|

معافيت‌ تحريمي براي دولت‌ها و نهادهاي خار جي طرف تعامل با سپاه

حصار تحريمي تنگ‌تر شد. دولتمردان آمريکايي گفتند از اين به بعد هيچ کشوري از تحريم‌هاي نفتي ايران تعليق نخواهد شد. روزنامه «واشنگتن‌پست» يک روز قبل از اعلام رسمي خبر، آن را منتشر کرده بود؛ «گامي ديگر از اتاق فرمان ترامپ در راستاي کمپين فشار حداکثري. اقدامي براي تحت‌فشار‌گذاشتن تهران به‌منظور پايان‌دادن به رفتار نامشروع خود». گزارشگر اين روزنامه با اتکا به دو منبع آگاه پيش‌بيني کرده بود پمپئو در مقابل رسانه‌ها حاضر مي‌شود و به کشورهايي که هم‌اکنون در حال واردکردن نفت ايران هستند خواهد گفت ديگر خبري از تعليق تحريم‌ها نيست.
آبان سال گذشته بود که وزارت خارجه آمريکا هشت کشور را به مدت 180 روز از تحريم‌هاي نفتي معاف کرد. ايده‌ اصلي اين بود که اين کشورها زمان کافي براي جايگزين‌کردن نفت وارداتي خود را بيابند و به تعبير نويسنده گزارش واشنگتن‌پست «و حالا زمان رو به پايان است».
‌‌ پمپئو: صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رسانيم
وزير امور خارجه آمريکا صبح دوشنبه به وقت واشنگتن در مقابل رسانه‌ها قرار گرفت، گفت: «ما می‌کوشیم درآمد نفتي ايران را به صفر برسانيم و در اين ارتباط هيچ معافيت نفتي‌ای را ديگر براي هيچ کشوري تمديد نمي‌کنيم». به گزارش ايسنا مايک پمپئو ادامه داد: «بر تحريم‌هاي اعمال‌شده نظارت داريم و آن را با دقت به پيش مي‌بريم». پمپئو در ابتداي سخنان خود به خروج آمريکا از برجام اشاره کرد، اقدامي که چيزي تا يک‌سالگي آن باقي نمانده است. به گفته اين دولتمرد آمريکايي با اين اقدام ترامپ يک کارزار بزرگ عليه ايران را آغاز کرد. او گفت اين کارزار ادامه دارد تا ايران از دستيابي به آنچه او مدعي شد باعث بي‌ثباتي منطقه شده است، محروم و به يک کشور عادي تبديل شود. پمپئو مدعي شد: «پيش از خروج آمريکا از برجام و اعمال مجدد تحريم‌ها، ايران حدود ۱۵ ميليارد دلار از صدور نفت درآمد داشت که طبق بررسي‌هاي ما تحريم‌ها باعث شده ايران بيش از ۱۰ ميليارد دلار از اين درآمدها را از دست بدهد. درآمدهايي که براي حمايت از گروه‌هاي تروريستي از جمله حزب‌الله استفاده مي‌شد و ايران با استفاده از اين درآمد تلاش مي‌کرد برنامه موشکي خود را پيش ببرد». وزير امور خارجه آمريکا ادامه داد: «در راستاي پيشبرد تحريم‌ها عليه ايران، تحريم‌هاي نفتي عليه تهران اعمال شد و در ابتدا ما به هفت کشور درمورد اين تحريم‌ها معافيت داديم که بتوانند وابستگي خود را به نفت ايران کاهش دهند و به‌دنبال منابع ديگري باشند. ما اکنون تصميم گرفته‌ايم ديگر به هيچ کشوري معافيت ندهيم و در راستاي صفرکردن درآمد نفتي ايران حرکت کنيم. ما اين تحريم‌ها را پيش خواهيم برد و با دقت بر روند اجراي آن نظارت داريم. وزير خارجه آمريکا از معافيت هفت کشور گفت، اين در حالي است که همان‌طورکه در گزارش واشنگتن‌پست هم آمده بود، قبلا صحبت از هشت کشور بوده است. 15 آبان 97 خود پمپئو گفته بود «آمریکا به‌منظور کمک به ثبات در بازار نفتي جهان، کشورهاي ايتاليا، تايوان، ترکيه، ژاپن، چين، کره ‌جنوبي، هند و يونان را شش ماه از تحريم واردات نفت ايران معاف کرده است». با وجود اين همان زمان نيز اين نکته مطرح شد که کشورهايي مانند ايتاليا و يونان از خريداران نفت ايران نبوده‌اند که اين معافيت‌ها اساسا بخواهد تأثيري داشته باشد. وزير امور خارجه آمريکا، در صحبت‌هاي روز گذشته خود گفت: «تأکيد مي‌کنم ما از نهايت تلاشمان استفاده مي‌کنيم که بازارها تحت اين تصميم دچار تلاطم نشود و با کشورهاي توليدکننده نفت همکاري کرديم که خلأ نفت ايران را جبران کنيم. آمريکا اکنون خودش يک توليدکننده بزرگ نفت است و علاوه بر توليدکنندگان نفت با مشتريان نفت ايران همکاري مي‌شود تا خلأ آنها نيز جبران شود». او گفت: «ما درآمد نفت ايران را به صفر مي‌رسانيم اما اينکه چقدر اين مسئله ايران را تغيير دهد، به تصميم مسئولان ايران بستگي دارد».
‌‌ پرسش و پاسخ؛ ما از هيچ گروه ايراني خارج از ايران حمايت نمي‌کنيم
با پاپان صحبت‌هاي وزير امور خارجه آمريکا نوبت به سؤال خبرنگاران رسيد. از او پرسيدند که آيا با اين فشارها هدف آمريکا محقق مي‌شود و آيا [آمريکا] به دنبال مذاکره است يا تغيير رفتار ايران. به گزارش ايسنا، پمپئو قبل از پاسخ‌دادن مدعي شد: «اين تقاضاي آمريکا، متحدان و شرکايمان و نيز مردم ايران است که حکومت ايران تغيير کند» و گفت: ما به نتيجه مدنظرمان از هر طريقي برسيم خوشحال مي‌شويم. ما به ايراني‌ها اعلام کرديم از آمريکايي‌ها فاصله بگيرند و از هدف قراردادن آنها بپرهيزند، در غير اين صورت واکنش نشان مي‌دهيم و در اين مسئله نبايد ترديد کنند، چون ما مقابله‌به‌مثل مي‌کنيم». او گفت: «ما ۱۲ شرط را مطرح کرديم که مي‌خواهيم به آنها برسيم و اگر ايران به آنها تن بدهد، عالي است وگرنه کارزار فشار ما به قوت خود باقي خواهد ماند. ما ائتلاف بزرگي از کشورهاي حوزه خليج‌فارس و اسرائيل عليه ايران داريم و اروپايي‌ها هم در کارزار مقابله با ترور در اروپا عليه ايران هستند». وزير خارجه آمريکا درباره آنچه حمايت از مسئول‌ ايراني‌هاي تبعيدي در تگزاس است، افزود: «ما از هيچ تبعيدي ايراني حمايت نکرديم. ما از مردم ايران حمايت مي‌کنيم. درباره گروه‌هاي ايراني خارج از کشور چندبار از من سؤال شده است، اما من مي‌گويم ما از هيچ گروه ايراني خارج از ايران حمايت نمي‌کنيم، بلکه از مردم ايران حمايت مي‌کنيم». او درباره تغيير در رفتار ايران با فشارهايي که تا الان وارد شده است، گفت: «ما ديديم که قدرت ايران و ظرفيتش براي تخريب کم شده است». پمپئو درباره انتصاب فرمانده جديد سپاه با بيان اينکه «حرفي دراين‌باره ندارم»، ادامه داد: «اما شما مي‌گوييد گفته‌اند که او فردي تندرو است. واقعيت اين است که هر ايراني؛ از رئيس‌جمهور گرفته تا ظريف اين ايده را دارند که حکومت ايران بايد پابرجا بماند و قبول دارند جمهوري اسلامي ايران يک دکترين مناسب براي تعامل با دنياست و در اين شرايط ديگر کسي براي ما تندرو و غيرتندرو نيست. از نظر ما همه آنها يک ديدگاه دارند». وزير امور خارجه آمريکا در ادامه نشست خبري خود در واشنگتن در پاسخ به اين سؤال که آيا فکر مي‌کند پنج کشور بزرگ واردکننده نفت از ايران از تصميم آمريکا تبعيت خواهند کرد، گفت: «ما اين نکته را به صورت روشن گفته‌ايم که عدم رعايت اين موضوع باعث مي‌شود که تحريم شامل حال آنها شود. آنها اگر پيروي نکنند، اين اتفاق براي آنها رخ مي‌دهد. ما تحريم‌ها را پيگيري و ديگر کشورها را تشويق مي‌کنيم که در اين زمينه با ما همکاري کنند». او همچنين در پاسخ به سؤالي در مورد قول اماراتي‌ها و عربستاني‌ها به آمريکا مبني‌بر اينکه با افزايش توليد نفت خود تلاش خواهند کرد کمبود نفت در بازار جهاني را به‌خاطر اعمال تحريم‌ها عليه ايران جبران کنند و اجازه ندهند که در بازار انرژي به‌خاطر تصميم آمريکا خللي ايجاد شود، گفت: «جزئيات مربوط به اين موضوع به خود اماراتي‌ها و عربستاني‌ها مربوط مي‌شود. ما صحبت‌هاي خوبي با آنها در اين زمينه انجام داده‌ايم تا آنها براي تأمين نفت براي بازارهاي جهاني اقدامات لازم را انجام دهند و درواقع بايد گفت که سياست ما با اهداف عربستان و امارات در يک راستاست». او درباره معاملاتي که بعد از پايان دوره تحريم‌ها صورت بگيرد، افزود: «اگر معامله‌اي در کار باشد و خيلي استثنائي باشد، آن را بررسي مي‌کنيم و [درباره آن] تصميم مي‌گيريم، ولي به صورت کلي ديگر معافيتي در کار نخواهد بود».
‌‌ سخنگوي وزارت خارجه: به‌زودي تصميم مقتضي اعلام خواهد شد
سخنگوي وزارت خارجه ايران، يکي، دو ساعت بعد از نشست خبري وزير امور خارجه آمريکا، موضع‌گيري کرد. موسوي درباره بيانيه کاخ سفيد مبني‌بر عدم تمديد معافيت براي خريداران نفت ايران گفت: «با توجه به غيرقانوني‌بودن اصل تحريم‌هاي موردنظر، جمهوري اسلامي ايران اصولا ارزش و اعتباري براي معافيت‌هاي اعطايي بر تحريم‌ها قائل نبوده و نيست. بااين‌حال، با توجه به تأثيرات منفي عملي اين تحريم‌ها و احتمال افزايش اين اثرات منفي با عدم تمديد معافيت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامي نهادهاي ذي‌ربط داخلي در تماس بوده و نيز رايزني‌هاي فشرده‌اي با بسياري از شرکاي خارجي، اعم از اروپايي، بين‌المللي و همسايگان صورت داده است. نتيجه اين تماس‌ها و رايزني‌هاي داخلي و خارجي به مراجع عالي تصميم‌گيري منعکس شده و به‌زودي تصميم مقتضي در اين خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد».
‌‌ ترامپ: ايران از جان کري توصيه خيلي بدي دريافت کرده است
با اوج‌گرفتن رقابت‌هاي انتخاباتي دور قبل آمريکا، علاقه ترامپ به توييتر ديگر بر کسي پوشيده نماند. او اين علاقه را حتي با برنده‌شدن در انتخابات هم کنار نگذاشت. ديروز هم پس از اعلام پايان تعليق تحريم‌هاي نفتي، نوشت: «عربستان‌سعودي و ديگر اعضاي اوپک تفاوتي را که اکنون به دليل اعمال کامل تحريم‌ها عليه نفت ايران در تأمين نفت به وجود مي‌آيد جبران خواهند کرد». ترامپ در ادامه پيام خود با متلکي به وزير خارجه دولت قبل که شايد رقيب انتخاباتي بعدي او باشد، افزود: «ايران از سوي جان کري و کساني که به او کمک کردند تا آمريکا را به سمت توافق هسته‌اي بسيار بد با ايران سوق دهند، توصيه‌هاي خيلي بدي دريافت کرده است». پيش از اين گزارش شده بود که جان کري به وزير امور خارجه کشورمان توصيه کرده است که تا پايان دوره رياست‌جمهوري ترامپ در توافق هسته‌اي باقي بماند.
‌‌ ناراحتي هند، چين و ترکيه
روز گذشته و قبل از اعلام رسمي پايان‌يافتن تعليق‌ تحريم خريداران نفت ايران، در نشستی خبري از سخنگوي وزارت خارجه چين در‌اين‌باره پرسيده شد. او در جواب گفت چين به‌طور مداوم به تحريم‌هاي يک‌جانبه اعمال‌شده آمريکا عليه ايران اعتراض مي‌کند. ژنگ شوآنگ در ادامه گفت همکاري دوجانبه چين و ايران مطابق مقررات انجام مي‌شود.
يک مقام آگاه هندي نيز پيش از رسمي‌شدن تصميم آمريکا به رويترز گفت: «آمريکا بايد مراقب متحدان خود و شرکاي استراتژيکش باشد. از ابتدا صحبت از کاهش تدريجي واردات از ايران تحت تحريم‌ها بود و قرار نبود يکباره اين واردات صفر شود». هند بزرگ‌ترين مشتري نفت ايران پس از چين بوده و از نوامبر تاکنون واردات نفت از ايران را تقريبا نصف کرده است. آمريکا در نوامبر به هشت کشور به‌خاطر کاهش وارداتشان از ايران براي خريد نفت اين کشور معافيت داد. مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، نيز در توييتي نوشت: «تصميم آمريکا براي اتمام معافيت‌هاي نفتي ايران، نه‌تنها به حفظ صلح و ثبات خاورميانه کمکي نمي‌کند، بلکه به مردم ايران آسيب مي‌زند. ترکيه تحريم‌هاي يک‌جانبه و تحميل چگونگي روابط يک کشور با همسايه‌اش را قبول ندارد».
‌ استقبال نتانياهو، بولتون، هوک و هيلي
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، بنيامين نتانياهو از تصميم اخير آمريکا استقبال و قدرداني کرد. او گفت اين اقدام از اهميت بسيار بالايي براي اعمال فشار حداکثري بر ايران برخوردار است. نتانياهو افزود: «ما از موضع آمريکا عليه ايران حمايت مي‌کنيم و اين راه درستی براي توقف آن (ايران) است».
جان بولتون، مشاور امنيت ملي آمريکا، نيز مانند ترامپ توييتر را انتخاب کرد و نوشت: «اين اعلاميه به همراه تصميم اخيرمان براي واردکردن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه‌هاي تروريستي آمريکا، بايد عزم ايالات متحده را براي تهران کاملا آشکار کند».
