سينما و ادبيات
شماره 73 مجله سينما و ادبيات ويژه سينماي اتحاد شوروي و كارگردان مطرح آن آندري تاركوفسكي منتشر شد. سينماي ژانر، موضوع محوري سينماي اين شماره مجله است. شواهد نشان ميدهد در سينماي متأخر ايران گرايشي به موضوع ژانر پديد آمده است اما سؤال اين است كه اين اقبال به استفاده از ظرفيتهاي ژانر در سينماي ايران تهديد است يا فرصت. حرفهاي جالب عليرضا داوودنژاد و محسن اميريوسفي در مورد سينماي ژانر را در ميزگرد بخوانيد. بخش ادبي بر ادبيات مسئلهمحور و ادبيات سؤالمحور متمركز شده است. چرا در ادبيات چند دهه اخير تجربههاي نوشتاري فراتر از تجربههاي زيسته در چارچوب عقلانيت متعارف و مناسبات زندگي روزمره نميرود. پرونده ادبي ديگر در اين شماره گوستاو فلوبر را محور بحث خود قرار داده است.
چهره اين شماره مجله خسرو خورشيدي از پيشكسوتان حوزه هنرهاي تجسمي، مجسمهساز، طراح صحنه، لباس و نقاش است. خورشيدي طراح صحنه سريال سربداران بوده و در محضر بزرگان سينماي جهان درس آموخته است. صحبتهاي جالب اين معمار صحنه را از 50 سال فعاليت حرفهاياش در گفتوگوي اختصاصي اين شماره دنبال كنيد. داستان جذاب آدم اين قصه، تجربه خوانش تروماتيك اورهان پاموك از جلد پنجم «در جستوجوي زمان ازدسترفته» پروست به ترجمه صالح حسيني است. تحليل پويا رفويي از اين قصه شگفتانگيز را در اين شماره از دست ندهيد. سينما و زنان بخشي تازهايجادشده در مجله سينما و ادبيات است كه براي اولين شماره خود آنيس واردا را كه به او لقب «مادربزرگ موج نو» داده شده و از شاخصترين چهرههاي موج نو است، انتخاب كرده است. واردا تا واپسين روزهاي زندگي تا 90 سالگي همچنان فيلم ساخت و در ساخت فيلمها و مستندهايش خلاقيت به خرج داد. در اين شماره مضمونهاي متنوع و دستاوردهاي فرمي اين كارگردان سرشناس مورد بحث قرار گرفته است. اين ماهنامه به سردبیری نيلوفر نياوراني منتشر ميشود.
شماره 73 مجله سينما و ادبيات ويژه سينماي اتحاد شوروي و كارگردان مطرح آن آندري تاركوفسكي منتشر شد. سينماي ژانر، موضوع محوري سينماي اين شماره مجله است. شواهد نشان ميدهد در سينماي متأخر ايران گرايشي به موضوع ژانر پديد آمده است اما سؤال اين است كه اين اقبال به استفاده از ظرفيتهاي ژانر در سينماي ايران تهديد است يا فرصت. حرفهاي جالب عليرضا داوودنژاد و محسن اميريوسفي در مورد سينماي ژانر را در ميزگرد بخوانيد. بخش ادبي بر ادبيات مسئلهمحور و ادبيات سؤالمحور متمركز شده است. چرا در ادبيات چند دهه اخير تجربههاي نوشتاري فراتر از تجربههاي زيسته در چارچوب عقلانيت متعارف و مناسبات زندگي روزمره نميرود. پرونده ادبي ديگر در اين شماره گوستاو فلوبر را محور بحث خود قرار داده است.
چهره اين شماره مجله خسرو خورشيدي از پيشكسوتان حوزه هنرهاي تجسمي، مجسمهساز، طراح صحنه، لباس و نقاش است. خورشيدي طراح صحنه سريال سربداران بوده و در محضر بزرگان سينماي جهان درس آموخته است. صحبتهاي جالب اين معمار صحنه را از 50 سال فعاليت حرفهاياش در گفتوگوي اختصاصي اين شماره دنبال كنيد. داستان جذاب آدم اين قصه، تجربه خوانش تروماتيك اورهان پاموك از جلد پنجم «در جستوجوي زمان ازدسترفته» پروست به ترجمه صالح حسيني است. تحليل پويا رفويي از اين قصه شگفتانگيز را در اين شماره از دست ندهيد. سينما و زنان بخشي تازهايجادشده در مجله سينما و ادبيات است كه براي اولين شماره خود آنيس واردا را كه به او لقب «مادربزرگ موج نو» داده شده و از شاخصترين چهرههاي موج نو است، انتخاب كرده است. واردا تا واپسين روزهاي زندگي تا 90 سالگي همچنان فيلم ساخت و در ساخت فيلمها و مستندهايش خلاقيت به خرج داد. در اين شماره مضمونهاي متنوع و دستاوردهاي فرمي اين كارگردان سرشناس مورد بحث قرار گرفته است. اين ماهنامه به سردبیری نيلوفر نياوراني منتشر ميشود.