|

درباره تازه‌ترین نمایش حسین کیانی

مردی با نمایش‌های تأثیرگذار

رضا آشفته: حسین کیانی پس از مدت‌ها دوباره نمایشی را به صحنه می‌آورد.
او به دلیل مسائلی که برایش در جشنواره تئاتر فجر دوره سی‌وششم، نتوانستن اجرا در تماشاخانه ایرانشهر و انصراف از آنجا و همچنین برهم‌ریختن اجراهایش در پردیس شهرزاد به وجود آمد، این روزها متوجه شدیم، قرار است که نمایش «چشم‌به‌راهِ میرغضب» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببرد.
او از سال 1376 تاکنون نمایش‌های بازی‌خانه، خیشخانه، پنهان‌خانه پنج‌در، واقعه در مجلس سودابه‌خوانی، رژیستورها نمی‌میرند، مضحکه شبیه قتل، تیاتر اجباری، تکیه ملت، همسایه آقا و بیداری خانه نسوان، اهل قبور، همه فرزندان خانم‌آغا، مشروطه‌بانو، در شوره‌زار، مضحکه شبیه قتل (بازتولید در سال 92)، تئاتر سعدی و تابستان سی‌ودو را اجرا کرده و آخرین کارش هم نمایش روز عقیم در سال 96 بود که پس از یک اجرای نسبتا موفق با آنکه قرار بود در جشنواره تئاتر فجر نیز اجرا شود، به دلیل محتوایش که مرور و نقبی بر ماجراهای آغاز انقلاب بود از جدول جشنواره بیرون آورده شد.
چشم‌به‌راهِ میرغضب
«چشم‌به‌راهِ میرغضب» نام تازه‌ترین نوشته حسین کیانی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر است که از نیمه دوم خرداد ۹۸ در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.
شیوه نگارش نمایش‌نامه و ساختار اجرائی «چشم‌به‌راهِ میرغضب»، در ادامه نمایش‌های تاریخ‌گونه این هنرمند به شمار می‌آید، ضمن اینکه ویژگی نمایش‌های شادی‌آور و اجتماعی او را نیز داراست، چنانچه نام دوم نمایش تازه او، «یک مضحکه‌ی سیاه» است؛ مضحکه‌ای که یکی از نقش‌های آن شخصیت سیاه نمایش‌های شادی‌آور ایرانی است. چشم‌به‌راهِ میرغضب، نگاهی هم به یکی از مهم‌ترین نمایش‌نامه‌های سده بیستم جهان دارد و نوعی اقتباس ایرانی‌شده و برگردانی فرهنگی بر اساس سنت‌های نمایشی بومی و ملی به حساب می‌آید.
کیانی پیش‌تر نیز در نمایش‌هایی مانند «همه‌ی فرزندان خانم‌آغا» (۱۳۸۹) و «مشروطه‌بانو» (۱۳۹۰) چنین اقتباس‌هایی از درام‌های غیرایرانی بر اساس فرهنگ ایرانی انجام داده بود.
این نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر بعد از اجرای «روز عقیم» در سال ۹۶، تاکنون نمایشی را روی صحنه نبرده است.
انصراف
حسین کیانی که چندی پیش در نامه‌ای به مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن نقد وضعیت تئاتر از اجرا در تماشاخانه ایرانشهر انصراف داد، قرار شد که اواخر تابستان 97 و آبان 97 در پردیس تئاتر شهرزاد ۲ نمایش را روی صحنه ببرد.
حسین کیانی قرار شد که دو نمایش «واقعه در طهران ناصری» و «خرنامه» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد. نمایش‌های «واقعه در طهران ناصری» و «خرنامه» عنوان تازه‌ترین آثار حسین کیانی بود که شوربختانه به دلیل فراهم‌نشدن شرایط این‌بار هم در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه نرفت.
واقعه در طهران ناصری، تازه‌ترین نمایش حسین کیانی بعد از نمایش «روز عقیم» بود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار بود که از نیمه شهریور 97 و هم‌زمان با آغاز ماه محرم اجراهای خود را آغاز کند.
از سوی دیگر، حسین کیانی قرار شد از بیستم آبان، نمایش شاد و موزیکال «خرنامه» را در سالن شماره ۱ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد. همان دلیلی که باعث انصرافش از اجرا در ایرانشهر شده بود، هنوز هم گریبان‌گیر این کارگردان بود، چون در شرایط این روزها بازیگران هم‌زمان در چند کار متفاوت حضور دارند و همه نیز نیازمند دستمزد نسبتا بالا هستند و به راحتی این ممکن نخواهد بود، مگر تهیه‌کننده‌ای از قبل بتواند چک بکشد و اعتماد و اطمینان لازم را برای دعوت به کار بازیگران فراهم کند.
به همین سادگی، در این خصوص کیانی سال گذشته در نامه‌ای به مدیرکل هنرهای نمایشی، از وضعیت تئاتر و شرایطی که در آن به‌سر می‌برد، انتقاد کرد و از اجرا در تماشاخانه ایرانشهر انصراف داد.
پیش‌بینی
حسین کیانی یا کمدی کار می‌کند و از جنبه‌های خاص سیاه‌بازی و تعزیه در اجراهایش به‌خوبی بهره‌مند می‌شود یا اینکه تئاتر اجتماعی کار می‌کند و نسبت به مسائل همگانی کنشمندی‌اش را ابراز می‌کند. البته او گاهی نیز گرایش به تاریخ را در کارهایش مطرح کرده و با این پیشینه و زمینه کارهایی که در تالار سنگلج اجرا شده است، قابل پیش‌بینی است که چشم‌به‌راه میرغضب یکی از این موارد باشد، اما نمایش‌های ایرانی و کمدی‌بودنش در تالار سنگلج مسجل‌تر خواهد بود.
به‌هرتقدیر حسین کیانی همواره یک کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس تأثیرگذار بوده و همواره به دلیل نوشته‌های درخور تأملش گام‌های مؤثری را برای اعتلای تئاتر کشورمان برداشته است. مطمئنا این‌بار هم او می‌تواند پرسش بنیادینی را مطرح کند و هنوز هم با قابلیت‌های بالایی، مخاطبانش را از دیدن آخرین کار پیش‌رویش راضی نگه دارد.

رضا آشفته: حسین کیانی پس از مدت‌ها دوباره نمایشی را به صحنه می‌آورد.
او به دلیل مسائلی که برایش در جشنواره تئاتر فجر دوره سی‌وششم، نتوانستن اجرا در تماشاخانه ایرانشهر و انصراف از آنجا و همچنین برهم‌ریختن اجراهایش در پردیس شهرزاد به وجود آمد، این روزها متوجه شدیم، قرار است که نمایش «چشم‌به‌راهِ میرغضب» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببرد.
او از سال 1376 تاکنون نمایش‌های بازی‌خانه، خیشخانه، پنهان‌خانه پنج‌در، واقعه در مجلس سودابه‌خوانی، رژیستورها نمی‌میرند، مضحکه شبیه قتل، تیاتر اجباری، تکیه ملت، همسایه آقا و بیداری خانه نسوان، اهل قبور، همه فرزندان خانم‌آغا، مشروطه‌بانو، در شوره‌زار، مضحکه شبیه قتل (بازتولید در سال 92)، تئاتر سعدی و تابستان سی‌ودو را اجرا کرده و آخرین کارش هم نمایش روز عقیم در سال 96 بود که پس از یک اجرای نسبتا موفق با آنکه قرار بود در جشنواره تئاتر فجر نیز اجرا شود، به دلیل محتوایش که مرور و نقبی بر ماجراهای آغاز انقلاب بود از جدول جشنواره بیرون آورده شد.
چشم‌به‌راهِ میرغضب
«چشم‌به‌راهِ میرغضب» نام تازه‌ترین نوشته حسین کیانی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر است که از نیمه دوم خرداد ۹۸ در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.
شیوه نگارش نمایش‌نامه و ساختار اجرائی «چشم‌به‌راهِ میرغضب»، در ادامه نمایش‌های تاریخ‌گونه این هنرمند به شمار می‌آید، ضمن اینکه ویژگی نمایش‌های شادی‌آور و اجتماعی او را نیز داراست، چنانچه نام دوم نمایش تازه او، «یک مضحکه‌ی سیاه» است؛ مضحکه‌ای که یکی از نقش‌های آن شخصیت سیاه نمایش‌های شادی‌آور ایرانی است. چشم‌به‌راهِ میرغضب، نگاهی هم به یکی از مهم‌ترین نمایش‌نامه‌های سده بیستم جهان دارد و نوعی اقتباس ایرانی‌شده و برگردانی فرهنگی بر اساس سنت‌های نمایشی بومی و ملی به حساب می‌آید.
کیانی پیش‌تر نیز در نمایش‌هایی مانند «همه‌ی فرزندان خانم‌آغا» (۱۳۸۹) و «مشروطه‌بانو» (۱۳۹۰) چنین اقتباس‌هایی از درام‌های غیرایرانی بر اساس فرهنگ ایرانی انجام داده بود.
این نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر بعد از اجرای «روز عقیم» در سال ۹۶، تاکنون نمایشی را روی صحنه نبرده است.
انصراف
حسین کیانی که چندی پیش در نامه‌ای به مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن نقد وضعیت تئاتر از اجرا در تماشاخانه ایرانشهر انصراف داد، قرار شد که اواخر تابستان 97 و آبان 97 در پردیس تئاتر شهرزاد ۲ نمایش را روی صحنه ببرد.
حسین کیانی قرار شد که دو نمایش «واقعه در طهران ناصری» و «خرنامه» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد. نمایش‌های «واقعه در طهران ناصری» و «خرنامه» عنوان تازه‌ترین آثار حسین کیانی بود که شوربختانه به دلیل فراهم‌نشدن شرایط این‌بار هم در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه نرفت.
واقعه در طهران ناصری، تازه‌ترین نمایش حسین کیانی بعد از نمایش «روز عقیم» بود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار بود که از نیمه شهریور 97 و هم‌زمان با آغاز ماه محرم اجراهای خود را آغاز کند.
از سوی دیگر، حسین کیانی قرار شد از بیستم آبان، نمایش شاد و موزیکال «خرنامه» را در سالن شماره ۱ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد. همان دلیلی که باعث انصرافش از اجرا در ایرانشهر شده بود، هنوز هم گریبان‌گیر این کارگردان بود، چون در شرایط این روزها بازیگران هم‌زمان در چند کار متفاوت حضور دارند و همه نیز نیازمند دستمزد نسبتا بالا هستند و به راحتی این ممکن نخواهد بود، مگر تهیه‌کننده‌ای از قبل بتواند چک بکشد و اعتماد و اطمینان لازم را برای دعوت به کار بازیگران فراهم کند.
به همین سادگی، در این خصوص کیانی سال گذشته در نامه‌ای به مدیرکل هنرهای نمایشی، از وضعیت تئاتر و شرایطی که در آن به‌سر می‌برد، انتقاد کرد و از اجرا در تماشاخانه ایرانشهر انصراف داد.
پیش‌بینی
حسین کیانی یا کمدی کار می‌کند و از جنبه‌های خاص سیاه‌بازی و تعزیه در اجراهایش به‌خوبی بهره‌مند می‌شود یا اینکه تئاتر اجتماعی کار می‌کند و نسبت به مسائل همگانی کنشمندی‌اش را ابراز می‌کند. البته او گاهی نیز گرایش به تاریخ را در کارهایش مطرح کرده و با این پیشینه و زمینه کارهایی که در تالار سنگلج اجرا شده است، قابل پیش‌بینی است که چشم‌به‌راه میرغضب یکی از این موارد باشد، اما نمایش‌های ایرانی و کمدی‌بودنش در تالار سنگلج مسجل‌تر خواهد بود.
به‌هرتقدیر حسین کیانی همواره یک کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس تأثیرگذار بوده و همواره به دلیل نوشته‌های درخور تأملش گام‌های مؤثری را برای اعتلای تئاتر کشورمان برداشته است. مطمئنا این‌بار هم او می‌تواند پرسش بنیادینی را مطرح کند و هنوز هم با قابلیت‌های بالایی، مخاطبانش را از دیدن آخرین کار پیش‌رویش راضی نگه دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها