|

سخنگوي جديد قوه قضائيه:

سعيد قاسمي به دادگاه احضار شده است

شرق: سخنگوي جديد قوه قضائيه روز گذشته اولين نشست خبري خود را برگزار کرد و به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ داد. غلامحسين اسماعيلي در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سعيد قاسمي مبني بر انجام اقدامات نظامي در جنگ بوسني با لباس هلال احمر و اينکه درباره اظهارات او هلال احمر و سپاه شکايت کرده‌اند يا خير، گفت: «از سوي جمعيت هلال احمر عليه ايشان شکايت شده و به بازپرس ارجاع شده و احضار نيز شده است و تحقيقات بدون اغماض و با قاطعيت انجام خواهد شد». به گزارش ايرنا، او افزود: «با توجه به اينکه شاکي داريم معمولا نيازي به مدعي‌العموم نيست و در اينجا ورود مدعي‌العموم عبارت از اقدامات تعقيبي است که در حال انجام است. سپاه و هلال احمر شکايت کرده‌اند که در مرحله رسيدگي است و بايد وي در برابر ادعاهايي که مطرح کرده در برابر مقام قضائي پاسخ دهد». در صفحه ويکي‌پدياي سعيد قاسمي براي معرفي او اين‌گونه آمده است: «سعيد محمدقاسمي معروف به سعيد قاسمي فعال فرهنگي و سياسي ايراني و از فرماندهان مياني جنگ ايران و عراق است. او داراي مدرک کارشناسي ارشد معماري از دانشگاه علم و صنعت ايران است و در دانشگاه شهيد رجايي معماري تدريس مي‌کند». لحن، کلام و مواضع سعيد قاسمي در سخنراني‌ها مورد توجه است. هفته گذشته فيلمي از او در گفت‌وگوي اينترنتي با برنامه «رودررو» منتشر شد که بازتاب زيادي داشت و با واکنش سپاه و هلال‌احمر مواجه شد». قاسمي در بخشي از سخنان خود درباره استفاده از پوشش هلال احمر در جريان جنگ بوسني گفته بود: «در بوسني تحت پوشش هلال‌احمر رفته بوديم و به نيروهاي مجاهدين آموزش نظامي مي‌داديم كه کريستين [امانپور] خبرنگار سي‌ان‌ان ما را لو داد». او همچنين در بخش ديگري از سخنانش گفت: «با القاعده‌اي‌ها با هم بوديم. از ما استيل گرفتند. با مجاهدين سراسر دنيا يگان‌هاي جهادي تشکيل داديم». نکته جالب اينکه سخنان سعيد قاسمي در زماني مطرح شد که ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريكا، سپاه پاسداران ايران را در فهرست تروريستي قرار داده بود. هلال احمر ايران به اين ادعاي قاسمي واکنش نشان داد و در توييتر خود نوشت سخنان سعيد قاسمي را از طريق مراجع قضائي پيگيري مي‌كند. هلال احمر همچنين در بيانيه‌اي نوشت: «هلال‌احمر هيچ‌گاه اجازه استفاده از نشان‌واره و لباس خود را به نيروهاي نظامي نمي‌دهد. اين نهاد بين‌المللي طبق کنوانسيون‌هاي چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بي‌طرف است، زيرا کار مهمي به نام حمايت از انسانيت و کمک به افراد غيرنظامي دارد. اگر فرد يا نهادي از نشان و لباس جمعيت هلال‌احمر ايران در مسيري مغاير با اهداف و اصول اين نهاد بين‌المللي سوءاستفاده کرده، قطعا بدون اجازه و هماهنگي اين جمعيت بوده است که اگر قرار بر هماهنگي و اجازه هم باشد، قطعا اجازه چنين اقدامي داده نمي‌شود. بدين‌ترتيب به‌دنبال ادعاي سعيد قاسمي، از فرماندهان سابق نظامي به استفاده از پوشش هلال‌احمر براي اهداف نظامي در زمان جنگ بوسني، جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران از وي به مراجع قضائي شکايت کرده و حق پيگيري اين موضوع را تا زمان رسيدن به نتيجه براي خود محفوظ مي‌داند».
چهارشنبه گذشته، محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس‌جمهوري، در واکنش به اظهارات سعيد قاسمي گفته بود: «اينکه فردي حرفي بزند قابل ‌استناد نيست. آنچه من ديدم، هيچ‌کدام از مطالبش درست نيست و اين‌ کار کاسه‌پرکردن براي آمريكاست».
حرف‌هاي سعيد قاسمي مورد تأييد سپاه نيست
همچنين ادعاهاي سعيد قاسمي با واکنش سخنگوي سپاه مواجه شد. به گزارش سپاه‌نيوز، سردار رمضان شريف، گفت: «اظهارات آقاي سعيد قاسمي که مدتي داوطلبانه در بوسني حضور داشته‌اند و سال‌هاي زيادي هم از بازنشستگي ايشان مي‌گذرد، ديدگاهي شخصي و فاقد اعتبار بوده و مورد تأييد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم نیست. مواضع و کارکردهاي سپاه در عرصه‌هاي مختلف تابع منطق و منطبق با قوانين و مقررات بوده و اقدامات امدادي سپاه به مردم مسلمان بوسني نيز از اين قاعده تبعيت کرده است». او همچنين با اشاره به تلاش آمريكايي‌ها براي قلب واقعيات و وارونه‌جلوه‌دادن اقدامات سپاه در حوزه‌هاي مختلف، عنوان کرد: «تجربه نشان داده است مستنداتي که آمريكايي‌ها براي واقعيت‌سازي‌هاي مورد نظر خود ارائه مي‌کنند، فاقد وجاهت و اعتبار بوده و بايستي با ترديد و هوشمندي با آن برخورد شود». سردار شريف با يادآوري اينکه اين‌گونه اظهارات از سعيد قاسمي سابقه داشته و مسئوليت اظهارات اخير بر عهده اوست، افزود: «درعين‌حال تأکيد مي‌کنيم ايشان و برخي افراد که از سازمان سپاه بازنشسته و يا به‌گونه‌اي جدا شده‌اند، از اظهارنظرهاي غيرمسئولانه و خلاف واقع پرهيز کنند و براي دشمنان انقلاب و ملت ايران توليد بهانه و دستاويز نکنند».
ريشي که تراشيده نشد
اظهارات و سخنان جنجالي سعيد قاسمي مسبوق به سابقه است. او که يکي از منتقدان به مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و فرزندانش است، در سال پاييز 90 و در زماني که فائزه هاشمي محاکمه مي‌شد در جمع دانشجويان دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد گفته بود: «اگر اين خانم [فائزه هاشمي] نصف روز زندان رفت، من ريشم را مي‎تراشم!». اين سخن با واکنش رئيس قوه قضائيه وقت مواجه شد. آيت‎الله صادق آملي‌لاريجاني در نشست اتحاديه انجمن‎‎هاي اسلامي دانشجويان گفت: «شنيده‎ام يکي از دوستان بيان كرده است که اگر نيم‎روز فلاني را به زندان بيندازند، ريشش را خواهد تراشيد. من به آن عزيز مي‎گويم که مطمئن باشيد چند وقت ديگر که محاسنتان بلند‎تر مي‎شود، قطعا بايد همه آنها را بتراشيد!». دي‌ماه همان سال حکم فائزه هاشمي به اجرا درآمد و او براي تحمل شش ماه حبس راهي زندان اوين شد اما سعيد قاسمي ريش خود را نتراشيد.
پنج سال بعد او در يک برنامه اينترنتي درباره اين خلف وعده‌اش توضيحاتي ارائه داد و گفت: «... بارها و بارها اعلام شد که چرا سعيد قاسمي ريشش را نزد. قسم ياد کرده بودم که اگر دخترک را زندان بيندازند، ريشم را بزنم که معروف است و همه جا هم منتشر شد و همه مي‌دانند که من اين حرف را زده‌ام. وقتي او را به زندان انداختند، تصميم گرفتم همين کار را هم بکنم. يک‌دفعه ديدم حکم سيستم قضائي درباره اين فتنه‌گر چيست؟ يعني کسي که به بالاترين شخصيت نظام بي‌احترامي مي‌کند، نظام را به چالش کشيده و يکي از ليدرهاي کودتاست، حکمش در هر نظامي به نظر شما چيست؟... براي دوست ما سيستم قضائي چقدر حکم بريد؟ رسانه‌ها به اين نمي‌پردازند. انفصال از خدمت، ٨٠ ضربه شلاق، ٩ ماه زندان که دو تا سه ماهش انفرادي بود، براي اين دختر خانمي که فتنه‌گر بود و فحاش نسبت به رهبري... چون همين حالا هم کلمات زشت نسبت به رهبري به کار مي‌برند، صوت‌هايش هم بعضا منتشر مي‌شود. قوه قضائيه چقدر براي او حکم بريد؟ من هم يک مقدار ريشم را به اندازه شش ماه کوتاه کردم، براي اين که اداي احترام کرده باشم به آقاي آيت‌الله آملي‌لاريجاني».
سعيد قاسمي در گفتن چنين ادعاهايي تنها نيست؛ حسن عباسي، از تئوريسين‌هاي اصولگرا است که طرفدارانش او را «کيسينجر اسلام» مي‌دانند. در سال 95 بخشي از سخنراني او در سال 89، منتشر شد که در آن گفته بود: «اگر کشور را آب ببرد، ارتش اصلا صدايش درنمي‌آيد و هيچ موضعي اتخاذ نمي‌کند». بعد از اين سخنان ارتش اعلام کرد که قصد دارد از عباسي شکايت کند. البته او با انتشار نامه‌اي خطاب به فرمانده کل ارتش، ضمن عذرخواهي، توضيحاتي نيز ارائه کرد.13 مرداد بود که پايگاه رسمي «انديشکده يقين» که متعلق به حسن عباسي است، اعلام کرد که او با شکايت ارتش در دادسراي نظامي حاضر و به حکم بازپرس بازداشت شد. عباسي سه روز بعد آزاد شد.
مرتضوي‌مقدم رئيس ديوان عالي کشور شد
ايلنا: سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد:‌ رياست قوه قضائيه تصميم گرفتند و مقرر داشتند رئيس ديوان عالي کشور را رئيس قوه انتخاب کند و از آنجايي که آقاي کريمي به افتخار بازنشستگي نائل آمدند، رياست قوه قضائيه بر اساس مشورت با قضات حجت‌الاسلام مرتضوي‌مقدم را به اين سمت منصوب کردند. غلامحسين اسماعيلي همچنين درباره پرونده عيسي شريفي، معاون محمدباقر قاليباف، افزود: «پرونده آقاي عيسي شريفي در دادسراي نظامي و سازمان قضائي نيروهاي مسلح در حال بررسي بوده و هنوز به نتيجه نرسيده است». او درباره پرونده حسين فريدون گفت: «روز دوشنبه آخرين جلسه رسيدگي به پرونده اين شخص بود که اين دادگاه بدوي است و هر رأيي که صادر شود، رأي قطعي نخواهد بود». اسماعيلي درباره آخرين وضعيت پرونده محمدعلي طاهري، گفت: «دادسراي تهران که مجري اين پرونده بود، از دادگاه تقاضا کرد که رأي واحد صادر شود و اين پرونده در تجديدنظر مطرح شد که هفت‌سال‌ونيم حبس و جزاي نقدي و برخي محروميت‌هاي اجتماعي براي وي صادر شد. طاهري از لحاظ محکوميت حبس آزاد شده اما بقيه احکام به قوت خود باقي است». او درباره پرونده نسرين ستوده نيز گفت: «اين رأي قطعي نيست. چه بسا که اگر خود ايشان تقاضاي تجديدنظرخواهي کند، در ميزان مجازات و اصل مجازات تغييراتي ايجاد شود. همين فرد در محکوميت‌هاي سابق خود محکوم به حبس سنگين شد و درخواست تجديدنظر کرد و حبس به جزاي نقدي تغيير کرد. همين فرد حکم حبس داشت و با عفو رهبري از زندان آزاد شد».
شرق: سخنگوي جديد قوه قضائيه روز گذشته اولين نشست خبري خود را برگزار کرد و به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ داد. غلامحسين اسماعيلي در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سعيد قاسمي مبني بر انجام اقدامات نظامي در جنگ بوسني با لباس هلال احمر و اينکه درباره اظهارات او هلال احمر و سپاه شکايت کرده‌اند يا خير، گفت: «از سوي جمعيت هلال احمر عليه ايشان شکايت شده و به بازپرس ارجاع شده و احضار نيز شده است و تحقيقات بدون اغماض و با قاطعيت انجام خواهد شد». به گزارش ايرنا، او افزود: «با توجه به اينکه شاکي داريم معمولا نيازي به مدعي‌العموم نيست و در اينجا ورود مدعي‌العموم عبارت از اقدامات تعقيبي است که در حال انجام است. سپاه و هلال احمر شکايت کرده‌اند که در مرحله رسيدگي است و بايد وي در برابر ادعاهايي که مطرح کرده در برابر مقام قضائي پاسخ دهد». در صفحه ويکي‌پدياي سعيد قاسمي براي معرفي او اين‌گونه آمده است: «سعيد محمدقاسمي معروف به سعيد قاسمي فعال فرهنگي و سياسي ايراني و از فرماندهان مياني جنگ ايران و عراق است. او داراي مدرک کارشناسي ارشد معماري از دانشگاه علم و صنعت ايران است و در دانشگاه شهيد رجايي معماري تدريس مي‌کند». لحن، کلام و مواضع سعيد قاسمي در سخنراني‌ها مورد توجه است. هفته گذشته فيلمي از او در گفت‌وگوي اينترنتي با برنامه «رودررو» منتشر شد که بازتاب زيادي داشت و با واکنش سپاه و هلال‌احمر مواجه شد». قاسمي در بخشي از سخنان خود درباره استفاده از پوشش هلال احمر در جريان جنگ بوسني گفته بود: «در بوسني تحت پوشش هلال‌احمر رفته بوديم و به نيروهاي مجاهدين آموزش نظامي مي‌داديم كه کريستين [امانپور] خبرنگار سي‌ان‌ان ما را لو داد». او همچنين در بخش ديگري از سخنانش گفت: «با القاعده‌اي‌ها با هم بوديم. از ما استيل گرفتند. با مجاهدين سراسر دنيا يگان‌هاي جهادي تشکيل داديم». نکته جالب اينکه سخنان سعيد قاسمي در زماني مطرح شد که ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريكا، سپاه پاسداران ايران را در فهرست تروريستي قرار داده بود. هلال احمر ايران به اين ادعاي قاسمي واکنش نشان داد و در توييتر خود نوشت سخنان سعيد قاسمي را از طريق مراجع قضائي پيگيري مي‌كند. هلال احمر همچنين در بيانيه‌اي نوشت: «هلال‌احمر هيچ‌گاه اجازه استفاده از نشان‌واره و لباس خود را به نيروهاي نظامي نمي‌دهد. اين نهاد بين‌المللي طبق کنوانسيون‌هاي چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بي‌طرف است، زيرا کار مهمي به نام حمايت از انسانيت و کمک به افراد غيرنظامي دارد. اگر فرد يا نهادي از نشان و لباس جمعيت هلال‌احمر ايران در مسيري مغاير با اهداف و اصول اين نهاد بين‌المللي سوءاستفاده کرده، قطعا بدون اجازه و هماهنگي اين جمعيت بوده است که اگر قرار بر هماهنگي و اجازه هم باشد، قطعا اجازه چنين اقدامي داده نمي‌شود. بدين‌ترتيب به‌دنبال ادعاي سعيد قاسمي، از فرماندهان سابق نظامي به استفاده از پوشش هلال‌احمر براي اهداف نظامي در زمان جنگ بوسني، جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران از وي به مراجع قضائي شکايت کرده و حق پيگيري اين موضوع را تا زمان رسيدن به نتيجه براي خود محفوظ مي‌داند».
چهارشنبه گذشته، محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس‌جمهوري، در واکنش به اظهارات سعيد قاسمي گفته بود: «اينکه فردي حرفي بزند قابل ‌استناد نيست. آنچه من ديدم، هيچ‌کدام از مطالبش درست نيست و اين‌ کار کاسه‌پرکردن براي آمريكاست».
حرف‌هاي سعيد قاسمي مورد تأييد سپاه نيست
همچنين ادعاهاي سعيد قاسمي با واکنش سخنگوي سپاه مواجه شد. به گزارش سپاه‌نيوز، سردار رمضان شريف، گفت: «اظهارات آقاي سعيد قاسمي که مدتي داوطلبانه در بوسني حضور داشته‌اند و سال‌هاي زيادي هم از بازنشستگي ايشان مي‌گذرد، ديدگاهي شخصي و فاقد اعتبار بوده و مورد تأييد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم نیست. مواضع و کارکردهاي سپاه در عرصه‌هاي مختلف تابع منطق و منطبق با قوانين و مقررات بوده و اقدامات امدادي سپاه به مردم مسلمان بوسني نيز از اين قاعده تبعيت کرده است». او همچنين با اشاره به تلاش آمريكايي‌ها براي قلب واقعيات و وارونه‌جلوه‌دادن اقدامات سپاه در حوزه‌هاي مختلف، عنوان کرد: «تجربه نشان داده است مستنداتي که آمريكايي‌ها براي واقعيت‌سازي‌هاي مورد نظر خود ارائه مي‌کنند، فاقد وجاهت و اعتبار بوده و بايستي با ترديد و هوشمندي با آن برخورد شود». سردار شريف با يادآوري اينکه اين‌گونه اظهارات از سعيد قاسمي سابقه داشته و مسئوليت اظهارات اخير بر عهده اوست، افزود: «درعين‌حال تأکيد مي‌کنيم ايشان و برخي افراد که از سازمان سپاه بازنشسته و يا به‌گونه‌اي جدا شده‌اند، از اظهارنظرهاي غيرمسئولانه و خلاف واقع پرهيز کنند و براي دشمنان انقلاب و ملت ايران توليد بهانه و دستاويز نکنند».
ريشي که تراشيده نشد
اظهارات و سخنان جنجالي سعيد قاسمي مسبوق به سابقه است. او که يکي از منتقدان به مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و فرزندانش است، در سال پاييز 90 و در زماني که فائزه هاشمي محاکمه مي‌شد در جمع دانشجويان دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد گفته بود: «اگر اين خانم [فائزه هاشمي] نصف روز زندان رفت، من ريشم را مي‎تراشم!». اين سخن با واکنش رئيس قوه قضائيه وقت مواجه شد. آيت‎الله صادق آملي‌لاريجاني در نشست اتحاديه انجمن‎‎هاي اسلامي دانشجويان گفت: «شنيده‎ام يکي از دوستان بيان كرده است که اگر نيم‎روز فلاني را به زندان بيندازند، ريشش را خواهد تراشيد. من به آن عزيز مي‎گويم که مطمئن باشيد چند وقت ديگر که محاسنتان بلند‎تر مي‎شود، قطعا بايد همه آنها را بتراشيد!». دي‌ماه همان سال حکم فائزه هاشمي به اجرا درآمد و او براي تحمل شش ماه حبس راهي زندان اوين شد اما سعيد قاسمي ريش خود را نتراشيد.
پنج سال بعد او در يک برنامه اينترنتي درباره اين خلف وعده‌اش توضيحاتي ارائه داد و گفت: «... بارها و بارها اعلام شد که چرا سعيد قاسمي ريشش را نزد. قسم ياد کرده بودم که اگر دخترک را زندان بيندازند، ريشم را بزنم که معروف است و همه جا هم منتشر شد و همه مي‌دانند که من اين حرف را زده‌ام. وقتي او را به زندان انداختند، تصميم گرفتم همين کار را هم بکنم. يک‌دفعه ديدم حکم سيستم قضائي درباره اين فتنه‌گر چيست؟ يعني کسي که به بالاترين شخصيت نظام بي‌احترامي مي‌کند، نظام را به چالش کشيده و يکي از ليدرهاي کودتاست، حکمش در هر نظامي به نظر شما چيست؟... براي دوست ما سيستم قضائي چقدر حکم بريد؟ رسانه‌ها به اين نمي‌پردازند. انفصال از خدمت، ٨٠ ضربه شلاق، ٩ ماه زندان که دو تا سه ماهش انفرادي بود، براي اين دختر خانمي که فتنه‌گر بود و فحاش نسبت به رهبري... چون همين حالا هم کلمات زشت نسبت به رهبري به کار مي‌برند، صوت‌هايش هم بعضا منتشر مي‌شود. قوه قضائيه چقدر براي او حکم بريد؟ من هم يک مقدار ريشم را به اندازه شش ماه کوتاه کردم، براي اين که اداي احترام کرده باشم به آقاي آيت‌الله آملي‌لاريجاني».
سعيد قاسمي در گفتن چنين ادعاهايي تنها نيست؛ حسن عباسي، از تئوريسين‌هاي اصولگرا است که طرفدارانش او را «کيسينجر اسلام» مي‌دانند. در سال 95 بخشي از سخنراني او در سال 89، منتشر شد که در آن گفته بود: «اگر کشور را آب ببرد، ارتش اصلا صدايش درنمي‌آيد و هيچ موضعي اتخاذ نمي‌کند». بعد از اين سخنان ارتش اعلام کرد که قصد دارد از عباسي شکايت کند. البته او با انتشار نامه‌اي خطاب به فرمانده کل ارتش، ضمن عذرخواهي، توضيحاتي نيز ارائه کرد.13 مرداد بود که پايگاه رسمي «انديشکده يقين» که متعلق به حسن عباسي است، اعلام کرد که او با شکايت ارتش در دادسراي نظامي حاضر و به حکم بازپرس بازداشت شد. عباسي سه روز بعد آزاد شد.
مرتضوي‌مقدم رئيس ديوان عالي کشور شد
ايلنا: سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد:‌ رياست قوه قضائيه تصميم گرفتند و مقرر داشتند رئيس ديوان عالي کشور را رئيس قوه انتخاب کند و از آنجايي که آقاي کريمي به افتخار بازنشستگي نائل آمدند، رياست قوه قضائيه بر اساس مشورت با قضات حجت‌الاسلام مرتضوي‌مقدم را به اين سمت منصوب کردند. غلامحسين اسماعيلي همچنين درباره پرونده عيسي شريفي، معاون محمدباقر قاليباف، افزود: «پرونده آقاي عيسي شريفي در دادسراي نظامي و سازمان قضائي نيروهاي مسلح در حال بررسي بوده و هنوز به نتيجه نرسيده است». او درباره پرونده حسين فريدون گفت: «روز دوشنبه آخرين جلسه رسيدگي به پرونده اين شخص بود که اين دادگاه بدوي است و هر رأيي که صادر شود، رأي قطعي نخواهد بود». اسماعيلي درباره آخرين وضعيت پرونده محمدعلي طاهري، گفت: «دادسراي تهران که مجري اين پرونده بود، از دادگاه تقاضا کرد که رأي واحد صادر شود و اين پرونده در تجديدنظر مطرح شد که هفت‌سال‌ونيم حبس و جزاي نقدي و برخي محروميت‌هاي اجتماعي براي وي صادر شد. طاهري از لحاظ محکوميت حبس آزاد شده اما بقيه احکام به قوت خود باقي است». او درباره پرونده نسرين ستوده نيز گفت: «اين رأي قطعي نيست. چه بسا که اگر خود ايشان تقاضاي تجديدنظرخواهي کند، در ميزان مجازات و اصل مجازات تغييراتي ايجاد شود. همين فرد در محکوميت‌هاي سابق خود محکوم به حبس سنگين شد و درخواست تجديدنظر کرد و حبس به جزاي نقدي تغيير کرد. همين فرد حکم حبس داشت و با عفو رهبري از زندان آزاد شد».
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها