بررسی آخرین وضعیت طرح استانیشدن انتخابات مجلس
شرق: طرح بهارستانیها برای استانیشدن انتخابات مجلس با ایراداتی که شورای نگهبان گرفته، ممکن است به انتخابات نرسد، زیرا تغییرات در ارتباط با انتخابات باید تا 6 ماه قبل از انتخابات نهایی و ابلاغ شود؛ امری که بعید است در انتخابات پیشرو محقق شود. هرچند عضو هیئترئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در این کمیسیون را تشریح کرده و گفته است: اینکه گفته میشود استانیشدن انتخابات مجلس از دستور کار کمیسیون خارج شده نادرست است. پروانه مافی، عضو هیئترئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره استانیشدن انتخابات، گفت: ایرادات 22 گانه شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس به کمیسیون ارجاع شده است. برای بررسی و رفع ایرادات شورای نگهبان کمیتهای در کمیسیون تشکیل شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: در روزهای آینده با دعوت از مسئولان شورای نگهبان و وزارت کشور ایراداتی را که به مصوبه مجلس وارد شده برطرف و برای بررسی مجدد در صحن علنی پارلمان به هیئترئیسه پارلمان ارائه خواهد شد. عضو هیئترئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه اگر این قانون که ۶ ماه پیش از برگزاری انتخابات باید قانون ابلاغ شده باشد، پابرجا بماند، در صورت اصلاح قانون بازهم انتخابات ۹۸ بر اساس قانون جدید برگزار نخواهد شد، اظهار کرد: البته برخی از نمایندگان به دنبال اصلاح این قانون هستند و تلاش دارند این فرصت ۶ماهه را به ۳ ماه تبدیل کنند تا احتمالا پس از تصویب قانون جدید این قانون در انتخابات آتی اجرائی شود.
دکتر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پیشازاین درباره نظر نهایی شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات اعلام کرده بود طرح اصلاح قانون انتخابات دارای 10 مورد ابهام، 4 مورد خلاف شرع و مواردی هم خلاف قانون اساسی تشخیص داده شده است. او تأکید کرده بود برای تسهیل در روند قانونگذاری برای انتخابات مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در جلسات فوقالعاده شورای نگهبان بررسی شد که براساساین موارد متعددی محل ابهام واقع شد؛ به دلیل اینکه متن مصوب به خوبی گویا نیست.
دکتر کدخدایی توضیح داده است: شورای نگهبان با نفس استانیشدن انتخابات مشکلی ندارد اما این طرح ناقض حقوق نامزدها و مردم بوده و کاهش مشارکت مردم در انتخابات را به دنبال دارد.
او تأکید کرد: عدالت انتخاباتی با طرح استانیشدن انتخابات تأمین نشده است. لازم به توضیح است طراحان این طرح، از طریق تغییر حدود و مقیاس حوزههای انتخابیه از سطح فعلی شهرستانها به سطح استان، درصدد رسیدن به اهدافی از جمله ارتقای سطح کیفی مجلس، ارتقای فرهنگ تحزب، افزایش میزان مشارکت مردم و احزاب در انتخابات، کاهش تخلفات انتخاباتی نظیر خرید و فروش رأی، کاهش رقابتهای خشونتآمیز فرقهای و قومی و نهایتا دستیابی به نظام انتخاباتی عادلانهتر هستند.
با وجود مزایا و محاسن ذکرشده از سوی موافقان، معایب و کاستیهای فراوانی نیز از جانب مخالفان مطرح شده که هریک در جای خود تأملبرانگیزند و نشان میدهند که برخلاف داشتن اهداف خوب و عادلانه، پیامدهای ناعادلانه متعددی نیز به دنبال خواهد داشت. برای نمونه امیرحسنخانی، نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در نقد این طرح گفته بود: یکی از نکات منفی که در این طرح وجود دارد، این است که ارتباط مردم با نمایندگان قطع یا کم خواهد شد و نمایندگان کارهای جزئی را پیگیری نمیکنند. باید ارتباطی سیستمی بین مسئولین و مردم برقرار کنیم؛ چراکه شکاف بین مردم و مسئولین به نفع کشور نیست.
او توضیح داده بود: مقام معظم رهبری به بحث سادهزیستی مسئولین تأکید دارند و یکی از مباحث این سادهزیستی دسترسی راحت مردم به مسئولین است تا افراد درددل و مسائل خود را مطرح کنند و مطمئنا با این صحبت بسیاری از مسائل حل میشود. حال موافقان و مخالفان این طرح هر نظری داشته باشند، طرح به مجلس بازگشته و در حال بررسی در کمیسیون است و برخی از نمایندگان مجلس مانند خانم مافی امیدوار هستند بتوانند با یافتن راه چارهای این طرح را برای انتخابات پیشرو نهایی کنند. اما مسئله زمان امر مهمی است که اگر نادیده گرفته شود، احتمال اجرای انتخابات با قانون جدید را به صفر خواهد رساند و بسیاری معتقدند این طرح در صورت نهاییشدن بازهم فرصت اجراشدن در انتخابات پیشرو را نخواهد داشت.
شرق: طرح بهارستانیها برای استانیشدن انتخابات مجلس با ایراداتی که شورای نگهبان گرفته، ممکن است به انتخابات نرسد، زیرا تغییرات در ارتباط با انتخابات باید تا 6 ماه قبل از انتخابات نهایی و ابلاغ شود؛ امری که بعید است در انتخابات پیشرو محقق شود. هرچند عضو هیئترئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در این کمیسیون را تشریح کرده و گفته است: اینکه گفته میشود استانیشدن انتخابات مجلس از دستور کار کمیسیون خارج شده نادرست است. پروانه مافی، عضو هیئترئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره استانیشدن انتخابات، گفت: ایرادات 22 گانه شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس به کمیسیون ارجاع شده است. برای بررسی و رفع ایرادات شورای نگهبان کمیتهای در کمیسیون تشکیل شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: در روزهای آینده با دعوت از مسئولان شورای نگهبان و وزارت کشور ایراداتی را که به مصوبه مجلس وارد شده برطرف و برای بررسی مجدد در صحن علنی پارلمان به هیئترئیسه پارلمان ارائه خواهد شد. عضو هیئترئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه اگر این قانون که ۶ ماه پیش از برگزاری انتخابات باید قانون ابلاغ شده باشد، پابرجا بماند، در صورت اصلاح قانون بازهم انتخابات ۹۸ بر اساس قانون جدید برگزار نخواهد شد، اظهار کرد: البته برخی از نمایندگان به دنبال اصلاح این قانون هستند و تلاش دارند این فرصت ۶ماهه را به ۳ ماه تبدیل کنند تا احتمالا پس از تصویب قانون جدید این قانون در انتخابات آتی اجرائی شود.
دکتر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پیشازاین درباره نظر نهایی شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات اعلام کرده بود طرح اصلاح قانون انتخابات دارای 10 مورد ابهام، 4 مورد خلاف شرع و مواردی هم خلاف قانون اساسی تشخیص داده شده است. او تأکید کرده بود برای تسهیل در روند قانونگذاری برای انتخابات مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در جلسات فوقالعاده شورای نگهبان بررسی شد که براساساین موارد متعددی محل ابهام واقع شد؛ به دلیل اینکه متن مصوب به خوبی گویا نیست.
دکتر کدخدایی توضیح داده است: شورای نگهبان با نفس استانیشدن انتخابات مشکلی ندارد اما این طرح ناقض حقوق نامزدها و مردم بوده و کاهش مشارکت مردم در انتخابات را به دنبال دارد.
او تأکید کرد: عدالت انتخاباتی با طرح استانیشدن انتخابات تأمین نشده است. لازم به توضیح است طراحان این طرح، از طریق تغییر حدود و مقیاس حوزههای انتخابیه از سطح فعلی شهرستانها به سطح استان، درصدد رسیدن به اهدافی از جمله ارتقای سطح کیفی مجلس، ارتقای فرهنگ تحزب، افزایش میزان مشارکت مردم و احزاب در انتخابات، کاهش تخلفات انتخاباتی نظیر خرید و فروش رأی، کاهش رقابتهای خشونتآمیز فرقهای و قومی و نهایتا دستیابی به نظام انتخاباتی عادلانهتر هستند.
با وجود مزایا و محاسن ذکرشده از سوی موافقان، معایب و کاستیهای فراوانی نیز از جانب مخالفان مطرح شده که هریک در جای خود تأملبرانگیزند و نشان میدهند که برخلاف داشتن اهداف خوب و عادلانه، پیامدهای ناعادلانه متعددی نیز به دنبال خواهد داشت. برای نمونه امیرحسنخانی، نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در نقد این طرح گفته بود: یکی از نکات منفی که در این طرح وجود دارد، این است که ارتباط مردم با نمایندگان قطع یا کم خواهد شد و نمایندگان کارهای جزئی را پیگیری نمیکنند. باید ارتباطی سیستمی بین مسئولین و مردم برقرار کنیم؛ چراکه شکاف بین مردم و مسئولین به نفع کشور نیست.
او توضیح داده بود: مقام معظم رهبری به بحث سادهزیستی مسئولین تأکید دارند و یکی از مباحث این سادهزیستی دسترسی راحت مردم به مسئولین است تا افراد درددل و مسائل خود را مطرح کنند و مطمئنا با این صحبت بسیاری از مسائل حل میشود. حال موافقان و مخالفان این طرح هر نظری داشته باشند، طرح به مجلس بازگشته و در حال بررسی در کمیسیون است و برخی از نمایندگان مجلس مانند خانم مافی امیدوار هستند بتوانند با یافتن راه چارهای این طرح را برای انتخابات پیشرو نهایی کنند. اما مسئله زمان امر مهمی است که اگر نادیده گرفته شود، احتمال اجرای انتخابات با قانون جدید را به صفر خواهد رساند و بسیاری معتقدند این طرح در صورت نهاییشدن بازهم فرصت اجراشدن در انتخابات پیشرو را نخواهد داشت.