|

مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري

لزوم بسیج حداکثری همه نیروها در مقابل تهاجم حداکثری دشمنان ایران

پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مقام معظم رهبري، روز پنجشنبه در ديدار نمايندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان رهبري، با تأکيد بر ضرورت ايجاد يک گفتمان و فهم عميق عمومي درباره «نوع و چگونگي مواجهه کشور و افراد مؤثر با چالش‌ها و حوادث» به تبيين 11 دوگانه مطرح در اين زمينه پرداختند و خاطرنشان کردند: در مقابل تهاجم حداکثري دشمنان بايد به بسيج حداکثري امکانات و توانايي‌ها و نيروهاي خود اقدام کنيم تا در پرتو باور عميق مردم و مسئولان به ذکر الهي و توکل به خدا، پروردگار وعده‌هاي صادق خود را درباره ملت بزرگ ايران محقق سازد.
مقام معظم رهبري در ابتداي سخنان خود با ابراز تأسف از فقدان دو عالم فقيه، حضرات آيات هاشمي‌شاهرودي و مؤمن، آنان را استوانه‌هاي واقعي براي کشور و حوزه‌هاي علميه خواندند و تأکيد کردند: هر دو اين بزرگواران همواره بدون هيچ چشمداشتي در خدمت اهداف انقلاب بودند.
مقام معظم رهبري محور اصلي سخنان خود يعني نحوه مواجهه با چالش‌ها و حوادث و همچنين اتفاقات مثبت را در قالب 11 دوگانه بيان کردند و گفتند: گاهي اوقات برخورد ما در مواجهه با حوادث و رويدادها، «فعال» و چاره‌جويانه است و برخي مواقع نيز برخورد ما «انفعالي» و مبتني بر گلايه صرف و بي‌تحرکي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «مواجهه ابتکاري» و «مواجهه عکس‌العملي» را يکي ديگر از دوگانه‌ها برشمردند و افزودند: در مواجهه عکس‌العملي، حرکت ما تابعي از حرکت دشمن است؛ اما در مواجهه ابتکاري، ابتکار عمل را به‌ دست مي‌گيريم و از ناحيه‌اي که دشمن تصور نمي‌کند، به او ضربه مي‌زنيم.
ايشان با اشاره به «مواجهه مأيوسانه» و «مواجهه اميدوارانه» به‌عنوان يکي ديگر از دوگانه‌هاي مطرح در مقابل حوادث و چالش‌ها گفتند: يک دوگانه ديگر «مواجهه از روي ترس» و «مواجهه با دليري و شجاعت» است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه يکي ديگر از دوگانه‌ها، مواجهه با «حزم و تدبير» و «مواجهه از روي سهل‌انديشي و سهل‌انگاري» است، گفتند: به‌عنوان مثال در موضوع فضاي مجازي مي‌توان دو نوع برخورد داشت؛ يک برخورد همراه با تدبير و دقت و برخورد ديگر همراه با سهل‌انديشي و نديدن پيچيدگي‌هاي موضوع و سهل‌انگاري و بي‌تفاوتي نسبت به آن.
ايشان «نگاه جامع به تهديدها و فرصت‌ها» و «نگاه يک‌جانبه صرف به تهديدها و يا فرصت‌ها» را دوگانه ديگري دانستند و خاطرنشان کردند: يک نمونه براي اين دوگانه، موضوع نحوه مقابله با دشمني آمريکا است که مي‌توان تهديدها و فرصت‌ها را با هم ديد يا اينکه فقط تهديدها يا فقط فرصت‌ها را ديد که هريک از اين دو نوع برخورد، قطعا پيامدها و آثاري دارد.
مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه «شناخت واقعيت ميدان» و «نشناختن واقعيات» يکي از دوگانه‌هاي اساسي در مواجهه با چالش‌ها و حوادث است، افزودند: در مسائل داخلي، دشمن و دنباله‌هاي او تلاش زيادي مي‌کنند تا جايگاه خودي را ضعيف و جايگاه دشمن را قوي نشان دهند و در نهايت اين‌گونه القا کنند که کشور با مشکلات لاينحل فراواني مواجه شده و امکان هيچ اقدامي نيز وجود ندارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: يک نمونه ديگر، مسائل منطقه است؛ اگر ما از موقعيت و جايگاه خود در منطقه و از اين واقعيت که دشمن در منطقه از ما حساب مي‌برد، مطلع نباشيم، يک‌جور عمل خواهيم کرد؛ اما اگر نسبت به اين واقعيات آگاهي داشته باشيم، جور ديگري عمل خواهد شد.
ايشان درهمين‌باره تأکيد کردند: کساني که درباره حضور جمهوري اسلامي ايران در منطقه مطالب و سخنان نادرست و نابجايي را مطرح مي‌کنند، در واقع در حال کمک به نقشه دشمن هستند.
مقام معظم رهبري در بيان يکي ديگر از دوگانه‌ها به «مواجهه مبتني بر مديريت و کنترل احساسات» و «مواجهه با رهاشدگي احساسات» اشاره و خاطرنشان کردند: يکي از مواردي که ممکن است کشور دچار آسيب شود، موضوع عدم کنترل احساسات عمومي است. من بارها تأکيد کرده‌ام که به جوانان اعتقاد و اعتماد دارم؛ اما اين به معناي کنترل‌نشدن احساسات جوانان در جامعه نيست.
ايشان همچنين در تذکري درباره معناي حقيقي جوان‌گرايي افزودند: برخي گفته‌اند تأکيد اين‌جانب بر «جوان‌گرايي» به معناي «پيرزدايي» است؛ اما اين برداشت غلط است و بايد درباره معناي جوان‌گرايي فکر و تعمق کرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «رعايت ضوابط و حدود شرعي و رعايت‌نکردن اين موارد» در مواجهه با حوادث و چالش‌ها را از ديگر دوگانه‌ها برشمردند و گفتند: يک نوع ديگر مواجهه، دوگانه «بهره‌گيري از تجربه‌ها» در مقابل «دو بار از يک سوراخ گزيده‌شدن» است.
ايشان در همين زمينه به موضوع نحوه مواجهه با آمريکا و اروپا اشاره کردند و افزودند: تجربيات ما از نحوه عملکرد آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها بسيار زياد است؛ اما تجربه اخير مربوط به برجام و تعهداتي که آمريکايي‌ها بايد انجام مي‌دادند اما زير آن زدند، در برابر ديدگان ماست و بايد در برخورد با آمريکا و جبهه مقابل، از اين تجربيات استفاده شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان آخرين دوگانه گفتند: يک دوگانه اين است که در مواجهه با حوادث، به يکديگر حمله کنيم و هرکس ديگري را مقصر جلوه دهد يا اينکه از درگيري داخلي پرهيز کنيم و به تعبير امام(ره) هرچه فرياد داريم بر سر آمريکا بکشيم.
ايشان خاطرنشان کردند: دشمن واقعي ما آمريکا است و ما در شناخت دشمن خود دچار خطا نخواهيم شد. مقام معظم رهبري سپس با استناد به آيات قرآني، نکات مهمي را درباره مواجهه صحيح با چالش‌ها بيان کردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه در منابع ديني ما نحوه مواجهه با پيروزي‌ها و رويدادهاي مثبت بيان شده است، افزودند: قرآن مي‌گويد در مواجهه با پيروزي‌ها دچار غرور نشويد و با تسبيح و استغفار، آن پيروزي را مربوط به خدا بدانيد و نه مربوط به خودتان.
ايشان با اشاره به بيانات امام (ره) که همواره دست قدرت الهي را در اين انقلاب و حوادث مربوط به آن متذکر مي‌شدند، گفتند: امام بزرگوار در مواجهه با پيروزي‌ها، آن را نتيجه لطف و عنايت خداوند متعال مي‌دانستند؛ همان‌گونه که گفتند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
مقام معظم رهبري به حضور اعجاب‌انگيز و گسترده‌تر مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن امسال نيز اشاره و خاطرنشان کردند: آيا هيچ عامل انساني مي‌تواند ادعا کند که اين حضور متراکم و قوي کار او بوده است؟ قطعا عامل راهپيمايي ۲۲ بهمن امسال جز دست قدرت الهي نبود. مقام معظم رهبري با استناد به آيات قرآن کريم افزودند: در مواجهه با حوادث تلخ نظير تحريم يا احتمال حرکت نظامي دشمن بايد متوجه بود که اين حوادث در واقع تحقق سخن پروردگار مبني بر مقابله دشمنان خدا با مؤمنان و حرکت‌هاي ايماني است که درک همين نکته بر ايمان مؤمنان مي‌افزايد؛ همچنان‌که صف‌آرايي مستکبران در مقابل انقلاب اسلامي، بر ايمان ملت ايران افزود.
ايشان افزودند: نظام اسلامي توقع نداشت که سلطه‌گران جهاني در مقابل حرکت ملت ايران ساکت بمانند. البته ما بايد کاري کنيم که دشمنان حتي به فکر تحريم و اقدام نظامي و ديگر اقدامات نيفتند؛ اما اگر هم افتادند، بايد کاري کنيم که سرکوب و دچار شکست شوند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اينکه نبايد در مقابل حوادث دچار ترس و دلهره شد، افزودند: امام خميني مظهر اين توصيه الهي بود و هيچ‌گاه از هيچ حادثه‌اي دچار ترس نمي‌شد.
«پرهيز از نوميدي» نکته ديگري بود که مقام معظم رهبري در تبيين «مواجهه صحيح کشور و افراد مؤثر کشور با چالش‌ها و حوادث» مورد تأکيد قرار دادند و گفتند: به فرموده پروردگار بايد هميشه اميدوار باشيم که در سايه ايمان، توکل، عزم، تصميم و اقدام، اهداف خود را محقق کنيم و بيني قدرت‌هاي بزرگ را به خاک بماليم.
«پرهيز همه افراد از شتاب‌زدگي و بي‌صبري و بهانه‌گيري»، نکته ديگري بود که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي آن را در مواجهه با چالش‌ها ضروري برشمردند.
ايشان خاطرنشان کردند: بايد کمر همت بست و اقدامات لازم را در زمينه‌هاي گوناگون حتما انجام داد؛ اما بدانيم که تا رسيدن به مقصود صبر لازم است؛ چرا‌که همه کارها امکان انجام سريع را ندارند.
مقام معظم رهبري همچنين «مرزبندي پررنگ با دشمن را براي مصونيت در مقابل تهاجم نرم» بسيار لازم خواندند و خاطرنشان کردند: مرزهاي فرهنگي نيز همچون مرزهاي جغرافيايي نياز به برجسته‌سازي و مراقبت دارند تا دشمن با فريب و خدعه و نفوذ از اين مرزها عبور نکند و بر فضاي مجازي و فرهنگ کشور مسلط نشود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با وجود تأکيد فراوان بر مرزبندي با دشمن، يک نکته حاشيه‌اي اما ظريف را هم توصيه کردند و آن اينکه «نبايد به خاطر تعصب بجا عليه دشمن، مخالفان نظر خود را به همراهي با دشمنان منتسب کرد».
ايشان در همين زمينه افزودند: وقتي فلان کنوانسيون يا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلال‌ها و ديدگاه‌هاي خود را مطرح مي‌کنند، دو طرف نبايد يکديگر را به همراهي با دشمن متهم کنند و به جان هم بيفتند. مقام معظم رهبري در پايان دو نکته مهم را مورد تأکيد قرار دادند: «ضرورت بسيج حداکثري نيروها در مقابل تهاجم حداکثري دشمن» و «پرهيز از غفلت از ذکر و ياد پروردگار».
ايشان خاطرنشان کردند: دشمن يعني آمريکا و صهيونيست‌ها امروز همه امکانات و توانايي‌هاي خود را بر ضد ملت ايران بسيج کرده‌اند و غربي‌ها و اروپايي‌ها نيز به نوعي در حاشيه آنها با ايران دشمني مي‌کنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سخنان آمريکايي‌ها درباره اعمال شديدترين تحريم‌ها عليه ملت ايران افزودند: آنها در مقابل ايران دست به تهاجم حداکثري زده‌اند؛ اما اگر ما به بسيج حداکثري امکانات و توانايي‌هاي خود اقدام کنيم، به فضل الهي سنگين‌ترين شکست تاريخ آمريکا را نصيب اين کشور خواهيم کرد.
مقام معظم رهبري در نکته پاياني، با يادآوري سخن پروردگار به حضرت موسي مبني بر کوتاهي‌نکردن در ذکر و ياد خدا افزودند: ذکر الهي وسيله و مايه همه توانايي‌هايي است که بايد براي تحقق اهداف انقلاب به‌ کار گيريم که اگر اين‌گونه شود، خدا با ماست و وعده‌هاي شيرين و صادق او در حق ملت ايران محقق خواهد شد.
پيش از سخنان مقام معظم رهبري، آيت‌الله جنتي رئيس مجلس خبرگان، در گزارشي با گرامیداشت ماه رجب، گفت: هيئت‌هاي انديشه‌ورز و کارگروه‌هاي پنج‌گانه آن در مجلس خبرگان با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران فعال شده و در حال تدوين شاخص‌هاست.
رئيس مجلس خبرگان با بيان اينکه مردم انقلابي ايران همواره در همه صحنه‌ها حاضر هستند، خاطرنشان کرد: وظيفه مسئولان است که به مشکلات و مسائل مردم رسيدگي کنند.
همچنين آيت‌الله موحدي‌کرماني نايب‌رئيس مجلس خبرگان با اشاره به موضوعات مطرح‌شده در جلسات اين مجلس، گفت: قدرداني از حضور مردم در راهپيمايي عظيم ۲۲ بهمن، تجليل از بيانيه گام دوم انقلاب و ضرورت توجه عملي به آن، اهميت مقابله دولت با گراني و رسيدگي به مشکلات معيشتي مردم و کاهش ارزش پول ملي، از مهم‌ترين محورهاي سخنان و نطق‌هاي اعضاي مجلس خبرگان در اين اجلاس بود.

پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مقام معظم رهبري، روز پنجشنبه در ديدار نمايندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان رهبري، با تأکيد بر ضرورت ايجاد يک گفتمان و فهم عميق عمومي درباره «نوع و چگونگي مواجهه کشور و افراد مؤثر با چالش‌ها و حوادث» به تبيين 11 دوگانه مطرح در اين زمينه پرداختند و خاطرنشان کردند: در مقابل تهاجم حداکثري دشمنان بايد به بسيج حداکثري امکانات و توانايي‌ها و نيروهاي خود اقدام کنيم تا در پرتو باور عميق مردم و مسئولان به ذکر الهي و توکل به خدا، پروردگار وعده‌هاي صادق خود را درباره ملت بزرگ ايران محقق سازد.
مقام معظم رهبري در ابتداي سخنان خود با ابراز تأسف از فقدان دو عالم فقيه، حضرات آيات هاشمي‌شاهرودي و مؤمن، آنان را استوانه‌هاي واقعي براي کشور و حوزه‌هاي علميه خواندند و تأکيد کردند: هر دو اين بزرگواران همواره بدون هيچ چشمداشتي در خدمت اهداف انقلاب بودند.
مقام معظم رهبري محور اصلي سخنان خود يعني نحوه مواجهه با چالش‌ها و حوادث و همچنين اتفاقات مثبت را در قالب 11 دوگانه بيان کردند و گفتند: گاهي اوقات برخورد ما در مواجهه با حوادث و رويدادها، «فعال» و چاره‌جويانه است و برخي مواقع نيز برخورد ما «انفعالي» و مبتني بر گلايه صرف و بي‌تحرکي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «مواجهه ابتکاري» و «مواجهه عکس‌العملي» را يکي ديگر از دوگانه‌ها برشمردند و افزودند: در مواجهه عکس‌العملي، حرکت ما تابعي از حرکت دشمن است؛ اما در مواجهه ابتکاري، ابتکار عمل را به‌ دست مي‌گيريم و از ناحيه‌اي که دشمن تصور نمي‌کند، به او ضربه مي‌زنيم.
ايشان با اشاره به «مواجهه مأيوسانه» و «مواجهه اميدوارانه» به‌عنوان يکي ديگر از دوگانه‌هاي مطرح در مقابل حوادث و چالش‌ها گفتند: يک دوگانه ديگر «مواجهه از روي ترس» و «مواجهه با دليري و شجاعت» است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه يکي ديگر از دوگانه‌ها، مواجهه با «حزم و تدبير» و «مواجهه از روي سهل‌انديشي و سهل‌انگاري» است، گفتند: به‌عنوان مثال در موضوع فضاي مجازي مي‌توان دو نوع برخورد داشت؛ يک برخورد همراه با تدبير و دقت و برخورد ديگر همراه با سهل‌انديشي و نديدن پيچيدگي‌هاي موضوع و سهل‌انگاري و بي‌تفاوتي نسبت به آن.
ايشان «نگاه جامع به تهديدها و فرصت‌ها» و «نگاه يک‌جانبه صرف به تهديدها و يا فرصت‌ها» را دوگانه ديگري دانستند و خاطرنشان کردند: يک نمونه براي اين دوگانه، موضوع نحوه مقابله با دشمني آمريکا است که مي‌توان تهديدها و فرصت‌ها را با هم ديد يا اينکه فقط تهديدها يا فقط فرصت‌ها را ديد که هريک از اين دو نوع برخورد، قطعا پيامدها و آثاري دارد.
مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه «شناخت واقعيت ميدان» و «نشناختن واقعيات» يکي از دوگانه‌هاي اساسي در مواجهه با چالش‌ها و حوادث است، افزودند: در مسائل داخلي، دشمن و دنباله‌هاي او تلاش زيادي مي‌کنند تا جايگاه خودي را ضعيف و جايگاه دشمن را قوي نشان دهند و در نهايت اين‌گونه القا کنند که کشور با مشکلات لاينحل فراواني مواجه شده و امکان هيچ اقدامي نيز وجود ندارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: يک نمونه ديگر، مسائل منطقه است؛ اگر ما از موقعيت و جايگاه خود در منطقه و از اين واقعيت که دشمن در منطقه از ما حساب مي‌برد، مطلع نباشيم، يک‌جور عمل خواهيم کرد؛ اما اگر نسبت به اين واقعيات آگاهي داشته باشيم، جور ديگري عمل خواهد شد.
ايشان درهمين‌باره تأکيد کردند: کساني که درباره حضور جمهوري اسلامي ايران در منطقه مطالب و سخنان نادرست و نابجايي را مطرح مي‌کنند، در واقع در حال کمک به نقشه دشمن هستند.
مقام معظم رهبري در بيان يکي ديگر از دوگانه‌ها به «مواجهه مبتني بر مديريت و کنترل احساسات» و «مواجهه با رهاشدگي احساسات» اشاره و خاطرنشان کردند: يکي از مواردي که ممکن است کشور دچار آسيب شود، موضوع عدم کنترل احساسات عمومي است. من بارها تأکيد کرده‌ام که به جوانان اعتقاد و اعتماد دارم؛ اما اين به معناي کنترل‌نشدن احساسات جوانان در جامعه نيست.
ايشان همچنين در تذکري درباره معناي حقيقي جوان‌گرايي افزودند: برخي گفته‌اند تأکيد اين‌جانب بر «جوان‌گرايي» به معناي «پيرزدايي» است؛ اما اين برداشت غلط است و بايد درباره معناي جوان‌گرايي فکر و تعمق کرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «رعايت ضوابط و حدود شرعي و رعايت‌نکردن اين موارد» در مواجهه با حوادث و چالش‌ها را از ديگر دوگانه‌ها برشمردند و گفتند: يک نوع ديگر مواجهه، دوگانه «بهره‌گيري از تجربه‌ها» در مقابل «دو بار از يک سوراخ گزيده‌شدن» است.
ايشان در همين زمينه به موضوع نحوه مواجهه با آمريکا و اروپا اشاره کردند و افزودند: تجربيات ما از نحوه عملکرد آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها بسيار زياد است؛ اما تجربه اخير مربوط به برجام و تعهداتي که آمريکايي‌ها بايد انجام مي‌دادند اما زير آن زدند، در برابر ديدگان ماست و بايد در برخورد با آمريکا و جبهه مقابل، از اين تجربيات استفاده شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان آخرين دوگانه گفتند: يک دوگانه اين است که در مواجهه با حوادث، به يکديگر حمله کنيم و هرکس ديگري را مقصر جلوه دهد يا اينکه از درگيري داخلي پرهيز کنيم و به تعبير امام(ره) هرچه فرياد داريم بر سر آمريکا بکشيم.
ايشان خاطرنشان کردند: دشمن واقعي ما آمريکا است و ما در شناخت دشمن خود دچار خطا نخواهيم شد. مقام معظم رهبري سپس با استناد به آيات قرآني، نکات مهمي را درباره مواجهه صحيح با چالش‌ها بيان کردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه در منابع ديني ما نحوه مواجهه با پيروزي‌ها و رويدادهاي مثبت بيان شده است، افزودند: قرآن مي‌گويد در مواجهه با پيروزي‌ها دچار غرور نشويد و با تسبيح و استغفار، آن پيروزي را مربوط به خدا بدانيد و نه مربوط به خودتان.
ايشان با اشاره به بيانات امام (ره) که همواره دست قدرت الهي را در اين انقلاب و حوادث مربوط به آن متذکر مي‌شدند، گفتند: امام بزرگوار در مواجهه با پيروزي‌ها، آن را نتيجه لطف و عنايت خداوند متعال مي‌دانستند؛ همان‌گونه که گفتند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
مقام معظم رهبري به حضور اعجاب‌انگيز و گسترده‌تر مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن امسال نيز اشاره و خاطرنشان کردند: آيا هيچ عامل انساني مي‌تواند ادعا کند که اين حضور متراکم و قوي کار او بوده است؟ قطعا عامل راهپيمايي ۲۲ بهمن امسال جز دست قدرت الهي نبود. مقام معظم رهبري با استناد به آيات قرآن کريم افزودند: در مواجهه با حوادث تلخ نظير تحريم يا احتمال حرکت نظامي دشمن بايد متوجه بود که اين حوادث در واقع تحقق سخن پروردگار مبني بر مقابله دشمنان خدا با مؤمنان و حرکت‌هاي ايماني است که درک همين نکته بر ايمان مؤمنان مي‌افزايد؛ همچنان‌که صف‌آرايي مستکبران در مقابل انقلاب اسلامي، بر ايمان ملت ايران افزود.
ايشان افزودند: نظام اسلامي توقع نداشت که سلطه‌گران جهاني در مقابل حرکت ملت ايران ساکت بمانند. البته ما بايد کاري کنيم که دشمنان حتي به فکر تحريم و اقدام نظامي و ديگر اقدامات نيفتند؛ اما اگر هم افتادند، بايد کاري کنيم که سرکوب و دچار شکست شوند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اينکه نبايد در مقابل حوادث دچار ترس و دلهره شد، افزودند: امام خميني مظهر اين توصيه الهي بود و هيچ‌گاه از هيچ حادثه‌اي دچار ترس نمي‌شد.
«پرهيز از نوميدي» نکته ديگري بود که مقام معظم رهبري در تبيين «مواجهه صحيح کشور و افراد مؤثر کشور با چالش‌ها و حوادث» مورد تأکيد قرار دادند و گفتند: به فرموده پروردگار بايد هميشه اميدوار باشيم که در سايه ايمان، توکل، عزم، تصميم و اقدام، اهداف خود را محقق کنيم و بيني قدرت‌هاي بزرگ را به خاک بماليم.
«پرهيز همه افراد از شتاب‌زدگي و بي‌صبري و بهانه‌گيري»، نکته ديگري بود که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي آن را در مواجهه با چالش‌ها ضروري برشمردند.
ايشان خاطرنشان کردند: بايد کمر همت بست و اقدامات لازم را در زمينه‌هاي گوناگون حتما انجام داد؛ اما بدانيم که تا رسيدن به مقصود صبر لازم است؛ چرا‌که همه کارها امکان انجام سريع را ندارند.
مقام معظم رهبري همچنين «مرزبندي پررنگ با دشمن را براي مصونيت در مقابل تهاجم نرم» بسيار لازم خواندند و خاطرنشان کردند: مرزهاي فرهنگي نيز همچون مرزهاي جغرافيايي نياز به برجسته‌سازي و مراقبت دارند تا دشمن با فريب و خدعه و نفوذ از اين مرزها عبور نکند و بر فضاي مجازي و فرهنگ کشور مسلط نشود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با وجود تأکيد فراوان بر مرزبندي با دشمن، يک نکته حاشيه‌اي اما ظريف را هم توصيه کردند و آن اينکه «نبايد به خاطر تعصب بجا عليه دشمن، مخالفان نظر خود را به همراهي با دشمنان منتسب کرد».
ايشان در همين زمينه افزودند: وقتي فلان کنوانسيون يا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلال‌ها و ديدگاه‌هاي خود را مطرح مي‌کنند، دو طرف نبايد يکديگر را به همراهي با دشمن متهم کنند و به جان هم بيفتند. مقام معظم رهبري در پايان دو نکته مهم را مورد تأکيد قرار دادند: «ضرورت بسيج حداکثري نيروها در مقابل تهاجم حداکثري دشمن» و «پرهيز از غفلت از ذکر و ياد پروردگار».
ايشان خاطرنشان کردند: دشمن يعني آمريکا و صهيونيست‌ها امروز همه امکانات و توانايي‌هاي خود را بر ضد ملت ايران بسيج کرده‌اند و غربي‌ها و اروپايي‌ها نيز به نوعي در حاشيه آنها با ايران دشمني مي‌کنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سخنان آمريکايي‌ها درباره اعمال شديدترين تحريم‌ها عليه ملت ايران افزودند: آنها در مقابل ايران دست به تهاجم حداکثري زده‌اند؛ اما اگر ما به بسيج حداکثري امکانات و توانايي‌هاي خود اقدام کنيم، به فضل الهي سنگين‌ترين شکست تاريخ آمريکا را نصيب اين کشور خواهيم کرد.
مقام معظم رهبري در نکته پاياني، با يادآوري سخن پروردگار به حضرت موسي مبني بر کوتاهي‌نکردن در ذکر و ياد خدا افزودند: ذکر الهي وسيله و مايه همه توانايي‌هايي است که بايد براي تحقق اهداف انقلاب به‌ کار گيريم که اگر اين‌گونه شود، خدا با ماست و وعده‌هاي شيرين و صادق او در حق ملت ايران محقق خواهد شد.
پيش از سخنان مقام معظم رهبري، آيت‌الله جنتي رئيس مجلس خبرگان، در گزارشي با گرامیداشت ماه رجب، گفت: هيئت‌هاي انديشه‌ورز و کارگروه‌هاي پنج‌گانه آن در مجلس خبرگان با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران فعال شده و در حال تدوين شاخص‌هاست.
رئيس مجلس خبرگان با بيان اينکه مردم انقلابي ايران همواره در همه صحنه‌ها حاضر هستند، خاطرنشان کرد: وظيفه مسئولان است که به مشکلات و مسائل مردم رسيدگي کنند.
همچنين آيت‌الله موحدي‌کرماني نايب‌رئيس مجلس خبرگان با اشاره به موضوعات مطرح‌شده در جلسات اين مجلس، گفت: قدرداني از حضور مردم در راهپيمايي عظيم ۲۲ بهمن، تجليل از بيانيه گام دوم انقلاب و ضرورت توجه عملي به آن، اهميت مقابله دولت با گراني و رسيدگي به مشکلات معيشتي مردم و کاهش ارزش پول ملي، از مهم‌ترين محورهاي سخنان و نطق‌هاي اعضاي مجلس خبرگان در اين اجلاس بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها