اعتراض آشنا به تبلیغات پرتکرار سیما
شرق: اعتراضات به اقدامات مسئولان صداوسیما همچنان ادامه دارد و حالا به تبلیغاتهای تجاری در شبکههای تلویزیون رسیده است. بر همین اساس حسامالدین آشنا، نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نامهای به حجتالاسلام غلامحسین محسنیاژهای رئیس این شورا نوشته و نسبت به تبلیغات پرتکرار تجاری در شبکههای مختلف اعتراض کرده است. به گزارش ایسنا، در بخشی از این نامه آمده است: «شبکههای مختلف سیما به صورت مکرر در حال تبلیغ برندهای تجاری مشخصی از انواع قابلمه، دوش حمام، کفش و... هستند. حجم تبلیغات و میزان تکرار بهگونهای است که خرید آن به مخاطب رسانه ملی تحمیل میشود. این در حالی است که احتمالا سازمان صداوسیما نسبت به کیفیت و کارآمدی محصولات تبلیغشده نیز بیاطلاع است».مشاور رئیسجمهور در این مکاتبه به ابعاد و تأثیرات فرهنگی تبلیغات تجاری اشاره کرده و نوشته: «از منظر محتوایی نیز حجم انبوه تبلیغات کالاها میتواند به ترویج فرهنگ مصرفگرایی منجر شود». آشنا از رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما درخواست کرده تا ضمن تهیه گزارشی از منطق اقتصادی، مسئولیت سازمان در قبال کیفیت محصولات تبلیغشده و اثرات فرهنگی تبلیغ «خرید مستقیم کالا از طریق ارسال پیامک» توسط کارشناسان شورا از سازمان صداوسیما خواسته شود تا اطلاعات مکفی از این نوع تبلیغات را برای شورای نظارت ارسال کند.آگهیهای پرشمار تلویزیونی تنها موضوعی نیست که صدای مخاطبان این رسانه و مسئولان و ناظران را درآورده است.علی فروغی مدیر شبکه سه، چندیقبل برنامه ورزشی «90» را به خاطر صحبتهای عادل فردوسیپور در جشنواره جام جم تعطیل کرده بود. در روند رأیگیری این جشنواره نیز تقلب شده بود و رأيهاي برنامه 90 به حساب مسابقه برندهباش ريخته شد. در ماه مبارک رمضان نیز سلسله مباحث کارشناسی آیتالله مکارمشیرازی که از این شبکه پخش میشد به شبکه قرآن رفت. این مرجع تقلید چندیپیش به برنامه «برنده باش» که مورد حمایت مدير این شبکه بود انتقاد کرده و جوایز این مسابقه را حرام دانسته بود. چند روز بعد مقام معظم رهبری نيز آشكارا برگزاري چنين مسابقاتي را درست ندانستند و گفتند: «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روشهایی شبیه بختآزمایی را ترویج نکنیم که دستگاههای مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند». بعد از آن بود که علي فروغي اعلام كرد سازوکار اسپانسری که پشتیبانی مالی برنامه برندهباش را انجام میدهد تغيير ميكند و اصلاح و ظرفیتهای جدیدی به این برنامه اضافه ميشود و در اصل او با تعطیلی این برنامه در حقیقت تمام تقصیرها را بر گردن اسپانسر برنامه انداخت.برخی اعضای شورای نظارت بر صداوسیما نیز اعلام کردند که در این شورا به روند در پیش گرفتهشده توسط صداوسیما اعتراض خواهند کرد. 17 اردیبهشت و بعد از برگزاری این جلسه، حسامالدین آشنا در توییتی نوشت: «اگرچه تعطیلی یا تعلیق هر یک از برنامههای صداوسیما از اختیارات سیاستی و اجرائی مدیران ارشد سازمان است، اما شایسته است در مورد برنامههای پرمخاطب رعایت اصول و ضوابط اطلاعرسانی مناسب و فرایند اقناع افکار عمومی صورت گیرد». پنجم اردیبشهت نیز حسامالدین آشنا از ورود این شورا به موضوع قرعهکشیهای روبیکایی صداوسیما خبر داده و گفته بود: «تبلیغات و مسابقات و قرعهکشیهای روبیکایی در دستور بررسی شورای نظارت بر صداوسیما قرار خواهد گرفت».
شرق: اعتراضات به اقدامات مسئولان صداوسیما همچنان ادامه دارد و حالا به تبلیغاتهای تجاری در شبکههای تلویزیون رسیده است. بر همین اساس حسامالدین آشنا، نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نامهای به حجتالاسلام غلامحسین محسنیاژهای رئیس این شورا نوشته و نسبت به تبلیغات پرتکرار تجاری در شبکههای مختلف اعتراض کرده است. به گزارش ایسنا، در بخشی از این نامه آمده است: «شبکههای مختلف سیما به صورت مکرر در حال تبلیغ برندهای تجاری مشخصی از انواع قابلمه، دوش حمام، کفش و... هستند. حجم تبلیغات و میزان تکرار بهگونهای است که خرید آن به مخاطب رسانه ملی تحمیل میشود. این در حالی است که احتمالا سازمان صداوسیما نسبت به کیفیت و کارآمدی محصولات تبلیغشده نیز بیاطلاع است».مشاور رئیسجمهور در این مکاتبه به ابعاد و تأثیرات فرهنگی تبلیغات تجاری اشاره کرده و نوشته: «از منظر محتوایی نیز حجم انبوه تبلیغات کالاها میتواند به ترویج فرهنگ مصرفگرایی منجر شود». آشنا از رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما درخواست کرده تا ضمن تهیه گزارشی از منطق اقتصادی، مسئولیت سازمان در قبال کیفیت محصولات تبلیغشده و اثرات فرهنگی تبلیغ «خرید مستقیم کالا از طریق ارسال پیامک» توسط کارشناسان شورا از سازمان صداوسیما خواسته شود تا اطلاعات مکفی از این نوع تبلیغات را برای شورای نظارت ارسال کند.آگهیهای پرشمار تلویزیونی تنها موضوعی نیست که صدای مخاطبان این رسانه و مسئولان و ناظران را درآورده است.علی فروغی مدیر شبکه سه، چندیقبل برنامه ورزشی «90» را به خاطر صحبتهای عادل فردوسیپور در جشنواره جام جم تعطیل کرده بود. در روند رأیگیری این جشنواره نیز تقلب شده بود و رأيهاي برنامه 90 به حساب مسابقه برندهباش ريخته شد. در ماه مبارک رمضان نیز سلسله مباحث کارشناسی آیتالله مکارمشیرازی که از این شبکه پخش میشد به شبکه قرآن رفت. این مرجع تقلید چندیپیش به برنامه «برنده باش» که مورد حمایت مدير این شبکه بود انتقاد کرده و جوایز این مسابقه را حرام دانسته بود. چند روز بعد مقام معظم رهبری نيز آشكارا برگزاري چنين مسابقاتي را درست ندانستند و گفتند: «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روشهایی شبیه بختآزمایی را ترویج نکنیم که دستگاههای مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند». بعد از آن بود که علي فروغي اعلام كرد سازوکار اسپانسری که پشتیبانی مالی برنامه برندهباش را انجام میدهد تغيير ميكند و اصلاح و ظرفیتهای جدیدی به این برنامه اضافه ميشود و در اصل او با تعطیلی این برنامه در حقیقت تمام تقصیرها را بر گردن اسپانسر برنامه انداخت.برخی اعضای شورای نظارت بر صداوسیما نیز اعلام کردند که در این شورا به روند در پیش گرفتهشده توسط صداوسیما اعتراض خواهند کرد. 17 اردیبهشت و بعد از برگزاری این جلسه، حسامالدین آشنا در توییتی نوشت: «اگرچه تعطیلی یا تعلیق هر یک از برنامههای صداوسیما از اختیارات سیاستی و اجرائی مدیران ارشد سازمان است، اما شایسته است در مورد برنامههای پرمخاطب رعایت اصول و ضوابط اطلاعرسانی مناسب و فرایند اقناع افکار عمومی صورت گیرد». پنجم اردیبشهت نیز حسامالدین آشنا از ورود این شورا به موضوع قرعهکشیهای روبیکایی صداوسیما خبر داده و گفته بود: «تبلیغات و مسابقات و قرعهکشیهای روبیکایی در دستور بررسی شورای نظارت بر صداوسیما قرار خواهد گرفت».