ویژگیهای کودکان خلاق
آزاده سیدمیرزاییجهقی. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
انسان برای بقای خود نیازمند پرورش قوای خلاقیت در کودکان است. افرادی که در بزرگسالی خلاق قلمداد میشوند، معمولا در کودکی نیز ویژگیهای منحصربهفردی داشتهاند. یکی از خصوصیات مهم در کودکان خلاق، توانایی و گرایش آنها به خطرکردن است. قدرت تخیل زیاد در کودکان خلاق از جمله مهمترین ویژگیهای آنهاست؛ بنابراین آنها به بازیهای تخیلی، جاندارپنداری، بازیهای نمایشی، بازیهای سازنده علاقه دارند و گاه دروغهای عجیبوغریب و تخیلی میگویند که این موضوع نیز ناشی از قدرت تخیل زیادشان است. کودکان خلاق میتوانند با توجه به موقعیت، مکان و شرایط خاص بازی را تغییر دهند، بازیهای جدید ابداع کنند، مقررات خاصی وضع کنند، مدیریت بازی را در دست بگیرند و با سازمانبندی منسجم، بهصورت فردی و بهصورت گروهی بازی کنند. بازی آنها از تنوع و گوناگونی آکنده است و میتوانند با توجه به علایق خود و بازیکنان هدفهای بازی را اعمال کنند. در مقابل کودکانی که از خلاقیت بیبهره هستند یا خلاقیت کمی دارند، در بازیها نقش پیرو را بر عهده میگیرند، خود را ملزم به رعایت کامل مقررات بازی میدانند، تخطی از قوانین را جایز نمیشمرند و بازی را بیشتر به عنوان
وظیفه و کار تلقی میکنند تا وسیلهای برای رشد؛ بنابراین سهم آنها از لذت بازی کمتر از کودکان خلاق است.
کودکان خلاق معمولا با آبوتاب حرف میزنند. ذکر جزئیات یک ماجرا و به تفصیل سخنگفتن میتواند نشانه قدرت خیال و تصور زیاد باشد.
معمولا در گوشدادن، مشاهدهکردن یا انجامدادن کاری دقت و توجه شدید داشته و شور و نشاط و مشغولیتهای شدید جسمانی دارند.
در صحبتهای خود از قیاس استفاده میکنند و معمولا با دقت به اشیا و پیرامون خود مینگرند.
معمولا سؤالهای زیاد و گاه عجیبی طرح میکنند، چراکه کنجکاوی زیادی برای سردرآوردن از امور مختلف دارند.
در گفتار خود جسارت و شهامت زیادی دارند.
علاقه زیادی به واکاوی امور دارند. معمولا اسباببازیها را بهدلیل همان کنجکاوی زیاد باز خواهند کرد تا بدانند که درون آن چه چیزی است.
کودکان خلاق معمولا محدودیت را نمیپذیرند و گاه از قوانین و مقررات والدین تخطی میکنند.
این کودکان بسيار فعال هستند و غالبا در آن واحد چند طرح و ايده را در زمينههاي مختلف در سر ميپرورانند.
براي حل مسائل، راهحلها و پاسخهايي متفاوت از دیگر کودکان ارائه ميکنند.
این کودکان معمولا به تجربه و آزمايشکردن علاقه فراواني دارند.
علاقه زیادی به نقاشی دارند و اغلب نقاشیهایی تخیلی و عجیب میکشند.
معمولا آرام و قرار ندارند، یک جا بند نمیشوند و دائم مشغول انجام کاری هستند.
ميتوانند بهراحتي مسائل را شناسايي کنند و آن مسائل را با انعطافپذيري از ميان بردارند.
این کودکان برای یافتن پاسخ پرسشهای خود معمولا عادت به وارسي منابع مختلف دارند و به آسانی قانع نمیشوند. مثلا کودکی به مادرش میگوید: من هم کتاب خواندم، هم تلويزيون تماشا کردم و هم از معلم سؤال کردم، اما هنوز نميدانم خدا کجا زندگي ميکند!
انسان برای بقای خود نیازمند پرورش قوای خلاقیت در کودکان است. افرادی که در بزرگسالی خلاق قلمداد میشوند، معمولا در کودکی نیز ویژگیهای منحصربهفردی داشتهاند. یکی از خصوصیات مهم در کودکان خلاق، توانایی و گرایش آنها به خطرکردن است. قدرت تخیل زیاد در کودکان خلاق از جمله مهمترین ویژگیهای آنهاست؛ بنابراین آنها به بازیهای تخیلی، جاندارپنداری، بازیهای نمایشی، بازیهای سازنده علاقه دارند و گاه دروغهای عجیبوغریب و تخیلی میگویند که این موضوع نیز ناشی از قدرت تخیل زیادشان است. کودکان خلاق میتوانند با توجه به موقعیت، مکان و شرایط خاص بازی را تغییر دهند، بازیهای جدید ابداع کنند، مقررات خاصی وضع کنند، مدیریت بازی را در دست بگیرند و با سازمانبندی منسجم، بهصورت فردی و بهصورت گروهی بازی کنند. بازی آنها از تنوع و گوناگونی آکنده است و میتوانند با توجه به علایق خود و بازیکنان هدفهای بازی را اعمال کنند. در مقابل کودکانی که از خلاقیت بیبهره هستند یا خلاقیت کمی دارند، در بازیها نقش پیرو را بر عهده میگیرند، خود را ملزم به رعایت کامل مقررات بازی میدانند، تخطی از قوانین را جایز نمیشمرند و بازی را بیشتر به عنوان
وظیفه و کار تلقی میکنند تا وسیلهای برای رشد؛ بنابراین سهم آنها از لذت بازی کمتر از کودکان خلاق است.
کودکان خلاق معمولا با آبوتاب حرف میزنند. ذکر جزئیات یک ماجرا و به تفصیل سخنگفتن میتواند نشانه قدرت خیال و تصور زیاد باشد.
معمولا در گوشدادن، مشاهدهکردن یا انجامدادن کاری دقت و توجه شدید داشته و شور و نشاط و مشغولیتهای شدید جسمانی دارند.
در صحبتهای خود از قیاس استفاده میکنند و معمولا با دقت به اشیا و پیرامون خود مینگرند.
معمولا سؤالهای زیاد و گاه عجیبی طرح میکنند، چراکه کنجکاوی زیادی برای سردرآوردن از امور مختلف دارند.
در گفتار خود جسارت و شهامت زیادی دارند.
علاقه زیادی به واکاوی امور دارند. معمولا اسباببازیها را بهدلیل همان کنجکاوی زیاد باز خواهند کرد تا بدانند که درون آن چه چیزی است.
کودکان خلاق معمولا محدودیت را نمیپذیرند و گاه از قوانین و مقررات والدین تخطی میکنند.
این کودکان بسيار فعال هستند و غالبا در آن واحد چند طرح و ايده را در زمينههاي مختلف در سر ميپرورانند.
براي حل مسائل، راهحلها و پاسخهايي متفاوت از دیگر کودکان ارائه ميکنند.
این کودکان معمولا به تجربه و آزمايشکردن علاقه فراواني دارند.
علاقه زیادی به نقاشی دارند و اغلب نقاشیهایی تخیلی و عجیب میکشند.
معمولا آرام و قرار ندارند، یک جا بند نمیشوند و دائم مشغول انجام کاری هستند.
ميتوانند بهراحتي مسائل را شناسايي کنند و آن مسائل را با انعطافپذيري از ميان بردارند.
این کودکان برای یافتن پاسخ پرسشهای خود معمولا عادت به وارسي منابع مختلف دارند و به آسانی قانع نمیشوند. مثلا کودکی به مادرش میگوید: من هم کتاب خواندم، هم تلويزيون تماشا کردم و هم از معلم سؤال کردم، اما هنوز نميدانم خدا کجا زندگي ميکند!