تصميم به افزايش قيمت بنزين در جلسه سران قوا
شرق: شايعات پيرامون افزايش نرخ بنزين، ديروز يكي از مهمترين اخباري بود كه از سوي مردم و رسانهها مورد توجه قرار گرفت. حرفهايي كه از مصوبه افزايش 10درصدي نرخ CNG خبر ميداد در كنار زمزمههاي افزايش حدود 20درصدي نرخ بنزين و بازگشت سهميهبندي، مخالفتهايي را از داخل مجلس هم به دنبال داشت، اما براساس اخبار رسيده به «شرق» اين تصميم فراتر از دولت و مجلس در جلسه سران قوا گرفته شده و به زودي اعمال خواهد شد. افزايش نرخ بنزين كه در چهارسال گذشته بيتغيير بود در شرايط ملتهب اقتصادي و در كنار متاثر شدن حدود نيمي از جمعيت كشور از سيلابها، اين شائبه را ايجاد كرده كه آيا زمان درستي براي اين تصميم است؟
افزایش قیمت CNG ابلاغ شد
طبق مصوبه هیئت وزیران، منابع حاصل از افزایش قیمت CNG، به عنوان منابع ملی شرکت ملی گاز ایران محسوب خواهد شد. به گزارش تسنيم، در حالیکه هیئت وزیران در جلسه دوازدهم اسفندماه افزایش قیمت CNG از 414 تومان در مترمکعب به 453.2 تومان در مترمکعب را مصوب کرده بود و این مصوبه در تاریخ بیستوپنجم اسفندماه به وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و سازمان برنامه بودجه کشور ابلاغ شده بود، آییننامه اجرایی آن تدوین شده و جهت اجرا در دستور کار قرار گرفته است. طبق مصوبه هیئت وزیران، منابع حاصل از این افزایش قیمت، به عنوان منابع مالی شرکت ملی گاز ایران محسوب شده و در راستای ساماندهی و تأمین ایمنی تردد خودروهای دوگانهسوز، هوشمندسازی جایگاههای عرضه CNG و ایجاد بستر لازم جهت اتصال سامانه هوشمند جایگاه های سوخت به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران و سامانه اطلاعات خودروهای گازسوز، هزینه خواهد شد.
تعمير جايگاهها از جيب مردم؟
موارد صرف افزايش قيمت CNG اما اعتراض كارشناسان را به دنبال داشت. آنها ميگويند نميتوان از جيب مردم براي هوشمندسازي و تعمير جايگاههاي CNG استفاده كرد و به نظر ميرسد كارشناسان چندان دخيل در اين تصميم دولت نبودهاند. به گفته جواد نوفرستي، كارشناس انرژي، از عجايب آن است كه در مصوبه هيئت وزيران آمده، اين افزايش قيمت براي نوسازي جايگاههاي سوخت انجام ميگيرد! تعمير جايگاهها از جيب مردم؟ كه مورد اعتراض جدي كارشناسان قرار گرفت.
جزئیات افزایش قیمت CNG
مدیر طرح CNG کشور با بیان اینکه نرخ CNG از ابتدای خردادماه افزایش خواهد یافت، جزئیات آن را اعلام کرد. حمید قاسمی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه از ابتدای خردادماه سال جاری به میزان ۳۹ تومان افزایش گازبها صورت خواهد گرفت اظهار کرد: این افزایش قیمت کمتر از ۱۰ درصد و حدود ۹ درصد است. او درباره هدف افزایش نرخ سیانجی توضیح داد: هدف از این افزایش قیمت، سرویسدهی به خودروهای گاز سوز است. از جمله اینکه ۵۰ درصد از هزینه خدمات و معاینات فنی این خودروها از این محل تأمین خواهد شد. همچنین تا سقف ۳۰۰ هزار تومان به صورت یارانه به خودروهایی که نیاز به تعویض مخزن دارند، پرداخت خواهد شد. او درباره میزان مصرف سیانجی در ایران گفت: طبق آخرین آمار میزان مصرف سیان جی در سراسر ایران ۲۰.۸ میلیون متر مکعب در روز است. قاسمی پیش از این هم با بیان اینکه در ایران حدود یک میلیارد مترمکعب گاز تولید میشود، درباره میزان کل مصرف CNG در کشور گفته بود که ۵۰ برابر این مصرف در پارس جنوبی گاز تولید میشود. مدیر طرح CNG کشور بهمن سال گذشته با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون قیمت CNG افزایش نیافته است اظهار کرده بود در سال آینده
(۹۸) هم برنامهای برای افزایش قیمت وجود ندارد و فقط قیمت کارمزد افزایش خواهد یافت. همچنین درباره مزیتهای CNG توضیح داده بود که قیمت CNG یک پنجم قیمت بنزین است و همان مسیری را طی میکند که بنزین میتواند طی کند؛ همچنین در دسترس قرار دارد.
واكنش دولت به احتمال افزايش نرخ بنزين
با اين حال، شايعاتي كه درباره افزايش نرخ بنزين مطرح شده بود، رئیس دفتر رئیسجمهور را به واكنش واداشت. محمود واعظی درباره قیمت بنزین گفت: در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی سناریوهای مختلف قیمت بنزین بحث شد اما تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.
مخالفت مجلس با افزايش نرخ بنزين
در همين راستا، عبدالله سامری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در اسفندماه در جریان بررسی بودجه ۹۸ با هرگونه افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیهبندی مخالفت کرده بودند و اینطور نیست که بتوان این تصمیم نمایندگان مجلس را در جلسهای بیرون از مجلس تغییر داد. او گفته اطلاعی از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص دونرخی شدن و بازگشت مجدد سهمیهبندی بنزین ندارم و چیزی در این باره نشنیدهام.. مجلس فقط شخص آقای لاریجانی نیست که در جلسهای با حضور ایشان رأی مجلس تغییر کند. او با قاطعيت در اين باره گفت: اگر تصمیمی در خارج از مجلس در خصوص افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی کشور گرفته شود، بهطور قطع نمایندگان با این تصمیم مخالفت میکنند و اولین مخالف آن، خود من هستم.
افزايش نرخ بنزين، جدي است
جواد نوفرستي، كارشناس انرژي، در گفتوگو با «شرق» با تأكيد بر اينكه افزايش نرخ بنزين، يك تصميم جدي است، ميگويد: به نظر ميرسد در جلسه سران قوا، اين تصميم جدي را بگيرند. مجلس گفته چنين تصميمي نداريم، اما اين تصميم فراتر از تصميم مجلس و دولت است. او ميافزايد: واقعيت اين است كه نرخ بنزين چهار سال افزايش نيافته و اين افزايشنیافتن روي نرخ CNG هم اثر گذاشته است. در سال گذشته، با فاصلهگرفتن نرخ داخلي و كشورهاي همسايه روبهرو بوديم كه افزايش قاچاق را بههمراه آورد. برآوردهاي از 10 تا 15ميليون ليتر قاچاق بنزين روزانه را مطرح ميكند. به گفته او، آنچه درباره افزايش 10 درصدي نرخ CNG از ابتداي خرداد به تصويب رسيده، آن را منوط به اصلاح قيمت بنزين و LPG در بخش حملونقل میکند. در بياني ديگر، اگر بنزين را ثابت نگه دارند و CNG را افزايش دهند، بزرگترين اشتباه تصميمگيران خواهد بود، اما در كل افزايش 10درصدي قيمت با توجه به تورم كنوني، نرخ چندان زیادی نيست كه به مردم فشار وارد كند.
او ميافزايد: CNG مزيتهايي براي كشور دارد. گاز مزيت ايران به حساب ميآيد. با افزايش سرمايهگذاري در عسلويه و پارس جنوبي، با افزايش ظرفيت توليد گاز در مقابل عدم امكان صادرات آن روبهرو هستيم. بايد بتوانيم آن را درست مصرف كنيم يا براي آن مشتري صادراتي بيابيم. در نظر داشته باشيد كه صادرات LNG زمانبر است، اما بخشي كه بهراحتي قابل تحقق است، افزايش سهم CNG در سبد حملونقل است.
نوفرستي ادامه ميدهد: فراموش نكنيد سالهاي 90 مصرف CNG در روز به حدود 20 ميليون مترمكعب رسيده بود؛ آن زمان مصرف بنزين در كشور حدود 70 ميليون ليتر يا شايد كمتر بود. اين رقم، سال 92-93 به 92 ميليون رسيد؛ بنابراين تقريبا نسبت CNG به بنزين يك به سه يا كمتر بود. در اين فاصله با تصميمات قيمتي و غيرقيمتي، سياستهاي حمايتي كه قبلا براي توسعه CNG وجود داشت، برداشته شد و افزايش قيمت CNG سبب شد در شرايطي كه مصرف بنزين به بالاي 100 ميليون مترمكعب رسيده، مصرف CNG همچنان همان 20 ميليون مترمكعب در روز كه تقريبا معادل 20 ميليون ليتر بنزين است، درجا بزند. دولت حتي اگر درآمدي نگاه كند، گاز را به بخش خانگي مترمكعبي حدود 100،150 تومان - بهجز زمستان - ميدهد، اما همان را به بخش حملونقل براساس مترمكعب حدود 500 تومان ميفروشد كه از نظر درآمدي به نفعش است، اما ميشد تصميماتي تأثيرگذار گرفت كه امروز مصرف CNG حداقل به 30 ميليون مترمكعب رسيده باشد. حتي ماههاي اولي كه آقاي زنگنه بهعنوان وزير نفت در دولت يازدهم منصوب شدند قرار بود سهم CNG را در حملونقل 50 درصد افزايش دهيم. شش سال گذشته و چيزي اضافه نشده است.
او با بيان اينكه اكنون براي سهميهبندي حتي بسيار دير است، ميافزايد: در سال 94، وقتي بنزين را تكنرخي و كارت سوخت را حذف كردند، تصميم اشتباهي بود و به رشد قاچاق كمك جدي كرد. سال گذشته، قاچاق افزايش نيافت، بلكه بيشتر ديده شد.
افزايش نرخ بنزين با وجود كارت سوخت جايگاهها، خطاست
اين كارشناس انرژي با تأكيد بر اينكه حتي اگر دولت بنزين سهميهاي و دونرخي را در نظر ندارد، حداقل در نظر بگيرد كه بنزين با كارت سوخت شخصي افراد، سهميهبندي شود تا نظارتي روي آن صورت بگيرد، اینکه چرا از آبانماه سال گذشته اتصال كارت بانكي به جايگاهها نيز مطرح شد، اما به اجرا درنيامد، نكتهاي است كه بايد به آن توجه جدي شود، زيرا با رشد قاچاق، سود كلاني به جيب افراد خاص ميرود.
او در پاسخ به نقد برخي نمايندگان مجلس مبني بر آنكه افزايش نرخ بنزين، تورم ايجاد ميكند، ميگويد: حتي اگر بنزين را سهميهبندي و دونرخي نكنيم، نظارت بر آن تورم ايجاد نميكند!
به گفته او، اشكالات فني روي خودروهاي دوگانهسوز (خودروهاي تبديلشده بهCNG ) وجود دارد كه استهلاك زيادي براي خودرو ايجاد كرده و براي صاحب آن، هزينهزا خواهد بود. محققان طرح را به خودروسازان و سازمان بهينهسازي دادهاند؛ اما توجهي به آنها نميشود.
احتمال افزايش 10 تا 20 درصدي نرخ بنزين
اين كارشناس با بيان اينكه سياستهاي قيمتي و غيرقيمتي بايد در كنار هم در نظر گرفته شود، ادامه ميدهد: پيشبيني ميشود، پايه قيمت حداقل 10 تا 20 درصد افزايش خواهد يافت و به حدود هزارو 200 تا هزارو 500 تومان خواهد رسيد و نرخ دوم نيز بين دو هزار تا دوهزارو 500 تومان خواهد بود. اين ميزان افزايش قيمت، مشكل قاچاق را برطرف نميكند. اگر بخواهند كارت سوخت جايگاه را حذف نكنند و روي كارت سوخت شخصي پايش نشود، باز هم قاچاق ادامه پيدا خواهد كرد. در نظر داشته باشيد كه بخش عمده قاچاق قبل از جايگاه انجام میشود.
توزيع يارانه انرژي، ناعادلانه است
نوفرستي ادامه ميدهد: اگر بخواهيم شرايط كلي را در نظر بگيريم و نه شرايط امروز، 45ميليارد دلار يارانه انرژي، به ناعادلانهترين شكل توزيع ميشود و دهكهايي كه بايد بيشترين بهرهبرداري را داشته باشند، كمتر از آن برخوردار ميشوند. اگر اين يارانه مساوي بين مردم تقسيم ميشد، ميتوانستيم خوشبين باشيم، اما دهكهاي بالاي درآمدي چند برابر دهكهاي پايين از آن بهرهمند ميشوند. اگر كارت انرژي و سهم برابر اتفاق بيفتد، بيشترين منافع آن براي دهكهاي پايين جامعه خواهد بود و اين عدالت است. به گفته او، پيشبيني میشود مصرف هشت درصد رشد داشته باشد و به صد ميليون ليتر بنزين در روز برسد، در شرايطي است كه طبق اطلاعات مركز آمار، 46 درصد خانوارهاي ايراني، هيچ وسيله نقليهاي ندارند، پس اين بنزين را چه كساني مصرف ميكنند؟
شرق: شايعات پيرامون افزايش نرخ بنزين، ديروز يكي از مهمترين اخباري بود كه از سوي مردم و رسانهها مورد توجه قرار گرفت. حرفهايي كه از مصوبه افزايش 10درصدي نرخ CNG خبر ميداد در كنار زمزمههاي افزايش حدود 20درصدي نرخ بنزين و بازگشت سهميهبندي، مخالفتهايي را از داخل مجلس هم به دنبال داشت، اما براساس اخبار رسيده به «شرق» اين تصميم فراتر از دولت و مجلس در جلسه سران قوا گرفته شده و به زودي اعمال خواهد شد. افزايش نرخ بنزين كه در چهارسال گذشته بيتغيير بود در شرايط ملتهب اقتصادي و در كنار متاثر شدن حدود نيمي از جمعيت كشور از سيلابها، اين شائبه را ايجاد كرده كه آيا زمان درستي براي اين تصميم است؟
افزایش قیمت CNG ابلاغ شد
طبق مصوبه هیئت وزیران، منابع حاصل از افزایش قیمت CNG، به عنوان منابع ملی شرکت ملی گاز ایران محسوب خواهد شد. به گزارش تسنيم، در حالیکه هیئت وزیران در جلسه دوازدهم اسفندماه افزایش قیمت CNG از 414 تومان در مترمکعب به 453.2 تومان در مترمکعب را مصوب کرده بود و این مصوبه در تاریخ بیستوپنجم اسفندماه به وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و سازمان برنامه بودجه کشور ابلاغ شده بود، آییننامه اجرایی آن تدوین شده و جهت اجرا در دستور کار قرار گرفته است. طبق مصوبه هیئت وزیران، منابع حاصل از این افزایش قیمت، به عنوان منابع مالی شرکت ملی گاز ایران محسوب شده و در راستای ساماندهی و تأمین ایمنی تردد خودروهای دوگانهسوز، هوشمندسازی جایگاههای عرضه CNG و ایجاد بستر لازم جهت اتصال سامانه هوشمند جایگاه های سوخت به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران و سامانه اطلاعات خودروهای گازسوز، هزینه خواهد شد.
تعمير جايگاهها از جيب مردم؟
موارد صرف افزايش قيمت CNG اما اعتراض كارشناسان را به دنبال داشت. آنها ميگويند نميتوان از جيب مردم براي هوشمندسازي و تعمير جايگاههاي CNG استفاده كرد و به نظر ميرسد كارشناسان چندان دخيل در اين تصميم دولت نبودهاند. به گفته جواد نوفرستي، كارشناس انرژي، از عجايب آن است كه در مصوبه هيئت وزيران آمده، اين افزايش قيمت براي نوسازي جايگاههاي سوخت انجام ميگيرد! تعمير جايگاهها از جيب مردم؟ كه مورد اعتراض جدي كارشناسان قرار گرفت.
جزئیات افزایش قیمت CNG
مدیر طرح CNG کشور با بیان اینکه نرخ CNG از ابتدای خردادماه افزایش خواهد یافت، جزئیات آن را اعلام کرد. حمید قاسمی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه از ابتدای خردادماه سال جاری به میزان ۳۹ تومان افزایش گازبها صورت خواهد گرفت اظهار کرد: این افزایش قیمت کمتر از ۱۰ درصد و حدود ۹ درصد است. او درباره هدف افزایش نرخ سیانجی توضیح داد: هدف از این افزایش قیمت، سرویسدهی به خودروهای گاز سوز است. از جمله اینکه ۵۰ درصد از هزینه خدمات و معاینات فنی این خودروها از این محل تأمین خواهد شد. همچنین تا سقف ۳۰۰ هزار تومان به صورت یارانه به خودروهایی که نیاز به تعویض مخزن دارند، پرداخت خواهد شد. او درباره میزان مصرف سیانجی در ایران گفت: طبق آخرین آمار میزان مصرف سیان جی در سراسر ایران ۲۰.۸ میلیون متر مکعب در روز است. قاسمی پیش از این هم با بیان اینکه در ایران حدود یک میلیارد مترمکعب گاز تولید میشود، درباره میزان کل مصرف CNG در کشور گفته بود که ۵۰ برابر این مصرف در پارس جنوبی گاز تولید میشود. مدیر طرح CNG کشور بهمن سال گذشته با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون قیمت CNG افزایش نیافته است اظهار کرده بود در سال آینده
(۹۸) هم برنامهای برای افزایش قیمت وجود ندارد و فقط قیمت کارمزد افزایش خواهد یافت. همچنین درباره مزیتهای CNG توضیح داده بود که قیمت CNG یک پنجم قیمت بنزین است و همان مسیری را طی میکند که بنزین میتواند طی کند؛ همچنین در دسترس قرار دارد.
واكنش دولت به احتمال افزايش نرخ بنزين
با اين حال، شايعاتي كه درباره افزايش نرخ بنزين مطرح شده بود، رئیس دفتر رئیسجمهور را به واكنش واداشت. محمود واعظی درباره قیمت بنزین گفت: در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی سناریوهای مختلف قیمت بنزین بحث شد اما تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.
مخالفت مجلس با افزايش نرخ بنزين
در همين راستا، عبدالله سامری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در اسفندماه در جریان بررسی بودجه ۹۸ با هرگونه افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیهبندی مخالفت کرده بودند و اینطور نیست که بتوان این تصمیم نمایندگان مجلس را در جلسهای بیرون از مجلس تغییر داد. او گفته اطلاعی از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص دونرخی شدن و بازگشت مجدد سهمیهبندی بنزین ندارم و چیزی در این باره نشنیدهام.. مجلس فقط شخص آقای لاریجانی نیست که در جلسهای با حضور ایشان رأی مجلس تغییر کند. او با قاطعيت در اين باره گفت: اگر تصمیمی در خارج از مجلس در خصوص افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی کشور گرفته شود، بهطور قطع نمایندگان با این تصمیم مخالفت میکنند و اولین مخالف آن، خود من هستم.
افزايش نرخ بنزين، جدي است
جواد نوفرستي، كارشناس انرژي، در گفتوگو با «شرق» با تأكيد بر اينكه افزايش نرخ بنزين، يك تصميم جدي است، ميگويد: به نظر ميرسد در جلسه سران قوا، اين تصميم جدي را بگيرند. مجلس گفته چنين تصميمي نداريم، اما اين تصميم فراتر از تصميم مجلس و دولت است. او ميافزايد: واقعيت اين است كه نرخ بنزين چهار سال افزايش نيافته و اين افزايشنیافتن روي نرخ CNG هم اثر گذاشته است. در سال گذشته، با فاصلهگرفتن نرخ داخلي و كشورهاي همسايه روبهرو بوديم كه افزايش قاچاق را بههمراه آورد. برآوردهاي از 10 تا 15ميليون ليتر قاچاق بنزين روزانه را مطرح ميكند. به گفته او، آنچه درباره افزايش 10 درصدي نرخ CNG از ابتداي خرداد به تصويب رسيده، آن را منوط به اصلاح قيمت بنزين و LPG در بخش حملونقل میکند. در بياني ديگر، اگر بنزين را ثابت نگه دارند و CNG را افزايش دهند، بزرگترين اشتباه تصميمگيران خواهد بود، اما در كل افزايش 10درصدي قيمت با توجه به تورم كنوني، نرخ چندان زیادی نيست كه به مردم فشار وارد كند.
او ميافزايد: CNG مزيتهايي براي كشور دارد. گاز مزيت ايران به حساب ميآيد. با افزايش سرمايهگذاري در عسلويه و پارس جنوبي، با افزايش ظرفيت توليد گاز در مقابل عدم امكان صادرات آن روبهرو هستيم. بايد بتوانيم آن را درست مصرف كنيم يا براي آن مشتري صادراتي بيابيم. در نظر داشته باشيد كه صادرات LNG زمانبر است، اما بخشي كه بهراحتي قابل تحقق است، افزايش سهم CNG در سبد حملونقل است.
نوفرستي ادامه ميدهد: فراموش نكنيد سالهاي 90 مصرف CNG در روز به حدود 20 ميليون مترمكعب رسيده بود؛ آن زمان مصرف بنزين در كشور حدود 70 ميليون ليتر يا شايد كمتر بود. اين رقم، سال 92-93 به 92 ميليون رسيد؛ بنابراين تقريبا نسبت CNG به بنزين يك به سه يا كمتر بود. در اين فاصله با تصميمات قيمتي و غيرقيمتي، سياستهاي حمايتي كه قبلا براي توسعه CNG وجود داشت، برداشته شد و افزايش قيمت CNG سبب شد در شرايطي كه مصرف بنزين به بالاي 100 ميليون مترمكعب رسيده، مصرف CNG همچنان همان 20 ميليون مترمكعب در روز كه تقريبا معادل 20 ميليون ليتر بنزين است، درجا بزند. دولت حتي اگر درآمدي نگاه كند، گاز را به بخش خانگي مترمكعبي حدود 100،150 تومان - بهجز زمستان - ميدهد، اما همان را به بخش حملونقل براساس مترمكعب حدود 500 تومان ميفروشد كه از نظر درآمدي به نفعش است، اما ميشد تصميماتي تأثيرگذار گرفت كه امروز مصرف CNG حداقل به 30 ميليون مترمكعب رسيده باشد. حتي ماههاي اولي كه آقاي زنگنه بهعنوان وزير نفت در دولت يازدهم منصوب شدند قرار بود سهم CNG را در حملونقل 50 درصد افزايش دهيم. شش سال گذشته و چيزي اضافه نشده است.
او با بيان اينكه اكنون براي سهميهبندي حتي بسيار دير است، ميافزايد: در سال 94، وقتي بنزين را تكنرخي و كارت سوخت را حذف كردند، تصميم اشتباهي بود و به رشد قاچاق كمك جدي كرد. سال گذشته، قاچاق افزايش نيافت، بلكه بيشتر ديده شد.
افزايش نرخ بنزين با وجود كارت سوخت جايگاهها، خطاست
اين كارشناس انرژي با تأكيد بر اينكه حتي اگر دولت بنزين سهميهاي و دونرخي را در نظر ندارد، حداقل در نظر بگيرد كه بنزين با كارت سوخت شخصي افراد، سهميهبندي شود تا نظارتي روي آن صورت بگيرد، اینکه چرا از آبانماه سال گذشته اتصال كارت بانكي به جايگاهها نيز مطرح شد، اما به اجرا درنيامد، نكتهاي است كه بايد به آن توجه جدي شود، زيرا با رشد قاچاق، سود كلاني به جيب افراد خاص ميرود.
او در پاسخ به نقد برخي نمايندگان مجلس مبني بر آنكه افزايش نرخ بنزين، تورم ايجاد ميكند، ميگويد: حتي اگر بنزين را سهميهبندي و دونرخي نكنيم، نظارت بر آن تورم ايجاد نميكند!
به گفته او، اشكالات فني روي خودروهاي دوگانهسوز (خودروهاي تبديلشده بهCNG ) وجود دارد كه استهلاك زيادي براي خودرو ايجاد كرده و براي صاحب آن، هزينهزا خواهد بود. محققان طرح را به خودروسازان و سازمان بهينهسازي دادهاند؛ اما توجهي به آنها نميشود.
احتمال افزايش 10 تا 20 درصدي نرخ بنزين
اين كارشناس با بيان اينكه سياستهاي قيمتي و غيرقيمتي بايد در كنار هم در نظر گرفته شود، ادامه ميدهد: پيشبيني ميشود، پايه قيمت حداقل 10 تا 20 درصد افزايش خواهد يافت و به حدود هزارو 200 تا هزارو 500 تومان خواهد رسيد و نرخ دوم نيز بين دو هزار تا دوهزارو 500 تومان خواهد بود. اين ميزان افزايش قيمت، مشكل قاچاق را برطرف نميكند. اگر بخواهند كارت سوخت جايگاه را حذف نكنند و روي كارت سوخت شخصي پايش نشود، باز هم قاچاق ادامه پيدا خواهد كرد. در نظر داشته باشيد كه بخش عمده قاچاق قبل از جايگاه انجام میشود.
توزيع يارانه انرژي، ناعادلانه است
نوفرستي ادامه ميدهد: اگر بخواهيم شرايط كلي را در نظر بگيريم و نه شرايط امروز، 45ميليارد دلار يارانه انرژي، به ناعادلانهترين شكل توزيع ميشود و دهكهايي كه بايد بيشترين بهرهبرداري را داشته باشند، كمتر از آن برخوردار ميشوند. اگر اين يارانه مساوي بين مردم تقسيم ميشد، ميتوانستيم خوشبين باشيم، اما دهكهاي بالاي درآمدي چند برابر دهكهاي پايين از آن بهرهمند ميشوند. اگر كارت انرژي و سهم برابر اتفاق بيفتد، بيشترين منافع آن براي دهكهاي پايين جامعه خواهد بود و اين عدالت است. به گفته او، پيشبيني میشود مصرف هشت درصد رشد داشته باشد و به صد ميليون ليتر بنزين در روز برسد، در شرايطي است كه طبق اطلاعات مركز آمار، 46 درصد خانوارهاي ايراني، هيچ وسيله نقليهاي ندارند، پس اين بنزين را چه كساني مصرف ميكنند؟