|

مقام معظم رهبري در مراسم سالگرد رحلت امام‌خميني)ره(:

هر جا مقاومت کرديم به پيش رفتيم

پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري عصر سه‌شنبه در اجتماع عظيم و پرشور قشرهاي مختلف ملت در حرم مطهر امام‌خميني(رض)، راز و سِرّ تداوم جاودانه جاذبه بي‌نظير امام راحل را، مختصات شخصيتي و موهبت‌هاي خدادادي ايشان خواندند و با تشريح ابعاد و اجزاي «راه و منطق مقاومت و ايستادگي» به عنوان درس بزرگ امام براي ملت و مسئولان تأکيد کردند: اين فکر و راه پرجاذبه هر روز بيش از پيش ملت‌ها را به خود جلب مي‌کند و ملت ايران و مسئولان نظام نيز اين راه روشن الهي را تا رسيدن به نقطه بازدارندگي در همه ابعاد اقتصادي، سياسي، نظامي، اجتماعي و فرهنگي ادامه خواهند داد. مقام معظم رهبري در تشريح مصداق‌ها و اسرار جاذبه حيرت‌انگيز امام گفتند: در تمام سه دهه‌اي که از فراق امام محبوب، بدرقه تاريخي و وداع باشکوه ملت با آن عزيز جاودانه مي‌گذرد، تلاش‌هاي زيادي در خارج و داخل براي کمرنگ‌شدن ياد و نام و راه امام و ناديده گرفته‌شدن اصول کلان مديريتي ايشان صورت گرفته و مي‌گيرد، اما واقعيت اين است که جاذبه امام بزرگوار نه فقط کاهش نيافته بلکه امتداد بيشتري پيدا کرده است.
ايشان اجتماع باشکوه مردم در سي‌امين سالگرد عروج ملکوتي روح خدا و نيز راهپيمايي افتخارآميز ملت ايران در روز جهاني قدس را نشانه‌هايي آشکار از استمرار جاذبه امام راحل خواندند و افزودند: در روز قدس در بيش از ۱۰۰ کشور جهان نيز مراسم خاص يا راهپيمايي برگزار شد و نشان داد ۴۰ سال بعد از اقدام امام در تعيين اين روز جهاني، جاذبه و نفوذ ايشان به گونه‌اي است که ملت‌ها را همچنان به حرکت وا مي‌دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش‌هاي خباثت‌آميز آمريكايي‌ها و دنباله‌روهاي آنها از جمله برخي سران خائن عرب براي به فراموشي سپرده‌شدن مسئله فلسطين افزودند: در چنين وضعي توده‌هاي مردم در بيش از ۱۰۰ کشور جهان در پرتو نفوذ جاودانه امام به دفاع از قدس شريف و مظلومان فلسطيني مي‌پردازند و اين واقعيت بار ديگر اثبات مي‌شود که هيچ مسئله‌اي در جهان با جاذبه شورآفرين خميني کبير قابل مقايسه نيست.
ايشان با تشکر عميق قلبي از ملت ايران به علت حضور آبرومند و پرشکوه در روز جهاني قدس امسال در سراسر کشور افزودند: ملت نشان داد که حقيقتاً در عمل به توصيه‌هاي امام کوتاهي نکرده و نمي‌کند.
مقام معظم رهبري در تبيين سِرّ جاذبه بي‌نظير امام راحل عظيم‌الشأن، مختصات شخصيتي و موهبت‌هاي الهي امام را عامل اصلي خواندند و افزودند: در تاريخ، اين خصوصيات، در اين حد، در کمتر کسي جمع شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «شجاعت، حکمت، تدبير، پارسايي و پرهيزگاري، دلباخته خدا بودن، ظلم‌ستيزي، حمايت و دفاع از مظلوم، عدالتخواهي، رفتار و گفتار صادقانه با مردم و مجاهدت دائم در راه خدا» را از جمله ويژگي‌هاي بارز امام برشمردند و افزودند: اين خصوصيات، تجسم عمل صالح است و در هر کس مجتمع شود، خداوند همانگونه که در قرآن فرموده مهر و محبت او را در دل‌ها قرار مي‌دهد. ايشان در همين زمينه افزودند: بنابراين محبت مردم به آن عزيز به عرش سفر کرده، «تحميلي، تبليغي و تلقيني» نيست، بلکه کار خدا و محبتي الهي است.
مقام معظم رهبري با تمرکز سخنانشان بر يکي از خصوصيات اصلي امام خميني يعني «مقاومت و ايستادگي در برابر موانع و مشکلات» افزودند: همين خصوصيات است که امام را در زمان حيات ايشان و نيز در طول تاريخ در هيئت يک «مکتب، انديشه، راه و تفکر» مطرح کرده است. ايشان مبارزه خستگي‌ناپذير و اميدوارانه امام در دوران طاغوت و نيز تداوم اين مبارزه و ايستادگي در مقابل همه موانع و دشمني‌ها در بعد از پيروزي انقلاب را يادآور شدند و با استناد به آيات قرآن کريم افزودند: امام حقيقتاً بسياري از آيات قرآن را با اين ايستادگي و مقاومت معنا کرد. مقام معظم رهبري با اشاره به بي‌اثربودن تهديد و تطميع و فريب دشمنان در امام راحل گفتند: دشمن تلاش فراوان مي‌کرد با روش‌هاي مختلف دستگاه محاسباتي امام را دچار اختلال و او را از راه مقاومت منصرف کند ولي آن بزرگوار با اتکا بر بينات دين مبين اسلام ذره‌اي تأثير نمي‌پذيرفت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح معناي مقاومت خاطرنشان کردند: مقاومت يعني انتخاب راه صحيح، آغاز حرکت در اين راه، مبارزه با موانع و مشکلات و ادامه راه حق بدون انصراف يا توقف.
ايشان افزودند: البته در هر مسيري موانعي وجود دارد اما کسي که راه ايستادگي را انتخاب کرده، يا بر اين موانع غلبه مي‌کند و يا با شيوه عاقلانه آنها را دور مي‌زند و به راه خود ادامه مي‌دهد.
ايشان راه امام‌خميني را حاکميت دين خدا بر جامعه مسلمين و زندگي عموم مردم خواندند و افزودند: آن مرد عظيم‌الشأن پس از تشکيل نظام جمهوري اسلامي اعلام کرد در اين راه، نه به کسي ظلم مي‌کنيم و نه زير بار ظلم خواهيم رفت که اين حرف يعني «مقاومت در مقابل ظالم و حمايت از مظلوم» برگرفته از متن دين و قرآن است و خردمندان عالم و هر عقل سليم نيز آن را تأييد مي‌کنند. مقام معظم رهبري برآشفته‌شدن دولت‌هاي مستکبر و استعمارگر از اين شعار راهبردي امام را بديهي و طبيعي دانستند و افزودند: براي ظالمان، متجاوزان و باجگيران عالم، ظهور يک «نظام حکومتي حامي مظلوم و مقاوم در برابر ظلم»، بسيار گران بود به همين علت از همان روز اول، دشمني و خباثت و ناجوانمردي را شروع کردند که تاکنون نيز ادامه دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «پايه‌گذاري فکر مقاومت»، «حرکت مقتدرانه و هوشمندانه در اين راه» و «گم‌نکردن هدف» را درس و يادگار بزرگ امام‌خميني(ره) براي ملت و مسئولان خواندند و خاطرنشان کردند: اين راه عزت‌آفرين به‌تدريج از مرزهاي ايران نيز فراتر رفت و گسترده شد.
ايشان علت اقبال ملت‌ها به راه امام خميني (ره) يعني مقاومت را جاذبه ذاتي اين راه دانستند و افزودند: در اين روند، جمهوري اسلامي، هيچ‌گونه تحميلي به ملت‌ها نکرده است؛ همچنان‌که برگزاري مراسم يا راهپيمايي روز قدس امسال در بيش از صد کشور نيز به انتخاب و پسند خود ملت‌ها صورت گرفت. مقام معظم رهبري «مقاومت» را کلمه مشترک و مورد قبول همه ملت‌ها در غرب آسيا خواندند و خاطرنشان کردند: البته برخي هنوز جرئت نمي‌کنند وارد ميدان شوند؛ اما بسياري نيز در ميدان هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جبهه مقاومت را امروز قوي‌تر از هر روز ديگر دانستند و افزودند: شکست‌هاي آمريكايي‌ها در لبنان، عراق، سوريه و فلسطين، نمود اقتدار جبهه مقاومت است.
ايشان مقاومت بي‌وقفه ملت ايران و توفيق و پيشرفت جمهوري اسلامي را مشوق ديگر ملت‌ها به «مقاومت» برشمردند و افزودند: صاحب‌نظران بين‌المللي و برخي تحليلگران آمريكايي نيز به اين واقعيت اذعان کرده‌اند.
مقام معظم رهبري ايستادگي و غلبه ملت و نظام بر موانع را از مهم‌ترين علل دشمني آمريكايي‌ها دانستند و افزودند: آنها مي‌خواهند ملت ايران دست‌هايش را در مقابل زورگويي‌ها بالا ببرد و تسليم شود و چون ملت زير بار اين خفت نمي‌رود، مستکبران دشمني مي‌کنند. مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه اقدام امام در انتخاب مسير و انديشه مقاومت، داراي پشتوانه قوي منطقي، عقلاني، علمي و ديني است، در تبيين عناصر و اجزای منطق انديشه مقاومت امام گفتند: يکي از اجزای منطقِ مقاومت، «شرف و هويت و انسانيت هر ملت» است که هرگاه با تهديد و زورگويي و تحميل مواجه مي‌شود، در مقابل آن مي‌ايستد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي واقعيت «عقب‌نشيني دشمن در مقابل مقاومت و ايستادگي» را يکي ديگر از اجزای منطق و انديشه مقاومت دانستند و افزودند: تسليم‌شدن در مقابل دشمن موجب پيشروي او مي‌شود؛ اما اگر در مقابل زياده‌خواهي و باج‌خواهي دشمن، مقاومت شود، پيشروي او متوقف خواهد شد؛ بنابراين از اين زاويه نيز «صرفه با مقاومت» است. ايشان افزودند: تجربه جمهوري اسلامي در 40 سال گذشته نيز مؤيد همين مطلب است؛ زيرا هرجا که ايستادگي کرديم، موفقيت و پيشرفت نصيب ما شده است و هرجا که بر‌اساس ميل طرف مقابل حرکت کرديم، ضربه خورديم.
مقام معظم رهبري در بيان سومين جزء از اجزای منطق مقاومت خاطرنشان کردند: مقاومت و ايستادگي هزينه دارد؛ اما هزينه تسليم‌شدن به‌مراتب بيشتر از هزينه مقاومت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يک نمونه از هزينه بالاي تسليم‌بودن در برابر زورگويان را رژيم پهلوي برشمردند که با وجود همه کوتاه‌آمدن‌ها و امتيازاتي که به آمريكا مي‌داد، تحقير هم مي‌شد.
ايشان گفتند: دولت سعودي يک نمونه ديگر است که هم دلار مي‌دهد و هم براساس خواسته آمريكا موضع‌گيري مي‌کند؛ اما توهين هم دريافت مي‌کند و به او لقب «گاو شيرده» مي‌دهند.
مقام معظم رهبري، مباني ديني و آيات قرآني را يکي ديگر از اجزای منطق انديشه مقاومت امام دانستند و خاطرنشان کردند: آيات متعددي در قرآن وجود دارد که به جبهه حق و مقاومت، وعده پيروزي مي‌دهد و تأکيد مي‌کند که جبهه حق ممکن است قرباني بدهد؛ اما شکست نخواهد خورد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، همچنين موضوع «امکان‌پذير‌بودن مقاومت در برابر قدرت‌ها» را بخشي از اجزای منطق مقاومت در انديشه امام برشمردند و گفتند: امام بزرگوار برخلاف تفکر غلطي که مي‌گويد «فايده‌اي ندارد» يا «نمی‌توانیم»، مقاومت در برابر گردن‌کُلفت‌هاي دنيا را امري ممکن مي‌دانست و بر‌اساس همين مبنا، در دوران نهضت اسلامي و همچنين بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در برابر فشارها، ايستادگي کرد.
ايشان ديدگاه برخي افراد که تحت عنوان روشنفکري، مقاومت و ايستادگي را بي‌فايده مي‌دانند، خطايي بزرگ خواندند و افزودند: اين‌گونه نگرش ناشي از خطاي محاسباتي است و خطاي محاسباتي در هر موضوعي نيز ناشي از نشناختن عوامل گوناگون مرتبط با آن موضوع است.
مقام معظم رهبري خاطرنشان کردند: براي آنکه در موضوع لزوم مقاومت در برابر زورگويان عالم دچار خطاي محاسباتي نشويم، بايد به واقعيات و حقايق مربوط به جبهه استکبار آمريكا به‌خوبي مطلع باشيم و از واقعيات، ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي خودمان نيز شناخت صحيحي داشته باشيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يکي از توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي نظام جمهوري اسلامي را قدرت مقاومت آن بر مبناي تفکر امام (ره) دانستند و گفتند: در ادبيات سياسي بين‌المللي از اين موضوع به‌عنوان «مقاومت به شيوه امام خميني (ره)» ياد مي‌شود و برخي سياست‌مداران و صاحب‌نظران برجسته غربي نيز در اين زمينه مقاله نوشته‌اند و از آن به‌عنوان «دکترين مقاومت خميني» نام برده و تأکيد کرده‌اند، اين دکترين مقاومت، شاهرگ‌هاي سيطره غرب و آمريكا را هدف گرفته است.
ايشان با تأکيد بر اينکه راز ماندگاري نظام جمهوري اسلامي، خط مقاومت و ايستادگي و خط استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي است، افزودند: ارزيابي صحيح از جبهه مقاومت نشان مي‌دهد که اين جبهه امروز در منطقه و حتي در مراکزي فراتر از منطقه، در منسجم‌ترين وضعيت خود، قرار دارد و اين يک واقعيتي است که بايد در محاسبات لحاظ شود. مقام معظم رهبري، ارزيابي صحيح از جبهه مقابل و واقعيات مربوط به آن را براي گرفتارنشدن در خطاي محاسباتي، ضروري خواندند و گفتند: برخي از صاحب‌نظران و انديشمندان آمريكايي، در توصيف اوضاع سياسي، اجتماعي و اقتصادي اين کشور، از تعبير «افول موريانه‌وار» استفاده کرده‌اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به آمارهاي رسمي که نشانگر افول اقتصادي آمريكا و کاهش عجيب تأثيرگذاري آمريكا در اقتصاد جهاني است، خاطرنشان کردند: در عرصه سياسي نيز اقتدار آمريكا افول کرده که انتخاب فردي با مختصات آقاي دونالد ترامپ، واضح‌ترين و بهترين نشانه براي افول سياست آمريكا است.
ايشان افزودند: سپرده‌شدن سرنوشت بيش از 300 ميليون نفر جمعيت آمريكا به دست فردي که درباره تعادل فکري و رواني و اخلاقي او ابهامات و ترديدهاي جدي وجود دارد، دليل آشکاري بر افول سياسي و اخلاقي آمريكا است.
مقام معظم رهبري يکي ديگر از نشانه‌هاي سقوط اخلاقي دولت آمريكا را حمايت اين دولت از جنايات رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي و نيز حمايت از جنايت چند دولت در يمن و کشتار مردم اين کشور، دانستند و خاطرنشان کردند: در زمينه اجتماعي نيز آمريكا گرفتار مشکلات عديده‌اي از‌جمله آمار بالاي قتل و جنايت، گرسنگي، اعتياد و خشونت است که در چنين شرايطي، رئيس‌جمهور آمريكا به‌ظاهر براي ملت ايران دلسوزي و آرزوي خوشبختي آنها را مي‌کند؛ اما بايد به او گفت برويد اگر مي‌توانيد مشکلات خودتان را حل کنيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين موارد گوشه‌اي از واقعيات اجتماعي، سياسي و اقتصادي دولتي است که براي ملت ايران شاخ‌و‌شانه مي‌کشد.
مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه در کنار شناخت واقعيات جبهه دشمن، بايد توانايي‌ها و واقعيات خودمان را نيز به‌خوبي بشناسيم، گفتند: البته ما مشکلات اقتصادي داريم و مسئولان هم در حد توان خود به دنبال حل اين مشکلات هستند؛ اما موضوع مهم اين است که با وجود مشکلات اقتصادي، بن‌بست نداريم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: مشکلات کشور، هريک داراي علل مختلفي است؛ اما اين مشکلات موجب بن‌بست در کشور نشده‌اند؛ بلکه به عکس، ما در حال پيشرفت هستيم.
ايشان بصيرت ملت را در رأس پيشرفت‌ها و برجستگي‌هاي کشور دانستند و تأکيد کردند: اگر ملت ايران پر‌شور و با‌بصيرت نبود، در صحنه‌هايي که حضور او لازم بود، ديده نمي‌شد. مقام معظم رهبري از اجتماع عظيم مردم در ۲۲ بهمن سال ۹۷ به‌عنوان نمونه‌اي از «آگاهي، بصيرت، همت، آمادگي، قدرت ايستادگي و اراده محکم ملت» ياد کردند و افزودند: ايستادگي و مقاومت مردم بزرگ‌ترين نقطه قوت کشور است و نشان مي‌دهد مي‌توان با همان منطق مقاومت امام بزرگوار، همچنان در ميدان وارد شد.
ايشان هدف از مقاومت را «رسيدن به نقطه بازدارندگي در عرصه‌هاي گوناگون اقتصادي، سياسي، اجتماعي و نظامي» برشمردند و افزودند: بايد به نقطه‌اي برسيم که دشمن را از تعرض به ملت در همه زمينه‌ها منصرف و نااميد کند.
مقام معظم رهبري تأکيد کردند: امروز در بخش نظامي تا حدود زيادي به اين بازدارندگي و تثبيت دست يافته‌ايم و علت اصرار دشمنان بر مسائل دفاعي و موشکي نيز محروم‌کردن کشور و ملت از قدرت بازدارندگي است که البته هرگز نخواهند توانست به اين هدف دست پيدا کنند.
مقام معظم رهبري در ادامه چند شرط براي استمرار حرکت موفقيت‌آميز جمهوري اسلامي ايران بيان کردند. ايشان در همين زمينه خاطرنشان کردند: مواجهه ما با مسائل و دشمنان بايد «شجاعانه باشد نه مرعوبانه»، «اميدوارانه باشد نه مأيوسانه»، «مبتکرانه باشد نه منفعلانه» و «عاقلانه و خردمندانه باشد نه هيجاني، احساساتي و سطحي».
«توجه به ترفند دشمن براي تضعيف انديشه مقاومت» شرط ديگري بود که رهبر انقلاب اسلامي بر آن تأکيد کردند و گفتند: انديشه مقاومت، قدرتمندترين سلاح يک ملت است و دشمن درصدد است با وسوسه، ترديدافکني و القای بي‌فايده و ناممکن‌بودن مقاومت، اين سلاح را از دست ملت ايران خارج کند؛ بنابراين بايد انديشه مقاومت را از ترفند دشمن مصون داشت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به انواع ترفندهاي دشمنان خاطرنشان کردند: آنها گاهي تهديد مي‌کنند و گاهي تطميع؛ مثل همين مَرد رِندي اخير رئيس‌جمهور محترم آمريكا که گفته ايران با همين رهبران کنوني نيز مي‌تواند به پيشرفت‌هاي بزرگي برسد؛ يعني رهبران کنوني ايران! ما نمي‌خواهيم شما را براندازي کنيم و حاضريم شما را هم قبول کنيم؛ بنابراين ناراحت نباشيد.
مقام معظم رهبري اين اقدام آمريكايي‌ها را «زرنگ‌بازي سياسي» تعبير کردند و افزودند: البته اين حرف درست است که اگر رهبران و مسئولان کنوني ايران، کمر همت ببندند، آستين‌ها را بالا بزنند، مجاهدت کنند و شب و روز نداشته باشند، همدلي و هم‌زباني کنند و از امکانات به نحو شايسته استفاده کنند، قطعا و بدون‌شک پيشرفت‌هاي بيشتري نصيب خواهد شد؛ اما شرط پيشرفت اين است که آمريكايي‌ها، نزديک نيايند.
مقام معظم رهبري تأکيد کردند: زرنگ‌بازي سياسي رئيس‌جمهور آمريكا، مسئولان جمهوري اسلامي و ملت را فريب نخواهد داد. نبايد اجازه داد آمريكايي‌ها نزديک شوند، قدم آنها قدم نامبارکي است و هرجا پا گذاشته‌اند، جنگ و برادرکشي يا فتنه يا استثمار و استعمار و تحقير ايجاد کرده‌اند.
ايشان افزودند: مردم در صحنه حضور دارند و اين حضور بايد ادامه پيدا کند؛ چرا‌که حضور مردمي همچون روز قدس، به‌کلي محاسبات دشمن را مختل مي‌سازد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين مسئولان کشور را به تمرکز بر مسئله اصلي يعني «اقتصاد» توصيه مؤکد کردند و گفتند: پيش از انقلاب، مسئله اصلي «مبارزه با طاغوت» بود و بعد از پيروزي نيز مسئله اصلي در برهه‌اي «تثبيت نظام» و در برهه‌اي ديگر، «جنگ تحميلي صدام» بود که در آن مقطع، همه کشور بر مسئله جنگ تمرکز کردند و موفقيت حاصل شد. امروز نيز همه بايد بر مسئله اصلي که اقتصاد است، تمرکز کنند. مقام معظم رهبري افزودند: مسائل فرهنگي و امنيتي هم بسيار مهم است؛ اما مسائل اقتصادي و معيشتي، از همه نقدتر است و در‌عين‌حال بر فرهنگ و امنيت نيز اثرگذار است. ايشان در مسائل اقتصادي چند موضوع را داراي اهميت مضاعف برشمردند و گفتند: «رونق توليد»، «ارزش پول ملي»، «بهبود فضاي کسب‌وکار»، «جدا‌کردن بودجه و اقتصاد کشور از خام‌فروشي نفت»، «تبديل دخالت دولت در اقتصاد به هدايت و نظارت دولت»، و «بريدن دست مفسدان اقتصادي يعني اختلاسگران، دزدان، تروريست‌هاي اقتصادي و قاچاقچيان بي‌رحم از اقتصاد کشور» از‌جمله مسائل اصلي است که بايد مسئولان متفقا بر روي آنها متمرکز شوند و از حواشي و مسائل فرعي بپرهيزند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين بر «همبستگي ملي» و «کنار‌گذاشتن دعواهاي سياسي و جناحي» به‌عنوان مسائل مهم ديگر تأکيد کردند و گفتند: يکي ديگر از مهم‌ترين مسائل، «حفظ ارتباط قلبي با خداي متعال» است.
ايشان رمضان امسال را رمضاني خوب خواندند و با اشاره به گرم‌بودن مجالس ذکر، دعا و مناجات به‌ويژه با حضور پر‌شور جوانان در سراسر کشور، افزودند: اين توسل‌ها و تضرع‌ها، بسيار با‌ارزش و زمينه‌ساز رحمت و هدايت الهي است و دل‌هاي پاکيزه و نوراني جوانان مثل کليد حل معضلات بزرگ عمل مي‌کند؛ بنابراين اين حالات را قدر بدانيد و آن را ادامه دهيد.

پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري عصر سه‌شنبه در اجتماع عظيم و پرشور قشرهاي مختلف ملت در حرم مطهر امام‌خميني(رض)، راز و سِرّ تداوم جاودانه جاذبه بي‌نظير امام راحل را، مختصات شخصيتي و موهبت‌هاي خدادادي ايشان خواندند و با تشريح ابعاد و اجزاي «راه و منطق مقاومت و ايستادگي» به عنوان درس بزرگ امام براي ملت و مسئولان تأکيد کردند: اين فکر و راه پرجاذبه هر روز بيش از پيش ملت‌ها را به خود جلب مي‌کند و ملت ايران و مسئولان نظام نيز اين راه روشن الهي را تا رسيدن به نقطه بازدارندگي در همه ابعاد اقتصادي، سياسي، نظامي، اجتماعي و فرهنگي ادامه خواهند داد. مقام معظم رهبري در تشريح مصداق‌ها و اسرار جاذبه حيرت‌انگيز امام گفتند: در تمام سه دهه‌اي که از فراق امام محبوب، بدرقه تاريخي و وداع باشکوه ملت با آن عزيز جاودانه مي‌گذرد، تلاش‌هاي زيادي در خارج و داخل براي کمرنگ‌شدن ياد و نام و راه امام و ناديده گرفته‌شدن اصول کلان مديريتي ايشان صورت گرفته و مي‌گيرد، اما واقعيت اين است که جاذبه امام بزرگوار نه فقط کاهش نيافته بلکه امتداد بيشتري پيدا کرده است.
ايشان اجتماع باشکوه مردم در سي‌امين سالگرد عروج ملکوتي روح خدا و نيز راهپيمايي افتخارآميز ملت ايران در روز جهاني قدس را نشانه‌هايي آشکار از استمرار جاذبه امام راحل خواندند و افزودند: در روز قدس در بيش از ۱۰۰ کشور جهان نيز مراسم خاص يا راهپيمايي برگزار شد و نشان داد ۴۰ سال بعد از اقدام امام در تعيين اين روز جهاني، جاذبه و نفوذ ايشان به گونه‌اي است که ملت‌ها را همچنان به حرکت وا مي‌دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش‌هاي خباثت‌آميز آمريكايي‌ها و دنباله‌روهاي آنها از جمله برخي سران خائن عرب براي به فراموشي سپرده‌شدن مسئله فلسطين افزودند: در چنين وضعي توده‌هاي مردم در بيش از ۱۰۰ کشور جهان در پرتو نفوذ جاودانه امام به دفاع از قدس شريف و مظلومان فلسطيني مي‌پردازند و اين واقعيت بار ديگر اثبات مي‌شود که هيچ مسئله‌اي در جهان با جاذبه شورآفرين خميني کبير قابل مقايسه نيست.
ايشان با تشکر عميق قلبي از ملت ايران به علت حضور آبرومند و پرشکوه در روز جهاني قدس امسال در سراسر کشور افزودند: ملت نشان داد که حقيقتاً در عمل به توصيه‌هاي امام کوتاهي نکرده و نمي‌کند.
مقام معظم رهبري در تبيين سِرّ جاذبه بي‌نظير امام راحل عظيم‌الشأن، مختصات شخصيتي و موهبت‌هاي الهي امام را عامل اصلي خواندند و افزودند: در تاريخ، اين خصوصيات، در اين حد، در کمتر کسي جمع شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «شجاعت، حکمت، تدبير، پارسايي و پرهيزگاري، دلباخته خدا بودن، ظلم‌ستيزي، حمايت و دفاع از مظلوم، عدالتخواهي، رفتار و گفتار صادقانه با مردم و مجاهدت دائم در راه خدا» را از جمله ويژگي‌هاي بارز امام برشمردند و افزودند: اين خصوصيات، تجسم عمل صالح است و در هر کس مجتمع شود، خداوند همانگونه که در قرآن فرموده مهر و محبت او را در دل‌ها قرار مي‌دهد. ايشان در همين زمينه افزودند: بنابراين محبت مردم به آن عزيز به عرش سفر کرده، «تحميلي، تبليغي و تلقيني» نيست، بلکه کار خدا و محبتي الهي است.
مقام معظم رهبري با تمرکز سخنانشان بر يکي از خصوصيات اصلي امام خميني يعني «مقاومت و ايستادگي در برابر موانع و مشکلات» افزودند: همين خصوصيات است که امام را در زمان حيات ايشان و نيز در طول تاريخ در هيئت يک «مکتب، انديشه، راه و تفکر» مطرح کرده است. ايشان مبارزه خستگي‌ناپذير و اميدوارانه امام در دوران طاغوت و نيز تداوم اين مبارزه و ايستادگي در مقابل همه موانع و دشمني‌ها در بعد از پيروزي انقلاب را يادآور شدند و با استناد به آيات قرآن کريم افزودند: امام حقيقتاً بسياري از آيات قرآن را با اين ايستادگي و مقاومت معنا کرد. مقام معظم رهبري با اشاره به بي‌اثربودن تهديد و تطميع و فريب دشمنان در امام راحل گفتند: دشمن تلاش فراوان مي‌کرد با روش‌هاي مختلف دستگاه محاسباتي امام را دچار اختلال و او را از راه مقاومت منصرف کند ولي آن بزرگوار با اتکا بر بينات دين مبين اسلام ذره‌اي تأثير نمي‌پذيرفت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح معناي مقاومت خاطرنشان کردند: مقاومت يعني انتخاب راه صحيح، آغاز حرکت در اين راه، مبارزه با موانع و مشکلات و ادامه راه حق بدون انصراف يا توقف.
ايشان افزودند: البته در هر مسيري موانعي وجود دارد اما کسي که راه ايستادگي را انتخاب کرده، يا بر اين موانع غلبه مي‌کند و يا با شيوه عاقلانه آنها را دور مي‌زند و به راه خود ادامه مي‌دهد.
ايشان راه امام‌خميني را حاکميت دين خدا بر جامعه مسلمين و زندگي عموم مردم خواندند و افزودند: آن مرد عظيم‌الشأن پس از تشکيل نظام جمهوري اسلامي اعلام کرد در اين راه، نه به کسي ظلم مي‌کنيم و نه زير بار ظلم خواهيم رفت که اين حرف يعني «مقاومت در مقابل ظالم و حمايت از مظلوم» برگرفته از متن دين و قرآن است و خردمندان عالم و هر عقل سليم نيز آن را تأييد مي‌کنند. مقام معظم رهبري برآشفته‌شدن دولت‌هاي مستکبر و استعمارگر از اين شعار راهبردي امام را بديهي و طبيعي دانستند و افزودند: براي ظالمان، متجاوزان و باجگيران عالم، ظهور يک «نظام حکومتي حامي مظلوم و مقاوم در برابر ظلم»، بسيار گران بود به همين علت از همان روز اول، دشمني و خباثت و ناجوانمردي را شروع کردند که تاکنون نيز ادامه دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «پايه‌گذاري فکر مقاومت»، «حرکت مقتدرانه و هوشمندانه در اين راه» و «گم‌نکردن هدف» را درس و يادگار بزرگ امام‌خميني(ره) براي ملت و مسئولان خواندند و خاطرنشان کردند: اين راه عزت‌آفرين به‌تدريج از مرزهاي ايران نيز فراتر رفت و گسترده شد.
ايشان علت اقبال ملت‌ها به راه امام خميني (ره) يعني مقاومت را جاذبه ذاتي اين راه دانستند و افزودند: در اين روند، جمهوري اسلامي، هيچ‌گونه تحميلي به ملت‌ها نکرده است؛ همچنان‌که برگزاري مراسم يا راهپيمايي روز قدس امسال در بيش از صد کشور نيز به انتخاب و پسند خود ملت‌ها صورت گرفت. مقام معظم رهبري «مقاومت» را کلمه مشترک و مورد قبول همه ملت‌ها در غرب آسيا خواندند و خاطرنشان کردند: البته برخي هنوز جرئت نمي‌کنند وارد ميدان شوند؛ اما بسياري نيز در ميدان هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جبهه مقاومت را امروز قوي‌تر از هر روز ديگر دانستند و افزودند: شکست‌هاي آمريكايي‌ها در لبنان، عراق، سوريه و فلسطين، نمود اقتدار جبهه مقاومت است.
ايشان مقاومت بي‌وقفه ملت ايران و توفيق و پيشرفت جمهوري اسلامي را مشوق ديگر ملت‌ها به «مقاومت» برشمردند و افزودند: صاحب‌نظران بين‌المللي و برخي تحليلگران آمريكايي نيز به اين واقعيت اذعان کرده‌اند.
مقام معظم رهبري ايستادگي و غلبه ملت و نظام بر موانع را از مهم‌ترين علل دشمني آمريكايي‌ها دانستند و افزودند: آنها مي‌خواهند ملت ايران دست‌هايش را در مقابل زورگويي‌ها بالا ببرد و تسليم شود و چون ملت زير بار اين خفت نمي‌رود، مستکبران دشمني مي‌کنند. مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه اقدام امام در انتخاب مسير و انديشه مقاومت، داراي پشتوانه قوي منطقي، عقلاني، علمي و ديني است، در تبيين عناصر و اجزای منطق انديشه مقاومت امام گفتند: يکي از اجزای منطقِ مقاومت، «شرف و هويت و انسانيت هر ملت» است که هرگاه با تهديد و زورگويي و تحميل مواجه مي‌شود، در مقابل آن مي‌ايستد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي واقعيت «عقب‌نشيني دشمن در مقابل مقاومت و ايستادگي» را يکي ديگر از اجزای منطق و انديشه مقاومت دانستند و افزودند: تسليم‌شدن در مقابل دشمن موجب پيشروي او مي‌شود؛ اما اگر در مقابل زياده‌خواهي و باج‌خواهي دشمن، مقاومت شود، پيشروي او متوقف خواهد شد؛ بنابراين از اين زاويه نيز «صرفه با مقاومت» است. ايشان افزودند: تجربه جمهوري اسلامي در 40 سال گذشته نيز مؤيد همين مطلب است؛ زيرا هرجا که ايستادگي کرديم، موفقيت و پيشرفت نصيب ما شده است و هرجا که بر‌اساس ميل طرف مقابل حرکت کرديم، ضربه خورديم.
مقام معظم رهبري در بيان سومين جزء از اجزای منطق مقاومت خاطرنشان کردند: مقاومت و ايستادگي هزينه دارد؛ اما هزينه تسليم‌شدن به‌مراتب بيشتر از هزينه مقاومت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يک نمونه از هزينه بالاي تسليم‌بودن در برابر زورگويان را رژيم پهلوي برشمردند که با وجود همه کوتاه‌آمدن‌ها و امتيازاتي که به آمريكا مي‌داد، تحقير هم مي‌شد.
ايشان گفتند: دولت سعودي يک نمونه ديگر است که هم دلار مي‌دهد و هم براساس خواسته آمريكا موضع‌گيري مي‌کند؛ اما توهين هم دريافت مي‌کند و به او لقب «گاو شيرده» مي‌دهند.
مقام معظم رهبري، مباني ديني و آيات قرآني را يکي ديگر از اجزای منطق انديشه مقاومت امام دانستند و خاطرنشان کردند: آيات متعددي در قرآن وجود دارد که به جبهه حق و مقاومت، وعده پيروزي مي‌دهد و تأکيد مي‌کند که جبهه حق ممکن است قرباني بدهد؛ اما شکست نخواهد خورد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، همچنين موضوع «امکان‌پذير‌بودن مقاومت در برابر قدرت‌ها» را بخشي از اجزای منطق مقاومت در انديشه امام برشمردند و گفتند: امام بزرگوار برخلاف تفکر غلطي که مي‌گويد «فايده‌اي ندارد» يا «نمی‌توانیم»، مقاومت در برابر گردن‌کُلفت‌هاي دنيا را امري ممکن مي‌دانست و بر‌اساس همين مبنا، در دوران نهضت اسلامي و همچنين بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در برابر فشارها، ايستادگي کرد.
ايشان ديدگاه برخي افراد که تحت عنوان روشنفکري، مقاومت و ايستادگي را بي‌فايده مي‌دانند، خطايي بزرگ خواندند و افزودند: اين‌گونه نگرش ناشي از خطاي محاسباتي است و خطاي محاسباتي در هر موضوعي نيز ناشي از نشناختن عوامل گوناگون مرتبط با آن موضوع است.
مقام معظم رهبري خاطرنشان کردند: براي آنکه در موضوع لزوم مقاومت در برابر زورگويان عالم دچار خطاي محاسباتي نشويم، بايد به واقعيات و حقايق مربوط به جبهه استکبار آمريكا به‌خوبي مطلع باشيم و از واقعيات، ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي خودمان نيز شناخت صحيحي داشته باشيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يکي از توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي نظام جمهوري اسلامي را قدرت مقاومت آن بر مبناي تفکر امام (ره) دانستند و گفتند: در ادبيات سياسي بين‌المللي از اين موضوع به‌عنوان «مقاومت به شيوه امام خميني (ره)» ياد مي‌شود و برخي سياست‌مداران و صاحب‌نظران برجسته غربي نيز در اين زمينه مقاله نوشته‌اند و از آن به‌عنوان «دکترين مقاومت خميني» نام برده و تأکيد کرده‌اند، اين دکترين مقاومت، شاهرگ‌هاي سيطره غرب و آمريكا را هدف گرفته است.
ايشان با تأکيد بر اينکه راز ماندگاري نظام جمهوري اسلامي، خط مقاومت و ايستادگي و خط استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي است، افزودند: ارزيابي صحيح از جبهه مقاومت نشان مي‌دهد که اين جبهه امروز در منطقه و حتي در مراکزي فراتر از منطقه، در منسجم‌ترين وضعيت خود، قرار دارد و اين يک واقعيتي است که بايد در محاسبات لحاظ شود. مقام معظم رهبري، ارزيابي صحيح از جبهه مقابل و واقعيات مربوط به آن را براي گرفتارنشدن در خطاي محاسباتي، ضروري خواندند و گفتند: برخي از صاحب‌نظران و انديشمندان آمريكايي، در توصيف اوضاع سياسي، اجتماعي و اقتصادي اين کشور، از تعبير «افول موريانه‌وار» استفاده کرده‌اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به آمارهاي رسمي که نشانگر افول اقتصادي آمريكا و کاهش عجيب تأثيرگذاري آمريكا در اقتصاد جهاني است، خاطرنشان کردند: در عرصه سياسي نيز اقتدار آمريكا افول کرده که انتخاب فردي با مختصات آقاي دونالد ترامپ، واضح‌ترين و بهترين نشانه براي افول سياست آمريكا است.
ايشان افزودند: سپرده‌شدن سرنوشت بيش از 300 ميليون نفر جمعيت آمريكا به دست فردي که درباره تعادل فکري و رواني و اخلاقي او ابهامات و ترديدهاي جدي وجود دارد، دليل آشکاري بر افول سياسي و اخلاقي آمريكا است.
مقام معظم رهبري يکي ديگر از نشانه‌هاي سقوط اخلاقي دولت آمريكا را حمايت اين دولت از جنايات رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي و نيز حمايت از جنايت چند دولت در يمن و کشتار مردم اين کشور، دانستند و خاطرنشان کردند: در زمينه اجتماعي نيز آمريكا گرفتار مشکلات عديده‌اي از‌جمله آمار بالاي قتل و جنايت، گرسنگي، اعتياد و خشونت است که در چنين شرايطي، رئيس‌جمهور آمريكا به‌ظاهر براي ملت ايران دلسوزي و آرزوي خوشبختي آنها را مي‌کند؛ اما بايد به او گفت برويد اگر مي‌توانيد مشکلات خودتان را حل کنيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين موارد گوشه‌اي از واقعيات اجتماعي، سياسي و اقتصادي دولتي است که براي ملت ايران شاخ‌و‌شانه مي‌کشد.
مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه در کنار شناخت واقعيات جبهه دشمن، بايد توانايي‌ها و واقعيات خودمان را نيز به‌خوبي بشناسيم، گفتند: البته ما مشکلات اقتصادي داريم و مسئولان هم در حد توان خود به دنبال حل اين مشکلات هستند؛ اما موضوع مهم اين است که با وجود مشکلات اقتصادي، بن‌بست نداريم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: مشکلات کشور، هريک داراي علل مختلفي است؛ اما اين مشکلات موجب بن‌بست در کشور نشده‌اند؛ بلکه به عکس، ما در حال پيشرفت هستيم.
ايشان بصيرت ملت را در رأس پيشرفت‌ها و برجستگي‌هاي کشور دانستند و تأکيد کردند: اگر ملت ايران پر‌شور و با‌بصيرت نبود، در صحنه‌هايي که حضور او لازم بود، ديده نمي‌شد. مقام معظم رهبري از اجتماع عظيم مردم در ۲۲ بهمن سال ۹۷ به‌عنوان نمونه‌اي از «آگاهي، بصيرت، همت، آمادگي، قدرت ايستادگي و اراده محکم ملت» ياد کردند و افزودند: ايستادگي و مقاومت مردم بزرگ‌ترين نقطه قوت کشور است و نشان مي‌دهد مي‌توان با همان منطق مقاومت امام بزرگوار، همچنان در ميدان وارد شد.
ايشان هدف از مقاومت را «رسيدن به نقطه بازدارندگي در عرصه‌هاي گوناگون اقتصادي، سياسي، اجتماعي و نظامي» برشمردند و افزودند: بايد به نقطه‌اي برسيم که دشمن را از تعرض به ملت در همه زمينه‌ها منصرف و نااميد کند.
مقام معظم رهبري تأکيد کردند: امروز در بخش نظامي تا حدود زيادي به اين بازدارندگي و تثبيت دست يافته‌ايم و علت اصرار دشمنان بر مسائل دفاعي و موشکي نيز محروم‌کردن کشور و ملت از قدرت بازدارندگي است که البته هرگز نخواهند توانست به اين هدف دست پيدا کنند.
مقام معظم رهبري در ادامه چند شرط براي استمرار حرکت موفقيت‌آميز جمهوري اسلامي ايران بيان کردند. ايشان در همين زمينه خاطرنشان کردند: مواجهه ما با مسائل و دشمنان بايد «شجاعانه باشد نه مرعوبانه»، «اميدوارانه باشد نه مأيوسانه»، «مبتکرانه باشد نه منفعلانه» و «عاقلانه و خردمندانه باشد نه هيجاني، احساساتي و سطحي».
«توجه به ترفند دشمن براي تضعيف انديشه مقاومت» شرط ديگري بود که رهبر انقلاب اسلامي بر آن تأکيد کردند و گفتند: انديشه مقاومت، قدرتمندترين سلاح يک ملت است و دشمن درصدد است با وسوسه، ترديدافکني و القای بي‌فايده و ناممکن‌بودن مقاومت، اين سلاح را از دست ملت ايران خارج کند؛ بنابراين بايد انديشه مقاومت را از ترفند دشمن مصون داشت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به انواع ترفندهاي دشمنان خاطرنشان کردند: آنها گاهي تهديد مي‌کنند و گاهي تطميع؛ مثل همين مَرد رِندي اخير رئيس‌جمهور محترم آمريكا که گفته ايران با همين رهبران کنوني نيز مي‌تواند به پيشرفت‌هاي بزرگي برسد؛ يعني رهبران کنوني ايران! ما نمي‌خواهيم شما را براندازي کنيم و حاضريم شما را هم قبول کنيم؛ بنابراين ناراحت نباشيد.
مقام معظم رهبري اين اقدام آمريكايي‌ها را «زرنگ‌بازي سياسي» تعبير کردند و افزودند: البته اين حرف درست است که اگر رهبران و مسئولان کنوني ايران، کمر همت ببندند، آستين‌ها را بالا بزنند، مجاهدت کنند و شب و روز نداشته باشند، همدلي و هم‌زباني کنند و از امکانات به نحو شايسته استفاده کنند، قطعا و بدون‌شک پيشرفت‌هاي بيشتري نصيب خواهد شد؛ اما شرط پيشرفت اين است که آمريكايي‌ها، نزديک نيايند.
مقام معظم رهبري تأکيد کردند: زرنگ‌بازي سياسي رئيس‌جمهور آمريكا، مسئولان جمهوري اسلامي و ملت را فريب نخواهد داد. نبايد اجازه داد آمريكايي‌ها نزديک شوند، قدم آنها قدم نامبارکي است و هرجا پا گذاشته‌اند، جنگ و برادرکشي يا فتنه يا استثمار و استعمار و تحقير ايجاد کرده‌اند.
ايشان افزودند: مردم در صحنه حضور دارند و اين حضور بايد ادامه پيدا کند؛ چرا‌که حضور مردمي همچون روز قدس، به‌کلي محاسبات دشمن را مختل مي‌سازد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين مسئولان کشور را به تمرکز بر مسئله اصلي يعني «اقتصاد» توصيه مؤکد کردند و گفتند: پيش از انقلاب، مسئله اصلي «مبارزه با طاغوت» بود و بعد از پيروزي نيز مسئله اصلي در برهه‌اي «تثبيت نظام» و در برهه‌اي ديگر، «جنگ تحميلي صدام» بود که در آن مقطع، همه کشور بر مسئله جنگ تمرکز کردند و موفقيت حاصل شد. امروز نيز همه بايد بر مسئله اصلي که اقتصاد است، تمرکز کنند. مقام معظم رهبري افزودند: مسائل فرهنگي و امنيتي هم بسيار مهم است؛ اما مسائل اقتصادي و معيشتي، از همه نقدتر است و در‌عين‌حال بر فرهنگ و امنيت نيز اثرگذار است. ايشان در مسائل اقتصادي چند موضوع را داراي اهميت مضاعف برشمردند و گفتند: «رونق توليد»، «ارزش پول ملي»، «بهبود فضاي کسب‌وکار»، «جدا‌کردن بودجه و اقتصاد کشور از خام‌فروشي نفت»، «تبديل دخالت دولت در اقتصاد به هدايت و نظارت دولت»، و «بريدن دست مفسدان اقتصادي يعني اختلاسگران، دزدان، تروريست‌هاي اقتصادي و قاچاقچيان بي‌رحم از اقتصاد کشور» از‌جمله مسائل اصلي است که بايد مسئولان متفقا بر روي آنها متمرکز شوند و از حواشي و مسائل فرعي بپرهيزند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين بر «همبستگي ملي» و «کنار‌گذاشتن دعواهاي سياسي و جناحي» به‌عنوان مسائل مهم ديگر تأکيد کردند و گفتند: يکي ديگر از مهم‌ترين مسائل، «حفظ ارتباط قلبي با خداي متعال» است.
ايشان رمضان امسال را رمضاني خوب خواندند و با اشاره به گرم‌بودن مجالس ذکر، دعا و مناجات به‌ويژه با حضور پر‌شور جوانان در سراسر کشور، افزودند: اين توسل‌ها و تضرع‌ها، بسيار با‌ارزش و زمينه‌ساز رحمت و هدايت الهي است و دل‌هاي پاکيزه و نوراني جوانان مثل کليد حل معضلات بزرگ عمل مي‌کند؛ بنابراين اين حالات را قدر بدانيد و آن را ادامه دهيد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها