ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
کلمه عبور را فراموش کرده‌اید؟
ویرایش حساب کاربری

شارژ اعتبار
سوابق خرید
ردیف فاکتور تاریخ مبلغ (تومان) شرح تراکنش کد رهگیری

30 شماره آخر

  • شماره 3431 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه ورق بزنید دریافت همه صفحات
تبلیغات
ایرانول سپیدار نارون

انتقاد از امنیتی‌کردن پخش آهنگ در مدارس

شرق: «درخواست کمک وزیر از دادستانی و پلیس فتا»، «وزیر سه متخصص را مأمور بررسی این موضوع کرده است»، «شناسایی تعدادی از مدارس و صدور دستور برخورد»، «لغو ابلاغ دو مدیر مدرسه و رسیدگی به وضعیت بقیه مدیران»، «ارسال پرونده برخی مدارس به قوه قضائیه». تیتر و جزئیات خبرها را که می‌خوانی، باور نمی‌کنی همه این واکنش‌های جدی و کوبنده و محکم در واکنش به انتشار تعدادی ویدئو از هم‌خوانی دانش‌آموزان مدارس با آهنگی از یک خواننده آن‌ورآبی باشد. 
هم‌خوانی جدی دانش‌آموزان با این آهنگ عجیب است، چون متن و کلماتی که در این آهنگ بیان می‌شود به‌هیچ‌وجه مناسب دانش‌آموزان کم‌سن‌وسال مدرسه‌ای نیست، اما این حجم از واکنش و پیگیری بالاترین مقامات وزارتخانه و رسیدن کار به قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی و... هم به همان ‌اندازه عجیب‌وغریب است؛ موضوعی که حتی صدای حجت‌الاسلام محی‌الدین‌بهرام محمدیان، رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت و معاون اسبق وزیر آموزش‌وپرورش، را هم درآورده و در مصاحبه‌ای گفته است: «امنیتی‌کردن موضوع انتشار کلیپ‌های هم‌خوانی موسیقی‌های مبتذل و بگیروببندها جواب نمی‌دهد».
بااین‌همه خبرهایی که هنوز و همچنان دراین‌باره منتشر می‌شود به نظر تمامی ندارد. از آن‌سو هم البته نگاهی به شبکه‌های اجتماعی حکایت از آن دارد که بچه‌مدرسه‌ای‌هایی که این ماجرا را خلق کرده‌اند قصد کوتاه‌آمدن ندارند و چپ‌وراست ویدئوهای جدید هم‌خوانی‌شان با این آهنگ و آهنگ‌های مشابه منتشر می‌شود. کار به جایی رسیده که حتی خواننده اصلی آهنگ جنتلمن یک نماهنگ (موزیک‌ویدئو) جدید از همین آهنگش در لس‌آنجلس ساخته که با محوریت دانش‌آموزان تولید شده است. 
در همین وضعیت، برخی از کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی می‌گویند در شرایطی که مسائل پراهمیت و بزرگی مثل تخریب صدها مدرسه در سیل‌های ویرانگر ابتدای امسال یا اعتیاد دانش‌آموزان و مدارس کم‌امکانات و مشکلات بزرگی از این دست وجود دارد، چرا باید موضوعی تا این حد کم‌اهمیت و سطحی به مسئله شماره یک وزارت آموزش‌وپرورش و مدیرانش تبدیل شود. بااین‌حال به نظر فعلا در بر این پاشنه می‌چرخد و آن‌طور که از واکنش‌ها و اظهارنظرهای مسئولان و معاونان این وزارتخانه برمی‌آید، موضوع ساسی‌مانکن فعلا چالش اصلی مدارس کشور است. 
خبرهای این دو، سه روز دراین‌باره را ببینید: «سه روز پیش سخنگوی اداره‌ کل آموزش‌وپرورش تهران از ارسال پرونده یک مدرسه پایتخت به قوه‌ قضائیه در رابطه با کلیپ‌های جنجالی اخیر و شناسایی و بررسی دبستان دیگری در منطقه یک خبر داد».
خود محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش، هم از ورود وزارت ارتباطات به کلیپ‌های جنجالی مدارس خبر داد و گفت: این فرض وجود دارد که برخی از این کلیپ‌ها در آن‌سوی مرزها و به وسیله دشمنانی که قصد برهم‌زدن آرامش جامعه را دارند تهیه شده است. 
جدیدترین واکنش به این موضوع را نیز معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش نشان داد. او روز گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس در همین رابطه به صورتی مفصل توضیحاتی ارائه داد و اعلام کرد: «بررسی‌های ما نشان داد ۱۵ کلیپ جنجالی درباره مدارس است و البته فقط هفت کلیپ در مدرسه ضبط شده است». 
علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش، در ادامه صحبت‌های خود موضوع را از زاویه نظامی، امنیتی هم تحلیل کرد و این‌طور گفت: «این مسئله ابعاد بسیار متفاوتی دارد و معتقدم باید به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شود. شما می‌بینید وقتی در تلاش هستیم امر به معروف و نهی از منکر را در آموزش‌وپرورش نهادینه کنیم یا کارگروه حجاب و عفاف را فعال کنیم، شبکه‌های معاند واکنش نشان می‌دهند و این نشان می‌دهد ما رودرروی آرایش نظامی دشمن ایستاده‌ایم و باعث می‌شود ما را بزنند؛ البته فراموش نشود که آنها همه نهادهای فرهنگی را می‌زنند. یک بُعد دیگر این است که دانش‌آموزان این ترانه را در کجا یاد گرفتند؟ وقتی بخواهیم یک گروه سرود را تربیت کنیم یک هفته کار می‌کنیم که متن را یاد بگیرند؛ چطور می‌شود که تا در مدرسه، آهنگ را می‌گذارند، دانش‌آموزان شروع به خواندن می‌کنند». او در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که می‌گوید: «پس شما معتقدید که آموزش‌وپرورش مقصر این جریان نیست؟» این‌طور پاسخ داد: «نباید انگشت اتهام را به سمت آموزش‌وپرورش گرفت؛ اگر همه به بیان ضعف‌های آموزش‌وپرورش بپردازند، بازی در زمین دشمن است؛ شک نکنید».
معاون وزیر آموزش‌وپرورش همچنین درباره نتایج آخرین بررسی‌هایشان روی کلیپ‌های منتشرشده نیز گفت: «بررسی‌های ما نشان داد که این کلیپ‌ها ۱۵ مدرسه را نشان می‌دهد، البته آیا هر کلاسی، مدرسه است؟ این‌گونه نیست، بلکه برخی آموزشگاه هستند و برخی اصلا ربطی به آموزش‌وپرورش ندارند. از ۱۵ کلیپ، هفت کلیپ در مدرسه ضبط شده است و سه کلیپ در فضای کلاسی است؛ مثلا یکی در مهد است؛ بر اساس دستور مقام عالی وزارت در حال شناسایی مدارس هفت کلیپ هستیم؛ البته فضا یک‌جوری است که ممکن است شناسایی نشوند، ولی تعدادی از مدارس شناسایی شده و در دستور برخورد قرار گرفته‌اند».
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اینکه در زمینه شادی و نشاط دانش‌آموزان در مدارس چه کرده‌اند نیز گفت: «طرحی را با نام هفته سرود و تئاتر در مدارس داریم و به دنبال این هستیم که ظرفیت تئاتر مدارس را احیا کنیم؛ شعار ما این بوده است که هر مدرسه یک گروه سرود و یک گروه تئاتر داشته باشد. دانش‌آموزان می‌توانند در زنگ تفریح، تئاتر برگزار کنند، دانش‌آموزان را شاد کنند و سرودهای بومی و ملی و دینی را اجرا کنند؛ سرود هم مبتنی‌بر سرودهای خود کتاب‌های درسی و سرودهای‌ ملی طراحی و تولید کردیم و در اختیار مدارس قرار دادیم».
همین موضوع را که حالا کل وزارتخانه آموزش‌وپرورش برای برخورد با ابعاد آن بسیج شده‌اند و معاون پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش نیز روز گذشته درباره جزئیات کارهای دیگر در این زمینه سخن گفت البته رئیس کنونی مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت که خود سال‌ها معاون وزیر آموزش‌وپرورش بود نقد کرده است. حجت‌الاسلام محی‌الدین‌بهرام محمدیان در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا این اقدامات را بگیروببند دانسته و به اقدامات دیگر نیز این‌طور واکنش نشان داد: «امنیتی‌کردن موضوع انتشار کلیپ‌های هم‌خوانی موسیقی‌های مبتذل و بگیروببندها جواب نمی‌دهد و باید دوستان در معاونت پرورشی پاسخ‌گو باشند. بخشنامه سرود مدارس را  ابلاغ کرده‌اند و بگویند که چیست؟ سرودی که هویت ملی و انقلابی را تقویت نکند و نشاط‌آفرین نباشد و شامل همان اشعار کتاب درسی باشد، دیگر فوق‌برنامه نیست، بلکه برنامه رسمی است». محمدیان همچنین اظهار کرد: «تا کجا قرار است بچه‌ها را گرسنه و تشنه نگه داریم و غذای سالم برای آنها فراهم نکنیم؟ درست است که برگزاری مسابقات فرهنگی، قرآنی، نهج‌البلاغه و ... باعث انبساط دینی می‌شود، اینها سر جای خودش، اما در مناسبت‌ها و اعیاد چگونه شادی می‌کنیم؟ آیا هیئت شادی‌کنان دانش‌آموزی داریم؟ آیا فستیوال فکاهی و طنزپردازی و فستیوال خنده داریم؟»
با این انتقادات رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت که خودش روحانی است و سال‌ها در وزارت آموزش‌وپرورش مشغول به کار بوده، به نظر می‌رسد باید گفت آش واکنش‌های تند و امنیتی و بگیروببندی به ماجرای پخش آهنگ در چند مدرسه چنان شور شده که حتی صدای خیلی‌ها بلند شده است، اما به نظر مسئولان وزارتخانه قصدشان رفتن به جنگ تمام‌عیار با آهنگ جنتلمن است. رها هم نمی‌کنند. 

ارسال دیدگاه شما

ساعت
روزنامه شرق
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها پربازدید

شماره 3367

تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۲۷

کارتون
کارتون

انتقاد از امنیتی‌کردن پخش آهنگ در مدارس

شرق: «درخواست کمک وزیر از دادستانی و پلیس فتا»، «وزیر سه متخصص را مأمور بررسی این موضوع کرده است»، «شناسایی تعدادی از مدارس و صدور دستور برخورد»، «لغو ابلاغ دو مدیر مدرسه و رسیدگی به وضعیت بقیه مدیران»، «ارسال پرونده برخی مدارس به قوه قضائیه». تیتر و جزئیات خبرها را که می‌خوانی، باور نمی‌کنی همه این واکنش‌های جدی و کوبنده و محکم در واکنش به انتشار تعدادی ویدئو از هم‌خوانی دانش‌آموزان مدارس با آهنگی از یک خواننده آن‌ورآبی باشد. 
هم‌خوانی جدی دانش‌آموزان با این آهنگ عجیب است، چون متن و کلماتی که در این آهنگ بیان می‌شود به‌هیچ‌وجه مناسب دانش‌آموزان کم‌سن‌وسال مدرسه‌ای نیست، اما این حجم از واکنش و پیگیری بالاترین مقامات وزارتخانه و رسیدن کار به قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی و... هم به همان ‌اندازه عجیب‌وغریب است؛ موضوعی که حتی صدای حجت‌الاسلام محی‌الدین‌بهرام محمدیان، رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت و معاون اسبق وزیر آموزش‌وپرورش، را هم درآورده و در مصاحبه‌ای گفته است: «امنیتی‌کردن موضوع انتشار کلیپ‌های هم‌خوانی موسیقی‌های مبتذل و بگیروببندها جواب نمی‌دهد».
بااین‌همه خبرهایی که هنوز و همچنان دراین‌باره منتشر می‌شود به نظر تمامی ندارد. از آن‌سو هم البته نگاهی به شبکه‌های اجتماعی حکایت از آن دارد که بچه‌مدرسه‌ای‌هایی که این ماجرا را خلق کرده‌اند قصد کوتاه‌آمدن ندارند و چپ‌وراست ویدئوهای جدید هم‌خوانی‌شان با این آهنگ و آهنگ‌های مشابه منتشر می‌شود. کار به جایی رسیده که حتی خواننده اصلی آهنگ جنتلمن یک نماهنگ (موزیک‌ویدئو) جدید از همین آهنگش در لس‌آنجلس ساخته که با محوریت دانش‌آموزان تولید شده است. 
در همین وضعیت، برخی از کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی می‌گویند در شرایطی که مسائل پراهمیت و بزرگی مثل تخریب صدها مدرسه در سیل‌های ویرانگر ابتدای امسال یا اعتیاد دانش‌آموزان و مدارس کم‌امکانات و مشکلات بزرگی از این دست وجود دارد، چرا باید موضوعی تا این حد کم‌اهمیت و سطحی به مسئله شماره یک وزارت آموزش‌وپرورش و مدیرانش تبدیل شود. بااین‌حال به نظر فعلا در بر این پاشنه می‌چرخد و آن‌طور که از واکنش‌ها و اظهارنظرهای مسئولان و معاونان این وزارتخانه برمی‌آید، موضوع ساسی‌مانکن فعلا چالش اصلی مدارس کشور است. 
خبرهای این دو، سه روز دراین‌باره را ببینید: «سه روز پیش سخنگوی اداره‌ کل آموزش‌وپرورش تهران از ارسال پرونده یک مدرسه پایتخت به قوه‌ قضائیه در رابطه با کلیپ‌های جنجالی اخیر و شناسایی و بررسی دبستان دیگری در منطقه یک خبر داد».
خود محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش، هم از ورود وزارت ارتباطات به کلیپ‌های جنجالی مدارس خبر داد و گفت: این فرض وجود دارد که برخی از این کلیپ‌ها در آن‌سوی مرزها و به وسیله دشمنانی که قصد برهم‌زدن آرامش جامعه را دارند تهیه شده است. 
جدیدترین واکنش به این موضوع را نیز معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش نشان داد. او روز گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس در همین رابطه به صورتی مفصل توضیحاتی ارائه داد و اعلام کرد: «بررسی‌های ما نشان داد ۱۵ کلیپ جنجالی درباره مدارس است و البته فقط هفت کلیپ در مدرسه ضبط شده است». 
علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش، در ادامه صحبت‌های خود موضوع را از زاویه نظامی، امنیتی هم تحلیل کرد و این‌طور گفت: «این مسئله ابعاد بسیار متفاوتی دارد و معتقدم باید به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شود. شما می‌بینید وقتی در تلاش هستیم امر به معروف و نهی از منکر را در آموزش‌وپرورش نهادینه کنیم یا کارگروه حجاب و عفاف را فعال کنیم، شبکه‌های معاند واکنش نشان می‌دهند و این نشان می‌دهد ما رودرروی آرایش نظامی دشمن ایستاده‌ایم و باعث می‌شود ما را بزنند؛ البته فراموش نشود که آنها همه نهادهای فرهنگی را می‌زنند. یک بُعد دیگر این است که دانش‌آموزان این ترانه را در کجا یاد گرفتند؟ وقتی بخواهیم یک گروه سرود را تربیت کنیم یک هفته کار می‌کنیم که متن را یاد بگیرند؛ چطور می‌شود که تا در مدرسه، آهنگ را می‌گذارند، دانش‌آموزان شروع به خواندن می‌کنند». او در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که می‌گوید: «پس شما معتقدید که آموزش‌وپرورش مقصر این جریان نیست؟» این‌طور پاسخ داد: «نباید انگشت اتهام را به سمت آموزش‌وپرورش گرفت؛ اگر همه به بیان ضعف‌های آموزش‌وپرورش بپردازند، بازی در زمین دشمن است؛ شک نکنید».
معاون وزیر آموزش‌وپرورش همچنین درباره نتایج آخرین بررسی‌هایشان روی کلیپ‌های منتشرشده نیز گفت: «بررسی‌های ما نشان داد که این کلیپ‌ها ۱۵ مدرسه را نشان می‌دهد، البته آیا هر کلاسی، مدرسه است؟ این‌گونه نیست، بلکه برخی آموزشگاه هستند و برخی اصلا ربطی به آموزش‌وپرورش ندارند. از ۱۵ کلیپ، هفت کلیپ در مدرسه ضبط شده است و سه کلیپ در فضای کلاسی است؛ مثلا یکی در مهد است؛ بر اساس دستور مقام عالی وزارت در حال شناسایی مدارس هفت کلیپ هستیم؛ البته فضا یک‌جوری است که ممکن است شناسایی نشوند، ولی تعدادی از مدارس شناسایی شده و در دستور برخورد قرار گرفته‌اند».
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اینکه در زمینه شادی و نشاط دانش‌آموزان در مدارس چه کرده‌اند نیز گفت: «طرحی را با نام هفته سرود و تئاتر در مدارس داریم و به دنبال این هستیم که ظرفیت تئاتر مدارس را احیا کنیم؛ شعار ما این بوده است که هر مدرسه یک گروه سرود و یک گروه تئاتر داشته باشد. دانش‌آموزان می‌توانند در زنگ تفریح، تئاتر برگزار کنند، دانش‌آموزان را شاد کنند و سرودهای بومی و ملی و دینی را اجرا کنند؛ سرود هم مبتنی‌بر سرودهای خود کتاب‌های درسی و سرودهای‌ ملی طراحی و تولید کردیم و در اختیار مدارس قرار دادیم».
همین موضوع را که حالا کل وزارتخانه آموزش‌وپرورش برای برخورد با ابعاد آن بسیج شده‌اند و معاون پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش نیز روز گذشته درباره جزئیات کارهای دیگر در این زمینه سخن گفت البته رئیس کنونی مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت که خود سال‌ها معاون وزیر آموزش‌وپرورش بود نقد کرده است. حجت‌الاسلام محی‌الدین‌بهرام محمدیان در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا این اقدامات را بگیروببند دانسته و به اقدامات دیگر نیز این‌طور واکنش نشان داد: «امنیتی‌کردن موضوع انتشار کلیپ‌های هم‌خوانی موسیقی‌های مبتذل و بگیروببندها جواب نمی‌دهد و باید دوستان در معاونت پرورشی پاسخ‌گو باشند. بخشنامه سرود مدارس را  ابلاغ کرده‌اند و بگویند که چیست؟ سرودی که هویت ملی و انقلابی را تقویت نکند و نشاط‌آفرین نباشد و شامل همان اشعار کتاب درسی باشد، دیگر فوق‌برنامه نیست، بلکه برنامه رسمی است». محمدیان همچنین اظهار کرد: «تا کجا قرار است بچه‌ها را گرسنه و تشنه نگه داریم و غذای سالم برای آنها فراهم نکنیم؟ درست است که برگزاری مسابقات فرهنگی، قرآنی، نهج‌البلاغه و ... باعث انبساط دینی می‌شود، اینها سر جای خودش، اما در مناسبت‌ها و اعیاد چگونه شادی می‌کنیم؟ آیا هیئت شادی‌کنان دانش‌آموزی داریم؟ آیا فستیوال فکاهی و طنزپردازی و فستیوال خنده داریم؟»
با این انتقادات رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت که خودش روحانی است و سال‌ها در وزارت آموزش‌وپرورش مشغول به کار بوده، به نظر می‌رسد باید گفت آش واکنش‌های تند و امنیتی و بگیروببندی به ماجرای پخش آهنگ در چند مدرسه چنان شور شده که حتی صدای خیلی‌ها بلند شده است، اما به نظر مسئولان وزارتخانه قصدشان رفتن به جنگ تمام‌عیار با آهنگ جنتلمن است. رها هم نمی‌کنند. 

ارسال دیدگاه شما

تیتر خبرها پربازدید