او در توييت ديگری افزود: «نظام ايران بايد متوجه شود که مي‌بايست رفتارش را تغيير دهد يا اينکه بايد هزينه رفتارهاي بي‌ثبات‌کننده خود را -که تنها به مردم ايران آسيب می‌زند- بپردازد». نيکي هيلي، نماينده پيشين آمريکا در سازمان ملل که به مواضع تند ضد ايراني شناخته مي‌شود نيز دست به توييت شد و نوشت: «از دونالد ترامپ و دولت براي عدم ارائه معافيت‌هاي بيشتر به ساير کشورها براي خريد نفت ايران تشکر ويژه مي‌کنم. دوراني که به رفتار بد کشور ديگري پاداش داده مي‌شد، بايد به پايان برسد. حال وقت آن رسيده که به‌طور واقعي از تهديد ايران آگاهي يابيم». برايان هوک، نماينده ويژه آمريکا در امور ايران، در نشستي خبري مدعي شد آمريکا در سال جاري صادرات نفت ايران را به صفر خواهد رساند. اين مقام آمريکايي به سؤال خبرنگاران درباره تأثير اقدام يک‌جانبه آمريکا بر روابط تجاري اين کشور با چين، ترکيه و ژاپن پاسخي نداد.

رويترز خبر داد
معافيت‌هاي تحريمي براي دولت‌ها و نهادهاي خارجي طرف تعامل با سپاه

در روزي که آمريکا يک اقدام ديگر براي تنگ‌ترکردن تحريم‌هاي خود علیه ایران را در دستور کار قرار داد، خبرگزاري رويترز خبر از معافيت دولت‌ها و نهادهاي خارجي طرف تعامل سپاه از تحريم‌هاي اين نهاد نظامي داد. اين خبرگزاري مدعي شده سه مقام پيشين و سه مقام کنوني آمريکايي گفته‌اند واشنگتن در نظر دارد معافيت‌هايي را به دولت‌ها، نهادها و سازمان‌هاي خارجي که با سپاه پاسداران تعامل دارند، اعطا کند؛ بنابراين پس از قراردادن نام سپاه در فهرست سازمان‌هاي تروريستي، آنها به‌طور خودکار با تحريم‌هاي آمريکا مواجه نخواهند شد. اين معافيت‌ها از سوي مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا، داده مي‌شود و سخنگوي وزارت امور خارجه اين کشور در پاسخ به پرسش رويترز گفت: مقامات کشورهايي مانند عراق که ممکن است با سپاه پاسداران ايران در تعامل باشند، ضرورتا از دريافت ويزاي آمريکا منع نمي‌شوند. اين معافيت‌ها همچنين به مديران خارجي‌ای که در ايران فعاليت تجاري مي‌کنند و به‌علاوه گروه‌هاي بشردوستانه که در مناطقي ازجمله شمال سوريه، عراق و يمن فعال هستند، اجازه مي‌دهد بدون نگراني از قوانين آمريکا درباره سازمان‌هاي تروريستي خارجي، به تعاملات خود با سپاه پاسداران ادامه دهند. اگرچه دولت آمريکا معافيت‌هايي را در نظر گرفته است، اما اين حق را براي خود حفظ خواهد کرد که هر فرد در دولتي خارجي، شرکت يا سازمان غيردولتي را که از سازمان‌هاي موجود در فهرست تروريستي آمريکا پشتيباني مي‌کند، تحريم کند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا، به‌تازگي در ۱۵ آوريل نام سپاه پاسداران ايران را با وجود مخالفت برخي مقام‌های داخلي و خارجي در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قرار داد. اين اقدام مشکلاتي را براي شرکت‌ها، ديپلمات‌هاي آمريکايي و افسران نظامي در عراق و سوريه که ممکن است افرادي در آنها با سپاه تعامل داشته باشند، ايجاد خواهد کرد. به گفته اين مقامات آمريکايي، اين اقدام پيچيدگي‌هايي را براي مقامات آمريکا ايجاد کرده و آنها نمي‌دانند چگونه با مخاطبان خود که در تعامل با سپاه هستند، مواجه شوند. برخي مقام‌های آمريکايي ابراز نگراني کرده‌اند که اين کار مي‌تواند نيروهاي آمريکا در عراق و سوريه را به خطر بيندازد. بعد از قرارگرفتن سپاه پاسداران ايران در فهرست گروه‌هاي تروريستي آمريکا، يک سؤال مکرر بود؛ «وضعيت نظامي بين نيروهاي آمريکايي و سپاه از اين به بعد چطور خواهد بود؟»؛ اين سؤالي بود که اتاق فکر ترامپ دوست نداشت به آن پاسخ دهد. مشخص بود آنها بر شوک رسانه‌اي تصميم خود حساب باز کرده بودند و پاسخ اين پرسش کمکي به آن نمي‌کرد. خبرگزاري رويترز همان روزي که سپاه پاسداران از سوي آمريکا تروريستي اعلام شد، از منابع آگاهي که در دولت و نيروهاي نظامي داشت، اين سؤال را پرسيد و پاسخ مشخص بود؛ «هيچ سياست جديدي براي مواجهه با نيروهاي سپاه به ما ابلاغ نشده است». اين‌طور بود که تحليلگران تروريستي اعلام‌شدن سپاه را بيشتر اقدامی اقتصادي و در گام بعد رسانه‌اي در نظر گرفتند؛ البته ناگفته نماند برخي آن را مرحله‌اي قبل از درگيري‌ و رودررويي‌هايي نظامي نيز در نظر گرفتند.

حصار تحريمي تنگ‌تر شد. دولتمردان آمريکايي گفتند از اين به بعد هيچ کشوري از تحريم‌هاي نفتي ايران تعليق نخواهد شد. روزنامه «واشنگتن‌پست» يک روز قبل از اعلام رسمي خبر، آن را منتشر کرده بود؛ «گامي ديگر از اتاق فرمان ترامپ در راستاي کمپين فشار حداکثري. اقدامي براي تحت‌فشار‌گذاشتن تهران به‌منظور پايان‌دادن به رفتار نامشروع خود». گزارشگر اين روزنامه با اتکا به دو منبع آگاه پيش‌بيني کرده بود پمپئو در مقابل رسانه‌ها حاضر مي‌شود و به کشورهايي که هم‌اکنون در حال واردکردن نفت ايران هستند خواهد گفت ديگر خبري از تعليق تحريم‌ها نيست.
آبان سال گذشته بود که وزارت خارجه آمريکا هشت کشور را به مدت 180 روز از تحريم‌هاي نفتي معاف کرد. ايده‌ اصلي اين بود که اين کشورها زمان کافي براي جايگزين‌کردن نفت وارداتي خود را بيابند و به تعبير نويسنده گزارش واشنگتن‌پست «و حالا زمان رو به پايان است».
‌‌ پمپئو: صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رسانيم
وزير امور خارجه آمريکا صبح دوشنبه به وقت واشنگتن در مقابل رسانه‌ها قرار گرفت، گفت: «ما می‌کوشیم درآمد نفتي ايران را به صفر برسانيم و در اين ارتباط هيچ معافيت نفتي‌ای را ديگر براي هيچ کشوري تمديد نمي‌کنيم». به گزارش ايسنا مايک پمپئو ادامه داد: «بر تحريم‌هاي اعمال‌شده نظارت داريم و آن را با دقت به پيش مي‌بريم». پمپئو در ابتداي سخنان خود به خروج آمريکا از برجام اشاره کرد، اقدامي که چيزي تا يک‌سالگي آن باقي نمانده است. به گفته اين دولتمرد آمريکايي با اين اقدام ترامپ يک کارزار بزرگ عليه ايران را آغاز کرد. او گفت اين کارزار ادامه دارد تا ايران از دستيابي به آنچه او مدعي شد باعث بي‌ثباتي منطقه شده است، محروم و به يک کشور عادي تبديل شود. پمپئو مدعي شد: «پيش از خروج آمريکا از برجام و اعمال مجدد تحريم‌ها، ايران حدود ۱۵ ميليارد دلار از صدور نفت درآمد داشت که طبق بررسي‌هاي ما تحريم‌ها باعث شده ايران بيش از ۱۰ ميليارد دلار از اين درآمدها را از دست بدهد. درآمدهايي که براي حمايت از گروه‌هاي تروريستي از جمله حزب‌الله استفاده مي‌شد و ايران با استفاده از اين درآمد تلاش مي‌کرد برنامه موشکي خود را پيش ببرد». وزير امور خارجه آمريکا ادامه داد: «در راستاي پيشبرد تحريم‌ها عليه ايران، تحريم‌هاي نفتي عليه تهران اعمال شد و در ابتدا ما به هفت کشور درمورد اين تحريم‌ها معافيت داديم که بتوانند وابستگي خود را به نفت ايران کاهش دهند و به‌دنبال منابع ديگري باشند. ما اکنون تصميم گرفته‌ايم ديگر به هيچ کشوري معافيت ندهيم و در راستاي صفرکردن درآمد نفتي ايران حرکت کنيم. ما اين تحريم‌ها را پيش خواهيم برد و با دقت بر روند اجراي آن نظارت داريم. وزير خارجه آمريکا از معافيت هفت کشور گفت، اين در حالي است که همان‌طورکه در گزارش واشنگتن‌پست هم آمده بود، قبلا صحبت از هشت کشور بوده است. 15 آبان 97 خود پمپئو گفته بود «آمریکا به‌منظور کمک به ثبات در بازار نفتي جهان، کشورهاي ايتاليا، تايوان، ترکيه، ژاپن، چين، کره ‌جنوبي، هند و يونان را شش ماه از تحريم واردات نفت ايران معاف کرده است». با وجود اين همان زمان نيز اين نکته مطرح شد که کشورهايي مانند ايتاليا و يونان از خريداران نفت ايران نبوده‌اند که اين معافيت‌ها اساسا بخواهد تأثيري داشته باشد. وزير امور خارجه آمريکا، در صحبت‌هاي روز گذشته خود گفت: «تأکيد مي‌کنم ما از نهايت تلاشمان استفاده مي‌کنيم که بازارها تحت اين تصميم دچار تلاطم نشود و با کشورهاي توليدکننده نفت همکاري کرديم که خلأ نفت ايران را جبران کنيم. آمريکا اکنون خودش يک توليدکننده بزرگ نفت است و علاوه بر توليدکنندگان نفت با مشتريان نفت ايران همکاري مي‌شود تا خلأ آنها نيز جبران شود». او گفت: «ما درآمد نفت ايران را به صفر مي‌رسانيم اما اينکه چقدر اين مسئله ايران را تغيير دهد، به تصميم مسئولان ايران بستگي دارد».
‌‌ پرسش و پاسخ؛ ما از هيچ گروه ايراني خارج از ايران حمايت نمي‌کنيم
با پاپان صحبت‌هاي وزير امور خارجه آمريکا نوبت به سؤال خبرنگاران رسيد. از او پرسيدند که آيا با اين فشارها هدف آمريکا محقق مي‌شود و آيا [آمريکا] به دنبال مذاکره است يا تغيير رفتار ايران. به گزارش ايسنا، پمپئو قبل از پاسخ‌دادن مدعي شد: «اين تقاضاي آمريکا، متحدان و شرکايمان و نيز مردم ايران است که حکومت ايران تغيير کند» و گفت: ما به نتيجه مدنظرمان از هر طريقي برسيم خوشحال مي‌شويم. ما به ايراني‌ها اعلام کرديم از آمريکايي‌ها فاصله بگيرند و از هدف قراردادن آنها بپرهيزند، در غير اين صورت واکنش نشان مي‌دهيم و در اين مسئله نبايد ترديد کنند، چون ما مقابله‌به‌مثل مي‌کنيم». او گفت: «ما ۱۲ شرط را مطرح کرديم که مي‌خواهيم به آنها برسيم و اگر ايران به آنها تن بدهد، عالي است وگرنه کارزار فشار ما به قوت خود باقي خواهد ماند. ما ائتلاف بزرگي از کشورهاي حوزه خليج‌فارس و اسرائيل عليه ايران داريم و اروپايي‌ها هم در کارزار مقابله با ترور در اروپا عليه ايران هستند». وزير خارجه آمريکا درباره آنچه حمايت از مسئول‌ ايراني‌هاي تبعيدي در تگزاس است، افزود: «ما از هيچ تبعيدي ايراني حمايت نکرديم. ما از مردم ايران حمايت مي‌کنيم. درباره گروه‌هاي ايراني خارج از کشور چندبار از من سؤال شده است، اما من مي‌گويم ما از هيچ گروه ايراني خارج از ايران حمايت نمي‌کنيم، بلکه از مردم ايران حمايت مي‌کنيم». او درباره تغيير در رفتار ايران با فشارهايي که تا الان وارد شده است، گفت: «ما ديديم که قدرت ايران و ظرفيتش براي تخريب کم شده است». پمپئو درباره انتصاب فرمانده جديد سپاه با بيان اينکه «حرفي دراين‌باره ندارم»، ادامه داد: «اما شما مي‌گوييد گفته‌اند که او فردي تندرو است. واقعيت اين است که هر ايراني؛ از رئيس‌جمهور گرفته تا ظريف اين ايده را دارند که حکومت ايران بايد پابرجا بماند و قبول دارند جمهوري اسلامي ايران يک دکترين مناسب براي تعامل با دنياست و در اين شرايط ديگر کسي براي ما تندرو و غيرتندرو نيست. از نظر ما همه آنها يک ديدگاه دارند». وزير امور خارجه آمريکا در ادامه نشست خبري خود در واشنگتن در پاسخ به اين سؤال که آيا فکر مي‌کند پنج کشور بزرگ واردکننده نفت از ايران از تصميم آمريکا تبعيت خواهند کرد، گفت: «ما اين نکته را به صورت روشن گفته‌ايم که عدم رعايت اين موضوع باعث مي‌شود که تحريم شامل حال آنها شود. آنها اگر پيروي نکنند، اين اتفاق براي آنها رخ مي‌دهد. ما تحريم‌ها را پيگيري و ديگر کشورها را تشويق مي‌کنيم که در اين زمينه با ما همکاري کنند». او همچنين در پاسخ به سؤالي در مورد قول اماراتي‌ها و عربستاني‌ها به آمريکا مبني‌بر اينکه با افزايش توليد نفت خود تلاش خواهند کرد کمبود نفت در بازار جهاني را به‌خاطر اعمال تحريم‌ها عليه ايران جبران کنند و اجازه ندهند که در بازار انرژي به‌خاطر تصميم آمريکا خللي ايجاد شود، گفت: «جزئيات مربوط به اين موضوع به خود اماراتي‌ها و عربستاني‌ها مربوط مي‌شود. ما صحبت‌هاي خوبي با آنها در اين زمينه انجام داده‌ايم تا آنها براي تأمين نفت براي بازارهاي جهاني اقدامات لازم را انجام دهند و درواقع بايد گفت که سياست ما با اهداف عربستان و امارات در يک راستاست». او درباره معاملاتي که بعد از پايان دوره تحريم‌ها صورت بگيرد، افزود: «اگر معامله‌اي در کار باشد و خيلي استثنائي باشد، آن را بررسي مي‌کنيم و [درباره آن] تصميم مي‌گيريم، ولي به صورت کلي ديگر معافيتي در کار نخواهد بود».
‌‌ سخنگوي وزارت خارجه: به‌زودي تصميم مقتضي اعلام خواهد شد
سخنگوي وزارت خارجه ايران، يکي، دو ساعت بعد از نشست خبري وزير امور خارجه آمريکا، موضع‌گيري کرد. موسوي درباره بيانيه کاخ سفيد مبني‌بر عدم تمديد معافيت براي خريداران نفت ايران گفت: «با توجه به غيرقانوني‌بودن اصل تحريم‌هاي موردنظر، جمهوري اسلامي ايران اصولا ارزش و اعتباري براي معافيت‌هاي اعطايي بر تحريم‌ها قائل نبوده و نيست. بااين‌حال، با توجه به تأثيرات منفي عملي اين تحريم‌ها و احتمال افزايش اين اثرات منفي با عدم تمديد معافيت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامي نهادهاي ذي‌ربط داخلي در تماس بوده و نيز رايزني‌هاي فشرده‌اي با بسياري از شرکاي خارجي، اعم از اروپايي، بين‌المللي و همسايگان صورت داده است. نتيجه اين تماس‌ها و رايزني‌هاي داخلي و خارجي به مراجع عالي تصميم‌گيري منعکس شده و به‌زودي تصميم مقتضي در اين خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد».
‌‌ ترامپ: ايران از جان کري توصيه خيلي بدي دريافت کرده است
با اوج‌گرفتن رقابت‌هاي انتخاباتي دور قبل آمريکا، علاقه ترامپ به توييتر ديگر بر کسي پوشيده نماند. او اين علاقه را حتي با برنده‌شدن در انتخابات هم کنار نگذاشت. ديروز هم پس از اعلام پايان تعليق تحريم‌هاي نفتي، نوشت: «عربستان‌سعودي و ديگر اعضاي اوپک تفاوتي را که اکنون به دليل اعمال کامل تحريم‌ها عليه نفت ايران در تأمين نفت به وجود مي‌آيد جبران خواهند کرد». ترامپ در ادامه پيام خود با متلکي به وزير خارجه دولت قبل که شايد رقيب انتخاباتي بعدي او باشد، افزود: «ايران از سوي جان کري و کساني که به او کمک کردند تا آمريکا را به سمت توافق هسته‌اي بسيار بد با ايران سوق دهند، توصيه‌هاي خيلي بدي دريافت کرده است». پيش از اين گزارش شده بود که جان کري به وزير امور خارجه کشورمان توصيه کرده است که تا پايان دوره رياست‌جمهوري ترامپ در توافق هسته‌اي باقي بماند.
‌‌ ناراحتي هند، چين و ترکيه
روز گذشته و قبل از اعلام رسمي پايان‌يافتن تعليق‌ تحريم خريداران نفت ايران، در نشستی خبري از سخنگوي وزارت خارجه چين در‌اين‌باره پرسيده شد. او در جواب گفت چين به‌طور مداوم به تحريم‌هاي يک‌جانبه اعمال‌شده آمريکا عليه ايران اعتراض مي‌کند. ژنگ شوآنگ در ادامه گفت همکاري دوجانبه چين و ايران مطابق مقررات انجام مي‌شود.
يک مقام آگاه هندي نيز پيش از رسمي‌شدن تصميم آمريکا به رويترز گفت: «آمريکا بايد مراقب متحدان خود و شرکاي استراتژيکش باشد. از ابتدا صحبت از کاهش تدريجي واردات از ايران تحت تحريم‌ها بود و قرار نبود يکباره اين واردات صفر شود». هند بزرگ‌ترين مشتري نفت ايران پس از چين بوده و از نوامبر تاکنون واردات نفت از ايران را تقريبا نصف کرده است. آمريکا در نوامبر به هشت کشور به‌خاطر کاهش وارداتشان از ايران براي خريد نفت اين کشور معافيت داد. مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، نيز در توييتي نوشت: «تصميم آمريکا براي اتمام معافيت‌هاي نفتي ايران، نه‌تنها به حفظ صلح و ثبات خاورميانه کمکي نمي‌کند، بلکه به مردم ايران آسيب مي‌زند. ترکيه تحريم‌هاي يک‌جانبه و تحميل چگونگي روابط يک کشور با همسايه‌اش را قبول ندارد».
‌ استقبال نتانياهو، بولتون، هوک و هيلي
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، بنيامين نتانياهو از تصميم اخير آمريکا استقبال و قدرداني کرد. او گفت اين اقدام از اهميت بسيار بالايي براي اعمال فشار حداکثري بر ايران برخوردار است. نتانياهو افزود: «ما از موضع آمريکا عليه ايران حمايت مي‌کنيم و اين راه درستی براي توقف آن (ايران) است».
جان بولتون، مشاور امنيت ملي آمريکا، نيز مانند ترامپ توييتر را انتخاب کرد و نوشت: «اين اعلاميه به همراه تصميم اخيرمان براي واردکردن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه‌هاي تروريستي آمريکا، بايد عزم ايالات متحده را براي تهران کاملا آشکار کند».
او در توييت ديگری افزود: «نظام ايران بايد متوجه شود که مي‌بايست رفتارش را تغيير دهد يا اينکه بايد هزينه رفتارهاي بي‌ثبات‌کننده خود را -که تنها به مردم ايران آسيب می‌زند- بپردازد». نيکي هيلي، نماينده پيشين آمريکا در سازمان ملل که به مواضع تند ضد ايراني شناخته مي‌شود نيز دست به توييت شد و نوشت: «از دونالد ترامپ و دولت براي عدم ارائه معافيت‌هاي بيشتر به ساير کشورها براي خريد نفت ايران تشکر ويژه مي‌کنم. دوراني که به رفتار بد کشور ديگري پاداش داده مي‌شد، بايد به پايان برسد. حال وقت آن رسيده که به‌طور واقعي از تهديد ايران آگاهي يابيم». برايان هوک، نماينده ويژه آمريکا در امور ايران، در نشستي خبري مدعي شد آمريکا در سال جاري صادرات نفت ايران را به صفر خواهد رساند. اين مقام آمريکايي به سؤال خبرنگاران درباره تأثير اقدام يک‌جانبه آمريکا بر روابط تجاري اين کشور با چين، ترکيه و ژاپن پاسخي نداد.

رويترز خبر داد
معافيت‌هاي تحريمي براي دولت‌ها و نهادهاي خارجي طرف تعامل با سپاه

در روزي که آمريکا يک اقدام ديگر براي تنگ‌ترکردن تحريم‌هاي خود علیه ایران را در دستور کار قرار داد، خبرگزاري رويترز خبر از معافيت دولت‌ها و نهادهاي خارجي طرف تعامل سپاه از تحريم‌هاي اين نهاد نظامي داد. اين خبرگزاري مدعي شده سه مقام پيشين و سه مقام کنوني آمريکايي گفته‌اند واشنگتن در نظر دارد معافيت‌هايي را به دولت‌ها، نهادها و سازمان‌هاي خارجي که با سپاه پاسداران تعامل دارند، اعطا کند؛ بنابراين پس از قراردادن نام سپاه در فهرست سازمان‌هاي تروريستي، آنها به‌طور خودکار با تحريم‌هاي آمريکا مواجه نخواهند شد. اين معافيت‌ها از سوي مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا، داده مي‌شود و سخنگوي وزارت امور خارجه اين کشور در پاسخ به پرسش رويترز گفت: مقامات کشورهايي مانند عراق که ممکن است با سپاه پاسداران ايران در تعامل باشند، ضرورتا از دريافت ويزاي آمريکا منع نمي‌شوند. اين معافيت‌ها همچنين به مديران خارجي‌ای که در ايران فعاليت تجاري مي‌کنند و به‌علاوه گروه‌هاي بشردوستانه که در مناطقي ازجمله شمال سوريه، عراق و يمن فعال هستند، اجازه مي‌دهد بدون نگراني از قوانين آمريکا درباره سازمان‌هاي تروريستي خارجي، به تعاملات خود با سپاه پاسداران ادامه دهند. اگرچه دولت آمريکا معافيت‌هايي را در نظر گرفته است، اما اين حق را براي خود حفظ خواهد کرد که هر فرد در دولتي خارجي، شرکت يا سازمان غيردولتي را که از سازمان‌هاي موجود در فهرست تروريستي آمريکا پشتيباني مي‌کند، تحريم کند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا، به‌تازگي در ۱۵ آوريل نام سپاه پاسداران ايران را با وجود مخالفت برخي مقام‌های داخلي و خارجي در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قرار داد. اين اقدام مشکلاتي را براي شرکت‌ها، ديپلمات‌هاي آمريکايي و افسران نظامي در عراق و سوريه که ممکن است افرادي در آنها با سپاه تعامل داشته باشند، ايجاد خواهد کرد. به گفته اين مقامات آمريکايي، اين اقدام پيچيدگي‌هايي را براي مقامات آمريکا ايجاد کرده و آنها نمي‌دانند چگونه با مخاطبان خود که در تعامل با سپاه هستند، مواجه شوند. برخي مقام‌های آمريکايي ابراز نگراني کرده‌اند که اين کار مي‌تواند نيروهاي آمريکا در عراق و سوريه را به خطر بيندازد. بعد از قرارگرفتن سپاه پاسداران ايران در فهرست گروه‌هاي تروريستي آمريکا، يک سؤال مکرر بود؛ «وضعيت نظامي بين نيروهاي آمريکايي و سپاه از اين به بعد چطور خواهد بود؟»؛ اين سؤالي بود که اتاق فکر ترامپ دوست نداشت به آن پاسخ دهد. مشخص بود آنها بر شوک رسانه‌اي تصميم خود حساب باز کرده بودند و پاسخ اين پرسش کمکي به آن نمي‌کرد. خبرگزاري رويترز همان روزي که سپاه پاسداران از سوي آمريکا تروريستي اعلام شد، از منابع آگاهي که در دولت و نيروهاي نظامي داشت، اين سؤال را پرسيد و پاسخ مشخص بود؛ «هيچ سياست جديدي براي مواجهه با نيروهاي سپاه به ما ابلاغ نشده است». اين‌طور بود که تحليلگران تروريستي اعلام‌شدن سپاه را بيشتر اقدامی اقتصادي و در گام بعد رسانه‌اي در نظر گرفتند؛ البته ناگفته نماند برخي آن را مرحله‌اي قبل از درگيري‌ و رودررويي‌هايي نظامي نيز در نظر گرفتند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها