مدلينگ کودکانفرهنگسازي، حرفه آتيهدار يا دکانداري!
ستاره جاويد
يکي از تبعات غيرقانونيشدن مجدد مدلينگ بزرگسالان در سال ۱۳۹۴، داغشدن بازار تبليغات براي پرورش کودکمدلهايي شد که بيش از همه از حمايت مادران خود برخوردار هستند. مادراني که با انگيزههاي مختلف و توان مالي متفاوت، پشت اين قصه ايستادهاند و مصمم هستند کودکان خوشسيماي خود را براي حرفهاي تربيت کنند که آينده شغلي آن براي رده سني بزرگسالان و کودکان، امنيت وافي و کافي را ندارد. کودکمدلهايي که تقريبا در بيشتر شوهاي زيرزميني کودک حضور دارند و در هزارتوي استفاده ابزاري تبليغ برندها يا تبليغ نهاد خانواده، دچار سردرگمي شدهاند. اينکه اساسا کودکمدلها حق کسب درآمد دارند يا خير؟ مادراني که هزينه ميکنند و طلاي خود را ميفروشند، با چه ضمانت اجرائيای دست به اقدام ميزنند؟ مادراني که اکنون در کسوت مديربرنامههاي کودک خردسال خود فعاليت ميکنند و حتي اگر لازم باشد طلايشان را ميفروشند و هزينههاي پرورش کودکمدل خود را در فضايي که براي جولان مدعيان اين عرصه باز شده، تأمين ميکنند.
دارابودن چهره معصوم و ترجيحا چشم رنگي و موهاي فر، به همراه راهاندازي يک پيج کودکانه در اينستاگرام، تمام بضاعت حرفهاي اين کودکان و مادران را تشکيل ميدهد.
مرضيه وحيدپور، روانشناس باليني، ميگويد: اينکه مادران در تلاشاند استعدادها و قابليتهاي کودکان خود را هدايت کنند و دغدغه اجتماعي دارند، درخور تحسين است؛ اما سؤال اساسي اين است که در نبود نهادهاي متولي امر، مديريت فضاي سودجويانهاي که اين کودکمدلهاي مظلوم را مستحق دستمزد نميبيند با چه کسي خواهد بود؟!
شارميلا، مادر شاهان، مدل پسر پنجساله، ميگويد: فعاليت شاهان در مدلينگ اولينبار با پيشنهاد يک برند ايراني لباس شروع شد. آنها براي عکاسي از لباسهاي پسرانه فصل، نيازمند مدل بودند. شاهان آن زمان حدود سهساله بود و اين اولين فعاليت او بهعنوان مدل لباس بود؛ اما قبلتر از اين اتفاق، از چند عکاس پيشنهاد فتومدلينگ داشت که انجام داده بود. بعد از آن نیز يکي از پيجهاي فعال در حوزه مدلينگ کودکان، براي يک برند ديگر از او دعوت کرد و بعد هم کارهاي ديگري پيش آمد؛ اما هيچيک از اين برندها راغب نبودند برای حضور شاهان در پروژههايشان، دستمزد پرداخت کنند. منطقشان هم اين بود که عکاسي از شاهان، سبب ديدهشدن او ميشود. الان حدود يک سال است پيشنهادهاي مدلينگ شاهان را براي برندهاي لباس قبول نميکنم؛ چون ذوق و شوق زياد خانوادهها تبي را به وجود آورده است که توليديها و برندها از آن سوءاستفاده کردند و نهتنها دستمزدي براي عکاسي به مدلها نميدهند، بلکه حتي لباسهايي را که بچهها براي تبليغ و عکاسي ميپوشند، از ما پس میگیرند. خيلي از کانالها و پيجها در فضاي مجازي به وجود آمدند که طلب هزينه ميکنند و از اشتياق خانوادهها،
بهويژه مادران، براي خودشان بهاصطلاح جيب دوختهاند و به بهانه واردکردن کودکان به دنياي مدلينگ، هزينههاي هنگفتي طلب ميکنند.
مريم، مادر سوگل، ميگويد: خيليها از من درباره هزينهاي که براي سوگل کردهام تا وارد دنياي مدلينگ شود، ميپرسند. بايد بگويم سوگل حتي يک ريال براي مدلينگ هزينه نکرده و از يک مرحلهاي به بعد، هزينه فعاليت خود را دريافت کرده است. جو بينظم مدلينگ در حوزه برندها باعث شد فعاليت سوگل را در اين حوزه قطع کنيم و فقط پيشنهادهاي تيزرهاي تبليغاتي و بيلبوردها را از شرکتهاي معتبر قبول ميکنيم.
مادر شاهان ميگويد: حمايت من از فرزندم بهعنوان يک مادر، از فضاي حقيقي تا فضاي مجازي را در بر ميگيرد. سعي ميکنم شأن و شخصيت او را در هر زمينهاي حفظ کنم. البته حواسم هست که او را از روزمرگيهاي کودکانهاش دور نکنم. ارتباط عاطفي خيلي عميقي بين ما وجود دارد. تلاش ميکنم تمرکزمان فقط روي چهره او نباشد و همه استعدادهايش شکوفا شود.
آيا مدلينگ کودکان حرفه است
مادر ديگري ميگويد آينده کودکمدل من مطمئنا بستگي به استعدادهاي او دارد. هدف من هيچوقت مدلينگ نبوده و اين کار را براي شروع فعاليتهاي او و شهرت انجام دادهام تا اگر در آينده به اين حرفه علاقهمند بود، راهش هموارتر باشد؛ اما حقيقت اين است که من هنوز در ايران اتفاقی حرفهاي در اين عرصه نديدهام.
آيا مدلينگ در ايران، يک شغل و حرفه محسوب ميشود؟
در ايران هم در رده کودکان و هم در رده بزرگسال مدلهاي حرفهاي فعاليت ميکنند؛ اما بايد صادق باشيم. سهم ايران در عرصه مد و مدلينگ در دنيا چقدر است و چقدر ميشود با فضاي فعلي، فعاليت چشمگير داشت؟!
درباره چالشهاي کودکمدلها از مريم، مادر سوگل، ميپرسم؛ ميگويد: من در جايگاهي نيستم که درباره مشکلات اين عرصه صحبت کنم. حتما کساني که عمر و هزينه خود را در اين راه گذاشتهاند، صحبتهاي زيادي دارند. با اينکه دختر کوچک من در مدلينگ کودکان موفق و پرکار بوده، به اين نتيجه رسيدهام که چون مدلينگ در ايران آلوده به يکسري اتهامات واهي شده است و حرفه محسوب نميشود، بهعنوان يک مادر، حداقل تا زماني که در ايران زندگي ميکنيم به کودک خود توصيه نميکنم وقتي بزرگ شد، مدل شود.
يکي از تبعات غيرقانونيشدن مجدد مدلينگ بزرگسالان در سال ۱۳۹۴، داغشدن بازار تبليغات براي پرورش کودکمدلهايي شد که بيش از همه از حمايت مادران خود برخوردار هستند. مادراني که با انگيزههاي مختلف و توان مالي متفاوت، پشت اين قصه ايستادهاند و مصمم هستند کودکان خوشسيماي خود را براي حرفهاي تربيت کنند که آينده شغلي آن براي رده سني بزرگسالان و کودکان، امنيت وافي و کافي را ندارد. کودکمدلهايي که تقريبا در بيشتر شوهاي زيرزميني کودک حضور دارند و در هزارتوي استفاده ابزاري تبليغ برندها يا تبليغ نهاد خانواده، دچار سردرگمي شدهاند. اينکه اساسا کودکمدلها حق کسب درآمد دارند يا خير؟ مادراني که هزينه ميکنند و طلاي خود را ميفروشند، با چه ضمانت اجرائيای دست به اقدام ميزنند؟ مادراني که اکنون در کسوت مديربرنامههاي کودک خردسال خود فعاليت ميکنند و حتي اگر لازم باشد طلايشان را ميفروشند و هزينههاي پرورش کودکمدل خود را در فضايي که براي جولان مدعيان اين عرصه باز شده، تأمين ميکنند.
دارابودن چهره معصوم و ترجيحا چشم رنگي و موهاي فر، به همراه راهاندازي يک پيج کودکانه در اينستاگرام، تمام بضاعت حرفهاي اين کودکان و مادران را تشکيل ميدهد.
مرضيه وحيدپور، روانشناس باليني، ميگويد: اينکه مادران در تلاشاند استعدادها و قابليتهاي کودکان خود را هدايت کنند و دغدغه اجتماعي دارند، درخور تحسين است؛ اما سؤال اساسي اين است که در نبود نهادهاي متولي امر، مديريت فضاي سودجويانهاي که اين کودکمدلهاي مظلوم را مستحق دستمزد نميبيند با چه کسي خواهد بود؟!
شارميلا، مادر شاهان، مدل پسر پنجساله، ميگويد: فعاليت شاهان در مدلينگ اولينبار با پيشنهاد يک برند ايراني لباس شروع شد. آنها براي عکاسي از لباسهاي پسرانه فصل، نيازمند مدل بودند. شاهان آن زمان حدود سهساله بود و اين اولين فعاليت او بهعنوان مدل لباس بود؛ اما قبلتر از اين اتفاق، از چند عکاس پيشنهاد فتومدلينگ داشت که انجام داده بود. بعد از آن نیز يکي از پيجهاي فعال در حوزه مدلينگ کودکان، براي يک برند ديگر از او دعوت کرد و بعد هم کارهاي ديگري پيش آمد؛ اما هيچيک از اين برندها راغب نبودند برای حضور شاهان در پروژههايشان، دستمزد پرداخت کنند. منطقشان هم اين بود که عکاسي از شاهان، سبب ديدهشدن او ميشود. الان حدود يک سال است پيشنهادهاي مدلينگ شاهان را براي برندهاي لباس قبول نميکنم؛ چون ذوق و شوق زياد خانوادهها تبي را به وجود آورده است که توليديها و برندها از آن سوءاستفاده کردند و نهتنها دستمزدي براي عکاسي به مدلها نميدهند، بلکه حتي لباسهايي را که بچهها براي تبليغ و عکاسي ميپوشند، از ما پس میگیرند. خيلي از کانالها و پيجها در فضاي مجازي به وجود آمدند که طلب هزينه ميکنند و از اشتياق خانوادهها،
بهويژه مادران، براي خودشان بهاصطلاح جيب دوختهاند و به بهانه واردکردن کودکان به دنياي مدلينگ، هزينههاي هنگفتي طلب ميکنند.
مريم، مادر سوگل، ميگويد: خيليها از من درباره هزينهاي که براي سوگل کردهام تا وارد دنياي مدلينگ شود، ميپرسند. بايد بگويم سوگل حتي يک ريال براي مدلينگ هزينه نکرده و از يک مرحلهاي به بعد، هزينه فعاليت خود را دريافت کرده است. جو بينظم مدلينگ در حوزه برندها باعث شد فعاليت سوگل را در اين حوزه قطع کنيم و فقط پيشنهادهاي تيزرهاي تبليغاتي و بيلبوردها را از شرکتهاي معتبر قبول ميکنيم.
مادر شاهان ميگويد: حمايت من از فرزندم بهعنوان يک مادر، از فضاي حقيقي تا فضاي مجازي را در بر ميگيرد. سعي ميکنم شأن و شخصيت او را در هر زمينهاي حفظ کنم. البته حواسم هست که او را از روزمرگيهاي کودکانهاش دور نکنم. ارتباط عاطفي خيلي عميقي بين ما وجود دارد. تلاش ميکنم تمرکزمان فقط روي چهره او نباشد و همه استعدادهايش شکوفا شود.
آيا مدلينگ کودکان حرفه است
مادر ديگري ميگويد آينده کودکمدل من مطمئنا بستگي به استعدادهاي او دارد. هدف من هيچوقت مدلينگ نبوده و اين کار را براي شروع فعاليتهاي او و شهرت انجام دادهام تا اگر در آينده به اين حرفه علاقهمند بود، راهش هموارتر باشد؛ اما حقيقت اين است که من هنوز در ايران اتفاقی حرفهاي در اين عرصه نديدهام.
آيا مدلينگ در ايران، يک شغل و حرفه محسوب ميشود؟
در ايران هم در رده کودکان و هم در رده بزرگسال مدلهاي حرفهاي فعاليت ميکنند؛ اما بايد صادق باشيم. سهم ايران در عرصه مد و مدلينگ در دنيا چقدر است و چقدر ميشود با فضاي فعلي، فعاليت چشمگير داشت؟!
درباره چالشهاي کودکمدلها از مريم، مادر سوگل، ميپرسم؛ ميگويد: من در جايگاهي نيستم که درباره مشکلات اين عرصه صحبت کنم. حتما کساني که عمر و هزينه خود را در اين راه گذاشتهاند، صحبتهاي زيادي دارند. با اينکه دختر کوچک من در مدلينگ کودکان موفق و پرکار بوده، به اين نتيجه رسيدهام که چون مدلينگ در ايران آلوده به يکسري اتهامات واهي شده است و حرفه محسوب نميشود، بهعنوان يک مادر، حداقل تا زماني که در ايران زندگي ميکنيم به کودک خود توصيه نميکنم وقتي بزرگ شد، مدل شود.