|

قول حناچی براي ساخت متروي بغداد

شرق: شهردار تهران و هيئت همراه او در سفر به عراق، با استاندار و همتاي بغدادي خود ديدار و در زمينه مسائل شهري مشترک بين دو پايتخت و زمينه‌هاي همکاري تهران و بغداد گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
در ديدار حناچي با «فلاح حسن الجزائري»، استاندار عراق و «رياض العضاض»، رئيس شوراي استان بغداد، شهردار تهران با اشاره به ظرفيت شرکت‌هاي ايراني براي احداث مترو در عراق گفت: مي‌توان اين موضوع را از سوي کميسيون‌هاي مشترک دو کشور پيگيري کرد. بغداد يک کلان‌شهر است و کلان‌شهر‌ها معمولا مشکلات مشابهي دارند که ترافيک يکي از آنهاست.
حناچي با اشاره به اينکه يکي از مهم‌ترين راه‌حل‌ها براي رفع ترافيک، گسترش شبکه مترو است، عنوان کرد: در سال ۶۶ عمليات احداث متروي تهران را عملا آغاز کرديم و درحال‌حاضر هفت خط متروی تهران به بهره‌برداري رسيده است و روزانه دو ميليون مسافر در متروی تهران جابه‌جا مي‌شوند. ما براي اين کار دير شروع کرديم و بايد قبل از انقلاب اين حرکت آغاز مي‌شد و ما ادامه‌دهنده آن بوديم. شهردار تهران افزود: بر اساس قانون مصوب شوراي شهر و برنامه‌ريزي‌هاي تهران، تحقق هفت ميليون سفر را در برنامه کاري داريم که براي تحقق چنين مأموريتي بايد دوهزار واگن مترو را به مجموعه فعلي اضافه کنيم، همچنين سرفاصله حرکت قطارها را به دودقيقه کاهش داده و دو خط ديگر را تکميل کنيم. وي با بيان اينکه احداث مترو در بغداد نيز دير شده است، گفت: هرچه سريع‌تر بايد درمورد اين موضوع تصميم بگيريد؛ البته شما مي‌توانيد از مشکلي که ما با آن مواجه هستيم به‌عنوان تجربه استفاده کنيد، چراکه ما سوبسيد زيادي در مترو مي‌پردازيم و مردم درواقع يک‌دهم قيمت واقعي سفر را مي‌پردازند؛ اين امر باعث شده است که بار عمده بر دوش شهرداري و دولت باشد و بخش خصوصي براي توسعه مترو ورود نکند.حناچي با اشاره به اينکه تحريم‌ها به خودي‌خود تهديد هستند، عنوان کرد: شما نيز تجربه تحريم‌ها را داشتيد، اما مي‌توان اين تهديدها را به فرصت تبديل کرد؛ فرصتي که هم براي ما و هم براي شما ايجاد شده است. وي با بيان اينکه با افتتاح خط ۶ و ۷ ظرفيت شرکت‌هاي سازنده مترو آزاد مي‌شود، گفت: اين شرکت‌ها مي‌توانند توسعه متروی بغداد را در دستور کار خود قرار دهند و در صورت هماهنگي دو موضوع ذکرشده، شرکت‌هاي ايراني در برگزاري مناقصه محدود نيز آمادگي دارند که اين پروژه‌ها را به انجام برسانند.شهردار تهران در اين ديدار که ايرج مسجدي، سفير ايران در عراق و شهربانو اماني، عضو شوراي شهر تهران، هم حضور داشتند، با اشاره به اينکه کمربند سبز وظيفه کنترل آلودگي کلان‌شهرها را برعهده دارد، گفت: اخيرا هزارو 250 هکتار کمربند سبز شمالي تهران را با آبياري قطره‌اي و تحت فشار شروع کرده‌ايم. وي عنوان کرد: در زمينه آتش‌نشاني نيز آمادگي آموزش و تجهيزات را در اين حوزه داريم، همچنين در حوزه معماري و شهرسازي و طرح‌هاي توسعه شهري هم مذاکراتي داشتيم که اگر زمينه همکاري وجود داشته باشد، آمادگي داريم که مسير همکاري را ادامه دهيم.وي با اشاره به اينکه کشور عراق و شهر بغداد جنبه تاريخي دارد، عنوان کرد: ما تجربه زيادي در زمينه مرمت آثار تاريخي در تهران داريم. شهردار تهران يکي ديگر از زمينه‌هاي آمادگي شهرداري براي همکاري با بغداد را حوزه زيباسازي شهري و اقداماتي در زمينه نورپردازي و ايجاد فضاي شهري عنوان کرد.حناچي با اشاره به اينکه در ايران ۲۳ اثر ثبت‌شده جهاني وجود دارد، تصريح کرد: بغداد اين پتانسيل را دارد که آثار خود را به ثبت جهاني درآورد و ما در اين زمينه نيز آمادگي همکاري داريم.پيروز حناچي در ديدار با «ذکري علوش» درباره امکان تبادل تجربيات دو کشور در زمينه نگه‌داشت شهر گفت: با توجه به اينکه بغداد در سطح کلان‌شهري متوسط مانده و در زمينه ايجاد خطوط مترو هم عقب مانده است، در صورت آمادگي شهرداري بغداد مي‌توانيم بر مطالعات جامع ترافيک بغداد همکاري داشته باشيم.
وي درباره خطوط متروی تهران افزود: هم‌اکنون ۳۰۰ کيلومتر خط مترو در تهران ايجاد شده و ۲۵۰ کيلومتر تا کامل‌شدن طرح جامع مترو فاصله داريم.وي با پيشنهاد اينکه شهرداري‌هاي تهران و بغداد مي‌توانند در زمينه طراحي شهر، معماري، پروژه‌هاي شهري و شهرسازي با يکديگر همکاري داشته باشند، بیان کرد: به‌زودي نتيجه يکي از مسابقات بين‌المللي معماري ايران اعلام مي‌شود. اين طرح مربوط به مسير تهران- تبريز است که حدود ۹ کيلومتر از اين مسير، قطار را به زير زمين برده‌ايم و روي آن يک محور طراحي شهري را به مسابقه گذاشتيم.وي با بيان اينکه در سال‌هاي ۸۵ و ۸۶ شمسي بين کلان‌شهرهاي تهران و بغداد تفاهم همکاري منعقد شده است، گفت: با تشکيل کميته مشارکت و پيگيري مي‌توانيم موارد مطرح‌شده را پيگيري کنيم.
شهردار تهران با بيان اينکه اگر ضمانت دولت عراق براي سرمايه‌گذاران ايراني وجود داشته باشد، سرمايه‌گذاري از طريق بخش خصوصي امکان‌پذير است، تصريح کرد: درباره جذب سرمايه‌گذاري براي ساخت مترو نکته کليدي قيمت واقعي بليت مترو است. در تهران بليت مترو يک‌دهم قيمت واقعي است و اين مسئله جذب سرمايه‌گذار را با مشکل مواجه مي‌کند. در حالي که اگر بليت قيمت واقعي داشته باشد، بخش خصوصي مي‌تواند بخش عمده‌اي از سرمايه‌گذاري را براي ساخت مترو انجام دهد.
حناچي ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد از خطوط متروی تهران بر اساس مطالعات تکميل شده است. از ۱۰ خط مترو مورد نياز در تهران هفت خط تکميل شده و تونل‌هاي سه خط ديگر هم آماده است.
وي درباره ساخت خطوط مترو در بغداد گفت: براي آغاز ساخت مترو در بغداد مي‌توانيد با برگزاري يک مناقصه بين شرکت‌هاي ايراني و حتي کشورهاي ديگر دنيا اين کار را آغاز کنيد، اما اطمينان دارم شرکت‌هاي ايراني از نظر قيمت ارجحيت دارند.
شهردار تهران افزود: در زمينه آتش‌نشاني هم تجربيات خوبي درباره آموزش و تجهيزات داريم که قابل اشتراک‌گذاري است و مي‌تواند به عنوان يکي از بندهاي توافق‌نامه قيد شود.حناچي موضوعات فرهنگي و اجتماعي را از ديگر اشتراکات بين دو کشور دانست و گفت: همايش پياده‌روي اربعين يکي از بزرگ‌ترين همايش‌هاي جهان است که شهرداري تهران بخشي از پشتيباني اين خدمت عظيم را به عهده دارد. امسال علاوه بر خدمت‌هاي گذشته، تلاش مي‌کنيم مردم را که همواره عاشق اباعبدالله‌الحسين(ع) هستند، بسيج کنيم.شهردار تهران درباره انتخاب يک خانم به عنوان شهردار بغداد بیان کرد: به شما، دولت عراق و شوراي شهر بغداد بابت اين انتخاب تبريک مي‌گويم. با توجه به اينکه پس از مشکلات و جنگ‌هاي بسيار اين مسئوليت را پذيرفتيد، براي شما آرزوي موفقيت مي‌کنم و براي موفقيت شما نهايت تلاش را به کار مي‌گيريم.حناچي با بيان اينکه موفقيت دولت عراق خواست کشور ايران است، عنوان کرد: اين موفقيت مي‌تواند بسياري از مشکلات منطقه را حل کند. هر دو کشور تاريخ و فرهنگ مشترک پيش از اسلام و پس از اسلام را دارند و اين دوره از فعاليت‌ها را هم به فال نيک مي‌گيريم.
براساس گزارش شهرنوشت، در پايان اين جلسه شهردار تهران پوريا سوري، سرپرست مرکز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران و گشتاسب مظفري، معاون امور بين‌الملل اين مرکز را به عنوان نماينده شهرداري تهران براي تنظيم موافقت‌نامه معرفي کرد.
ديدار حناچي با سيدعمار حکيم
گفتني است شهردار تهران در حاشيه سفر به عراق با سيدعمار حکيم، رهبر جريان حکمت ملي، ديدار کرد. ‌پيروز حناچي در اين ديدار بر تمايل شهرداري تهران به همراهي با کلان‌شهر بغداد در مسير توسعه، تأکيد و عملکرد مديريت شهري را در پايتخت ايران براي ميزبان خود تبيين کرد.
در اين ديدار، دو طرف تقويت روابط شهري ميان تهران و بغداد را لازم دانستند و سيدعمار حکيم، تأکيد پيروز حناچي بر ضرورت توسعه مترو در پايتخت عراق را نيز تأييد کرد. شهردار تهران در اين ديدار گفت شهرداري تهران آماده است تا در حوزه‌هاي حمل‌ونقل عمومي، گسترش فضاي ‌سبز و مديريت پسماند، تجربيات خود را به‌طور نظري و عملي در اختيار نظام مديريت شهري بغداد بگذارد.

شرق: شهردار تهران و هيئت همراه او در سفر به عراق، با استاندار و همتاي بغدادي خود ديدار و در زمينه مسائل شهري مشترک بين دو پايتخت و زمينه‌هاي همکاري تهران و بغداد گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
در ديدار حناچي با «فلاح حسن الجزائري»، استاندار عراق و «رياض العضاض»، رئيس شوراي استان بغداد، شهردار تهران با اشاره به ظرفيت شرکت‌هاي ايراني براي احداث مترو در عراق گفت: مي‌توان اين موضوع را از سوي کميسيون‌هاي مشترک دو کشور پيگيري کرد. بغداد يک کلان‌شهر است و کلان‌شهر‌ها معمولا مشکلات مشابهي دارند که ترافيک يکي از آنهاست.
حناچي با اشاره به اينکه يکي از مهم‌ترين راه‌حل‌ها براي رفع ترافيک، گسترش شبکه مترو است، عنوان کرد: در سال ۶۶ عمليات احداث متروي تهران را عملا آغاز کرديم و درحال‌حاضر هفت خط متروی تهران به بهره‌برداري رسيده است و روزانه دو ميليون مسافر در متروی تهران جابه‌جا مي‌شوند. ما براي اين کار دير شروع کرديم و بايد قبل از انقلاب اين حرکت آغاز مي‌شد و ما ادامه‌دهنده آن بوديم. شهردار تهران افزود: بر اساس قانون مصوب شوراي شهر و برنامه‌ريزي‌هاي تهران، تحقق هفت ميليون سفر را در برنامه کاري داريم که براي تحقق چنين مأموريتي بايد دوهزار واگن مترو را به مجموعه فعلي اضافه کنيم، همچنين سرفاصله حرکت قطارها را به دودقيقه کاهش داده و دو خط ديگر را تکميل کنيم. وي با بيان اينکه احداث مترو در بغداد نيز دير شده است، گفت: هرچه سريع‌تر بايد درمورد اين موضوع تصميم بگيريد؛ البته شما مي‌توانيد از مشکلي که ما با آن مواجه هستيم به‌عنوان تجربه استفاده کنيد، چراکه ما سوبسيد زيادي در مترو مي‌پردازيم و مردم درواقع يک‌دهم قيمت واقعي سفر را مي‌پردازند؛ اين امر باعث شده است که بار عمده بر دوش شهرداري و دولت باشد و بخش خصوصي براي توسعه مترو ورود نکند.حناچي با اشاره به اينکه تحريم‌ها به خودي‌خود تهديد هستند، عنوان کرد: شما نيز تجربه تحريم‌ها را داشتيد، اما مي‌توان اين تهديدها را به فرصت تبديل کرد؛ فرصتي که هم براي ما و هم براي شما ايجاد شده است. وي با بيان اينکه با افتتاح خط ۶ و ۷ ظرفيت شرکت‌هاي سازنده مترو آزاد مي‌شود، گفت: اين شرکت‌ها مي‌توانند توسعه متروی بغداد را در دستور کار خود قرار دهند و در صورت هماهنگي دو موضوع ذکرشده، شرکت‌هاي ايراني در برگزاري مناقصه محدود نيز آمادگي دارند که اين پروژه‌ها را به انجام برسانند.شهردار تهران در اين ديدار که ايرج مسجدي، سفير ايران در عراق و شهربانو اماني، عضو شوراي شهر تهران، هم حضور داشتند، با اشاره به اينکه کمربند سبز وظيفه کنترل آلودگي کلان‌شهرها را برعهده دارد، گفت: اخيرا هزارو 250 هکتار کمربند سبز شمالي تهران را با آبياري قطره‌اي و تحت فشار شروع کرده‌ايم. وي عنوان کرد: در زمينه آتش‌نشاني نيز آمادگي آموزش و تجهيزات را در اين حوزه داريم، همچنين در حوزه معماري و شهرسازي و طرح‌هاي توسعه شهري هم مذاکراتي داشتيم که اگر زمينه همکاري وجود داشته باشد، آمادگي داريم که مسير همکاري را ادامه دهيم.وي با اشاره به اينکه کشور عراق و شهر بغداد جنبه تاريخي دارد، عنوان کرد: ما تجربه زيادي در زمينه مرمت آثار تاريخي در تهران داريم. شهردار تهران يکي ديگر از زمينه‌هاي آمادگي شهرداري براي همکاري با بغداد را حوزه زيباسازي شهري و اقداماتي در زمينه نورپردازي و ايجاد فضاي شهري عنوان کرد.حناچي با اشاره به اينکه در ايران ۲۳ اثر ثبت‌شده جهاني وجود دارد، تصريح کرد: بغداد اين پتانسيل را دارد که آثار خود را به ثبت جهاني درآورد و ما در اين زمينه نيز آمادگي همکاري داريم.پيروز حناچي در ديدار با «ذکري علوش» درباره امکان تبادل تجربيات دو کشور در زمينه نگه‌داشت شهر گفت: با توجه به اينکه بغداد در سطح کلان‌شهري متوسط مانده و در زمينه ايجاد خطوط مترو هم عقب مانده است، در صورت آمادگي شهرداري بغداد مي‌توانيم بر مطالعات جامع ترافيک بغداد همکاري داشته باشيم.
وي درباره خطوط متروی تهران افزود: هم‌اکنون ۳۰۰ کيلومتر خط مترو در تهران ايجاد شده و ۲۵۰ کيلومتر تا کامل‌شدن طرح جامع مترو فاصله داريم.وي با پيشنهاد اينکه شهرداري‌هاي تهران و بغداد مي‌توانند در زمينه طراحي شهر، معماري، پروژه‌هاي شهري و شهرسازي با يکديگر همکاري داشته باشند، بیان کرد: به‌زودي نتيجه يکي از مسابقات بين‌المللي معماري ايران اعلام مي‌شود. اين طرح مربوط به مسير تهران- تبريز است که حدود ۹ کيلومتر از اين مسير، قطار را به زير زمين برده‌ايم و روي آن يک محور طراحي شهري را به مسابقه گذاشتيم.وي با بيان اينکه در سال‌هاي ۸۵ و ۸۶ شمسي بين کلان‌شهرهاي تهران و بغداد تفاهم همکاري منعقد شده است، گفت: با تشکيل کميته مشارکت و پيگيري مي‌توانيم موارد مطرح‌شده را پيگيري کنيم.
شهردار تهران با بيان اينکه اگر ضمانت دولت عراق براي سرمايه‌گذاران ايراني وجود داشته باشد، سرمايه‌گذاري از طريق بخش خصوصي امکان‌پذير است، تصريح کرد: درباره جذب سرمايه‌گذاري براي ساخت مترو نکته کليدي قيمت واقعي بليت مترو است. در تهران بليت مترو يک‌دهم قيمت واقعي است و اين مسئله جذب سرمايه‌گذار را با مشکل مواجه مي‌کند. در حالي که اگر بليت قيمت واقعي داشته باشد، بخش خصوصي مي‌تواند بخش عمده‌اي از سرمايه‌گذاري را براي ساخت مترو انجام دهد.
حناچي ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد از خطوط متروی تهران بر اساس مطالعات تکميل شده است. از ۱۰ خط مترو مورد نياز در تهران هفت خط تکميل شده و تونل‌هاي سه خط ديگر هم آماده است.
وي درباره ساخت خطوط مترو در بغداد گفت: براي آغاز ساخت مترو در بغداد مي‌توانيد با برگزاري يک مناقصه بين شرکت‌هاي ايراني و حتي کشورهاي ديگر دنيا اين کار را آغاز کنيد، اما اطمينان دارم شرکت‌هاي ايراني از نظر قيمت ارجحيت دارند.
شهردار تهران افزود: در زمينه آتش‌نشاني هم تجربيات خوبي درباره آموزش و تجهيزات داريم که قابل اشتراک‌گذاري است و مي‌تواند به عنوان يکي از بندهاي توافق‌نامه قيد شود.حناچي موضوعات فرهنگي و اجتماعي را از ديگر اشتراکات بين دو کشور دانست و گفت: همايش پياده‌روي اربعين يکي از بزرگ‌ترين همايش‌هاي جهان است که شهرداري تهران بخشي از پشتيباني اين خدمت عظيم را به عهده دارد. امسال علاوه بر خدمت‌هاي گذشته، تلاش مي‌کنيم مردم را که همواره عاشق اباعبدالله‌الحسين(ع) هستند، بسيج کنيم.شهردار تهران درباره انتخاب يک خانم به عنوان شهردار بغداد بیان کرد: به شما، دولت عراق و شوراي شهر بغداد بابت اين انتخاب تبريک مي‌گويم. با توجه به اينکه پس از مشکلات و جنگ‌هاي بسيار اين مسئوليت را پذيرفتيد، براي شما آرزوي موفقيت مي‌کنم و براي موفقيت شما نهايت تلاش را به کار مي‌گيريم.حناچي با بيان اينکه موفقيت دولت عراق خواست کشور ايران است، عنوان کرد: اين موفقيت مي‌تواند بسياري از مشکلات منطقه را حل کند. هر دو کشور تاريخ و فرهنگ مشترک پيش از اسلام و پس از اسلام را دارند و اين دوره از فعاليت‌ها را هم به فال نيک مي‌گيريم.
براساس گزارش شهرنوشت، در پايان اين جلسه شهردار تهران پوريا سوري، سرپرست مرکز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران و گشتاسب مظفري، معاون امور بين‌الملل اين مرکز را به عنوان نماينده شهرداري تهران براي تنظيم موافقت‌نامه معرفي کرد.
ديدار حناچي با سيدعمار حکيم
گفتني است شهردار تهران در حاشيه سفر به عراق با سيدعمار حکيم، رهبر جريان حکمت ملي، ديدار کرد. ‌پيروز حناچي در اين ديدار بر تمايل شهرداري تهران به همراهي با کلان‌شهر بغداد در مسير توسعه، تأکيد و عملکرد مديريت شهري را در پايتخت ايران براي ميزبان خود تبيين کرد.
در اين ديدار، دو طرف تقويت روابط شهري ميان تهران و بغداد را لازم دانستند و سيدعمار حکيم، تأکيد پيروز حناچي بر ضرورت توسعه مترو در پايتخت عراق را نيز تأييد کرد. شهردار تهران در اين ديدار گفت شهرداري تهران آماده است تا در حوزه‌هاي حمل‌ونقل عمومي، گسترش فضاي ‌سبز و مديريت پسماند، تجربيات خود را به‌طور نظري و عملي در اختيار نظام مديريت شهري بغداد بگذارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها