فعاليت شما يا اخبار مربوط به آن آشنا شويم. «سرويس استارت‌آپ‌»، سرويسي از خود مردم براي مردم است که با تلاش جمعي از علاقه‌مندان و داوطلبان اين حوزه کار خود را آغاز می‌کند. ما را در غناي هرچه بيشتر محتواي آن ياري‌رسان باشيد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها